REKLAMA

Jaka zmiana? Raport o polityce zagranicznej PiS przedstawiał Piotr Buras

Światopodgląd
Data emisji:
2016-05-11 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
PIT od świąt lub pod blok w błąd w 2 Agnieszka Lichnerowicz państwa moim gościem jest teraz Piotr Buras dyrektor Warszawskiego biura Europejskiej rady spraw zagranicznych dzień dobry w i też współ autor raportu, który został dziś zaprezentowany w fundacji Batorego, jaka zmiana założenia i perspektywy polityki zagranicznej rządu prawa i sprawiedliwości Otóż to Adam Balcer Grzegorz Gromadzki Eugeniusz Smolar i właśnie Piotr Buras nie chciała, żebyśmy w pierwszej Rozwiń » części rozmowy tak krótko przedstawili tezy tego raportu myślą robić z 1 strony nie ma w nim nic zaskakującego walczący z niezwykłą wartością jego gestorzy on pewnie koło porządkuje założenia filozoficzne można powiedzieć Emu i polityki zagranicznej nowej władzy, dlatego że teza tego raportu jest taka, że mam następuje bardzo głębokiej zwrot prawdopodobnie najgłębsza od 25 lat reorientacja polskiej w stosunku do Europy tak zdarzyć się główna teza tego raportu, który może jest w jakim sensie banalna, jeżeli wziąć pod uwagę też deklarację rządu 3 czy partii rządzącej, którym mówiono o dobrej zmianie również od zagranicznych o powstaniu w kolano o dobre definicje różnych aspektów naszej polityki zagranicznej, ale to jest o tyle też może nie całkiem oczywisty, ponieważ mamy do czynienia rzeczywiście z wieloma elementami kontynuacji polis zagranicznej czy to w 2 × 1100 takiej polityki bezpieczeństwa w stosunku do Rosji i kwestii na to i t d. i to trzeba też podkreślić i docenić powiedzieć, że to jest w dalszym ciągu linia reprezentowana się przez Polskę, ale ten zleca mu uwagę w tym tekście to jest rzeczywiście to, że użyte w fundamentalne zmiany w naszym rozumieniu dokonuje się z tym, że w stosunku do Europy i tu jest tak, że przez ostatnie 205 lat Europa Unia Europejska młynarzy lekkim stałym towarzyszem w procesach demokratyzacji modernizacji właśnie europeizacji to były też te hasła którymi żyliśmy przez ten jeszcze 5 lat i ich Europa była postrzegana zawsze jako szansa dzisiaj rząd winny w naszym odczuciu definiuje Europę coraz bardziej jako ryzyko dla Polski co może oczywiście nie zaskakiwać w sytuacji, kiedy mamy do czynienia z wieloma kryzysami w Europie tyloma problemami kryzysem migracyjnym kryzysem euro kryzysem też polityki zagranicznej części Unii Europejskiej to zysk jest prawda, ale ten raport ma pokazać, że przyczyny tego zwrotu leżą trochę głębiej one one leżą w tym Sony w pewnych założeniach o charakterze bardziej ideologicznym im, a z drugiej w pewnej głębszej analizie stosunku do sytuacji w Europie DAX i przeszło 304 jak wymiar tego zwrotu w stosunku Polski do Europy pierwsza to jest kwestia pojmowania przez obecne władze i ludzi, którzy są wokół tych władz intelektualistów ekspertów kwestia pojmowania suwerenności narodu, czyli błędy poczucie nowy rząd prawa i sprawiedliwości, że za dużo polsko do suwerenności Unii Europejskiej tak to jest czy w ogóle naród jest taką centralną kategorią umów w tej myśli politycznej i naród, który musi być suwerenny wewnątrz i na zewnątrz wewnątrz, czyli gmina musi to być sprawne scentralizowane leczyć się okazuje państwo niczego na taki model demokracji liberalnej nigdy nie całkiem nie całkiem gwarantuje jest cała przebudowa zewnętrzne instytucjonalne państwa polskiego też jest elementem budowania pełnej suwerenności zewnętrznej kraju w tym rozumieniu, ale jest też jest ta suwerenność zewnętrzna, która jest postrzegane to jest ten jednak pełen zwrot zasadniczy w naszym myśleniu w Europie, który spod postrzegana jakość opozycji do integracji Europejskiej leży integracja Europejska jest procesem, który zabiera nam suwerenność i znowu jest winne są oczywiste, ale też to jest całe założenie integracji Europejskiej i gmin naszej polityki w Europie było takie że, że to, że to jest tylko pozorne odbieranie suwerenność tak naprawdę Unia Europejska integracja Europejska wzmacnia naszą suwerenność wzmacniamy suwerenność zjeść ją rozumiemy jako jednostka przeciwko Rosji w nadrzędną jest albo była zdolność do funkcjonowania nawet jest 1 jest z takich na najważniejszych książek nie o integracji Europejskiej nosi tytuł Europa ratunek państw narodowych czy, że to jest duży odłączyć integracja Europejska ratuje państwo narodowe pozwalają funkcjonować, ale prawo spełnił uważa, że silny jest, owszem, jesteśmy tylko, że jesteśmy niezależni zwarci drugi wymiar tej tezy te tego od tej reorientacji też stosunek do modelu Zachodniego tak to jest i tu rzeczywiście wydają się też bardzo też ważny element, ponieważ mamy dziś do czynienia z dosyć istotną krytyką tego modelu imigracyjnego polskiej modernizacji on głównie irytujące frustrujące 25 lat jedyny cel w życiu goni w Zwoleniu dogoniliśmy Europę goniliśmy to, więc też model no właśnie społeczno-kulturowych gospodarczy chcieliśmy zdążyć do tej Europy i ich być częścią i dzisiaj to to podlega polega krytycy z różnych powodów, ale w przypadku środowisk intelektualnych bliskich partii rządzącej to tylko coś więcej niż jego krytyka wydaje mi się modernizacji imigracyjnej to jest także pewne głęboka Niezgoda na pewien model właśnie z społeczeństwach, które skojarzone sekularyzacji już z liderami z nas nie jest tak z z otwartością też na arenę na obcych wielokulturowość czuł no i wieloma jeszcze innymi aspektami, które nam się kojarzą też w Polsce silnie n p . z Niemcami co co jest też przyczyną takiego bardzo nieufnego krytycznego stosunku PiS-u rządu do do Niemiec, ponieważ to jest taki symbol pewnego modelu społecznego, który przez partię odrzucany, zanim przejdziemy do 0304 . wymiaru tego tak, bo tej reorientacji stosunków Polski do Europy tym co żeśmy wysłuchali teraz fragmentu rozmowy dzisiejszy Piotra Kraśki w poranku Radia TOK FM z Jackiem Żalkiem wiceprzewodniczący klubu prawa i sprawiedliwości przed chwilą Rafał Trzaskowski mówił tutaj, że Węgrzy tak naprawdę co z nas się trochę podśpiewując Cameron jest średnim sojusznikiem, bo Brytyjczycy są na granicy wyjście z Unii Europejskiej tak naprawdę w tej Unii żadnych sojuszników nie mamy i co pan nad nim pytanie jak, w czym dziś jest Unia Europejska i 33 rzeczywiście potrzebujemy sojuszników w rozpadającej się Unii Europejskiej czy potrzebujemy poważnych partnerów, którzy mogliby jeszcze w powalczyć o to, żeby Unia Europejska w tym kształcie, który nam odpowiada znaczy nie hegemona ani w postać Niemiec, które narzucił swoją wolę po prostu kupując i realizując swoje interesy, bo Unia Europejska pamiętajmy to jest grupa interesów i jeżeli w tej grupie interesów nie myśli się naszych interesach to niestety mamy prawo o tym, głośno mówić domagać realizacji własnych interesach jechaliśmy właśnie rys Niemen sojuszników znaczy kogoś musieli, szczególnie że one dziś nie trzeba mieć sojuszników właśnie to historia inne myślenie trzeba trzeba mieć wspólne interesy to jest najważniejsze, by ta jest wyczulony VMware wraz z Unii w kim Skidziń ta okazuje się, że prawie wszystkie rynki, ale proszę podać przykład z każdej pani Węgrzy robią interesy z Rosjanami z Czechami Słowakami rywalizujemy cały czas są fabryki przemysł motoryzacyjny ani dzieci z władzy nie chcą wcale stałych baz NATO na wschodniej flance Toski mamy wspólny interes, ale w oczywiście, że mamy wspólne interesy przede wszystkim interesem jest to, żeby Unia Europejska jako wspólnota wolnych, a narodów, które chcą utworzyć poprzez właśnie identyfikację kulturową ten, a tu relacje z gry, którą Europa ma pewną misję w mojej ocenie wynikającą z potrzeby realizacji już mówi jak papież Franciszek praw tylko skończmy z Dallas, jaka jest emisja Europy tam nikt tam tą misją my mamy to dziedzictwo kulturowe tak skoro raziliśmy zachować dzisiaj w imię poprawności politycznej w to był fragment wypowiedzi Jacka Żalka wiceprzewodniczącego klubu prawa i sprawiedliwości przypomnę państwu studies Piotr Buras dyrektor Warszawskiego biura Europejskiej rady spra w zagranicznych rozmawiamy o raporcie, jaka zmiana założenie perspektywy polityki zagranicznej rządu prawa i sprawiedliwości i mówiliśmy o najgłębsze 25 lat reorientacji stosunków Polski do Europy w kwestii narodu i suwerenności czy tego poczucia, że Polska musi być suwerenna w stosunku do modelu Zachodniego, który bardzo dobrze było słychać wypowiedzi Jacka Żalka, czyli tego poczucia sprzeciwu wobec poprawności otwartości, a chrześcijańskiej misji i trzeci ważny wymiar, który mówi się w raporcie, na których słychać było w tej wypowiedzi, czyli ocena przyszłości Unii Europejskiej taki europejscy i strat z Legii europejskim, którego doskonałą ilustracją były wypowiedzi właśnie pana Jacka Żalka to przekonanie, że Unia Europejska znajduje się w stanie nim nieuchronnej dezintegracji, który to stan powoduje, że w zasadzie Polska nie powinny już troszczyć o przyszłość Unii Europejskiej i oto jak uchronić ten twór przed degrengolady u tylko raczej jako zaaranżować w tej nowej rzeczywistości Unii Europejskiej po rozpadzie przerwie po rozpadzie jej w takich strukturach jakimi, jaki znamy i to jest wydają się bardzo taka odnosi się niezwykle pesymistyczna diagnoza stanu w jakim jest nie poczują ze sobą na bardzo konkretnym wnioski dla Polski polityki i też piszecie o tym, że w ten rząd ma poczucie, że jest w awangardzie tego tak tego nowego Glin to on tu nie da Vinci żywiołem jest inż. Jerzy ty z tym się łączy pewne witryny poczucie, że to, że my też jestem swoim sprzeciwem wobec tego modelu społecznym kulturowego Zachodu liberalnej demokracji z tymi wątpliwościami co do co do dalszej przyszłości Unii Europejskiej Weseli się w awangardzie procesu i listy z pewną sympatią nawet mam wrażenie my spoglądamy na na to co się dzisiaj w unii Europejskiej dzieje przy jednocześnie paradoksalnie założeniu, że jej dezintegracji jako taka inna niż w naszym interesie, więc jest to, iż jest tu nie ma spójności moim zdaniem w tym w tym myśleniu ale, ale oba nurty można w tym w wygodne, ale co kot, a czwarty ostatni wymiar modernizacja gospodarcza środowiska związane z rządem czy jakoś tam go wspierający intelektualnie mówią o paradoksie europeizacji, które polega na tym, że Unia z 1 strony poprzez wsparcie finansowe pomagała Polsce się rozwijać, ale z drugiej strony w sumie to sprowadzała nas do roli tego podwykonawcy to taki dzisiaj to jest dyskursu wykraczający poza tym okręgi prawa sprawiedliwości, który mówi, że szukamy jakiś nowy i modernizacji nowego etapu nowych pomysłów na na rozwój gospodarczy Polski i tu pojawiają się, zwłaszcza w obozie trwała spaliła się wątpliwości co do tego czy Unia Europejska jest tu RAM -U, które rzeczywiście gwarantuje nam najlepsze możliwości rozwoju w przyszłości czy tak czy tak będzie pewnie w Chinach Szkot mogłaby też mój złośliwy komentarz wrócimy do rozmowy, a o tym czy to na poważnie rząd traktuje te założenia filozoficzne czy instrumentalnie Piotr Buras jest państwa moim gościem informację pani wracamy, a świerk lub podgląd danych od ducha świąt lub podgląd itp Agnieszka Lichnerowicz w studiu cały czas Piotra Piotr Buras dyrektor Warszawskiego biura Europejskiej rady spra w zagranicznych rozmawiamy o raporcie, którego Piotr Buras jest współautorem razem z Adamem Balcerem Grzegorzem gromadzkim Eugeniusza Smolara się jakaś zmiana założenia i perspektywy polityki zagranicznej rządu prawa i sprawiedliwości zaprezentowane w fundacji imienia Stefana Batorego w gęste taka diagnoza 3 czy opowieść o założeniach filozoficznych i polityki rządu prawa i sprawiedliwości i on najgłębszy od 25 lat reorientacji w stosunku Polski do Europy w obliczu tych 4 wymiarach drzwi tej reorientacji czy związanych z suwerennością poczuciem nam dobry narodowej suwerenności w stosunku do modelu Zachodniego czy zaginięć do tej Anny już przysłowiowej poprawności politycznej Europy cynizm czy poczucie, że Unia Europejska się kończy i modernizacja gospodarki czy poczucie, że Unia Europejska trochę nas sprowadza do roli podwykonawcy i teraz pytanie, jakie mógł się wiele, żeby zastanawiać dodaje to jest czy on autorzy polityki zagranicznej Ministerstwo Spraw Zagranicznych w rządzie rzeczywiście mają głęboko przemyślane i kierują się pewną filozofią czy jednak jest to bardzo koniunkturalny, a przede wszystkim jest to wypadkowa polityki wewnętrznej czy potrzeba na mobilizację straszenie tym uchodźcom straszenie Niemcem czy liczy to jest to wynika z przekonań z filozofii czy jednak jest to koniunkturalizm insiderzy z całą pewnością tysiące osiemnasty z tego raportu prymat polityki wewnętrznej dzisiaj jest absolutny to znaczy prawie zawsze wiadomo, że polityka żywność z realizacją tak, ale jest, ale to jest, ale to trochę jednak było inaczej w przyszłości ponieść w momencie, kiedy w czasach, kiedy Polska funkcjonowała w takim paradygmacie europeizacji to znaczy tego dążenia do ludu do Zachodu integracji z Unią Europejską to chęć i ich zdolność do uwzględniania w kalkulacjach też polityki wewnętrznej wymogów polityki zagranicznej było znacznie większa moc im się właśnie zmieniło dzisiaj mamy prymat bardzo gruntownej radykalnej przebudowy państwa i innych na ołtarzu tego celu jesteśmy w stanie być gotowi poświęcić dużo dużo też wymiarze godzin nagrań tuż-tuż, więc rachunki zostałem z narzuconym systemem widocznymi gdzieniegdzie wiadomo, jaka jest opinia samych wyznaczonych definiowanych jako kluczowego partnera w policji bezpieczeństwa przez przez dzisiejszy rząd o o sytuacji w Polsce, ale to jakoś nie zmienia kalkulacji Bośnię i w końcu wewnętrznych, więc jeśli chodzi o prymat woli wewnętrzne tutaj jest niekwestionowany i oczywiście elementem tego też jest chęć czy 3 czy z gotowość do uwzględniania nastrojów społecznych bardzo wyraźny sposób w niektórych kluczowych sprawach dotyczących polityki zagranicznej jak np. kryzys uchodźczy natomiast, odpowiadając wprost to pytanie do mi się wydaje że, że jednak ta w ten stosunek do Europy jeńcy byli strategia polityki zagranicznej, jeżeli tak do końca nie potrafi rozpoznać, ale staramy się oznaczałaby, że zmiany oraz opisane rozwiązanie kroki, by rzeczywiście przemyślane i aktora i scenariuszy jak realizować Taku taką politykę, ale bardziej ten stosunek do Europy, zwłaszcza do Europy właśnie wynika jednak z z tych przesłanek, o których mówiliśmy wcześniej umówionym moim zdaniem służbowym przemyślany i głębokiej i z Internal zwany przez przez osoby które, które tworzą politykę zagraniczną tylko brakuje strategii tak nadzieja, gdy jest oczywiście my nie widzę jakiś Jasnej strategii, która by wykraczała poza takim bardzo defensywny model polityki zagranicznej czy my wiemy, czego nie chcemy wiemy, że zamiast należy uznać normalnie są przecież im przyjmować uchodźców nie chcemy Nord Streamu nie chcemy, żeby ograniczać nam środki finansowe z Unii Europejskiej, ale to są w celu udaremnić pewne przedsięwzięcia, które są dyskutowane na poziomie europejskim, ale jakiś pozytywnej agendy pod pozytywnego międzymorza chce mamy, czyli odnowionej Europy na wartościach chrześcijańskich niech zdegenerowane listy jest rzeczywiście w tym w tym dyskursie o polityce zagranicznej nowego rządu jest taki element misyjny trochę inaczej taki, który zakłada, że to Polska jest, a może Krajna z regionu tytuł prawdziwym hitem prawdziwym Zachodem, że to my to my jesteśmy reprezentujemy te prawdziwe zachodnie wartości tradycyjne, które zostały zdradzone przez ten no trochę dekadencki takiej decyzji lewicową liberalny nie zachód część Europy zachodniej i teraz ta ewolucja, którą obserwujemy gościć po naszej myśli to my jesteśmy awangardą pewnego pewnego procesu, który zaczyna dotykać też inne kraje Unii Europejskiej tego tygodnia jest pewien problem również tym językiem od odnowienia Zachodu właśnie takim, jakim mówi dzisiaj PiS Grzegorz Duda Jacek Żalek dzisiaj w rozmowie z porannej, której fragment cytowaliśmy odrzuca unijnym kanclerz Merkel czy Davida Camerona jego przedstawicieli prawicy dla niego to nie jest prawdziwa prawda za już jest niestety ten problem właśnie tym językiem odnowienia cywilizacji Zachodu w oparciu o wartości chrześcijańskie czy w, a przede wszystkim nie męczy ich wersję chrześcijańskiego w tym języku one odgrywają specyficzną rolę one tam się mówi bardzo dużo poprawności politycznej narzuconej rzekomo przez blisko brązu z grona miast modelu papieża obecne imienia to znaczy to jest, a i to jest język, którym też bardzo ważny w Europie zachodniej nie mówi nie mówił partii chadeckiej chrześcijańsko-demokratycznej czy konserwatywny tylko tym językiem niestety mówi skrajna prawica też język alternatywy dla Niemiec właśnie w Niemczech to jest język partii wolnościowej w Austrii i to sytuuje nas jedno rzeczywiście na na zupełnym marginesie oczywiście rosnącym dzisiaj, ale bardzo problematycznym w tym pejzażu politycznym Europy już na koniec to nie jest tematem raportu, ale to dla mnie jakość jest uderzające, że problem polega na tym, że wiele z tych diagnoz jest prawdziwych to znaczy Unia Europejska jest w kryzysie na wielu bardzo poziomach jej przyszłość nie jest jasno jest pewne zagubienie taki też w filozoficzne wśród Europejczyków, więc jest pytanie o alternatywę to znaczy, jeżeli nie państwo narodowe zmobilizowane do walki ze wszystkimi wrogami wkoło to co i myślę, że to jest ogromny kłopot i w Polsce nie słyszał w usta opozycji, a był taki i narracji czy do konkretnych inicjaty w, które będą odróżniać ani rywalizować z obecnym rządem, ale też w Europie brakuje taktu jest dojść prawdy i tym raporty z zaproszeniem do dyskusji i poważnej opolskiej polityce Europejskiej nie tylko do krytyki polskiego rządu za taką politykę, jaką uprawia lub nie uprawia tylko również do refleksji nad tym jak Polska powinna definiować swoje interesy w sytuacji, kiedy rzeczywiście niektóre z tych pytań i stawianych dzisiaj również prawo i sprawiedliwość pytaniami trafnymi ja mam wątpliwości co do odpowiedzi natomiast pytanie o przyszłość Unii Europejskiej bardzo ważnym pytaniem i dzisiaj również wśród ryb i polskiej opozycji wśród sił proeuropejskich w Europie tak nie ma bardzo przekonywujący jej narracji czy odpowiedzi napytania, jaki Unii Europejskiej jak naprawdę chcemy, która by była w stanie rozwiązać tę obecne problemy, ponieważ to tradycyjna odpowiedź więcej Europy więcej integracji najprawdopodobniej nie jest już pewnych obszarach jest nadal jak i najbardziej ogólnym poziomie rozwoju, ale filozofia była tak znaczy tutaj tu tu trzeba tu jest potrzeba jeszcze nowego myślenia innego myślenie ja jestem głęboko przekonany, że powrót do państ w narodowych w takiej formie jak też niektórzy przedstawiciele prawej szkodliwości to przedstawiają absolutnie nie jest właściwą drogą jest w z również sprzeczny z polskim interesem Narodowym, ponieważ nasz nasza suwerenność nasza podmiotowość w takiej Europie zdarzała się suwerenności podmiotowości innych krajów, które po części byłyby Stobno się znacznie silniejszy od Polski byłoby łatwiej byłoby im przeforsować własne interesy Unia Europejska jest pewnym modelem rozwiązywałem prowadzenie relacji z między między krajami europejskimi i oczywiście i ale to jest duże wyzwanie dzisiaj też dla polskiej opozycji jak mówić Europie jak i tę EU Europy projektować inny gdzieś pomiędzy tymi skrajnościami więcej Europy jako odpowiedź na wszystko, a powrotem do państ w narodowych Piotr Buras dyrektor Warszawskiego biura Europejskiej rady spra w zagranicznych i współautor raportu jako zmiana założenie perspektywy polityki zagranicznej rządu prawa i sprawiedliwości był państwem moim gościem bardzo dziękuję dziękuję bardzo dobre, a świerk lub podglądu kart Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA