REKLAMA

"Z mojego okna widać wszystkie kopce" - wystawa w Bunkrze Sztuki

Krakowskie Przedmieście
Data emisji:
2016-04-27 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
12:50 min.
Udostępnij:

Tylko do 8 maja w galerii Bunkier Sztuki w Krakowie można oglądać wystawę jubileuszową 'Z mojego okna widać wszystkie kopce'. Tytuł prezentacji nawiązuje do słów, które bohater grany przez Daniela Olbrychskiego wypowiada do Barbary Kwiatkowskiej w filmie "Jowita" Janusza Morgenszterna. Po wystawie oprowadza nas Magdalena Ziółkowska, dyrektor Bunkra Sztuki.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
krakowskie Przedmieście krakowskie Przedmieście Szanowni państwo bunkier sztuki po wystawie z mojego okna widać, że wszystkie kopce oprowadzać nas będzie pani dyrektor Maria Żukowska dzień dobry dzień dobry witam państwa już sam tytuł jest powiedziałbym zaczepny, dlatego że jak tak na prosty chłopski rozum w Krakowie się z okna popatrzę na to nie ma takiego komisarzy było widać wszystkiego co chyba, że to z okna samolotu bardzo dobrze, że pan postrzega zaczepne z tego Rozwiń » tytułu, bo taka jest prawda geograficznie nie ma takiego miejsca, ale sam tytuł też ma swoją ciekawą historię i tytuł jest jedynym momentem, kiedy przywołujemy bardzo ważny film dla nas film Janusza Morgensterna Jowita, w którym tytułowy bohater Marek awanse próbuje w ten sposób uwieść zaprosić oczarować pewną Adamem zaprosić do siebie mam w tym także słowo tak oczywisty mega kryzys wszystkie kopce oczywiste, gdyż taka opowieść w pewnym miejscu niemożliwe po miejscu wyobrażone ME też o tym w jaki sposób my sobie to miejsce chcielibyśmy wyobrażać to nie tylko ta wystawa dotyka aspektów historycznych sięga po różne fragmenty wydarzeń zdarzeń postaci, które przewinęły się przez bunkier sztuki przez 50 lat istnienia tego budynku, ale tak naprawdę przez znacznie dłuższy okres czasu, bo ta instytucja powstała już ponad 65 lat temu po czterdziestym dziewiątym roku zawiązano krakowski oddział biuro wystaw artystycznych i przez pierwsze lata to watykańscy szukająca swojego domu wkręca miejsca gości goszczą na niejednokrotnie po sąsiedzku wdowę w Pałacu sztuki, czyli w towarzystwie przeciw sztuka na pięknych w różnych innych miejscach także organizująca wystawę, więc ta nasza ekspozycja złożona z bardzo różnych sekwencji, które jednak z blat dają się w pewien AM pewną taką narrację, chociaż zróżnicowaną wizualnie, bo każda z tych sal, gdyż inne napięcie natężenie niektóre są z niezwykle wizualne niektóre są szalenie bazująca na języku niektóre są takimi przestrzeniami także melancholijna nastrojowymi, gdzie bodaj oddajemy w UE na innych dajmy, więc taki temat wzrokowe wzrokowym wrażeniami doświadczeniem cielesnym balony składają na takiej, która uniemożliwia firmom instytucji chcieliśmy w ten sposób zagrać dotąd dużą wystawę historyczną jest to śle jedyna w najbliższym czasie wystawa, która będzie traktowała w tak szczegółowy sposób instytucje z drugiej strony UE w czujemy też pewien niedosyt jest zresztą nie tylko my sami, dlatego że pewne gry od dekady są w tej wystawie pominięte naszym założeniem nie było budowanie chronologicznej narracji Andrzejów bym się, że dzisiaj też takie wystawy są drobinami mało atrakcyjne dla zwiedzających pokazywanie takich statystyk najprostszym rozumieniu, czyli pani co do kłębka gdzieś tli zmierzamy do tego na tej sali, na której jesteśmy trochę tak jak rower tak powiedział widzimy taką ogromną konstrukcję, która jest trochę błędu upraszcza łuk takim zapisem różnych dokumentów wycinków prasowych fotografii grafik połączonych z różnymi mniej lub bardziej przypadkowymi splotami nici myte są nowe dokumenty, które są jej straszne śmieszne i merytorycznej niemerytoryczne, ale nie ma tutaj żadnego takiego żadnej jedno o żadnej linearnej opowieści chronologicznej historycznej to było nasze bardzo świadomy zubożeniem przestać pokazywać historię w sposób dość oryginalny chronologiczne ta ściana, której pan mówi dotyczył po różnych wątków upowszechniania sztuki zaczął się też od analizy języka, którym posługiwano się posługiwał się dawny dział edukacji działy propagandy zresztą tak często na ich nazwę brzmiało upowszechniania one stosowało np. retorykę mam taką trochę elitarna mówiło się czy czy też retoryka botaniczną wyśle krzewieniu kultury tak i ten cały wykres zbudowany z elementów też, w którym działek, by pracowały bez ankietę pośród zwiedzających zrobione w latach 50 na 1 z takich ankiet 1 z robotników, który odwiedził 1 z wysta w pisze w końcu zrozumie ich wstawiennictwem to też pokazuje bardzo często to, że ten odbiór wcale się nie zmienił sztuka współczesna czy to, bo sztuka ówczesna PiS w latach pięćdziesiątych czy dzisiaj sztuka współczesna na bardzo często mają taką etykietę niezrozumiałych tak niejasne wydaje się, zwiedzając oni potrzebują nagle mieć całe inne bagaż doświadczeń wiedzy, żeby przyjść do galerii zrozumieć co tu jest pokazywane w tym często z bardzo złe podejście, ale nic ci, których do, których też pan wspomniał one nie są przypadkowe bony są tak naprawdę ich kolor i Togo, skąd one wychodzą do kont pokazuje dawne ścieżki czytania tej ściany dokumentów w 1 ścieżką dos np. ścieżka konkursów olimpiad artystycznych, które instytucja organizowała inna ścieżka to ścieżka oprowadzenie spacerów po wystawach grafiki, które też tu wiszą celowo są pokazanego pewne takie prace anonimowe, bo to były dzieła przekazywane zwycięzcom różnorodnych konkursów w nagrodę za zajęcie pierwszego miejsca one mają taki status powielanych często wyprodukowanych w ilości kilkuset egzemplarzem pracy no właśnie odrobinę anonimowych gdzieś, które trafiają jednak do domu z tak dzięki udziałowi w olimpiadzie czy wciąż konkursy, więc ta ściana wygląda bardzo zagadkowo, ale w niej też jest pewna narracja i pewna logika, ale też myślę dużo swobody dla zwiedzających do tego, by wcale nie muszą czytać wszystkich dokumentów mogą sobie wybrać te dni, które mogą też po prostu wzrokiem sunąć po 1 z tych 2 łupkowych nic tak i zobaczyć jak opowiedzieć się tutaj narodzin my siedzimy teraz takiej gorącej Szanowni państwo w przestrzeni, gdzie jest coś na kształt sceny i turystyka przestrzeń znowu zaczepna pewnie przez to krytyków sztuki współczesnej jeśli takowi istnieją, a na pewno tak jest mogłaby być trochę odebrane jako obrazoburcze, dlatego że znajdziemy tutaj na wielu tablicach różne terminy, które twórcy stwarzali jak rozumiem na własne potrzeby własnej sztuki lub opisu tej sztuki tego co widzieli no i są to terminy, które określiłbym w większości takim amerykański sformułowaniem nie można grać brzydko mówić mam lęk n p . z wykręcaniem Robaka fraza pochodząca z mojego własnego słownika oznaczające uczucie, jakby miało się wewnątrz bijącego się Robaka, który musi zostać wykręcone dzięki całkowitej gratyfikacji czy to poprzez wykonanie bardzo intensywnych ćwiczeń kardio np. uprawianie miłości czy bardziej nawet poprzez wieczorne wyjście i to są czas jedno zdanie Szanowni państwo i jeszcze jedno, w którym się bardzo podobało lepszy sztuczny wykonany z wyniku działania człowieka i jest taką wiedzą, że naturalne własności danego obiektu zamiast sprawiać wrażenie sztuczności zostają zwielokrotnione czy wręcz ulepszone ów Kraków a kiedy ja wspomniałam o tych świadomych narracji, którą budujemy chociażby na tym piętrze, ale było dopięte obozy na pewnej kontraście z 1 strony mówimy o upowszechnianiu czy dziękczynieniem dostępnymi jasnym zrozumiałym sztuki pokazujemy te pewne historyczne przykłady, ale z drugiej strony zderzamy prosto do z opinią, którą sztuka współczesna właśnie nim cieszy się dziś, czyli sprawnymi hermetyczności języka w już w tej chwili myślę, że w dawną legendą jest to jak slogan no i niezrozumiałe może być język do współczesnego dyskursu o sztuce współczesnej słowo nadużywane przez kuratorów tak jak przepracowana nie no chociażby słowa sam z Caritasem słowo dyskurs czy projekt i nas intrygowało toi to Sales najbardziej fanów skierowaną ku przyszłości sztuki zainteresowało nas to co się dzieje z tym językiem dalej dzisiaj w jaki sposób tworzone są słowa opisująca współczesne praktyki artystyczne jak te praktyki zmieniają się dzisiaj to już nie malarstwu niż rzeźba, ale instalacja sztuki wideo działania performatywne działania na języku są tak naprawdę najpopularniejszymi formami praktyk artystycznych i chcieliśmy przyjrzeć się temu co tu co artyści mają do zaproponowania w tej materii również z pewną dozą krytycyzmu, dlatego że z 1 strony mamy w niezrozumiały język którymi instytucje także komunikują swoje praktyki na zewnątrz stąd kierujemy do odbiorców do krytyków do dziennikarzy w ME czy do zwiedzających, ale nieprofesjonalnych ale, ale też artyści w oczach fantazjują z tą przeszłością sztuki tutaj ten fragment dotyczy projektu Maca raportuje dane Fox Fox to swego premiera w światową można powiedzieć, że artyści zaczęli się zastanawiać co się będzie działo niebawem, jakiego typu na projekty tego typu działania, jakiego typu media zaczną istnieć przestrzeni współczesnej sztuki i tu mamy takie określenie n p . jak malarstwo potrzebującymi dziś pęczki my niektóre z tych słów z ich książki New act BRIC, czyli nowe gatunki sztuki wyszli przetłumaczył Leśmiana są też dostępne do takiej pracy warsztatowej rozwijane w rolki, ale służą na różnorodnych seminariach krakowskich wykładowców i krytyków, którzy tu przychodzą ze studentami inny przykład Akademii sztuk pięknych na Uniwersytecie Jagiellońskim, ale nie tylko w 21 z tekstów Borisa Grojca dotyczy tego czym jest słowo projekt, dlaczego słowo projekt od niedawna zastępuje słowo praktyka artystyczna czy dzieło tak w jaki sposób tworzone są nowe określenia, czyli to cała warstwa słowo Dwór życia w ich dominuje w tej sali nad dominuje wizualnie, zwiedzając czują się drobiny przygnieceni tym natłokiem języka w wale jest ona, że zamierzone działania gmin właśnie złapałem się nas dzięki panie rektorze, że sam używam takiego sformułowania w odniesieniu do sztuk teatralnych Ziobrze jest taki projekt artystyczny, żeby nikogo nie urazić, że przecież tutaj muzyka instalacja scenografia ruch sceniczny no to są wszystko integralne części właśnie pewnego projektu performatywne najchętniej chciałby się powiedzieć to znaczy, że język paradoksalnie wolny nas ogranicza, więc buduje rzeczywistość i rekonstruuje ją, gdy się opisuje takiego piszemy rzeczywistość, tak więc osób w omawianej językiem taka z drugiej strony mamy do Olsztyna, skąd sprawdź słowami klasyczną, więc to przestrzeń na to zwraca uwagę tak naprawdę na to, że z 1 strony ta warstwa słowotwórcze dzisiaj bardzo się rozrasta na ciasto przygniata swoją, jakoby siłą ilością i obecnością projekty artystyczne niektóre projekty mówimy powszechnie są po prostu przeplatane i sutek, kiedy rozmawialiśmy, gdy spod słucham pana rozmowy z Martą pan o tym, też wspominał, że właśnie trzeba się czasami na czytać czytać, ale potem inni to bezpośredni kontakt ze sztuką okazały się rozczarowujące, bo jest totalnie duża niewspółmierność między tym, czego doświadczamy o tym, co o tym, usłyszeliśmy i tablic pewne taka dominacja języka to jest też ponad chcieliśmy tutaj zwrócić uwagę we współczesnej jak ktoś tu SA, ale i tak nie musi być ich, jeżeli pokusimy się o to by wejść schodami na pierwsze piętro zderzyły się zupełnie inną przestrzenią z inną jej doświadczaniem dużo bardziej cielesnym i tę historię tam chcieliśmy w ten sposób rozłożyć na czynniki, które można, którą można doświadczyć sens zmysłami zmysłami wzroku doświadczać przestrzeni barwnej pewnego Ros oraz składane wijącej się samej samoistnie przestrzeń bunkra sztuki jest tam też prace dźwiękowe Katarzyna Krakowiak jest instalacja Jan Zalewski kanclerz Sevilli, za które odnoszą się w pełnym materialną ości dotykowo ości materii, która nas otacza, czyli na pierwszym piętrze języka, a nad ludzkim dna materiał, a tymczasem Szanowni państwo do 8 maja z mojego okna widać wszystkie kopce wystawa w bunkrze sztuki trochę historii trochę zaczepek trochę opowieści o architekturze i do napędu wpisaniu tej przestrzeni znów zaczynam używać tych dziwnych słów bunkra sztuki są architekturę miasta Krakowa, a ja byłem gościem deptaki tego miejsca po legendzie polskiej bardzo dziękuję dziękuję pat wciąż nie państwo wystawę warto odwiedzić będzie myśleć oczywiście to co dzieje się w bunkrze sztuki zaprasza już na kolejną odsłonę krakowskiego Przedmieścia to od 1440 za tydzień w środę teraz czas na informacje w radiu TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA