REKLAMA

Bezpieczeństwo na drogach w 2015. Ilona Buttler, Łukasz Zboralski i Krzysztof Woźniak

Skołowani
Data emisji:
2016-05-14 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
43:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycje skołowani ruchu drogowym dzisiaj proszę państwo raporcie o raporcie na temat bezpieczeństwa na ruchu drogowym w 2015 roku raport przygotowywany przez sekretariat krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego, który pokazuje różne działania, które miały miejsce w 2015 roku, które w wpłynęły albo nie wpłynęły na bezpieczeństwo na drogach ze mną w studiu Ilona Buttler Instytut transportu samochodowego dzień dobry dzień dobry i Rozwiń » Łukasz Zboralski portal Gergel 24 dzień dobry dzień dobry niemal do państwa na początek takie pytanie czytając ten raport państwo mają wrażenie, że to jest raport o faktycznym stanie bezpieczeństwa czy może jednak o tym co krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego zrobiłabym czegoś nie udało zrobić w poprzednim roku pierwsza pierwsze wrażenie, że to znowu bardzo obszerny dokument pod ich 120 stron z czego ponad tydzień w myśl duża większa połowa, że się tak myślę, że to są różnego rodzaju statystyczne zestawienia już będziesz się bardzo ciężko odczytać, jeżeli ktoś próbuje znaleźć odpowiedź co zdarzyło się w Polsce w minionym, a załóżmy 5 lat, ponieważ jest to w tej chwili w myśl traktowane jako pewna w Mid term Review to znaczy czyjegoś połowiczne tak przegląd tego co żeśmy zrobili w tym ostatnim Narodowym programie bezpieczeństwa, więc jeżeli ktoś próbuje znaleźć odpowiedź ma ogromne trudności, ponieważ jak zwykle zasypanie czytelnika tymi różnymi zestawieniami powoduje, że można się zgubić nawet, że jest specjalistą od zawsze zastanawiam po co z 1 strony policja publikuje raport spółki o NIK na temat wypadków drogowych w roku i później to jest skopiowane troszeczkę inaczej pogada z naszej wystawie infografiki ani samych statystycznych tabelek i zdjęciami szerzyli co więcej jeśli proporcje większość tych statystyk nie ma interpretacja nie odniesienia, więc one istnieją samoistnie, więc jeżeli nawet można uznać za zasadne że, że coś takiego powinno być to myślę, że jako załącznik osobne opracowanie natomiast to określenie co żeśmy zrobili jak było to skuteczne co mamy zrobić w przyszłości to powinno mieć do 30 stron Góra po to, żeby łatwiej było przeczytać łatwiej było ustosunkować ten zarzut, że jeszcze mogę to ten zarzut zbrodni ten zarzut jest w raporcie wyjaśnione wyjątkowo w tym roku, ponieważ jak mi się wydaje wcześniej tego nie było i tutaj ministerstwo wprost przyznaje, że brakuje nam danych brakuje nam badań i resort przyznaje, że to co zebraliśmy inni jest czymś co możemy tylko przedstawić nie możemy tego zinterpretować dzisiaj pójść brakuje takich narzędzi w kraju jest tam też w tych rekomendacjach coś takiego jak nastały wprowadzenie monitoringu permanentnego tego co się w kraju jak decyzje podejmuje jako wpływają na to bezpieczeństwo i dla mnie ten raport jest kimś takim sygnałem tylko w oczy się też mieli zgadzam się z tym wszystkim Ruta natomiast dla mnie niezbyt już sygnałom od nowego otwarcia ach, że uważają, że to, że od tej pory zdajemy sprawę z własnych błędów właśnie chciałbym zobaczyć też czy idąc zatem dalsze rzecz no nie wiem za co ten raport pojawia się rok rok, ponieważ to ustawowy obowiązek jest realny rady, a w szczególności wcześniejszy raport przygotowany przez nią do swoich błędów, bo teraz są wypisane rzeczy, które na pewno nam się nie wyszłoby to z dnia wiem, że jest jeszcze mało, ale przynajmniej jest dla mnie to jakaś jaskółka tego, że te zaczną się o tym, że bezpieczeństwo to nie jest chwalenie się dobrze nam spadło o przeszukanie Dudziuk, bo po przerwie gra pod tak też może potrzebna jest zarobienie bardzo ogólnie miastom konkrety konkrety wyliczono na końcu, któremu przygląda się nawałem pracy, aby być tak zgadzam się, że nie mamy wiele innych danych niż statystyki policyjne, ale to nie uzasadnia włączenia tak dużych i obszernej części dotyczącej tych statystyk, bo one są do niczego nam niepotrzebne, tym bardziej że są policyjne 8 lat myślę, że można było bardziej dokładnie wiedzieć jak my mamy taki problem nie mamy tutaj badań powinniśmy zrobić to i tak np. taki poziom cen, ale po prostu mają żal nie, ale i to jest pierwsza sprawa druga sprawa to jest jak zostały w ogóle skonstruowany przypomnę, że ten raport ostatniej odnosi się do programu realizacyjnego 201516 nie wiem czy ktoś już w tej chwili pamięta, ale tam w tym programie wymyślono, że będzie mieć 2 priorytety mianowicie pieszych i prędkość o tyle teraz o tym, że w latach PRL w najbliższych latach się wcześniej nie uda, ale proszę popatrzyć od biedy trochę prędkości tam jest w grę w Lozannie, ale podstawą istnienia i funkcjonować moje wrażenie jest takie, że te nasze sukcesy w tej dziedzinie nie są jakiś oszałamiający w tej chwili natomiast, jeżeli chodzi o problem pieszych to trochę państwu w libretcie przy rozliczeniu to zatrzymajmy się z tych 2 problemach dnia ja mam wrażenie z tego co obserwuję i o czym rozmawiamy tutaj niejednokrotnie też z państwem, jeżeli chodzi o prędkość to w zeszłym roku udało się zrobić tylko łącznie jedno, a mianowicie zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości i tak bardzo dużo zrobić, bo w obszarze zabudowanym umów i o ile tutaj też są pokazane badania krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego jak ta prędkość wygląda Seszeli, kto przestrzega ile osób nie przestrzega prędkości i t d. i t d. tak, by to z 1 rzecz, która została też od razu napiętnowana przez to, że nie do końca jest konstytucyjna podwójne karanie tak naprawdę policja to tylko może zatrzymać skierować wniosek do sądu o odebranie uprawnień przez sąd Administracyjny uważa, że nie najgorszy łączy ludzi, że to powinno się odbywać szybko skutecznie mamy wprost jakiś problem z Poznaniem debaty publicznej w tych sprawach, które się zgadzam rzeczowe, których wystąpiła do nadgodzin nie powinien jechać przez miasto Jan Ziobro tak jest teraz pytanie tylko jak to wprowadzamy do debaty społecznej gości wprowadzamy to źle to potem mamy taki oddźwięk miała przecież są radary Iskra źle mnie już nie ma usłaną nazwiska kolejnych zdradach no i pisowni są różne inne problemy, żeby zaczynać takiej polskiej milczenie wokół tego, że o Matko Boska zebrani prawo jazdy bliżej cham tylko 51 km więcej nie tylko robiłyśmy wcześniej stąd potrzeba kogoś tym kraju wreszcie, kto ma charyzmę i kto potrafi ludzi przekonać w tej sprawie to będzie wyraźny jasny stanowczy i przez wiele lat ciągnął tą sprawą do przodu i będzie będziemy się z nim zgadzali, bo znam dyskutowali nad drugą i jak to uważam, że to jest problem prowadzenia debaty z ludźmi jeśli chodzi o tym, ciągle opór taki społeczny przed zmianami, w czym wycenach troszkę bardziej ogólnie, bo w tej chwili problem z prędkości to jest Europejski produkt to znaczy ile w Europie udało nam się średnio osiągnąć pewien postęp, jeżeli chodzi o alkohol pasy bezpieczeństwa teraz lepiej to wygląda o tyle ten ciągle sprawa ne prędkość jest jak gdyby takim priorytetem nierozwiązany, choć ostatnio robi takie badania opinii społecznej się okazuje, że ponad 6070 % czasami wszystkich kart, które są wydawane w krajach unijnych na to są niestety za chodu prędkość albo weźmie się też, skąd się też bierze bo, bo przecież np. no nie wyszli przykład Francji, która od przyszłego roku przekaże wszystkie fotoradary mobilne prywatnym firmom i gdy zakład, że liczba wystawianych mandatów temu rośnie to też mnie nie nie wszystkim mówi natomiast wracając do Polski to co myśmy przez wiele lat po prostu traktowali to jak wielki zgniłe jajko jest problem prędkość, o ile udało nam się stworzyć bardzo silne społeczne poparcie przeciwko, ale pijanym kierowcą o tyle tutaj zawsze miło było takie mrugnięcie okiem prawdę oczywiście może mówić, że prędkość, ale przecież ja jestem bezpieczny kierowca pozytywne świetny samochód lepiej coraz lepsze lepsze drogi są i t d. przypomnę, że Polska ma w tej chwili 1 z najwyższych limitów prędkości to już będzie decyzja polityczna, bo mamy 140 na autostradach poza Niemcami, który właśnie teoretycznie nie mają limitu na album June Reni odsłaniają zabrał go z 60 % wielki Szlem zalecanych prawda to my jesteśmy w tej chwili największy wprowadziliśmy limit tolerancji do naszych przepisów coś co jest w ogóle nie istnieje w wielu przepisach innych krajów, więc w nocy możemy jeździć szybciej na złamanie tej hali, więc to cały czas stworzymy taką sytuację oczywiście mówimy prędkość jest głównym zabójcą na tego, ale jednocześnie całe oprzyrządowanie do walki jest dziurawe po prostu, więc w związku z tym pewne mamy problem sporu z po wprowadzeniu tej polityki nie jest na poziomie krajowym, czyli znak ścianie przez moim zdaniem z wadliwym funkcjonowaniem niestety policji przez bardzo długi okres czasu prowadzenia pomiarów nie w takich miejscach, bo przecież też się zdarza, że policjanci prowadzą mnie po prostu tak, żeby wyrobić limity mandatów ja poczytuję sobie za osobisty sukces to jest pierwszy raport, w którym nie wpisano zadań rozliczeń za zadanie policji jako liczby osób do liczby wykroczeń do ujawnienia tylko liczby funkcjonariuszy, którzy mają brać udział w działaniach inna sprawa szczyt jest w zweryfikowaniu przez co akurat sygnały no przynajmniej oficjalnie na papierze to już nie jest liczba wystawionych mandatów, ale też możemy dyskutować czy jest to dobry w skali jak do tego wzywać Polaków do tego, żeby jeździli wolniej skoro oni z drugiej strony byli zbulwersowani tym, że policja właściwie zasadzała się na to, żeby takich przestrzeni widać przekroczą 53515 czysto i edukacja cały czas motywowaliśmy to nowe autostrady mamy limit 140, ale nawet na zwykłych drogach moim zdaniem chyba nie niewielu kierowców nadal zastanawia się ziści na ograniczenie jest, że mogę jechać do najwyżej 70 dni oznacza, że muszę jechać 70 jak pada deszcz, jaki jest most, ale ja wam nie ominą wątpliwości ja uważam, że część kierowców nie wiem czy większość, ponieważ też nie ma badań tak naprawdę zdaje sobie sprawę, jakie ograniczenia w ogóle są na jakich drogach to jest nieczęsto chyba też jeśli się bierze ekspresówki czy wymiar dobroczynny, jeżeli chodzi autostrady ekspresówki to myślę, że jednak zobowiązany jest nuda po, ponieważ to są te tt najszybsza droga na takich drogach lokalnych nazwijmy wojewódzkich powiatowych tak dalej tak, by w myśl, że często ludzie nie wiedząc tak tak naprawdę jak Algieria grzechem to może być również pochodną tym że, że jednak zarządca ma prawo ustalać różne limity prędkości podnosi ich wpuszczać te limity prawnej w związku z tym nie ma takiego 1 czystego przekazu to jest taka droga prawda, czyli 30 powinno być załóż 5060 trojga z tego co ja pamiętam to było 2010 to był badania Sartre, a raz pytam o to jak 3 prędkości o zdanie w następnej części dobrze, bo kończy się czas, by nie zna co zrobić w 2 w Ilona Buttler Instytut transportu samochodowego Łukasz Zboralski Werder 24 rozmawiamy z po raporcie przedstawionym przez sekretariat krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego ostanie bezpieczeństwa ruchu w 2015 roku skrót informacji wracamy po nim druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem za mną w studiu Ilona Buttler Instytut transportu samochodowego i Łukasz Zboralski Ber do 24 rozmawiam proszę państwa w raporcie na temat stanu bezpieczeństwa na polskich drogach w 2015 roku przygotowuje raport sekretariat krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego pełnienie sam znając życie zmarnować, ponieważ często w tym raporcie pojawiają się takie wzmianki jak grupa specjalistów od bezpieczeństwa bądź 4 startów i t d . i t d . ale kończąc na tym co zaczęliśmy z poprzedniej części o prędkości Drosed com pierwszy opóźnia tych właśnie specjalistach, kto to może być może będziemy wiedzieć czy obligacje z mało spał wniosek, żeby jednak upubliczniać kto, kto opracowuje on wie, że ten raport, a po drugie, kto jest jak gdyby tym zapleczem merytorycznym takich wynosiła, więc dyskutować to pewnie pytanie do sekretarza krajowej rady mam nadzieję, że może w przyszłym tygodniu z nim porozmawiać to zapytam bardzo chętnie, ale wracając do prędkości, bo skoro opieramy się na czymś co mamy fizycznie przed sobą to prędkość kolejna rzecz, która myślę źle działa na całe pojęcie i całą tą rzeczą, jaką jest prędkość na drogach to sprawa fotoradarów, do których ludzie się przyzwyczaili była przy wprowadzaniu tych fotoradarów czy też zwiększenia liczby fotoradarów na polskich drogach bardzo duża duża dyskusja minister Nowak tłumaczył przynajmniej starał się jakoś to zrobić w dniu końca mówi insp Nowak pomoże czas trener rotuje tak, ale staramy się to zrobić przez jakiś tam czas, kiedy te fotoradary funkcjonował ludzie się przyzwyczaili później nastąpił raport Najwyższej Izby Kontroli, który mówił w dużym skrócie oczywiście proszę państwa, że źle rozmieszczone są mobilne fotoradary nie te mostowe na stałe ustawione, ale tym razem trochę mniej w tytule e-maila ostre laski nie mogli zagrać w niebo nocą w niej 1, a posłowie w zeszłym roku wróci to wszystko do 1 worka 1 podpisem 1 z ustawą zmienili się zmieni i to wszystko odebrali gminnym urzędom gminom i t d. strażnikom gminnym strażnikom miejskim możliwość badania prędkości w rezultacie tego została niewielka liczba tych fotoradarów, które należą tylko i wyłącznie do Inspektoratu transportu drogowego no i jak tutaj odczytywać jednak walczymy z prędkością, ale tak naprawdę odbieramy możliwości pamiętajmy, że to było przedwyborczy polityczne i wszyscy niestety podnosi za to rękę Krzemień pełnomocnik ówczesny ds. bezpieczeństwa wiceministrowi sielski też podnieść rękę, bo z tego dumny chyba jest dzisiaj wielu chciałoby się o tym, ten przykład Francji jest dla mnie przy takiej znaczący, że w momencie, kiedy w Polsce już mieć dobrą atmosferę stworzy nieznaną wystarczą może to bardziej kontrolować to państwo odebrało tę możliwość gminom czy samorządom natomiast we Francji, widząc kłopoty z tym, że leży już mamy kłopot ze zmniejszaniem liczby wypadków na drogach i ofiar śmiertelnych to przez ostatnie 2 lata jest kłopotliwe państwo postanawiam przekazać 319 swoich mobilnych fotoradarów w samochodach prywatnym firmom te mobilne fotoradary we Francji w zeszłym roku wystawił 1,51 000 000 mandatów oczywiście po tej zapowiedzi tam jest olbrzymia awantura społeczna kierowcy mają mnóstwo obaw co do tego, że firmy prywatne będą chciały na tym zarabiać będzie będą ich przygotować bardzo często małe po komisariacie chodzi o to chodzi jest być może nikomu nie każe łamać przepisów właśnie jest jakieś konsekwencje w tym przekazie tam do społeczeństwa o Connor, owszem, może będziemy kontrolować prywatne firmy czy nie nadużywają tych spra w czy we właściwy sposób jest to mierzone zawsze jesteś sąd, w którym się można potykać o to czy to było po porażce czy nie to też jest Polski problem z tym, że my nie mamy zaufania do wymiaru sprawiedliwości jeśli budzimy osobiście, że nie ma aby, ale widać konsekwencję państwa w prowadzeniu polityki u nas tej konsekwencji nie ma i gminnej to już jest 1 problem, którym myślę, że u nas też wystąpić w Imielnicy co robić z wpływami z mandatów za za przekroczenie prędkości dlatego, że to zwykle jest tak, że podstawowy zarzut jest, że to jest do kieszeni albo do budżetu i to samo zresztą zderzyły się w Polsce, by panowie pamiętają chyba rok czy 1 , 5 Radka temu przekazano środki na krajowy fundusz drogowy gdzieś tam też utopiła żywność w alei nie wiadomo natomiast generalnie mówiąc o samorządach żadne protesty niewiadoma to nieco zelżały to miały i jak gdyby ustawowo zagwarantowane, że jakaś część innej niż tam na bezpieczeństwo wynalazcy centralny nie do końca nie było wiadomo za to do budżetu państwa, a teraz jest ukierunkowane na krajowy fundusz drogowy już w ogóle nie ma żadnej kontroli systemy robione z tym jest generalnie moja jest sugestia docelowo ono, gdy środki wszystkie z mandatów powinny być na jakiś fundusz bezpieczeństwa po to, żebym w jasny przekaz, jeżeli ktoś stwarza zagrożenie dla mego życia zdrowia dopłaci z tego robimy działania prewencyjne, których nie możemy sfinansować inny sposób natomiast załączone do tego potrzebny jest dla mnie jest też bariera dla co chcemy zbudować graniczy z kontrrewolucją i brakuje wielodzietnym pieniądze są przekazywane na krajowy fundusz drogowy nowym czym zajmuje się krajowy fundusz z budową dróg, ale klient nie można w końcu w kółko gadać ludziom jak budują drogi to jest bezsprzecznie, owszem jest bezpiecznie, bo to pokazywało liczbowo kilometrów autostrad ekspresówek, które nam poprawiać sytuację samoczynnie po prostu go nie można udawać to wszystko budowanie to jest wymóg cywilizacyjny natomiast po poprawa bezpieczeństwa to jest dużo szersze myślenie tych drogach, tym bardziej że tak jak mówiliśmy już w czasie przerwy pojawił się ranking np. ZSRR, który porównywał bezpieczeństwo na autostradach nasze autostrady są relatywnie najnowsze tak, ale najnowsza infrastruktura rolna na euro widziałbym poziom bezpieczeństwa no powiedziałbym jest daleki od oczekiwanego i 1 z najgorszych w przeliczeniu na liczbę przejechanych kilometrów i ofiar śmiertelnych i pytanie zna od lat no co zawaliliśmy, a to itd chciałbym, żeby ten rząd w końcu dał odpowiedź co zawarliśmy z autostradami czy też brak edukacji czy Niewiem no może wszystko naraz mocno po pewnie wszystko naraz i brak edukacji ludzi, którzy uważają, że można jechać 140 plus tolerancji można jechać zwolnionego z przepisem ludzie, którzy jadą jak zaczyna padać deszcz jadą tylko na przednich latach od niej światło mają włączone Boże ile takich sytuacji ludzie, którzy nie potrafią zachować odstęp na autostradzie od drugiego samochodu i tu to z jego pomocą przychodzą nowoczesne pojazdy, których w Polsce wciąż jest mały też relatywnie biednym krajem są źli na zachód w stronę luzowania samochody już, które pokazują w sekundach odległość lub przyda w Sławnie hurcie wystarczyłby boksować kilku tych jednych kierowców, którzy tak pan po co pokazać im, że jakiś kontakt z rzeką Tomasz Mika Asseco do dymisji w stanie zahamować tylko jak dotrzeć z tym do ludzi do testowania, a propos właśnie tej odległości o między pojazdami jest ciekawe, że właśnie staram się liczyć to w metrach czytamy w jednostkach miary odległości ani właśnie w czasie rozmowy na litość boską co tak proste rozwiązania i generalna dyrekcja dróg krajowych ma mieć grubą krechę za to w na Węgrzech i Chamot stanu w tym zachwycone są w Dolinie na drodze namalowane znaki Zobacz tutaj co może zmierzyć ile masz odległość nosem samochodu ile to goście na malowanie Pekinu na litość boską, dlaczego nie mam na drodze lotu dużo problemów wynikało z prędkością, o czym rozmawialiśmy przynajmniej staraliśmy się podsumować kiepsko to wyglądać kolejne punkty, które było w ramach tego programu poprawy bezpieczeństwa na lata 201516 do pieśni i w ja mam reżyserzy dużych roboty, żeby wyciągnąć co zostało zrobione dla tych pierwszych wino z prośbą o średnio o wydanie prawa jazdy spowolnienie ruchu ze znalezieniem wszystko poszerzenie grona osób, które spowodowane przez samochody i Ronaldo Real i być dzisiaj w Polsce politykiem od spra w bezpieczeństwa przez 825 lat to najlepsza fucha w Generali każda, z jaką podejmujemy słuszne i dobra być posłem i decydować o symbolu to jest najlepsza fucha, ale i właśnie wracając no mamy 2 sprawy, które na pewno możemy zakwalifikować tego działania po pierwsze, odbywała się w 2 ile to trwało 3 lata od nas lot SA winy za 3 lata trwały dyskusje na temat wprowadzenia tego pierwszeństwa pieszych jeszcze przed przejściem dla pieszych zanim, ale i odnieśliśmy sukces, bo w rekomendacjach jest powrót do dysku bądź nieraz rozmawiamy z Elbląga w stadninach zapisanie takiej rekomendacji powrót do dyskusji lot do dyskusji, a druga rzecz no to odblaski można jeszcze hobby poza obszarem zabudowanym po zmrożonej, którzy poruszają się pojawił to po raz setny mnie nie sprawdziliśmy przed wprowadzeniem nic odblaskowego ani po jakiej jaka była sytuacja z tymi ludźmi lub do ludzi ginęło jak to poprawią sytuację oczywiście domyślamy się wszyscy jakoś nasze miasto jest bardziej widoczne, chociaż są badania na świecie, które pokazują, że różne rodzaje odblasków powodują różne widoczność to wcale nie jest także osoby założą opaskę na rękę inni na drugą rękę albo dzieci, które noszą to na plecaku stół mają bardzo mała świadomość ludzie mają i to też w takim przekazie szkoła rzecznik ma na plecaku znajdzie się właściwą stroną drogi sorry, ale nie działa wzorowo interweniują, lecz w DM BOŚ jest była najlepsza jest przykład, że mieliśmy przepis od wielu lat z dziećmi, które po zmroku miały chodzić z nimi odblaskami i nie ma ani 1 z opracowania, które wraz z regionu takie opracowanie na ich zrozumienie mało, kto to jest bardzo ważne dla mnie badania naukowe w Polsce, jeżeli akcja to zmienia rzeczywiście się z własnych zmieniło Londyn Paryż tych dzieci po zmroku to oczywiście z muldą na tych trasach Wojdak wiemy tylko tyle go też możemy wyciągnąć oczywiście ze statystyk prowadzonych przez policję, że jeżeli jest nieoświetlona droga jest ciemno no to pies jest mniej widoczne, jeżeli dochodzi do wypadku to częściej jeśli Diaz grał na tej zasadzie możemy też moment nie ma również leżących w 2 latarki 1 czerwoną stułą drugą i jak by ich bić o zakład, że to będzie skuteczniejsze i widocznie, że niszowa albo powyżej, jaki jest od liczby w grupie pań leczy kontuzję do 10 osób to właśnie trzeba mieć tylko trzeba właśnie Ależ czy o to chodzi tu tak samo jak tam jest taka, że tam takie dobre podsumowanie gorzki jest wprowadzenie przepisu pierwszeństwo na przejazdach rowerowych dla rowerzystów wszyscy widzieliśmy ten wpis w statystykach, że jeżeli jednak potem po po tym, dostosowanie się prawo do konwencji wiedeńskiej jednak sytuacja się pogorszyła z wypadku rowerzysta, czyli to jest pytanie do budżetu zmieniać prawo tak może znieść prawo dobrze tylko znowu ktoś zapomniał poinformować wszystkich uczestników ruchu nie tylko rowerzystów o tym, że taka zmiana następuje ich trochę trzeba się do tego na drogach przyłoży, bo to nie jest takie proste zamkniemy najpier w pieszych rowerzystach też trochę o tym, powiem, ponieważ tutaj chodzi o to, że nie na przejeździe rowerowym, ponieważ tak zbożem rowerzysta miał pierwszeństwo tylko przed wjazdem na przejazd rowerowy no tak, że może żyje zmarł ona jednoznacznie może do końca może autorowi ma na ring inaczej skończy to zaraz potem kupujesz najpierw piesi, bo to ono faktycznie rozmowy trwały przez 3 lata z panią Iloną często widywaliśmy się na posiedzeniach podkomisji, ale znowu audyt po ja i uważam tak potrzebuje audytu na przejściu dla pieszych chce wiedzieć, że grupy do dużych miastach aut na przejściach ilu kierowców wymienia wyprzedza na przejściach ile z wypadków i potrąceń pieszych, z czym się wiązało i jest o co nam chodzi noga trochę wiemy, że status i że bardzo duża w pierwszym rzędzie przyjdzie nam coś dla dziewcząt i Aznara i mróz mówi inż. Hartman w jaki sposób i lesbijek na rzecz samorządu to rozwiązują też na to samorządy psioczą gra się fotoradary nowoczesne urządzenia, które same stosują do mamy świetny przykład Warszawy na Umińskiego, kiedy było potrącenie siedmiolatka i ludzi domaga się sygnalizacji, a moim zdaniem to zarządca zareagował dobrze tymczasowo zrobił progi, mówi że musi być audyt, ale już pokazało badanie, które epokę pokazał co prawda, bo tam jeszcze na potrącenie w progach, ale dużo mniej drastyczne w wyniku e-book i samorząd reaguje szybciej niż te państwa centralne pokazuje on doszło do wypadku mądry samorząd zakładamy tam progi, jeżeli mamy badanie ruchu ludzie zwolnieni do 30 km / h jest bezpieczniej będzie mieszczą się co z tym dalej zrobić, ale z reguły reagujemy od razu i zrobimy jeszcze audyt jeszcze będziemy wiedzieli może jak przekładać na inne ulice, dlaczego wiemy po prostu Zuzia jest różnie na przejściach dla pieszych co z tym zrobił i wiemy, ale animują nie wiemy jak to się dzieje czy to jest także ci pieszych i jaka winna jest po stronie pieszych, którzy tam wchodzą np. kiedy nie powinien każdy inny sposób kierowcy, którzy go za szybko albo wyprzedzają Borowej dokonują różnych innych manewrów czy domaga się w komórkę z czego to wynika to wielkie to będziemy wiedzieli może podjąć jakiekolwiek działania i w tym raporcie nawet nie mamy rekomendacji przeprowadzimy taki audyt badanie to jest wszystko prawda natomiast generalnie to co się dzieje w tej chwili w Europie jest nawet powiedziałem jeszcze bardziej rozszerzenie na tym, że zaczynam klasycznej infrastruktury dla pieszych chociażby na chodniki, ponieważ np. pojedyncze wypadki, kiedy on złamie nogę na chodniku nie jest wypadkiem drogowym na Górze zaś nie ma nie ma pojazd nie od razu jak zostać przywrócone innych nie koterie zwane National Sales interweniował wrak mocniej mamy 2 elementy to jest starzenie się populacji piesi jak generalnie grupa, która jest grupą zapomnianą i w tej chwili praktycznie jest ogromna był nacisk zresztą mnożyć możemy to sprawdzić chociażby w programach naukowych są bardzo duży nacisk komisji Europejskiej na przygotowanie merytorycznych podsta w do działania, jeżeli chodzi o tych niechronionych ze szczególnym naciskiem na pieszych właśnie, bo to jest coś co najmniej o nich wiemy i tutaj jest ogromny znaczka Holendrzy zrobili znakomity raport, który pokazuje, że 40 % obrażeń są na chodnikach nierejestrowanej zupełnie przez nikogo, mimo że teoretycznie chodzenie jest również środkiem transportu poruszanie się po mieście prawda -li chodzi nam o to, żeby ludzi przygotować się tego, żeby jednak chodzili więcej innym rowerze tak dalej w dochodzie zdrowotne z gry w, więc bank Polska właściwie my cały czas jesteśmy w tych statystykach policyjnych praktycznie możemy sobie 20 wolnych od inwencji autora zależy czy to jest ładnie zrobiony z galerii FF czy to ładnie i kolorystycznie czy to ikona graficznie problemem jest już nic złego nie wynika, dlatego że brakuje nam dodatkowych badań naukowych, które nawet poszerzyły również opinii społecznej w pieszych przecież my praktycznie pieszy nie pytamy o to co oni chcieli poprawić się już dawno już mają też ze względu na lokale pytamy o wirtualnym cmentarzu złożono 133 czy prośby się Zadary 3 czy budżet obywatelski czy domagać znoszenia podlega ofiara mrozów ludzie śmiecą w pana Łukasza rzecz, że to jest bardzo znakomity temat dla samorządów muszą państwo razem przestać zapraszamy was się zgadza, ale jeżeli w nieznane nam się z czasem wiele w tej chwili mówimy o raporcie krajowej rady myślę, że tutaj mamy sporo wątpliwości na jego wiek doceniam, że w ogóle się powtórzy, ale rzekome jeździł i wiesz co mówić, że to też jest jedyny raport, jaki nam awans, ale alarmuje przynajmniej ogrzać żyły, ale należy również państwo uważam, że w raporcie krajową przygotowanym przez narodową instytucją tych spra w, które mówi, że zwracam uwagę na pieszych nie mógł nie mogło zabraknąć tej rekomendacji, że chcemy rozpoznać sprawę to tutaj mamy tylko, że rozwój nie rozumie tego co się dzieje nie po i to znowu jest problem z wymiany kadr dla mnie co najmniej jeszcze ktoś nie rozumie albo ktoś przegapił no nie wiem jak jak do tego mogło dojść nie może być niemożliwy zeznania o dużym robimy coś z pieszymi i nie ma tam nawet zapisu, że staram się ze snu, żeby nie dostaliśmy ściągnąć dane do tej sprawy zbadać sytuację to do tej pory nie jest badana w Polsce, bo pociesznie zaznaczamy tego, że nie wiemy no bo tutaj prędkość i biznes o przepisach do dołów to nie jest dumnej mamy zwiększenie nacisku na problematykę osób starszych w Rio fitness rozmawiamy, ale w następnej części Ilona Buttler Instytut transportu samochodowego Łukasz Zboralski Ber do 24 skrót informacji do nich wracam tam sesja część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną studia dalej Ilona Buttler Instytut transportu samochodowego Łukasz Zboralski Bd 24 rozmawiamy o stanie bezpieczeństwa na polskich drogach w 2015 roku i rozważaliśmy w poprzedniej części o pierwszych zastanawialiśmy się co było zrobione wskazaliśmy na 2 rzeczy odblaski oraz w dyskusji dyskusja dyskusja i niestety nie wprowadzenie, choć niektórzy uważają, że straty nie wprowadzały wprowadzenie pierwszeństwa pieszych przed przejściem dla pieszych, ale w tym w tym sprawozdaniu w tym raporcie jest pokazana rzecz, jaka została zrobiona na rzecz bezpieczeństwa dla pieszych tak przynajmniej wynika z tego raportu i ten intensyfikację nadzoru policji w obszarze o wysokim poziomie zagrożenia pieszych zrealizowane realizacja zadania prowadzona była w ramach ogólnopolskich działań p t. Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego realizowany w oparciu o plan działania kontrolno prewencyjnych na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w 2015 roku na terenie całego kraju głównym założeniem działań była poprawa bezpieczeństwa pieszych wytypowanych obszarach o wysokim poziomie zagrożenia oraz egzekwowanie od uczestników ruchu przepisów dotyczących realizacji kierujący pierwsze świetne w 2 nowych założeń bez szczegółów mogę powiedzieć to pani słonecznika 13 w obozie tabelkę miejsc, które się policjanci pojawiali i sprawdzimy w tych miejscach rzeczywiście poprawiła się bezpieczeństwo ma tak to może ja jak on nakazać Dreger koordynator Komenda główna podjąłby takiej rangi każdemu też konto na najlepszych ujrzeliśmy policjantów, którzy po prostu w mieście chodzą na patrol uzna, że w zasadzie to są obszary zwracają uwagę także bezpieczeństwo pieszych jest jak rozumiem tutaj jest wskaźnik produktu tak to nazywamy ich liczba policjantów zaangażowanych w działania Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego stan na 31 grudnia 2014 to było 33  387, a rok później na koniec 2015 roku w 69  926 goli grało w Laosie no tylko, że w mętnej wodzie mniej widać ich, bo może o to chodzi generalnie, że skoro będziemy tylko w ten sposób tą wciąga zapisywać i to i tak już powiedziałem to jest postęp nie zapisujemy liczby wykroczeń, bo przecież policja przez wiele lat podsumowała swoją pracę tym w poprzedniej ABC miał być tam napisane, że ujawniliśmy tyle w Grucznie, a teraz tyle wykroczeń też totalnie nie wiemy tutaj przynajmniej widać, że mało starają się pokazać ile jakieś siły przykładają do tego, ale bez szczegółów pokazania tej pracy nie wiemy czy tak się rzeczywiście stało po pierwsze, a po drugie, jaki to był efekt na jedyne co można wyciągnąć z tego raportu to jest rzeczywiście spadła liczba ofiar i wypadków zabitych natomiast patrząc na to co opublikowano w sprawozdaniu to ne procentowy udział wypadków rośnie co by wskazywało na to z pieszymi czy są w, że ten postęp w tej grupie jest wolniejszy niż w innych grupach, a no i to znowu jest taki wiedziano sygnał ostrzegawczy dla mnie do tego, że od samego początku to jest 1 z najważniejszych priorytetów 40 % zabitych to były osoby niechronionych, więc trudno tu nie ma innego ważniejszego w tej chwili priorytetem, jeżeli okazuje się że, gdzie indziej udaje nam się już osiągnąć jedno redukcja, a w pierwszych, owszem, też, ale jednak wolniejszą to znaczy, że trzeba przerzucić środki w tej chwili na ten drugi w RPA ważne, ale trzeba też przeprowadzić rewizję myślenia o tym jak to robimy w kraju na poziomie centralnym przestać się bać tego bo, bo nie czarujmy się sprawa wygląda politycznie także kierowcy niby nie nie są tak bardzo wzruszeni, ale jednak każde działanie, które ich do czegoś obliguje 3 fotoradary powodują, że ta grupa się scala inie interes polityczny problem dla dla ludzi, którzy to zarządzenie, że mając przeciwko sobie skoordynowaną grupy, które się coś nie podoba spieszymy jest totalnie odwrotnie on wart jest taka masa ludzi, że nie jest w stanie mówić 1 głosem to są tylko może aktywiści, a co do bardziej rowerowi jednak oni powinni się w obronę pieszych, bo liceum zaś namiary kontaktowe, ale wiadomo, że żonie i tutaj jesteśmy pozbawieni takiego silnego społecznego głosu nie mamy społeczeństwa obywatelskiego nie mamy mocnych silny fundacji i Engie osób, które się takimi sprawami zajmuje się, które mogłyby wpływać ten głos społeczny uaktywnił się mam wrażenie jednak przy rozmowach właśnie, a propos tego pierwszeństwa pieszych przed przejściami torze poległ ten cały projekt to była wina czysto polityczna niestety, ale część Platformy przegrała z częścią Platformy czy też ze zwolnień z realizacją torem w tak dokładnie, ponieważ tutaj od początku było wiadomo, że ich prawo i sprawiedliwość i SLD i t d. tak dalej są przeciwni wprowadzaniu tych zmian cała ta cała rozgrywka należała ona jest, więc uznali, że nie do ziemi samą Platformę, że to niedobrze też było, że dyskusja toczyła się tylko wobec uregulowania prawne Donek tak jak mówię moim zdaniem infrastruktura jest ważniejsza i wreszcie to kto to tusze powinniśmy skupiać na tym na rozpoznaniu sytuacji niż na majstrowanie wokół 1 przepisu znaczy to 43 lat no taka rozmowa dla dla mnie jednak drugorzędną sprawą rzeczywiście istnieją zawahania wśród ekspertów 3 i znowu w naszym kraju przy drzwiach zostanie wprowadzony zostanie poinformowane społeczeństwo poddane można, by się martwić, że ten przepis na utrzymanie początkowo przeszczep szpiku nieszczęśliwych wydarzeń natomiast zaczynanie od drugiej strony, czyli rozpoznawania tego co musimy zrobić i dopasowania jego infrastruktury dla mnie jest czymś nogi zupełnie podstawowym i widzę już takie rzeczy np. w Austrii jest przejście dla pieszych, która podświetla się kolorami dla tych ludzi, którzy są wpatrzeni w ekrany komórek może do stref gruntów, których przekroczenie już tego, że tak w dół w stronę użytkownika, ale gdzieś tam się myśli bardzo mocno o ludziach ją w infrastrukturze, która ma chronić im pomagać u nas już dziś o przepisie budy z bardzo łatwo powiemy sobie, że zmienił przepis i Ciach zmienił przepis za to rekomendację takie już wspominaliśmy nie osiągnęli dyskusji nad kwestią zmiany prawa w zakresie praw i obowiązków pieszych w ruchu drogowym nic na temat szczegółów imam wrażenie, że to jest napisane tak ogólnie, że tak naprawdę jesteśmy w stanie powiedzieć czy to chodzi o o właśnie to pierwszeństwo przed przejściami czy może o nie wiem obowiązkowe wprowadzenie właśnie jakiś zwalnia czy na jezdniach przed przejściami i rozwiązań infrastrukturalnych to nie tylko autor raportu, bo jeszcze mamy raport podsumowujący za jakiś przełom ma być czułam już tylko 7 podsumowaniem czy ma być jednocześnie też posłowanie i planem, ale w tym szczegóły realizacyjnym na jakiś tam rąk Brutusa zdrowe zmieszane tutaj mamy mieć w swojej tom tabelki, a jeszcze z życia domowego jest, jeżeli chodzi oto podsumowanie co zostało zrobione i to jest taka tabelka został zrealizowany scenie na zielono czerwono pełne, ale jest takie pomieszanie różnych rzeczy, bo tam wiele rzeczy jak tę nazwę raczej instrumentarium do wprowadzania programów ja mówię tutaj o tworzeniu z jakich standardów wytycznych i t d . czy prowadzeniu badań naukowych dodaje nam więc, żebyśmy wiedzieli, o co chodzi natomiast nie o to chodzi, żeby zrobić podręcznik chodzi o to, żeby te zasady, które zostało ustalone w podręczniku były wdrażane w rzeczywistości mamy taką jaskółką w tym raporcie, że resztę w tych wytycznych pojawił się zobowiązanie samorządów do odpowiedzialności za to co robimy swoje naszych zarządców dróg wyrażone w ogóle przez długi post od odpowiedzialności za to co mają na swoich drogach to świetny to on jest dziś myślenie widocznie o tym, że rzeczywiście poza podręcznikami, by zmusić ludzi egzekwować to także wprowadzenie odpowiedzialności zarządców dróg publicznych na ich nieprawidłowe oznakowanie bijący brutalnie samorządów z żoną mamy aktywizować w imię Asia, gdyby to jest trochę innego szyja i zarządcy Okaj, że za to w dochodzie ci co zarządzają siecią drogową tak miasto nie jest stało się mowy prawda systemu tak, ale jest 1 rzecz, której chciałbym z z państwem porozmawiać o zwiększenie nacisku na edukację bezpieczeństwa ruchu drogowego w szkołach i zawrą kolejną rzeczą, której kompletnie nic nie wie mówi właśnie jak tutaj ruch należy do generalnie sytuacja jest taka, że w tamtym roku do tych efekt ten koszt 2 był opracowany kolejny raport banku światowego na temat edukacji i jeżeli państwo zerknę listy tabelki tutaj jest informacja, że on jest tuż przed publikacją, że za chwilę będziemy angielskim będzie jedno nie wiadomo na razie w razie mam nadzieję, że hałas był o natychmiast no generalnie to jest taki temat, który właściwie w każdym programie się pojawia natomiast przypomnę nie tak dawno dyskutowaliśmy nad raportem NIK -u, a propos edukacji kierowców wprawdzie i szkoleniu i tutaj prawie nic nie ma jak gdyby odniesienia wcale nie był taki pozytywny dla tej naszej rzeczywistości, ale jest wiele rzeczy, o których mówiliśmy dzisiaj te relacje np. rowerzyści kierowcy których, których ciągle brakuje hal, czyli generalnie edukacja tak tylko pomyśleć w jaki sposób, jakimi kanałami docierać z dziećmi chyba moim zdaniem nie jest tak najgorzej w szkołach gorzej jeśli pojawiają się mechanizmy lękowe możemy je zbadać właśnie czy to jest prawidłowość nauczyciele są wystarczająco przygotowani, ale ja śmiałość zawsze szerzej ostatnio dowódcą ubezpieczalni to też element edukacji nie, dlaczego ubezpieczalnie w Polsce przy okazji podwyższenia składek OC, które w sumie nakazał KNF chciałby to zrobić jednocześnie inwestował w piękny moment na zastosowanie takich instrumentów, jakie są w krajach zachodnich właśnie, że młodzi kierowcy mogą mieć zniżkę od kiedy montując czarna skrzynka i są monitorowani, iż jest dom przepisowo nie przyspieszają agresywnie nie hamują to my usiłują jakoś tam zniżka za to w Paryżu grupa największego ryzyka, więc dla nich podwójnie atrakcyjne jest wiele takich rozmaitych narzędzi, które w tym kraju się jakoś nikt z zewnątrz nikt nie pomyślał nie mam tego systemu takiego budowanego oprócz dużej koło, bo szkoły jest najłatwiej mówić, że ach, powiedział gorzko pokażą rozdamy zorganizowali wiec dzieciom oraz ich o lasach i inni już wolę się one nie zgodzić, ponieważ uważam, że to jest 1 z najistotniejszych rzeczy szkoła dla rywala i mówi że to trudna dlatego, że jeżeli źle wyłączymy te osoby jak zachowywać się na na drogach, które są w szkołach tony to będą przekładać później już dorosłym życiu to dlaczego cały czas mamy problem młodych kierowców nowych rozważenia oto psychologicznym prognozować rozwój waszego zostało dobrze zbadane przez izraelską badaczki ludzie młodzi mają skłonność do podejmowania ryzyka i wbrew pozorom bardzo często do siebie kształtuje ich osobowość lepiej jeśli podejmują trochę większe ryzyko nie poniesie tego głośno mówić, ale nie nie nie takie za mocno oczywiście można zginąć tego i to się przekładać na zachowania na drogach, bo to jest psychologia tak po prostu z młodymi ludźmi jest dlatego na nich trzeba nakładać ten kaganiec w postaci mnie właśnie zachęty czy tego jak w stanach żegnam przybierze rozwijającej się z rozruchem powiedzieć, że nie wiemy nie wiemy jak oni są edukowani przestój, jeżeli są źle edukowani będą moim zdaniem przekładać to w późniejszym czasie, a po drugie nie wiemy, kto to robi coś się, kto tłumaczy dzieciom na lekcjach z nazwijmy to z liczbą realizują nauczyciele ze stron, więc skąd oni mają wiedzę o inne no to jest pytanie właśnie to jest pytanie o to jak i w jaki sposób lądu nauczyciele myślę, że nie najgorszy, ale warto, bo to sprawdzić, jaką oni mają, więc u nas są kierowcy nie mają zbyt szerokiej wiedzy o przepisach ruchu drogowego więc, tym bardziej może nie wszyscy nauczyciele są kierowcami wiemy, że policjanci chodzą do szkół czy strażnicy miejscy trzeci i jaką jest z kolei mają ci ludzie i też pedagogiczne przygotowanie do tego, żeby to przygotować tego nikt nigdy moim zdaniem w tym gronie sprawdzą też raczej jestem jednak zwolennikiem pełnej całościowej reformy edukacji, która tydzień trwa przez ileś tam czasu dostosowane do wieku, bo przecież mamy również problemy za chwilę z edukacją czy jak gdyby pomocą dla osób starszych, które będą się pojawiają w ruchu prawdach, które muszą się nauczyć kontrolować pewne ubytki w swoich funkcjach psychologicznych n p . żeby lepiej się dostosować muszą poznać prawda mamy nauczkę sporo kierowców, którzy z uporem lepszej sprawy pozostają za kierownicą nie może już właściwie powinni zrezygnować z prowadzenia prawda natomiast mają prawo jazdy bezterminowe i tutaj nie ma żadnej kontroli prawda, więc generalnie myślę sobie, że my powinniśmy stworzyć jakieś ramy takiego z spójnego natomiast na zgadzam się, że te wszystkie edukacyjną one są najtrudniejsze do ceny tak naprawdę właściwie zewnętrzne, ale powinny być monitorowane powinny być jakieś środki które, niosąc wyizolowany z 8 stron są one edukacyjnych w kraju, który jest moim zdaniem mógł takiej analizy przeprowadzą dziś o edukacji żołnierz NATO, że złamaliśmy samorządowym też są ośrodki pomocy dla nauczycieli merytoryczne takie, które mogłyby to robić natomiast trzeba tutaj, gdyby po pierwsze, im pomóc drugi w jaki sposób to skoordynować i zachęcić najnowszą wiedzą, która to jest coś o in potężna tak naprawdę wyznaczono na niezwłoczny impuls w samorządzie, bo teraz środki unijne są teraz zdecentralizowany to na poziomie wojewódzkim rozegranym warto dodać jakiś impuls jakiemuś miastu czy województwo, żeby wystarał się taki Grant i to na poziomie lokalnym tego, żeby przebadać w swoich z nami szkoła jak program są realizowane te wątki się pojawiają może jednak szerzej o tym, myślę, że tutaj najpierw trzeba było określić jak należy badać bankrutują firmy ale, żeby mogły tam dawne zmaleje emerytów i w interesie i w imię wyższych, którzy przygotowali mu tylko trzeba było chcieć mieć, więc nachodzić, aby ją pilotażowo takie badanie ma problem jeśli jest zawsze z badaniami, że najczęściej my oczekujemy, że osoby, które realizują coś gadają o tym, potem skuteczność natomiast generalnie musimy dążyć również do tego, żeby stworzyć pewną grupę takich badań niezależnych od realizatorów tego życzę ci co wdrażają mają tendencję do tego, że będziesz HOKEJ włożyliśmy wysiłek zapłaciliśmy ileś tam pieniądze osiągnęliśmy sukces, ale też po raz pierwszy widzę takie zapowiedzi obecnego ministerstwa, że będzie brał pod uwagę to co dzieje się naokoło w tej edukacji, czyli do wszystkich NGO-sów no 300 firm z firm dużych, które wydają swoje pieniądze też w tym zakresie i tu też koszty byłoby przygotują potrzebne przygotowanie przez sekretariat takiego opracowania, które pokaże, że nie o stosowaniu pasów to jednak duża grupa paliwowa prowadził kampanię, jaki ma doświadczenia, które rzeczy spaliła, który nie ma bardzo wielu turystów działali i zbierały dżudoków w kraju dom pełen obraz tego jak jak i jakich, kto i, o czym już edukował i jakie ma w tym dokonania to jest bardzo ważne informacje dorsz, a w wszystkie rekomendacje zaczynają się od 1 podstawowej rzeczy, która ma wpły w na wszystko to, o czym mówiliśmy reforma systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego w tym formuła funkcjonowania i zakresu kompetencji krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego o wracamy do ONZ im w ciągu minuty, chyba że jego omówić z definicją do omówienia, ponieważ z raportów, które są dostępne do tej pory m. in . Najwyższej Izby Kontroli w banku światowego i t d . tak dalej wszystkie raporty i się zgadzam jest potrzebna nam instytucja wiodąca w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego Zielonej Mogilany i o której tak naprawdę nic się nie mówi Diana czy problem polega dla mnie najważniejszy to znaczy, jeżeli bardzo żałuję, że te wszystkie raporty banku światowego przemknęły powiedziałyby żadnej dyskusji w środowisku jak zdobywa w co do tej prawdy natomiast mówię takie, żeby Sasi przed zjazdem poszczególne elementy i myślę, że one, że żona obdzwoniła leży przede wszystkim to jest koordynacja instytucji centralnych, które tak naprawdę, gdyby to się udało jakoś zgrać, ale to byłoby dobrze w tej chwili to co jest, że krajowa rada jest w ramach 1 ministerstwa NATO mamy tzw . Polskę resortową i tutaj możemy co najwyżej uzgadniać vide i jak tworzymy ten program to znaczy każda instytucja przynosi swój i swoje jakość propozycji ostry program poprawy bezpieczeństwa, więc czym to jest element, który go cały czas nie ma, a reszta jest pochodną tu pełna zgoda barwa jest pochodną bardzo państwu dziękuję Ilona Buttler Instytut transportu samochodowego Łukasz Zboralski moje Boże dary do 24 gr chciał bardzo pozdrowić moją rodzinę, bo im to by całość tych i co Very stąd uwzględniano ich chleb albo ważnych ogni w trudno w kasie państwa cały raport jest dostępny na stronach krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego zachęcam do przejrzenia, ponieważ jest to jak mówiliśmy 1 dokument taki w Polsce bardzo dziękuję Krzysztof Woźniak do usłyszenia już zaprasza na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA