REKLAMA

Jakie prawo na morzu? Rozmowa z prof. Jerzym Młynarczykiem

OFF Czarek
Data emisji:
2016-05-17 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
31:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
no i ich z Cezary łasiczka program Owczarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Gdańsku tam jest prof. Jerzy Młynarczyk z wyższej szkoły administracji biznesu imienia Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni dzień dobry witam serdecznie panie profesorze w dzień dobry witam pana wiedzą państwo może nas może będzie ciebie wiernie strzec śpiewano drzewiej i dziś też czasem alternatywą było na dnie swoim Rozwiń » Lec natomiast nie było nic o tym, że, a będziemy też przestrzegali prawa twojego tanim środkiem trawa Neptuna jakiegoś tylko takiego to coś co nazywamy prawem morskim dnem także ta morska praworządność nie występuje z polskich pieśniach marynistycznych no ale rozumiem, że ktoś się dziś na morze wyprawiam albo eksploatuje albo robi różne rzeczy związane z morzem to prawa Morskiego w powinien przestrzegać, ale skąd takie bez tak jest to prawo morskie w ogóle siedzi obok, bo przecież Thomas państ w, które dostęp do morza mają mniejsze lub większe no i które choć musiał się dogadać po dziś dobrze to co da się dzieje to przechodzi ludzkie pojęcie dobra dajmy się usystematyzować to jakoś zamkniemy to w paragrafach i przepisach muszę przyznać, że przeżyłem ostatnio pewien wstrząsu, bo uświadomiłem sobie, że prawem morskim zajmuje się już mój Boże 60 lat i zaczynam je powoli rozumieć zaczynam mniej więcej wiedzieć, o co chodzi oczywiście prawo morskie zrodziło się właściwie z bardzo prostego faktu, że uświadomienia sobie czy miasto może w życiu ludzkości cywilizacji przepraszam, że te wielkie słowa jak 1 z mądrych filozofów angielskich powiedział, że nazywanie naszej planety kulą ziemską jest nieporozumieniem zupełnym bowiem ponad 70 % powierzchni to są może ją ocean po co za kula bardziej z tabloidem co do ściany diodowe lampy umarła, bo PiS w stadzie jest, więc ziemię maszyna zrobiła się, robiąc właśnie, ale mówimy potocznie kula żelazka no i to może oddziaływały na wschód na życie ludzkości na naszą cywilizację wykonasz, ale ten sprzed kilku tysięcy lat również bardzo silnie ja kiedyś na moich seminarium, bo prowadziłem nie prowadzę seminaria z prawa Morskiego, na których są już dyskutuje się różnych problemach nie tylko o prawie nie tylko w morzu zadałem kiedyś takie pytanie mojemu słuchaczom i że zrobi wrzeszczeli wymienić wynalazki, które zmieniły się byt ludzkości, które zmieniły rok życia zmieniły cywilizację i wymieniano tam wszystkiemu znamy je tam samochód samolot wsiedliśmy do osiągnięcia medyczne, ale proszę sobie wyobrazić, że nie wymieniono 1 genialnego wynalazku ludzkości wynalazków żagla, bo kiedyś zaczynało działanie człowieka na umorzono to był przecież jakieś tam wydrążone w pełni łódki, ale potem człowiek w starciu żeglować i dzięki temu, że wynalazł żagiel auto nie ukrywajmy ruszą na podbój świata zresztą zaczęto uprawiać może to było kiedyś tak przed wojną modne powiedzenie w różnych cenach czasem się mówi, że to były cele Odkrywców, którzy pragnęli gdzieś tam coś znaleźć jakieś nowe ludy jakieś nowe lądy te wyprawy pierwsze wyprawy morskie to były wyprawy łupieżcze rów no nie oszukujmy się to chodziło o władztwo i do władz, bo nie tylko na morzu, ale władztwo także nad innymi rządami, które gdzieś tam znajdą wolne, a dopiero potem zaczęły się działalność nazwijmy to gospodarcza zorientowała się głośno może wozić ludzi wozić ładunki i w tym momencie właściwie zaczęły powstawać różne różnego rodzaju zwyczaje, które zostały potem aprobowane przez władców ówczesnych no i tak prawo wkroczyło na możliwe no ale to wkroczyło tak zapewne zwyczajowo każdy podejrzany, kto tego prawa przestrzegał mówiono dobrze prawo jest dobre pod warunkiem, że odpowiada mojemu mojemu królestwo oczy mojemu państwu życzę mojemu trenerowi dokładnie tak tak było oczywiście jak mówią działalność człowieka na morzu to niebyła tylko ktoś czasem swoją działalność handlowa służącą rozwojowi cywilizacji służąca wymianie ludzi i wymianie informacji to ciasto była działalność przestępcza znamy źródła starożytne, które w piratów morskich nazywa ludźmi honoru prawda to był dowód odwagi dowód mają stworzyć ktoś wsiadał uzbraja okręt i ruszył do ruszył o to, żeby tam dachy doznawać różnych przysporzeń majątkowych przy okazji, ale to były bardzo często właśnie wyprawy służące potem zaczęto nadawać im pewne formy prawne służące zawładnie 5 i my do dziś dnia w prawie morskim w pewnym jej szef jego części pewny jego części mamy ten problem jak zawładnąć możemy przecież cała cała całe rozważania, które poprzedziły taką przepraszam, że mówią o rzeczach i ściśle prawnych taką konwencję i 80 tego drugiego roku używam tego, by o prawie morza właściwie służył rozwiązaniu temu jak ma wyglądać władztwo nad morzem w mobilnym na Jamajce no wiesz wiec oczywisty tak oczywiście to było to był ten dylemat, kto przy, którym stale i ludzie Stali już kilka szereg wieków temu czy może ma być czymś otwartym czy może i obszary mórz oceanów należy podzielić między państwa, więc głównie między państwa i w ten dylemat w istocie do dziś ja istnieje, chociaż stworzono plan ambasador Pinto, którego zresztą pracując na Malcie miałem zaszczyt poznać stworzył taką koncepcję mięso surowe mięso wspólnego dziedzictwa ludzkości i określił w ten sposób może pełny, ale przecież są zabiegi poszerzania władztwa państwa przybrzeżnego dna morze terytorialne potem nad strefą wszystkie ekonomiczne strefy przyległe i t d . i t d. przecież jak kiedyś studentom z moim zadałem pytanie, jaki miały wpły w miała wpły w armata czy artyleria szerzej na rozwój prawa Morskiego oni biedacy nie wiedzieli, bo kiedyś zwyczajowe 3 min Love morze terytorialne wiązało się z tym, że to oburza się artylerii są z lądu jak z armaty mógł strzelić facet do okrętu i go trafić tam było morze terytorialne oczywiście teraz ujęto to formy prawne, ale stale są dyskusje na temat, bo to już nie tylko chodzi o to, żeby poczynić pływać, ale przede wszystkim chodzi o to, żeby instalować tym różne struktury, a poza tym całe podziemie morskie to te bogactwa, które się znajdujemy jedynie i pod dnem morskim to jest coś niezwykłego jak o zlotego panie profesorze powrócimy po informacjach, które już zbliżają może tak w studio Gdańsk jest prof. Jerzy Młynarczyk z wyższej szkoły administracji biznesu imienia Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni rozmawiamy dzisiaj o prawie morskim, a ja także zaproszona wykład pana profesora we czwartek 19 maja o godzinie osiemnastej w hotelu rezydent plac konstytucji 3 maja 3 w Sopocie informacje o dziesiąty 20 po informacjach wracamy do prawa na morzu tu Cezary łasiczka programy Owczarek w studio w Gdańsku jest prof. Jerzy Młynarczyk z wyższej szkoły administracji biznesu imienia Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni rozmawiamy o prawie morskim i przypominam w najbliższy czwartek 19 maja o godzinie osiemnastej w hotelu rezydent przy placu konstytucji 3 maja 3 w Sopocie wykład pana profesora zatytułowany prawo na morzu, jeżeli ktoś jest w tym prawem zainteresowany tą zachęcam do udziału w tej w tym wydarzeniu panie profesorze przed informacjami inny mówiliśmy czy pan właściwie mówił, że nie tylko to, co gdyby na morzu czy morzu, ale także w podziemiach, czyli pod dnem morskim przykryli je ne stało się przedmiotem zainteresowania tak my prawnicy Mary niższe oczywiście interesujemy się tym co jest na morzu co jest w morzu, ale także tym co jest na dynie i pod dnem morskim Otóż mam tu pewne pewne spostrzeżenia w tym zakresie przez kilka lat pracowałem w tym momencie troski o światowym Uniwersytecie morskim i odbywaliśmy naszymi studentami takie jak to mówiono wówczas swój kraj przed i takie podróże studyjne m. in. tam zaś landy na morze północne tam, gdzie są te pola naftowe ogromne muszę powiedzieć, że blacha to przygoda, dlatego że trzeba było przejść najpier w takie krótkie przygotowanie w Aberdeen Szkocja jest taki specjalny ośrodek lemiesz 3 dni takiego treningu to się leci helikopterem nad wieże wiertnicze i ten trawnik między nimi polega na symulacji katastrofy helikoptera przyznam, że no ja nie jestem człowiekiem zbyt odważny ma całkiem się bałem jak trzeba było przeżyć to symulacje na takim basenie w wielkim swą la mi z deszczem czy działo się w takim w takiej kabinie helikoptera, która spadała trzeba było się jakoś wydostać się oczywiście to niczym nie groziło to byli płetwonurkowie najwyżej można było wody z tego basenu napisz na lepsze życie było jak pierwszy raz bałem się diabelnie, ale my potem już na 2 następnych podróżach nadrabiałem oczywiście Miednoje branża bohatera Otóż byliśmy tam i widzieliśmy z bliska ten problem wydobywania ropy i tam dopiero dowiedziałem się było to przecież wiele lat temu, że współcześnie wydobycie ropy nie mówią o innych bogactwach podziemnych, ale wydobycie ropy jest znacznie tańsze niż wydobycie ropy z lądu tomie całkowicie zaskoczyło poza tym zobaczyliśmy tam technikę technikę już nie może nie 2001. 2002 . wieku ja miałem każdy z nas miał w kieszonce cóż w rodzaju takiej takiej karty jak to kredytowe są przybliżyć torowe, dzięki którym w Aberdeen wiele set kilometrów wiedzieli w inny w jakim miejscu w wieży wiertniczej czy tych pomieszczeń hotelowych jesteśmy, ale i nas prawników marynistów interesuje oczywiście, bo tam powstaje cały szereg bardzo interesujących problemów prawnych umarzanych z wydobyciem, a także, że odpowiedzialnością za ewentualne wypadki prawda, które mogą się zawsze niestety czasem krzywe wieże wiertnicze zdarzają, ale naszym prawników marynistów przede wszystkim interesuje najszerzej pojęta Żegluga i to wszystko co się z żeglugą pośrednio i bezpośrednio wiąże, bo to jest podstawowa forma działalności człowieka na morzu, ale w pożarze lub domu pojawiają się właśnie i tym wydobywanie mienia z morza, bo kiedyś łapano ryby zwierzęta morskie teraz wydobywa się cały szereg innych rzeczy interesuje nas jeszcze 1 kwestia niezwykle istotna, która nabrała ogromnego znaczenia w okresie szczególnie po drugiej wojnie światowej zanieczyszczenia mąż kiedyś może w istocie było traktowane jako jedyny wielki śmietnik wrzucam tam wszystko to wszystko zginęło 60 lat nie i nikogo to więcej nie interesuje, ale wciąż interesuje panie prof. Bałtyk przecież pełen jest niestety tak niestety ma pan rację panie redaktorze byłem kiedyś w jakiej konferencji organizowanej przez ministra były komitety morskich działałem tam kiedyś i mówiono na temat tego zanieczyszczenia morza mówiono tam rzeczy niezwykle interesujące, które przyznam poruszyły mnie Otóż okazało się, że te wszystkie spektakularne katastrofy typu rożne olejową i t d . to co telewizja pokazuje statek się rozbija wolontariusze myją tamtych biednych ptaszki, które te Otóż te spektakularne katastrofy co najmniej groźne w istocie co najmniej groźne tak bardzo bardzo interesujące np. tam eksperci tłumaczyli nam, że znacznie bardziej niebezpieczne jest zanieczyszczenie morza plastikami, bo tę debatę Europa litewskie pochody toczy się tam resor burzą po jakimś czasie w morzu po prostu nie ma po nich śladu, a jak mówię to są spektakularne katastrofy natomiast wiadro z plastiku wrzucamy do morza zdaniem relatywnych Wehrmachtu mówiła czy Niemcy zdaniem chemików pozostaje to na wieki wieków, a najstraszniejszą rzeczą są odpady nuklearne pamiętajmy, że to odpady nuklearne nie tylko są transportowane morzem w Cieszynie są często myślą, ale także są częścią składową silników okrętów wojennych i pamiętamy takim przedstawicielem agencji energii atomowej tłumaczył nam, że jeszcze wydarzyło się awaria takiego silnika na jakimś morzem zamkniętym i służył niestety przykładu Bałtyku to skutkiem tego byłoby zamknięcie całego akwenu na 30 lat wszystkich portów wejścia z 1 słowem cmentarz no i kiedy się po Wiśle VfL Bochum 3 konto mówił w nawiązaniu do morza Bałtyckiego zrobiło mi się zimno na plecach, dlatego że tutaj pływają okręty o napędzie jądrowym panie profesorze a jaki kwestie są do dziś kwestiami spornymi, jeżeli chodzi o prawo morskie co dzieli państwa, czyli przede wszystkim przepraszam, że powiem tylko wąsko myślącym prawnik, czyli przede wszystkim w skali międzynarodowej, ponieważ ja działałem nauczyłem prawa Morskiego w różnych dziwnych miejscach świata gdzieś tam w Chinach w stanach Zjednoczonych Wielkiej Brytanii na Malcie ten się leczy, ale i mam swoich magistrantów nawet na w Kiribati i na Wyspach Cooka o błąd co liczona żyli uczyli nas wychyli to mówię jako prawnik dzieli nas specyficzne ujęcie, jakie towarzyszy tzw. anglosaskie mu się systemowi prawa, który w skrócie nazywany jest angielska handlu w prawo powszechne i prawo, które określamy jako prawo kontynentalne prawo powszechne Camelot to nie jest tylko prawo na tej wysepce obowiązujące, którą nazywamy wielką Brytanią partia rządzi królestwem z MO Zjednoczonego Królestwa tuszy zwierzęcej jest prawda, ale to na połowę w połowie świata obowiązują te przepisy i tam jest zupełnie krańcowo inne podejście i konflikty, które czasem obserwujemy na konferencjach w unii Europejskiej polegają na tym, że nasi angielscy przyjaciele czy gry nie nie potrafią dostosować swojego sposobu rozumowania prawniczego do tego, który dominuje w kontynentalnej części Europy chodzi o co chodzi o to, żeby Anglosasi generalnie mówią w tych sprawach morskich szczególnie handlowych, bo nie mówmy o problemach bezpieczeństwa czy właśnie administracyjnych kwestiach związanych z moją morską to muszą być przepisy międzynarodowe, które to regulują i tak jest, ale w całej sferze prawa handlowego Morskiego powinna decydować umowa z zainteresowanych podmiotów koniec kropkę tymczasem w na kontynencie dominuje pogląd, że niech przynajmniej niektóre kwestie powinny być ujednolicone w skali międzynarodowej i teraz mamy właśnie taką sytuację, że mamy w prawie morskim globalnych konwencje skróty co jakiś tam kwestii regulowanych w skali światowej oczywiście można wejść do takiej konwencji lub nie wejść, ale rysował się kiedyś teraz już osłabło to rysowała się tendencję do tego, że brak 3 w skali Europejskiej rozstrzygać w sposób wiążący pewne kwestie związane z handlowym prawem morskim, który miał się osobiście najbardziej interesuje to jest to powoduje spory właśnie ty to powoduje niemożność stworzenia pewnego ładu Międzynarodowego, który jak powiadam jest potrzebny w swojej firmie z nowego prawa publicznego tam, gdzie chodzi o zawłaszczanie obszarów morskich w kwestiach bezpieczeństwa tu muszą być przepisy i są, ale cała sfera wymiany handlowej na morzu powinna być jednak moim zdaniem może aż za długo wiem, że długo żyłem wśród Anglosasów musi być poddana RAŚ, czyli właśnie w umowie a, a nie jakichś wiążących regulacji, bo w istocie nie ma 2 identycznych całkiem identycznych umów handlowych darmową wrócimy panie profesorze do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o dziesiątej 40 już za kilka minut państwa z moim gościem ze studia Radia TOK FM w Gdańsku jest prof. Jerzy Młynarczyk z wyższej szkoły administracji biznesu imienia Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni wracamy po informacjach Cezary łasiczka program Owczarek studio Radia TOK FM w Gdańsku jest prof. Jerzy Młynarczyk z wyższej szkoły administracji biznesu imienia Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni panie profesorze niekiedy czasami tak lżejszym okiem i ruchem chcemy przyjrzeć się przed wyprawą amerykańskiemu to zawsze wyciągać jakieś takie inne przypadki, że oto w takim a takim stanie nie można plucia w takim w takim stanie nie można mieć kamienną dawek krótszych lub dłuższych i wszyscy TKH w Opocznie mamy z tego trochę, a jeżeli chodzi o prawo morskie czy są jakieś takie przepisy zwyczaje, które no nie wiem pana marzenie, ale kogoś, kto nie siedzi w tym po uszy może rozbawić albo zastanowić albo zmusić do refleksji Szanowni państwo panie redaktorze oczywiście stany jeśli użył pan tego przykładu są mocarstwem morskim także mocarstwem gospodarczym i oni mają wpływ w zakresie prawa Morskiego pewne swoje specyficzne rozwiązania ja myślę, że te przykłady, o których pan był łaska w powiedzieć wynikają z pewnego no jednak zamiłowanie do tradycji to jest wprawdzie młoda demokracja, bo zaledwie 12 letnia, ale tam jeszcze ustanowione jakieś prawo to nie śpieszą się tak bardzo z jego likwidacją służb stąd też czasem śmieszne takie sytuacje, gdy ktoś się raptem odkrywa, że czegoś nie wolno natomiast jeśli chodzi o prawo morskie my pilnie patrzymy na to by stany Zjednoczone mają olbrzymią to jest jedno z tych państw wielkich Bandery, jakie nazywamy np. jeśli dyskutowany jest w skali międzynarodowej jakaś konwencja międzynarodowa to ja zawsze zaleca, żeby kolejnym ministrom myślimy pytali o zdanie oczywiście, że Mariusz zobaczyć np. w stanach Zjednoczonych jest dyskusja, która sprzyja przyjęciu przystąpienie do tej konwencji czy nie w tej chwili my mamy taką sytuację, bo to opracowano nową konwencję dotyczącą 1 z kluczowych kwestii na morzu mianowicie przewozu ładunków to są tzw. regulator damskie nogi są teraz ożywione dyskusje czy do tych reguł Rotterdam, które wprowadzają pewne nowatorskie rozwiązania do autora starej tradycyjnej przyszłe umowy przewozu ładunku czy do tych regulator damskich Polska przystąpi czy nie przyznam, że z wrodzonym sobie oportunizmem mówię zaczekajmy popatrzymy na stany Zjednoczone popatrzmy na inne państwa, w jakich bander, żeby nie wyskakiwać przed szereg, bo potem zostaje się outsiderem w tym biznesie już dziś zostaje outsiderem to lepiej zaprzestać uprawiania gospodarki morskiej trzeba być głównym nurcie stąd też, by z PRL, a w prawie morskim mamy ja obserwuję właśnie politykę morską także Stanów zjednoczonych, bo ona w niej znajduje odbicie tych konfliktów, o których pan był łaska w przed przerwą numer pytać babka ten konflikt tradycyjnie na morzu dziś, choć międzynarodowe prawo morskie handlowe konflikt między przewoźnikiem, a właściciel w ładunku to jest konflikt interesów przewoźnik całe przez cały czas chciał, żeby prawo morskie było tak sformułowane, że było właściwie za nic nie odpowiadał i były takie mrozy jeszcze w 18 w dziewiętnastym wieku rozmowy że, ponieważ wyprawa morska jest wiąże się z ogromnym ryzykiem notuje się podejmuje przewozu ładunku reż Jeanne Lee do ich winy, ale jak nie dowiozę no cóż znaczy, że Bóg tak się albo jakiś potwór Borski napad albo piraci albo coś tam innego się stało z kolei właściciele ładunków chcieli powiedzieć kochany przewoźnikom jeśli ty chcesz tam mam wozić to musi nam zagwarantować ten ładunek znajdzie się z miejsca, w którym był w miejsce znajdzie się w miejscu, w którym powinien się zna, ale z, a i to jeszcze on też ogromny konflikt właśnie stany Zjednoczone przesłali swoje potem z Floty handlowej są jednocześnie państwem ładunkowych jak w TOK FM nakazywałaby także te doświadczenia tam są bardzo interesujący, a jeżeli chodzi o kwestie dotyczące szelfu czy błędna czy też wolno właściwie tego co jest pod morzem w jaki sposób to ma kontakt z tym co jest nad morzem myślę tutaj sobie o pas byłby możliwym konflikcie czy też konflikcie pomiędzy Kanadą, a Rosją, jeżeli chodzi właśnie o ne od o dostęp do dna Morskiego to tata się z czego rodzaj jakieś interesujące kwestach niewiele wiemy o tym, dlatego, że toczy się taka trochę zakonspirowane, a przepraszam za to być może niefortunne określenie zakonspirowane gra polityczna jeśli chodzi o no o akweny te właśnie północne tam dokonano szereg i bar szeregu bardzo istotnych odkryć szczególnie jeśli chodzi o zasób tych podziemnych w rzutach powiem podziemnych różnych środków niezbędnych ludzkości i to tam jest cały szereg sytuacji dla prawnika bardzo niejasnych, bo nie ukrywajmy tam w grę wchodzi polityka, a jeszcze oprócz tego wchodzą w grę kwestie militarne, o których właściwie nie wiemy wiele ja z obrazków kiedyś interesowały mnie np. problemy militarnego wykorzystania może i właściwie z takich my odosobniony ich opinii, gdzie reszta w prasie jakiś fachowej można było wyczytać co tam się dzieje naprawdę w tym zakresie także tu my prawnicy Mary niż ci, których zajmujemy się to handlową czy też może tak powiem uprawy zboża no to szczerze mówiąc niewiele możemy powiedzieć, bo to wszystko jest otoczone jest jednak co najmniej dyskrecja jeśli nie tajemnica w opolska, a prawo morskie, jakie są najważniejsze kwestie wyzwania, jeżeli chodzi o opolskie właśnie, jeżeli chodzi o przystąpienie albo odstąpienie albo przestrzeganiem nieprzestrzeganie różnych kwestii być może jakaś rura, która nam gdzieś tutaj za miedzą zamiast zamorską miedzą chce przejść w z tą rurą, a właściwie z drugą rurą, bo już 1 leży no to ja mam ja mam całkiem prywatne zdanie, którego wolałbym nie wypowiadać się ostrożności procesowej jest się mówi natomiast wie pan Polska musi też dumą powiedzieć, że Polska w 1961 roku to byli moi nauczyciele ja też nabożnym nawet nabożnym podziwem przyglądają się ich wysiłków stworzyła bardzo dobry kodeks morski, czyli podstawową ustawy, która reguluje najważniejsze kwestie związane ze stosunkami prawną morskimi i to było naprawdę osiągnięcie w skali Europejskiej my mamy spore osiągnięcia także np. w zakresie dyskusji nad morskim prawem pracy niektórym osobom wydaje się, że to wasze prace na morzu to jest taka sama jak praca na lodzie nieprawda, bo to są zupełnie inne warunki i dodajemy inne wymagania ja pamiętam jak pracowaliśmy nad ustawą o pracy na morskich statkach handlowych i dyskusji wywołało takie pozornie właściwie nieważne nieważne stwierdzenie, że oficer na statku czy, a szczególnie kapitan powinien oprócz wiedzy fachowej mieć szczególne cechy psychofizyczne, bo to tak jest, bo Żegluga na morzu to jest kodeks morski rząd protestowały w sejmie przeciwko temu, ale bezskutecznie kodeks morski pisze, że kapitan statku jest kierownikiem statku jest kierownikiem wtedy jak może ma stan 0 i jest fajnie nie ma wiatru i statek przypłynie tak jak jest to 12 w skali Beauforta to kopia jest dowódcą, który wydaje rozkazy wiążące wszystkich na statku i musi mieć cechy psychofizyczne jak się słyszy od kapitana ach, którzy w sztormie np. na morzu Śródziemnym była tak, kiedy sytuacja, że prom był on uległ zagładzie był zagrożony i właściwie toną i dowóz go kapitan był pierwszym człowiekiem, który prysnął z tego romansu Taylor, a dowództwo, a dowództwo akcji ratunkowej objął iluzjonista, który występował w kabarecie tam efekt na tym statku z oczu skutecznie PWST akcję ratowniczą przeprowadził stosujesz kleszcza cech psychofizycznych właśnie, które odróżniają stosunki pracy na morzu z uwagi na ich sól na specyfikę tego już może od stosunków pracy w normalnych także, gdy myślę, że Polska ma tutaj sporo osiągnięć uczestniczyliśmy w swoim czasie w pracach wielu międzynarodowych organizacji morskich i nie staję ziem na nasz głos ja w tej chwili jestem w pewnym oddaleniu już od tych spra w, ale nasz głos był był słyszany i i mamy tego dowodem w końcu coś mojego podręcznika, który długi wieczór 3 w 3 tomach 900 stron, kiedy sztorm w latach na przełomie lat osiemdziesiątych dziewiątych uczono w nim, że do jego organizacji morskiej 3900 stron to coś okropnego to w ogóle ci, którzy odczytali to uważamy, iż bohaterów, ale mieliśmy tam jakieś skromne swoje udziały także Polska nie jest outsiderem jeśli chodzi o wierze prawną możesz bardzo dziękuję panie profesorze państwa moim gościem był prof. Jerzy Młynarczyk z wyższej szkoły administracji biznesu imienia Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni przypomina w czwartek o godzinie osiemnastej w hotelu rezydent przy placu konstytucji 3 maja 3 w Sopocie wykład pana profesora zatytułowany prawo na morzu dziękuję panie profesorze informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej, a po informacjach wracamy do programu Owczarz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA