REKLAMA

Po co nam dziś fotografia? Odpowiada Andrzej Zygmuntowicz

Świąteczny Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2016-05-03 10:20
Czas trwania:
35:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
weekendowy poranny w radiu TOK FM 21 min po godzinie dziesiątej 3 maja słuchamy Radia TOK FM w studiu zapowiadany gość pan Andrzej Zygmuntowicz fotograf wykładowca Collegium Civitas dzielnicy wita dzień dobry dzień dobry mecz pamiątek z rozpędu czasowej Collegium Civitas choćby z łaciny w Collegium Civitas stale, ale z kolei coś robimy z rozpędu to czemu tego zacząć wokół nas są setki tysiące ludzi codziennie, który w dniach z rozpędu robią zdjęcia telefonami Rozwiń » komórkowymi co pan o tym, sądzi dobry bilans tutejsi już widziałem pierwsze tłumy z urządzeniami do rejestracji obrazu itd szaleństwo związane z tym, że każdy dziś ma aparat fotograficzny w swoim telefonie, ale też to szaleństwo powoduje, że nie widzimy obrazu i nie przeżywamy tego co znajduje się na obrazie, a dokładnie w miejscu, w którym jesteśmy przeżywamy ten impuls naciskanie guzika w sprzęcie czy coś z tego wynikać wrócili kiedykolwiek do tego co myśmy zapisali szliśmy do jakiej przestrzeni w internecie i jesteśmy zadowoleni już nosa, jeżeli nas przestają chodzić natomiast nawet nie pamiętamy co na tym zdjęciu było na pewno pamiętają albo starają się zapamiętać co na zdjęciach było ci, którzy pracują wzięli Grand Press Photo 2016, dlatego że jak rozumiem prawie 5000 zdjęć 5 lub wyjść tak było trzeba było obejrzeć i Carlos mówiąc szczerze, bo to jest także 5000 zdjęć, żebyśmy oglądali mnie jak się ma do tego co pojawia się w internecie na Facebooku Instagramie codziennie co minutę pewnie z tym, że jak tamte zdjęcia większości nie mają żadnego znaczenia to myśmy się zmierzyć z grafik ma sens, która opowiada o świecie współczesnym w sposób bardzo często mądry analityczny głęboki mat fotografowie zastanawiają się do czegoś uda się coś zbudowali, jakie relacje międzyludzkie dzisiejsza kultura wytwarza jej i teraz, kiedy się spotyka 5 ludzi, którzy znają się na fotografii i też, którzy posługują się fotografią to analiza tych zdjęć jest takim czasie pełniejszym wymiarze w sensie nie tylko samej fotografii czy ona jest dobra tylko 3 tematy, które są podejmowane przez fotografów są tymi tematami, które rzeczywiście są analizom skuteczność tych tematów, które są współczesny jest zdecydowanie dużo, ale też widzę, że jest mu słowo Suska sygnalizowane zdjęcia, bo są kategorie wydarzenia życie codzienne ludzie sport środowisko kultury człowiek czy to pomaga w trochę pomaga, dlatego że nie może co oszukiwać, że wydarzenie o charakterze politycznym społecznym zawsze przyćmi wydarzenie o charakterze kulturalno sportowym chyba, że to sportowy będzie miało wymiar także wydarzenia społeczno-politycznego, bo to oswoić się zdarza, ale kultura zawsze przegrywa w związku z tym muszą być takie podziały, żebyśmy zauważyli, że obok wydarzeń politycznych społecznych sportowych w sądach wydarzenia, które budują na zupełnie innym wymiarze taka jest kultura pamiętam takie zdjęcie, które stało się ikoniczne, kiedy 1 z polskich sportowców, rywalizując ze sportowcami wtedy akurat radzieckimi prawda na na olimpiadzie jednak osiągnął sukces nie wykonał taki gest, który płynie od jego nazwiska, bo nazwany gestem Kozakiewicza i to takie ikoniczne zdjęcie człowieka uśmiechniętego pełnego szczęścia w euforii, który wykonuje odpowiedni gest wszyscy wiedzą co to jest jak jest to i było 2 i polityka i sport to było coś przełamało takie wnioski, ale to było ikoniczne, dlaczego dlatego, że wszyscy odczytywaliśmy to chyba jest z afisza było znakiem, a te zdjęcia, które wchodzą do historii są znakami czasu może coś jest tu 80 rok, ale dosyć dużo się w tym roku działo, a i w Polsce i na świecie pamiętajmy też jednak Afganistan nie tylko nasze wydarzenia parę innych i w związku z tym i w Polsce było ogromne napięcie tak, a w taki opór przed zależnością wschodniego sąsiada wielu tak ciążyło on no i Kozakiewicz wyraził nasze uczucia stadion gwizdał, kiedy on wygrał on pokazał chłopaki dziewczyny mama z głębokim poważaniu to ja jestem górą, a razem ze mną my, a na zdjęciu nie słychać gwizdów i niezłych graczy zostaje zostaje gdzieś daleko z jakichś opowiadał bajki i co go zmotywowało do powstania tego zdjęcia no tak, ale skoro patrz zdjęcie i nie słyszy tego jest to pewnie też nie wiem bardzo wielu rzeczy które, kto otruł się mogę być pod warunkiem, że poza tym co widzę zacznę się interesować czytać rozpytywać i zbuduj jest cały kontekst wg pana na ile ważny jest cały kontekst bez wiedzy taki przed stanem wiedzy czy jest w stanie procedować jak i nie oszukujmy się nasza wiedza niestety za skromna w stosunku do tego co możemy zobaczyć na zdjęciach stąd zdjęcia prasowe mają podpisy, żeby usytuować miejsce wciąż może i sytuacji, w której to zdjęcie powstało jej nie dlatego, że to jakoś wielce dopowiada, ale konkretyzuje tę sytuację, czyli pomaga nam zrozumienie, a szczególnie po latach, kiedy jesteśmy innym pokoleniem patrzymy wstecz na historyczne zdjęcia nie wiemy co byłoby nas wtedy nie było i zrozumienie typu n p . jest też sportowa fotografia dla mnie ikoniczne niesamowicie stoi 3 facetów na podium w 2 ma czarne rękawiczki zaciśnięte pięści podniesione do góry grają hymn mego nie słyszymy, ale domyślamy się, że coś jest marzec 60 ósmy rok warto pamiętać co się działo w stanach Zjednoczonych sześćdziesiąty ósmy rok trwa wyścig zostanie dożywotnio zdyskwalifikowani, ale ta fotografia i zachowała, jaką bojowników o równe prawa do Stanów zjednoczonych leci Tomasz szerszy sens fotografia ma taką moc w taki fotografia oprócz tej mocy ma jeszcze tak o jest pewną jest początkiem jakieś procesu też zachęcam was zastanawia mnie, bo czasami nas po prostu wzrusza i bardzo porusza tak SA moc oczywiście, że tak są sytuacje dramatyczne, którzy nie oglądali odjeżdżają daleko i taki pojedynczy obraz potrafi zawrzeć wszystkie informacje od tego co się wydarzyło przez również budzenie emocji u odbiorcy, który jeżeli, więc jest odpowiednio zbudowane, jakby odczuła to co widziała w tym miejscu na tym polega magia wybitny fotografik czy Klonowa setki fotografii, które zostały zgłoszone na Grand Press Photo 2016 czy ma pan wrażenia, że ma pan wrażenie, że jest czy są jakieś trendy albo jakiś problem najbardziej popularny sposób fotografowania teraz czy może jakiś temat statusu stały się teraz taki inny najczęściej dodawanymi przez ludzi w jedno wiadomo, że zamęt związany z migracją ludności będzie tematem nr 1 i ta zima coś ugrać to jest jedno z najważniejszych mimo dziejowych wręcz wydarzeń, który wytoczył za naszego życia bo kiedy migrują miliony ludzi my oczywiście możemy niezupełnie radośnie to przyjmować, ale to jest fakt, czyli że gdzieś co się wydarzyło, zmuszając ludzi do opuszczenia swojego miejsca losy usiłuję wyobrazić, że nagle z moimi najbliższymi musisz spakować węzełek wziąć leki i ruszyć przez siebie w poszukiwaniu miejsca, gdzie udają się żyć w nie oglądając się na to jaka jest religia jacy ludzie są w tym miejscu i trochę o tym, dziś opowiada o takiej próbie ukazania problemu, który jest problemem całej ludzkości na rozprawy Beate migrację my obserwujemy badana wędrują, a jedyni gracze mają miejsce wszędzie na świecie to nie jest jakiś odosobniony element, że to tylko do Europy przybywają z północnej Afryki czy z bliskiego Wschodu co się dzieje także między Ameryką południową północną w Azji emigracji mają nieustannie miejsce, a za chwilę zobaczymy, że emigranci mają jeszcze inny charakter niepolityczny nie wojenny podejrzewam, że wiele z nich zauważył, ale na wszystkich dociera, że podnoszą się wody to jest dosyć prawdopodobne kilkadziesiąt milionów za 20 lat ruszy ze swoich miejsc i co wtedy, czyli dzisiejsze widzenie migracji z taką zapowiedzią czegoś co nadchodzi czegoś, czego jeszcze nie zdajemy sprawę jak jest wojna no to wiadomo zburzone domy trzeba się wynosić, ale jak topnieją lodowce i całą centymetr rocznie przybywa też wady to, gdyby nie zauważamy to obok plaża dalej smażymy dalej na nich leżymy na dziś może okazać, że za paręnaście może 20 może trochę więcej lat ta woda pójdzie wyżej w jak to jest chyba mamy do czynienia z takim dość trudnym do trudną próbą opisania czegoś, czego zazwyczaj nie widać po pierwsze ze względu na rozciągnięty w czasie charakter zjawiska, którym pan mówi z drugiej strony wyobrażam sobie, że można żyć, a rządowa agenda w Polsce mówić oto oferujemy Grant dla tych fotoreporterów, którzy ładnie zrobił zdjęcia nam globalnego ocieplenia albo nie wiem ze smogiem jest łatwiej, bo myślami są miasta, gdzie widać, że chodzi o to chodzi, ale generalnie rzecz biorąc jest niesamowicie trudne trudne rzeczy uchwycić aparatem coś co trwa bardzo długo co jest taką zmianą była wieloletnią pracę szefa jury Grand Press Photo z tego rogu ulic na holenderskiego fotografa Akademia vanów to mówi Zenon, który zajął się problemem ocieplenia i skutków tego ocieplenia to jest bardzo wielki projekt fantastycznie opisane fotograficzny, czyli są takie to wymaga czasu to dowód, iż taka bardzo żmudna robota i nie ma w tym wyraźnego dramatu w tym sensie, że inna, ale nie dzieje się coś takiego coś spektakularnego w tym momencie w Downtown to jest proces, który już osiągnięty i fotografią potraficie jednak ta ująć sądzę bardzo dobrze, bo jeżeli stoi za aparatem fotograf, który rozumie problemy współczesności i reaguje na nie jest taki bardzo kreatywny sposób, dlaczego jeśli mówimy o środowisku przekształcenia środowiska o zmianach zmianach klimatu, dlaczego mamy tak niewiele mniej ważne, że mamy tak niewiele takich mocnych jasnych symboli związanych z tymi naszymi lokalnymi problemami nie mów począwszy od takich wysypisk śmieci w Polsce, które zniknęły też czy mniej ani kamery ani aparaty fotograficzne nie sięgają dane na w na te wysypiska śmieci będzie w dużej części krajów europejskich społeczeństwa próbują recyclingu odzyskiwania w Polsce dalej rosną tych osób odpada, ale to nie zajrzeliśmy nie wpadła nam do głowy też zajrzeć do dzieci do lasu zastanowić jak teraz wyglądają czy to słuszny czy to nie dopiero teraz konflikt z puszczą Białowieską powoduje, że w redakcjach ciągle pytanie dajcie mi dobre zdjęcie las najwyżej jakiś leżało drewno było z Żerania przez kornika zbliżenie kornika poproszą o ich może się okazać, że ten nie ma znaczenia zatem każdy grzech to naturalne, że zawsze tak było, że te drzewa padały, ale jako konsument mediów chcemy zbliżenie konika oczywiście ZO k to to jest jakby naturalne, że jeżeli, o czym się rozmawia to musi być obraz, który to coś pokazuje albo potwierdza albo zaprzecza albo my rozszerza nasze pojmowanie danego zagadnienia, ale zamek, lecz wizualnie strasznie trudne i nie efektowne, bo pokazanie wysypiska śmieci to, czego odczuje, że śmierdzi i to tak powinno być zrobione ze snem nieprzyjemnych historiografii w ostatnim czasie powstało prowizji, które odnoszą się do jej tego problemu nadmiaru śmieci, ale głównie jest to opowieść o tym, że Europa czy może szerzej biały człowiek sprzedaje swoje śmieci tym, którzy je przyjmują, bo dostał za to pieniądze i to oni mają problem tak naprawdę w mniejszym stopniu, by takie materiały były nagradzane na konkursie, pisząc je lubiłem te są to, jeżeli nie dostrzegam świat zauważa, że ten problem odpadów istnieje i żal wiele tych odpadów ma zgubne skutki za zgodą i przerzucamy tam, gdzie indziej u nas taki materiał wieszcza w ich nie było na dobrą sprawę dobrze myliła się te leżące przez cały świat problematyka bezdomności ona ciągle powraca, bo ona ciągle jesteś ciągle aktualne i sądzę, że to już tak zostanie, że to jest temat, który będzie istniał, a pamiętam czasy szkolne jak głoszono, że komunizm jest jedynym systemem, który wszystkim wszystko zapewnia nie ma się, o co martwić, ale z i były inne problemy z tamtego systemu, więc może te problemy bezdomność będą istniały zawsze, bo to także jest decyzja ludzi żal, że są już po swojemu niekoniecznie wg systemu narzuconego, gdzie w tym wszystkim jest miejsce na formę mam namyśli zdjęcia artystyczne mam namyśli coś co może nie jest czystą formą sztuką czystą nie, odnosząc to komuniści lukratywną, ale częściej kładzie nacisk na wymiar estetyczny uważa pan teraz są złe czasy na torze zbyt wiele naprawdę szalenie trudnych problemów społecznych jest wokół nas, żeby się bawić w uratowanie tego w sposób pawie musi być estetyka ten musi być, dlatego że tym się różni dobra fotografia od przeciętnej czy byle jakiej trzyma wszystkie elementy poukładany, czyli że po pierwsze jest treść potop, jakby najistotniejszym po drugie, ma formę kratą treść wciskano uwodziciel po trzecie jest tak zbudowana, że budzi emocje czy i że jesteśmy odbiorcami tego obrazu i trochę na nas jest zmuszane przyjęcie stanowiska nie musimy się z danych z fotografem fotografowi nie zawsze chodzi o to, żeby się z nim zgodzić tylko, żeby mieć swoje zdanie, żeby nie być obojętnym wobec problemu poruszonego przez autora zdjęcia, a więc ta to ten element estetyki barw Ystad z tym, że ich estetyka się zmienia nie ma, więc doszukiwać się chociażby patrząc na nasze stroje widzimy zmiany w estetyce jak patrzę na przedwojenne zdjęcia mówi przed drugą wojną światową i to wszyscy mężczyźni są w garniturach not my siedzimy we 2 dni mamy garniturów, ale wcześniej przychodzą na garniturach, czyli estetyka, a nawet wymiarze takim bardzo prywatnym codziennie się zmieniło i tak samo zmienia się estetyka fotograficy zupełnie naturalne i nie możemy się porównywać z pracami nie wiem Mistrzów takiej aury karcie bessą, który jednak tworzył od 1926 roku, czyli był nasycony estetyką tamtego czasu jesteśmy 90 lat później dzisiejszy jest rozwój unika także zna narzędzi, które mamy z pośpiechu, w którym żyjemy takiego rozedrganie, a tego naszego czasu, że nic nie jest stabilne do końca żaden system wartości nie jest utrwalony jako poziom był Święty niby mamy 10 przykazań tak w ogóle, ale one też trochę się chwieją w dzisiejszych czasach jak patrzę na moralne dzisiejszego człowieka i tożsamość odnosi do chyba wszystkich innych dyscyplin, że ja spróbuję po swojemu zobaczy jak to jest i w związku z tym takiego oczywistego kanonu estetyki nie warto, choć oczywiście on powinien gromadzić się odpowiednio do czasu, czyli te pewne standardy estetyczne sądzę, że dzisiaj mają miejsce, kiedy on obejrzałem go z reprodukcji zdjęcia dziewczynki z Afganistanu, które było takie ikoniczne zdjęcie, które cały świat chyba widział to pierwsze co u nas coś się uwaga to, że ten przypomina taki zwykły klasyczny pop Europejski portret, ale są 2 zdjęcia z Afganistanu jak zwrócił uwagę i jedno bardzo słynnej bardzo pięknej takie powiedziałbym nęcące o każdej z tych Makary i gdzie się do oka, a z garnka z czerwonej materii z dziurą, z której wychodzi, spod której wychodzi też Zielona materia i to zdjęcie jest takim obrazem, który ogląda się z przyjemnością, ale wiele lat później powstaje w g rozegrano zresztą przez kobietę z Afryki Południowej, która odgrywała problemy kobiece na terenie środkowej Azji i pokazuje dziewczynę z Afganistanu, która została wydana z branż i z i dążeń i nie pasowało opuściła męża i obcięto jej nos i jedno i drugie zdjęcie jest ikoną tamtego miejsca na świecie, ale również jest znakiem czasu na testy makarony opowiada o tym, że jest piękny świat gdzieś daleko stąd, gdzie życie toczy się spokojnie, że to nas może uwieść Jodie Bieber ze swoim zdjęciem pokazującym młodą dziewczynę opowiada, że tam też są problemy, że nie jest tak pięknie, że czasy się zmieniły żyjemy dużo większym napięciu, a więc fotografia masz to możliwość pokazywania przemian czy czy sytuacji społecznej z USA nie zdajemy sprawę w za chwilę powrócimy do rozmowy z naszym gościem, który mieszka pan Andrzej Zygmuntowicz fotograf wykładowca Collegium Civitas, ale to za chwilę po skrócie informacji Radia TOK FM weekendowy poranny w radiu TOK FM w 19 min został do godziny jedenastej słuchamy Radia TOK FM dziś 3 maja w naszym studiu pan Andrzej Zygmuntowicz fotograf wykładowca Collegium Civitas dzień dobry dzień dobry doznaliśmy w pierwszej części naszej rozmowy o tym, czym jest współcześnie fotografie jak próbuje złapać te przemiany, które są trudne do złapania gołym okiem w naszym w naszym świecie mówiliśmy o sporcie myśmy środowiska są w takich kategoriach, na które zresztą konkursu, którą znaliśmy, czyli Grand Press Photo 2016 jest podzielony opiera się pomagać w koszu struktury zachować ten, kto może cały ocean fotografii, które się, które trzeba ocenić na samym końcu wybrać te kilka, które rzeczywiście to są najlepsze z najlepszych czy ma to takie wrażenie patrząc na ostatnie lata kilkanaście lat, że coś uznane było za świetny wspaniały szlak tak po ludzku zdezaktualizowało rzeczek patrzy na to rumowisko dla nich jak to coś mogło dostajesz nagrody w zdarzają się takie sytuacje i co jest związane pewnie bardziej z tym, że nie patrzymy na zdjęcia historycznym charakterze i jest Judasz dostał nagrodę natomiast ci, którzy żyli w czasie, gdy to zdjęcie dostawał nagrody wiedzą, o co szło i albinosy dual przez foto pierwszy konkurs pierwsza nagroda strasznie dawno temu zrobiła zdjęcie motocyklisty dziś nie do pomyślenia motocyklista na torze pewniaki sportowe zdjęcia nawet do końca nie wiem, bo ono jest tak daleki od tego co my sobie wyobrażamy, że powinno wygrać, czyli że istnieją problemy prawdziwe problemy, ponieważ tamto zdjęcie było żyć z lat pięćdziesiątych tam nie ma się co oszukiwać w latach pięćdziesiątych i zimna wojna miał się dobrze działo się inne wydarzenia o znaczącym charakterze dla dziejów świata, a jednak żadnej nie zostało zauważone później, bo lepiej i ale są takie, które nas szokują ich grze, gdyby nie podpis, gdyby nie był u osadzeni w określonym kontekście to samo zdjęcie po prostu chaosu i niewarte jakiegoś większego zastanawiania się, więc może emocje towarzyszące jurorom w czasie czytania co tu zdjęcie przedstawia spowodowało, że oni mu emocjonalnie zareagowali, że to była taka presja pewnej sytuacji jest takie zdjęcie roztaczający kobiety pod ścianą lub najpóźniej się okazało, że nie do końca prawdziwy jest podpisane zdjęcie historii pozostało to dziś się wagi i jest duże napięcie w tym kraju wyróżnień to mieszkańcy w jaki związki podobno ona straciła całe rodziny później okazało, że nie jest kogoś sąsiadów i t d . i t d . czyli że jest rozpocząć rozważmy może być, dlatego że mi osiągnięto każdej z zakupami i i nie mam co do domu przyjeżdża tam rzeczywiście mąż dzieci tak dalej, więc jej do takich zdjęć trochę jest historii, które były pewną szarżą Jolie i wybrano coś co wydawało się mocnym obrazem, a on się historii nie obronił, ale nie za dużo wizji częściej liście Sebastiao Salgado, który nakręcił albo film, który nakręcono film o o nim w tym mostami z lektorem opowiada o jego drodze i pewnym niesamowitym oszołomy, kiedy podczas masakry w Rwandzie ono po to, bo to dokumentować widział od oddziału to mnie straszliwie wsi ten film pokazuje jak ważny dla człowieka, który zajmuje się fotografią współodczuwanie z ludźmi aktu, który fotografuje z problemami ten przełom spowodowała jak rozumiem w 2 i fotograf znany w znanym na całym świecie przez to fotografować ludzi zaczął fotografować zwierzęta te w Wodnej do świąt chcemy i jest naszym światem tak naprawdę nie Scotta Chase to my tworzymy alejek zajęło to co niejako zostaliśmy w darze i ponieważ on może powiedzieć jest takim późnym wnukiem obligacje Bessona jak z taką ciągłość estetyczną, że pewną ideę estetyczną z misją literki Breslau kontynuował to czeski fotograf też członek agencji magnum i Josef Koudelka, a po nim Sebastiao Salgado to jest taki mniej poziom spokojny sposób opowiadania takie obrazy w sprawie klasycznym stylu, ale przez to mające niesłychaną moc oddziaływania na odbiorcy dopilnowanie wszystkich szczegółów takie relacje między planami bardzo dobre wykorzystanie światła budującego klimat tego co jest na zdjęciu w związku z tym, czego przekazu i no Sagan z York materiał 1 z pierwszej konferencji o miejscu z tego pochodzić inne Ameryki opowiedziane z Południowej, że istnieje zupełnie inny świat ten, który nie jest znany, a wszyscy znamy Amerykę północną w drugiego materiał poświęcony był prac taki trochę socrealizm, by się wydawało, bo myśmy z tego raz Stali to to nowo tworzone w czasie, kiedy uraz może już nie socrealizm, ale pochwała pracy miała miejsce i on też opowiadał po, ale prace się on nie wróży tak powiem związany z socjalizmem, ale opowiada o tym, że to jest pewien standard życia człowieka, że praca buduje człowieka, że oczywiście ma swój ciężki wymiar w wielu miejscach All i ale generalnie to była opowieść o tym, że rozwijamy się dzięki temu, że każdy z nas dokłada jakiś kawałek do tej książki Albert Museum to muszą przetrwać tak mówi w pewnym momencie Sebastiao Salgado na te filmy tak zawsze się mówiło o tym, że człowiek jest solą ziemi i on to po tych wszystkich zdjęciach pokazywał ciężko pracujących za bardzo niewielkie pieniądze ludzi czasami jakiś być może nawet pół niewolniczych relacjach w ten mógł ten punkt w UE taka armia pracujących w błocie, gdzie jakiś kopalniach złota czy srebro mówi tak się mówiło, że człowiek jest solą ziemi teraz zrozumiałem potyczki fotograf więzień hasło to ludzkie z Bonn nastąpiła wielka przemiana no i nie ma się co oszukiwać on Afrykę fotografował w i jedzie do Rwandy i widzi jak lud mieszkający w 1 kraju na oko niespecjalnie się różniący zaczną się z Żyrzyna w sposób okrutny maczety podpalane kościoły, do których uciekają ludzie, żeby się ratować i widzi, że uciekł nie stanie nad swoimi emocjami zapanować, że niestety nie jest samym dobrem, że to zło w nim jest nieprzytomny mocne, ale może, dlatego że oddzielił się od natury że, gdyby kontemplować, choć świat, który jest dookoła i ten świat o naturalnym charakterze, który ma wewnętrzny porządek to być może zaprowadziły ten porządek w swoim życiu ale, ponieważ jest w pewnym sensie pazerny to rzuca się, żeby teraz więcej miejsca oraz więcej Zagar nic z tego świata danego nam to dla i inne elementy niż dobro zaczynają brać górę to jest bardzo smutna jednak dla mnie historia, bo też histeryk trudny, gdyż one mówią z Rosją slogan użyty historia takiego ciągłego dojrzewania do Toronto do bycia razem ze światem, który kończy się tym, że ów już ludzi w tym świecie nie ma są tylko jakieś dziwne zwierzęta gdzieś daleko na nasz naród na północy z kręgiem polarnym to już jest jednak naprawdę niesamowita abstrakcje tak od ZG w przypadku fotografa, który zaczynał od ludzi relacji między ludźmi pracy jak klasyczny obraz ludzi na przez dziesiątki lat i tylko człowiek skupienie się na człowieku i to on taki najzwyklejszy, jaką dźwiga swój los wpleciony w las miliarda innych ludzi, ale to trochę taki, jakby Sagan się z rozczarował człowiekiem jego naturą tak sądzę niestety doszło do słodkiej smutnych wniosków trochę uciec z tego świata człowieka w i sądzę, że to jest łatwiejsze zwrócić pana z tą drugą stronę i opowiadać, że mamy świat toczy się wielkie przesłanie uważam ta ta ostatnia praca Salgado, czyli opowieść o tym, że ziemia istniałaby duża przed nami weszły do niej dołączyli jedynie, iż byśmy nie być aż tak wyrozumiali, że ona w całości od nas zależy spokojnie jest trochę inaczej wierzy pan coś takiego, że można mądrym systemie edukacyjnym wspomagać te, kiedy patrzę nie na świat przez obiekty w aparatu od jakiś Niewiem kółek w szkołach koła zainteresowań w szkołach poprzez mądre mówienie o tym, że nawet jeśli ktoś ma chociażby skoro zaczęliśmy rozmowę o tym, że wszędzie wszyscy mają telefony, które mogą robić zdjęcia czy da się, którzy tym razem wykorzystać oczywiście, że tak, dlatego że nie scenografię świadectwem i w związku z tym powinności MCK, który trzyma aparat w rynku jest zostawianie tego świadectwa i to powinno być rozwijanie no z rozsądkiem tak, żeby straszyć dzieci nasze wnuki i jeżeli nie dalej to, chociaż najbliższa rodzina oglądając czy to dawny album rodzinny czy też dyski ze zdjęciami, które żywią zapisywali później, ale ten stary ciekawie opowiada o świecie w swoim czasie ja się z tego dowiaduje czym się dowiadujemy dzisiaj z obrazu, który tak masowo powstają czy kogoś kręci koperek pani Kardashian, który ogląda na różnych portalach społecznościowych do mnie nie kręci się, że jestem facetem to nie o to chodzi tak naprawdę to jest pewien znak masę naszego czasu właśnie ten postaci celebryckie, ale one przeminą nauczono zupełnie spokojnie mam nadzieję, że jednak nobliści zostaną aż inni, że wadą wzroku dziejów jako chwilowe takie postaci nogi, które rozbawiły, bo musi istnieć ten świat rozrywki, żeby trochę wyluzować nogę wracając do dobrego komentowane fotografie to rzecz jasna należy o nich rozmawia Agnieszka Jurowicz tylko o nim rozmawiać czy to co zostało wydane ma sens, czyli po nich być uczciwi i komentować zdjęcia naszych znajomych, że jechały zrobiła też nawet te zdjęcia o charakterze rodzinnym pamiątkowym jedynie, kiedy odwiedzam muzea zawsze zdumiewa biegł przez sale muzealne z telefonem smartfonem i robienie zdjęć każdemu obrazowi jej na Iran fuzją spędzam możesz nawet parę godzin, jeżeli wystawa jest obszerniejsza i nie wciągam natomiast reszta czy mu, że nie wszyscy, ale sporo osób robi zdjęcia tylko tym obiektom, które są też wolałbym kupić pewnie albumy z dobrymi reprodukcjami niż te robione w podium w świetle to trochę mówi o kulturze zapisywania obrazu o tym jak postrzegamy fotografie mówią zwykłym człowieku, który nie jest fotografem, który nie pasjonuje się do końca fotografią, ale tak się porobiło, że fotografia dziś są gorszej jakości to jest większy proces, dlatego że gazety nie, zatrudniając fotografów nie tworzą wymaga nie tworzą wzorców dobrej jakości stąd sądzę, że taka popularność konkursów fotografii prasowej, że fotografuje potrzebują się zmierzyć między sobą, a z wycen zakonników złodziej stał startują w zawodach i kto wygrywa non stop śledzą nawzajem dziś taka próba potwierdzenia, że jestem dobry przeciętny czy zwyczajnie słaby i gazety i nie wymagają tego co w dużej mierze gazetę dzisiejszy oferowanej przez księgowego i marketingowca tak funkcjonują media i taniec ze specjalnie STAŃ KO no takie są realia dzisiejszego rynku, a szczególnie w nawale internetu wiadomo, że te media drukowane mają się gorzej, ale i nie może co oszukiwać, że to one stanowią punkt odniesienia dla fotografów, jeżeli oglądamy przeciętne zdjęcia albo złe zdjęcie jako ilustracje stron gazety zdjęcia, które nie są samoistnym dziełem są tylko obrazkiem, który rozładowuje tekst na stronie to trudno się spodziewać, że ludzie, którzy mają swoje aparaty będą robić dobre zdjęcia, ale w Gazecie w medium informacyjnym mógł pan uważa, że jednak fotografia powinna być samoistnym dziełem tak pisze, że ta i jeżeli była to dlaczego oni już dalej może tak się zrobiło, że jako odbiorcy jesteśmy słabsi niż nasi dziadkowie w jak patrzę na gazety z lat trzydziestych po 70 tel to niema wątpliwości, że fotografie samodzielnym dziełem później bywało różnie, a dzisiaj już nie jest samodzielnym dziełem warto zerknąć na tygodnik świat w Polsce wydawanych 3 tygodni dla wydawane w stanach Zjednoczonych to będzie wiadomo, o czym opowiada w 2 w wale sytuację w 2016 roku jest bardzo prosta mianowicie wystarczy wyjść z telefonem komórkowym gdzieś na zewnątrz jak rozumiem wszystko co zrobimy zostaje w pamięć naszego telefonu komórkowego mam do pana bardzo ważne pytanie nie sądzi pan, że te rzeczy robią telefonami komórkowymi to nie są fotografie tylko czasową są sprytne próby ominięcia konieczności zapisania czegoś w notatniku zapisane we własnej pamięci, że to jest w taka feta ikoną grafika rzeczywistości, którą jeśli chciałby inaczej zapamiętać to musimy wykonać bardzo dużo roboty czy to jest także nie mówimy o fotografii w sensie zasadniczym to też taki notatnik aż wstyd, żeby był notatnik do notatnika, że powraca, a odbieram to trochę inaczej mianowicie, że zalicza się miejsca, do których się dotarło za lisem odchodzą jak zdobyć wszyscy zostaliśmy japońskimi turystami i niestety i stagnacja wynika, bo osobiście wolę usiąść na ławce naprzeci w czegoś co mnie zaciekawiło silne poparcie, a później spróbować wejść w ten temat niekoniecznie z aparatem go ze mam swoje doświadczenie wolę smakować jedzenie niż je fotografować w tym sensie, że jak obserwuje szaleństwo zrywania każdego kraju USA są sankcje to nie było coś i w dodatku, że danie jest za 352 głosy 2 nie ma o czym mówi ja rozumiem, że jest wyrafinowane danie, którego nigdy nie jadłem i chce to udokumentować jak i zapamiętać, jakie były wskaźniki może odbuduje u siebie domowej kuchni, ale nie obserwuje czegoś takiego, czyli powierzchownie trochę tak jak atakują nas obrazy na mniejsze i ulicami i jest mnóstwo obrazów najróżniejsze reklamy zapowiedzi przelatuje i nikt nie wie co to obrazy do mnie mówił jak i piękne dziewczęta się uśmiechają pięknie frezowanie młodzieńcy także się uśmiechają ale w jaki pani Anita robią tak plecy przez miasto nie wie co jest zbiórek i zauważeni, bo one na nie osiągają moje uwagi na, tyle że przeczytał także zyski obawy są takie same, ale są perfekcyjnie zrobione są takie same nie ma jakiegoś wyróżnika obrazu z obrazów obrad to wszystko jakby z tej samej kultury wizualnej, która niestety jest banalna w portach są takie kraje na świecie w Europie też, gdzie istnieje jakiś rodzaj zgody co do Sidziny wizualnej otoczenia i tam się czuje jakoś inaczej czują nie potrafi powiedzieć, dlaczego się inaczej czuje, a tu chodzi właśnie te miasta, gdzie budynki są budynkami ani wieszakami na billboardy po to, choć w warszawską Pragę, bo jadę na drugi brzeg mieszkam po tej lewej stronie jadę na drugą i tam w tej starej części nie ma billboardów niema reklam dla dużych odbiorców podobno lisy nie opłaca, ale ja odpoczywam to jest potrzebne, żeby wyzwolić się na chwilę z tej nadmiernie agresywnej kultury wizualnej pan Andrzej Zygmuntowicz fotograf wykładowca Collegium Civitas bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę dziękuję również przypominam, że rozmawialiśmy o Grand Press Photo 2016 konkursie naczelny Radia TOK FM ma patronat medialny za 2 minuty godzina jedenasta za 2 minuty informacji Radia TOK FM weekendowy poranny w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIĄTECZNY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA