REKLAMA

Jak miasta radzą sobie z realizacją ustawy krajobrazowej? Recenzuje Wojciech Gwóźdź

Post Factum
Data emisji:
2016-05-05 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum audycja post factum Agata Kowalska przy mikrofonie dzień dobry państwu, że bardzo się w drugiej części programu zajmiemy się szeroko tematem obcokrajowców uchodźców migrantów z 2 powodów pierwszy to są oczywiście zapowiedzi komisji Europejskiej, która ma nowy pomysł na to jak zmusić do Solidarności Unię Europejską czy poszczególne kraje unijne, a drugi powód to sądem to są zmiany przepisów przygotowywane przez Polski rząd chodzi m. in . o to, żeby Rozwiń » pracujący w Polsce cudzoziemcy np. pracownicy sezonowi mieli zagwarantowane zarobki na takim samym poziomie jak te, które są inne przysługi, jakie przysługują Polakom, ale Rzeczpospolita dzisiaj pisze na pierwszej stronie rząd uderzy Ukraińców, dlaczego i czy rzeczywiście jest tak, że takie zrównanie pensji oznaczałoby automatycznie gorsza sza, więc mniejsze szanse na pracę w Polsce o tym w drugiej części programu oczywiście zachęcam do wyrażania swojego zdania post factum małpa to klub KSM czeka na państwa maile w, a teraz już przenosimy się do studia Radia TOK FM w Poznaniu, gdzie jest nasz gość pan Wojciech gwóźdź radca prawny w kancelarii ziemski and Partners dzień dobry pani w dzień dobry panu wyraz określający rozmawiać będziemy o sprawie, która w zeszłym roku rozpalała do czerwoności emocje absolutnie wszystkich, a teraz rok później chyba nikt o nich nie pamięta chodzi o ustawę krajobrazową tę, którą jest większość z nas pamięta za złą w związku z próbą zmiany sytuacji reklam w miastach, zwłaszcza w rok minął od uchwalenia tych przepisów za chwilę minie minie czas mija dokładnie rok od podpisanej przez prezydenta no i chciałam, żebyśmy wspólnie zastanowili co z tej ustawy krajobrazowej wynikło dla nas jako mieszkańców dla samorządów, które miały ją wdrażać dzisiaj w radiu TOK FM przywoływali przykłady kilku miast sprawdzaliśmy jak to jest Nate okazuje się, że jest bardzo różnie tylko wymienię kilka Kraków ma już prawie gotowy projekt uchwały chce go przyjmować Poznań wciąż się z wciąż pracuje nad przepisami już wie ku czemu dąży Warszawa jeszcze nawet nie ma gotowej uchwały w i nie wiadomo, kiedy będzie w gotowości Ano taki Kielce w ogóle nie zamierzają przyjmować żadnej uchwały regulującej sprawy estetyczne czy to jest możliwe, że czy to zgodne z prawem, że miasto tak różnie potraktowały tę ustawę no aż tak ustawa krajobrazowa czy ta ustawa, która weszła w życie we wrześniu przewiduje możliwość uchwalania tych tzw. uchwał reklamowych miast z tego co wiemy z czego nasza Kancelaria ustaliła to większość tych dużych miast w Polsce jest już na etapie prac Atos nad uchwałą reklamową większość tych miast są już wywołane ustawą uchwały inicjująca i z tego co wiemy równo tydzień temu już pierwszy z polskich miast mieś cie chanów podjął uchwałę w sprawie zasad sytuowania obiektów, więc już można powiedzieć, że prace są na dość zaawansowanym etapie w ramach euro określała ile mają na to czasu mówi pan to nie jest obowiązkowe, ale jest już zabierają za to tyczy mają jakiś termin przylotu jasno określonego terminu natomiast ta ustawa krajobrazowa wprowadziła pewne takie zachęty dla rad miasta czy rad miejskich rad gminy do uchwalania tych uchwał reklamują Graham Moore, a mianowicie uchwałą reklamową mogą przewidywać czy opłaty reklamowe, więc dochody, które mógłbym go wzbogacić budżet gminy nic z tego co wiem jest to pewna zachęta w Szczyrku to może, by te działania prowadzić z tego co wiem to już wcześniej można było zasady kształtowania Take krajobrazu w szczególności reklama uchwalać poprzez miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego natomiast byłem tam nie było nasze możliwości wprowadzenia opłat tylko te rozwiązania przyjęte we wrześniu sumy o tyle korzystne tak jak mówią mogą generować opłaty dla dla pośredniaka dodajmy jeszcze jest 1 duża różnica w plan zagospodarowania zwykle obejmują teren konkretny obszar jest im mnóstwo różnych rzeczy trzeba w nim zapisać bardzo długo trwa jest kosztowne w nas tutaj w różnym jest to uchwała, która obejmuje całe miasto i tras w tym momencie mówimy oczywiście o tym co dotyczy samorządów zaraz my nie mamy jest czy kilka innych kwestii związanych z tą ustawą krajobrazową i rozumiem, że samorząd może np. sobie wymyślić tak jak tutaj czytam zamierza Poznań z części miasta reklamy będą takie duże reklamy wielkopowierzchniowe będą zakazane w innych dzielnicach już będzie trochę na bardziej liberalnie i to jest zgodny z ustawą tak zasady ta uchwała reklamowa ma obejmować obszar całej gminy Przytyk jeśli, choć miasto Poznań od 8 z tego miasta natomiast ona musi być jednorodna, a mianowicie w poszczególnych obszarach mogą być różne rozwiązania do zasad sytuowania reklam, jeżeli chodzi o to już gotowe rozwiązania Ciechanowski mógł być tam obszar centrum jest najbardziej chronione, a mianowicie tam można lokalizować je tylko w zasadzie małe reklamy, a te obszary podwodne, które do mnie do zasady nie są tak atrakcyjne kulturowo one mu tam są rozwiązania, które mogą przewidywać się również inwestowanie dużych reklam, więc w i druga rzecz, bo to cały czas mówimy o tej części ustawy, która przewidywała tak to się różnie nazywało kodeksy estetyczne dotyczyło to nie tylko reklam również zmian dotyczy to ogrodzeń płotów i szyldów więc, a także o tzw. małej architektury i tyle rozumiem, że też duże wyzwanie przed samorządami, bo nagle muszą określić zasady dla całego miasta n p . tego jak traktować go ogrodzenia czy grodzenia, jakie tutaj są wyzwania przed samorządowcami tak czy te uchwały reklamowe mając za sobą takie 4 działy oraz teksty pani wymieniła obiektom architektury tablice reklamowe urządzenie reklamowe i ogrodzenia i jeżeli chodzi o to ogrodzenie, by Tomasz jedz my architektury DM sześc to niema zbyt dużych wyzwań, ponieważ od zasady to można kupować tylko ograniczenia co do jakości wykonania czy też elementów, z których są wykonane te od ogrodzenia to obiekty 1 taniec z wysokości tych obiektów, a zaraz znaczy, że nie będzie mogło miasto zakazać grodzenia samego, czyli osiedla grodzone nadal będą mogły powstawać w dajmy się o to chodzi tylko o wprowadzenie pewnych szczególnych zasad jakich mu te ogrodzenia mają być wykonane mogą być wykonane teraz, że chodzi o zakazy niemal 4 przy tym mieć zbyt bardzo ingerował w prawo własności Ano właśnie, bo tutaj myśli o tym, praw własności teścia jeszcze porozmawiać m. in . zakaz reklam wielkopowierzchniowych uderzy nie tylko samych same firmy, które chciałoby się reklamować w tych właścicieli tych nośników, ale też często w wspólnoty czy właścicieli gruntów, na których teraz rozkwitają jak w jak grzyby po deszczu CE tematem wielkie betonowe nośniki, więc jak tutaj sobie samorząd musi z tym poradzić czy będzie musiał jakoś wynagradzać tym ludziom, którzy będą musieli zdejmować tego typu rezygnować z dzierżawy i biur jest no cóż traci takie źródło dochodu uczucie jest przewidziane w jakiś rodzaj odszkodowania czy innej są to ciężka sytuacja, ponieważ nowela osób, które ma grunty, na których stoją reklamy mit czwarty to czysto zarobkowo, a teraz wydaje mi się, że tutaj będzie możliwość ewentualnie zaskarżenia takich postanowień nie ma tutaj był taki jak o takiej takich rozwiązań jak w przypadku miejscowych planów nic nie będzie można żądać odszkodowania za zmniejszenie wartości natomiast będzie tę możliwość zaskarżania tych uchwał ewentualnie ta uchwała będą podejmowane są w ramach prace w ramach konsultacji społecznych negocjacji z mieszkańcami także tutaj jest ważne, aby te swoje interesy też to co co chciałoby się, żeby ryby są uchwalone jasno wyrażać takim partycypować się w trakcie tych prac nad uchwałą reklamową, ale czy istnieje taka możliwość, żeby np. lamp jakaś wspólnota zgłosiła się do ratusza powiedziała Lennon czy tam do urzędu miasta i powiedziała no dobrze to świetnie my popieramy likwidację reklam tylko na naszym podwórku, więc zróbcie wyłączenia dla naszego obszaru 4 czy tego typu partykularne pojedynczy la MEN zmiany są możliwe, że też tutaj jednak trzeba walczyć o cały obszar strefy z tego co by mieszka we Wrocławiu właśnie rada miasta bardzo chętnie współpracuje z wszelkimi podmiotami branży reklamowej też nic by kimś tęsknota mieszkaniowymi dlatego dom istnieje możliwość takiego wpływania na to zgodę środki partykularne rozdrabnianie tych interesów nie wchodzi tym roku po mieście jak to mówiliśmy uchwała dotyczy całej gminy miasto wiadomo, że ciężko będzie zaspokoić interesy każdego mieszkańca natomiast im chodzi też wypracować takich wspólnych wiążących rozwiązań w tym, że im z tego co wiem to te cele te regulacje, zwłaszcza gorzka CZ, który został lekko stąd pomysł opracowany bardziej dokładnie one nam nie zakazują my w taki stuprocentowy sposób lokalizacji tych miast tych reklam, zwłaszcza na tych terenach oblężonych natomiast wprowadzają pewne takie rozwiązania, które mają chronić się przestrzeń publiczną przed chaosem w OFE to było piękne, gdyż zrealizowało za chwilę wrócimy do rozmowy, bo tutaj jest jeszcze szereg różnych kwestii, przy którym które są dużym wyzwaniem dla samorządów trzeba właściwie nic no cóż jakoś pogodzić interesy wielu z nas wie wielu firm wielu obywateli być może i teraz też samego samorządu i wieszano tych zmieści się w UE tym co przewiduje ustawa z imieniem zaraz do nich jeszcze mocniej zaglądać po informacjach, których treść zachwiana naszej antenie, a z nami cały czas w studiu w Poznaniu pan Wojciech gwóźdź radca prawny kancelarii ziemski and Partners w post factum w audycji post factum Agata Kowalska cały czas przy mikrofonie i druga część z naszym rozmowy z naszym gościem, który w studiu w Poznaniu pan Wojciech gwóźdź z kancelarii ziemski and Partners jeszcze raz dzień dobry rozmawiamy o tym, gdy jest troszkę może zapomnianej ustawie krajobrazowej, która kiedyś budziła wiele emocji, która weszła w życie w i wydała wydała taką możliwość samorządom, żeby mógł trochę uporządkować przestrzeń wokół poprzez uchwałę i taki kodeks estetyczne i idzie teraz rozmawiać w różnych miastach jest różnie niektóre w ogóle nie zamierzają przyjmować inne w UE, owszem, pracują nad tym no i też można spodziewać, że będą konsultacje takich uchwał, więc różne strony będą różnie próbowały w jeśli wpływać na jej treść natomiast czeka mnie, jaka sytuacja tych zmian tych z nas, którzy właśnie np. swoje fasady czy podwórka wynajmują wody Anne pod takie nośniki albo chcieliby robić w przyszłości mówił pan o tym, że dno tej to taka uchwała nie będzie mogła dla dla pojedynczych osób robić wyjątków, więc chętnie uczy czy takie nośniki po prostu trzeba będzie zlikwidować czy też te, które stoją już będą mogły zostać nieco tajemne ustawa krajobrazowa przewiduje, że w momencie uchwalenia uchwały reklamowej uchwała reklamowa powinna przewidywać jakiś czas dostosowania tych reklam, które obecnie istnieją tymczasem może być krótszy niż 12 miesięcy natomiast wiadomo, że to co to co będzie uregulowane uchwałami reklamowymi tak jakbym mu jest obowiązujące również tego co w chwili obecnej istnieje także w nocy właściciele, którzy wynajmują swoje powierzchnie na reklamy będą musieli to albo sam miał prostą Prus poprzez te podmioty, które dzierżawią dostosować do tych warunków wprowadzonych uchwałami reklamowymi, a powiedział pan od 12 miesiącach jako minimum natomiast w tym te takie rozmowy z wieży części tej uchwały będą odczyty dotyczyły nie tylko reklam, ale ich ogrodzeń tych szyldów szyldów różnych modnych sklepów i usług i małej architektury i uznał, że wszystkie te zmiany będą mogły wejść w życie dopiero po tych 12 miesiącach, czyli będzie musiał też poczekać na np. uporządkowanie przestrzeni publicznej na czym innym miastom słowa o tym, że ten okres stosowania wobec 12 miesięcy znam natomiast oczywiście wiadomo, że test taki okres maksymalny natomiast już po wejściu w życie uchwał reklamowych, czyli poprzez lub po ich opublikowaniem dziennikach urzędowych województwo x dni po odczekaniu vacatio legis one będą obowiązywać, więc mottem ta ten obowiązek będzie już z zasady istniał w momencie wejścia w życie tych uchwał natomiast on będzie musiał zostać zrealizowane w ciągu dnia 12 miesięcy jasne czy lampka samorząd jeśli odmówi sam sobie narzuci jakiś z reguły będzie mógł je wdrażać powolutku w szybciej jedzie wcześniej takiej mierzymy telewizję ewentualnie niedostosowanie się do tych wymogów wprowadzonych przez uchwałę reklamową jest obarczone dość dotkliwą sankcję, ponieważ w takim wypadku rady gminy sztaby miejskie rady miasta będą mogły obarczyć podmioty odpowiedzialne za taką nielegalną reklamę karą, która będzie 400 krotność są opłaty reklamowej występ w dni są dość dotkliwa sankcja, ponieważ użyte opłaty będą łapać sygnał do kilkunastu kilkudziesięciu złotych taka już, że jest się z Przymorza rozszerzyć na dość dotkliwa taki przestaje się opłacać łamanie prawa co teraz jak rozumiem mam często miejsce, ale no właśnie to jest ciekawe, że teza ta ustawa nie tylko otwierała pewne furtki dla samorządów miejskich, ale również narzucała obowiązki samorządom wojewódzkim, jakie wnętrz stworzony we włoskim sporządzić audyt sytuacji tego, jaki jest jak i jak i w jakim stopniu ten krajobraz zanieczyszczony reklamami Niemki między meczami w stopniu to krajobraz w ogóle funkcjonuje na terenie województwa i z tego co wiem to rozwiązanie jest krytykowany, ponieważ mądrość ludowa przez po stopniu dubluje rozwiązania, które by wcześnie, ponieważ województwo już co do zasady miało swoje swoje obowiązki miał 3 zgodzić się planety takie wojewódzkie, ale wolą one województwo czy administracja rządowa czy rzeczywiście samorządowa czy samorządowe w 2 i czyli po 2 po 2 powtórzono pewne zadania tak w dni rządu w ogóle gwałcono, powtarzając dubluje niejako te możliwości, ponieważ może chcieć tak jak mówiliśmy możliwość kształtowania tych reklam czy tablic urządzeń domowych istniał także z tego co wiem co to daje im ta kwestia jest dość, że krytykowane no tak w przypadku reklam wiemy, że nie działał to znaczy myśmy miasto upstrzone reklamami legalnymi nielegalnymi i miasta wołały o pomoc, mówiąc że nie mają narzędzi dobrego czy tutaj to jest problem, ponieważ może im to z tego co wiemy na terenie Poznania miasto jest bliska nie tylko ze względu na siedzibę nasza Kancelaria również ze względu na interes naszych klientów w dużej części miejscowych planów którejś ze znaczną część miasta pokrywały były zapisy, które przykład albo zakazywały umiejscowienie reklam albo też, że ograniczały do jakich tam gabarytów natomiast problem ten nie był z z unormowaniem tego, jakie reklamy mogą być problemy z egzekwowaniem prawa, ponieważ zasoby duża część reklam stanowi samowolę budowlaną, a my za samowolę budowlaną splecione my piloci państwowy inspektor nadzoru budowlanego z tego co wiem o egzekwowanie stały punkt usunięcia samowoli budowlanej właśnie jest dojście do słabo realizowana tak to działa to jest absolutna prawda i to nie tylko w Poznaniu to niestety jest doświadczenie wszystkich miast, więc może rzeczywiście te ku takiej uchwały z tymi 40 o śmierć ponad 40 krotny mi w karami bym coś dadzą z UE jeśli chodzi jeszcze o audyt el k rozwiąże ten audyt jest po to, żeby właściwie samorządy wiedziały, jakim jest taki problem mają do czynienia mówi ono złożone już wcześniej musiały dorobić, ale efektów tej wiedzy nie widzieliśmy, bo problem się rozrasta jak Polska długa i szeroka, więc może jednak te przepisy ustawy o coś nowego dodają czy pana zdaniem nie czymś przed wszystkim faktom logice ma w szczególności określać tryb oraz system oceny przez radnego województwa, ale wstaje ustawa krajobrazowa niejako trochę inaczej definiuje krajobraz niż to było robione wcześniej, ponieważ w tym jest w ustawie krajobrazowej jest mowa o krajobrazie, czyli takim nie tylko o tym, szczególnie chronionym freski to walory przyrodnicze parki narodowe parki krajobrazowe, ale po prostu o takim krajobrazie, który może dotyczyć każdego przeciętnego Kowalskiego czy nóżka krajobrazie osiedla ten krajobraz ma być chroniony, ponieważ po raz pierwszy w nich po prostu przedłużenie wokół nas można daleko nie przeżyją nas w te złe rozwiązanie, które w Polsce występuje po raz pierwszy to miasto z tak jakby doganiania Europy, ponieważ z tego co wiem po przywiązania europejskie były przyjęte w 2000 roku ustawa konwencja krajobrazowa florencka, więc to tak jakby tego nie my zachód i to ona, że oczywiście ocenić pozytywnie wsi, ale tutaj pamiętam, że ustawa o liść ludzie ode mnie od audyty to znana nam chyba jakiś bardzo długie terminy narzucała samorządom to nie jest tak żart, że będziemy w najbliższym czasie chyba tego typu od 1000 lecia PŻM mają obawy bardzo dużo czasu na to prawda, że tak czytam słowa o tym, że audyty sporządza się nie rzadziej niż raz 20 lat także ewentualne sporządzenie takiego audytu na mszach a tym bardziej te okresy pomiędzy sporządzeniem tego audytu będzie się oddalał, tym bardziej wydaje się, że ta odbędzie nieaktualne 2035 najbliższy n p . to wolność i innym, ale jeśli chodzi jeszcze o urbanistyczne zasady ochrony krajobrazu pory takie, by pojawił się pojedzie w ustawie, o co tam chodziło mu krzywdę myślę, że tutaj chodzi właśnie to ustawa ma taki cel właśnie tak jak powiedziałem, że zwrócić uwagę NATO przestrzeń, na której żyjemy, więc właśnie w torze miasto to nie jest w obszarach, które może być zaśmiecone reklamami Kotas obszary, na które tak, jakby w, którym żyjemy, które powinny nas dotyczyć to ma być uporządkowany jest też to ustawa krajobrazowa po prostu tak jak mój pierwszy raz wprowadza zasadę mającą na celu zapanować nad chaosem to tak jakby klient zwraca uwagę na pewne problemy, które istnieją przestrzenie miejskie go rozumiem tej to też zadanie samorządów wojewódzkich, żeby czystszy i sejmików, żeby takie zasady określić dla danego obszaru podejrzewam, że być może potem audycie co trochę ze stron co trochę zmniejsza moc tego zamysłu takiego marzę też audyt nie jest aktem prawa miejscowego, a więc ewentualnie takie wiążące każdego z nas rozwiązania są takie kary, o czym byśmy to wątek szybsze poprzez uchwały reklamowe, a czy nie już nie nie ma żadnych innych cennych zasad, którym kraju ustawa krajobrazowa nakazała stworzyć samorządom czy to on w gminnym czy to w wojewódzkim czy to audyty one mają być uwzględniane natomiast tak jak mówię to najbardziej do najbardziej wpływające na życie każdego z nas akty, które są przewidziane uchwałą krajobrazową to ów ustało prawdą to uchwały reklamowe w, a jeszcze chciał na koniec zapytać, jakie pan przewiduje jako osoba zajmująca się na co dzień tymi tematami również współpracujący z samorządami, jakie to przywilej największe kłopoty jeśli chodzi o przygotowywanie takich uchwał i już teraz wracam do do tych związanych z reklamami czy też wdrażanie ich leczniczego do czego przetrzyma mógłby pan przestrzegała albo czym znam trochę groził, że wydają się staje dostosowanie tych obiektów dużych reklamowych mi się obiektów, które są w posiadaniu czy to w dzierżawie przez podmioty zajmujące się fachowo branżą reklamową wdałem się z tego co wiem to jest świetne kancelarie, iż podmioty oczekują z gorącym z tak gorąco oczekują tych rozwiązań wiesz co te obiekty, które posiadają do tego dostosować do miast Boenischa problem może być takimi obiektami, które w zasobniki odpowiadam, że dziś to sobie stoją mnie w domu na dobrą sprawę na jakich zasadach co tzw. samowole budowlane szans rezerwowym szarą strefę żyta cała szara strefa była już wcześniej, ale może się okazać, że egzekucja tych opłat od tych kar, które są łączna wysokość opłaty może okazać się utrudniona i wydają się, że może być problem z usunięciem tych nielegalnych reklam mimo wszystko mimo tych nowych rozwiązań dzieliły mówi van den ci, którzy ze mną w tym profesjonalnie zastosują się do prawa, żeby nie płacić kar i zastój no po prostu 1 z szacunkiem do prawa post podchodzić natomiast to cała dzika części rynku reklamowego zignoruje i uchwały i będzie unikało płacenia kar co uderzy też pewnie w tych uczciwych wydaje mi się tak, że tutaj cały czas czułem się z aktem główny powinien być rozłożony na egzekucję tych rozwiązań wyraźną dumą możemy sobie wprowadzać kolejne rozwiązania dublować istniejące tylko najważniejsze jest to, żeby zapewnić też skuteczne metody egzekucji tych nakazów, ale ustawa nie wprowadza poza karą, której mówimy o import makaronów ciast będzie dyspozycja inspektora nadzoru budowlanego lub ewentualnie te samowolne reklamy usuwać go z tego co wiem idzie dość opornie, ponieważ nie ma na to środków willi w nawet ja pytam o to wszystko, dlatego że znają się na ile ma wolę mieszkańców wielkich takie wsparcie dla samorządów w tym wysiłku mogłoby pomóc następnie w ME właśnie w realizacji, bo boisz nie mamy dobrych mocnych narzędzi czy ostrych nawet represyjnych to czasem pomagała też takie ogólne oburzenie społeczne, kiedy pani domu w Warszawie 1 raz 1 z budynków mostów bezczelny sposób łamał przepisy i za każdym razem, gdy zdejmowano je na reklamy wiszą nową to po prostu zorganizowano akcję społeczną w proteście i ten prom został wreszcie rozwiązany z Lechem i k i stąd moje pytanie o to czy pana zdaniem to szczęście może pomóc, a z drugiej strony czy samorząd w związku z tym szybciej nie powinny zaprosić nas do rozmowy o tych uchwałach z taborem się, że ta sytuacja się zmienia naszą rozumną wstęp do ręki nowe środki mogące wpływać na naszą przestrzeń, w której żyjemy w DM sześc to poczucie społeczne chaosu, który panuje wokół nas coraz większe i coraz bardziej społeczeństwo ono nic nie pozwala na to, żeby zaśmiecać tereny przestrzeń publiczną reklamami wdałem się, że TP powiedziała tutaj coraz skuteczniej również organy z tym działaniem z tego co wiem w Poznaniu jest duża akcja, która na celu właśnie prowadzona przez państwo po to, by spoza nadzoru budowlanego, która ma na celu zwalczenie z tymi nielegalnymi lekami, zwłaszcza tak jak staje w Space 3 Bogna Kisiel na żadnym z reklamami, które oplatają cały budynek i zaśmiecają całkowicie z lnu w całe otoczenie nią warto wesprzeć swojego inspektora budowlanego bardzo dziękuję Wojciech gwóźdź z kancelarii ziemski and Partners prosto ze studia Radia TOK FM w Poznaniu ciasnej formacja po nich przyjrzymy się temu czy nowe przepisy dotyczące cudzoziemców pracujących w Polsce wesprą czy raczej zaszkodzą właśnie tym osobom w post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA