REKLAMA

Masa -tłum - opinia. O wytwarzaniu społeczeństwa mówił dr Mikołaj Lewicki (powtórka)

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-05-02 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
44:46 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z Radia TOK FM na o masie w tłumie opinii publicznej mówi będziemy teraz naszym pierwszym gościem jest im dr Mikołaj Lewicki Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dodał od razu, że zbieżność nazwisk w muszli ogrodu ich pana doktora z Brna Lwowa tak grać no nie jesteśmy przed chwilą rozmawialiśmy o tym czy DM, kiedy czekaliśmy na nasze wejście antenowe o tym czy wkroczenie Masny scenę polityczną jest co zwiastunem rewolucji czy pachnie rewolucją czytałam ostatnio Rozwiń » tekst Leszka Kopcia Novita Fares Kubica, który mówi, że moment, w którym masy wkraczają na scenę polityczną powoduje pewnego rodzaju Tysona wzmożenie poznawcze emocjonalne, bo z 1 strony mamy radość, bo to jest oznaka tego, że demokracja nie umarła, że jest skostniała, że nie przydzieli żegnała się w biurokracji instytucje, które działają sobie muzeom innych, że system daje ludziom nadzieję czy też miałem możliwość poczucia sprawstwa, ale z drugiej strony pojawia się także Lang, bo ten tłum to jest z gruntu podejrzane, bo ten tłum może być irracjonalny trend może być zagrażające i może nie akceptować tych reguł gry, które do tej pory obowiązywały, które do tej pory były znane, czyli taki KK oba ataki strach strach przez co przed Oslo gracją od Platona począwszy czy teraz, kiedy obserwujemy to co się dzieje nie tylko na polskim podwórku mówi nie tylko o Neill manifestacjach komitetu obrony demokracji mówi o tym wszystkim co wydarzyło się w ciągu ostatnich lat od arabskiej wiosny przez protesty ekonomiczne w Hiszpanii Grecji przez okupantów głos David to jest oznaka, że masy wkraczają na arenę polityczną czy wkracza opinia publiczna, kto wkracza na scenę polityczną obywatele w przemyskim za to, że uda nam ambiwalencja, który pani powiedziała tak naprawdę wskazuje na taką postawą cecha tego procesu znaczone nikt nie jest łatwiej to nikt nie jest prostą adaptację zawsze sytuacja, w której dochodzi do konkluzji spoczywa de facto o tym, mówimy to znaczy o tym, że jakieś grupy społeczne czy płuc w tym przypadku masy zyskują głos z pełną podmiotowość i ten to podano wodne powinien w demokracji wbre w, jakby takiej opowieści o demokracji jako procesie, który wymaga współpracy kooperacji niejasny artykulacji interesów i t d. jak on nigdy nie był gładki tak naprawdę zawsze oznacza otarcia konflikt ze mnie zawsze był wyzwaniem, a co z prostego względu właściwie cała nowoczesność jest o tym, że porządek społeczny nie jest czymś oczywistym danym raz na zawsze korzysta, ale konstruowane i choć bardzo chcemy, żeby on był miał swoje fundamenty w postaci prawa instytucji wartość i t d . tak dalej no to przez to, że się różnimy stale dochodzi do zakwestionowania tych tych fundamentów i teraz jakby popatrzeć tak znowu być może to jest ryzykowne z lotu ptaka nad ruchem, które się odbywają w Europie i chaszcze w świecie to rzeczywiście można powiedzieć, że jest w nich coś zastanawiających znaczy że, bo chyba chyba to co jest najbardziej intrygująca o to, że przed ruch, przekraczając granice UE i narządów ofierze zrealizowany wiec był tak to jest oczywisty efekt tylko myśmy tego realizacja mówili dużo mówić przez długi czas entuzjastycznie, bo widzieliśmy głównie zaś migające samoloty śmigają z informacji sięgający kapitał, który się szybko przenosili zalążek nowej globalnej, ale właśnie kryzys stał się globalnym postem ludzie niekoniecznie chcą tak śmigać np. 6 tek Szcześniak szybko przemieszczać być tak szybko wysiedlani z pewnych wspólnot, w których funkcjonują tak, by tak dalej, a ewidentnie gromadzić dane, jako że jest tak ewidentnie globalizacji jest związana, a to jest także to co się dzieje w ostatnich latach to nas zaskakuje pojawił się oczywiście już takie publikacje w latach dziewięćdziesiątych, które przewidywały, że za jakiś czas wydarzy się coś rewolucyjnego byli badaczy, którzy wskazywali na to, że masy będą próbowały dochodzić do głosu, że zostanie zakwestionowany neoliberalny kapitalizm nawet psy wieszczono schemat jak to będzie wyglądać tu naukowcy też nie mylili mówiąc n p . o tym, że będzie n p . w tym próby palnikiem czy tym spiritus movens śmierć młodego mężczyznę, który zostanie spowodowana przez niedbałość albo zbytnie zaangażowanie sił porządkowych czy policji, gdyż pokojowe protesty się pojawią, który właśnie poprzez nieudolność albo zbytnie zaangażowanie sił porządkowych przybiorą dramatyczny obrót, czyli to już prognozowano, o czym muszą pamiętać, że rzadko, która rewolucja zaczyna się od przekonania, że będzie krwawo i renta wszystko się skończy obaleniem przez konkretną zmianą ustroju wylot bardzo leży zresztą bardzo często zaczyna się tak bardzo często zaczyna się od pisania listów tak jak w rewolucyjnej w przedrewolucyjnej Francji, czyli uświadomienie są przez pewne grupy społeczne, które do tej pory tym zdawało się, że są samo jednostką, który był elementem były członkami pewnych grup, którym wydawało się, że ich los jest indywidualny nie jest powiązany z innymi tym jednostkom nagle ona ono one zdają sobie sprawę że, że istnieje pewna wspólnota losu losu z innymi, że ta wspólnota losu z zasady sprzeczna z deklaracjami z tym oswoić z tym światem, w którym teoretycznie przez sąd, który jest uznawany za za normalny właściwe i obowiązujący, a więc czas, by zawsze te związane z tym, że to pewna wspólnota uświadamia sobie, że żyje w świecie, który w, którym reguły nie są oni są sprawiedliwe albo nie są takie same dla wszystkich, czyli zakup owym zapewni widzom brak uniwersalności pewnych zasad, które w, którym przyszło im życie, które miały być uniwersalne, tak więc weźmiemy kolejne rewolucje z społeczny to one właściwie o tym, sądzą, że kolejne grupy społeczne uświadamiają sobie, że nie żyją w świecie, który tak jak jest prezentowany ma swoje zasady te zasady obowiązują wszystkich, a czyny do tego co dzieje się w ostatnich latach bierzemy optykę Marksa, który mówił o tym, że rewolucje zaczynają się wtedy, kiedy uciski bieda sunie do zniesienia czy bierzemy optykę TOK Villa, który mówił o tym, że, kiedy nasze aspiracje rosną szybciej niż możliwości systemu i to co system ma dla nas to wtedy właśnie wybuchają nikt z Nestorem rewolucji jest tak rzeczywiście dają 2 diametralnie można, by tak szczęście w ostrzegł, że są zupełnie o odmienne jak ważne jest polskie społeczeństwo no to ewidentnie ma pan Soska test na nas nie pracuje, ale nie w tym sensie też być może nie w takim potocznym sensie, jaki na ogół jak no właśnie w ten sposób definiujemy zależy od, że w marksizmie chodzi o taką deprecjację materialną wyłącznie z wnosimy też wbrew tradycji lewicowej w dużej mierze też chodzi o takim właśnie ten brak upodmiotowienia poczuciem braku uprzedmiotowienie, tak więc jeśli chce z tej perspektywy patrzymy to okaże się stan rzeczy ta diagnoza wydział przedmiotowi one o przedmioty związane z bycia zmanipulowanym zrealizowane ładu, który mną rządzić tak, by tak dalej jest jest nieco bardziej zasadna myślę że cały cała ta wyzwanie polega na tym nie chce powiąże my tzw. obiektywne wskaźniki takie jak poziom materialny jest z tym jak ludzie myślą mnie w jaki sposób dlatego, że jeżeli spojrzymy na wskaźniki to by niemalże wszystkie począwszy od wydłużenia się czasu życia, bo na wskaźniki takie twarde ekonomiczne jak PKB pokazują, że polskie społeczeństwo odniósł sukces gigantyczny także na tle krajów Europy środkowo-wschodniej, który startował z bardzo podobnego poziomu po osiemdziesiątym dziewiątym roku wskaźnik na mnie w niewiele tłumaczy jak jadę jak jadę parędziesiąt kilometrów za Warszawę i prowadzą badania gdzieś w Mazowieckim łódzkim do muszę powiedzieć, że miałbym pomimo tego, że wzrost jak i jako socjolog w miarę doświadczonym mam odwagę rozmach z gimnazjum z maty to chyba miałbym kłopot z powiedzeniem im wszyscy po popłynęli do góry wszyscy wiemy na liście Zielona Góra i wobec świetnie i niech pan to nie gada, że nie jest źle nierówności jednak rosną i to jest to jest zasadnicza sprawa nie tylko w kontekście polskim to rzeczywiście jest rejs po po jedno z takich większych wyzwań społecznych, jakbym szukał przyczyny tej sytuacji rewolucyjnej, jakkolwiek było naciągnięcie ten termin to raczej w tym niż w niż samych wskaźnikach, czyli w szukałbym w relacjach między różnymi grupami, a nie wyłącznie z tych w tej bazie materialnej, która nas to znaczy w relacjach między różnymi grupami pomyślmy sobie w lecie istnienia bądź za czas zastanawiam czy istnieje jakaś analogia między czasie za uproszczenie ludem smoleńskim, a emigrantami w krajach Europy zachodniej myślę, że jest znaczy w obu przypadkach jest w tych grupach istnieje poczucie właśnie bycia uprzedmiotowienia onym szklane Wrzosek podszedł i szklanego sufitu czyni z reguł, które nie są transparentne podwójnym sensie Michniewicz tłumaczy do końca, a tu, a po drugie, iż nawet mierz tłumaczy to widzę jakiś rozdarcie między artykułowane nieformalnym zestawem reguła tym jak one w rzeczywistości funkcjonują tutaj myślę, że można włączyć ten fałszywy mit, którą utrzymywano inne młodych ludzi przez ostatnie lata tak znaczące im, że jeżeli skończą 2 fakultety będą mówić ile w 3 językach i będą zbierać doświadczenie pierwszego roku studiów to mają zagwarantowaną świetlaną przyszłość tymczasem 80 % pracowników galerii handlowych to są osoby zwiększy wyższym wykształceniem to oczywiście idąc na studia, ucząc je kończąc inspirowały do zupełnie innych zajęć, po czym okazało się, że wskaźnik z koloryzacji działa przeciwko młodym ludziom chcesz pięknie wygląda w rozmaitych tabelka jeszcze 200 dziesiątym prowadziłem bardzo ciekawe badania kultury organizacyjnej oraz w dużej korporacji zostałem poproszony o przeprowadzenie takiej diagnozy, której wiodącym pytaniem było, dlaczego milenialsi nie angażują się w pracy za tym stała taka hipoteza, że młodzi ludzie młodym ludziom przewróciła się w głowie, że są różne są roszczenia Villas niechętnie się angażują mają za dużo opcji właściwie trudno zrozumieć tego na czym zależy i są one też przestać tak w jak zacząłem rozmawiać z młodymi ludźmi w tej korporacji to okazało się, że w tonie oczywiście nie o to chodzi my oni są stale się z sprzedaję na początku obietnice wrzuca się w na głęboką wodę i sposób działania tej korporacji były takie życie młodzi ludzie na początku są wyrzucani na głęboką wodę ci, którzy wypłyną powinni mieć zapewnioną w miarę dobrą przewidywalną karier, ale tak nie było, dlaczego dlatego, że korporację na poziomie globalnym stwierdziła, że trzeba spłaszczyć strukturę i w związku z tym będzie MiniMini menedżerów, bo jesteśmy bardziej elastyczni zorganizowani w zespoły projektowe i t d . tak dalej, bo tylko jak coś takiego się robi o 3 pań tacie gardło trzeba się zastanowić jak starego NATO menedżerowie sami i w czasie tego badania okazało się jasne, że po całym problemem są menedżerowie, którym nagle się odbiera Jasną ścieżkę kariery i MO ni są na tyle pewnie już znają reguły gry, że dużo łatwiej jest im spuścić nam dołączyć w wyrzeczeń największą presję na wydajność obecnych niższych pracowników czytaj tych młodych ludzi niż niż funkcjonować w świecie, w którym który został pozbawiony jasnych jasnych reguł jeśli chodzi o wchodzenie w wieży tak i myślę, że to tym oczywiście z trzymają się we wszelkich proporcji można powiedzieć to jest właśnie m. in . taka pułapka, którą wpadli młodzi ludzie tak znaczy w międzyczasie stało się coś takiego, że świat, który miał gwarantować ścieżkę kariery gdzieś zupełnie różne myślę, że tutaj też pasuje taki termin z francuskiej socjologii przemoc seks agresywnej, kiedy do eksplozji dochodzi wtedy, kiedy są zablokowane inne kanały komunikowania się społecznego, kiedy właśnie są pewne warstwy społeczne, które czują się wykluczone marginalizowane jony w pewnym momencie wybuchają i Europa to, że czytając o tym, przemoc ekspresyjnej był bardzo sugestywny przykład niedawno z 2011 roku z Londynu, gdy to inny dwudziesty 9 letni gangster odnotowany ojciec czwórki dzieci został zestrzelony przez policyjnego snajpera podczas próby zatrzymania i rodzina domagała się wydania ciała policja zwlekała nie udzielała żadnych informacji najpierw ludzie zaczęli gromadzić się przed komisariatem, który prowadził tę sprawę apotem nagle te zamieszki rozlały się na cały Londyn skończyły się kradzieżami w sklepach pożarami im socjologowie politolodzy inny psychologowie społeczni zachodzili w głowę co się stało, że nagle ten tłum ruszył przede wszystkim już do sklepów, żeby był ukraść te symbole klasy średniej, czyli jakieś tam jest ona i pada czy te gadżety takie, które były dla nich na co dzień niedostępne w doskonały sprzęt przedstawiana właśnie tak nie jest szczyt wieży Przeminęło po pierwsze, że dostaje też takie przekonanie o takiej kompensacyjne i i tłuc w funkcji czy funkcjonowanie kompensacyjnym w kwocie nie znaczy, że w ludziach narasta agresja wciąż będzie tak Grecja musi wybuchnąć termin to niech pani taniec na zasadzie takich hydraulicznej, że w tym wzrasta później musi gdzieś u PTU lista ta energia, a ta agresja frustracja, ale często tak jest przedstawianej do nałogu dotyczą oczywiście pewnej grupy społecznej, czyli tych, których zachorowalność na mniej wykształconych miękka w Niemczech i t d . i t d . rozbita panie doktorze, a jaką w tym wszystkim rola odgrywa konsumpcjonizm jako religia współczesnego świata oraz przedstawione coraz częściej jako coś co jest uniwersalne znaczy, że wszyscy tak samo to samo konsumujemy jest taka teza bardzo mocną wszystko żywność się nam na pierwszy rzut oka wydaje się całkiem dobra to oznaczać weźmiemy nawet prof. Uniwersytetu okaże się, że on po cichu czasem nie po cichu słucha muzyki biesiadnej chętnie chodzi na koncerty masowe zdarza mu się zdarzą się za Żyda tabloidy i t d. ważne jest to kolejny film z kolej tak z kolei klasa średnia też nie jest nim nie do końca dba wyłącznie o to, żeby wszystko było jak trzeba tylko czasami z Tajem prawo do luzu i tam kulturalne fast foody takiej in i tak jest trochę przedstawiono współczesne społeczeństwo o tym, konsumpcjonizm jest udziałem wszystkich norm nie jest ich oczyszczenia bądź odtworzenie każdego stać nas słono, bo nie chce nawet pomyślmy o transformacji to to pewnie ci, którzy pamiętają początki pamiętacie słynne tak jest w po ponoszone często w dyskusjach o transformacji racjonalności argumenty no przecież jak się wiedzie zauważa to wisi tak dużo anten satelitarnych na my u nas wiejskich chatach, które tam ledwo w ogóle stoją są drewniane i t d . tak dalej miał wskazać na nieracjonalność w NATO nie jest nieracjonalność GTS orientacja na inne czynniki statusu, które pani zdaniem, odbywając walczy z ogromną rolę szczególnie w wydaniu się społeczeństwach Polski, gdzie nie jest do końca ustalone dni był porządek, który właśnie się, w którym swoje strony pewne pozycje społeczne skupiające wszystkie czynniki statusu które, która często w innych społeczeństwach trochę przesadził, ale w miarę dobrze zdobywamy tak, by ten tak tak tak tak tak ty tylko pytanie czy 3 inne ludzie, którzy tam będzie nimi przekonanie, że winny sposób mogą zdobyć te czynniki statusu ono nieważne analizuje mogą właśnie na jej test wracamy do tej do tej dyskusji o szklanym suficie tak oznaczone tym że, że być może mamy rosnącą grupę osób, które kwestionują uniwersalnych zasad, których funkcjonujemy czytaj liberalnej demokracji tak jak ona została wymyślona i określono my tu dochodzimy też do pytań trudnych pytań prawna i jeśli Jeślinie starcza miejsca na wzór dla wszystkich albo dla tych, którzy chcą na to, żeby awansować, żeby piąć się w górę tak, by tak dalej to jak mamy dzielić ne miejscem z tego mamy zrezygnować no to oczywiście nie jest łatwe w społeczeństwie liberalnym, w którym każdy jest przekonany, że jest, że znalazł ich losu bardzo zainteresował mnie ten termin multi tu do głównej i już państwu tłumaczyła co oznacza zbiór pojedynczych autonomicznych osób, które stają razem mają przed sobą jakąś sprawę, która ich łączy myślę, że ten termin doskonale pasuje do kodu CN i myślę też, że reakcja rządzących dość negatywne w stosunku do komitetu obrony demokracji pokazuje, że zaniepokojenie rządzących wywołuje fakt, że nie jest to zwarta grupa społeczna, z którą można byłoby w jaki sposób dyskutować się manipulować bądź przekupić albo zastraszyć, bo do tej pory rządzący byli nie tylko w Polsce także europejscy światowi przyzwyczajeni do tego, że wychodzi jakaś konkretna grupa społeczna z jakimś konkretnym żądaniem chodzą górnicy nauczyciele pielęgniarki i t d. tym podobne idee i może te grupy jakoś scharakteryzować określić i pewne modus operandi wypracować tymczasem Kogut jest grupą ludzi i którzy nie mają wspólnego mianownika oprócz tej niezgody na to co rządzący robią w to jest również zastanawiam tak na pewno, że fenomen Solidarności można w ten sposób wyjaśnić Trójcę pewnie mało kto by się z tym nie zgodzi że, że Solidarność polega na wykraczanie poza zderzanie o awans wzrost społecznej i porządek, w którym w, którym każdy miał mieć swoje miejsce w nim siedzieć i z pewnością w rozkładzie pojawił się ten trend ten aspekt, aczkolwiek w MEN nie ma co ukrywać, że póki, co kot jedno czy tylko on -li ne defensywa, że trudno było tam odnajdywać się on to co przepraszam za termin ładnie nazwał pewien socjolog łańcuchami w Walencji, czyli takimi sytuacjami, w którym religia, jaką przedstawiciele miejskiej inteligencji odnajduje wspólnotę jest właśnie z Górnikiem albo z z leśnikiem z Białowieży albo z kobietą z małej miejscowości, która ma kłopot z dostępem do ginekologa czy Neymar połączą nas jakiś, bo pobożnym wdowom mamy jakieś wspólne znaczenia podzielane znaczenia czy te znaczenia odpowiadają jakichś wielkich idei czy tez wielki plan na ogólnie na ogół to są drobne rzeczy, które zresztą Polacy moim zdaniem znają z życia z lokalnego jednostek z 1 z takich pytań tres zadaje to kiedyś nas, kiedy nastąpi jak kaczyści czy nastąpi w ogóle jakieś połączenie w świadomość Polaków poziomu Samorządowego z Narodowym moim zdaniem one funkcjonują w obcym i oddzielnie znaczy, że Polacy na poziomie samorządowym uczyć to zależy, gdzie ale przecież mamy już jest czas, że świadectwo tego, żeby powiedzieć, że z polską samorządność udała i że jak gdziekolwiek się gdziekolwiek jeżdżę pod gmachem ramię z badania to słyszeć samo Polacy zrozumieli co to znaczy samorządność co to znaczy rządzić nic by mógł brać udziału w aż się we wspólnocie lokalnej słyszałam mogę zawsze, że reforma samorządowa jest 1 z niewielu, która się w końcu udało tak co do tego chyba istnieje konsensus my teraz PN cały Week Poland to się niestety nie przekłada na poczucie sprawstwa i utożsamiania takiej identyfikacji z państwem skądinąd nie ułatwiają tutaj nie tego relacji między administracją państwową i funkcjonowaniem administracji Państwowej z samorządami czy to jest mnóstwo konfliktów jest on związany jest mnóstwo konflikt instytucjonalnych, których w, których samorządowcom trudno jest utrzymać taką oficjalną legitymizacji, że przecież to jest wszystko jedno państwo coraz częściej jednak widać napięcia między logiką administracji publicznej na samorządowej a kiedy mamy do czynienia z UE ma kiedy z opinią, kiedy tłum staje się pieniądz, gdy tłum przestaje być motłochem my też dość ciekawej złożone to problem UMP zaś także taki wymiar inaczej każdy z nas jako członek społeczeństwa występuje w roli bohatera konsumenta i przedstawiciela narodu jak mówiono opinii publicznej na ogół, że jesteś Polakiem konsumentem obywatele dla ekip tego uproszczenia teraz to on trochę, bo przedstawiać jak równo tnie budżet na ogół myślimy o tej roli obywatela i właściwie od kiedy powstała po powstała powstał on powstał to pojęcie opinii publicznej, a ono było opatrzone takim roszczeniem do tego, jaki ten obywatel musi być, żeby demokracja działała język opisu było bardzo mocno powiązane z językiem normatywnym ujmującym, więc odciąć od tego obywatela dużo się na ogół wymaga pytanie jest pytanie nie jest on zawsze słusznie zaznaczył jest cała tradycja począwszy od tego Platona, którym pani wspomniała, która mówi masy masy nigdy nie wyjdą ponad 100 stereotypy nigdy nie będą na tyle świadome, żeby podejmować rozsądne decyzje zawsze musi być jakaś elita, która tymi masami emeryta nas prowadzi ten pogląd wcale nie jest taki moim zdaniem obcych dziś w dzisiejszym czasom to znak, że rząd ekspertów albo przekonanie o tym, że że, że jest, że szczerze, że pewna partia czy siła polityczna reprezentuje uciskanych jak najdalej to jest bardzo mocno zwalcza są oparte na tym schemacie, że ja mówię w imieniu innych w imieniu narodu nie, słuchając oczywiście i dane ten wątek elita artystyczna wydają się w zasadniczy bonus powiązane z z tym jak się czyta społeczeństwo na rynku jako konsumentów którzy, których preferencje sprawność poprzez badania zresztą w obu przypadkach i badaniach opinii publicznej w badaniach konsumenckich elementy przyjmuje się że, że jednostki to znaczy, że społeczeństwo jest agregat jednostek czy Gervais chodzi o to tylko, żeby znaleźć podsta w tkwi w środku jednostki co jest wspólne to, że oni żyją jest zżerany średniej tak silne przyjmuje się tego, że ludzie między sobą są połączeni tak naprawdę to co o nim mówią to co oni się co słyszy ich tutaj tak, by tak dalej jest zdeterminowany tymi relacjami, żeby nie brzmią abstrakcyjnie mogę się pytać się ludzi oto on czy są za za nieprzerwanie czy nie zabijaniem poczętego dziecka mogę się pytać o to czy czy jest MR Church cieczy czy ktoś jest to zadanie przerywaniem ciąży i te terminy są znaczące, iż nie odkryły one nie są one się nie biorą znikąd biorą się z tego jak ludzie między sobą ustalają znaczenia teraz jeśli mamy tendencję do tego, żeby pytać ludzi na zasadzie tych jednostek tych wydatków jednostek Tuwim ucieka nam zupełnie inny wymiar tworzenia się wspólnych znaczeń tego jak ludzie tak naprawdę Intersport rabin interpretuje świat do czego im służą oznaczenia którymi się posługujemy się dalej i t d. odwiedź o tym, że litery śmiech, a on chciał wreszcie rozwinąć, bo był też takie przekonanie, że bez mała SL nie sposób uruchomić pewnych procesów demokratycznych tylko, że te masy pełnią rolę w bardzo użytkową trochę jak w Operze darmocha ceny, a poetkę tandemu Kan GI Jon Imaz mają zrobić swoje obalić stary reżim, ale muszę będzie budował ten nowy reżim do nich Temasek potulnie wrócą do swoich domów i zajmą się swoją codzienną krzątaninę utrzymywanie przesłuchanie społeczeństwo jest bardzo trudne to jest rzeczywiście nam tak nas organizacyjnie kłopotliwe tak to znaczy opinia publiczna jest pewną najkrócej najprościej mówiąc to jest sposób na to jak i stworzyć obraz złożonego społeczeństwa, w którym zakładamy, że każdy jest inny tak dalej tak dalej, a jednocześnie mieć jakieś wyobrażenie co o sobie wiemy i ich w tym obrazie moim zdaniem równie ważne jak to co ludzie wiedzą wspólnie jest to w jaki sposób się ten obraz konstruuje obraz póki co on był konstruowany głównie tymi narzędziami takim właśnie jak sondaże jak jak statystyki jak głosy ekspertów, którzy interpretują dany temat bardzo małą wskaźników bardzo mało sytuacji, kiedy tak naprawdę proszę pomyśleć, kiedy tak naprawdę w newsach występuje przeciętny obywatel nic tylko wtedy, kiedy występuje w konkretnej roli ofiary bohatera w względnie przedstawicie jakieś grupy Eco run Wola jako egzemplifikacja rzadko jako ten, który ma wyznała otrzyma 500 plus bank rzadko wtedy, kiedy ona jakieś zdanie i to wynika niewątpliwie Sojusz z pewnej logiki czy funkcjonowania mediów masowych, które mają takie skłonności wtedy jakby istnieje taki mechanizm do odtwarzania czy powtarzania tego co już dobrze znamy co jest w drewnianym zeznał w uproszczeniu można określić sposób co robi dziennikarz gazety rano sprawdza co było wieczorem w wiadomościach, żeby wiedzieć, jakie tematy były uznane za ważne co robi pierwsza rzecz co robi dziennikarz telewizji sprawdza co było na pierwszych stronach gazety w ten sposób odtwarza się pewna ogólna wiedza o tym co jest ważne prawda tempo ten moment ta agenda czy porządek dnia i tak naprawdę jak już takiej rozmowy, prowadząc badania nad z NATO ma właśnie tej wiedzy wspólnej wśród dziennikarzy usłyszałam wypasu takie jest tak naprawdę nie jest prawdziwy nie jest taki jest taki zwyczaj ten jest taki zwyczaj jest o tym, że dno w sejmie właśnie weszła jakaś ustawa ta ustawa jest bardzo ważna no bo tutaj zmienić porządek i tu 2 popada szereg trudnych na Augustów i t d. na dno, a taki prawdziwy wyniósł wtedy, kiedy biały szkwał przejdzie nad Mazurami tak się stanie coś takiego rzeczywiście niezwykłego coś co wykracza poza, rezygnując z tworzonych tylko cały widz polega na tym, że spór z perspektywy dziennikarza, chociaż on pewnie intelektualnie dąży ku temu, żeby znaleźć eksplozji walczy też informacja, która jest jedyna wyjątkowa i tak i t d . z drugiej strony musi wziąć pod uwagę też to, że zawsze stanie, kiedy on podejmie jakiś trop podejmie dziś temat albo chwyci informacji, które nie sprawdzono, która nie ma tzw. 2 nóżek słynnej dziennikarki czy jedzeniem trudno znaleźć drugie źródło, które potwierdzi tak dalej tak dalej dziennikarza w związku z tym dużo ryzykują w przekraczaniu takiego porządku i teraz ten świat, w którym funkcjonujemy i media współczesnych modelek byt przekonamy się temu i tutaj dochodzimy do tego powiązania obywatela z konsumentem nie sprzyja temu dotychczasowe duże stacje telewizyjne duże Radia i t d . tak dalej, które miały duże sztaby reporter czy większy sztab reporterów ale i tak by tak dalej raczej topnieją zmniejszają się widzowie uciekają do różnych programów tematycznych i t d . jest dużo mniej pieniędzy na noc na produkowanie na produkowanie rzetelnych informacji coraz mniej tak naprawdę sytuacji takich styków między obywatelem, a samym dziennikarzem to znaczy jest coraz więcej sytuacji, w których dziennikarz polega na pośrednim nawiedza pośredniczą one wiedzy eksperckiej wiedzy dos nos dostarczonej przez agencję piaskiem przez biura prasowe różnych instytucji tak dalej tak, ale wystawę w najem oczywiście żywym dziennikarze, którzy wraz z nią należą wyszły do sprawy aż do życzenia należy też tego fetysz zauważa jak dziennikarz pojedzie przejedzie się metrem nagle odkryje jak wygląda społeczeństwo, ale z pewnością jest także takich sytuacji, w których ci, którzy przed czy pośrednicy, którzy wytwarzają de facto nie potrzeba przynajmniej tematy wokół, których opinia publiczna krąży stają są konfrontowane nie jest z odmiennymi odmiennym stylem życia odmiennymi odmienną artykulację i t d . tak dalej moim zdaniem mniej ani więcej co jest paradoksem prawda było właściwie można powiedzieć cała współczesność swobodna naganne w nadmiarze informacji o tym, że nic innego nie robimy jak ludzie w tym gronie jak tylne boczne oraz co radzimy sobie z nadmiarem informacji tylko, że te zarzuty, które pan stawiać dziennikarzom, że oni są zamknięte takiej bańce są w sobotnim powtarzają pewne dnem matryce stereotypy schematy to podobne zarzuty stawia się politykom, że to oni powinni się przejechać metrem, żeby zobaczyć jak społeczeństwo gnają tu dochodzimy tu dochodzimy do rzeczy, a my zamiast najciekawszym jest za tym stoi wizja owych mas ludowych mas, które funkcjonują, których autorem ograniczone korzyści tylko wtrącali politycy zwykle mówią zwykły Polak albo przeciętny Kowalski co nie zawsze irytuje, bo mam wrażenie, że jest w tym, a w taki patriarchalny zmagam protekcjonalny aż na 10 oraz rozgrywał umów, że gdzieś się dziś rozgrzewa polityka część rozgrywa się w tam, gdzie się cieszę ustala właśnie ową agendę dnia, a i niestety istnieje takie dość szkodliwy moim zdaniem łączenie go też wyszło bardzo dobrze w tych badaniach dziennikarzy, że dziennikarz głosu głośno zastanawiał co ma zrobić w sytuacji, kiedy pewien polityk organizuje konferencję prasową, na której nic nowego nie zostanie powiedziane natomiast polityk ma skłonność do robienia show wiadomo rząd robi bardzo skutecznie i to jest bardzo dobrą dobrze się sprzedaje, bo on, a ogniskuje uwagę i ten dziennikarz głośność zwolnieniom właściwie sytuacja, w której rezygnuje z ikon w końcu tej konferencji wiedzą, że wszyscy inni tam pójdą jest bardzo rzadka ja muszę naprawdę bardzo dużo zaryzykować ziemi nie będzie tam, gdzie są wszyscy inni Nate zastanówmy się, kto teraz tak naprawdę wzbudza emocji nam ten, który najlepiej naj naj naj najmocniej akcentuje różnice społeczne ten, który jak najbardziej akcentuje sytuacje konfliktowe no i mamy jak odpowiedź na to, skąd się ten obraz społeczeństwa, która jest skłócone, które nie potrafi ze sobą rozmawiać do tego niespecjalnie zorientowanego co się dzieje przynajmniej współ powstaje tak czy jak nam się okazuje, że to nie jest kwestia wyłącznie 2 polskich Polaków jest skłócenie, ale też tego w jaki sposób się opowiada o tych młodych Polakach, a panie doktorze konflikt może być twórczy pozostawia się czy to jest także my w pewnym momencie zrobiliśmy takie założenie, że demokracja jest tylko konsens kompromis współpraca jakaś taka jednomyślność wypracowywana w uzgadnianiu rozmaitych opinii tymczasem rynkowych może być ożywczy może jest niezbędna dla demokracji cenni wspomniałem już od odwagi, a o badaniach byli w tej wiedzy Polaków osoby same, które w, których uczestniczyłem tam wyszło dość wyraźnie żarem w przypadku Polaków niejednokrotnie, kiedy mówi się o nich i oni sami o sobie mówią to zmniejszają oni porządek ról społecznych z porządkiem tożsamość mówiąc mniej abstrakcyjnie DM sytuacje, w których oni mają opowiedzieć się za czymś co jest związane z funkcjonowaniem społeczeństwa systemem emerytalnym tym czy mój sąsiad ma być karany za to, że nie sprząta po swoim psie i t d . tak dalej szybko przechodzą na taki poziom, że to dotyczy tak naprawdę rzeczy w tych pytaniach i opowieści w lewo o tym co co ludzie powinien być to jest nie zawarto taka stawka moralne, że to też o tym co jest słuszne co dobre i t d. tak dalej i w tym sensie ten konflikt w Polsce jest trudne, bo ile razy rozmawiamy o o pewnych sferach życia, których można, by sobie wyobrazić, że pomimo różnic i różnic w rolach różne zdania, w którym funkcjonujemy możemy się z Krynicy do wspólnych zasad my takich sytuacji z mało bardzo często jest angażowany ten poziom tożsamościowych tym że przecież nie chodzi o to czy mój sąsiad będzie sprzątał oczy nie tylko chodzi o to, że sąsiad jest po prostu złym człowiekiem w teście na koniec panie doktorze chciałbym zapytać Hannę Arendt Sylwii tekst o rewolucji na analizowała oczywiście wielką rewolucję francuską, mimo że wszystkie rewolucje są bardzo podobny to trudno też obecność matki za tej wielkiej rewolucji francuskiej na wszystkie inne inne aktywności mas na arenie politycznej, niemniej ona twierdzi, że na masę, która w pewnym momencie ożywiły wielką rewolucję francuską doprowadził ją Tusk kupy, bo były to masy biedoty mówi też o nam wyjętym z pewnym napięciu między kwestią socjalną, a walką o wolność polityczną dla Arendt jest także na początku wielkiej rewolucji francuskiej była walką o wolność polityczną, która została potem przesłonięta przez kwestie socjalne i to był powód niepowodzenia wielkiej rewolucji francuskiej nie wiem czy można tak powiedzieć niepowodzenie bene wielka rewolucja francuska spowodowało ono dość epokowe zmiany, by mi to w dużej mierze na dobra, że trochę spłynęła krwią przy okazji to już druga sprawa telewizji Arendt jest dość to znaczy nie da się z jest pesymistyczny jeśli chodzi o ten porządek rewolucyjny jest jest tym też była pisana w takim kontekście rewolucji kulturowych kontr kulturowych lat sześćdziesiątych na rentę do czynienia z dobrego z dobrej opinii na ten temat wydaje, że to było to był moment taki też część paradoksalnych, kiedy Arendt pomimo tego, że tak naprawdę upraszczając była za demokracją partycypacyjne są dostrzegała też właśnie on niepokoiła się, że partnerów ważna pewne procesy, w których teoretycznie ma chodzić po odnotowaniu u osób o VAT upodmiotowienie do tego nie prowadzą, ale wydaje mi się, że dzisiaj w po szczególnie w Polsce w ocenie musimy się bać to znaczy struktura społeczna w Polsce się zamknęła w dużej mierze w latach siedemdziesiątych Solidarność była taką próbę tak moim zdaniem taką próbą po po pokazania, że rzecz, że rzecz, że no właśnie porządek miał być sprawiedliwy i rożna nie jest i teraz czy twoim czy możemy powiedzieć, że Solidarność była takim takim wybuchem ma z tłumu, który przecież głównie wyedukowany, który nie żył w demokracji wcześniej tak dalej tego na zapewnienie pewnie akurat co do tego, że to było Elzabu, którą podmiotowy społeczeństwo mało kto by się z tym w Polsce nie zgodził i teraz cały cała zabawa polega na tym, że rzadko o tym, pamiętamy, że takie sytuacje są możliwe i że ona akurat w Polskiej historii nie generowało jakiś katastrof katastrofie brało się z skądinąd, więc ja bym się specjalnie nie ma do tego że nagle w Polsce ludzie zaczynają ze sobą rozmawiać w końcu zaczną się kłócić zaczynają artykułować odmienności tak dalej tak dalej takich sytuacji przez ostatnich dni dziesiątki lat po prostu nie było, ale akurat jesteśmy w jakimś takim okresie patrząc nie tylko na Polskę na Europę na świat do pełnego wdrożenia tak moim zdaniem tak są w planie lubię występować w takiej roli man wcale nie państwo Strus sprowokowała znaczy to ja wiem, że to jest uproszczenie, ale ta sytuacja emigrantów z umów z z krajów Europy zachodniej i pewnych grup społecznych w Polsce cechuje się podobnym podobnymi podobnym klimatem to znaczy przekory gniewem i przekonaniem o tym, że, że porządek, który funkcjonuje jest jest gruntownie sprawienie, by nie on nie jest bezzasadne prosta rzecz, a myśmy sobie i dziś tak naprawdę muzułmanów, a zrobiło karierę polityczną, bojąc się osiągnęło wysoki status społeczny w społeczeństwach Europy zachodniej na noc jest niewielki zresztą my czytałam też o tym, że tak naprawdę, gdy była ta fala zamieszek na przedmieściach miast francuskich to, że powodem było to, że ludzie będący już Francuzami w drugim albo w trzecim pokoleniu oni się czuli Francuzami czuje się obywatelami Francji, ale czuję, że są traktowani inaczej niż ci nieprawdziwości obywatele Francji to znaczy ci, którzy nie mieli tych korzeni arabskich w wspomnieliśmy pani z ciotek i konsumpcję taki francuski socjolog był francuski socjolog budynek, który mówił, że niegdysiejsze różnice w zasobach przeniosły się na różnice w tym jak się tymi zasobami posługujemy czyni z tego, że ja mam iPhona przeniosły się na to, w którym miejscu ja trzymam tego jest ona, w którym momencie wiem, że chciał go wyłączyć, w którym momencie wiem, że w czasie go pozbyć już jest niemodny tak dalej tak dalej to są reguły, które nie są takie transparentne do nich można się można można się dostać tylko podniesione nie są jawne dane wywołują przekonanie, że właśnie na ten porządek nie jest nie jest sprawiedliwe dr Mikołaj Lewicki Instytutu socjologii Uniwersytetu Warszawskiego nasz gość przed dwudziestą drugą dziękuję panie doktorze za rozmowę, a państwa zaprasza na informację Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - KAROLINA LEWICKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA