REKLAMA

W jakiej kondycji jest polskie kino historyczne? Tadeusz Sobolewski, krytyk filmowy

A teraz na poważnie
Data emisji:
2016-04-29 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
25:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
część państ w Mikołaj Lizut, a moimi państwa gościem jest Tadeusz Sobolewski krytyk filmowy gazety wyborczej witam cię bardzo serdecznie witam w Tadeusz Polski rząd w postaci wicepremiera i ministra kultury dziedzictwa Narodowego prof. Glińskiego ma zamiar wyprodukować i wielkie hollywoodzkie filmy historyczne, które mają promować nasz kraj czy to jest twoim zdaniem nowy pomysł jeśli chodzi w ogóle taki paradygmat polskiego kina może być, że w Afryce 7 produkowali czy Rozwiń » zrealizowali Amerykanie desce zupełnie nowego absurdalnego w tym czasie był już osiemnastego już można tylko śmiać natomiast to co się nazywa takim kinem nowej pamięci tych sprawach dla wiecznie wraca na różne sposoby, bo przecież na to jej kino historyczne mówimy tak jakby tego jak historia była jakoś tak niezmienną takim monolitem takim kamieniem, który stoi mylenie się zbliżamy, a tymczasem to jest zawsze jakaś fikcja, która uzyskuje w pewnym momencie moc obowiązującą albo, dlatego że źle, że w setach twórca albo, dlatego że wyczuwa taki nastrój albo, dlatego że chce władza czasem się pokrywa się pokrywać lepszy jest taką książkę, którą kiedyś nagrodziliśmy też w zeszłym roku nagrodę Michałka Piotra Wierzchowskiego kina nowej pamięci ofiar w latach sześćdziesiątych rzeczywiście spowolni jest jakby też odgórnie płk Załuski w tym maczał palce w nodze władze apelowała, żeby skończyć z tym anty bohaterstwa szkoły polskiej z rozdzielaniem la ran i pokazać, że Polska tę wojnę drugą wojną światową wygrała i powstało wiele filmów koniunkturalnych jeśli w popularnych wtedy też narodził się gdzieś 4 pancerni i MKiDN powstał też mieliśmy bardzo dobry na Westerplatte Różewicza czy film Morgensterna potem nastąpi cisza trochę dziś zapomniane, ale dobre ciekawe takie takiej odnogi popioły diamentu, czyli to wszystko razem dziś współgrać władza szyby, żeby wypowiedzieć się, żeby słuchana musi się odwołać do jakiś oddolnych, w jakich porach doby do głosu ludu głos ludu dziś jest skomplikowany, dlatego że źle, dlatego że zanim stoją właściwie takie ataki, a taka ofensywa nacjonalizmu zaś że, żeby szczerze Polacy są takim monolitem prawda czy postawy Pokot Polaków czy w ogóle Polacy pokazywanie się walki z wyższych są monolitem czytamy na stronie były polskie Instytutu sztuki filmowej, że w latach 20052015 powstało aż 69 pełnometrażowych filmów fabularnych historycznych z definicją z dofinansowaniem PISF woła no i rzeczywiście to były filmy o ogromnym potencjale komercyjnym także trzeba znaleźć i i Katyń i miasto 44 tys filmów Daniela Popiełuszko Kamieniena szaniec już serial czas honoru w tym samym czasie się w muzyce czy taki no w subkulturze młodzieżowej, gdzie powstanie emblemat Polska walczy jak dzisiejsza występuje z sieci różnych emblematów, żeby zupełnie zmienił swoje znaczenie, ale się pojawiły wtedy mit powstania prawda koszulki powstańcze gdzieś tam pojęcia jak w supermarkecie widziałam jej reklamy im się reklamy powstania Warszawskiego oraz wypowiedzi na oczy ty byś poszedł do powstania w dacie co stało się częścią popkultury różnej różnych jakże ciekawej Lao Che na różnego rodzaju różnego rodzaju nie wie widowiska czy to syty tercet to gdzieś buszuje TEN-T Maciek jak gdzieś domaga idzie w parze paradoksalnie z kompletną niewiedzą pamiętam, że kiedy pisaliśmy o Popiełuszce, który jest bardzo średnim filmem tylko z dobrą rolą Woronowicza i bardzo schematycznie pomyślanym no ale okazuje się, że w ankiecie przy prezesie cel młodych ludzi licealistów 33 uczniów gimnazjów większość nie wiedział co jest Popiełuszko mało tego przed Katyniem wraz z premierą Katynia robiono porno ankietę tobym czytam o tym w książce filmoznawcy kina polskiego kina narodowe bardzo ciekawej książce wydanej kilka lat temu przez filmoznawców w Krakowie robiona ankieta CV wynika, że nie wiem czy 25 % Polaków myśli, że to zrobili Niemcy areszt duża część nie wie w ogóle to było Katyń także tych zajęć edukacyjnych tych tych filmów jest jednak bardzo duży ma masę z firm opowiem taką anegdotę mój wnuczek dwunastoletni chłopak był bar bliżej jest się interesuje planetami dinozaurami smokami etapami nie wiem rozwoju ziemi jako planety on jego historia zupełnie nie interesuje i miał napisać wypracowanie, gdyż jest rzadkością dziś szkolni pisać wypracowań wypełnia ankiety go o tym co to znaczy być Polakiem z minister stanu w kropce jemu opowiedziałem historię wszystkich naszych dziadków pradziadków ich braci i wyszło z tego bardzo ciekawa co ciekawe konstelacje była tam Szlachta mieszczaństwo chłopi polscy Niemcy Żydzi, że 1 z pradziadków był oficerem wołami tureckiej w powstaniu styczniowym, a inni walczyli w wojnie rosyjsko-japońskiej w rosyjskiej stronie znajdzie się otworzył kapitalny taki obszar złożony bardzo ciekawy i w ogóle nie nie dotkniętych ci wszyscy z takich jak kino, które dotyka takich podstawowych spraw, jakby takiego elementarza patriotycznego, czyli gdzieś się 1 dzień jest niewiedza w młodych ludzi czy w ogóle nas jak jako zbiorowości z drugiej strony teraz takie do chęć władzy jak u narodowi nie na siłę patriotyzmu takiego szkolenia wojskowego na siłę wprowadzanego gdzieś w tym wszystkim są jeszcze ci artyści, którzy coś mają dowód do powiedzenia jakich zawsze mieli Ninie i Nowościom wciąż jest ten Wajda właściwie chodzi jak nasz główny twórca Narodowy, ale z Wyżyn z drugiej strony bardzo nielubiany przez władze i wszyscy uważany za nie naszego człowieka, który wiele jak powiedział redaktor w jedynce radiowej wiele jest słusznych rzeczy Wajda mówi, ale właściwie, dlaczego Andrzej Wajda w zasadzie powinien być postacią sztandarową jeśli chodzi o polskie kino patriotyczne, bo dotyka spraw bolesnych otrzymasz na myśli popiół diament np. 3 czy bardziej Wałachowski diament popioły Wałęsy Wałęsa jest wynikiem pewnej bardzo cenny jak się okazuje kalkulacji ja też filmy tarasowe z dużym dystansem kinomanem, ale w Wenecji w seriach później doceniłem wagę tych doceniłem tego Wałęsę, zwłaszcza kiedy usłyszała z władz nastolatka, że taki właściwie taką uwagę, że za ileś lat no Więckiewicz będzie szefem jest, więc kibice z bardziej w UE w tym filmie podobny Wałęsę liczba za sam do siebie każda wierzę, że dobrze w ostatniej chwili ten film zrobił zamiast filmu o Bolku Praga, a także jest mam taki dwuznaczny stosunek do kina historycznego 1 strony cały czas mam poczucie, że jak moje doświadczenie pamięć już dosyć dosyć sporo jeszcze pomnożona pamięć rodzinną w ogóle nie wyrażone mało tego, że wciąż za film historyczny uważają wyłącznie filmy wojenne tak jakby takiego Polska była także znajdować się między wojnami no tak zresztą chce też pan minister jak rozumiem co znaczy to ma być właśnie kino wojenne, ale wiesz co potrafię wyobrazić np. jej historia i z tego z tego co z tego kręgu żołnierzy wyklętych wyklętych może być fascynująca ski np. historię Łupaszki myślę, że to jest naprawdę ma to ogromny potencjał i scenariuszowe i jeśli chodzi o filmową opowieść opowieść, bo właśnie dotyka tego, o czym zacząłeś mówić co znaczy bardzo powikłane bardzo często tragicznych w chwilowo ludzkich losów w Polsce każdy grosz tragicznych wyborów każdej strony tragicznych wyborów równocześnie musi być coś takiego, że to kino oraz w nieco wysunięty nie chodzi o to, że łączy korzyści utożsamiam się nie mam ochoty oglądać się wielkich rekonstrukcji bite w jazda interesuje to co kiedyś co kiedyś Barańczak napisał taki wiersz, że on oglądał w telewizji jakiś film wojenny czy kronikę wojenną i tam niemiecki żołnierz 6 i Ciołka Junak jest po jego stronie jesteśmy po stronie każdego właśnie w kinie zawsze dobre kino na tym polega także po stronie przeciwnika bazy MPO zaimponowały mi kiedyś 2 filmy amerykańskie Clinta Eastwooda i listy do i Iwo Jima i nie ma i Petacchi drugiego tytułu były 2 filmy o bić wielkiej bitwie na japońskiej wyspie i ta sama rzeczywistość ja z 2 stron i od Amerykanina i od Japończyka ale, trzymając się mało tego jesteśmy bohaterscy, który pokazuje, że bohaterstwo jest czymś naturalnym fizjologicznym wręcz czy też nie był to był film pozbawiony całkowicie tej takim syjonistycznej takiej aury właśnie, która panuje wciąż w naszej świadomości się w świadomości ministrów czy niektórych filmowców natomiast chyba już nie mojego wnuczka absolutnie nie mówić jeśli roju tak jest to film też dobrze powiedział bardzo gorący strasznych zdań padło wyjąć ze świetnych radzieckich jest to też film o rozkoszy zabijania ginięcia jest film, który jest chciały być takim nowym popioły diamentem, a jest kompletny jego przeciwieństwem nie, dlatego że pokazuje, jakby inny wariant losu tylko, że pokazuje wojnę z przyjemnością wracam na wszystkie nasze kino toż to szkoła Polska nasze największe polskie kino powojenne u z gruntu antywojenne przygotowane na czasy pokojowe i w dlatego Wajda tak triumfował TEDE Solidarności spełniła szereg jego marzenie 20 lat minęło pobiły diamentu i Polska w pokojowy sposób chodzi na nasze zbiory na rzecz demokracji wracamy do naszej rozmowy już za chwilę Tadeusz Sobolewski krytyk filmowy gazety wyborczej z moim państwa gościem, a teraz już informacje Radia TOK FM Tadeusz Sobolewski jest moimi państwa goszczą krytyk filmowy gazety wyborczej rozmawiamy o kinie historycznym i perspektywach na kino historyczne Smarzowski cały czas robi swój film o Wołyniu, jakie są twoje oczekiwania, bo już tego filmu niech nie wydaje mi się, że on właśnie się przyda 1 i Ukraińcom i nam, że źle się, że Smarzowski dotknie takiego jądra zła, że będzie firmy MZD będzie egzorcyzmów wanie pamięci wylanie tego czy, jeżeli już swój film to wylewa znaczy, że ludzie tego jest mniej także ja wierzę w terapeutycznym działaniu kina i nasze polskie kino w różnych okresach i w czasach popiołu i diamentu czy później w czasach nie wiem takich innych filmów wojennych taki jak Westerplatte czy nawet czasem 4 pancernych, ale było kinem prace zajęć terapeutycznych Dragons z konsolidacji takie procesy i właśnie pewnego układania się z historią wymagają ogromnej delikatności i no nie zna scenariusza nie znam pani także wieś znając jego filmy Jerzemu, dlatego że jego interesuje zło, a nie interesuje go nie interesuje go taki czy inny naród prawda jego interesuje ludzkie zło także być może też być takim straszeniem wszyscy żyjemy powiedzmy sobie w jakimś cieniu wojny właściwie co dzień odwoziła tych właśnie w filmach historycznych zwykle się tak jak filmy wojenne czy batalistycznej myślę po co to wszystko jest codziennie coś co jakiś czas co parę tygodni jakaś stolica Europejska jest bombardowana przecież my żyjemy wciąż w stanie wojny i dlatego tak boję się trochę tego tak niepokoi mnie polityka Państwowa dzisiejsza Polska czy takie wpływanie na mentalność nasze oczy wydobywanie takich cech tej mentalności, która ma być w RMF jesteśmy taką, jakby my mamy ocaleć, chroniąc naród narodowość religię, a na świecie cała wojna czy zatem polityka jest nastawiona na wojnę oczywiście każdy polityk musi brać w wojnę pod uwagę w dzisiejszym świecie, ale taka takie myślenie jest właściwie cofnięciem się z takim jak cofnięciem się strasznie cofnięcie się mentalnym no i jej hasło jeśli tylko wy chowania jesteśmy na kinie wywóz gruntu antywojenne nagle mamy za pomocą żołnierzy wyklętych, ale jednak odniesienia na wojnę idą ze swoich wyrobów i wejdą między nas i zamienia się młodych ludzi tak rozumiana szkockim historia Roja też firmy nie bierze pod uwagę w ogóle śmierci jego bohaterowie mówią, że będą żyli wiecznie, a DAX przestrzelony piersiami chronić wyjdą z tego jak duchy i wyjdą z grobów i będą walczyć dalej pytanie z kim może ze mną te wyższe najbardziej dwoje rzecz cała ta strategia, gdyby jest zaprzeczeniem powojennej strategię kina polskiego, która była no i przy nim w cieniu wojny, która była w cieniu klęsk i to pokolenie Wajdy Munka czy młodsze pokolenie pokolenie Kieślowskiego czy Holland mówiła nie chcemy ginąć nie chcemy nowego powstania chcemy innej Polski w innej Europie to mówiło kino polskie od popiołu i diamentu do przypadku Kieślowskiego i na późniejsze kina np. Pasikowski na początku lat dziewięćdziesiątych to oczywiście też jest pewna fikcja literacka, ale też to było ciekawe i zdecydowanie złe przyjęcie gości warzywa są wasze listy stąd też wraz z założenia z drugiej strony jest bardzo ważne, że kino historyczne, czyli prawdą jest mój język i historycznym mamy namyśli właśnie kino narodowe nie bójmy się tego słowa te słowa nie jest obciążone polityką nie jest niekoniecznie Sendeckiego takie czy inne czy lewicowe ona jest właściwie taką wspólną wspólnym polem, w którym się w tym się odnajdujemy wydaje mi się, że jeszcze musi mówiąc o Błaszczykowskim on w Jacku stron guru dotknął czegoś bardzo ciekawego cokolwiek w sądzie tym filmie nie da się podoba my też i wydaje mi się rząd pierwszy pokazał taki to, że cała ta cały ten PRL prawda jak zwał Ziobrze, że żyliśmy w cieniu Rosji, że władza musiała nieustannie jak by pracować działać na 2 strony tłumaczyć przed Moskwą, a równocześnie wyrobić dobrą minę tutaj do do swoich i z tego wynika, że bardzo różne podstawy to jest dramat to nie dotkniętych trochę wstydzimy, który kompletnie wybieramy te były tylko perełek taką wyspą, której nie źli komuniści gnębią dobry katolicki naród w ogóle przecież nie tak to była nieustanna praca jakieś kompromisy nieustanne przecież poszerzanie poszerzanie granic wolności nie mogą Wójcik wystrzałów i młodzież dzień oddał pozycji i nagle uświadomiłem sobie taką rzecz niedawno, że tak, że nasze całe doświadczenie główne doświadczenie życiowe 3 pokoleń moich rodziców mojego i moich dzieci, które już mają naprawdę są po czterdziestce jeśli nie został dotknięty czy nie doświadczenia wojenne, a nie opozycyjne ani solidarnościowe Nowa Sól to wszystko było jest o czym opowiadać w kinie, a jest kompletnie nie raczą się z hejtem, kiedy rozmawiałem z Agnieszką Holland i filmie płonący krzew czy filmie, który zrobiła za Czechów i Allahu Och, jakby o tym od tych ludziach Elektrimu towarzyszyli Czesi nie mieli odwagi Jan Banach przypomnijmy, gdy słuchaczom to jest ten człowiek który, który podpalił się na placu Wacława tak w momencie inwazji inwazji wojsk układu Warszawskiego inwazji radzieckiej i IT jest film jak i o tym, łatwiej o tych ludziach o o o konformistyczne jak sprzedawczyk tak bardzo różnych ludziach bardzo różnych cechach jest wyższy szczebel został przyjęty widziałem to z entuzjazmem, ale Czyż nie umieli takiego dramatu zrobić i wtedy właśnie się z Agnieszką Holland tak mówiliśmy z fantazją graliśmy ja powiedziałem to co niedawno teraz, gdy powiedziałem od PRL -u tzw . o tej Polsce powojennej, które w ogóle nie wyrażono rogi właśnie Pomóż z kolei jak dziś właśnie młody krewny powiedział, że nie zobaczą film o Mieczysławie Rakowskim prawda, ale co ludzie z tamtej strony, żeby tak różnicy śmiech tak ciekawe losy toczy się co do tego co mówię w tej chwili jest nieduży nieaktualne to wręcz, jakby czuje niedozwolone prawda taka perspektywa jeszcze niedawno o tym, się myślało, ale zastanówmy się na tym właśnie więź lewym mówi o moim pokoleniu, czyli pokoleniu twojej córki Justynę czy pokoleniu Kasia Adamik córki Agnieszki Holland czy wyobraża sobie kino historyczne w tej Perfect w perspektywie znaczy naszego pokolenia właśnie na to musiałaby być jakaś taka perspektywa wczasów, które znamy, które pamiętamy, które nie dotykają wcale PRL, a haka późniejsza też jeszcze jest kompletnie Terra incognita lata dziewięćdziesiąte, zwłaszcza w dzień nic z tego okresu przegra z nieszczęścia czas, żeby do nich zajrzeć w setce, jaką zapisałem ceratą zapisami innego niż ich pisało się czy mówiło w mediach coś tam jeszcze jest tam się rysował to co mi to co dzisiaj doszło doszło do głosu no myślę, że po prostu żyjemy jakimiś Daszki historyczność kina postulowana przez władze w ogóle jakimś jakość czemu jakimś wytrychem przy tym nie chodzi właśnie dochodzi tak o historyczność nie wiem wiecu władzy Grunwaldem, gdzie pod Wiedniem, czyli jakich kolejnej bitwy dniem żołnierzy wyklętych wszystkie te mieć wszystko jest bardziej udanym dowodzić golf nie jest wymagane dla naszego doświadczenia rodzinnego i tak myślę, że tak czasem szkoda ani Polski, jakby w ogóle zatraca swoją pamięć o ciszę władza mówi to samo władze ludzie zatracamy pamięć musi wrócić do takiego Rudy mentor tej pamięci zbudowanej na klęsce w prawda inna wersja niż w mesjanistycznych jakim, po czym rzęsy nakleja zakończona albo ponieść ofiarę na Janie Łęczna OKS Olesno gmina nie chce się mamy mamy promować Polskę za granicą jest aż trudno ją promować klęską chyba nareszcie ze zwycięstwa jak kiedyś poetka Iran Białoszewski, żeby stanął pod lasem zobaczył tablice 300 lat zwycięstwa reżyser przymierzać i kiedy to było nic nie pasowało, a tych 300 lat coś w tej po tej dyskusji właśnie o tym, że Amerykanie mieliby przyjść i do Polski dla Amerykanów, żeby nas promować świetny pomysł czytanie Edwin Bendyk wydał w polityce co myślą o Kościuszce i Tadeusz Kościuszko jest jest to postać w postać, którą łączy nie tylko towar tylko tak się składa, że te postacie, które o, których chciałoby się zrobić film, ale wszystkie są właściwie eksportowe znaczone wszystkie wychodzą z Polski, ale działają dla świata może dobrze no dobrze, ale ta perspektywa właśnie dziś jest precyzyjnie obecnie polityk jest strasznie Gazecie istniejąca, że mamy być tylko jakby sami ze sobą raz mam być monolitem jak ktoś napisał po filmie Popiełuszko mocno średnim w filmie Wieczyńskiego, który jest bardzo dobrą rolą Woronowicza jednak czegoś tam dotknął też co się wtedy przy tym właśnie filmie czy historyk Cenckiewicz napisał, że świetnie waszej rodzinie nie ma żadnych dobrych ubeków dobrych z tamtej strony jest właśnie takim monolit i polskokatolickiej no tego się też boję dlatego cały urok kina polega na tym cały sens być może kina, żeby zrobić utożsamić z kimś no i innym, że mówimy o historii najnowszej i jak w takich próbach schwytania przeżycia pokoleniowego w NATO Antoni Krauze słucha i film Smoleńsk co prawda tego filmu jeszcze niema i jego premiera jest przełożona Karol SZ wraz z nim zgadzam się z powodów leżą prawo na ten temat ale czego spodziewasz się po tym, filmie spodziewam się w oczy Antoni Krauze z autorem bardzo dobrych filmów jest autorem trochę trochę szalonym, a na takich firm, które pokazywaliśmy w podziemiach kościoła na Żytniej stanie wojennym prognoza pogody właśnie ucieczce ze staruszków z domu starców, którzy właśnie ścigani przez helikoptery uciekają gdzieś już wcześniej cenę ich z nami są kroniki nie jest Piłsudskim podczas wojny jest z dwudziestego roku coś co się wydaje mi się, że chciałbym chciał, że w Smoleńsku było coś z tego szaleństwa też takich fantasmagorie boi się, że to będzie obraz niejakiego zamachu jakich mogły się nagle wyskoczy stanie gdzieś tam wypuszczona tworzy też się kończy happy endem, że oni wszyscy są żywi spotykają się z żywymi żołnierzami każdy z Katynia ofiarami Katynia ofiarami NKWD oczywiście podoba ja jako Jacob jako pomysł jak w ogóle odłóżmy na realną grę moim takim happy, gdy mijał miał nie wiem nic sugerować reżyserowi niekoniecznie zrób happy end zaczynie koni nie chce samolot wyląduje u niego nie wysiądą z tyłu jest cudowny gest jeszcze odkręcenia całej tej rada polityki cena rosła na tej tragedii, żeby to tragedia tak tej tragedii zaprzeczyć winny sposób niż Smarzowski prawda jest z z rzezią Polaków na Wołyniu w ich naszymi winami wobec Ukraińców wcześniejszymi no i winny sposób terapeuty zachować pozory, bo nie wiem taka tworzenie jakiegoś wojennej propagandy tworzenie obcych o Katyniu był piękny film Marcela Łozińskiego las katyński tyle firm, które zresztą też pod postawić jak w każdy zupełnie inny troszkę inny niż film Katyń on w Cannes przez jedzie pielgrzymka Polaków na cmentarz katyński gest dokument jako dokument, ale jest bohaterka Polka wchodzi tam spotyka w tym lasy w lesie katyńskim, który dalej rośnie Rosjankę i zaczną ze sobą rozmawiać Rosjankę mówić są też groby nasze Stalin zabijał także naszych i tutaj zawsze przywożono ich rozstrzeliwano za jeszcze jeszcze przed wojną USA padają w ramiona i ty jesteś nie niewiarygodnego wspaniałego myślę, że TFI 5 lat dziewięćdziesiątych do tego prowadziła wtedy ówczesna polityka historyczna takiego właśnie filmu Marcel Łoziński Zofia Wydro dopisał tak jeszcze 1 rozdział do Katynia Wajdy inny prawda i to była ta była też to jest to, czego bym czegoś, czego czegoś spodziewać tego, o czym marzy, czego chciał przekroczenia tych barier prawda przekroczenia granic narodowych bycie jak już takie takiego zlecenia jak i z ludzkością uścisku przeważa znaki patetyczny ton, ale się ataki na takim wpadli na takiej idei byłem wychowany ułożyli Rataje i kino polskie było powrócił do Polski powojenne było pokojowe, a w tej chwili powtarzam jeszcze, że żyjemy w cieniu jakiejś wojny w jakiejś mówienia o wojnie strachu przed wojną, który każe się zamknąć przed innymi i przed Wschodem przed Zachodem, a to wspaniałe życzenia dla Antoniego Krauzego, do których dołączam Tadeusz Sobolewski był bronić państwa gościem bardzo dziękuje za to spotkanie za patos Iza refleksje nad polskim kinem historycznym teraz już informacje Radia TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA