REKLAMA

"Nauczyciele wstydzą się słowa prezerwatywa". O reporcie opisującym edukację seksualną w polskich szkołach mówią prof. Zbigniew Izdebski i Paulina Trojanowska

Post Factum
Data emisji:
2016-04-29 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie, a ze mną już kolejni goście pani Paulina Trojanowska z grupy edukatorów seksualnych ponton dzień dobry dzień dobry witam państwa i pan prof. Zbigniew Izdebski seksuolog Winobranie profesorem obydwoje państwo ma współpracować, ale i badali polskie szkoły, a konkretnie zajęcia wychowania do życia w rodzinie w efekcie tych badań powstało taki skrót raportuje mam go przed sobą w tym momencie i będziemy dzisiaj Rozwiń » się przyglądać temu jako jak to jest z tą edukacją seksualną w szkołach czy w ogóle można używać takiego pojęcia jak edukacja seksualna i coś się na tych lekcjach dzieje, ale przede wszystkim chciał z państwa zapytać, jakie pytanie co państwo zadali jako badacze i gdzie szukali odpowiedzi w jaki sposób pani Paulina Trojanowska RM to co najważniejsze że, choć te badają to też są to badanie ilościowe tylko jakościowa naszym celem była możliwość usłyszenia bezpośrednio głosu młodzieży uczniów uczennic, którzy mając doświadczenie chodzenie uczęszczania na lekcje wychowania do życia w rodzinie jak również chcieliśmy porozmawiać CR z dyrektorami szkół, ponieważ to są osoby, które w dużej mierze odpowiadają za to jak za przemyt zrealizowanym w konsekwencji, jeżeli chodzi o młodzież ARM tutaj przeprowadziliśmy badania fokusowe są tzw. zogniskowanych wywiadów Fokus owe polegają one na tym, że badacze spotykają się z grupą osób i słuchają zadają pytania wszystkim słuchają nie można nas były bardzo ważny tylko wypowiedzi samych osób, ale także interakcji między nimi większe uczeni zastanawiali porównywali im w ten sposób przeprowadziliśmy badania szkoła podstawowa gimnazjalna i licealnych z takich miejscowości jak Warszawa Poznań Zielona Góra natomiast dyrektorami szkół przeprowadzaliśmy wywiady indywidualne panie profesorze, dlaczego w tej w tym badaniu nie rozmawialiście z nauczycielami nauczycielkami tymi, którzy ostatecznie decydują o tym jak cel zajęcia wyglądają wręcz tak naprawdę w dużej mierze na tym jak zajęcia wyglądają decydują także dyrektorzy szkół dlatego, że to dyrektor szkoły odpowiada za cały proces dydaktyczny i mamy też takie poczucie, że dyrektor szkoły buduje pewną atmosferę także wokół PL określanych przedmiotów szczególnie nam zależało na przedmiocie dotyczącym wychowania do życia w rodzinie, ale z tych wypowiedzi, które można znaleźć w raporcie wynika, że to zainteresowanie nie jest zbyt wielkie uważają, że czytam między wierszami jest sporo konkretnych cytatów ze mnie z rozmów z dyrektorami szkół, że do końca nie wiedząc, że na tych zajęciach dzieje nie wizytują nie znają tytuł podręcznika czy w ogóle jest używany nie ma rozmów na temat jakiegoś rodzaju podsumowania czy dalszych planów, więc chyba wasze pytania badawcze czy warsztaty badawcze, że dyrektorzy to ważna grupa się nie sprawdziło czy jest źle rozumie dokładnie się sprawdziło, dlatego że po co o animator jest takim wstępny raport natomiast cały raport zawiera ponad 300 stron w związku z tym mamy różne postawy dyrektorów rzeczywiście są tacy dyrektorzy, którzy niekoniecznie wiedzą co się dzieje na tych lekcjach, ale Sante dyrektorzy, którzy mówią tak kiedyś widziałem tam lekcje byłem, choć i tak wani zauważyłem, że czy w 7 przypadkowa, ale jednak nauczyciel realizował zupełnie inne treści, więc takie sytuacje także się zda dobry powiedział pan teza się sprawdziła barek wyrządzają wiele jedzenia i oni mają wpływ, jakie są ich, jaki jest ich pomysł na zajęcia skoro nie są one obowiązkowe skoro są często spychane na pierwszą ostatnią lekcję jak i jakby jaka jest rola tych dyrektorów szkół z państwa badania zieleń to właśnie widzimy, że dyrektorów szkół przyjmuje też taką koncepcję za nie zawsze dla nich ten przedmiot o wolnym procesie wychowawczym jest najważniejsze dla niektórych el przednie jest dosyć kłopotliwe, dlatego że organizacja tego przedmiotu jest dosyć skomplikowana na niektórych poziomach szkoły jest 10 godzin przeznaczonych w ciągu roku na realizację na innych poziomach jest 14 godzin w związku z tym oni mają nieraz pewien kłopot jak ułożyć plan, żeby było dobrze i mówiąc że dyrektorzy byli ważnym ogniwem to dlatego, że to zależy od tego na ile i w jakim stopniu dyrektor będzie o naradzie pedagogicznej mówił o tym, przedmiocie na ile będzie chciało dyrektor przedstawiciele dziedzica na spotkanie z rodzicami koncepcję tego przedmiotu i nauczyciela tego przedmiotu jak i treści, które będą podejmować szkoły, które tak dzisiaj mamy szkolnych to jest realizowane, ale mamy także szkoły szczególnie szkoły ponadgimnazjalne, w których Izy mamy taką postawę, że może jednak lepiej by było, żeby wasze dzieci miały więcej zajęć np. języka angielskiego albo oraz innych przedmiotów, a dodatkowo, które są na egzaminie maturalnym przecież z tego przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie egzaminu nie ma w związku z tym, jeżeli niektórzy rodzice otrzymają taki komunikat NATO rzecz jasna we wszystkim zależy na tym, aby ich dzieci jak najlepiej nie zdały ten zdały maturę w związku z tym ja mówiąc o tym, że ważnym dyrektor jest ważnym ogniwem myślałem o tym, że od 2 i jego pewnej postawy zaangażowania rozszerzenia wartości tego przedmiotu zależy to jako ten przedmiot osiągnie rangę w danej szkole chodzi tutaj mogłabym dodać to jest bardzo istotne w doborze opon profesor, ponieważ ja dostrzegam pewien rodzaj błędnego koła wygląda następująco złu, zwłaszcza w szkołach ponadgimnazjalnych jest niska frekwencja uczniów uczennic na tym przedmiocie przedmiot też ten nie jest obowiązkowe, tak więc siatka zajęć jest wpisywane, gdzie w ostatnim momencie ukochany jest frekwencja jest niska ranga tego przedmiotu jest niska w konsekwencji przedmiot jest mało atrakcyjne, więc jest znów przez włoską w konsekwencji niska frekwencja i ranga jest coraz mniejsza stosy kręci wszystko, ale trochę mniej Wycech po tych, które pani wymieniła noszą katechezy lekcje religii też nie są obowiązkowe też często jest tak, że są mało atrakcyjne a, a jednak w niedzielą tego losu to znaczy niedzielą tego losu bycia pierwszą lub ostatnią lekcją my nie są tak spychane na margines, więc tutaj wyraźnie coś jest jeszcze oprócz kwestii organizacyjnych jeszcze można całą lekcjach katechezy to też jest akcja, w której uczeń marzenia nie musi uczestniczyć dlatego u nas na miejscu etyka natomiast prozie też zauważyć, że my żyjemy w państwie, w którym zdecydowana większość obywateli deklaruje przywiązanie do tych tradycji religijnych i my mamy przykłady szkół na lodzie na na różnych poziomach da, żeby do komunii świętej przystępuje w szkole podstawowej dziecko musi chodzić, jeżeli sam przystąpił do bierzmowania no to muszą te lekcje religii także odbyć i ma pani rację, mówiąc że tu są inne także uwarunkowania chciałbym teraz zapytać o uczniów i czy udało się dowiedzieć z, a skąd młodzież czerpie swoją wiedzę uzna, że na ile te zajęcia jednak służą poznawaniu siebie swoje twojego ciała tego czym jest seks i ich relacje międzyludzkie, a najlepiej David okazało się to ważne, gdy zaczną tego może żoną i młodzież bardzo chętnie z nami rozmawiała naprawdę te wywiady z MFW rekordowy trwał 3 godziny 12 minut co pokazuje to, że dla młodzieży ten temat jest naprawdę ważne, iż warto wsłuchać się tego co mają do powiedzenia mają do powiedzenia wiele ciekawych rzeczy no niestety musimy przyznać, że w takiej ocenie przydatności tego przedmiotu nie jest on uważany przez młodzież jako taki pierwsze źródło wiedzy część jest wskazywana rodzina także internet co jest dla nas bardzo niepokojące czy też magia, ale teraz można uznać go internet jest niepokojące zwrócę uwagę, że choćby grupa edukatorów seksualnych ponton prowadzi forum, na którym padają pytania tama jest Edukator odpisują, więc internet może być świetnym źródłem pomocy to się zgadza internet to jest narzędziem zależność jak jego urządzenie ma takie mam takie będą tego efekty, owszem, są specjalistyczne strony fora dotyczące seksualności, a domy są też wynika z rozmów WTZ w biurze, ale ten dotknięty syna treści pornograficzne i jest czymś tak prostym wręcz, że obniży się jak wiadomo edukacja pani mówi pornografia czy to jest źródło tezy, że wieją, zwłaszcza jeżeli mówimy o i to nas bardzo mocni, zwłaszcza jeżeli mówimy o młodych chłopcach, którzy z 1 strony obco wykuł nam szkoły podstawowej martwi nas, tyle że w we wcześniejszych jeszcze w badaniach innych realizowanych przez ponton LM pokazujemy się obraz chłopców oraz szkół podstawowych strony rodzice nie rozmawiają o seksualności, a te obecne banalny badania, o których jest mowa też pokazać, że dla nich pornografia ciasto jest tam zła wiedza, a w cudzysłowie dotyczącą seksualności co jest niepokojące tutaj pornografia to jest jednak kwestia, która jest, ale to też właśnie są inne strony, które może nie mają charakteru pornograficznego, ale mają sensacyjny charakter mówienia o seksualności człowieka o inne jest pozbawiany jednak tych wątków edukacyjnych wychowawczych i młodzież rozmawia z różowym facetów w radiu TOK FM można powiedzieć marzę, by słuchać zapewnień pani prezydent jak wiadomo, że zwierzęta te sensacje dotyczące technik seksualnych, które nam, na którym się, że ludzie młodzi koncentrują wówczas tak wie, że z punktu widzenia młodego odbiorcy nieprzygotowanego do drzwi rozdziela szukają odpowiedzi na pytanie jak być znakomitym kochankiem wie pani jej tak się dzieje, dlatego że oni w dużej mierze utożsamiają życie seksualne z technikami seksualnymi my m. in . decydując się na realizację tego badania i właśnie w tej konwencji i jakościowej chcieliśmy się dowiedzieć coś więcej niż wiemy z danych ilościowych i tak naprawdę zobaczyć, jakie te działają te mechanizmy i wiemy coraz więcej w tym, że młodzi ludzie, którzy żyją w takim dosyć świecie duże raty za akcję nastawieni są na dużą sprawność na ocenianie siebie porównywanie siebie na mówienie o swoich doświadczeniach swoich fantazjach otrzymuje tam bezruch tylko o uchodźcach czy dziewczynkę nie wie ani też o dziewczynach, dlatego że nastąpiły pewne przemiany obyczajowości seksualnej, które zapowiadają w 2000 jedenastym roku po badaniach w dużym populacyjnym Polaków i gdzie była pewna taka tendencja do tego, że aktywność seksualna dziewcząt zaczyna być teraz zwiększamy mowy myślała inicjacji, czyli banda prawidłowość wielu paniom Iwonie nie ma w badaniach ABS cele dotyczące zdrowia dzieci młodzieży z tych badań wynika, że do piętnastego roku życia inicjacja raz poczęło 19 % dziewcząt i 16 % chłopców to pierwszy raz w polskich badań nie jest tak, że więcej dziewcząt inicjuje wcześniej niż chłopcy ja mówię celowo do piętnastego roku życia, bo z punktu widzenia prawnego wszelkie doświadczenia seksualne ze sobą poniżej piętnastego roku życia są zabronione prawnie i a mimo to wiele osób jednak inicjacji seksualnej się decyduje i tam właśnie kwestia dotycząca przemiany obyczajowe ona nie dotyczy tylko chłopaków, ale także ona dotyczy również dziewcząt z tych badań także w i wynika, że niejednokrotnie dziewczęta przyjmują coraz większą inicjatywę wobec chłopaków to nie jest już tylko tak, że tam chłopak na nazwijmy podrywa dziewczynę, ale coraz częściej jest też tak, że ta dziewczyna kierują komunikaty o charakterze seksualnym wobec chłopaków teraz zrobimy przerwę w naszej rozmowie ma nadzieję, że w drugiej części przyjrzymy się temu w jak to się Matyldy to zjawisko, które teraz mówią nasi goście do tego co się dzieje na lekcjach w szkole na lekcjach wychowania do życia w rodzinie w sumie pan prof. Zbigniew Izdebski seksuolog pani Paulina Trojanowska z grupy edukatorów seksualnych ponton zaraz po informacjach wracamy z rozmową w post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie w studiu cały czas pan prof. Zbigniew Izdebski seksuolog i pani Paulina Trojanowska z grupy edukatorów seksualnych ponton, którzy wy oczywiście dużo szerszej grupie badaczy badaczek sprawdzali jak wygląda PS wygląda wychowanie do życia w rodzinie w polskich szkołach z punktu widzenia, a nauczyciele nie nauczyli kilku dyrektorów szkół i uczniów uczennic i chciałam, żebyśmy się przyjrzeli temu co usłyszeli państwo od uczniów i rozmyślam o tym, skąd czerpią wiedzę okazuje się, że jednak te lekcje szkolne to to nie jest ich główne źródło informacji, ale jak już są na tej lekcji to co tam się dzieje to znaczy na ile te zajęcia są nam edukujące na ile są po prostu nudne, a na ile może być może być też tak, że spełniają takie standardy europejskie dotyczące wiedzy seksualnej pani Paulina Trojanowska w tej chyba zacznę takiej refleksji, którą dziś na dzisiejszej konferencji nie podzieliła się koordynatorka grupy ponton Aleksandra Józefowska, że można odnieść takie wrażenie po przeczytaniu zapoznania się z naszym raportem, że młodzi ludzie muszą mieć dużo szczęścia, żeby trafić naprawdę takie dobre rzetelne zajęć z wychowania do życia w rodzinie zależy od bardzo wiele czynników wydaje mi się, że tym panom pana profesora, bo proszę o sprostowanie alem to jest moje monity kierowca z po rozmowie z młodzieżą z dziećmi zostawiło we mnie takie przekonanie, że naprawdę bardzo dużo zależy poza dyrektorami od osoby prowadzącej ten obszar ten przedmiot na ile to osoba jest otwarta zaangażowana chce jeszcze po prostu, aby te lekcje były przeprowadzone w sposób rzetelny, ale także atrakcyjne dla młodzieży to co jest ważne to torze to zajęcie absolutnie nie są obojętne dla ani dzieci ani dla młodzieży one budzą silne emocje, ale różna od znudzenia złości niechęci poprzez zaciekawienie to pokazuje, że ten przedmiot jest ważna ale jakie sprowadzone różnie to suma najlepsza odpowiedź, tym bardziej że podstawa programowa pozostawia dużą dobrowolność osoby prowadzącej jak jakieś zagadnienie przedstawił w jakiej perspektywie co porusza, czego nie porusza w tej czytamy cytaty z raportu m. in. jest 1 z uczniów mówi rozczarowanie niesamowite to są lekcje, które są w stanie przekazać mi mniej niż ja wiem mam wrażenie, że cofam, a inny opisuje czy uczennica opisuje jak to nauczycielka wstydziła się powiedzieć słowo prezerwatywa i zasłaniała twarz ręką tak, żeby ukryć swoje reakcje także podsumowuje ta osoba no strasznie doszło tu ważną kwestią kompetencję do tego przedmiotu jest przede wszystkim dobra wiedza merytoryczna wiedza nauczycieli, ale pewna także swoboda psychologiczna rozmawianie z uczniami na tematy, które są naturalne w związku z tym, jeżeli nauczyciel sam się wstydzi albo nie używa pewnych sformułowań pomija te sformułowania albo jak używa sformułowań nie patrzy na uczniów tylko w zupełnie inną stronę to uczniowie to znakomicie wyje czuwają i ta jest sytuacja dla uczniów też niezbyt łatwe dlatego, że to jest sytuacja taka, że to nie jest tak i proces wychowania naturalnego tylko ten proces wychowania do szkodliwości ja wam powiem mu ale, ale też jest taki temat dosyć wstydliwy, a tutaj nie ma tematu wstydliwych to są tematy maturalne nad i uczniowie wskazują, że mało wynoszą z tych lekcji tematów dotyczących procesu dojrzewania psychozy seksualnego ma wyraźną, bo kwestie, które dotyczą doświadczeń związanych z kontaktami w charakterze moralnym masturbacji i innych spraw, które w procesie dojrzewania np. policja występuje mam takie wrażenie, a że, jakbyśmy mieli jak i takie, aby masturbacji innych tak dalej w grze że, a uczniowie w sondażach, że nas do hazardu w Zawoi włada jak uczniowie chcieliby na ten temat coś więcej wiedzieć dlatego też ten przedmiot jest o tyle trudne, że po pierwsze, ten przedmiot musi być dostosowany do fazy rozwoju ucznia i n p . mamy szkołę gimnazjalną szli do szkoły gimnazjalnej przychodzi uczeń często innych szkół podstawowych o trudność realizacji tego przedmiotu nieraz jest taka, że uczeń tej szkoły przychodzi i tak w 1 szkole ten przedmiot o stawce był on realizowany, a w innej nie był jasny sygnał, gdzie jest staje też w trudnej sytuacji to nie jest tak jak na języku polskim czy na matematyce, że wszędzie ten przy tej treści są podobne, że wszyscy muszą uczniowie z matematyki jest być określane umiejętności, więc jeszcze chciał zabrać, czego brakuje uczniom, czego chcieliby się dowieźć już trochę tych haseł padło rzeczy, o których się nie mówi masturbacja seks oralny, ale też dużo dużo się przejawia we mnie w tym skrócie państwa raportu tematu, który wydał się oczywisty, czyli Recykl owulacji my kobiety, że podobno o tym, też nie ma mowy czy w często w szkołach czy zdumiewająco lud to co mnie bardzo niepokoi co wynika, zwłaszcza z rozmów z dziećmi ze szkół podstawowych to torze ten przedmiot bardzo często nie realizuje 1 z podstawowych zadań, a z tego, żeby wiedza na temat seksualności wyprzedzała doświadczenia w żebra dziewczynki dowiadywał się wcześniej co to oznacza miesiączka cudzej jak co się z nimi za drzewo, żeby chłopcy wcześniej dowiadywali się o Polsce niż ona się zaczną tymczasem, ale to rozmowy wskazują, że to już nie realizuje tego celu, jakie treści nie są poruszane bardzo różna tutejsi LM niegdyś w co nas wciąż jak wyszukuje padło słowo masturbacja, ale też pamiętam 1 z takich wypowiedzi, kiedy zapytaliśmy czy w ogóle słowo łechtaczka jest używane i odpowie z 1 z naszych respondent tak brzmiała łechtaczka nie wiem co to jest jakaś choroba co pokazuje, że naprawdę jest bardzo wiele RM tematów, a w tym przedmiocie, które zupełnie nie są dotykane są to tematy istotne może, bo po lewym czasami, ale podstawowa, ale to jest rozumiem takiej taka zaś może pojawić taka obawa, że jeśli z młodymi dziewczynkami będzie się rozmawiało o tym jak zbudowane są ich narządy płciowe to dojdzie do jego przedwczesnej korozji budzenia seksualnego i tych tel 19 % piętnastolatek zrobił się z tego dziwny 90 % dobrze, gdy ja bym chciał, że pani po prostu na to, że na tym zarówno do obaw, które poważnie w wypowiedziach rodziców, ale też polityków oni mówią o tym, że nie można tych rzeczach mówić, bo dzieci się w przedwcześnie będą raz aktualizować w absolutnie są WOS LO seksualizacja został bardzo zmanipulowane w Polsce, ale i ciast wezmą one używane jako z tym przeciwnicy edukacji seksualnej, używając słowa seksualizacja nie edukacja seksualna rzetelna edukacja seksualna nie rozbudzać wytchnienie na seksualny pamiętam żonę są istotami seksualnymi celem rzetelnej edukacji seksualnej jest wręcz opóźnienie inicjacji seksualnej, ponieważ ona uczynić tylko o cele chcemy to podkreślić, ale uczy on uczy asertywność i uczył komunikacji uczą zastanowienia się tego, czego Jach CE i umiejętności komunikowania tych potrzeb uczniowie opowiadali, że są uczeni tego bym tego aspektu psychologicznego na te zajęcia zdarzało się takie, że takie opowieści to danie możemy mówić o procentach tak to były badania jakościowe, ale także mieliśmy rozmowę z uczniem to, że bardzo chwalili zajęcia, że właśnie tak to było to godziny, gdzie mogą zapytać mogą się dowiedzieć, że mogliśmy poćwiczyć np. odmawianie mówienie tego, czego potrzebuje, więc tak to się zdarza, ale na pewno nie w takim wymiarze w UE, który byłby zadowalający, a jest to też jedno zadanie edukacji seksualnej dla nas to psychologiczna już na koniec, podsumowując czy potrzebna jest jakaś odgórna zmiana, czyli wprowadzenie ścisłego programu tych zajęć z obowiązku uczestniczenia, żeby ta rzeczywistość zmieniła czy też to nie jest takie proste 1 z akt prawny czy jednak decyzja nie zmieni tego co się dzieje w polskich szkołach to inwestorzy żyją i parę zdań, jeżeli byśmy tylko realizowali, a co w tej chwili jest obowiązujące ich prawda ja sądzę, że byłoby i tak nieźle, bo ten przedmiot jest na wszystkich poziomach kształcenia i o podstawowej, ale po jednak podstawowej i szkole gimnazjalnej problem polega na tym, że wiele szkół tego przedmiotu nie realizuje natomiast na pewno my byśmy chcieli, żeby to był przedmiot obowiązkowy zdecyduje i żeby tutaj i gnał była większa koncentracja na doborze dobrze przygotowanych nauczycieli do tego przedmiotu nasze studia podyplomowe wychowania seksualnego na Uniwersytecie w Warszawie od wielu lat przygotowują nauczycieli dlatego przemian, ale obecnie nie ma obowiązku, żeby osobom przeszła tego typu jest właśnie obowiązek dlatego ja powiedziałem na JSW jak tak jak ważną rolę jest rola dyrektora modry las Salle Julien el nauczycielka boi się powie słowo prezerwatywa nad naszym regionem związani za to na pewno nie skończyła studia podyplomowe na Uniwersytecie w Surażu planowane są różne jest różny nacisk jest pani można mówić o antykoncepcji widać hasła antykoncepcja i my możemy mówić o antykoncepcji stworzyły natury jednak czy obiektywny, a ktoś może pojawić hasła antykoncepcję mówić o tylko o szkodliwości antykoncepcji, a teraz chcę powiedzieć, że te badania są bardzo jasny pokazać najważniejszym etapem kształcenia w zakresie wychowania do życia w rodzinie i wiedza o seksualności człowieka jest etap szkoły gimnazjalnej naturalnie to wszystko, o czym pani mówiła na temat dojrzewania jest bardzo ważne na wcześniejszych etapach, ale to co się dzieje w okresie szkoły gimnazjalnej jest szczególnie istotne tutaj młodzi ludzie chcą mieć jak najwięcej wiedzy natomiast w szkołach ponadpodstawowych młodzi ludzie chcą wówczas mając dobrą wiedzę dyskutować o pewnych tematach uczyć się wartościowania pewnych postaw i to jest ważne ale, żeby o wartościowanie mówić najpierw muszą mieć wiedzę mówił prof. Zbigniew Izdebski seksuolog była z nami też pani Paulina Trojanowska z grupy edukatorów seksualnych ponton obydwoje są autorami raportu dużego raportu kontrola realizacji prawa młodzieży do edukacji seksualnej bardzo państwu dziękuję za rozmowę obecny czas na informacje po nich jeszcze więcej sportu program przygotował mnie to strzelecki analizował Adam Szurek post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA