REKLAMA

Przegląd naukowych newsów tygodnia / Sprytna edukacja programistyczna dla dzieci

Homo Science
Data emisji:
2016-05-14 21:00
Audycja:
Czas trwania:
49:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu czas audycji Homo science Aleksandra Stanisławska serwisu Crazy nauka PL Piotr Stanisławski Gazeta PL, a na początek hymn naprawdę wielkim odkryciem to nie pojedyncze tylko zbiorcze i tak naprawdę rekordowe NASA ogłosiła, że kosmiczny teleskop Keplera, który jest własnością odkrył w niedawno w 1284 nowe planety pozaziemskie zasłynęła tym słonecznym jest to największy jak do tej pory taki jednorazowy rzut takie ogłoszenie takim tego typu odkryć i Rozwiń » rzeczywiście jest to rekord w i tym samym liczba planet odkrytych przez teleskop Keplera zwiększyła się do 2 tysięcy 325 proszę sobie przypomnieć, że być może wielu z państwa pamięta o tym, że w roku 1992 nasz Polski astronom prof. Aleksander Aleksander Wolszczan odkrył 3 pierwsze w historii dla nas RO planety poza układem słonecznym to było zdarzenie zajście w gwiazdozbiorze Panny w lesie nie mylę w każdym razie wówczas nikt nie przypuszczał, że już 1424 lata później 90 będziemy mieć tych planet będziemy je liczyć nie w setkach nawet, ale w tysiącach co zresztą też dosyć istotne te metody, które wykorzystuje teleskop Keplera są tak naprawdę bardzo zaniżają liczbę tych planet, dlatego że tam jest parę sposobów badania w ogóle nasze sposoby poszukiwania plany są sprawiają, że widzimy głównie te planety, które się układają w 1 z gwiazdą, wokół której krążą, czyli tak naprawdę jesteśmy w stanie to nie jedyna metoda, ale wciąż najpopularniejsza dobrze obserwować takie mikro zaćmienia rozległy gwiazda Zyty właściwe niedawno mieliśmy w poniedziałek tranzyt Merkurego, czyli przejście Merkurego przed tarczą słońca właśnie dokładnie takie samo zjawisko, które dla astronomów objawia się tym, że na RO gwiazda traci nieco swoje jasności to są ułamki procent słów bardzo często natomiast dno w ten sposób się to oblicza takich planeta Merkury nie potrafię jeszcze tak dobre zdanie wykrywać właśnie dlatego są zbyt malutkie, ale alei tutaj muszę powiedzieć, że ta aż 550 odkrytych nowo Globów to są planety skaliste potencjalnie podobne do ziemi jest stosunkowo niewielkie, bo kiedyś na początku dobrze sobie radziliśmy z odkrywaniem gazowych gigantów, zwłaszcza tych, które były na bliskich orbitach wokół gwiazd, bo wiadomo jak to się z gigantem to przysłania kawał gwiazdy wciąż jest oczywiście stosunkowo mały kawałek, ale łatwiej wykryć takie przyciemnienie gwiazdy niż taką sobie zbyt wielką skaliste planety i spośród tych 550 planet 9 znajduje się w tzw. ekosferze, czyli w stresie inaczej zwane inaczej inaczej strefa złoto własnej, czyli tej strefie, gdzie woda może się utrzymywać w stanie ciekłym PiS stref leczy i tak naprawdę chodzi o to planety, które znajdują się w pobliżu stabilnych gwiazd nie takich, które mają wahania mocne w emisji promieniowania tylko 8 takich stabilnych jak nasze słońce pod wieloma szukamy życia, a de facto 9 planet to są kandydatki na drugą ziemię ciekawe jak to będzie w przyszłości dodam, że te planety, które zostały ogłoszone jako odkrycia to są w 99 % co najmniej IR ma naukowcy mając w co do nich pewność, że są to rzeczywiście planety dodatkowo ponad 1000 planet w tej chwili wciąż zbadanych kandydatur na planety zbadanych i naukowcy się zastanawiają czy można rzeczywiście uznać te kolejne odkrycia za planet wniosek jest taki, że tych planet jest znacznie znacznie więcej niż kiedyś spodziewaliśmy się bo, dopóki nie zaczęliśmy tak masowo odkrywać to uważam, że planety mogą liczyć się ewenementem, że nasz układ słoneczny jest też to tanie wyjątkowego okazuje się, że z tą absolutnie pospolite obrzeże galaktyki im takie sobie Przedmieście drogi mlecznej i w podobnych konstrukcji gwiezdną pełnych danych jest mnóstwo, ale ale, dopóki nie odkryliśmy życie Jana na innym świecie niż nasz to wciąż możemy się uważać za jakością wyjątkowymi się łudzić no tak, a ja przejdę do innego odkrycia takiego kosmiczną ziemskiego właściwie do takiej dziwnej historii, na którą państwo mogli natrafić w mediach kilka dni temu wybuchła, a może bohater za dużo powiedziane rozeszła się informacja o tym, że piętnastolatek z Kanady odkrył zaginione miasto Majów, analizując zdjęcia satelitarne, czyli właściwie nie ruszając się za swojego komputera pomysł miał polegać na tym, że wiadomo, że Majowie byli dosyć mocno zaangażowani obserwowanie nieba wiemy, że znali konstelacje mamy tam liczby tych konstelacji mi, więc określoną i ów nastolatek postanowił mu nanieść to co mają widzieli na niebie na ziemię chodząc założenia, że skoro gwiazdy były dla nich tak ważne to być może ślady tego można odnaleźć w ustawieniu ich miast my faktycznie po tym, jak te konstelacje nałożył na o znane mają wszystkie miasta okazało się, że właściwie nieźle się zgadza całkiem poza pewnymi obszarami, gdzie brakowało mi natychmiast, więc sięgnął z kolei po zdjęcia satelitarne takie, które są początkowo dostępne on w Google Earth czy jakichkolwiek kimkolwiek innym systemie map satelitarnych no i w tym miejscu, gdzie miały być te miasta wypatrzył coś ciekawego mianowicie takie kwadraty, które jak zasugerował się prawdopodobnie mogły być piramidami albo jakimiś innymi dawnymi strukturami no in informacje się ukazała się na tyle ciekawa, że udostępnioną dokładniejsze mapy na lata były te ślady rozeszła się do mediów no wiadomo fantastyczna sprawa piętnastolatek odkrył sam nie mógł własnym intelektem Novum UAM to jest temat naprawdę pożądany przez wszystkie media popularnonaukowe my też uwielbiamy takie tematy leżą przy znamy do tego AK nad kanadyjska agencja kosmiczna zdaje się, że wręczyła chłopakowi jakąś nagrodę wręcz no wszyscy byli zachwyceni doszło do tego, że na BBC podali informację i wtedy odezwał się w końcu 1 ze ze specjalistą, a potem namówią do specjalisty od znawców kultury Majów w problem polega na tym, że to nie da Chem to znaczy przede wszystkim warstw jest kilka pierwsza warstwa jest taka, że media się po raz kolejny dały złapać na coś takiego to jest ogólnie teraz się zaczęła spora dyskusja na temat popłynie z popularyzacji nauki i tego co media opowiadają jak przetwarzają informację naukową zresztą fenomenalny program danego lidera, w który zbada żywej biało prezentowanych niedawno oglądali ostatni odcinek przedostatni doskonale opowiada właśnie o tym problemie my mieliśmy właśnie taki przykład, czyli sensacyjna informacja świetnie się rozchodzi kłopot polega na tym, że jeżeli wezmą państwo np. małą garstkę soli i rozsypią państwo na czarnym stole, a potem zasnął państwo w tym układzie ziarenek doszukiwać się gwiazdozbiorów np. wielkiego wozu wóz całą pewnością znajdą państwo tanich wielki wóz i pewnie mały włos i Panny i parę innych rzeczy, dlatego że nasz mózg uwielbia wyszukiwać pewne znane schematy z w przypadkowych USA tak danych i właśnie coś takiego nastąpiło to znaczy, gdyby nawet przyjąć, że znamy, a zysk kolejny problem, bo nie znamy do końca tej konstelacji Majewski bardziej się domyślamy nie wiemy dokładnie kończyli niebo ale, przyjmując którąś z tych wersji, jeżeli nałożymy na układ miast Majów im się wcale tak dokładnie nie zgadza zgadza się trochę mniej więcej jest to mocno naciągane jak się bardzo uprzejmy i przesuniemy trochę te miasta i wszystko to pod ciągniemy to właściwie da się jako taką dojść do wniosku, że może rzeczywiście dopasuje kolejny problem polega na tym, że te kwadraty, które zostały odkryte przez piętnastolatka w nie wiadomo czym są to znaczy bardziej prawdę mówiąc pasują do schematu pola kukurydzy dawnego ewentualnie nawet niektórzy sugerowali, że może być plantacja marihuany tłum trzeba być ostrożny w tej ocenie tak młode trzeba by tam pójść sprawdzić co to jest w każdym razie z pewnością nie możemy stwierdzić na podstawie takiego zdjęcia, a zrobionego taką technologią, że to jest piramida albo, że nie jest najgorsze jest jeszcze 1 problem z NATO zwrócili uwagę i inni specjaliści, że ten sposób myślenia, który zaprezentował chłopak jest takim bardzo zachodnim sposobem myślenia co znaczy trzeba przebłysk przede wszystkim zdawać sobie sprawę z tego, że mapy to nie jest coś co jest fakt to rodzić naturalnie dane ludzkiemu umysłowi w ogóle ta koncepcja, żeby patrzeć z góry i w rysować różne rzeczy na płaszczyźnie nie jest koncepcją powszechną dla euro, ale przepraszam wejdę Cisło w słowo poniesie archeolodzy w wielu przypadkach osiągali sukcesy wielkie dzięki temu, że właśnie prowadzili obserwacje nawet na Google Earth i były znajdowane konstrukcje, które były zaginione czy też realne nie wiadomo włożone istnieją czy też na pustyni czy dzień w dżungli po z dużo większej wysokości łatwiej też wypaczyć niż chodząc po gruncie to też tytuł ktoś słusznie zauważył, że bardzo możliwe, że chłopiec rzeczywiście odkrył miasto Majów zaginione kłopot polega na tym, że metoda, którą do tego doszedł jest to tani niesłuszna, więc jeżeli rzeczywiście odkryto był to po prostu przypadek wyjątkowo szczęśliwy, dlatego że mają inni rysowali mapy nie na nosili ułożenia swoich miast na jakąkolwiek niemym schematy konstelacji, więc nie można powiedzieć na pewno tam nic nie ma tak też jest takie na podejście zdrowotną podczas prac pójść i sprawdzić nie tylko o kiwać głową kręci głową w każdym razie jest to zarówno ostrzeżenie dla mediów takich jak my jest to ostrzeżenie dla edukatorów, dlatego że ten chłopiec przez przeszedł tam przez jakiś system tak powiem konkursów szkolnych nikt nie zwrócił uwagi na słuszność tej koncepcji no raczej takie ostrzeżenie ciekawostkę, a na koniec badania, które mają szansę rzucić siły światła nieco inna katastrofa, która przyczyniła się do wyginięcia dinozaurów miało to miejsce 66  000 000 lat temu BNO obchodzić rocznice pan jakiś żart taki obrazek, a internet tak właśnie PiS coś z tym stało 66  000 000 lat temu Otóż w ziemię uderzyła spora asteroida o IPN, która miała prawdopodobnie średnicy około 10 km wybiła krater ogromnej głębokości jakichś 30 km średnicy około 200 km i to od dzisiaj dno tego krateru spoczywa pod osadami zatoki Meksykańskiej, czyli w pobliżu Wybrzeża Stanów zjednoczonych i tam też naukowcy z rozpoczęli odwierty i chcą się do Kopacz tego miejsca, gdzie nastąpiło stopienie się materii po kontakcie asteroidy z ziemią ona leciała w 2220 m / s w nosie szacuje się na niego mamy mało ZI taką prędkością właśnie wiele zapisów i z co chcą osiągnąć czegoś co chcą się dowiedzieć się z tych odwiertów chcą się dowiedzieć jak mógłby wyglądać scenariusz taki zagłady co się działo przedtem, jakie warstwy poprzedzają to antenę ten to uderzenie, a stąd wiedzą, że Tesco ślad po asteroidzie, ponieważ znajdują się tam osady irydu najprawdopodobniej pochodzenia kosmicznego i czy zachowały się tam, jakiej się resztki dna zwierzęcego roślinnego, jeżeli tak to będą się starali wyizolować dna stwierdzić co tam żyła co przetrwało czy cokolwiek mogło przetrwać ten kataklizm dodam, że nie chodziło o samo uderzenie tylko jego następstwa znaczy o serię wstrząsów tektonicznych pobudzenie aktywności wulkanicznej na całej ziemi inni podniesienie się ogromnej elit ilości pyłów, które wywołały trwającą lata całe być może wieki Tysiąclecia zimy wulkaniczną, która pozbawiła żywności zwierzęta sprawiła, że rośliny były pozbawione światła i m. in . tak musiał wyglądać koniec koniec dinozaurów protekcjonalny zachwyt przypomnienie wszystkich dinozaurów, ponieważ ptaszarnia dinozaurów przetrwała i mamy ją do dziś naszych ogrodach na dachach są też zła Wróblowianka oczy do słów właśnie dinozaur bardzo dziękujemy za te 3 sensacyjne doniesienia z dna oceanu droga, a teraz przeskakujemy do kolejnej części naszego programu, gdzie nasi goście ten Homo science ponownie dobry wieczór audycja Homo science i w studiu goście są z nami Iwona Brzózka złotnicka koordynatorka Mistrzów kodowania oraz Justyna Płatek autorka scenariuszy edukacyjnych w Minecraft dobry wynik to wybieg dobrobyt, a dzisiaj mamy James wkracza międzynarodowy Narodowy światowy trend, że złe rzeczy rzec można tu pytanie do Iwony co to jest dzień skraca i co jest grać to jest ogromne święto wszystkich miłośników tego języka programowania na świecie my w Polsce celebrujemy ten dzień tak naprawdę odbiega od, odbywając różne wydarzenia na różne eventy nawet prosta lekcje podczas, których pokazujemy, że już coś potrafimy w mistrza kodowania, że już też potrafimy, ale Ewę byśmy sobie taką akcję podaj dalej na pewno za taki film, w którym właśnie jest ta idea podaj dalej, więc dziś może, żeby jak najwięcej osób mogło w ogóle zapoznać się z tym językiem i żeby mogło tak jak ma cieszyć z tego, że programuje, iż potrafi programować w języku scratch, a być może potem jakiś kolejny języka to, że będziemy uczyć po prostu w tym dniu inna osoba nie może przypomnę, że mistrzowie kodowania to jest wielki ogólnopolski program, który ma na celu nauczanie dzieci młodzieży kodowania w języku scratch m. in. dokładni, dlaczego akurat ten język od tego języka zaczynaliśmy lica uciekł, bo uważam, że z rzeczy się znakomicie na początek, dlatego że jest mówiący przymiotnikami piękny kolorowy przyjazne rzeczywiście dzieciaki uwielbiają przypomina trochę układanie puzzli możemy z pięknych kolorowych klocków, które oczywiście mają swoje kolory, ale nieprzypadkowe układają się pewne kategorie układać kody QR, które rzeczywiście nam coś mówią dodają, iż polecenia komendę co się dzieje na ekranie i to, że ten efekt, który wideo widzimy na ekranie jest w zasadzie natychmiastowy, jeżeli na nie podoba to możemy go od razu zacząć zmieniać poprawiać swoje niedoskonałości ulepszać to oczywiście jest coś co dla dzieciaków jest bardzo istotna i pokazujemy raz sukces, które osiągają język jest ładny przyjazny prosty w obsłudze kolorowe, ale wiadomo, że za skrawkiem stoi poważna instytucja, jaką jest Massachusetts Institute oraz technologii to jest najlepsza autem uczelnia techniczna na świecie MIP i co takiego jest tym języku niezwykłego czy stoi za tym jakaś poważna nauka poważne badania to jest prawda MIP faktycznie wymyśliło język scratch i zanim rzeczywiście stoją w PRL profesorowie znakomici aczkolwiek, ponieważ miałam okazję poznać twórcę skeczami i re znika to mówienie o nim poważny ma profesor trochę wydaje mi się niezręcznością, bo jest po co tak cudownym ciepłym człowiekiem i tak kompletnie nie w media, wiążąc się z jakimś akademickim stylem, że rzeczywiście, jakby myślę sobie o nim właśnie jako takim człowiek, który rozumie, ale zrozumiał, że to profesjonalne języki, które zawsze zapisywaliśmy po prostu skomplikowanym kodem, żeby uczyć ich albo oprogramowania, żeby uczyć małe dzieci czy młodzież musimy wymyślić jakieś narzędzie, które będzie właśnie dla nich sprzyjające, która będzie dla nich odpowiedni właściwa i stąd pomysł Woś na taką wizualną koncepcją języka i stąd właśnie pomysł na wkracza co ważne ten język nie jest zostawiony przez nich samych sam sobie to znaczy oni ciągle rozwijające jest bardzo istotne dla tych, którzy go uciął, bo jak energia, którą składają się programiści właśnie z Ameryki cały czas jest jak były kumulowane i dostajemy coraz lepszy produkt, więc na pewno jest to istotne, że cały czas ten język jest rozwijane powstają np. LM po powstał młodszy brat wkraczać Lee scratch junior STK aplikacja na urządzenia mobilne, która służy do nauki, ale jeszcze młodszych niż w ogóle system jest dziś myśleć, bo dzieciaki rwą oni potrafią czytać i pisać, ponieważ nie wymaga tam właśnie nauki pisania ani czytania i te kody, które układamy z takich piktogramów klocków są łatwiejsze, ale też Suszek bessą takim wstępem do programu ani dla przedszkolaków tak dokładnie tak dobrze to, o czym mówić to jest już język programowania dość mając znacznie większe większe możliwości, by się wydawało na pierwszy rzut oka można całkiem dużo działo teraz pytanie do Justyny, która jest bądź co pan specjalistą od Minecrafta Minecraft się kojarzy, a inaczej, że ktoś ma dziecko między piątym, a piętnastym rokiem życia nie słyszało Minecraft czy to prawdopodobnie powinien jeszcze raz porozmawiać ze swoim dzieckiem, bo jest to niewiarygodnie popularna gra przy czym nie jest taka typowa gra, bo to nie jest ani strzelanka ani wyścig co to właściwie ten Minecraft nic wspólnego z cieniem w Minecraft to niesamowite zjawisko w popkulturze dzieci fascynują się tą grą, ponieważ jest to gra tak jak powiedziałeś nam wszystkie dys otwarta każdy może w nich umieścić swoją fabułę może stworzyć tam co chce za takie wirtualne klocki lego, z których budujemy konstruujemy wymyślamy dzieci uwielbiają, ponieważ to przypomina taką wirtualną piaskownica, gdzie każdy robi to co chce i nagle okazuje się, że ta wirtualna, ale piaskownica może być środowiskiem do uczenia się i to do uczenia się programowania, ponieważ Minecraft co pozwala na tzw. modyfikacje możemy sobie z takiego Minecrafta ściągnąć podatek, który pozwala na naukę programowania w języku lua ich dzieci od siódmego roku życia mogą podobnie tak jak w scratchu układać pewien kod z bloków z tym, że efekty są w grze, czyli na manię, kiedy musimy zbudować jakiś dom musimy się namęczyć policzyć ile tych bloków potrzebujemy stworzyć go ręcznie w momencie, kiedy mamy napisany program robót, który znajduje się w Minecraft czy robi to za nas i w ten sposób poprzez zabawę uczymy programowania w tej uwielbianej Giża dzieciaki są niesamowicie zmotywowana do tego, żeby działać wymyślać nowe kody i programy, a dzieciaki nie uciekają z zabawy, z czym chodzi o to, że tak macie mieć Minecrafta podam się chce wszystko robić to znaczy część dzieciaków uwielbia budować się cokolwiek nie wiem Groty Kopacz jaskinie wstawiać piękne drzwi i obsadzać kwiatkami lodowa ośrodków kurczaki w ślad za ten bezcenny przykład ostatnio się specjalne w robieniu wysokich na jakich dziesiątki metrów słupów z lawy i np. obsadzaniu tego płotami i obserwuje aktorsko pięknie płonie, ale George w jury reżyser bez niedoróbek skór na szczęście i jest wszystko zabawa, ale teraz co zrobić, żeby takiego dzieciaka jednak skłonić do tego, żeby się od tej tego beztroskiego palenia ogrodzeń przerzucił na coś takiego co jednak wymaga, jakiego wysiłku, a na pewno jest to tak jak w szkole znajdziemy uczniów, którzy wolą plastykę uczniów, którzy wolą wolą wf i uczniów, którzy lubią matematykę, a jego zaletą Minecrafta jest to, że dla wszystkich z nich możemy wymyślić pewne zadania i zagospodarować ich energię, a ich, jakby kwestia leży po stronie rodzica nauczyciela, żeby tak skonstruował pewną ścieżkę edukacyjną mantra chciał po prostu zaproponował konkretne zadania dzieciom może to łączyć z jakim systemem gamifikacji, czyli zdobywanie punktów rozwoju postaci, a nadanie pewnej fabuły na kursach, które jak bym ja prowadzę właśnie z oprogramowania Minecraft mam pewną misję dzieci lecą na obcą planetę niestety statek w kosmosie dochodzi do pewnej katastrofy statek rozbija się już sobie poradzić na zupełnie obcej planecie w nowym środowisku IT roboty, a są czymś co im, ale pomaga także oprogramowanie ma dla nich pewne znaczenie Targ, a oni chcą programować dzięki temu jest im łatwiej pozyskiwać surowce łatwiej budować domy łatwiej walczyć z potworami, ale i to motywacja jest w dużej mierze wewnętrzna trochę jak ze scenariuszy z Edenu Lema w konkursie przypomniała zderzyło, ale to tak słyszałem z 1 strony wirtualne puzzle z drugiej strony wirtualna piaskownica czy tak naprawdę wzniesienia się na poziom wydarzeń w tworzeniu języków programowania dla dzieci polega na uproszczeniu przy całej znajomości znajomości całego bogactwa języków programowania czy mam rację trochę tak, ale to co droższy Piotruś powiedział Scott rzeczywiście wygląda bardzo prosto też Majka też wygląda na na początek bardzo prosto, ale jak wchodzimy coraz głębiej coraz dalej to pozwala nam rzeczywiście programować tam coraz bardziej skomplikowane rzeczy i rzeczywiście jest idealny język scratch na początek uczenia się programowania BOŚ boję, bo omijamy tę barierę nim strachu lęku obaw właśnie tego, że mi się raz coś nie udało i da się zrobić się proste rzeczy, które nie zniechęcają zachęcają do dalszej nauki, ale też widzimy, że uczniowie, którzy przechodzą ten pierwszy etap takiego oswojenie się stremowani mierną fajne rzeczy w dosyć prosty szybki sposób nagle chcą czegoś więcej IAM im dajemy po pierwsze, właśnie trudniejsze scenariusza trudniejsze projekty w scratchu to z 1 strony z drugiej strony kolejne języki programowania, bo to też jest jakby naturalna droga dla tych, którzy złapali tego bakcyla i się stają się pasjonatami, a jak wygląda ten trudniejszy przykładowy scenariusz z graczy Bojan do tej pory obserwowałam takie postacie, które chodziły i obraca się różne strony to było takie absolutnie podstawowy etap nauczania tego języka oczywiście, że Lwów włączamy do kolejnych projektów i zmienne, ale włączano różne czujniki małe dzieci już trochę muszą z matematyką sobie pokombinować, bo trzeba też tam trochę wyrażeń matematycznych oraz użyć dla 1 tys łatwiej wydajne innych jest trudniejsza ale, żeby ta ta świadomość tego, że mam szansę osiągnąć efekt, który gdzieś tam mojej głowie właśnie powstał jest też bardzo motywujące, żeby z tymi rzeczami co na to nie są trudne n p . z matematyką sobie powoli radzić i wolę chcieć je przejść test rzeczywiście chyba też tak zaprogramowani, że wiedząc co chcemy osiągnąć ani wiedząc co chcą się nauczyciel boty to dziecko jednak wiele do czego ma dojść ma jakiś obraz projektu końcowy to rzeczywiście jest istotne, żeby Maciek istotnym czynnikiem motywującym do Moskwy ukończenie swego projektu takie pytanie właściwie może on zasadnicze dla całej tej rozmowy po co dzieciom właściwie to oprogramowanie, bo jak to często się czyta w internecie mój ulubiony typ komentarzy test Hej, ale ja nie umie programować świetnie sobie radzę zarabia mnóstwo pieniędzy pomocą mojemu dziecku takie zawracanie głowy może lepiej niech się porządnie nauczyć tabliczki mnożenia Justyna co dziś odpowiedziała, ale nie wiem tak postrzegam programowanie kupno uniwersalną kompetencję ma dla studia w Miami logikę i jestem humanistką, bo bez wykształcenia nigdy w życiu po nim sam będę programować i zajmować takimi tematami i ta logika byłam takim obcym przedmiotem, o którym myślę, że nigdy w życiu nie wykorzysta potem nagle pojawia się oprogramowanie i pewne konstrukcje, które są w programowaniu oparte są bardzo mocno łacina logicznym myśleniu warunki zmienne pętlę to wszystko co poznajemy podczas zajęć z programowaniem można przyłożyć potem na inne dziedziny życia na rozumienie tego co się z nami dzieje w jaki sposób funkcjonuje człowiek w momencie, kiedy wprowadzamy np. pojęcia algorytm zastanawiamy się jak wygląda prosty algorytm przygotowania kanapki tak czy wstania rano próbujemy analizować naszą rzeczywistość, która nas otacza w pewien specyficzny sposób, który pozwala dzieciom uporządkować pewne rzeczy w głowach i po prostu lepiej w tej rzeczywistości działać dlatego dla mnie programowanie, a nie każdy musi iść programistą tak i zarabiać krocie ale jakby ta umiejętność przyda się im niezależnie czy będą lekarzem inżynierem ogrodnikiem czy kimkolwiek innym w życiu dorosłym ja mogę tylko dodać jeszcze 1 ważne są nim podpisy pod plecy sam powiedziała, ale ważne też torze, o czym często się zapomina albo mówi się za taki był kuriozalny mówić o tym, ale rzeczywiście skanowanie uczy takich kompetencji społecznych i ta jest bardzo istotne to wynika z bardzo wielu rzeczy Powiśla, dlatego że próbujemy tę metodyka nauczania programowania budować też na tym, że praca grupowa jest istotna praca w parach jest bardzo ważna, ale też te środowiska programistyczne mają do siebie, że często się spotykają, kontaktując ze sobą wymieniają złe, iż poglądy zmieniają swoje kody i mają różne koncepcje na to jak coś można zaprogramować to nie pasuje do tych stereotypów, jakie one do siedzącego gdzieś tam jak już dziś gramy z nim walczyli o PIT są to nie tędy to dokładnie tak i każdy, kto pójdzie do prowadzonej firmy, która programuje zobaczy, że ci ludzie prości nie są tymi programistami wywiad w wyciągniętym sweterku z pizzą i Colon przy biurku tylko faktycznie muszą pracować razem jest taki moment, kiedy próbujemy ze sobą porozmawiać i mówiąc o tym czy to nauczycielom jak mają uczyć uczniów to jest 1 z doktorem i podpowiadamy rys 1 z własnej z najważniejszych umiejętności, które powinniśmy uczyć młodych ludzi i programowanie temu świetnie sprzyja, ale jeszcze bardzo ważną rzeczą jest rozwój takich umiejętności związanych z kreatywnością, ponieważ problem trzeba wymyślać stworzyć coś mi satysfakcję z tego, że się zrobiło się do nas od, a od zalet, ale i tak jakby dla dzieciaków bardzo bardzo ważne, że rozwiązują problemy, a że muszą sami sobie poradzić z różnymi trudnościami, które napotkają i ten problem niż 6 przyp przerażające w programowaniu 2 z pewnym wyzwaniem oka jest jakiś błąd w kodzie trzeba znaleźć, czego on wynika poprawić to Super kot zadziałał mowa jest uśmiech i inni też pozytywnych emocji i to jest rzeczywiście także dzieci mają dość cierpliwości, żeby się przebić przez to tak jak sobie myślę to w programowaniu wystarczy zrobić jakąś 1 drobną jakąś drobną pomyłkę i cały koszyk wykłada i to wymaga bardzo od takiej dogłębnej analizy tam jest tych metod chociażby słynna metoda na Kopciuszka albo z takim zatrzęsienie i to jest także taki np. siedmio czy ośmiolatek będzie miał dość zapału i cierpliwość się często przed czy raczej stwierdził, że Jezus Maria długu do widzenia nuda po moich pierwszych lekcjach programowania mój czwartoklasiści stale na pytanie, czego się nauczył powiedział, że cierpliwość właśnie w PRL, więc rzeczywiście robi tylko my zauważamy, że to wymaga cierpliwości dzieciaki też to widzą na pewno nie będzie także one nie rzucą nagle inni tego wszystkiego i powiedzą nie nie mam już do tego cierpliwości, ale to jest to, czego możemy ich nauczyć tego, że nie ma zawsze prostego osiągnięcia sukcesu, że nie zawsze był jest tak droga bez problemu uważa czasem trzeba coś poprawić, a programują i wyłapują za 4 własne błędy uczymy się po prostu podwójnie i to jest trudna i dla nas dorosłych trudne dla dzieci, ale też ta sztuka wyłapywania tego co nie działa w kodzie wymaga czasu wymaga precyzji wymaga takiej uważności zupełnie inaczej ukierunkowuje nasz proces myślenia o VAT dlatego też uczymy programować na blokach na Puzzlach, gdzie łatwiej jest znaleźć błędy atutem przy programowaniu MEN wprawdzie konkretne bloki są podświetlane, gdzie jest błąd, a także dziecko analizuje tylko fragment alei jest dużo łatwiej, ale oczywiście potem można przenieść się na języki bardziej zaawansowane tak jak ma trafić mamy nawet ten język blokowym była potem możemy pisać normalnie ręcznie Skry tak jak dorośli wtedy tych błędów może być dużo więcej, bo tam każda literówka, a no niestety już się problemem, ale też dla starszych to za moment przejdziemy do tematu, który gościł od początku mnie nurtuje mianowicie co uznał Ciech Amica z rodzicami, ale to za chwilę, a naszymi gośćmi sądzi się Iwona Brzózka złotnicka koordynatorka Mistrzów kodowania oraz Justyna Płatek autorka scenariuszy edukacyjnych w Minecraft ten Homo science audycja Homo science nasi goście studia są z nami Iwona Brzózka złotnicka koordynatorka Mistrzów kodowania oraz Justyna Płatek autorka scenariuszy edukacyjnych Minecraft rozmawiano o tym jak uczy dzieci programowania w taki sposób, żeby się przy tym świetnie bawiły, a jednocześnie, żeby niepostrzeżenie wchodził do głowy różne informacje, ale to nie tylko o takie proste oprogramowanie przed chwilą wspomniał jeszcze o tym, że dzięki programowaniu można powiedzieć, że się różne rzeczy porządkują głowią się z oprogramowaniem uczy logicznego myślenia rozwiązywania problemów też cierpliwości cierpliwość wiadomo przez przydaje się zawsze, ale czy te umiejętności, których dzieci nabywają podczas nauki programowania czy to, więc go skracać czy Minecraft cie, bo mogą się jak jakiś sposób się przekładają na inne przedmioty w szkole albo też inne dziedziny życia czy zauważył ojciec naszej praktyki, żeby coś takiego miało miejsce, a ja mogę opowiedzieć Iwona jest z początku w emo Momo mojego rozwoju wsi rozpoczynam przygodę z programowaniem lubią brać tę historię, bo ona jest taka bardzo symptomatyczna jak zaprasza uczniów na lekcji programowania to wszyscy mówili mi o nim już tej Zuzi Kingi Joasi, bo są bardzo słabe z matematyki zmieni poradzą jak na szczęście nie zasugerowałam się tymi tymi odpowiedziami okazało się, że to, że ktoś jest słaby w matematyce albo, że uchodzi za takiego w tym systemie naszym szkolnym wcale nie znaczy, że osoby nie poradzi z programowaniem, że one jednak wymaga trochę mi nieco innych kompetencji albo po prostu pomaga powiew pewien sposób zrozumieć te rzeczy trasą liczników trudne i w jaki się sposób nie są w stanie tak powiem przed przebrnąć przez to w tym w tym nie wiem n p . na matematyce, ale i tu się okazuje, że radzą sobie znakomicie dzieciaki, które nurt często uchodzą za te bardziej takie łup Żarski w szkole w momencie, gdy przychodzą na lekcji programowania też okazuje się, że ta ich energia zostaje kosz sensownie spożytkowana to też jest bardzo takie wartościowe w tym programowaniu, że po potrafi zagospodarować tę energię kreatywność twórcze dzieciaków i skumulować się w postaci cóż takiego się efektu, który daje im poczucie, że są ważni, że można je za to docenić z Lublina po coś wartościowego, a co powie o tym jest fakturę, która uczy programowania mają w trakcie mi się też, że chodzi tutaj przede wszystkim o pewną taką uniwersalną umiejętność myślenia analitycznego tak, by niezależnie z jakim problemem spotykamy się na teście języka polskiego trzeba wreszcie z biologii, którzy sami dzieci jednak w szkole mają taki nawyk, ale nie wiem tego nawet ci nie zastanowię, a jak jest poprawna odpowiedź w momencie, kiedy programujemy i troszeczkę jak byłem zmuszony motywujemy do tego, żeby oni sami analizowali różne rzeczy to potem może to się przełożyć bardzo panie naturze poradzą sobie z problemami, które są dla nich nowe, a ich wcale nie muszą mieć jak bardzo stuprocentowego zasobów wiedzy, żeby je rozwiązać wystarczy, że zajmę się odrobinę logicznego myślenia aż łzy poradzić na klasówkach z innych przedmiotów, którzy są takie pułapki, które oczywiście w tym tradycyjnym z o systemie szkolnym mogą być niebezpieczne lizaków, ponieważ promowanie uczyni szablon nowych rozwiązań w związku z tym bardzo często dzieciaki mają bardzo takie wyjątkowe pomysły na to jak coś rozwiązać na innym przedmiocie, kto może zaskakiwać i mamy 3 zwiedzał nauczycieli, którzy rozumieją, ale są też tacy, którzy mają z tym jeszcze kłopot jak takie dziecko, które nagle zyskuje dużą wiarę w siebie dużo poczucie własnej wartości, które nie boi się wyrażać swojego zdania inni wymyślać tak naprawdę nieszablonowe niestandardowe rozwiązania jak się z nim uporać z resztą groza indywidualność w Polskim systemie edukacji, jakim jest coraz lepiej Starym systemie waluty cieszy, bo abstrahując od programowania są Minecraft jest dosyć ciekawy do wykorzystania na innych przedmiotach szkolnych, ponieważ możemy np. sens jako nauczyciel z odziedziczonego Graf zrobienie modelu wulkanu jakieś papiery Marshall czy czegokolwiek innego ale dlaczego dzieci nie mają tego zbudować Minecraft, jeżeli uwielbiał też środowisko, a także to samo może dotyczyć właśnie biologii, gdzie mogą zbudować komórkę miała oczy zwierzęcą 3 roślinną i będzie to projekt zaliczenie owe, które musi być skonstruowany zgodnie z tym co mają w podręczniku inne jeszcze sprawa związana z Eintrachtem to osób te kompetencje społeczne, a o, których już się odbyła też mowa o, ponieważ dzieci uczą się takiej etykietce na internetowej jak się komunikować na serwerze jak się dogadywać się między sobą a kiedy robił coś online, ale i to się wydaje bardzo o ważne, a czy były prowadzone badania, które by dowodziły tego w jaki sposób nauka programowania to umiejętności może wpływać później na losy dzieci w Polsce nie mamy takich badań, ale rzeczy się za granicą były próby i skanowania pracy muzeum skanowania mózgu podczas pracy takiej programistyczne i patrzenia, które te obszary są najbardziej aktywnej rzeczywiście wychodzi, że jest, jakby więcej obszarów uaktywnia onych są też badania jasno mówiąc jeszcze z lat osiemdziesiątych, które mówią jasno o tym, że rzeczywiście ten rozwój poznawczy jest dużo bardziej, jakby rozwinięty jeśli chodzi o mnie i że chodzi o tylko to osoby, które programują, więc na pewno tak jest i EMC wydaje mi się, że w brakuje w nich takich współczesnych współczesnych twardych dowodów na to, ale myślę, że praktyka uczy nas czy bardzo wielu osób bardzo wielu nauczycieli pokazuje, że nudno to obserwacje nie mogą być przypadkowe, że są tak bardzo zbieżne rzeczywiście Bridge, jaki myślą inaczej pracują inaczej saun SA są oni nieco innymi osobami, gdy programują i to rzeczywiście jest na takim potwierdzające się w bardzo wielu obserwacji bardzo wielu obszarach planowane są tak rozmawiamy jest tak miło i te w tej szkole wszyscy się tego uczą i w ogóle sobie myślę o normalnej szkole z 30 osobową klasą i nauczycielem, który trochę się boi komputera i t d . czy to nie jest także to wszystko, o czym mówimy i ze stron z kretesem Minecrafta to są takie zabawy dla bogatych, którzy do, do których taka normalna szkoła właściwie nie ma dostępu jak to w praktyce wygląda czy rzeczywiście nauczyciele mają szansę się tego nauczyć czy też nie jest także, że to jest taki dla nich kolejny zawracanie głowy czy to nauczycielowi faktycznie coś daje poza tym, że znowu coś musi zrobić i syna mówią, że jestem humanistką ja również był humanistą polonistką z wykształcenia, więc wydaje mi się, że to jest absolutnie dla każdego jest zawsze mówi, że jeżeli ja mam radę na pewno każdy da radę, ale ich nie ma innego innej możliwości rezer w mistrza kodowania mamy 1300 szkół i naprawdę różne warianty mamy tych, którzy nie chcieli w ogóle i na początku są oprogramowanie odrzucało i wręcz im winni, bo akurat poseł tutaj jest z nami nie chce nic z tym nic wspólnego Ełk, więc najważniejsze jest chyba przełamanie tej pierwszej barierę, ale po pierwsze, dotarcie z komunikacją, dlaczego jest to ważne, bo ma o tym wiemy rozmawiamy o tym, to jest nasza codzienność Reiss się przy końcu tego, że to jest wartościowa i wiemy, dlaczego jest wartościowe, ale wciąż brakuje takiej masowej, więc na temat, dlaczego programowanie jest ważny jest chyba misja każdego z nas, żeby rzeczywiście o tym, mówić, dlaczego to jest istotne i co co daje rzeczywiście tym młodym ludziom jak to ich sytuuje w dzisiejszym świecie w UE czy to jest zabawa dla bogaczy absolutnie nie my też, że w mistrzach pracujemy tak nadciąga nad dnem na czym możemy już jest szkoła, która ma słaby komputera wiem, że z tym sprzętem szkoła jest bardzo różnie często dramatycznie to pokazujemy jak z tym sobie może razić pamiętajcie też o tym, że programowanie możemy uczyć bez komputera i też taki wariant el być może ekstremalny, ale naprawdę bliski naszemu sercu i plasując się bardzo, że w trendach edukacyjny takich światowych pokazujemy mistrzach jak może promować czy uczyć tego logicznego myślenia on po prostu bez sprzętu także dla chcącego nie ma przeszkód mistrzowie kodowania na pewno zrobi, ale niesamowity show pracy, jeżeli chodzi o takie uświadamianie, dlaczego programowanie jest ważna, jeżeli chodzi my krawca oto jesteśmy na samym początku drogi, a 9 m to w edukacji to jest fenomen ostatniego roku także mierzyć troszeczkę czasu minie, zanim nauczyciele nauczą się same gry nauczą się jak z nich korzystać, ale o tyle tutaj pozytywnie postrzegam to, że w latem tego roku ma pojawić się tak specjalny specjalna wersja Minecrafta Minecraft tylko 3 najbliższe plany, który ma pomóc nauczycielom administrować klasom, a i to być może będzie właśnie taki moment przełomowy, od którego nauczyciel z szóstego realnie korzystać, dokąd doprowadzi będziemy obserwować, ale jestem dobrej myśli tu warto wspomnieć o tym, że Minecraft cie w 2014 roku zaszło dość istotna zmiana znaczy może nawet nie wszyscy o tym, wiedzą o niej wszyscy gracze Minecrafta firmę robiącą Minecrafta Microsoft co było pewnym zaskoczeniem, ale w tej chwili widać, że właśnie manko w Microsoft idzie w stronę tych rozwiązań edukacyjnych Acta zdaje się, że to, o czym już edycja to jest właśnie już inicjatywa w dokładnie Microsoft bardzo dużym szacunkiem traktował wszystkich graczy tak, że rzeczywiście Minecraft nie zostało zmienione żaden drastyczny sposób po przejęciu przez tego giganta został pozytywnie MO strzeżona i w tej chwili działa, jakby etyka czynsz ma być taką ścieżką edukacyjną nowoczesną ścieżkę edukacyjną, które są promowane przez tą międzynarodową firmę i w związku z tym, że ma takie zaplecze do celu projekt ma szansę się udać i czy to będzie działał podobnie jak program mistrzowie kodowania można tak powiedzieć czy wręcz konkurencyjnie względem Mistrzów kodowania może się tak zdarzy się w programowaniu konkurencja jest zawsze wskazana i potrzebna jest słuszna odpowiedź im więcej osób nieważne, jakiego języka będzie się uczyło nieważne, jaki program będzie promował proklamowanie to celem, bo nas wszystkich jest to, żeby jak najwięcej osób dotarło do znacznie większy wzrost liczby osób dotrzeć informacja o tym, że programowanie jest ważne, więc tu konkurencja wskazane nie dostrzegam to komplementarne, ponieważ że, gdyby dzieci, które uczyły się na skręcie mogą przez MEN Krafta i u rozwijać talent umiejętności oraz w drugą stronę awizo to im więcej bodźców programistycznych im zapewnimy tym one będą dalej głębiej to wszystko Wolf poza tym zauważą chyba, że jeżeli coś się sprawdza w 1 grze i drugie dno być może jest to jakiś uniwersalny język, którym można się posługiwać w wielu dziedzinach funkcje logiczne są bardzo podobne oparte na tym samym, więc można wykorzystywać wiedzę umiejętności, które zdobyło wcześniej, a my kre w może o tyle nie jest konkurencyjny do Mistrzów kodowania, bo jest dużo szerszy tak nie tylko oprogramowanie może tutaj uczyć historii języków matematyki być może ta wersja wykresie najbliższym, ale będzie także do innych przedmiotów wykorzystywana, bo taki potencjał ma, a w takim razie szczęście zapytać o to co zrobić, żeby się właściwie do tego zabrać co znaczy, jeżeli jestem szkołą to co właściwie mam zrobić z, żeby się zabrać za skrawek ciała co robić, by zabrać za Minecraft, zaczynając grać w ja zawsze mama to pierwszą odpowiedź, którą lektury udzielam to jest coś trzeba chcieć to jest rzeczywiście bardzo istotne, żeby to co mówią Dziady komunikacji docierania z komunikatem, dlaczego to jest ważne i przekonujemy, żeby te osoby, które wchodzą tam ścieżka świadomie na nią wkraczały, żeby rzeczywiście rozumiały po co to jest to jest pierwsza bariera, którą trzeba pokonać mam wrażenie, że jeżeli nauczyciele wiedzą, że to jest ważne, nawet jeżeli nie do końca teście rozumieją to ich motywacja do tego, żeby uczyć się tego potu, żeby potem uczyć dzieciaki pokonywać barierę typu nie zawsze wiem wszystko, a raczej zawsze jest taki moment, że nie wiem czegoś lub jest jedno 100 mniej bolesne inni my też obserwujemy mamy 31000 nauczycieli w programie, że to są nauczyciele, którzy dokładnie, jakby idąc tym tropem czy zrozumieli, że to jest coś co jest ważnego w edukacji warto wykorzystywać i przychodzą mówią pomóżcie po powiedz nam co mamy zrobić my ich bratem potrzeby odpowiadamy też mamy nauczycieli to jest bardzo istotne nie tylko informatyków wręcz przeciwnie mamy większość nauczycieli, którzy są mniej informatyka ami mamy wiele dziewczyn z edukacji wczesnoszkolnej uciął 13 klasy 13 mamy polonistów mamy historyków przyrodników językowi ojców matematyków i t d. tak dalej, więc ta rzesza ludzi, którzy chcą programować te nie są tylko informatycy im się, że to jest takie ważne, że to macie, pokazując jak ważne promowanie, że tak dużo osób z niego nie z tej profesji, ale docenia jego wartość i widzi zastosowanie na swoich w swoich obszarach, a ja myślę, że wielu nauczycieli czuje potencjał Minecrafta słyszą dzieci, a ona w drafcie i pierwszy krok jest po prostu zagrać dobre i zobaczyć, o co w nich chodzi, jeżeli nie poczujemy to będzie nam trudno, a konstruować zajęcia z użyciem aniżeli nam się spodoba może się okazać, że aż taki nauczyciel zacznie tworzyć nowe scenariusze i budować bazę wiedzy niestety na tę chwilę jeszcze w Polsce nie posiadamy, a materiałów form edukacyjnych dydaktycznych, które z, których mogliby nauczycielem można skorzystać dopiero prawdopodobnie będzie powstawać na ten moment mogę tylko zaprosić na grupy facebookową dla nauczycieli, a Minecraft edukacji PL, a która pokazuje żona już po miesiącu mamy tam prawie 150 osób zainteresowanych tematem mam nadzieję, że to społeczność, która tworzy się wokół tej grupy pozbędziesz się tą wiedzą wymieniać się tworzyć materiały, na których dalsze dasz nauczyciele więcej osób będzie mogło pracować jako już, o czym gotowe leży też sobie radę z angielskim to tam materiałów jest już znacznie więcej zdaje się z tonu wiadomo, że to zawsze też bariera to ostatnie pytanie już króciutkie czy jest coś z tym jakieś miejsce dla rodziców, bo szkoła szkoła, ale fajnie pewnie byłoby, żeby coś donoszą, że raczej się zbierze w tej chwili wakacje pewnie mieć trochę więcej czasu w domu rodzice stresu w my pracujemy z rodzicami od początku i to jest w ogóle takimi ataki partner nasz, który jest kluczowej konieczne zaczynamy z bardzo małymi dziećmi programować, więc ta rola rodzica jest w tej ani zastąpiona rodzice często wymyślają kary dla rodzin swoich dzieci na pewno wiecie, jakie zakaz komputera, więc musimy z nimi rozmawiać, że programowanie to nie jest taka zwykła zwykłą przekrzykiwali się przez komunę w komputerze przez internet i serwowanie potem internet rzeczy się czegoś uczę i tego też musimy nauczyć rodziców, czego uczy programowania jak może dziecko wspierać bardzo wielu rodziców chce ME i zgłasza się i to też pewnie jak się przejrzy różne fora to bardzo wielu ojców szuka takiej oferty zajęć program dla dzieci, więc jest duża świadomość, ale wciąż niewystarczająca dlatego cały czas coś ich edukujemy problem osiedla dla rodziców również, na których raz rzeczywiście sadzamy ich popisy przed komputerami czy przed jakimiś innymi urządzeniami mówimy zobaczcie spróbujcie sami, gdy esesmani odkrywcza czy zapisy na takie warsztaty są dostępne online np. z rad raczej jeździmy regionalni robimy te warsztaty po prostu w regionach, czyli na najczęściej w tych miejscowościach Warszawa kontestuje uprzywilejowane z dużym miastem takie oferty można znaleźć więcej, ale my jeździmy po małych miejscowościach, gdzie po prostu wieki szkole przedszkolu skrzykuje my tych rodziców zapraszamy i mówimy im co robimy i jaki pokazujemy to są takie bardzo ważne to bez zajęcia rodzic Minecraft czy hoteli stanowiska są bardzo skuteczne są rodzice, którzy grają z dziećmi w Minecrafta jest naprawdę Super, bo wtedy jest to wspólny czas spędzony przed ekranem też pewna kontrola tego co dziecko robi w żadnym ukierunkowania tak słuchaj zbudujmy jakiś tam mechanizm ZO stał na czele takiej elektroniki my krawcowej, a i to może być fajny czas z drugiej strony są rodzice, którzy bardzo negatywnie podchodzą do Minecrafta jest gra, która uzależnia nawet strata czasu, ale i tych rodziców chwalono jeszcze Grześka trzeba uświadamiać i pokazywać im, że to nie jest tylko taka brzydka i filozof Matta gra tylko coś fajnego co może służyć edukacji, a ich dzieci my także robimy warsztaty dla rodziców, gdzie mogą przyjść i pograć Minecrafta takim bezpiecznym środowisku dorosłych z drugiej strony, jeżeli chcesz nie przyjdzie na takie warsztaty bardzo zachęcam do tego, żeby musieli z dzieckiem i zagrać razem, żeby dziecko było tym ekspertem, który wprowadza w ten świat Minecrafta owe rzeczy takie odwrócenie ról w dorosłe dziecko i to może być niesamowite przeżycie, ponieważ prowadzi młodzi ludzie będą mieć satysfakcję z tego, że mogą pochwalić swoją wiedzą umiejętnościami w grze, a rodzic w końcu zrozumie na czym ten młody człowiek spędza tyle czasu przy komputerze, gdybyśmy mieli na koniec skierować dzieci rodziców nauczycieli w miejscach w internecie, w których dowiedzą się czegoś w jaki sposób rozpocząć naukę skradziono UKE oprogramowania Minecraft CSR to w jakie strony internetowe pod polecił, abyście moczy się zapraszamy do nas do kontaktu mistrzowie kodowania krótko PL kontakt mowa mistrzowie kodowania Prokopa zawsze odpowiadam zawsze próbujemy coś doradzić pod takie indywidualne potrzeby każdego z każdej osoby, ale ja zapraszam na stronę naszych kursów programowania Minecraft Chery z majątku dla aut PL oraz z naszego Facebooka, gdzie też dzielimy się różnic też inspiracjami dla rodziców, ale i dla nauczycieli, a naszymi gośćmi były się Iwona Brzózka złotnicka koordynatorka Mistrzów kodowania oraz Justyna Płatek autorka scenariuszy edukacyjnych w Minecraft dziękuję dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: HOMO SCIENCE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA