REKLAMA

Dlaczego Japończycy są grzeczni? Rozmowa z prof. Arkadiuszem Jabłońskim

OFF Czarek
Data emisji:
2016-05-17 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
33:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program Owczarek łączymy się teraz ze studiem Radia TOK FM w Poznaniu, gdzie z prof. Arkadiusz Jabłoński japonista Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu autor książki japoński miszmasz to dobry witam serdecznie panie profesorze witam się do rozpoznania panie profesorze fascynujący kraj to Japonia tak sobie myślę zastanawia mnie grzeczność Japończyków Japończycy są ultra grzeczni i jest z czego to wynika jak to w ogóle to jest taka grzeczności Rozwiń » poszlakowy nie bez potrzeba serca pewna, że o w jesteśmy grzeczni wszystkim się kłaniamy sobie nawzajem też czy to jest jakiś kod kulturowy tradycja być może jakaś maska, pod którą można skrywać różne rzeczy nie grzeczność nawet taki jest grzeczność nie śmiem odgadywać źródeł, z których pan redaktor zaczerpnięto informację, ale może lepiej nie analizować specjalnie w każdym razie jeśli chodzi o sam termin grzeczność to myślę, że oni już sam ulega pewnemu skrzywieniem naszej definicji wewnątrz kulturowej to znaczy my każemy po polsku przecież dobrymi manierami z miłym zachowaniem nawet niektórzy teoretycy mówią tutaj o tym i to całkiem poważna praca się pojawiają stwierdzenia, że grzeczność jest mówienie partnerowi rzeczy miłych i oczywiście wtedy zawsze zapytuję czy np. powiedzeniem kogoś per pan w zdaniu typuje pan aresztowany jest grzeczny czy też mniej czy też mówienie rzeczy miłych i jeśli natomiast chodzi o kwestie grzeczności i japońskiej to no cóż z całą pewnością należy stwierdzić, że po to, hasło grzeczności japońska etykieta japońska wyrafinowani maniery pojawia się w wielu relacjach z Japonii przy czym pytanie następuje tu o to jakich do kontekstu dotyczy, bo jeżeli jesteśmy w Japonii jako turysta np. to prawdopodobnie pojawiamy się jako klient w wielu instytucjach i instytucje te z natury rzeczy traktują nas jako tego, który przechodził mógł wydać swoje pieniądze i jesteśmy gościem pożądanym jesteśmy gościem szanowanym poważanym w związku z tym należy się nam urządzono w ujęciu wzrosną im szacunek za to w ujęciu takim powiedzmy sobie nogę zupełnie nowy mer Cannes tylnym, jeżeli nie zostaniemy potraktowani tak jak się spodziewamy NATO prawdopodobnie naszych pieniędzy nie wydam panie profesorze proszę sobie taką hipotetyczną czystą sytuację w Kioto np. Kioto jest autobus miejski w Kioto okaże się po Kioto w i oto zatrzymuje się na dworcu autobusowym 1 kierowca kończy prace i za chwilę, gdy zaczyna dbać kierowca drugiej pracy 1 kierowca zabiera swoją tabliczkę z imieniem nazwiskiem kłania się, dziękując po prostu za kurs z, że mógł być niż częścią tego niezwykłego wydarzenia wychodzi, że przychodzi drugi kierowca kłania się i w ogóle jest za zachwycony, że może kurs kontynuować składa swoją tabliczkę jej i autobusu wsiadali aha taka sytuacja Otóż powiedzmy sobie może przede wszystkim tak prawdopodobnie w warunkach polskich kierowcy, by się wymienili i nic innego nie zaszło rozumiem, że chodzi o kontrast między tą sytuacją w Polsce sytuacja w Japonii Otóż proszę zauważyć, że japońskie realiach komunikacyjne dopuszczają wysoką przewidywalność sytuacji rytualnych pozwolę sobie tak ujęć, czyli pewne sytuacje są określone z góry wiadomo, jaką się mają rozpocząć miał zakończyć i teraz, jeżeli mamy taką sytuację, że np. zatrzymuje się w zatłoczonym pociągu poranny gdzieś między stacjami to prawdopodobnie jest to sytuacja rytualna to znaczy mnie po to, 7 lutego pociąg przecież mecz między stacjami, a jeżeli wsiadamy do autobusu to również nie jest sytuacją do końca typową, że kierowca nagle wysiada wszedł inny kierowca bez słowa matka może to być porwanie proszę zauważyć porywaczy nie kłania porywaczy nie zmienia tabliczki z nazwiskiem może sobie, że może japoński rywal się ukłonił, a liczba to jest właśnie bardzo ciekawe rozwinięcia Otóż nie bardzo możliwe że, gdyby chciał się zamaskować bardzo dobrzy toby się ukłonił do pewnego momentu nie zdradza swojej tożsamości to jest jak najbardziej możliwe normy prawdopodobnie ta firma, która obsługuje autobus w Kioto nie wiem to jest 1 firma, której jest 1 z wielu firm czy przewidział w szkoleniu pracowników rytuał polegający na zamianie na wymianie kierowcy podczas 1 kursu autobusu, który tu rytuał generalnie rzecz biorąc no to może być dziwny w jaki sposób dla pasażera tak pasażer może nie wiedzieć czy np. zmienia się kierowca może zmienia linia autobusu czy też może nie tak i tu myślę, że takie pokazanie pasażerowi, że się o niego dba rząd jest najważniejszy jest to oczywiście możemy do tak dobrego grzeczność natomiast jest to zachowanie przewidywalne, dlatego że jest ono wygodne pod wieloma względami to młodszy kierowca wie, że pasażerowie wiedzą Kimon jest, a pasażerowie rozpoznają pełnią rolę kierowcy, czyli może dalej funkcjonować mimo groźnie znam osobiście w wiek to jest panie profesorze znowu Polska, ale tu dotąd szerzej po poszedł większości państw europejskich mamy koszy na ulicach, które służą do tego, aby wrzucać śmieci, a mimo to jest brudno tak powiedziało coś możemy też jest różnie Polacy, ale czas jest Orlik w fosie są i brud jest tak Avia ponieść koszty tyle, co kot napłakał, a jednak jest czysto to prawda tylko proszę zauważyć, że Matkowski mecz japońskim nie chce się tego domyślać specjalnie, jakie są powody braku koszy, ale rzeczywiście kosztuje stosunkowo mało, chyba że mamy do czynienia z obszarami, na które wchodzi n p . za wejściówkę tak jak za wejściówkę peronową wchodzimy na teren stacji japońskich mediów kosze są natomiast koszy nie ma w miejscach publicznych m. in. z tego powodu, że przestrzeń jest ograniczona, a z drugiej strony być może nikt na to nie wpadce jest też możliwe, a być może ktoś, a na to, że jeżeli do kosza, by nie opróżnić w warunkach japońskiego lata, który niedługo zacznie no to ten kosz mogliby zasiedlić różne nieprzyjemne żyjątka, które czyniłyby to miejsce zapachową i wizualnie odstręczający przesłuchiwanie Japończycy twierdzą, że śmieci swoje śmieci należy zabierać do domu, a to tak oczywiście jak najbardziej natomiast tutaj na pewno Japonia jest krajem, który zadziwia ta czy Polska w ciągu ostatniego ćwierćwiecza się również zmieniła pod tym względem kiedyś w Polsce było mnóstwo miejsc niczyich i teraz to miejsce Niczyje zaczynają powoli topnieć zacznie powoli być coraz mniej w Japonii generalnie rzecz biorąc miejsc niczyich praw więzieniem to znaczy zdarza czasami jest opuszczona działka to jest zarośnięta zawalone śmieciami niekiedy nawet jest tabliczka, żebyśmy nie wyrzucać, ale niespecjalnie, aczkolwiek na to reaguje natomiast zwykle w Japonii jesteśmy jakimś terenie i nie zawsze gospodarz ma obowiązek, tym bardziej że czasami przechodzimy tylko przez ten teren nie zawsze ma obowiązek zapewniać kwestie wrzucę śmieci ale kiedy jesteśmy klientem kolei to w tym momencie kolej raczej dba o to by ruszyć do klienta, żeby nam zapewnić przewidywalny sposób rozliczenia z naszymi śmieciami tak powiem, że to jest fascynujące, że pan, mówi że w różne instytucje o styl to, żeby rozpocząć już od poziomu osoby instytucji czy państwa każdy mówi dobrze to jest mój teren i na moim terenie zrobię wszystko, czyli jak najwięcej, aby osoby korzystające z tego terenu w jakimś tam przewidywalnym charakterze cóż jak najlepiej walczy, jeżeli to jest gość w moim domu no to zrobię wszystko, żeby czuł się jak gość w świetnym miejscu, jeżeli to jest klient banku kolei w restauracji no to zrobi jak najwięcej, żeby ta osoba poczuła się dobrze u mnie to znaczy nie zawsze tak samo nie zawsze chodzi tu dobre samopoczucie mocz ja powiem tak, że dobra osobiste sekundach za sprawą zupełnie to znaczy chodzi o to, żeby w wielu sytuacjach było wiadomo co zrobić dalej, którzy żyli wiadomo co zrobić dalej to wszystko może nie tyle czują się o dobrze, ale czują się pysznymi umiarkowanie bezpiecznie natomiast sytuacje, w których nie wiadomo co zrobić może być także japoński partner konwersacji albo interakcji podjął zupełnie żadnej czynności, ponieważ nie wie co zrobić w tym przypadku w Polsce często się zdarza, że Polski partner podejmie dowolną w tym, żeby tylko zrobi cokolwiek zjadł mi konsekwencjami n p . dla procesu tłumaczenia wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM w studiu Radia TOK FM w Poznaniu z prof. Arkadiusz Jabłoński japonista Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu autor m. in. książki japoński miszmasz informację o godzinie 1120 po informacjach wracam Cezary łasiczka program Owczarek studio Radia TOK FM w Poznaniu z prof. Arkadiusz Jabłoński japonista Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu autor m. in. książki japoński miszmasz i Japonii dzisiaj rozmawiamy panie profesorze jadąc metrem autobusem polskim albo francuskim albo brytyjskim można zaobserwować całą masę osób, które po prostu zajęte są sprawami dnia codziennego m. in. com komunikacją przy pomocy telefonów n p . z swoimi znajomymi przyjaciółmi, że rozmowy różnego rodzaju trwają w najlepsze, że do kogoś, kto ceni ciszę albo i spokój tak jest to jest problem nie da z polskich spółek kolejowych nawet z różną taką inicjatywą, że stworzyła także z takiej strefy ciszy wybranych wagonach zmierza to ma być antidotum na to natomiast wydaje się, że np. w tokijskim metrze netto jest norma tylko rozumiem, że ta, że ten hałas potencjalny hałas rozmów przez telefon został zastępcą zastąpiony hałasem głosu spikera, który przypomina o tym, żeby nie hałasować, używając telefonu komórkowego o no cóż to znaczy ja jeszcze może tylko przed naszym wejściu pozwolę sobie tutaj zanocować także japoński miszmasz jako czapeczkę na Facebooku można tam zajrzeć i wiele różnych informacji znaleźć się także na temat tzw. grzeczności natomiast wracając do pana pytania pozwolę sobie może wyjść od tego, że w Japonii i wydaje mi się, że może być uprawnione takim uogólnieniem generalnie rzecz biorąc zakłada się, że nie wszyscy jesteśmy tacy sami czy nasi partnerzy komunikacyjnej albo ci, którzy się koło nas po prostu znajdują wcale nie muszą lubić tego jak my wyglądamy jak i spożywcze zachowujemy nie muszą koniecznie również być terroryzowani przez nasze zachowania, które mogą przeszkadzać i niektórzy interpretują to poprzez lęk przed ludźmi i 7 powiedział, że to jest takie podejście do rzeczywistości bardzo zdroworozsądkowe ponieważ, jeżeli nie wszyscy są tacy sami jak my tu być może powinniśmy się kilka razy zastanowić, zanim podejmiemy jakiekolwiek czynności czy my im naszą obecnością nie przeszkadzamy i Sylwia po rzeczywiście rozmawianie przez komórkę w miejscach publicznych jest uważane właściwie za 1 z mniej przemyślanych za 1 z mniej kulturalnych czynności, jaką można sobie wyobrazić jest to tępione od samego początku pojawienia się w Japonii telefonów komórkowych i z 1 strony oczywiście możemy nawiązywać do tego, o czym powiedziałem, że chodzi o to, żeby innym nie przeszkadzać skoro tak można, a z drugiej strony też zauważmy, że właściwie wszystkie kraje regionu można, by tak było powiedzieć borykają się z problemem dużej ilości populacji w bardzo mało przestrzeni miejscach i jakoś trzeba tym wszystkim zarządzać przypuszczam, że wielu Polaków nie ma pojęcia, jaki potrafi być tłok w godzinach szczytu w japońskim metrze i środkach komunikacji i innych metropolitalnych i jeżeli w takim tłoku wszyscy zaczęli jeść czosnek przez komórkę właściwie bardzo bliskiej byśmy się do obrazu piekła, a jednocześnie piwo konsumpcja piwa w metrze tak konsumpcja lodów w metrze nie tak jest np. palenie papierosów w miejscach publicznych zwłaszcza, gdzie przechodnie przemieszczają się z dużą prędkością jak też jest generalnie rzeźbiąc bardzo mało zalecana rzeczy możemy takim papierosem takim żarem papierosa komuś uszkodzić ubranie albo co gorsza uszkodzić jego ciało czy napoje tak, bo są ewentualnie zabezpieczone na razie na pewno znalazłoby się, jakie sposoby picia piwa, które nie byłyby akceptowane społecznie w Japonii co do tego nie ma żadnych wątpliwości natomiast, jeżeli chodzi o wypicie piwa w taki sposób, który umożliwienie mu uprzykrzać nikomu innemu przebywania z nami w tym samym przedziale od środka komunikacji PL, gdzie dlaczegóż, by nie czy jest jakaś taka troska o to, że jest to wspólna przestrzeń teraz co z tą przestrzenią robimy wszystko, by ta przestrzeń była jak najbardziej do zniesienia dla wszystkich nawet powiedzmy bardziej wydaje się, że pewnego rodzaju japońska dojrzałość społeczna taki kod dojrzałości społecznej w członkach społeczeństwa pełnoprawnego oczywiście są członkowie społeczeństwa niepełnosprawni np. no i dzieciom wolno nieco więcej natomiast to rodzice są odpowiedzialni za dzieci podobnie zresztą jak w naszych realiach kulturowych z wszystkimi zmianami w odpowiednim Alek hot postępowania członka społeczeństwa w Japonii obejmuje wzgląd na innych, czyli powiedzmy sobie pewnego rodzaju również odpowiednimi zmianami empatię pamiętanie o tym, że istnieje również ktoś inny niż my sami, ale jak tego się uczy panie profesorze brukiew wróg sposób się uczyć n p . praktycznie do wieku szkolnego japońskich dzieci w ogóle nie uczy się empatii zakłada się, że mogą one robić praktycznie wszystko natomiast w szkole zaczyna się powolutku jak to niektórzy ludzie traktują formatowanie charakteru i zaczyna się powoli narzucanie różnych wymogów zwykle nie każe się jakiś drastyczny sposób tego, kto tym wymogom jej nie chce się poddać natomiast bardzo często odwołuje się do tego Zobacz wszyscy robią, dlaczego ty robisz inaczej zobaczą robisz mam kłopot, a robisz to wbrew sobie tak, bo nam przeszkadza aż co ich oczywiście również sposobem zachowania preferowany sposób resocjalizować preferowanym niekiedy w niektórych środowiskach w Polsce natomiast nie wiem czy jest sposób dominujące panie profesorze to wszystko już jesteśmy przy szkolnictwie to zdaje się, że nie nie ma w Japonii takiego 1 systemu szkolnictwa w Polsce, że jest przepisany przez nowe kuratora zespołu podręczników program nauczania tylko raczej to zostawia się ze szkołą jak z rozważanych jest dziś taka impreza rysuje się zgłębiać szczegóły i szkolnictwa japońskiego natomiast wydaje mi się, że jeżeli chodzi o przekazywanie pewnego sposobu kontaktowania się młodych ludzi z rzeczywistością to jednak jej japoński nauczyciel jest pewnym wzorcem jest pewnym rozszerzeniem UE powiązań rodzinnych nawet byśmy tak to mogli powiedzieć jest to pewna jednostka, która nas wprowadza w życie dorosłych, czyli właściwie tak kontynuacja szkoły w postaci szkoły wyższej np. sprawia, że my potem możemy żyć funkcjonować jako pełnoprawni ludzie po odpowiedniej szkoły wyższej wyszliśmy i możemy przyjmować pewne role społeczne będąc już do nich jakoś wstępnie przygotowany i to niezależnie od podręczników to nie znaczy ten dobór podnośników jest wolny natomiast niczemu się wypowiadać, gdyż mógłbym tutaj może być tak dokładnie jak sobie w życiu opowiada Super lektura pytań Japończycy praca pani profesorze mówi się, chociaż to chyba jest przesada, że Japończycy nie korzystają z urlopów pracowniczych, dlatego że żyje się zorientuje się, że dla Kowalskiego powiedz japońskiego Kowalskiego nie było w pracy przez tydzień, a przedsiębiorstwa wciąż funkcjonuje NATO właściwie poco nam ten Kowalski tak się mówi prawdopodobnie, choć również niebiesko PRL to znaczy po tej informacji nawet śmiem pytanie to jest taki mit oraz czy jest to co Polacy myślą i mówią o od maja po takich samych tylko Polacy jako Polacy Polacy niekiedy myślał i mówię niekiedy powtarzają za innymi, bo tak prawdę mówiąc przez większość naszej historii i prawdopodobnie przez przewidywano również większość ograniczyliśmy nie będzie ograniczyli Japonia nie to nasi sąsiedzi, których musimy na co dzień znosić nie toczyliśmy z Japonią wojen również ana przykład jedno inne inne narody im się to zdarzało rzeczywiście mają Japończyka cokolwiek do powiedzenia no cóż jeśli chodzi o kwestie pracy kwestię urlopu może to nie jest tak, że szef będzie sprawdzał czy danego pana czy pani nie ma w pracy raczej myślę, że będzie to sytuacja dotycząca tego, że sama ta osoba zainteresowana będzie się starała nie czynić innym kłopotu poprzez to, że może im nie być wtedy, kiedy inni potrzebują i ten urlop oczywiście to doprowadzało do sytuacji kuriozalnych taki, że rzeczywiście nie wybierano pełnego urlopu nawet znana jest taka ikona między na skalę międzynarodową japońskiego karoshi śmierci z przepracowania, u której również wielu Polaków słyszało Wilka Rusi akurat może niekoniecznie dotyczy regularnych pracowników często właściwie wydaje mi się, żeby tak jak ja obserwuję doniesienia na ten temat raczej dotyczyć pracowników nowo przyjmowanych do firmy, które tak to się wykazać w Łęcznej prace nie wychodzą rzeczywiście tych młodszych wiele spada w hierarchii wertykalnej, ale prawdopodobnie nie tyle współcześnie siły różnych powodów, bo współcześnie również Japonia się troszkę zmieniła i również w Japonii stara się zachęcać pracowników, żeby nie zostawali w pracy po godzinach, żeby nie zabierali pracę do domu, żeby starali się dobrze wypocząć cóż to jest podstawowe, dlatego że Berg również kolejnego dnia ich efektywność, bo odpowiednia, a i to są na pewno głosy, które w Japonii nie pojawiały się jeszcze powiedzmy sobie kilkanaście już zimą sól 20 lat temu dla nich samych poniesie zmieniła pod tym względem, ale rzeczywiście podejście do urlopu było w tym coś takiego, żeby n p . nie wybierać urlopu w 4 tygodnie pod rząd z drugiej strony chciałem zauważyć, że wbrew temu co mówimy o japońskich urlopach w Japonii stosunkowo dużo dni ustawowo wolnych od pracy właściwie w każdym miesiącu co najmniej 1 dosyć długo jest w długich weekendów wbre w pozorom i można wypocząć również niezależnie od tego czy my weźmiemy urlop, ale inną sprawą jest czy my nie zrobimy im kłopotu, jeżeli połączymy w wakacje w ciągu długiego tygodnia po ostatnich lat kończy taki długi tydzień 2 zł i na początku maja panie profesorze powiedział panu zostawania w pracy po godzinach, ale wyjść z pracy przed szefem to jest w ogóle jakiś skandal tak jest jak najbardziej w wielu środowiskach jest to skandal może mieć skandal tylko po prostu czegoś nie robi także w życiu to jest kwestia pewnej mentalności z pewnością i na pewno z punktu widzenia cudzoziemca, który w swoim środowisku na tylnym, a nie doświadcza tego rodzaju wymogów rzeczywiście jest to koszmar to właściwie skończył się nominalnie czas pracy i w tym momencie wszyscy czekają na to aż wyjdzie szef, ale też pamiętajmy, że w rzeczywistości biurowe japońskiej, w której ma pod wieloma względami jest bardzo podobnie jak w innych miejscach świata istnieją pewne nisze umożliwiające przeżycia, czyli n p . jeżeli ten ktoś, kto zajmuje się sprzedażą przez cały dzień odwiedza klientów i wraca potem do pracy i podsumowuje to wszystko wychodzi o dwudziestej o to, żeby następnego dnia powiedzmy sobie od godziny ósmej dziewiątej pojawi się w biurze to wcale nie jest powiedziane rząd w drodze od 1 do klienta i klienta drugie oblicze sobie nie podejdzie do kawiarni zapali papierosa jest nawet nie przeciśnie przez moment w ogólnie rzecz niedopuszczalna, choć tylko o to, żeby tyle robi duże wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o 1140 już za kilka minut studio w Poznaniu z prof. Arkadiusz Jabłoński japonista Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu ale Cezary łasiczka program Owczarek studio w Poznaniu jest prof. Arkadiusz Jabłoński japonista z uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu autor m. in. książki japoński miszmasz, która także dostępne na Facebooku różne fragmenty panie profesorze skoro już jesteśmy przy tym przy tej pracy wychodzeniu z pracy ITC właśnie o prawie pewnej tradycji z po pewnym dawnym zespole różnych zachowań toczy to jest coś co przychodzi z ojcem syna z matki na córkę i właściwie nie uległo w żadnym zmianom wciąż ma się dobrze czy jest tak, że jest pewien bunt albo niezadowolenie może zirytować nie mu młodszych młodych czy młodszych, którzy mówiono dobrze tradycja tradycją, ale jesteśmy w 2001. wieku przyglądamy się innym państwom zobaczcie jak w stanach Zjednoczonych się nie żyje w każdy jest panem i kowalem swojego losu nie każdy myśli o sobie, a my tutaj tak kolektywnie to wspólna przestrzeni im i my i ich wspólnota mała wspólnota duża, a tutaj proszę tak ekspresja i indywidualności możemy być to też Japonii coś się coś w tym kierunku porobili cóż oczywiście, że my mamy prawo postrzegać taki sposób Japończyków i mamy prawo postrzegać Japończyków jako nadmiernie homogeniczne nację, która zajmuje się nudnym rzeczami pracował nie wyraża siebie auto ekspresji jest tłumiona odgórnie i takich wiele stwierdzeń pojawiły się nawet w pracach naukowych to prawda tylko teraz oczywiście musimy zapytać o to na ile te stwierdzenia są uprawnione, gdyż to, że takie stwierdzenie powtarzamy wielokrotnie jak m. in. staram się, by udowodnić mojej książeczce i jej emanacji facebookowej fanpage u tzw. japoński miszmasz, na które właściwie drugi miszmasz powstaje, bo tam nie ma z tego pierwszego zbioru cytatów, ale tam jest parę takich prowokacyjnych wpisów, które służą już zmianie sposobu myślenia, gdyż może spójrzmy na Japonię niejako na całą Japonię to nie jest tak, że wszyscy Japończycy zachowują się dokładnie tak samo nie wszyscy Japończycy na co dzień współpracują z klientami nie wszyscy Japończycy mają pracę, która zależy od tego czy klienci będą chcieli korzystać z ich usług, gdy natomiast oczywiście, jeżeli w Japonii decydujemy się na pewien sposób życia po to, podobnie jak wielu innych krajach UE również wbre w pozorom w stanach Zjednoczonych, które są wspaniałym krajem n p . pod względem ubezpieczeń zdrowotnych to zapewne byśmy już nie chwalili aż tak bardzo Stanów jednoczonych w każdym kraju dokonujemy pewnych wyborów, czyli w wyniku tych wyborów uczestniczymy w jaki sposób w życiu społecznym w Japonii istnieje również wielu jej Japończyków, którzy szum własnymi szefami, którzy potrafią żyć powiedzmy sobie na przynajmniej w takim codziennym trybie postępowania niezależnie od stałego kontaktu z klientem i na pewno w Japonii znajdziemy również wielu takich, którzy nie odpowiadają temu zdrowemu przez nas uznawane mu czasem niesłusznie sztampowe i stylowi życia to prawda poza tym w japońskich zbiorowość Ciach, który takich jak rodzina takich jak grupa kolegów grupa rówieśnicza mogą się zdarzyć różne rzeczy, które wcale niekoniecznie zgodne są ze schematami i to jest jak najbardziej dopuszczalnej tego my naturalnie nie widzimy okiem turysty my tego nie widzimy z zewnątrz, bo nie jesteśmy w stanie wnieść wniknąć do danej grupy natomiast czym nie możemy postrzegać zachowanie niestandardowe jako bunt tylko w powiatach jest taki sposób z pewnością postrzegania jakoś nie rozumiem triumfalizmu od niektórych relacji, które mówiono tutaj zbudowali nareszcie tutaj pokazali środkowy palec tutaj dopiero zrobili coś takiego, że innym poszło spięty to prawda tylko teraz pytanie, jakie są tego konsekwencje, gdyż np. musimy zdawać sobie sprawę z tego, że bunt również leki dalszy ciąg w bardzo często widzimy, że buntownicy organizują własne grupy społeczne, w których również woli hierarchia, przeciwko której oni się rzekomo buntują Ginger bite z pytaniem czy jest w ogóle jakieś wyjście z tego Biel błędnego koła stosunków społecznych ośmielam się tutaj jednak skłaniać ku tezie, że być może niekoniecznie, a czy da znowu porównujemy z polską czy interesy z innymi znanymi nam lepiej znanymi nam państwami PC jak my mamy skłonności do upraszczania do stereotypów mówimy o tak no ten no to faktycznie taki oszczędny, bo jest takiego miasta albo z takiego regionu my ten znowu rozrzut także związana z Poznania w ten znowu jest taki, bo jest takiego regionu albo z takiego notę tak gada słychać, że pochodzi z takiego miejsca, a jak wygląda w Japonii panie profesorze czy jest tak, że nie miał Japończyk, który z Tokio ma pewne cechy charakterystyczne, ale jak przyjedzie z nim raty to mówiono do swoich z nim raty toż to widać, że z kluczy tematu aborcji ruszyła z Okinawy to w ogóle nie wiadomo, o co wam chodzi to znaczy i Japonii przede wszystkim jest krajem bardzo mało homogeniczne i TOS problemy dotyczące unifikacji Japonii, która została pod pewnymi względami dosyć perfekcyjnie przeprowadzone na metę możemy mówić o sukcesie pewnej japońskiej misji cywilizacyjnej natomiast trzeba powiedzieć, kiedy Japonia stała się krajem nowoczesnym, kiedy właściwie wychodziła ze średniowiecza był w drugiej połowie dziewiętnastego wieku stały przed nią ogromne wyzwania to znaczy było to zróżnicowanie właściwie już na poziomie kulturowym n p . taka odcinała Will Kill królestwo, które było zdominowane przez 1 z peryferyjnych planów i japońskich niezależnie zgoła od władzy centralnej było to było to zupełnie inne miejsce to dziś jest zupełnie inne miejsce co w Japonii w różny sposób jest postrzegane, ale w każdym razie rzeczywiście jest ta różnica 1 z podstawowych różnic np. podawanych przez badaczy dialektów japońskich to jest różnica między tzw. Main Events i tzw. wielkiego poza tym sama Japonia prosi pamiętać o tym, że jest krajem bardzo zróżnicowanym przestrzennie to znaczy na pewno nie można go pomylić jeśli chodzi o geografii z polską po pierwsze jest to kraj wyspiarski, czyli już mamy pewną barierę przestrzenną poza tym jest on jej dzielony na wiele enkla w, które mogło się właściwie ze sobą zupełnie komunikować zapewne wczasach przedhistorycznych ocenia się, że nawet kilkudziesięciu miejscach jak oni mogli się osiedlić ludzie, którzy byli zróżnicowani etnicznie być może ze sobą komunikowali być może używali zupełnie różnych języków co oczywiście wpływa także na kwestie te kwestie dialektów na kwestię różnic kulturowych oczywiście to było wyzwanie cywilizacyjne i to wyzwanie udało się w Japonii, by zrealizować stosunkowo myślę, że zgodnie z myślą reformatorów myślę, że n p . w Polsce do tego stopnia uniformizacji unifikacji, który powtarzam raz jeszcze dobrze jest postrzegać poprzez pryzmat sukcesu pewnej misji politycznej i misji Państwowej natomiast, a teraz pytanie, dokąd uciekła różnorodność na pewno ta różnorodność istnieje w Japonii cały czas tylko możemy ją postrzegać na tych poziomach, które są bliższe prywatności raczej nie na poziomie całości Japonii Leszno całość może być różnorodna natury rzeczy taktyka homogeniczne 6 ona w pewnych rejestrach funkcjonuje w pewnych rejestrach stawiamy na różnorodność n p . jeżeli zapyta się nawet mieszkańcy Tokio, które stoki od pokoleń nie wywodzi, skąd pochodzi jego rodzina od bardzo chętnie nam powie, skąd rodzina pochodzi powie nam czy utrzymujesz kontakt z rodzin o, a być może nawet nie powie nam również o tym co jest jak oni wręcz obowiązkiem n p . o specyficznych potrawach, które są popularne w miejscu jego pochodzenia, które okażą się zupełnie odmienne od potra w, które znamy w Tokio czy też innych dużych centrach miejskich także w myśl, że to dziś zespół istnieje od 2 i jakości współistnieją ze sobą jakiś sposób jak pani oczywiście z punktu widzenia turystycznej mamy nie zawsze jesteśmy w stanie odkryć całą różnorodność, ale już gdzieś po mieszkamy w jakimś miejscu dłużej musieli ręcznie w Tokio też tak jest takie trochę za bardzo zmobilizowane i tymi względami może niekoniecznie z Kioto, gdzie również nawał straszliwy turystów troszkę może zaburzać postrzeganie tego miasta Norbert Myszka Minnie japońskiej prowincji to nagle może się okazać, że doświadczamy czy Japonii bardzo specyficzny sposób niekoniecznie homogeniczne bardzo taki osobisty i myślę, że to jest takie doznania, które wielu u dealera wiele rotacji cudzoziemców przebywających w Japonii właśnie to doznanie potrafił bardzo ciekawy sposób przekazać Amerykanie mieli wojnę secesyjną, a Japończycy sengoku Japończyka księgą Kucenko okresem roku oczywiście to było właśnie to japońskie takiej średniowiecza w wersji hard jak najbardziej jak to powiedział 1 z autorów tekstów przytaczanych przeze mnie dosyć kąśliwie niż marszu Japończycy, a drużynę liczę nie może być on chyba tak to określił w UE, a tutaj może nie będę aż tak ekspresyjny na pewno trzeba powiedzieć że, gdy ta hard rock nicość Japonii, czyli właśnie tutaj różnice interesów, które są zawsze postrzegany prawda o tej nie będę tutaj wprowadza państwo dobrze nie znam się na tym, że żaden sposób z szczegółowe kwestie historii japońskiej natomiast musimy pamiętać, że pewne zjednoczenie kraju podobnie jak zjednoczenie każdego innego kraju ono było osiągane również kosztem pewnych innych ośrodków władzy, które musiały w naturalny sposób zamilknąć albo też zniknąć, jeżeli na pracy poczytamy historię Japonii poczytamy w jaki sposób, by w ciągu lat przejął władzę nad Japonią w okresie od domu to temu towarzyszyły bardzo przemyślany szczotki neutralizacji konkurentów nie wszystkich konkurentów zdecydowano się ani pilnować, ale tych, których pozostawiono pozostawionej na takich pozycjach broni absolutnie nie mogli zagrozić władzy centralnej czy Japończycy mieli doświadczenia swoje własne oczywiście Milito doświadczenia powiem też kontynentu z Chin, ponieważ zauważmy, że znaczna część filozofii chińskiej też filozofia państwa filozofia unifikacji filozofia rządów skutecznych i moralnych zerowym i wydaje się, że udało się tutaj w Japonii osiągnąć na podstawie zarówno wzorców zewnętrznych jak i własnych doświadczeń bardzo dużo jeśli chodzi właśnie o przewidywalność o unifikację wzorców postępowania bardzo bardzo dziękuję panie prof. prof. Arkadiusz Jabłoński japonista z uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu, bo państwa moim gościem po Polsce jest autorem m. in. książki japoński miszmasz, ale także na nerwy na Facebooku można znaleźć grupy właśnie pańskimi twarz, że o model to dzięki tej grupie można poznać lepiej ją i poleca emanację papierową japońskiego miszmasz niezależnie od tego polecam również myślenie samodzielne Japonii nie tylko Japonii bardzo dziękuję panie prof. Reserved tę informację Radia TOK FM za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut i programy dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a realizował Kamil Wróblewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA