REKLAMA

Dlaczego Japończyk nie nudzi się tak szybko jak mieszkaniec Europy? Opowiadają Mariusz Finkielsztein i Agieszka Kiejziewicz

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2016-05-02 17:00
Czas trwania:
26:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
słuchamy Radia TOK FM i witam serdecznie Gościna naszej antenie w warszawskim studiu Radia TOK FM pan Mariusz Finkielsztein doktorant w Instytucie socjologii Uniwersytetu Warszawskiego naukowo zajmuje się nudą dzień dobry dzień dobry, a w krakowskim studiu Radia TOK FM jest pani Agnieszka Kiejziewicz doktorantka na wydziale zarządzania i komunikacji społecznej Invest PL Jagiellońskiego halo dzień dobry dzień dobry witam państwa i będziemy mówić przed nami drzwi są trudne Rozwiń » zadanie, dlatego że będziemy mówić o nudzie i przed nami trudne zadanie, żeby słuchacze słuchaczki jest w 2, a sezon nie nudzili się najpier w zgodnie z wszystkimi podstawowymi zasadami prowadzenia tego typu rozmów zapytał czy istnieje definicja nudy czy możemy zdefiniować paru zdaniach czym jest nuda takich definicji istnieją i resztę, owszem nie ma 1 obowiązującej nieszczęście nie zgodził na 1, więc możemy zawsze pozwólcie słownikiem języka polskiego, którym określano jako stan nieprzyjemny, który wiąże się z monotonią brakiem satysfakcjonującego czy interesującego zajęcia mówi też braku sensu innym w takim głębszym sensie tego tego słowa tej nudy takiej nudy bardziej egzystencjalnej, która nie dotyczy tylko w danej sytuacji, ale już całego życia człowieka czy pani Agnieszka Kiejziewicz chce wrócić do tych, jakimi wcale tak mogę mogę dodać wiele jeśli chodzi o świat filmowa moją działkę badawczą, ponieważ jeśli chodzi o nudę ekranową to może podzielić się do tak naprawdę 2 kategorie z 1 strony będzie tam nuda, która pojawia się w filmie czyli, czyli to co jest nudne albo ci bohaterowie, którzy się nudzą na ekranie obserwujemy osobę, a w momentach życia, które nie są ciekawe dla nich samych dla bohaterów, a z drugiej strony jest ta nuda postrzegana przez odbiorcę, czyli nuda będzie miała 2 płaszczyzny 1 z wewnątrz filmu i drugą zewnętrzną, czyli to co dociera do odbiorcy i wtedy w tym momencie ten teatr staje się bardzo trudno uchwytna, bo to co to co widzimy zdziwić, bo ci bohaterowie się nudzą co tu łatwo jest rozpoznać, ale co będzie nudne dla widza, ponieważ w tym momencie dochodzimy do tego, że każdy może odebrać nudy w inny sposób, czyli dla 1 widza kino awangardowe wyda się niesamowicie nudne, a dla drugiego będzie niesamowicie fascynujące, więc w tym momencie etap to pojęcie nudy strasznie się rozmywa to przypomina mi taką scenę z klasycznego polskiego filmu rejs, kiedy bohaterowie w takiej przeraźliwie nudny scenie w zasadzie siedzą na pokładzie i w nic nie robią nudzą się 1 z nich wygłasza taką tyradę o polskim kinie, które również wg niego nudne tak, tak więc o każdym kinie można powiedzieć, że jest nudne, więc akurat my działkowe w czyste kino japońskie i tymi właśnie zainspirowała do badań na dno dowcipnie pańskim, ponieważ wielu odbiorców zachodnich mówi, jakie to straszne nudy jak można oglądać drzewo przez 10 minut czy pole czy bohaterów, którzy piją herbatę lub ważne są też dobre śniadanie musi pani nam wytłumaczyć jak można oglądać przez 10 minut w drzewo podobno właśnie to to jest kwestia tego żeby, żeby rozgraniczyć to co widzi widz zachodni to co odczytano widz japońskiej, więc raczej wydaje mi się, że w tym kontekście śluz na macie tego wolnego kina nudy w kinie japońskim, ale trzeba poszukiwać czegoś innego na tym polega przede wszystkim żeby, żeby te nasze technika odbioru była stała się kontemplację filmu walcz dobrze, ale to sprawdzę co to oznacza co widzę, kiedy Jan Grzechowiak pomóc w Rzymie już, by powiedzieć może zażądać też wtedy, gdy Japończyk patrzy na to drzewo i co widzi rozpędzony samochód z wrażenia, że widzi symbolika życia są tak symbolikę życie n p . np. to test taki taki luźny przykład, ale przyroda w filmie polskim, którą odbieramy jako nudną, bo jesteśmy przygody w przygotowaniu uzdrowienie przez Ewę literaturę prawda AM trumny osiemnaste dziewiętnastowieczną my my widzimy to przyrody to opisy przyrody jako straszliwie nudne jak choćby te samo piętnował widzimy jak odniesiemy się do estetyki japońskiej zauważymy, że ta przyroda gra główną rolę, zwłaszcza w tym właśnie czy nie uznawanym za nudne znam jestem z nami też jest pan Mariusz Finkielsztein, który był na konferencji w ogólnopolskiej konferencji metodologicznej obliczem pana zapytać czy rozmawiano o tej konferencji mówiono, że zgodnie z wyłonioną umocnienie odbywało nudną też ton zboża w Iranie musimy sobie przyswoić jeśli chcę mówić o nudzie właśnie nudno czy nudno ponoć można mówić godzinami i można się nie znudzić należą też tacy, którzy wystarczy opowiedzą oni 2 zdania już są nudni owczego to zależy bardziej od nas, że jesteśmy na co ich nastawienie i spełnia oczekiwań czy bardziej od tego kto formułuje daną wypowiedź komunikat czy od tego jak się zachowuje na czym badacze wskazują, że są pewne obiektywne mierzalne i czynniki, które powodują nudę czy są na nie tyle lat powodują co wtedy zwiększa szansę się nudzimy, ale chciałem wrócić do tego wątku tutaj poruszonego z tą Japonią, bo te różnice kulturowe są ogromne to znaczy są pewne obu cudzysłów obiektywne czynniki, które wpływają na nudę, ale nie każdy reaguje tak samo tutaj mamy różnice kulturowe, ale mamy też różnice w 1 społeczeństwie powiedzmy, że mamy kulturę Zachodu i mamy też różną podatność na nudę są tacy ludzie, którzy bardzo szybko się niecierpliwią szybko się nudzą i są też tacy, którzy mają więcej cierpliwości potrzebują mniej zmian mniej bodźców w 1 w 1 czasie, a to jest arcyciekawa, że rzecz wcale nasze rozmowy o nudzie, bo jak rozumiem potem teraz pewnie słuchaczy słodki myślą wszystkich swoich bliższych dalszych znajomych rodzinie i mówią tak rzeczywiście to mam w rodzinie głośno, kiedy wszystkie siły ale gdzie jest początek tego wszystkie czy początkiem jest liczba bodźców, które do nas docierają od atakowania nazwę polon w szczególnie w 2001 . wieku monstrualną ilość impulsów zewnętrznych czy też w nas samych czy to jest także my jesteśmy niektórzy bardzo dumni odporni na właśnie to dość jak państwo sądu czy znaczy wydaje mi się, że rzetelnie nie nie chodzi o typowo odporność, ale czy w badaniach nad nim na chwilę mówi się o tym, że jest to jednak, iż pewnego rodzaju przygotowanie kulturowe czy edukacyjny, czyli osoby, które będą miały do czynienia ze zmniejszoną ilością bodźców, ale albo od od najwcześniejszych lat będą miały do czynienia z kinem artystycznym będą inaczej odbierać proces na ekranie osoby, które będą oglądać blok Baster przez większość życia i pokaże im się film japoński MO MEN miałem inną reakcję reakcję negatywną i to jest bardzo ciekawa pojęcie, które chciałam dodać do dyskusji zaniedbanie to zrobi NHL musieli musieli powołać samego znajomego, który powiedział mi, że niedawno w telewizji oglądał kilka wideoklipów teledysków disco polo i go znudziły no, a ona wysoka Kompała kompetencje kulturowe często nie gra w tym co pani mówi no właśnie on ona ma olbrzymie kompetencje kulturowe, ale jednocześnie znudziło go oglądanie teledysków disco polo, więc tak o tym, to jest kwestia tej definicji nudy, ale właśnie pojawia się też pojęcie Pm jest to pojęcie szoku związanego z odbiorem nudnej rzeczy i z odbiorem rzeczy, które nie przystaje do naszego panteonu naszych pasji wykształcenia tego co lubimy i w tym momencie po pojawia się ta osoba odbiorca oglądający, a przejawia bardzo negatywną reakcję na to co ogląda jest to badacze pracują nadal latem nad rozwinięciem tego też nazwa dokładniejszego ekranowej nudy, bo jest to właśnie związane związane z nudą i nie myślę, że jest to bardzo ciekawa jest to na pewno pole do dalszych badań ze stron w zaskakujący jest z w 1 terminie spotkanie takich rzeczy jak Śląsk inną daje zaskakujące jednak nowych potoczna polszczyzna, że jak mówisz dość szokujący lotu tu nie ma związku żadnych rozmów do tak to pojęcie ma być ma być takie takie zaskakujące tak samo jak zaskakujące jest brak reakcji odbiorcy na nudę, bo jak może stać się agresywnym oglądając nudny film, który powinien usypiać, a właśnie badanie publiczności badanie recepcji filmów artystycznych kina Cinema eos pokazują, że odbiorcy reagują nawet agresywnie na na nudne kino, czyli wychodząc z sali zauważmy, że to w stanie ten moment podjęcia decyzji jest powodowany agresją jakoś pewną energię, która się wydzielano my tutaj oczywiście w przychodzą z pomocą niektóre sale kinowe, które mają te krzesła takie, że jak się z nim staje w Przysusze składać można trzasnąć tymczasem proces ten dźwięk trzaskających krzesła na nudnym filmie to jest ewidentnie coś o samo, w czym może się wyraźnie agresja tak tak na pewno znajduje się on ludzie w ogóle, że to jest coś się myli nudę apatię to jest coś innego apatia to jest właśnie wtedy, kiedy już niema żadnych emocji, kiedy po prostu zamierzamy w ten sposób nasza aktywność całkowicie zamiera anoda ma być tym stanem, który właśnie wywołuje różne inne emocje, czyli ma być takim pasem transmisyjnym do innych emocji jest nuda to znaczy, że coś nam się nie podoba sytuacja jest niesatysfakcjonująca więc, że coś z tym zrobić często chcemy czegoś nowego albo czegoś w ogóle po prostu innego, a to pan mówi o modzie jako pełny pewnej inspiracji w ogóle do działania KRUS to jest 1 strona medalu to znaczy Danuta kreatywna, bo oczywiście ta w cudzysłów kreatywność może pójść w różne strony również właśnie agresji, czyli tych Stanów zupełnie negatywnych, ale właśnie ważne jest, że nuda sama w sobie nie jest zła czy dobranej po prostu pewnym sygnałem i to co robimy z nudów i jest już właśnie tym sygnałem, że coś było źle, że coś nam się nie podobał za chwilę powrócimy do rozmowy przed nami skrót informacji Radia TOK FM ja słuchaczom przypominam, że w krakowskim studiu Radia TOK FM jest pani Agnieszka Kiejziewicz doktorantka na wydziale zarządzania komunikacji społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, a tu w warszawskim studiu jest pan Mariusz Finkielsztein doktorant w Instytucie socjologii Uniwersytetu Warszawskiego naukowo zajmują się państwo nudą, a pani Agnieszka jeszcze schną Cinema za chwilę powrócimy do rozmowy w naszym studiu pan Mariusz Finkielsztein doktorant w Instytucie socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, a w krakowskim studiu Radia TOK FM jest pani Agnieszka Kiejziewicz doktorantka na wydziale zarządzania komunikacji społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego chciałem wrócić do różnic kulturowych państwu powiedzieć to jest bardzo ważne rzeczy na coś co umożliwi Europejczyka owca może być pasjonujący dla Japończyka wówczas w takim razie wyjaśnić 1 kwestię czy te różnice kulturowe dotyczą też objawów choroby tak oczywiście, że tak badając, badając kino japońskie odbiory i w ogóle samą postać na ekranie cieczy na mecie podróży z Japonii zaobserwowałem, że jeszcze może tak powiedzieć Japończycy mają większą tolerancję na nudę albo w ten sposób jej nie okazują, bo rynek te przyzwyczajenia kulturowe do OOM pewne rytuały izolacja życia wiadomo rytuał wymaga czasu np. rytuał parzenia herbaty czy na, a nawet ubierania kimona, czyli lokaty to powoduje, że rzetelną da się w pewien sposób nie okazuje i bardzo ciekawy przykład, który zaoferował w muzeach w muzeach i dzieci o wiele wolniej się nudzą niszczy zachodnie, a tak mówił trzeci raz o tym, że one oczywiście zwolnią z autyzmem mają ATA to rzeczywiście jest kluczowy ciasto jest kluczowy przy percepcji czasu renta sekcja Tax Cinema w pewnym sensie vento percepcji czasu AM przekracza przecież ten czas w ogóle nie jest ważne, więc z 1 strony w tym kinie mamy wszystkie sytuacje pokazane dokładnie taki, jakie są w tym samym czasie czy np. bohater robi herbatę zauważmy, że w serialach cieczy w kinie głównego nurtu, ale bohaterowie wchodzą do pomieszczenia zaparzania herbaty herbatę nagle się pojawia i dla nas test całkiem w porządku problemy wiemy, że oczywiście tak chce zostać skrócony artysta przyjmujemy to w kinie polskim co parzenie herbaty trwa tyle ile trwać powinna i to jest i to jest pewne przyzwyczajenia też właśnie my sobie w świecie zachodnim, ale tworzymy pewien skrót percepcyjne tablicy nazwała mieli państwo tego sytuacja się na poczcie kolejka ludzi człowiek czeka czeka czekali byli państwo powiedzieli, że właśnie to co ludzie czuli oczekującym w kolejce do okienka np. na poczcie, że to jest klasyczna nuda czy to jest coś innego to jest właśnie bardziej myślenie o tym, ktoś mi kradnie mój czas oto jestem okradany okradana z mojego tak cennego czasu co ci co się wydarza tak znaczącej znowu mamy to peryferie czasu, bo dla człowieka Zachodu socjalizm owego socjalizmu wolnego do odczuwania tej nudy i do takiego postrzegania czasu jako czegoś co musi być racjonalnie zorganizowanej wypełnione do ostatniej sekundy to wtedy może pojawić się to nuda, bo mamy właśnie to poczcie, w którym pan powiedział realny, dlatego że nuda wtedy jest takim doświadczeniem granicznym jest czymś co jest między 1 aktywnością, a drugą 1 sensowną celowo aktywność na drugą sensowną i celowo aktywności, ale wszystko co jest między tymi sensownym rzeczami jest czasem straconym w postrzeganiu rubrykę Zachodu przede wszystkim tak równoważnie, a w Japonii mamy wartość estetyczną wartość społeczną, która mówi o trwaniu i o tym, że każda chwila, którą przeżywamy jest ważna sama w sobie bo, ponieważ jest chwilowo, którą odczuwamy ich tyle to nie jest to nie zna zwanym udał, więc my możemy wynieść się wynieść wartość i rozwinąć siebie przede wszystkim właśnie przez czekanie w kolejce, ale panie mówiły Japonii tymczasem tajne taką rozmowę sprzed kilku miesięcy z norweskim pisarzem Thomasem Kingiem, kto napisał książkę o promowaniu suszeniu i paleniu drewnem na podstawie, by do części tej książki nakręcą takich filmów wielogodzinny, gdzie kamera pokazywała tylko palący się ogień w kominku raz chyba na godzinne pojawia się tam dłoni operatora kamery, które podrzucał od razu okazało się, że ich monstrualna liczba rosła ilość Norwegów i na razie obejrzała ten film w Polsce siedzieli przed telewizorami gapili się w ogień jak pani mogłaby też fenomen wytłumaczyć tak, bo tutaj chodzi w całkiem co innego, bo to już nie jest film to co dostajemy tylko to jest przyczynek do do kontemplacji pewnego zjawiska, czyli ten film nie służy oglądaniu on służyć wyciszeniu i służy przemyśleniu w zagłębieniu się w to, bo tt jestem pewien rodzaj minimalizm ekranowego to jestem, czyli my już nie mamy musimy właśnie to od graniczy, z czym jest film po prostu film fabularny, gdzie coś się ze staje jest punkt kulminacyjny Kaczyński na kontemplacji i właśnie te stosują Cinema, które już nie z kinem to jestem nawet nie powinni z LZS na pewno tekst kultury, ale ale, żeby odnieść do czegoś innego jest jest ciężko powiedział porównałbym chyba najbliżej takie kino z muzyką relaksacyjną czy może powiedzieć, że skoro rozmawiamy o różnicach kulturowych, że są takie społeczności albo takiej kultury, gdzie ludzie się po prostu mnie nudzą już nie mówię o tych problemach ze zrozumieniem czy ktoś się właśnie teraz młodzi czy też nie mogę to nie odczytywać tych kodów kulturowych, bo ich nie znam nie o to chodzi, gdzie jest nasza ludzie, którzy zajmują naukową mogą próbują powiedziało tak oto są społecznością, bo kultury w wyjątkowo znudzony, a te są mniej no to jest problem, ponieważ antropologia głównie się, że nie zajmuje nudą, więc mamy mało badań na ten temat są pewne badania mówiące raczej o bezczynności i że w tych np. dudach pierwotnych tam wbre w obiegowej opinii, że oni ciągle musieli zdobywać pożywienie i ciągle byli właśnie w Pogoni za tą zwierzyną leśną okazuję żonie bardzo dużo czasu spędzali nic nie, robiąc tylko co wnuczek jest 1 element bardzo istotne negatywne postrzeganie tych z każdej definicji Czyżby słownikowej czy naukowej przez we wszystkich próbach definicji, że ten stan negatywnie postrzegany w, czyli nie wystarczy na bezczynność, bo to może być odpoczynek wtedy jest bardzo pozytywnie i wtedy nie ma nudy tylko jest to negatywna percepcja i tutaj to jest duży problem, bo nawet jeśli sytuacji są analogiczne w różnych społecznościach kulturowo będą inne kody reagowania, o czym już mówiliśmy, czyli te objawy, ale w ogóle postrzegania danego zjawiska pani Agnieszka Ciniewicz wierzy pani, że w organizacji, które są tak dramatycznie prosty znudzone ani ja, a czy wy w moim odczuciu badacza badacze właśnie kina spoza głównego nurtu wydaje mi się, że świat zachodnie strasznie znudzony rzezie właśnie to, bo zauważmy, że ta powtarzalność kina i pewnych kodów prowadzi do tego, że kino głównego nurtu stał się strasznie nudne to co powinno być ciekawe my idąc znana film, który jest szeroko reklamowany do kina doskonale wiemy co zobaczymy właśnie niedawno czytałem dane, z których wynika, że ubiegły rok jako rekordowy jeśli chodzi o chodzenie Polaków do kina wydaliśmy na to monstrualne pieniądze na tych z narkotykami to potrzebujemy go coraz więcej, ale on nie ma wartości samej w sobie nie zapewnia nam czegoś głębszego dlatego musimy sięgać po więcej i dajemy szansę, bo jeszcze wierzymy, że ktoś nas uratuje, a może właśnie te nie niech to strony może właśnie ten świat zachodni Szysz przekroczył ten, a potencjał nudy przekroczył wszystko co mógł przekroczyć i w tym momencie powinniśmy właśnie spojrzy na te inne kultury, które mają nawet nie inny sposób radzenia sobie z nudów, ale właśnie ten potencjał ten potencjał sprawczy, bo sama nuda jest pewnym postulatem, zwłaszcza w kinie, bo samo samos Cinema jest postulatem odcięcia się właśnie tego kina postmodernistycznego szybkiego poprzez minimalizm po przyjrzeniu się relacjom rodzinnym wniknięcie gdzieś głębiej w siebie w maczety czy mogę tak czy zgodzi się pani z takim określeniem, które się do głowy, że los Cinema jest bardziej kontemplację o, czyli bardziej doświadczaniem pewnych rzeczy, które mi się przydarzają, bo trwanie w doświadczeniu niźli takim lidar przyswajanie historii to znaczy bohater ma za kogoś bohater CB, ale również zakochał się w bohaterce CE i oto mamy dramat prawda rośnie tak oczywiście, że tak w kinie w kinie jest los Nyman szkatule obitej mogę mogę, a przytoczyć filmy Naomi Kawase seans japońskie oczywiście EMC zdarza się coś, ale tych stron nierozwinięte n p . Reginie członek rodziny w jakichś niewyjaśnionych okolicznościach i zmian się nie pojawia do końca filmu nikt o tym nie mówi, ale bohaterowie to przeżywają gdzieś wewnętrznie i właśnie oto zgubienie chodzi, więc stawały linearnej fabuły punkt zwrotny tego nie ma tego nie ma albo jest tak niezłożenie zauważalny albo jeszcze może być też może być znaczący jeśli chodzi o wzmocnienie kontemplacji, czyli raczej nauczka może dawać nowe nowe myśli nowe idee temu widzowi samosąd Cinema nie jest gatunkiem to w ogóle trzeba podkreślić również w latach 2 na początku rozmów podkreślić, ale nie jest gatunkiem sposobem odbioru czy win z Rosji nie ma to jest to co widz widzi na ekranie ani to co chciał przekazać artysta mówił czy państwo, ale skoro zajmują się nudą jakoś reagują używana i takie doniesienia prasowe, kiedy mówi się o młodzież z przedmieść dużych miast, by uratować Francji prawda skłania się ku radykalnemu islamowi, dlatego że oni nie mają perspekty w są na bezrobociu, ale generalnie pojawia się tam nuda żonie spędzają całe dnie są tak znudzeni, że łatwo ulegają różnym radykalnym ideologią co państwo wtedy sądzą no to jest w pewnym do pewnego stopnia jest to prawda tylko nie chodzi o nudę samej bezczynności chodzi raczej o nudę braku poczucia sensu i braku opuszcza przyszłości i taka kategoryzacja nudy jako zostaną, w którym właśnie nie ma przyszłości nie widzimy dla siebie miejsca w danej rzeczywistości, więc uciekamy właśnie być może tej agresji różne inne dewiacji zachowania, które próbują nas jakby szukamy też jego sensu zakotwiczenia w jakimś w jakim systemie wartości tutaj pojawia się ten cały dżihad n p . jako 1 ze, który jest w oku wielu ludziom być może bliższy kulturowo, bo nie pochodzi z tego Zachodu, którym nic nie daje w sumie się tych wartości, a ci ludzie, którzy są uzależnienia od gier komputerowych o coś takiego ciała nie ma and dla nich moda oznacza co innego niż dla mnie, który w gry komputerowe w obronie grał to znany ze zbyt ciężko powiedzieć, bo same gry komputerowe nie powiedział, że są nudne, bo w o sens istnieją badania gier komputerowych zapewnia, że nie o tym, mówi Jan Lis jak byśmy postawili 2 rodzin i jestem ja, który nie gra komputerowa obok jest też namiętnie ilość godzin dziennie graczy czy, gdybyśmy z jak zacząć taką osobą wyznaczoną, gdzie to okazałoby się, że mówimy kompletnie różnych sytuacji czy to rywale ciągle ta sama nuda i zapewne tak, bo trzeba też ograni ograniczyć lub odbioru inne przykłady braku ruchu bo, bo takie osoby z czy nie nie chcę generalizować, bo znam wielu fantastycznych graczy, którzy mają bardzo wiele do powiedzenia na temat gier, ale wydaje mi się, że także ten odbiór not jest jest strajk, by się przyznać, że gram w grę i g g MO w zdarza mi się i rzeczywiście tak tak gra po 2 godzinach wydaje mi się nudna i rozmowy z osobami, które grają 6 godzin i one mają inną Niemcy nazwała granicą nudy czy 3 poziomy młody moje Czyż to mój kubeczek nudy wypełnia się po 2 godzinach, a ty sobie np. 6 miesięcy to jest na pewno jakaś, jaka się jak i w inny sposób rozwinięta percepcja i interesująca, ale chodzi o to gumowe, gdybyśmy czekali na autobus tak samo długo nie mówimy o grach w tym momencie to ja, który niedawno komputerowe, by być tak samo mówił jak ta osoba, która gra w gry komputerowe czy się zmienia postrzeganie świata to będzie zależało indywidualnie od osoby powiem tak ja oglądając staje też są Cinema City, ale na pewno mamy inny odbiór wody niż osoba, która tego odcinania grunt ogląda i po wrześniu wynik w sumie to jest nie zdarza mi się rodzic nie nie ma takiej możliwości, żeby się nie nie odczuwam tej negatywnej nudy, ponieważ zawsze coś do zrobienia albo przemyślenia, więc nie odczuwam nudy jak czekam na autobus, ponieważ mogę przemyśleć sobie różne różne sprawy czy popatrzeć nawet na mijające osoby i przemyśleć, dokąd idą co zamierzają wezwać też chyba kwestia indywidualna człowieka i postrzegania rzeczywistości no właśnie o tym na zewnątrz tą współczesną kulturę, która raczej sugeruje nam, żebyśmy spędzali czas to dzieci spędza chłód czy jakby zabijali ten czas, a nie koncentrowali czas czy koncentrowali samego siebie w tutaj mamy całą logikę kapitalizmu współczesnego nie zastanawia się konsumenci za dużo być może zastanawia się co wybrać, ale nie prowadź regularny refleksji, która ma inny ma otworzyć oczy na jakiś fenomen na jaki zrozumienie głębsze, żeby dostać jakąś większą samoświadomość to jest niepożądanym klient z tego co pan mówi wynika, że jesteśmy trenowani w kapitalizmie, żeby reagować na różne bodźce i tak jak nasze życie to po prostu reakcja na różne bodźce, jakie wyborców nie ma szukania różnych bodźców jest 1 się skończy szukają następnego, żeby wypełnić tę pustkę, która powstała, gdyby żadnego bodźca nie było, bo już jesteśmy tak socjalizm wani do tego przymocowania, które oferuje nam współczesny kapitalizm, że nie umiemy radzić sobie z tą pustką, która się wytworzyła bez tych, bo bez tych bodźców no, chyba że mamy takie kompetencje kulturowe, że sięgamy tam księża śmiech być może właśnie Japończycy mają większą, chociaż znam badania porównawcze między Kanadą USA i Chinami i tam się okazało, że te różnice są coraz mniejsze, ponieważ tak gospodarka myślenie kapitalistyczny jest coraz silniej obecne w kulturze chińskiej być może dlatego też, że badana mieszkańców wielkich miast chińskich to też może robić różnicę Motor też rośliny zielone wpływa on tak, ale też czas trzeba ograniczyć właśnie tego kulturę japońską chińską odzież tak wydaje mi się, że kultura japońska też panu da się się powoli pojawia np. w muzyce MO MEN da też to się powoli powoli pewna kultura kultura się inny u nich wieku jest i to wpływa na całą odbiorą inni myślę, że myślę, że może Japończycy też zaczną niedługo to pewną ekranową i kulturową WDM odczuwać tak jak my też w świecie zachodnim, ale właśnie zgodzę się zgodzę się z panią, że my jesteśmy trenowani, ale ja mogę dodać więcej o świecie filmowym jesteśmy od dziecka trenowanie na pewnych bajkach filmach animacje właśnie do tego, że musimy coś robić weźmy pod uwagę animacje Disneya tam nie ma, ale pasywnych bohaterów pasywny bohater on przegrywa, czyli jak dobrze rozumiem jeśli ktoś z naszych słuchaczy Wisła czy zacznie się nudzić to można powiedzieć tak to jest dobry moment tak po to warto z na refleksje po pierwsze na refleksję, a po drugie na nie te stanowią zabijanie nudy właśnie on sam padłem przed chwilą ich pejoratywne określenia zabijanie czasu zabijaniem spędzanie czasu i t d. a mówią o tym, że moda nas otwiera na takie doświadczenie po i teraz wreszcie mamy do czynienia sami sobą, bo chyba chce nas nie atakują album, a Zgierz powodowani dramatycznie nie jest nie jesteśmy w stanie dramatycznego w poszukiwania natychmiast następnego, bo aż się otwiera taka osobowość, który nasza własna, który jest nie znamy z inną Haider, mówi że wtedy postrzegamy byt sam w sobie, czyli już niema tych silnych bodźców rozpraszają, żeby tak tak w tej nudzie głębokiej i wtedy możemy właśnie obcować z bytem samym w sobie, a Brodski mówi też, że wtedy otwieramy się na właśnie dołu powtarzalną monotonną jałowość czasu, która wskazuje na naszą uświadamia nam naszą znikomą część wobec wszechświata czas skończyć naszą Arts ciekawą rozmowę przypomnę, że naszym gościem była Agnieszka Kiejziewicz doktorantka na wydziale zarządzania komunikacji spoczęły w studiach Kilińskiego zamierza też są Cinema bardzo dziękujemy za rozmowę dziękuję bardzo wie pan Mariusz Finkielsztein doktorant w Instytucie socjologii Uniwersytetu Warszawskiego naukowo zajmujący się młodą bardzo dziękuję dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA