REKLAMA

"Endecja" w Sejmie - jaka jest dziś polityka historyczna? Pytamy prof. Rafała Wnuka

Światopodgląd
Data emisji:
2016-05-19 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
20:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat lub podgląd itp Agnieszka Lichnerowicz serdecznie państwa zapraszam na światopogląd przypomina dziś Światopodgląd z Gdańska i w studiu Radia TOK FM w Gdańsku jest to teraz prof. Rafał wnuk z katolickiego Uniwersytetu lubelskiego i też z muzeum drugiej wojny światowej w Gdańsku dzień dobry panie profesorze kinowych Anicie dobre państwo ja bym chciał zacząć 1 muzeum drugiej wojny światowej, które jest w oku byłby kimś z cyklonem 3 czy awantury na początek zapytam Rozwiń » czy planowany termin otwarcia przełom 201617 do utrzymania myśli pan absolutnie tak prace nad wystawą główną prace budowlane są na peronie samego muzeum odbywają się zgodnie z planowanymi harmonogramami wszelkimi i moim zdaniem termin nie jest zagrożone no, chyba że stanie się jakaś straszliwa katastrofa budowlana Rusin lub inna, która nas wstrzymała, ale tak nic złego, ale wystawa jest jakby obok PUP w po to jest to co ewentualnie byłoby pod znakiem zapytania ostatnia deklaracja ministra Glińskiego jest taka, że rzeczy, że muzeum utrzyma swoją nazwę tej drugiej wojny światowej, ale zostanie połączone z muzeum Westerplatte i nie wolno mi na tym etapie czy to jest także z braci już są zmiany w koncepcji wystawy 3 czy po prostu proceduje się wedle tego scenariusza, który przez lata pracowaliście to świetne pytanie i nie miała łatwej odpowiedzi od naczep poniekąd odpowiedź niezwykle prosta oczywiście procedujemy wg tych było w innej ustalenie tego scenariusza, który wypracowaliśmy w ciągu 7 lat i konsekwentnie realizujemy natomiast domyślam się stąd pytanie, bo my nad tym pracują są tu wystawę mam tu wystawały dzisiaj w sumie nie wiemy, o czym jest dyskusja, jakiego rodzaju zarzuca nam postawiono, bo słyszeliśmy o jakiś tajnych recenzenta czy też osobach zajmujących naszą wystawę, ale nigdy z nim nikt z nich się nie ujawnił żadnych innych merytorycznych uwag nigdy w formie pisemnej czy ustnej od nikogo o żadnej osoby recenzentów nie otrzymaliśmy dochodzą do nas jakiś odgłos przekazywane przez prasę polityków, ale nic oficjalnego, z czym moglibyśmy dyskutować do tej pory nie przepchnie wpłynęło i ja rozumiem, że pan minister spotkał się z dyrektorem muzeum i też wiem z wypowiedzi ministra Glińskiego i jego rzeczniczki, że z 1 strony ta decyzja miałaby wynikać z re Bel z oszczędności w jakiś taki, żeby efektywności wynikający z połączenia, a z drugiej strony pan minister zgłosił zastrzeżenia wobec uniwersalizm stycznej formułę przedstawienia drugiej wojny światowej chodzi o to, żeby dominująca była perspektywa Polska i pytanie czy muzeum reprezentuje tą polską wizję narracja jak jak wybrać bardzo chętnie bym z kimś o tym, porozmawiał tylko niech ktoś przyjedzie i wtedy będziemy rozmawiali przy polskości jest uniwersalna czy polskość jest bytem wewnętrznym odgrodzonym od świata przy dochodach doświadczenie Holokaustu, które miało się miała miejsce m. in. na ziemiach polskich jest częścią światowej historycy wyłącznie polskiej czy Westerplatte to wyłącznie Polska polskie doświadczenie i tylko do nas należy czy też należałoby jednak wplątać się ów początek drugiej wojny światowej w wielką narrację o drugiej wojny światowej jako wielkim światowym konflikcie ja mam swoje przekonania poprosiłem chętnie merytorycznych w autobusie przez co znaczy, że jestem żeby, dlaczego w wg pana profesora wg muzeum tak ważne remont czy Trump kluczowa jest wpisanie tych polskich powiedziałbym wątków tych tych polskich gmin lub punktów zwrotnych ważnych zdarzeń tragedii doświadczę polskiego doświadczenia dokładnie wzdłuż torów to ujęto światowe dobrze w niezwykle krótką mamy do czynienia z 3 wielkimi opisami drugiej wojny światowej właściwie z 2 wielkimi i 1 mniej dostrzegalnym jedno doświadczenie nazwałbym doświadczeniem radziecką postradzieckich czym jest druga wojna światowa zaczęła się 40 pierwszym roku trzecia rzesza żelaznymi czołgami najechała na związek radziecki związek radziecki kosztem wielkich strat obronił się i później wyzwolił siebie i całą Europę od owego hitlerowskiego gniot jak on i to nazywają, czyli straszna historia się straszliwie się zaczęła, a później przyniosła zwycięstwo i wspaniały czas druga narracja narracja zachodnioeuropejską atlantycka Amerykanie Brytyjczycy mówią o tym jak to straszliwa trzecia rzesza na nich napadła Amerykanie dodają jeszcze Japończyków ich heroicznym wysiłkiem tych narodów i państw udało się w końcu owe 2 potwory zgnieść i nadszedł czas wspaniałych w końcu pozostaje narracjach opowieść, która się nie przebija w świecie, czyli opowieść środkowa Europejska zostały po moim krajem te państwa narody napadnięte czy to przez związek radziecki czy to przez trzecią rzeszą wykrwawił się okrutnie, a czterdziesty piąty rok nie przyniósł zwycięstwo ta opowieść nie przebija się przez inne opowieści to nie jest Universal w styczniu to jest środkowoeuropejska albo Polska to jest opowieść środkowoeuropejska, która będzie zrozumiała wtedy, kiedy wpisze się w pewne uniwersum musimy opowiedzieć jak opowieść uniwersalna, aby to uniwersum ławka jest opisany, że może pan dać przykład innym w jaki sposób w jaki muzealny związek jest bardzo bardzo specyficzne jak można opowiedział opowiedzieć był Uniwersytet Universal Zobacz innych w historię opowiadaną w muzeum rosołek bardzo różne motory 1 z 1 z nich jest odwołanie się doświadczenie jednostki doświadczeniach konkretnego człowieka niedawno nad oczywiście wybieramy osobę z imieniem nazwiskiem narodowości, ale opowiadamy o nich przede wszystkim jako człowiek, a nie jako Polaków Litwini Amerykanin nie czy Rosjanin nie to jest ta jest 1 z elementów inny sposób uniwersalizm wania opowieści to pokazywanie tego samego w różnych kontekstach, czyli kolaboracja i na Węgrzech kolaboracja w związku Radzieckim kolaboracja w Polsce kolaboracja kolaboracja kolaboracja o zagładę jako doświadczenie uniwersalne ponagla transgraniczne prawda tych elementów do sposobów opowiadań jest bardzo wiele krótko mówiąc trzeba pokazywać przeszłość pokazywać drugą wolność drugą wojnę światową jako coś co dotyczy może dotyczyć absolutnie wszystkich oglądających, a nie tylko mnie z tego powodu, że jestem powiedzmy Belgiem i tylko osoby egipskie mnie interesuje tak, że to są w wypróbowany, choć niekiedy bardzo delikatny instrument ten zły, że dochody tak tak teraz uproszczeń brutalizmu je pan zarzuty jak ja go rozumiem obecnej ekipy rządzącej, że to nie jest opowieść o polskiej martyrologii tego nie wiem, bo to pani próbuje być rzecznikiem praw na osi oraz Intel to jest z tym panie profesorze, ale wygląda pozwolę sobie jednak przerwać myślę, że ten podstawowy problem, jaki mamy to jest czy muzeum ma być świątynią ma być miejscem harmonizacji mecz Euroligi z racji czy też być czy też my mamy kreować muzeum krytyczne w krytycznym w takim sensie, że muzeum, w którym spotykamy się z opowieścią, którą chcemy przemyśleć, a nie tylko poczuć przeżyć zadawać pytania, a nie tylko będą nadal dawać gotowe interpretacji i do tego wątku ulgę powrócimy po informacjach przypomnę państwu prof. Rafał wnuk z muzeum drugiej wojny światowej w Gdańsku z katolickiego Uniwersytetu lubelskiego z państwa moim gościem jesteśmy w Gdańsku i wracamy po informacjach ADP, a świerk lub podgląd itp nie Agnieszka Lichnerowicz, a ze mną w studiu tu w Gdańsku Budzisz się nadajemy światu podgląd z Gdańska jest cały czas prof. Rafał wnuk z katolickiego Uniwersytetu lubelskiego też muzeum drugiej wojny światowej właśnie tu w Gdańsku jeszcze raz dzień dobry panie profesorze mówimy rozmawialiśmy o motyli jak opowiadać o drugiej wojnie światowej mówił pan profesor o tym, że pomysł jest taki, żeby ta perspektywa środkowoeuropejską polską, gdzie druga wojna światowa to był i atak Zachodu ze Wschodu wpisać jakiś uniwersalizm pyszną opowieść tak, żeby wybrały przyjdzie albo przyjdzie im Japończyk czy Australijczyk byłyby uznał to za wspólne doświadczenie czy zrozumiały dla niego doświadczenie, a nie gość opowie jakiś Polski Rosji zdarzyło coś takiego egzotycznego oczy to mniej więcej dobrze uprościła mąż Barbary zawołanie z Barbarą zerwałam uprościła Mal ni więcej domów i mówili mówiliśmy o tym, jak, w czym ma być muzeum to znaczy czy muzeum ma być pomnikiem takim miejscem na ogół praw żołnierza sakralnym oddawania hołdu bohaterom przeszłości czy ma być taką opowieścią krytyczną i właśnie ostatnio czytałam wywiad w kulturze liberalnej z panią wiceminister Gawlik piona mówiono, że te 2 perspektywy krytyczna i heroiczna zawsze muszą występować razem, ale problem polega na tym, że jej zdaniem jest nadwyżka tej ani narracji w krytycznej, a brakuje on takich narracji heroicznych oddziałujących na masową wyobraźnię, że jest potrzeba heroiczne opowieści oddziałującej na wyobraźnię narodu czy trudno mi dyskutować z obrażeniami ani Gavin skoro ma takie potrzeby są to dobrze natomiast wydaje mi się, że nie można powiedzieć, iż wszyscy mają wyłącznie potrzeby heroizmu w sobie i tylko Harlem w tego rodzaju opowieść chcą rosnąć w Polsce akurat bardzo brakuje muzeów, w których zadawane są pytania jak ucieka w na chwilę zupełnie z polskiego obszaru były w inny jakiś czas temu w muzeum drugiej wojny światowej w, a w nowym Orleanie bardzo narodowo ocen krytyczne muzeum, ale jednocześnie obok kawałków heroicznych wspaniałe zadające pytania o to co Amerykanów boli dla nich osądu drugiej wojny światowej jest miejscem, gdzie można zapytać zadać pytanie o rasizm amerykańskich, a ich poczucie wyższości traktowanie Japończyków o problem o problemy związane ma dziś byśmy nazwali genderowe kobieta w społeczeństwie dla nich to jest szansa, by rozwiązać własne problem, by je porozmawiać o tym co i to mu o tym co ich boli, a nie wyłącznie zbudować pięknie wyczyszczone brązowy pomnik inni bohaterów, którzy zginęli przeżyli w czasie drugiej próbki przed drugą wojną światową i ja tu poniekąd zgadzam się z opinią, że w mu muzeum musi być i to i to natomiast ja nie widzę w Polsce nadmiaru zadawania pytań i jakiegoś niż refleksji raczej abstrakcyjnie raczej z pewnością zdominuje opowieść o tym, wspaniale walczyli zginęli to ich święciło koniec zamek zamknijmy usta ciszej nad tą trumną rozumiem taki sposób myślenia, ale nie chcę, żeby on był 1 mam nadzieję, że muzeum, jakie tworzymy będzie miejscem, które będzie gorąco będzie miejscem, w którym będzie można rozmawiać, a nie wbijać głową w głowę młotkiem tylko 1 możliwej interpretacji, a nie ma pan poczucie, że to ostatnie miesiące i też dom to co się działo ujawniły właśnie taką potrzebę po tej heroizm akcji heroicznych opowieści potrzeba u u dużej części Polaków to znaczy widać spór był tak to potrzeba krytyczna wspiera system potrzebą heroiczną, ale wniosek taki głód rzeczywiście można dostrzec bardzo wielu ludzi niech to będzie ich większość mniejszości ale, ale ciut gorzej widać z ja nie wiem czy to jest głód natomiast to jest mamy też bardzo ciekawa była historia szczególnie mamy dno bessy taki czas, kiedy ludzie chcą opowiadać o tym jak przeżywają swoją polskość swój patriotyzm i ze zdziwieniem odnotowuję go, że ich rozumienie tych wartości nie jest jedyne możliwe i dziwią się, że inni to to samo rozumieją zupełnie inaczej proszę zauważyć lub co się dzieje w przestrzeni publicznej wokół biało-czerwonych kolorów prawda, gdyby dziś każdy chce ich używać jest każdy z nich używa ich jako symbolu siebie swojej wartości, a druga strona trzecia czwarta konfliktu uważa, że ten biało-czerwony kolor jest instrumentalistą znanym przeciwko nim to jest niezwykle interesujące, ale pokazuje też to, iż tożsamość nasza i wyobrażenia o tym, czym jest polskość mamy bardzo rozbieżne Mann wynika to chyba też trochę z tego, że w latach dziewięćdziesiątych na jeszcze na początku 2001 . wieku takich pytań sobie nie zadawaliśmy i stara się, jakby re definiuje my w każde pokolenie musi zdać zdefiniować nano, a dziś będzie można zbudować wspólnotę, a konkretnie polską wspólnotę PLB, bo był jak Tomek wiosłował żyjemy bo, bo one są wzrastać finansowane czy Polski naród czy polskie społeczeństwo do wspólnoty tych wszystkich nas, którzy mieszkamy w tym kraju w nurcie właśnie Błasik mógł polityki równości historii krytycznej to znaczy czy 3 do budowy wspólnoty nie jest potrzebny ten prosta opowieść nasi przodkowie byli dzielni wielcy co nas w sumie też czyni jakość lepsza więcej musimy, więc już nie musimy poprawić jesteśmy doskonali odwróćmy się od świata chińskim murem i pielęgnujemy nasze wartości moim zdaniem bez równowagi między tym co nazwałbym historią heroiczną patosem, a historią krytyczną donikąd nie dojedziemy Musioł te 2 elementy współ współ istnieć krótko mówiąc naród państwo społeczeństwo możemy sobie wymieniać i kasować te pojęcia masz szansę na rozwój na to by nie stać w miejscu wyłącznie w dyskusji bezustannym redefiniowania się tego bez zadawania pytań uczynić nie da powiedziałem jak to robili Amerykanie w dość kiepsko urządzono muzeum, ale wolny tak w nowym Orleanie muzeum naprawdę beznadziejny z punktu widzenia jak i języka ma urząd użytych metod natomiast z odważnie stojące za, zostawiając różnego rodzaju pytania i ja po prostu tego sposobu myślenia będę bronił nie da się zbudować wspólnoty wyłącznie w oparciu o jedno matryce musi istnieć wielogłos i bez jego głosu no nie ma demokracji bez rozgłosu będziemy mieli dyktat 1 sposobu myślenia był prof. Snyder w wywiadzie dla wyborczej powiedział, że historia Polski jest pięknym przykładem tego jak nie można siebie rozumieć bez tzw. innych, żeby napisać historię Polski, która będzie do obrony jako naukowa trzeba brać pod uwagę inne źródła inne języki inne perspektywy to dotyczy wszystkich narodów to jest to sezon bólu się z nim zgadzam Timothy Snyder jest wyższa naprawdę dobrym historykiem 1 z najwybitniejszych intelektualistów i specjalistów od dwudziestego wieku człowiek mógł czuł zrozumiał Europę środkową dzięki temu, że poznał język polskich mówi świetny Polski, gdzie mechanizm węszyli za wolnością Polski czeski zna naprawdę dobrze rosyjski ukraiński trochę słabiej, ale czyta w nich płynnie i ta wielo perspektywiczna oś to jest to co on to jest ten klub, w którym on dochodzić do historii swojego regionu jego ostatnie książki szczególnie przedostatnia Skrwawione ziemie są właśnie taką uniwersalną opowieścią o doświadczeniu dwudziestego wieku w Europie opowiedziane z perspektywy środkowej Europy krótko mówiąc Timothy Snyder mówi bez środkowej Europie nie zrozumie się niczego jeśli chodzi o dwudziesty wiek wymagają stałej marży Stowarzyszenie endecja zostało dziś w Groznym powołane takie doniesienia z Sejmu 12 tej trafiają go, za którym stoi m. in . jak rozumiem w błonnik, a poseł Andruszkiewicz Kukiz i Rafał Ziemkiewicz dla historyka co to znaczy endecja, a on pojęcie endecja było używane przez przeciwników endecji do ośmieszenia miał charakter uszczypliwy negatywne wtedy, kiedy mówili o Narodowy demokrata i narodowi Demokraci nie mnie lubili, gdy się określał ich tym właśnie tu jest dziś określa narodowej demokracji, gdyż godzi się ewentualnie pytam pana doktorze jak pan rozumie to dziś dziedzictwo tom muszę pani tam nie tylko ja mogę odpowiedzieć na jakie rozmiary nie ma 1 jedynego rodzaju i dziedzictwa, bo w zupełnie czym innym jest, by narodowa demokracja w myśl narodowa demokratyczna z okresu rok później rozbiorowe ego czy wczesnej polskiej niepodległości, a czym innym z końca lat trzydziestych sama narodowa demokracja starała się budować nowoczesny naród tak jak olbrzymia nowoczesność właśnie przyjmiecie piętnastego od dwudziestego wieku, czyli pewną wspólnotę w ramach państwa, ale opartą na 1 maja na narodzie budowanym wspólnotę kulturową z czasem w na skutek różnego rodzaju tarczą rozłamów endecją zaczęto określać niby szeroką prawicę także stołu bardzo radykalną targi także to etniczną głęboko Ant antydemokratyczne dania sama narodowa demokracja wpisywała się w paradygmat demokracji mitycznego państwa bardzo dziękuję prof. Rafał wnuk z katolickiego Uniwersytetu lubelskiego z muzeum drugiej wojny światowej w Gdańsku państwom gościem i tyle co z Anną Piekutowska młodzi dla państwa przygotowaliśmy Adam Szurek realizował program ma teraz informacje, a świerk lub podgląd kart Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie roczne pakiety TOK FM Premium 50% taniej!

KUP TERAZ do 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array