REKLAMA

Polska będzie eksportować żywe konie do Japonii? Cezary Wyszyński w rozmowie z Jakubem Janiszewskim

Połączenie
Data emisji:
2016-05-19 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:08 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
włączenie ich różni od gór i 136 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studio Cezary Wyszyński prezes fundacji Viva dzień dobry dzień dobry Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Główny Inspektorat Weterynarii informują po pierwsze o prowadzeniu rozmów z przedstawicielami rządu Japonii w sprawie eksportu żywych polskich koni zaś Główny Inspektorat Weterynarii poinformował, że Japonia zaakceptowała nowe warunki w nie eksportu żywych koni i pojawia się oczywiście Rozwiń » pytania panią to jest bardzo odległe od Polski kraj w jaki sposób na sam będą transportowane i jakich warunkach nie wiemy do końca w jaki sposób będą transportowane, ponieważ z oficjalnych komunikatów Inspekcji weterynaryjnej to nie wynika pojawiają się pewne wypowiedzi w mediach natomiast, że jeśli przyjrzymy oficjalne komunikaty na stronie Inspekcji weterynaryjnej, które zostało kilka w tej sprawie wydanych nie ma tam nic o drodze transportu od samego początku zakładaliśmy, że będzie to droga morska, która wydaje się absurdalna natomiast faktycznie ono mniej cywilizowanych krajach faktycznie transportuje się zwierzęta tygodniami drogą morską na mniejsze od tej dużej wyobraźni, żeby sobie zdać sprawę jak duże zagrożenia niesie dla zwierząt taki transport to co to jest kwestia opieki weterynaryjnej odpowiedniego pożywienia karmienia to jest to jest kwestia samej logistyki i tak ustawienia tych zwierząt na statku udzielenia im pomoc w razie, kiedy co się dzieje w końcu powszechnie dostępne statystyki rocznie około 140 statków to nie jeśli mamy do czynienia z nie wiem z towarem takty koło Niewiem powiedz my kokosy na to firma ubezpieczeniowa wypłaca ubezpieczenia i oka widać natomiast tutaj mielibyśmy do czynienia z grą tragedią, a niezależnie od wielkości statku, ale nawet setek koni ostatnio słyszeliśmy, że jest rozpatrywana droga lotnicza gmina nie do końca w to wierzymy, ponieważ tak jak mówię nie znalazła się ta informacja w oficjalnym stanowisku Inspekcji weterynaryjnej to jest teraz 2 wypłynęła całkiem niedawno aż ma się wrażenie, że po to, żeby, żeby troszeczkę uspokoić opinię publiczną i moim zdaniem wprowadzić w błąd, ponieważ transport lotniczy jest dużo droższe i oczywiście jest krótszy, więc się więc, że jeśli miałbym dowartościować na pewno lepszy dla zwierząt, ale też niepozbawiony ogromny, że zagrożenie dla nich, bo nie możemy nim, jakby myśleli, że to jest po prostu fajna podróż samolotem co każdy z nas chciałby odbyć wiele osób lubi latać samolotem jest to pewien rodzaj luksus natomiast przypadku zwierząt z to jest po prostu ułomną transport można porównać do transportu zwierząt domowych psów kotów luku bagażowym wiemy, że wiele, ale wiele zwierząt wychodzi z traumą po prostu po po po takim transporcie opiekunowie zwierząt z reguły chcieliby, żeby te zwierzęta z nimi leciały w po prostu woda w kabinie pasażerskiej tak natomiast przypadku koni będą to zwierzęta załadowane najpier w do takich pojedynczych byłoby to zwierzęta załadowane do pojedynczych takich drewnianych kontenerów i potem wózkami po prostu załadowane na samolot przy czym nie możemy też brać pod uwagę wyłącznie lotu jeśli mówimy o transporcie to też musimy wziąć pod uwagę to, że te zwierzęta są dziś zgromadzone są przetransportowana, gdzie czekają na na samochodzie potem lecą potem są rozładowywane przechodzą kwarantannę są transportowane jest cały ten cały ten transport ogromnie stresujące dla zwierząt, ale trwałby ponad 24 godzinne wspomnę tu 1 bardzo ważnym aspekcie, który wydaje mi się wydaje mi się do tej grupy kluczowych, które ma miejsce w zarówno w wypadku transportu lotniczego, jaki Morskiego to jest całkowity brak kontroli bada możliwości kontroli transportu przez organizacje zajmujące się statutowo ochroną zwierząt w przypadku samolotu nie ma możliwości zatrzymania samolotu bądź np. jeśli któreś zwierzę jest to co się dzieje taki bardzo drastyczna sytuacja, kiedy lecą ludzie oczywiście samoloty skierowane na najbliższe lotnisko, gdzie jest udzielana pomoc medyczna takiemu pasażerowi ludzkiemu w przypadku koni oczywiście ten samolot leci do samego końca w przypadku statku jest tak samo renomy nie dysponujemy takimi środkami jak własne statki czy helikoptery, które mogłyby wylądować na takim transportowym, ale na statku skontrolować w jakim stanie są zwierzęta, a także mielibyśmy tutaj do czynienia z transportem, które odbywałby się bez żadnej kontroli, a jak wyglądają długodystansowe transporty to wiem wiem jak wyglądają takie transporty w przypadku drogi samochodowej tak drogi sądowej, gdzie przy już przed dwu jedno dwu trzydniowym transporcie jest ogromnie dużo problemów związanych właśnie dobro stanem z karmieniem spojenie zwierząt z ich wytrzymałością, ale i, ale jeśli pomnożymy to przez drogę przez drogę morską no to mamy mamy coś czemu musimy za wszelką cenę zapobiec, ale właściwie, jakie są reguły jeśli chodzi o przewożenie żywych zwierząt przewożenie koni np. transportem kołowym przepisy są dosyć szczegółowa i jak się czyta to można byłoby powiedzieć, że niezła biorąc pod uwagę, jakby właśnie szczegółowość przepisów natomiast znowu nadzór nawet na tym, by na tym transportem kołowym jest powiedziałbym iluzoryczne mamy do czynienia z obiektem ARM, którego chcemy z gry obie, które chcemy skontrolować śrubki rusza tak może jechać różnymi trasami mimo tego, że powinien złożyć plan trasy i się trzymać tej trasy może jechać szybciej może jechać wolniej musi być odpowiednie miejsce, żebyśmy mogli takiego mówiąc kolokwialnie tira zatrzymać, bo jeśli mamy samochód taki właśnie z naczepą, którym jest 20 kilka koni i jeśli jakaś służba chce go skontrolować ten nie może go zatrzymać na stacji benzynowej czy na przydrożnym parkingu to powinno być miejsce przystosowane do takiej kontroli i przygotowane na to, że jeśli jakieś zwierzę np. w środku transportu w środku tej naczepy leży, ponieważ jest wycieńczona to powinniśmy mieć możliwość rozładowania, a tych zwierząt wyjęcia tego zwierzęcia, które już 1 nie ma siły niezdolne do transportu i takich miejsc jest w Polsce bardzo mało, czyli de facto te kontrole są bardzo bardzo rzadkie, ponieważ jest za mało tej infrastruktury właśnie, o których powiedziałam, ale to co wiemy to co wiemy z raportu właśnie organizacji pozarządowych, ale nie tylko rożnych instytucji unijnych również na to nam pokazuje to nam daje bardzo zły obraz, gdzie bardzo często są, a występują powtarzają się pewna naruszania tak jak brak dojenia karmienia odpowiednich odpoczynków n p . przy UE w przypadku gminy w właśnie transportu kołowego co 8 godzin zwierzęta powinny być pojone co 24 godzinne uwaga mówię o koniach n p . powinno być rozładowane na 24 godziny braliśmy udział w takim, a w takim śledztwie, które ekstra polegał właśnie na podążaniu za samochodem wiozącym konie w tym wypadku do Francji ten samochód naruszył wszystkie wszystkie wszystkie przepisy zarówno po imieniu o karmieniu rozładunku odpoczynku więc, więc o to nam daje pewne pojęcie niestety co się dzieje w sytuacji, kiedy po prostu zwierzęta są traktowane jako towar, który po prostu trzeba przewieźć z punktu ADO punktu UB najlepiej jak najkrótszym czasie, ale i mając tę wiedzę jeśli popatrzymy na właśnie na możliwość transportu lotniczego 3 czy Morskiego możemy możemy tylko drżeć o to co tam się mogłoby dziać czy jest już właściwie to sytuacja trochę patowa, a odległość w zasadzie skazuje cały ten projekt nie tyle na niepowodzenia cenę cierpienia tych zwierząt dokładnie jest tak, a odległość uniemożliwia wykonanie tego transportu humanitarne tzw. humanitarny sposób dziękuję bardzo Cezary Wyszyński prezes fundacji Viva był państwa i moim gościem jest 1316 zaś inform dziękuję zaprasza Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA