REKLAMA

O literackości kazań z ks. prof. Andrzejem Dragułą

OFF Czarek
Data emisji:
2016-05-09 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
33:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w ich z Cezary łasiczka program Owczarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie studia gości ksiądz prof. Andrzej Draguła wydział teologiczny Uniwersytetu szczecińskiego dyrektor Instytutu filozofii katolickiego mięty Stanisz Zielonej Górze papieski wydział teologiczny we Wrocławiu dzień dobry witam serdecznie żyli pominąłem to należy to druga część tej listy, by się przydała dzień dobry widzą serdecznie ważna konferencja naukowa dzisiaj jutro odbywa się w Rozwiń » Warszawie my na Uniwersytecie kardynała Stefana Wyszyńskiego na wydziale nauk humanistycznych kazania wobec literatury dawni i dzisiaj i dawniej nie dawniej nie dzisiaj jutro od konferencja się o czy trzeba mieć koloratkę, żeby wejść można dać się wcisnąć Arboleda oto proszę pytać organizatorów, ale myślę, że konferencja na Uniwersytecie jest mu konferencją otwarto, więc każdy, kto zainteresowany związki między literaturą kazaniem kazaniem literaturą to ma prawo przyjść posłuchać wziąć udział podyskutować też jest chyba nawet w programie jakaś dyskusja panelowa, więc na to, że będzie to interesujące cała masa dyskusji panelowych i cała masa różnych sesji i porannych przed nim czy przedpołudniowych popołudniowych, a jutro w sesji popołudniowej dzisiejszego świata prof. Andrzej Draguła w poszukiwaniu cech gatunkowych homilii uwagi teologa to jest ważne ważny dopisek w twarz tak ważny dopisek homilia bardzo ważną kwestią jest wsią, jeżeli dobrze pamiętam to, bo Benedykt szesnasty w swojej post mogą one adhortacji Apostolskiej wspominał o tym jak jak ważna jest znajomość tekstów przez wiernych i by pomagać mają w tym właśnie biskupi kapłani diakoni tak by, bo oni tylko oni mogą głosić homilie tylko oni mogą głosić homilie i dzięki temu, że głoszą homilie wierni zdobywają pełniejsze zrozumienie obrzędów i wszystkiego i miejmy nadzieję, że za nabywane także także Benedykt szesnasty w swojej adhortacji o tym, wspominał nas skoro papież był papież nie jak już Szczerba wie, że emeryt papież emeryt pierwszy papież emeryt, gdy mówiły, że to jest ważna rzecz co na to jeszcze konferencja naukowa, więc myślę, że także w programie Szarek warto o tym, porozmawiać ksiądz prof. Andrzej Draguła poszukuje czy też przygląda się w poszukiwaniu cech gatunkowych Homini pewnie homilii o jej jako tako opuściliśmy w lekcjach języka polskiego w różnych szkołach, ale tak nie pojawiło się kazanie jako pewien gatunek literacki na czym polega wyjątkowość kazania czy homilii, jeżeli takowa jest, bo w Dausze i jest właśnie trzeba zacząć od stycznia do rozróżnienia oczywiście myśl definicji innych, ale gwoli ścisłości dodajmy, że nie tylko Benedykt XVI, bo także papież Franciszek w swojej adhortacji Ewangelii Gaudium, czyli radość Ewangelii ma cały rozdział na temat homilii bardzo ważne zresztą, w którym przekazuje swoją koncepcję homilii z antologii homilii, którą zresztą tę homilię uprawia codziennie, bo przecież głosie codziennie w domu świętej Marty, więc jest czynnym homilia homilię stąd, bo tak to dzisiaj się mówi Homis listą próbujemy odróżnić homilii istot kaznodziei, choć oczywiście jest to rozróżnienia, które nie dla wszystkich jest oczywiste Bohumil lista to jest ten, który głosi homilię Homme le tak to jest ten, który się zajmuje homilia etyką, czyli teorią homilia kaznodzieją to jest ten, który głosi kazanie, po czym się różni właśnie myślę, że to będzie 1 z przedmiotów zastanawiania się na tych konferencjach też próbuje w swoim tekście pokazać, że ta jest napięcie pomiędzy homilię, a kazaniem, że homilia jest w gruncie rzeczy czymś innym niż tzw. kazanie tematyczne, bo czasami używamy słowa kazanie jako lekom terminów, które w, którym w k, do którego wkładamy w wszystkie sposoby przepowiadania czy głoszenia w kościele, więc wszystko nazywamy Kazań ale gdy wśród tych Kazań jest jedno kazanie szczególne, czyli jest to homilia czym jest homilia, żeby było już po IG porządnie i po kolei słowo homilia pochodzi ze słowa z greckiego języka, gdzie Homme le in oznacza rozmawiać, ale homilię to nie tylko jest rozmawiać to z rozmawiać bardzo szczególny sposób nauczyć rozmawiać tak rozmawiają przyjaciele tak jak rozmawia się w rodzinie to jest rozmowa, która sugeruje dosyć bliskie relacje między ludźmi i to już widzimy, że trudno będzie taką homilię uprawiać w kościele tak, kiedy w gruncie rzeczy homilia poddaje się także rygorom no takim komunikacyjnym rygorom, kiedy mamy 1 mówiącego i reszta, słuchając serwis radzi jak znaleźć dialog solidną akcją w soli to film trochę to tak wygląda, gdy jest pytanie w jaki sposób mostek tu od takiego teoretycznego założenia, że homilia jest dialogiem przejść do jakich możliwości dialogu wania w homilii tak trudno będzie oczywiście zastosować taki model homilii jako rozmowy w kościele, który mamy wciąż w Polsce kościół masowy tak jest ksiądz po drugiej stronie jest jakiś mniejszy lub większe tłumy wiernych ne i trudno wejść teraz oczywiście dialog, ale oczywiście to się np. zdarza zdarza się w homiliach dla dzieci mniej, choć to jest bardziej odpytywanie niż dialog, bo to wiadomo te rangi są zróżnicowane, ale np. w mszach świętych dla małych wspólnot no Good man na czele takiej formy się zdarzają że, że ksiądz głoszący homilię rozmawia z obecnymi tylko, że to muszą być spełnione właśnie pewne określone warunki komunikacyjne dość mała grupa jakoś też jednorodna znająca się taka, która już przeczytała ten tekst biblijny trema go świadomość tekstu biblijnego można o nich porozmawiać, ale myślę, że można homilie te elementy dialogowe wprowadzi do homilii także, jeżeli ta homilia jest normalnie ogłoszona w niedziele po pierwsze, wczuć się w sytuacji słuchacza myślę, że to jest najważniejsze i to była trudna powiedzmy szczerze, bo tak bardzo szeroki wachlarz zatrzymamy bardzo szeroki wasza wachlarz słuchaczy, których doświadczenie w gruncie rzeczy doświadczenie takiego życia codziennego doświadczenie socjalne jest różna od doświadczenia księdza tak, bo księdzu współczesnemu w tym modelu w jakim żyjemy no i wiele kwestii jest mu obcych bezpośrednio życiowych tak dotyczących nie wiem życia małżeńskiego rodzinnego bezrobocia bezrobocia tak nie do niewielu księży chodzi pewno Dymna na zakupy, by kupić rano bułki, ale oczywiście są tacy być może w Limanowej z coraz więcej już takich, bo powiem tak to ciężko będzie pro domo sua jak słyszę, jakby ktoś czasami tak to księdzu gotuje albo jak to księdzu pierze no bo kto księdzu sprząta to widzę, że mój rozmówca jest zupełnie chyba archaicznego już dzisiaj modelu, że rzezie to jest właśnie ksiądz plebania nad czy też plebania księża i tam jest nie wiem pani gospodyni pani kucharka i pani sprzątaczka myślę, że komornicy są od tego chyba prawda nie zakonnice broń Boże nie są mocno go nie zmieni nic nie wymieniają broń Boże zakonnice nie są tego każda myśl logiczna zakonnica, by panu powiedziała, że pan myli ja je popieram zakonnica absolutnie nie są od tego, żeby sprzątać po księżach miała nowego w sytuacji bez Watykanu jak to wszyscy się zachwycali, że oto dla papieża będą budowały polskie zakonnice to takie wyróżnienie to zakończy się, w czym będzie się bardziej tym fascynowały, że o proszek cud to nasze polskie wino gotowały nie chcę, ale oczywiście to są sytuacje powiedzmy sobie no nie wiem anegdot liczne specyficzne szczegółowe idei tak dalej nim nauczyciel ciągle się zdarza, że dziś takich plebanii jeszcze są nie wiem zakonnice, które zajmują się zakrystią kuchnią i uczą katechezy, ale w pewnym sensie jest to też model, który odchodzi, bo to jest model, który mamy czas model postkomunistyczne w pewnym sensie, że dorastają usamodzielniają walizy i to nie tylko to, że księża dorastają usamodzielniają się myślę, że toczyły się zdało wyprowadzą, a nie powinni się przede wszystkim wyprowadzić z domu, zanim zostaną księżmi, bo na tym też polega ich pewna mentalna wolność, żeby byli od tego domu własnego jakoś uwolnieni to znaczenie na zasadzie oczywiście nie wiem obojętnie wobec domu, ale nie przynależą do domu już przynależą jednak do wspólnoty, ale wracając jeszcze na chwilę do zakonnic jak zwykle mamy temat gry są inne jak tu pana bywam w pracach tych zakonnic jest tak i kiedy Ewcia się w PRL-u zakony zostały pozbawione w gruncie rzeczy możliwości działania zgodnie z charyzmatem tak, a Czyż to były zakony, które bardzo często prowadziły co szpitale szkoły domy opieki sierocińcach i t d. domy specjalne bony zostały tego pozbawione w UE i prawie wszystkie niewiele było zakonów, które prowadziły tę działalność charytatywną Apostolską wiele ZAK zakonów musiało podjąć się takiej pracy bezpośrednio przy kościelnej z prostego względu na z czegoś trzeba było także przeżyć nie mieć związku z tym dzisiaj obserwujemy też powrót zakonów żeńskich do ich własnego charyzmatu tak są zakony, które zaczynają się zajmować na nowo chociażby prostytucją oczywiście zachód zajmować się w znaczeniu właściwym tego słowa jeśli chodzi o zakony zajmują się powracają do domów opieki społecznej tak dalej tak dalej to o tyle, żeby powiedzieć, że zakonnica nie jest po to, żeby sprzątać po księdzu dobrze to mamy wyjaśnione do homilii, gdyby to usłyszała siostra Małgorzata Chmielewska o ich byłaby tutaj burza byłaby zirytowana poszła zapalić informacje o dziesiąty 20 za kilka minut mamy wracamy do homilii, ale czasem dochodzi do naszej homilii dzisiaj wspólnie ksiądz z nominacją zrobi no ale to jest jakiś jakaś homilia, bo jest rozmowa, więc jeśli za rozmowę można, by podyskutować o kompetencjach obu rozmówców wiedzy i Orange społecznych, ale w auto później po raz poważny wpły w na rozmowę z branży regułą jest państwem właśnie informację za kilka minut w Cezary łasiczka program Owczarek jest duszą prof. Andrzej Draguła my rozmawiamy o homiliach okazania dbać o homiliach niż ukazanie zalet, ale też, że warto podkreślić różnice i przypominam dzisiaj jutro w Warszawie na Uniwersytecie kardynała Stefana Wyszyńskiego konferencja naukowa kazanie wobec literatury dawni dzisiaj, jeżeli ktoś zainteresowany jest cała masa interesujących panelistów paneli dyskusji o śmietanka sam, a my wracamy do chomik, a my wracamy do homilii mówiliśmy o tym, że homilia jest rozmowa to jest takie dosyć drastyczne rozróżnienie, że jeśli kazanie jest mową, gdzie te rangi kierunki są jasno określone to homilia z rozmową próbą podjęcia dialogu i mówiliśmy o tym, że w jaki sposób ta rozmowa może się w tej homilii objawić, bo trudno, żeby się objawiła w sposób taki, że bezpośredni na zasadzie stawiania pytań odpowiedzi, ale mówią o tym, że ich tam żeśmy zboczenie to bez kursu, że podstawowa rzecz to jest próba jednak zrozumienia słuchacza zrozumienia w tym znaczeniu dla uchwycenia go uświadomienia sobie na czym ten złodziej zawsze mówię swoim studentom ucieka z dziedzictwa, że mieć świadomość, że ten człowiek przychodzi do kościoła stał swoim bagażem tego nie zostawia w domu nie to znaczy jeśli przychodzi do domu do kościoła to przychodzi ze świadomością nie wiem o chorego ojca nie wiem córki, która nie zdała egzamin pracy, którą traci tak dalej traci przychodzi z tym całym bagażem socjalnym, o którym często w ME zapominamy, bo jesteśmy od niego uwolnieni to jest pierwsza rzecz wręcz, że dobre dobre homilia, żeby była miała ten element właśnie takim dialogu wymaga od kaznodziei non takiego czucia Pulsu rzeczywistość on musi wiedzieć czym ludzie żyją, ponieważ ci ludzie przychodzą z tymi problemami jak nie było dotąd do ronda księdza i jakby nie było księdza będą potem pytać nie np. gdzie jest problem, który się pojawia problem uchodźców tak na problem, który rozwój, który będzie rozwiązywany jakoś na płaszczyźnie politycznej, ale społecznej, ale też przychodzą ludzie mówią brzydzę, a co ksiądz o tym, chce nam powiedzieć ksiądz jako ksiądz kończy ksiądz jako człowiek wierzący ksiądz, który od powinien od odnosi swoje decyzje i UE i swoje porady do pana Boga i ksiądz, który ma Ewangelii w ręku jako instrument tak co Ewangelia nam na ten temat mówi nam się może mówić coś zupełnie inna godzina proponują np. rządzący ja myślę, że to dobrze widać pomiędzy chociażby dyskusja na temat uchodźców ze strony papieża Franciszka go gdzie dominuje myślenie ewangeliczne to znaczy proste byłem głodny nie przyjęliście mnie i koniec zadym się debata kończy, a z drugiej strony mamy dyskursu władzy, która ma inne kategorie tak o bezpieczeństwo społeczne nie zjemy kwestie cywilizacyjne różne inne ludzie przychodzą do kościoła po to, żeby ksiądz z odpowiedzią na te pytania dlatego taka jest też koncepcja amerykańska homilii, która mówi że, że ksiądz z mediatorem znaczeń to znaczy jest i jest kimś, kto staje pomiędzy ubogimi ludźmi i musi też taka funkcja bardzo trudna moim zdaniem funkcja pomostu pomiędzy 2 rzeczywistość oczami i musi komunikować ze sobą Legia latem trochę nie potem nie to brzmi magicznie nie nie pod moim zdaniem to nie jest dobry model to co to myślę, że to jest mniej w mechanizmach może medium, ale medium to też nam się zaraz będzie kojarzyć się dobrze prawda w UE, ale byt, ale funkcję pomostu takiego pomiędzy właśnie on i on musi i jeżeli on nie będzie interpretował tego doświadczenia przez pryzmat tekstu biblijnego kodu to tekst biblijny będzie kompletnie zawieszony w próżni, a ludzie wrócą do domu bez żadnego słowa, które daje im poczucie przede wszystkim związku, że jest związek między między między nie wiem słowem Bożym objawieniem Ewangelią, a ich życiem, bo to jest najważniejsze jeśli homilia tego związku gmin nie złapie to pozostanie być może nie wiem dobrze zbudowaną, ale nawet literacko piękną mową, ale ona będzie nie chce powiedzieć mowa o niczym tylko, że będzie mową o czymś co ludzie nie dotyka może ich nawet nie interesuje w znaczeniu takim, że pan poznawczy mnie, ale ich nie dotyka on nie musi dotknąć rzeczywistości człowieka ona musi tam wejść w po i to jest na to się do związkowych cech homilie o jako gatunku wspomniałem ksiądz profesor stany Zjednoczone czy amerykański model się przypomniało wieloletni gubernator Alabamy George Kłos, który żył czytamy jego kazali kazania, jeżeli czytam jego wystąpienia publiczne naturalnie niewiele jest co znaczy to one są dość prosty one są takie właściwie nie robiono zagrożenia ale kiedy słyszymy jak ciąć Kłos przemawia to prostu kupuje wszystkich 3 minuta i przez to, że jak, gdyby chłoną każdego słowo i reagują myślę że, że podobnie z homilii, czyli homilię możemy przeczytać jego tekst tak ale, ale Homera jest tekst Alona dopiero zaś nabiera życia można, by rzec, kiedy jest wypowiadana, kiedy mało tego trudno też nie do siebie przed lustrem tamtych dzwonek zaczyna żyć w pewnych okolicznościach w kominie jest przede wszystkim wydarzeniem im się wydaje że, że to jest cały problem jeśli byśmy mieli teraz podejść trochę tak naukowo do homilii szukać tych cech gatunkowych, bo można znaleźć cechy gatunkowe homilii w sensie tekstu tak zbudowana wg reguł nie wiem tam właśnie retorycznych ma wstęp rozwinięcie zakończenie, chociaż ja uczę moich studentów, że nie ma wstępu, że powinni rozpocząć od jakiegoś chodzenia na ambonę i takiego trochę takiego Zagaja Ania i przepraszania, że weszli tylko wchodzicie na ambonę i po prostu między oczy boom tak tak no one naukowo się nazwa troszkę inaczej i Medias Res pośród rzeczy trzeba wejść nowe dziennikarską to między oczy boom EMG, czyli wasz rzeczywistość od razu takie mini nie tracić czasu ludzie nie mają czasu tak jak inni jak były proste zasady komunikacyjne też mówią że, że to pierwsze wrażenie jest bardzo ważne tam nie wiem 3 minuty niektórzy mówią o 5 ZS 5 zloty mało, kto wytrzymuje coś się takiego nasłuchu rozumiemy się 3 minuty pierwsze są bardzo ważne, bo Rzeźniczak są już sam będzie oględzin u mnie to się będzie po prostu wyłączał, a jeżeli go coś go zaintryguje to tu będzie słuchał tu w przerwie ujawnienie rozmawialiśmy, o czym jest i chciałbyś 2 rzuty metafory, którą pan tutaj użył metafory bejsbolu w bejsbolowej, bo mówił pan, że jeżeli ten łapać niezła 5 to błąd rzucającej bądź rzucającego tez bardzo ciekawe wydają się lato kupisz nie mogę narzekać, że uda dziękuję, za który zabił za droga do trenera, czyli prawa autorskie do tego myśleli, że to jest bardzo ważne, że był bardzo ważna zasada komunikacyjna, ponieważ bardzo często teoretycy i komunikacji mówią, że to czy słuchać zrozumieć wypadkową, jakby 2 kompetencji tak i że mieli też, że odpowiedzialność zna obu 1 musi chcieć powiedzieć drugą musi chcieć posłuchać to prawda, ale wydaje mi się, że w Odrze być może w Kazaniu należałoby jednak myśleć o tym, że ta odpowiedzialność na mówiącym jest większa, jeżeli on będzie nie komunikatywny, jeżeli on nie dotrze pamiętam też takie tak jest taki tekst Bergmana z jego chyba, ale po próbie jest taka jest taki jego spektakle scenariusz po próbie Ingmara Bergmana, gdzie reżyser rozmawia z aktorką i reżyser mówi, że jeżeli twoje słowo, które pada na na scenie nie dociera do słuchacza to twoja obecność jest niemoralne niemoralne w tym znaczeniu, że z nim usprawiedliwiona tutaj niczego nie robisz tak tworzy czwartą ścianę i się odbija rzuty czwarty ścian nie chce powiedzieć, że obecność kaznodziei niemoralna wtedy, kiedy on stoi na ambonie to słowo nie dociera, ale coś w tym GL ma wszystkie narzędzia, żeby mówić także zainteresować, żeby mówić także wizjonerem, ale nie ma bowiem, że homilia jest też wypadkową pewnych osobistych zdolności dodajmy, że ma tak no bo przecież to też jest jakaś technet to jest jakaś sztuka tak nie każdy z doskonałym mówcą pisze wydaje, że problem też z komediami nie tylko strony z kominami to taki, że ksiądz musi być w pewnym sensie omnibusem za czy żąda się od niego wysokich specjalizacji w wielu dziedzinach tak dobrze by był świetnym pedagogiem w szkole dobrym mówcą na ambonie psychologiem w konfesjonale jeszcze menedżerem zarządcą w parafii tak no bo przecież to jest jakaś instytucja trąci zarządzać są tam jacyś ludzie są pieniądze są niżem dobra materialne budynki tak, ale myślę, że nie każdy z każdym i jak, mówi że nie chciałbym być broń panie Boże, gdzie proboszczem mieć na głowie te wszystkie dachy i inne rzeczy to jest zupełnie obce mojej mentalności dłuższy, ale w ich, więc pewno są tacy kaznodzieje, którzy mają na naturalne też dalej do tego, żeby głosić, ale z drugiej strony z drugiej strony trzeba pamiętać, że kazanie to nie jest homilia to nie tylko element retoryczne i wielu teologów dawnych współczesnych dawnych kaznodziejów też o tym, mówiło, że nawet, jeżeli kaznodzieja wyjedzie i to będzie Edge będzie merytorycznie słabe to trzeba pamiętać, że jest to inny sposób przepowiadania niż jakiekolwiek inne i właśnie dlatego może go ogłosić tylko prezbiter diakon i biskup, że a, że homilia jest w trakcie liturgii mszy świętej i ona bierze udział w tym całym wydarzeniu to znaczy jeżeli, jeżeli to ludzie mówią człowiek wierzy, że to jest sakrament to to homilię ma też znaczenie sakramentalne to znaczy jeszcze prościej, że jest w jakim sensie skuteczna Babiš jest niezrozumiała wiem, że to brzmi dziwnie, bo tak brzmi wbre w teorii komunikacji nie Allen teologia, mówi że przecież istnieje nie tylko ten kanał retoryczne kanał komunikacji na liście kanał łaski to znaczy powiem tak, nawet jeżeli czasami homilie wygłoszone to jest cytat nie pamiętam kogo, ale bardzo gruby na zgliszczach składni to tak może być, ale jeżeli słuchaczy czuje tego mówca tak, że za to ze stratą za za tym pożarem, który tam był jest jego wewnętrzna jak jakiś pożar tak to znaczy, że jeżeli to jego serce jest na rozpalone, jeżeli on jest przekonany, że Godson mówi, że to z niego wynika to, nawet jeżeli to będzie retoryczne słaby to jestem pewny, że ludzie to w cudzysłów biorę kupią to znaczy AM MF czują to tak SD będzie w tym żart, bo Bonda będzie to retorycznie słabe, ale sam, a z drugiej strony moim zdaniem może być jeszcze inaczej 10 Jan Chryzostom, który jak wiemy miał kazania niezwykle retoryczne to on się bardzo bał mówiąc do swoich słuchaczy żywymi Dukla szczyci się, bo o nim klaskali mu tam i t d . ale on się boi, że to jest wszystko powierzchowne nie znaczy można się zachwycić formą literacką kurator, skąd tak cudownie mówi nie to jest taki dowcip tego co z tego wynika, iż taki dowcip sprzedam teraz jak to szło w 2 kobiety właśnie z rekolekcji i spotkań trzeciej rzeszy pyta co wracać z rekolekcji jak było no pięknie, o czym ani wiemy, ale było pięknie bośmy się z płakał no to oczywiście przerysowany, ale to może być także ten element merytoryczny jest tak duży on chwyci emocjonalnie słuchacza podniesie go podkręcić tak, a Czech wraca to, o czym była niewiadomą, a my wracamy po informacjach ksiądz prof. Andrzej Draguła studia Cezary łasiczka program Owczarek w studiu ksiądz prof. Andrzej Draguła homiliach kazaniach rozmawiamy i być może niektórzy w najbliższej jakieś hobby może w przyszłość najbliższej ksiądz profesor wykorzystała moją bez polową w szpitalach dodaje na ME w dydaktyce na pewno wykorzystamy Avalon w homilii w sensie praktycznym w nią problemy ze mną, że rzadko mówi homilia to jest cały mój problem osobisty, że jako wykładowca homiletyki rzadko mówi homilia, ale staram się, kiedy mogę, żeby jednak mówić, zwłaszcza jestem w rodzinnej parafii to staram się mówić, więc będę próbował wykorzystywać to jest ważne dla czy to metafora bejsbolowe jest o tyle ważne, że musimy mieć świadomość odpowiedzialności za słowo także także w odniesieniu do naszych słuchaczy tak jak oni nas zrozumieją tak, jakie wyciągną z tego wnioski 1 jak będą komentować co my mówimy nie byłoby tak mówimy na ambonie mówimy o niebie jak jest 31300 słuchaczy na mszy świętej to myślę dodaje, że każdy ma nie, bo zupełnie inaczej umeblowane zorganizowano uporządkowane i być może każdy nawet na inne wyobrażenie ekologiczne tego nie da tak mamy tak mówimy, że nie było w końcu dostanie, bo tak w piekło co to jest to piekło i t d. więc myślę, że pod tym względem odpowiedzialność także zaraz za zrozumienie tego co mówił kaznodzieja nie tylko za ten żar, który mówi się przedtem, ale także za zrozumienie tego co mówi kaznodzieja leży po jego stronie, bo my no szczerze mocne no i jakiś poziom wiedzy religijnej społeczeństwo ma, ale na pewno nie jest to taki poziom wiedzy religijnej Kima kaznodzieja, bo z natury rzeczą jest po studiach teologicznych, choć ja uprzedzam bardzo często moich studentów, że pamiętacie wśród słuchaczy są ludzie wykształceni są ludzie, którzy mają także z fiestą Logi są ludzie, którzy mają studia nie wiem z innych dziedzin humanistycznych tak, więc jeżeli u cytuje jakiś przykład to tylko cytuje go poprawnie znasz ten cykl ten ten cytat albo ten przykład, bo jak się przyjedzie do zakrystii odbywały taki, że przychodzi też wietrząc, ale w tej książce tak nie jest nie ten przykład to życie za to nie to nie to tak nie można tak interpretować nadają ton taka stara szkoła, że takie są egzemplarz, by szpile niektóre tam się wykorzystuje w homilii nieustannie nagle przychodzi ktoś mówi, że to tak nie jest nożyczki mamy księdza, który ma okazję rozmawiać z wiernymi ŻIH jest rozmową tak z spora odpowiedzialność ważna i też myślę interesująca możliwość doboru o to by ciast czasu coraz mniej i tak je wybieramy te rzeczy teraz interesują wżyciu codziennym niektóre opuszczamy, bo nas interesują, a tutaj mamy kogoś, kto mówi dobrze ja mogę być mówi codziennie mam tę ten przywilej czytają możliwości, więc wykorzystam to to, skąd biorą się np. jakieś takie szablony, a homilię inne internecie, że może bardzo rozpoczną tak rozpoczął, bo myślę sobie, że kto chciał iść na skróty, jeżeli ma możliwość mówienia do dużej liczby osób codziennie i myślę, że wielu kaznodziei każdego dnia staje się dziękuję Bogu za to, że taką możliwość, a on niesie liderzy wielu kaznodziei mimo tego, że uczymy jak choćby w żywe uczymy ich oczywiście, ale myślę, że wielu się boi to znaczy nie ufa sobie nie ufa z swoim nawet nikłym zdolnością tylko jakby czuła się bezpieczniej, podpierając się cudzym tekstem, a ja nie jestem wielkim zwolennikiem tekstów homilii drukowanych, owszem, jestem, ale homilii drukowanych wygłoszonych to znaczy, jeżeli jest to homilia, którą się wydarzyła tak mówiliśmy tak znaczy homilię, którą ktoś przygotował i powiedział w odpowiednim określonym kontekście i ten kontekst brzmi w tej homilii to znaczy żona się wydarzyła w określonym czasie bardzo lubię czytać takie homilie np. bardzo lubi czytać wielkopiątkowej homilii Ranieri Kanta la męscy kaznodziei domu papieskiego one są niezwykłe, bo one są zawsze w kontekście bardzo mocno osadzone w nie lubię czytać takich Kazań właśnie szablonowe, że księża na wielu moich kolegów pisze kazania nie na rok, a obecne pokolenie ich tylko, że to są bardzo bym powiedział Webster chowane teksty nie doznać sztabka, by się przydała podpowiada co mamy klapki sławą, a Wisłą ja nie jestem zwolennikiem nowych technologii, więc się tam są w to mienie nie mienie nie zagłębiam się zbytnio ataki są na pewno inny element Cotton w zmiennym 3 czy są też takie gotowce dla dziennikarzy, żeby można było szablony znaleźć do różnych tekstów może są już roboty, które piszą oni są roboty, a także artykuły no właśnie w nie, nic więc nie jestem zwolennikiem Unii, jeżeli ksiądz ma coś dopowiedzenia to znaczy, jeżeli on -li ne przeżył ten tekst przeżył ten tekst jak uczy swoich studentów, żeby ten tekst przeżywali przez tydzień znaczy, żeby przeczytał go w poniedziałek niż ten tekst w nim pracuje niektórzy twierdzą, że kazanie na lepsze to wskazanie, które się wcześniej to znaczy kiedyś uciekł z nim długo alkohol dziś jest ukazanie się układa w Lesznie to znaczy sam się układa w tym znaczeniu, że ten tekst człowieku jakoś tam pracuję przeczytałem go w poniedziałek chodziłem jeszcze inaczej ja przez 2 lata byłem duszpasterzem akademickim i nie będąc duszpasterzem akademickim, ale mieliśmy taką formułę też nazwa kółko kaznodziejski polegało ono na tym, że przygotowywałem to kazanie ze studentami chodzi oczywiście słyszeli to jako taki trochę feedback tego, o czym rozmawialiśmy, ale pozwalało mi to właśnie na to, żeby ten tekst przeczytać usłyszeć ich krewni i ich oczami ich mniej ich pamiętam taki przykład, który często opowiadam na neon na zajęciach jak analizowaliśmy mecz z Ewangelii Jana tekst w kanie Galilejskiej jest słynny słynna wypowiedź nie my Maryi, która mówi synowi na nie mają nie jak to zinterpretować najlepszy to jest normalne przeszłe w sytuacji domowej matka nie mówi wynieś śmieci tylko mówi kosze spałem no tak sytuacja, bo trzeba odkurzyć niech nie, mówi że trzeba odkurzyć, mówi że jest zakurzone nie, mówi że trzeba posprzątać tylko, że jest bałagan, choć do pokoju syna mówi bałagan masz tak mówi do męża mąż Phil Cook Kuba się wysypuje nie mówi wynieś ten kubeł, bo to jest pewien rozkaz tak, a w sytuacji pewne poprawnych relacji domowych nie wydaje się rozkazów tylko się informuje, że tak informuje się nic nie rozkazuje się z dużą swadą miałem nie da oczywiście itd to pewnie i analiza językoznawcą, by do tego doprowadziła, ale to doświadczenie takie, a w rozmowie z ludźmi, którzy ten tekst też czytają tak czytają o tym, tekście tak oko obie one czyta ten tekst jako kobieta tam kandydatom test jako mężczyzna jedź tam jako ksiądz łączy to jako świecki to wszystko pozwala dzisiaj jest bardzo dużo takich propozycji, żeby księża tworzyli sobie takie właśnie kółka kaznodziejski, żeby Żydzi współtworzyli kazanie z ludźmi, że Bonin podpowiedzieli RN i jak to rezonuje dlatego n p . w 1 z nie będę tutaj lokował produktu, ale w 1 z kwartalnika, w którym się zajmuje drukowaniem takich propozycji Kazań są także u mnie sugestie słuchacza, a to znaczy właśnie element dialogowe co słuchać chciałby usłyszeć w tę niedzielę czytając Ewangelię to znaczy, jaką strunę to w nim rezonuje także jako rzeczywistość otwiera, żeby znowu kaznodzieja nie mówił o tym co jego tylko i wyłącznie fascynuje tak, aby do to może być na to szans na, ale to co tu, ucząc mówi no fajne to jest może tam od tych sprawach duchowych, ale on to nas tak bardzo nie dotyczą, bo my tu mamy bardziej konkretne Londyn rzeczywistość doświadczenia może coś ksiądz o tym, kongresie zmyślą, że takie właśnie sugestie słuchacza, który dzisiaj są też chociażby właśnie publikowane pozwalają na to, żeby w ten dialog wchodzić z tym słuchaczy, żeby to nie było kazanie wyszła na kazalnicę i nakazywał oni go słuchali no chyba, że to sztuka Kazań aż w pewnie troszeczkę też przykryła się kurzem, kiedy byli kaznodzieje tac z dziada pradziada chciałoby się żelaznym no to jak zaczynali rano to do do wieczora oczywiście tam modlitwę jakiś przerwy i t d. tak dalej to było wydarzenie całodzienne przyjeżdżał znakomity kaznodzieja to tak się już Uniwersytet cały zbierał i przychodzili różni mądrzy ludzie posłuchać co ona dzisiaj powiem wprost zaczynali mówić i mówili ów, ale ta tradycja retorycznej dzisiaj trochę zamiera nie my świadomie zamiera niektórzy teoretycy mówią, że w ogóle współczesny człowiek jest jednak bardziej taki komunikacyjny niż retoryczne potrzebujesz szybko nie ma czasu na długą przemowę, a to właśnie wstęp rozwinięcie zakończenie, bo przecież kiedyś kazanie miało tzw . gdy tekst naczelny temat to temat potem był jeszcze podział dyspozycji kodem był wstęp potem było rozwinięcie, które podlegało też pewnym tam wiadomo jak to z klasy c w retorycznej retoryce klasycznej, że jest tam dyspozycja locus i t d. to musi być wszystko rozłożone musi być konkluzje i t d. wnioski jeszcze coś Greka PIT-u la akcje nie zbudowano to doprawdy konstrukt tu dzisiaj na nic nie ma na to czasu, bo przecież nawet kazanie nie może trwać 1 pół godziny, bo to dzisiaj musi być naprawdę wybitny kaznodzieja, żeby dbać, żeby półgodziny uchwycił uchwycił człowieka, który się ciągi piesze i trochę mam gdzieś zanika tak jest to takiej właśnie tradycja retorycznej, choć pewno dziś jeszcze tacy wybitni aktorzy no nie wiem, kto byłby chyba ostatnim takim rektorem myślę, że trochę tradycji retoryczną wpisuje się jeszcze, choć teraz trochę mniej oczywiście już mówiące, ale ksiądz biskup Zawitkowski, który w których, który często mówił podczas skazani tych świętokrzyskich kościół Świętego krzyża w niedzielę i on miał taki może nawet nie retoryczne bym powiedział on był raczej MSZ był przedstawicielem takiej tradycji lirycznej kazania nie do okazania mu się układało z tych nieustannych cytatów z kazania polskie kazania Świętokrzyskie wciąż im i dawni i dziś ich kazania Świętokrzyskie dawniej dziś tak tak tak tak tak jak te kazania na naszej konferencji dawniej dziś zobaczymy, jakie będą jutro no właśnie Szanowni państwo kazania wobec kazanie wobec literatury dawniej dziś konferencja dziś jutro na Uniwersytecie kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie odbywa się niech ktoś zainteresowany to podobno bez koloratki można wysyłać można być tam jest w ogóle większość wykładowców bez koloratki, więc tam jestem jedynym w koloratce może może to też jest ciekawe kaznodziei sam się zajmuje coraz więcej świeckich i coraz więcej przedstawicieli innych gatunków kaznodziei są to zbyt poważna sprawa, żeby zostać duchownym tylko i wyłącznie duchownym ksiądz prof. Andrzej Draguła bardzo dziękuję ja również informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu owcza Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA