REKLAMA

Ewa Kuryluk o swojej wystawie w Muzeum Narodowym w Krakowie

Krakowskie Przedmieście
Data emisji:
2016-05-11 14:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:26 min.
Udostępnij:

W Muzeum Narodowym w Krakowie od kilku dni można oglądać pierwszą retrospektywną wystawę zatytułowaną „Nie śnij o miłości, Kuryluk” poświęconą malarstwu Ewy Kuryluk, artystki, pisarki, poetki, historyczki sztuki, autorki instalacji artystycznych. O fotografii, selfie, pracach, pamięci rozmawiam z autorką.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
krakowskie Przedmieście gmach muzeum Narodowego w Krakowie, gdzie od kilku z nich można oglądać wystawę nieśli miłości Kuryluk będzie można oglądać do 14 sierpnia siedzimy sobie wspólnie z autorką tych obrazów, które możecie państwo na tej wystawie oglądać je na takich sympatycznych krzesłach i trochę o tym co można zobaczyć będziemy państwu opowiadać Ewa Kuryluk historyczka sztuki malarka rysowniczka autorka instalacji plastycznych rosyjska pisarka ów chciałoby Rozwiń » się powyżej bardzo dużo tego aktorka książek znanych w Polsce nagradzanych można, by tak, bo jeszcze zmieniać to przytłaczające jest chyba może być przede wszystkim tez podejrzany w UE, dlatego że w, kiedy byłam studentką uważano, że malarz wtedy jeszcze malarka pojęcie nie istniało to jest ktoś, kto w szalonym widzie zgłębić Hewitt tworzy swoje wizje największym wrogiem jest literatura, a drugim największym wrogiem fotografie, więc ich w ten sposób jak teraz właśnie z tym jak gdyby w zarówno fotografką trzynastego roku życia jak pisze różne rzeczy w różnych językach Duran stworzeniem podejrzanym o niej już było jasne, że niewiele na tej Akademii działam na g najgorsza studentkom przenoszono z miejsca na miejsce z 1 pracowni do drugiej i dzięki temu doszłam do wniosku, że niewiele mnie tutaj czeka dobrego w moim kraju muszą się starać o jakość, żeby się przebić ze swoją sztuką w świecie naj tak się też z 2 i dlatego też w czasie studiów dość złośliwie krąży wieść nazywana panią polonistką bądź literacką duch mój pierwszy prezes Stadnicki chciał mnie właśnie przenieść ze swojej pracowni na polonistykę to wystawa, której możemy się przyglądać my, ale także państwo, odwiedzając gmach główny muzeum Narodowego w Krakowie to wystawa pierwsza w Polsce tak duża malarstwa nawet kury luk retrospektywna patrzy pani zna te obrazy dalekie, jeżeli chodzi o czas i zebrane trochę jak pani mówiła w niektórych rozmowach przed tą wystawą zapomniane przez panią również z tego względu, że dawnych pani widziała nie tylko, dlatego że dawno niewidziana również, dlatego że życie polega na tym wszyscy interesujemy się chwilę bieżącą, a przeszłość gdzieś tam sobie leżą odłogiem w i tak nie jest najbardziej paląca dla nas kwestia na tej wystawie jest moje malarstwo od roku 1967, kiedy Michał Gliwa 27 lat nie dodatku 1978, kiedy ta wkrótce po swoich trzydziestych drugich urodzinach postanawia przestać malować inna w play teraz mnie, czyli na płótnie naciągnięte na sztywne mamy na sztywnym podłożu był to bardzo poważny kryzys wtedy nie wiedziałam jak ci moja dalsza droga ułoży, ale odkryłam w ich, ucząc w szkole filmowej w Łodzi luźny temat PL 1 w sklepach w sklepach tekstylnych na obskurnej ulicy Piotrkowskiej i przyszła mi do głowy, że może, by można rysować malować na luźnych materiałach, że zawsze pragnęłam pracować w dużym formacie kupiłam sobie 10 m od podszewki białej 10 m od podszewki różowej 10 m podszewki czarnej i na nim narysowałam jak swoją pierwszą instalację tekstylna ktoś nas na 4 ścianach w 4 ścianach przedstawia dzień w życiu młodej pytali mnie samej dzisiaj z moim towarzyszem życia od mycia zębów ranne po nim czytania z pod lampką książki nie było tam jakiś scen obscenicznych jeśli nie brać pod uwagę tego, że leżeliśmy w wannie na golasa albo ich zrobiliśmy siusiu instalacja została pokazana w styczniu 1979 roku wzbudziła w Warszawie niemałą sensację, dlatego że ówczesna z ówczesną krytyczka Monika Małkowska w Mekce taką recenzję z to jak gdyby wynikało, że my tam jesteśmy bez przerwy wszystko właśnie robimy leżymy w tej wannie, gdy nie, widząc nabytej w tej wystawy już się wzburzyła były za telefony DM IDM, a do galerii wpadali wzburzeni pantofli pytali czy towarzysz Gierek o tym wie na co odpowiadam w klasie łaskawie pędzić do komitetu centralnego i poinformować o 20 wiek dobrze wracając jeszcze do tej wystawy i te obrazy, które tych możemy oglądać na nie widziała ich pani pewnie przez wiele lat duża część tych wysta w obrazów nie była w Polsce nigdy pokazywana, gdyż nie powstała w Polsce albo jeść nawet powstała w Polsce ze stażem jest z Polski przeze mnie też globalne, abym mogła je pokazać albo pokazać za granicą tekturę tam się sprzedały w różnych galeriach w Ernst już tutaj nic nie trafiły, dlatego że Penn muzeum zdecydowało się z wysp prowadzić obrazy z muzeów polskich i z polskich kolekcji prywatnych i z mojej kolekcji w Paryżu, więc przyjechało to wszystko jest z tych z tych jak ty miał sporo jest miejsc, z których te obrazy przyjechali nie przyjechał z kolekcji zagranicznych ani w Ameryce ani w Europie czy jest jeszcze na świecie w dużych obrazów, których tutaj nie ma poza tym my dużo, by za rolę odegrała moja kuratorka Ania wzbudzały w tym z tobą pracowało mi się nadzwyczaj harmonijnie jak z przeszkodami w dużej mierze karty dla uszu uważając, że ja to obraz namalowałam ponadto wystawy w od niej pochodzi tytuł wystawy, w który budzi zaciekawienie, ale w, gdy jest to po prostu tytuł 1 z obrazów, które namalowane w 1977 roku przedstawia się w trakcie pisania chyba jakiegoś listu i tytuły Enemy front jest na romantycznym takim kolorze różowym jakaś tam jest scen Kapka Halicka malutka wódeczka spalą i zaapelował do samej siebie nie śni o miłości Kuryluk wtykowe się do czegoś bardziej pożyteczne chodzi, więc od tego obrazu tego tytułu wziął się tytuł całej wystawy wybrałyśmy obrazy tak, żeby dały jakoś obraz mojego rozwoju w ciągu 21 lat, bo mamy tutaj właśnie 21 lat w ABC 3000 siódmym roku namalowany jeszcze w czasie studiów i obraz przedostatni namalowany w Londynie w właśnie wiosną 1978 przyjechało w ogóle spala o obraz londyńskiej, dlatego że ten ostatni etap mojego malarstwa kiedyś malowałam głównie autoportrety autoportrety z własnych fotografii nigdy bym dziś jest ogólnie uważany za jakiś mój najlepszy okres foto realistyczny z tym, że Doda mu cały okres od Mulcaire, a są to realizm trwał może z 5 albo 6 lat bardzo krótka teraz żyjemy w takich czasach trochę nowych mediów komunikacji tego ja no właśnie co to zróbmy sobie selfie zdjęcia dokumentujemy w zasadzie fotografia jest dostępna od ręki dla każdego wtedy, kiedy pani pracowała był to jednak trochę także technologicznie inny czas jak pani na to patrzeć co dzieje się teraz, jeżeli chodzi o przetwarzanie fotografii także na inne sztuki w tym iż, choć fotografie tych sił uważam za prawdziwym pianinie albo ja zrobiłam sobie selfie pierwszy w 1959 roku mając 13 lat bardzo prymitywną taką wyglądające jak pudełko w kamerę, którą powiesiłam na sznurku na ławce w i tak mi się to spodobało się pomyślałam sobie, że będę teraz się fotografować do końca życia w lecie myślałam, że jak używam słabego zdrowia czy też nie będzie trwał tak dług, ale będą również takie usposobienie, gdybyś zwierza upartego, że jak już raz zacznie coś ma być to potem to robić dalej w związku z tym obiad dalej te fotografie, tyle że w czasie studiów ukrywano ten fakt jak również to, że zawsze Hinc biodrami zawsze pracowałam z fotografią poczynając od 1959 roku, jaki był tego to dowód na film m. in. może taki, że jestem dzieckiem zburzonej Warszawy w myśl zacznie zaczęliśmy wtedy wszyscy od zera, że nie bardzo interesowała fotografie pojedyncze fotografie oraz losy ludzi, którzy by na tych fotografiach Wenta jako dziecko, kiedy widziany fotografię kogoś dorosłego pyta mama jak ta osoba wygląda jak była mama mała mama mówiła wtedy mniejsze inne zdjęcie w kinie zachowało w jak tygrysy pomyślałam jak zaczęłam się fotografować, czyja zostawił światu taki wygląd osoby jak nam nie mogła wyglądać jak wyglądała przez całe swoje życie i ten nie miałam tego za miały wtedy pokazywać hełm i pokazali to po raz pierwszy w roku 2000, dlatego że Janka Górka Czarnecka z Tay Gallery Artemis współpracuje od lat powiedziała żartem Dominik Kangoo teraz już nieomal byłyśmy, więc 35 lat kończy z lat 50 to może wybierz jakieś fotografie pokaże mojej galerii nigdy tak zrobiłem, ale teraz widzę, że bez poprzedni pomysł, żeby tak robić dla siebie te fotografie po prostu chomikować był lepszy od kont wiem, że ja mam tu wystawiać jakoś opisywać dawać tytuły i t d. żyć jakoś mnie coś co zniechęca coraz bardziej do sfotografowania siebie również zniechęca mnie to, że teraz już wszyscy fotografują się w Rosji jednak wolałem robić coś takiego cegły całkiem wyjątkowe niż te cele ją wszyscy, więc fotografie rzeczywiście jest jest była dla mnie podstawowa jestem po prostu uradzono autobiografii koło wsi i czy ten obraz jest zrobionych podczas mojego zdjęcia czynnie w jak go głaszcze każdy jest autoportretem tak czy inaczej czy autoportretem z bliską osobą czy autoportretem zwierzaczki emitenci wieża tak też jest mną, lecz to dodam, że na moje oko sztuka, która coś jest waluta jest zawsze autoportretem to znaczy pies naprawdę pięknie namalowany to jest takie, w których którym się ten malarz połączył go mają mieć, nic więc to jest różnica pomiędzy sztuką komercji sztukom propagandy Balice jasne w tym sensie sztuka jest, gdy jest bezinteresowna, bo ona już służy tak ważnym celom wewnętrznym, że nie potrzebuje bezpośredniej nagrody natomiast sztuka słaba, która takim celom wewnętrznym i służy my nie potrzebuje nagrody w postaci pieniędzy medalu oraz sławy zasilić, ale idąc tym tropem jeśli dobrze znają rozumiem można, by dojść do takiego paradoksalnego stwierdzenia że, dokumentując ja w przestrzeni Niewiem mediów społecznych też możemy i trochę przetwarzając możemy być w artystę -li ne bez wątpienia Idy i teraz co więcej ich wkracza świat na zupełnie inny etap bardzo ciekawy, w którym będzie i dokumentacja się już choćby, dlatego że jednostka ludzka się jednak wyemancypowana doszliśmy do czasów, które nie są już czasami niewolnictwa Anicie sami feudalnym, gdzie tylko nieliczne jednostki miały prawo dodał to dokumentacja cała masa była skazana na zbyt czynie być anonimowy niektórzy oczywiście są z tego bardzo niezadowoleni pragną tych wspaniałych czasów niewolniczych zakładając, że oni byli wypadami tych niewolników, a tej części niewolników nic by się nie widział, więc jest to oczywiste że, że tak się właśnie dzieje myślę, że epoka takiego malarstwa jak ja uprawiam to znaczy manualnego jest duże jak dużej mierze zakończone zawsze największe talenty szły w nowe media, a nowe media stworzą zupełnie inne możliwości i jeść będziecie im istniały odpowiednik malarstwa to będzie on już od, a będzie już one robione te elektronicznie, kiedy dojrzeje my do jeszcze lepszych te media ciągle jeszcze nie są dostatecznie dobre, żeby pracować jak gdyby w tym nic w malarstwie sens projekty, ale będą natomiast to wszystko co myśmy robili w wieku dwudziestym to raczej już tego nie będzie tylko to będą odpowiedniki tradycyjnych mediów w nowych May premier Ewa Kuryluk tę wystawę obrazów jej autorstwa mięśnie miłości Kuryluk taki tytuł jest wystawić tytuł autoportretu, która otwiera zresztą to prezentacje w gmachu muzeum Narodowego można oglądać do 14 sierpnia ja miałem przyjemność z autorką rozmowy bardzo dziękuję dziękuję bardzo czy jakość uważa pan się nam się udało rozmowa z biegiem słuchaczy osądza obudzimy się zrobić selfie w takim razie program krakowskie Przedmieście po raz kolejny za tydzień 1440 do gmachu muzeum Narodowego w Krakowie bardzo serdecznie zapraszam teraz czas na informacje w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA