REKLAMA

Publicznie, prywatnie - jak finansować służbę zdrowia? Mówi Jakub Szulc, ekspert EY [TYLKO W INTERNECIE]

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2016-05-18 17:50
W studio:
Czas trwania:
11:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarczy, a gościem raportu gospodarczego w czasie Europejskiego Kongresu gospodarczego raportu gospodarczego Radia TOK FM jest pan Jakub Szulc ekspert ochrony zdrowia firmie miła dzień dobry dzień widać, że obowiązek i związane z Ministerstwa Zdrowia nie lubi pan jak przypomina się nie, dlaczego uważam, że to jest bardzo ciekawy okres w moim życiu od wyroku z cywilnej najciężej pracowały w osobie myśli były polityk, który pracował w komisjach sejmowych w Rozwiń » Ministerstwie Zdrowia, gdy słyszy polityka obecnego rządzącej partii, który mówi, że zrobimy wszystko, by wydawać 7 % publicznych nakładów na służbę zdrowia 7 % PKB oczywiście będzie się bardzo cieszy plotkują nie bardzo to jednak aż tak mocno i to wyraźnie słyszy to znaczy pokój z życiem to w poniedziałek albo we wtorek usłyszeliśmy zapowiedzi podczas kampanii wyborczej wzrostu finansowania publicznego 6 % PKB w roku teraz to jest dla mnie nowym rokiem nie słyszałem o wzroście finansowania do 7 % 100 pani poseł Michał musimy musimy wiedzieć, o czym, o czym mówimy ma o czym mówimy o sytuacji, jakiej dzisiaj w Polsce dochody publiczne ochronę zdrowia to jest około 4 pół procenta jest może dużo to jest bardzo mu też bardzo mało, jeżeli zestawimy wydatki Polski z większością głosów państ w rozwiniętych dobrze rozwiniętych albo taki był w podobnym poziomie rozwoju gospodarczego do Polski to jesteśmy minimum 1 , 52 % produktu krajowego brutto dotuje śledził go typu b2b dobrze, że jest pan byłym politykiem bo gdy pan był obecny to by od razu padło pytanie no to co zrobiono, by było więcej da się w Polsce wydawać na służby zdrowia z publicznych pieniędzy więcej czy nie oczywiście, że da się wydawać tylko ja myślę, że to jest właśnie podstawowy kłopot, dla którego nie wydaje się więcej i dlaczego przez 25 lat nie udało się dojść i do takiego konsensu, który spowoduje, że wydatki o zdrowiu faktyczny wzrost, dlaczego dlatego że ochronę zdrowia służba zdrowia jest traktowana przez większość polityków tych, którzy wdanym momencie sprawują władzę jako swego rodzaju dziura bez dna to znaczy może zaabsorbować każde pieniądze natomiast niekoniecznie będzie to powodowało wymierne efekty polityczne niekoniecznie przełoży się do satysfakcji samych pacjentów z dużą publiczną ochronę zdrowia trudno zorganizować taki sposób rząd faktycznie sprawnie działał w 2, a więc czym wszyscy przez ostatnie 25 lat trochę traktują ochronę zdrowia jak dziecko niechcianej tak to był w istotny przyczynili się bardzo cieszą zapowiedzi natomiast musimy pamiętać, że 1, że ci, którzy tutaj każdy kij w 22 zlotego ma 2 końce to znaczy, jeżeli zapowiadane zwiększenie finansowania to musimy się czegoś to zwiększenie finansowania z finansów co zdaniem pana zapytam czy czy jest jakaś prosta metoda byto zrobić to to jeszcze chciał taką 1 uwagę na studia zbytnia zbyt małe zbytnie łatwe usprawiedliwienie, że się, że po prostu nie da się tej publicznej służby zdrowia w taki dobry sposób świetnie funkcjonujący ułożył się z 3 KW ruszył teorie na temat funkcjonowania sektora publicznego, który mógł być zdecydowanie lepiej zarządza, gdyby było trochę inaczej opłacony i trochę innych zasadach powoływało się osoby do tzw . służby publicznej mamy kłopot polegający na tym dobro ucznia, jeżeli mówimy o tym, że chce mieć tanie państwo na to jak mówią od razu, że to jest kwestia wyboru możemy mieć państwo albo tanie auto sprawne równocześnie można oczywiście zrobić także państwo było drogie i niesprawne, a na pewno nie da się go zrobić w planach dużo sprawniej to nie bardzo ciężko to na czym bardzo bardzo ciężko w takim wymiarze, jeżeli spojrzymy dzisiaj do ogromu obowiązków i takich obciążeń codzienną nawet pracowało urzędników to ciężko jest doprowadzić do sytuacji, w której za niewielkie środki jesteśmy w stanie kupić dużo efektywności metod to jest niestety to jest istota sporu oczywiście to nie jest jedyna przyczyna to około jedno z przyczyn mówiono także odnośnie do ochrony zdrowia pyłów w ochronie zdrowia jeszcze jest 1 rzecz my przez ostatnich 25 lat żaden sposób nie nauczyliśmy się mówić o tym jak powinno być ukształtowane zdrowia jak powinien wyglądać system ochrony zdrowia w oderwaniu od takich bieżących potrzeb politycznych to znaczy proszę zwrócić uwagę, że rząd powinien on będąc pacjentem publicznej służby zdrowia chciałbym pana nie stać zbyt długo w kolejce, by być obsłużony chce mieć badania dna będąc w potrzebie mieć zapewnioną pełną opiekę prosta to jest świetna recepta, by za lepszych bardzo proste z 1 strony tylko widzi pan tylko z drugiej strony właśnie mamy sytuację w porządku jest 5 lat każda ekipa wszyscy politycy niezależnie od jakiego wywodzą się ugrupowaniu mówią o tym, że w ramach publicznej służby zdrowia powinno się wziąć po pierwsze, wszystkim po drugie, wszystko po trzecie bez kolejek tyle tylko, że tego nie da się zrobić za 4 ,5 % wydatków w stosunku do produktu krajowego brutto teraz schorzeniu dochodzi do sprawy, o których się z panem porozmawiać czy w służbie zdrowia konieczne w sposób absolutnie niezaprzeczalny jest prywatny kapitał i jak się to łączy to co publiczne z tym co dodatkowe prywatne ponad obowiązkowe, ale niezbędne na etapie może zacznę od tego jak to mamy dzisiaj ustawiono systemu albo systemowo mamy taki dość specyficzny twór, który się nazywało to system rynku wewnętrznego, który mu naj ogólnie rzecz biorąc sprowadza się do tego, że Narodowy Fundusz Zdrowia po to, instytucja, która kupuje świadczenia zdrowotne kupuje zdrowia nie ma prawa rozróżniać świadczeniodawców u świadczeniodawców publicznych świadczeniodawców prywatnych to tyle to wielki tort natomiast praktyka jest troszeczkę inna, dlatego że wiem, że Narodowy Fundusz Zdrowia rozpisuje konkursy oraz jakiś czas na dolnym świadczenia medyczne i te konkursy są wielkim kłopotem zarówno tego funduszu zdrowia, jaki dla ministra zdrowia, jakiego samych świadczeniodawców albo kołdra jest po prostu za krótko po tej samej kasy mówiąc brzydko zgłasza się coraz więcej coraz więcej chętnych natomiast jak w tym wszystkim się relacje prywatne publiczne powinno się mieć 1 zasadniczy sposób o, jeżeli mamy świadczeniodawców prywatnych, którzy konkurują między sobą mu, a także konkurują w oświadczeniu tym szybsze we Wsoli publicznymi to wytwarza się konkurencja i swego rodzaju walka o klienta, którym jest w tym przypadku pacjent, a więc zyskuje na tym co do zasady jakość oczywiście ciężko jest mówić o tym, żeby w ochronie zdrowia mógł funkcjonować w pełni wolny rynek niczym nieregulowany jest sobie z tym jak najdalej od obu tych umów na takie rozwiązanie zgodne z MON bardzo wiele dobrych przykładów zarówno w podstawowej opieki zdrowotnej dzieci w swojej opiece specjalistycznej ambulatoryjnej w szpitalach trochę trochę mniej, bo tych szpitali prywatnych jest tak naprawdę bardzo niewiele w tym momencie nie zanosi się, żeby było dużo więcej, więc przez powódź Ministerstwo Zdrowia są takie, że szpitale prywatne to jest coś złego to i wierzono, że mógł odwrócić proces tzw. dzikiej prywatyzacji wykażą, że to jest moim zdaniem postawienie problemu i tak naprawdę nie ma to podstaw mimo to są niewidoczne, a czy to znaczy to ułożenie z dodatkowymi płatnościami powinno być też powszechnym czy powinno być tylko dla tych, którzy chcą jeśli chodzi o to czy ktoś inny ma płacić czy ktoś nie ma o to czy może płacić czy nie może odcisnąć go inny dzisiaj żyjemy w dość kuriozalnymi w systemie, bo tak naprawdę w wielu przypadkach ja nie mogę wysupłać to nie jest kwestia tego czy stać mnie na to rząd zapłacił czynie tylko to jest kwestia tylko to jest kwestia tego, że tak naprawdę nie mam takiej możliwości na Przymorzu np. w szpitalu proszę zwrócić uwagę, jeżeli kładę się do szpitala, bo mam kłopot ze stawem biodrowym to, więc czeka mnie zabieg wymiany stawu biodrowego, czyli nazwano endoprotezoplastyka stawu biodrowego i wiem, że NFZ refunduje funduje taki zabieg w określonej wysokości tak płacić za niego kwotę x wiemy, że najtańsza proteza najdroższa najtańsza proteza endoproteza pomocą, a ja chciałbym np. mieć protezę tytanową, bo ona jest po prostu modne jest po prostu lepsza to ja nie mam możliwości dokupienia sobie takiej potędze, jeżeli cały zabieg miał być sfinansowany ze środków Narodowego nada się to zmienić to oczywiście i to przy pomocy stosunkowo długo i to przy pomocy stosunkowo niewielkich z punktu widzenia zmian systemowych ruchów tylko my mówimy troszkę mam wrażenie o 2 różnych rzeczach, bo 1 sprawa to jest to czy szpital jest publicznym czy prywatny, a druga sprawa to jest to czy pacjent w tym szpitalu płaci czy też nie i proszę zwrócić uwagę na 1 rzecz, że dzisiaj tak naprawdę znakomitej większości podmiotów, które hospitalizowanych pacjentów nie ma kwestii płacenia to znaczy to są usługi to są świadczenia zbyt drogie, żeby przeciętnego obywatela było stać wykupienie sobie z kieszeni takiej czy innych operacji takiego czy innego takiego czynu z dnia tak naprawdę dziś do publicznych szkół prywatnym procedury są finansowane ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia i my jako pacjenci bardzo często nie wiemy czy leży w szpitalu, który zorganizowany w formie SPZOZ-u 3 filaru, który z Lizbony formy spółki o długości ciała dziś to już obchodzi, że chłopacy oczywiście oczywiście, że tak tylko bardzo często od razu dotykamy tej kwestii tej kwestii współpłacenia to jest zupełnie inny problem z moim zdrowiem innych niż problemy niż Bóg, bo to jest kwestia tego jak ustawimy system pod kątem tego, jakie powinny czy powinny być, jakie powinny być dopłaty pacjent może chyba nie zauważyłem, że oto czy powinniśmy mieć dowód wewnętrzny ja uważam, że prywatną ochronę zdrowia prywatna służba zdrowia jest potrzebna chociażby z tego względu, że jak wiele przykładów pokazuje dba po prostu o wzrost jakości świadczeń, bo konkurują doświadczenia chce zdobywać zdobywać pacjentów problem, który dziś trudno minister, że mamy do czynienia z jakąś dziką prywatyzacją szpitali jest problem zupełnie obok jest politycznym problemem uprzejmie proszę zwrócić uwagę na 1 rzecz dotąd wystarczy potrzeć nos go skomercjalizować usiedli przy przejęciu spółki około 200 szpitali w przestrzeni ostatnich 10 lat w tych 200 szpitali tylko w 35 o mnie właścicielem przestał być samorząd, a więc doszło do prywatyzacji jeśli chodzi o środki do Krakowa z Narodowego Funduszu Zdrowia czy coś Tonew to jest niecałe 5 %, jaki z tego wniosek dla naszych słuchaczy, żeby w takich dyskusjach w dyskusji o zdrowiu raczej starać się zajmować rzeczywistymi problemami niższe w wyroku z wiatrakami, która tak naprawdę niczego poza pewną Tumult tymi elementami rzeczywistych problemów z jakichś 37  000 000, który jest u nas to swoją drogą to aktywny tryb pan Jakub Szulc ekspert firmy i Why w dziedzinie ochrony zdrowia bardzo dziękuję za rozmowę serdecznie dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA