REKLAMA

Wielkie sukcesy i spektakularne klęski, czyli Cannes 2016. Mówią Karolina Pasternak, Artur Zaborski i Anna Tatarska

Do Zobaczenia
Data emisji:
2016-05-21 14:00
Audycja:
Czas trwania:
46:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat witam państwa bardzo gorąco rozpoczynamy magazyn filmowy do zobaczenia w na jej oczywiście będziemy podsumowywać w nim to co oglądaliśmy w ciągu ostatnich kilkunastu dni w Cannes dzisiaj wieczorem kończy się sześćdziesiąte dziewiąte festiwal filmowy przez cały tydzień opowiadaliśmy państwu inna o tym co tutaj widzieliśmy no i już teraz przyszedł czas oczywiście na pierwsze podsumowania, dlatego że dziś wieczorem odbędzie się uroczysta gala rozdania Rozwiń » nagród na festiwalu dowiemy się, kto w tym roku otrzyma złotą palmę no i przyznam, że jurorzy Anny na czele, których stoi George Miller australijski reżyser twórca Matt maksa nie mają z innym prostego wyboru, bo cały ten konkurs był bardzo mnie wysoki to oczywiście nie przez to tylko żal, że bym startował tutaj filmy w gminnym bardzo znanych reżyserów, ale cenne również, dlatego że zobaczyliśmy kilka innych objawienie nie było może wyraźnego faworyta, ale faktycznie kilka z tych tytułów są bardzo mocne propozycje już na początku festiwalu opowiadaliśmy państwu o Annę w filmie Toni Erdmann taki niemiecki młodej reżyserki Maren Andrea zachwycaliśmy się również dziwnym, że zmuszenie go Patterson and no a teraz na koniec festiwalu doszło jeszcze raz Penny kilka razy mocnych propozycji notes nowy film Xaviera Dolana to jest nowy film Cristiana Mungiu, który zresztą też skan kilka lat temu wyjechał właśnie ze złotą Palmą w no i to jest przede wszystkim nowy film Asghara Farhadiego oczywiste zmiany w LM i o tym filmie film powiemy troszkę więcej czeskim, który został dodany do konkursu już połowę ceny tak trochę dodatkowo, ponieważ już został do Lublina dodany do konkursu już po ogłoszeniu tego pełnego programu, czyli razem z synem szkrab Ferrariego w inny o złotą Palmą ubiegało się 21 innych tytułów naj trochę więcej o tym filmie z Annie teraz Janusz Wróblewski oraz Artur Zaborski, czyli krytycy filmowi, a to był bardzo mocny akcent końcowy tego festiwalu 1 z najlepszych filmów mam wrażenie, które zostałyby pokazane inne trudne filmy taka troszkę odwrotnością rozstania inny sposób opowiedziany troszkę inna sytuacja, ale równie mocna problematyka psychologiczna wstyd w kulturze arabskiej islamskiej kwestia odpowiedzialności za to co się robi sytuacja kobiety, która jest, jakby wrzucona w CERN to trudno bardzo też, że sytuacje inne oskarżenia o gwałt co znaczy w tamtej kulturze właściwie o tym, że kobieta nie ma prawa się bronić w związku z tym ten film, jakby pokazuje grę, jaka się toczy gminę pomiędzy małżonkami, ale także pomiędzy ludźmi, którzy w tej kulturze nie potrafią mówić prawdy, a dziś nawet wydaje, że mówią prawdę to kłamią w związku z tym to jest bardzo subtelne mądry film, który nie tylko dotyka kwestii tamtej kultury, ale również, jakby zachowań ludzkich w sytuacji bardzo ekstremalnych w dodatkowo jak mamy tutaj jeszcze taką historię teatru akt bohaterami są aktorzy, którzy udają i widzimy jak to w udawanie na scenie przekłada się na udawanie w życiu to jest bardzo bardzo subtelnie przeprowadzona paralela i pedofil wymagała jednak bardzo bardzo głębszego zastanowienia niewątpliwie jest to 1 jedno z ciekawszych wydarzeń tego festiwalu mamy tutaj takie zręczne połączenie z 1 strony kultury szyickiej kultury Perskiej, która bardzo mocno ewidentnie w tym filmie wybrzmiewa z drugiej strony mamy jawne nawiązanie do znakomitej sztuki Arthura Millera jest śmierć komiwojażera no to jest najciekawsze z punktu widzenia chociażby naszej kultury jak te jak te jak ta jak to jak to funkcjonuje ona na tym styku w oczywiście kultura szyicka adaptuje kultury Zachodu na nas swoją modłę wyciąga z niej zupełnie inne rzeczy niż prawdopodobnie my nie widzimy całej sztuki, więc możemy tylko domyślać jak to jest interpretowane w niemniej, jakby tutaj chodzi o głębszą sytuację sytuacji czeka bezradnego biednego zaszczutego bez pracy w upokarza mego przesyłu przez środowisko, który my też, jakby nie ma możliwości się bronić tak jak kobieta bohaterka tego filmu ofiara więc, jakby cała ta złożoność i sztuki i tego co się dzieje w w tym filmie w sensie dramaturgicznym, bo jest jest bardzo mocna i wydają się, że nie ma łatwego przełożenia jest po prostu wspólna paradoksalna sytuacja, która jedno i drugą stronę naprawdę prowadzi na manowce i o tym, chyba jest ten film o nakładaniu się tych 2 rzeczywistością nakładanie się do 2 interpretacji innych światów i masek które, która właśnie ludzie zakładają nową ba bardzo ciekawy skomplikowany film ostatnia, kiedy oglądaliśmy w Cannes ostatni film nasza gra w przedostatnim bestie film Asghara Farhadiego przęsło z butelki z takim romansem tego reżysera z kulturą Zachodu oto filtry powstałą we Francji z reaktorami w Poznań g k pojawiły są głosy krytyki mówiąca o tym, że to jednak nie jest do końca działo z pełnionej zaś Farhadi niekoniecznie potrafił odnaleźć syna nic to jest mit kolei w tym przypadku w przypadku filmu Odyseja z MEN mamy do czynienia właśnie z powrotem do Iranu z powrotem do dobrze znanego gruntu, ale tak jak powiedzieliśmy wcześniej jednak z jakimiś nawiązaniem do kultury Zachodu jest data Center wyższej sztuki nie ulega dla mnie wątpliwości, że ten twórca jest zakorzeniony w swoim świecie w swojej kulturze i zawsze, kiedy opowiada o tym, czuje się jak ryba w wodzie i wychodzi mu to znacznie lepiej zgadzam się z panem, że jego przedostatni film, który był tutaj pokazywany nie był najwybitniejszym utworem w jego twórczości, ale może mądry mocnymi robiącym duże wrażenie natomiast ten mama mamy też przekonanie że, że idzie w kierunku właśnie rozstania, że woda nie wiem nie potrafię w tej chwili powiedzieć dorównuje czynie rozstaniu, ale na pewno na pewno jest to poważna propozycja zmian w 2 to jest też, jakby taka nauczka dla dla twórców i artystów marzących o tym, żeby, żeby robić filmy za granicą na emigracji czy w obcej kulturze to się bardzo bardzo rzadko udaje i myślę, że Farhadi wyciągną z tego wniosek wróci do swoich korzeni do swego kraju zrobił wspaniały film o tym, czego chce go boli w tym kraju to byli Janusz Wróblewski oraz Artur Zaborski o najnowszym filmie Asghara Farhadiego esesman z Anną inna takie mówiono ten konkurs tegoroczny był bardzo wysoki, ale z drugiej strony było również kilka takich tytułów, które w niektórych pokaz zakończyły się buczenie co najmniej Hart ducha też takim dość delikatnym pytaniem, dlaczego te firmy znalazły się w konkursie głównym czy to ze względu na inną uznaną markę reżysera albo reżyserów SN czy możemy przez jakiś znajomości no ale oczywiście widownia w Cannes jest bezlitosna, więc te wszystkie inne słabe punkty to zobaczy Jacka dość szybko złapała na Irak buczeniem na szkle zakończył się pokaz filmu personal Shoper Anna Oliviera Sferia SA już o tym, państwu opowiadałam, ale również 2 filmy, które zobaczyć na koniec sezonu w nazwie Katyń nie spodobały się publiczności i pierwszym takim filmem był najnowszy film Seana Penna no tutaj naprawdę publicznej po bezlitosnej po prostu wychodziła w trakcie seansu a dlaczego o tym, więcej krytyk filmowy Michał Walkiewicz trzon tańczyć Libera liberalne są sumienia Ameryki pojechał tym razem pojechał tym razem do Afryki nie kręcił film o tym, że wraz z da się dzieje, że Europa jest z Europy Ameryka są bierne w dno na miejscu są oczywiście, że lekarze, którzy starają się jakoś ten chaos okiełznać no i na papierze na pewno z nią to dobrze jest zaangażowany jest jest ważny chyba dekadę temu była taka fala filmów o Afryce, które którą, który był całkiem niezła w natomiast, że to nie wyszło ono stara się pogodzić to jakiś taki przedziwny Bóg melodramat, który się osuwał rynki czy momentami z zepsutą pornografią przemocy tak wolno mu łączy gore oraz w sentymentalizm w taki sposób to jest absolutnie nie do re nie do strawienia, więc mamy wezwano policję w planach czasowych mamy opowieść o romansie Javier Bardem ma z Charlize Theron jedno jednocześnie w mamy te oskarżenia pod wodzą pod adresem pod adresy za z Zachodu, że moi sposób kaskady obrazów cierpienia przemocy w oderwanych kończyn zamordowanych dzieci i t d . tak dalej więc, że w inny wydaje mi się najczystszy psiego poprzedni inaczej przy 3 wszystko za życia 1 z 1 z poprzednim było widać to nie jest dobry facet, który ma tylko młotek tak naprawdę ty w tej chwili skrzyneczkę z wyzyskiem narzędziami, ale tutaj tutaj absolutnie przekracza granice i wychodził z tego po prostu monstrualne monstrualny kicz Pekin drugim filmem, który zobaczyliśmy na koniec, który również się nie da Vinci za bardzo spotka się spodobał publiczności to byłby nowy film Nicolasa wind Inverness znany neon demon testy Fina, który bardzo wszyscy czekaliśmy i państwu opowiadam o tym, że rzeź ten film budzi inny dużo emocji, ponieważ nikt nas win -win Graf lex nam przedstawił nam taki thriller horror inny z modelkami w głównych rolach film o 3 LO dźwięk nie o chęci ranny zatrzymania czasu test Chrobry miał być miał być horror związany z wampirami najokazalszy praktycznie niektórych horrorem w inny dosłownie, dlaczego o tym, że naraz jeszcze Artur Zaborski oraz Krzysztof Kwiatkowski krytycy filmowi przyjęcie tego filmu było zaskakujące z 1 strony na pierwsze pokazy prasowymi buczenie gwizdy i na wydanie reżysera osłów ten z kolei drugi pokaz prasowy zakończył se długą owacją Belki z pięknym ciepłym przyjęciem nie były na pierwszym pokazie i chyba nie przypadkiem na po rzeczywiście, a nie ten film kiedyś rozzłościł to znaczy rzeczywiście mam wrażenie, że tę historię, którą na historię modelki które, która na oczy dziewczyny, która przyjeżdża z marzeniem o modelingu do Los Angeles małego amerykańskiego miasteczka, a no i nagle ten świat ją do pochłania go, jakby gdzieś tam tez opowieść o tym, pięknie, którego wszyscy zazdroszczą ja takim pożegnaniu tej dziewczyny w Żeraniu dosłownie w przenośni na Górze pop jest tak, że poważnie rzeczywiście ten film znowu jak refren buduje w strasznym budować spektakularną spektakularną formę mnożyć się mnożyć symbole atakować neonami na te neon demon to rzeczywiście się ten film jest taki neon demonem, ale mam wrażenie, że to, że to nie bez pustych, że to jest te drażniąca pretensjonalna historia, która w gruncie rzeczy nic nie kryje to i tak właśnie przedstawiały się te ostatnie projekcje festiwalu w Cannes te ostatnie filmy dziś wieczorem rozdanie w nagrodę oczywiście z ogromnymi emocjami czekamy, kto otrzyma złotą nikt palmy z Lenina wieczorem relację oczywiście informacja Radia TOK FM, a my wracamy już za chwilę do magazynu filmowego z gmin i wracamy z Arturem Zaborskim Karoliną Pasternak z Anną tatarską będziemy podsumowywać to co w inny chcieliśmy właśnie tutaj w ciągu ostatnich kilku dni oraz porozmawiamy też sami, a mąż o atmosferze, jaka panowała w tym roku podczas festiwalu Patrycja Wanat dzień dobry test wciąż magazyn filmowy do zobaczenia magazyn filmowy oczywiście z festiwalu w Cannes, ponieważ dzisiaj wieczorem tutaj poznamy laureatów 60 tego dziewiątego festiwalu filmowego ze mną w tym momencie wspaniali krytycy filmowi inne Artur Zaborski Karolina Pasternak Anna tatarska i teraz uszczelni mają pomóc jak was dokładnie przedstawić zaznacza Karolina Pasternak oczywiście tygodnik Newsweek penne Artur Zaborski tygodnik przegląd tych gmin zrzeszonych Anna tatarska również szereg krytyczka niezrzeszona, aczkolwiek w Onet m. in. Onet PL pani co jest grane, więc również można jej teksty czytać w wielu innych miejscach czynny przez cały tydzień Trocha opowiadaliśmy państwo o tym co nas tutaj oglądaliśmy teraz są oczywiście będziemy inna część rzeczy powtarzać może wyciągać się nowe wnioski w każdym razie będziemy się dzielić się interesami dotyczącymi tego co przeżyliśmy tutaj w ciągu ostatnich 10 innych dni, a niektórzy nawet i dłużej w karnych są w dobrze to w takim razie ten, zaczynając na mocy od tych takich uznanych nazwisk jak wysnuła taki wniosek, że to co pokazali nam tacy reżyserzy, którzy w Cannes pojawiali się od lat, którzy mają już słuszne lata bez wytykania konkretnego wieku, czyli niekoniecznie biorą udział w konkursie głównym, czyli mam tutaj namyśli długiego, ale na kanale Uciecha Stevena Spielberga, a Jima Jarmuscha Pedro Almodóvara mam tutaj taki cenny nabytek, czyli wykonałem taki wniosek, że oni zostać pokazali nam coś co dobrze znamy, ale to nie jest zarzut tylko wręcz przeciwnie co znaczy to, że oni przystali może już gdzieś tam szukać swojego stylu, a przyjęli do wiadomości, że mający swój styl i chcą opowiadać tę historię w taki niewinny sposób to zdało rezultat, bo dostaliśmy coś co lin, czego się spodziewaliśmy na bardzo wysokim poziomie Artur pisarz głową nad, tak więc oddam tobie głos jako pierwszemu i tak jest zepsuty stron zgadzam to co mnie bardzo zaskoczona tym festiwalu to jest to, że tak jak powiedziałaś jest taka feta dinozaurów tutaj twórcy z konkursem głównym nie bójmy się temat rekiny mają od 50 paru do 80 paru lat z tej niemocy jest Xavier Dolan Xavier Dolan dwudziesto siedmiolatek natomiast pozostali funkcjonariusze mają ogromny wielki domek w Indiach uczymy zresztą audycji przed festiwalem trochę narzekałem kręcę nosem, że Cannes w tym roku nie pozwala odkrywać nowych twarzy nie pozwala zagłębić się jakoś ten wielki kosmos, jakim jest kino i desperacji nie odkrytych planet tylko pokazuje nam jest bardzo dobrze znanego układu, ale będąc w kanie oglądając wszystkie 15 nie żałuję, że tak się stało rzeczywiście to co powiedziałaś na temat twórców uznanych, którzy do tej pory dość na zawodzi panowie na misji czy to kanale aucie czy to Pedra Almodóvara ich ostatnie filmy były próbował trochę odbić się z tej strony w dr Janina przyzwyczajeni są oznaczone chcemy o nich chyba zapomnieć nie wymienia kryteria ich twórcy Becks przypomnę przelotnych kochanków albo klucz z niego o finał żniwa dla węgla KMŻ tak tymczasem to co zobaczyliśmy na festiwalu są wożeni są jakieś rzeczy wybitne panie są jakieś odkrycia to nie są filmy, które zapiszą się złotymi zgłoskami w historii kina, ale taki film jak i Daniel Blake Kena nauczania czy właśnie Echu dieta Pedra Almodóvara to jest naprawdę powrót tych twórców na właściwe tory tory bardzo dobrze znane to są historie, które oni już wielokrotnie opowiedzieli, ale to co mnie w Cannes kompletnie zaskoczyło jest to, że pomimo że, gdybym naprawdę zaczął przewidywać co stanie się za idee, jakie elementy tej układanki zostaną odkryte to pewnie bym z kranu to ja wciąż czujemy ogromną przyjemność oglądania filmów to jednak powód tych twórców do tego wypracowanego stylu, którym zasłużyli się najbardziej Victoria bardzo lubię dostawczym nie mam absolutnie żalu o to, że oni po raz kolejny, opowiadając tę samą historię, bo wciąż, brnąc po tak uroczo i z takim wyczuciem z taką znajomością gramatyki filmowej i zarazem potrzeby widza, na które umiejętnie odpowiadają, że kompletnie w to wchodzę i tutaj Ken Loach twórca bardzo zaangażowany społecznie znowu odnosi się do wydarzeń, które są palące odnosi się do systemu socjalnego do rzeczy, które cały czas powracają w mediach, zwłaszcza polskich MO oczywiście Polacy mają bardzo dużo do powiedzenia na temat zawodności tamtego systemu socjalnego jak wiemy jesteśmy głównym mniejszościom, że na Wyspach natomiast w wypadku term Pedra Almodóvara jest znów opowieść o kobiecie znów opowieść o tym jak wyglądają te wielkie emocje jak wygląda temat przepracowania traumy zdrady być może przez tworzenie się do czyjejś śmierci to są emocje, które nam tutaj przez 10 dni targały mam wrażenie, że pomimo to, że dopisywała nam wyjątkowo pogodna ziemi z Interem na Lazurowym Wybrzeżu alternatyw tanie wino domowej i cudowna plaża dokoła to i tak zdecydowanie chcieliśmy walczyliśmy o to, żeby iść do kina, więc pomimo to, że właśnie oglądaliśmy dokonania twórców bardzo dobrze znanych na absolutną z nami tutaj specjalnie nie rozczarowani w Anna tatarska nie może powiedzieć, że im dłużej ciebie słuchałem, tym bardziej szlam dobrze jednak w pewnej części się nie zgadzam to znaczenia myślę, że konkursy skonstruowany w ten sposób, że te takie znane nazwiska są po to, żeby być pewnego rodzaju bazach jednocześnie Kontrapunkt dla Kontrapunkt dla rzeczywiście spełniasz kilku naz w tych nazwisk młodszych świat świeższych, ale i inni wręcz despota, żeby bez uczynić silniejszym prestiż ewentualnej wygranej takiego New Camera, że tak powiem i n p . jeśli tegoroczny konkurs wygra, a wciąż mówi się Otóż tak się może stać to film Toni Erdmann Maren Adu, która akurat jest z poniżej tej tejże granicy lat 50 treść, o której mówiłeś ma nie dojrzewa niespełna 40 teście jest jej trzeci film nie jest żadnym tuzami Europejskiej kinematografii 1 z 2 kobiet konkursie Real dostała najwyższe w historii wynik w rankingu krytyków magazynu Screen ITS apteki, wyprzedzając metali jest naprawdę epokowe wydarzenie, więc myślę sobie np. jeśli takich firm wygra to od razu kamy zapewnia kom Platformy promocji, gdzie można powiedzieć wygrała z LO uczę wygrała z Czeremoszem wygrała z MO towarem i szczerze mówiąc ja bym się nie zdziwił, jakby się akurat tak stało się tak w przypadku tego filmu jaki, jaki paru innych, dlatego że spośród takich Mistrzów, a jednak już konkursie tylu znanych twórców do Mistrzów myślę chyba tylko kilku tylko kilka lat autorów, którzy naprawdę przy, których naprawdę może swobodę określenia użyć to oni nie tyle nie zawiedli, ale łapię na tym, że n p . jak myślimy Almodóvar, że to on jego ostatnie filmy były po prostu słabe i to rząd wraca do formy robi taki film w klimacie swoich mam wrażenie w ogóle bardziej pierwszych produkty z przełomu lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych, który jest fajny atrakcyjny dobrze trzyma tempo no zaczyna się od ujęcia, które wygląda kobieca wagina z satyny, więc wiemy, że żyje, że jesteśmy w domu jeże jeże jeże wrócił do do formy ale gdy to nie jest arcydzieło i tak da i tak samo to, że lot zrobił film lepszy niż dziś Miss Club w ty też nie jest osiągnięcie, bo ten poprzedni film był po prostu bardzo niedobry dajmy się, że jedynym takim twórcą, który jak zachował swój rozpoznawalny styl jednocześnie naprawdę nas zachwycił, odrzucając po prostu wszystkie FF sekciarskie zabiegi był chyba Jim Jarmusch i też jestem bardzo ciekawa właśnie myśląc o o jego filmie Patterson jest doskonałą główną rolę Adama Trevora jak ja jak się rozegrają te dyskusje o tym co nagrodzić liczy czy w tym roku te nagrody przypadną tym głośniejszy rolę bardziej spektakularnym uczyć np. właśnie takiej wycofane w sumie bardzo spokojnej oszczędnej, a jednocześnie, robiąc tak niesamowite wrażenie post tak mocno dotykającej serca i emocji roli, jaką właśnie zagrał Adam Driver u Jarmuscha że, gdy Artur właśnie tak troszeczkę stany po jego stronie dom wyschnie powiedziała rozumie też mam takie zdanie, że to właśnie tymi są arcydzieła są filmy najlepsze na świat historii tych reżyserów, ale ale, ale gdzieś tam wrócili właśnie na te właściwe tory zrobili po prostu dobre filmy z ich takim mocnym autorskim podpisem Anna Wrzeciono, a następnie dotykowej słowami to chciałbym się odnieść do sytuacji o tym, rozmawialiśmy w ubiegłym roku przy okazji Berlinale i 200 listę takich zmierzchu wielkich Mistrzów, kiedy analiz nowe filmy Terrence Malicka nowe filmy kina Wendersa i Scherzo gigahercom gangrenę będącą na paru innych tuzów kina itd te filmy były absolutnie nieznośny niestrawne wcisnąć jak najszybciej zapomnieć i wtedy tak bardzo mocno większym dziennym jeszcze nic no właśnie nadejście nowego pokolenia filmowców nowych twarzy nowych nazwisk po lekturze absolutnie zastąpią te do tej pory uznanych w tym roku w Cannes przekonuje się, że to było takie trofeum jeszcze nie na wyrost, że trochę na konto takie założenia przyjęliśmy wokand pokazało, że ci twórcy wciąż jeszcze potrafią robić pasjonujące porywające filmy, które nie są arcydziełami, ale wciąż odpowiadają nasze potrzeby komentują otaczającą nas rzeczywistość dla mnie to absolutnie wystarcza Karolina potrafią czy nie potrawę, zanim zmienimy wątek no może przede wszystkim dlatego ostrożnie z tym jeszcze nie tak warto Mistrzów jest tak dużo wina, że wydają się, że umieszczenie jakiegokolwiek końca w oparciu o 1 imprezę jest Super niebezpieczna, zwłaszcza że Berlinale jak słynie z tego, że w konkursie jednak bywa różnie skany inaczej to jest już chyba po dziesiąty będzie mógł festiwali mam wrażenie, że jednak to po prostu z roku na rok jest bardzo podobnie nazwiska się powtarzają razem pewna też względy towarzyskie zakończyliście stojące, że przecież dostać w każdej innej branży ci ludzie się znają ci ludzie się ze sobą spotykają co na obiady i nie jest oczywiście żaden rodzaj jak we w grę i wykorzystywania tych znajomości wyciśnie jakiś dziwny podejrzany sposób mamy po prostu Mann selekcjonerzy znają się z reżyserami zaproszeniami filmy, które oczywiście są bardzo dobra no ale w diecie miałam w tym roku trwa program na festiwalu wynikający z tego, że w 2 po raz pierwszy trudno mi było trudniej niż niż zwykle zanurzyć się w tej atmosferze do tej panującej dla muru blichtru sukienek szpilek gwiazd czerwonego dywanu i jakie w takiej atmosferze jednak w oparach absurdu umówmy się biorąc pod uwagę wydarzenia na świecie w mojej jednak zagęszczeniu uczące się bardzo zwłaszcza, jakby dla nas Polaków, którzy tu przyjeżdżamy i nagle przecież nas świat nasz świat w ostatnich miesiącach bardzo się zmieni nie wiem jak z tym jakoś ten festiwal naprawdę bardzo specyficznie przeżywałam, spotykając się na wywiadach z tymi wielkimi gwiazdami mając takie poczucie, że to jest bardzo dziwne doświadczenia z Pekinu w ogóle, by ta celebracja ludzi kina, jakby gdzieś się rozumiem wszyscy wiemy czemu co się dzieje Bóg nadaje na model daje nam rozrywkę dają nam coś bardzo przyjemnego w związku z czym by ci ludzie, którzy są na świeczniku, których oglądanie we wszystkich częściach świata dysk za nas takie emocje, ale trochę miałam takie zaprzeczanie jednocześnie tego, że właściwie, dlaczego co się dzieje i ciężej było mi pan tę firmę on aż tak celebrować na pewno poprzeczka została postawiona wysoko jak zazwyczaj, jakby bardzo dziś Lance nie mam na tym festiwalu w ogóle na festiwalach w ogóle w kinie oczywiście on szukania odpowiedzi gdzieś tam w planie jak żyć, ale na jakiś kwestie nurtujące nas jako społeczeństwo niejako osoba kobieta w 2001 . wieku z Polski atak mam wrażenie, że gdzieś ktoś się załamało, że kino, jakby Hel nie może tutaj za wiele poradzić może coś pokazać tę sytuację jak chociażby film tanie, więc Brillante Mendozy sytuację z dna na Filipinach, na którym też byłam też miał okazję być 3 lata temu i faktycznie zobaczyłam, że Manila to jest piekło na ziemi rzezie Przedmieścia Monice jest tylko na ziemi ten jego film pokazany w konkursie właśnie to oddaje w, a i dlatego dziś najbardziej do mnie przemówiły w tym roku, ale mówić z prywatnym doświadczeniem było zwarcie umówmy się, jakby bardzo dużo wynosimy z kina tego co do niego wnosimy myślę, że widzowie i państwo, którzy nie słucha się też, jakby się z tym zgodzić, że on ocena biegłby taka nasza z naszych perspektywę, bo ludzie się tym zajmujących profesjonalną oczywiście jest jakaś jesteśmy w stanie stwierdzić GM Pelplin 9 miast dobrze zrobione źle zrobione to jest lepsza forma danego reżysera słabsza, ale odbieramy, więc głównie, jakby w związku z tym na jakim etapie życia jesteśmy co nam się dzieje tego co się dzieje wokół naj ja akurat Tukan przeżyłam takim takie jakieś atmosferze, w której najbardziej docierały do mnie historie, które nie próbowały nam epatować tymi nośnymi tematami albo nie próbowały w UE mogą opowiadać o takich problemach zaś, jakby młócenie też, że gdzieś problem np. rynku pracy się pojawił tak długo oglądać filmy o człowieku, który nagle nie może pracować, bo miał zawał mówią Kania nauczyło i musi nim korzystać z zasiłków, które nagle okazuje się, że muszę nie należą, mimo że nie może pracować my mieliśmy film o bardzo młodych ludziach Andrea Arnold, gdyż w świetle zresztą moim zdaniem w fakturze gdzieś uciekają z życia uciekają z takich zobowiązań dają się zachęcić wizją tego, że praca to jednocześnie może być zabawa ruszają w podróż takie trochę Perła jądro aut takie w 2001. wieku jednocześnie, że śmierć komiwojażera w starszym wieku, bo niby są takimi współczesnymi sprzedawcami i sale jak się okazuje nieśmieszne odrodzenie tego komiwojażera wydaje się, że jeśli jest 1 rzecz która, jakby w tylną, która chyba w końcu świata jak już jak już po prostu wybuchnie jakaś bomba albo gdy nastąpi kataklizm się jednak, że z nami zostanie różni te spółki sprzedaż wymiana pieniądza miałam wrażenie oglądając filmy, że wszędzie nieważne jak jest po prostu bieda piekła jak np. ta maniera wspomniana tamtych po prostu slamsach na jej najokrutniejszych zabłoconych są dostęp z jakimiś kolorowym paczkami z chipsami z jakimiś po prostu jakby, jakim cudem, dlaczego tak to nagle jest to rzecz pierwszej potrzeby, by jak wymiana dóbr także jajek szukałam czegoś prostszego chyba takiego o takiej takich bardziej refleksji nad czymś co jest uchwytne, bo te wszystkie problemy wydają się, jakby nieuchwytne nieosiągalne nie mamy nie ma na nią odpowiedzi nie mam odpowiedzi na to co dzieje się w Polsce nie ma odpowiedzi na to co dzieje się w Europie w stanach w Syrii i jakby chce przynajmniej jak by ogarnąć zapanować nad tym co jest obok i oczywiście już wspomniane tutaj Jarmuż wspomniane tutaj Patterson, który moim zdaniem Odom do życia jest po prostu przepięknym poetyckim filmem który, jakby mu każe się skupić na tym co tutaj i cieszyć z tego, że mamy dom powietrze prace za chwilę pewnie do niego do niego wrócimy z 1 waśnie zapewniam was teraz też sama atmosfera sklepu odzież tej atmosferze Canto to do tej samej atmosfery rozpoczniemy kolejną część magazynu filmowego do zobaczenia, a ze mną krytycy filmowi Karolina Pasternak Anna tatarska Artur Zaborski wracamy już za chwilę magazyny filmowe do zobaczenia Patrycja Wanat witam państwa bardzo gorąco przypominam, że jesteśmy w Cannes nasze dziesiąte w dziewiątym festiwalu filmowym ten festiwal już powoli nam się kończy dzisiaj wieczorem poznamy nazwiska laureatów z Anną wstecznych Szymka na chińskim studio dość prowizorycznym Karolina Pasternak Anna tatarska Artur Zaborski krytycy filmowi Anny i zacięła się skończyła swoją wypowiedź Karolina przed informacjami w RN wspólną stroną tej atmosferze, która jest w kanie tak się zastanawiam co czy gdy poczuliście, że np. ta atmosfera jest inaczej niż n p . jest więcej też, że czuje się jakiś Murzyni stan zagrożenia, ale że jest większe większy nacisk położony na bezpieczeństwo przeszukiwania z więcej policji n p . na ulicach cieczy wytoczył liście Ania w tym ja pamiętam, że przez pierwsze kilka dni, kiedy jeszcze zdarzało mi się przypadkowo być tak powiem na mieście w godzinach jego funkcjonowania, bo jednak my w trakcie festiwalu przymykamy rano na pokaz później zwykle siedzimy codziennie w Pałacu wracamy w środku nocy kiedyś wszyscy śpią albo piją drogiego szampana w 1 lat pałac brzmi dumnie, jakbyśmy siedzieli po prostu by jedli kawior popijali szampana pałac jest miejsce, w którym nie wolno nie pozwalają nam wnosić jedzenia w związku z rynku na kawior dlatego na inne kraje, a ich lider Real w ING Towarzystwo rozstaje się na te dni festiwalu był miejscem intensywnej pracy Kalinin i właściwie nie ma tutaj są bardzo cieszy tak naprawdę nie krzeseł foteli jakich, więc czas się siedzi na podłodze i stara się złapać internet internet jest tylko w 2 salach dla dziennikarzy ani w całym tym wielkim budynku, więc pałac brzmi dumnie, ale nie ma z nim wiele wspólnego taka rzeczywiście niektóre terminy nie ostatnie wymagają wyjaśnienia, bo są dla nas już znają się stało z częścią żargonu zapominam sama zapomina Motycz na tym, że leży przecież to to nie jest jasne chcę powiedzieć, że na ulicach są cały czas patrole są policjanci z ciężką bronią maszynową, którzy się przechadzają grupami szyku tego nie było w zeszłych latach mam wrażenie też, że jest więcej ochroniarzy i że te kontrole Przemyk teorii, bo w praktyce to się zawsze niestety rozsypuje są szczelniejsze i częstsze w ogóle tutaj, żeby wejść na na pokaz filmowe nieważne czy się jakość ma akredytacje trzeba przejść przez cały cisi to najpierw jest pytanie akredytacji to jest bardzo ważne to, że absolutnie żadne zamianę akredytacji oczyszczenia krytycy nie wchodzi w grę, bo my jeśli się to zrobi to czeka takiego taką takiego delikwenta bardzo poważna kara nikt nie chce tego ryzykować, bo ludzie chcą tu być później trzeba mieć przeszukany bagaż takie Karolina wspomniała w najgorszym nie tylko nie wolno wnosić pistoletów co jest dość zrozumiałe przy czym nie mnoży, ale również nie wolno wnosić kanapek orzeszków wody i wielu innych rzeczy, które są kluczowe sprawnej pracy człowieka, który pracuje mózgiem i pewnie ten mózg żywić więc, że wymyka się głównie sztuką w różnej różnej jakości na jej tak na szczęście czy też na nieszczęście kontrola taka metalu po panowie i i panie z tymi takimi czynnikami, których którymi nas pamiętają mniej lub bardziej czule tego głodu prawda czy też bez racji zmęczenia nie wyczuwają, więc przeważnie wolno nam wejść do Pałacu znana na kolejny pokaz i tak tutaj tkwimy w tej jakże uprzywilejowanej wrażliwości, ale uprzywilejowanej sytuacji baw mnie też widziałam taką sytuację, że są przeszukiwanie ludzie, którzy nawet uciekają przed Pałacem to też musimy wytłumaczyć, że tutaj zawsze tłumy czy prawie zawsze jest dużo, ponieważ z Ben za bramkami, ponieważ po prostu zwykli ludzie trzymają akredytacji na festiwal chętnych czekają, żeby zobaczyć gwiazdy, żeby zrobić sobie zdjęcie, żeby wziąć autograf też jest dość dużo osób, które czekają na bilety, bo być może ktoś będzie miał bilet do oddania misjonarska byłam świadkiem takich sytuacji, że te osoby z Wilna były przeszukiwane po prostu przez policję, czyli bardzo dokładnie były przetrzymywane ich torby czy miasto nie tylko ci, którzy mogą wejść tutaj do środka, ale również ci, którzy stają przed budynkiem sądu przeszukiwanie dniem czy tak było czy nie zaostrzyła się w tym roku na pewno dużo o znaczy zawsze było sprawdzanie toreb zawsze było sprostanie czujnikiem metalu, ale w tym roku program zawsze to właściwe wzbudzało trochę inna rozbawiał nas lekko, gdyż było robione bardzo bardzo pobieżnie w tym roku, jakby faktycznie sprawia niemalże jak na lotnisku także tak to się zmieniło, ale też Jana, skąd takie poczucie, że w ogóle jest trochę, jakby to co się tutaj obserwuje na czerwonych dywanach właśnie w takiej atmosferze festiwalu jest trochę, jakby echem tego co się w ogóle dzieje w tym bezcennym w tej w biznesie nic z tej dziedzinie sztuki, bo to jest jak wiemy zarówno biznes dziedzina sztuka w Cannes widać to najbardziej no i np. steki mało NIK elementy małe elementy typu, że tam rok temu ktoś się zbuntował przed noszeniem szpilek na czerwonym dywanie w tym roku już aktor zostały zdjęte linki zostały zdjęte to postępując tak naprawdę mało wydawałoby się błahe elementy, które są znaczące przyjęcie Moody ego Allena, a też było bardzo znaczące w tym roku miałam wrażenie, że ja jeszcze tutaj nie doświadczyłam takiego fermentu, który jednak nastąpił w tych pierwszych 12 dniach festiwalu a kiedy po prostu ten wchodził tylko te z wywiadem z nim dosyć momentami no jednak, obnażając sam pewien rodzaj odklejenia Allena od rzeczywistości jej celowe niecelowe związany z wiekiem związanego z poczuciem winy nie rozpędzimy tego tutaj, a i ten po prostu Hollywood reporter rozdawane w derby codziennie jest też wydawana prasa związane z festiwalem ale zanim ona zacznie być wydawana rozdawane są takie specjalne przed festiwalowe wydania policzył portal Vanity fair i bijąc byłam rozdawane w drodze do do kina w związku, z czym wszyscy z dziennikarzami, choć amerykański nie godzi, jakby to, że United Center jak czytają trafili na ten wywiad i rozpadały się naprawdę piekło wokół tego że, że to bardzo dziwaczne, że Gazeta tak prestiżowa, jakby kompletnie pomija temat oskarżeń, które pojawiło się ponownie po latach związanych oczywiście z ran z molestowaniem, o których jego była partnerka Mia Farrow oskarżał ego Allena molestowanie córki Dylan farą a jakby abstrahując od tej sprawy, które w absolutnie nie rozwikła my w LM jakiś taki rodzaj niezgody z jakiegoś takiego oburzenia na torze, mówi że żal, że dziennikarze oleju trwa to mogli zignorować te, które tutaj jak wulkan wybuchł i Anna i jadu komentarze, które zaczęło się pojawiać w 2 właściwie w każdym 1 medium na ten temat i to, żeby nie możemy się już dalej godzić na to, że to piarowcy, bo rządzą tym, jaki przekaz wychodzi od nas z festiwalu, bo to jest oczywiście jak jeszcze jeszcze 1 szerszy problem związany z tym, że w tym naszym fachu dziennikarskim bardzo dużą polega dużo zależy od tego czy mamy wywiad czy dostaniemy się na trudne jakieś ważne prestiżowy pokaz czy dostaniemy jakiś wywiad z wielką gwiazdą i to są jak państwo być może osoby nie znają sprawy bardzo bym też takie biznesowe, że tak powiem ustalenia było wielkie gwiazdy stają na czynią oni, ale i innych Berlin PN produkcja filmu dostaje pieniądze za zaraza za wywiad z gwiazdami, a w związku, z czym dystrybutorzy lokalni jak muszą za nie zapłacić z trzymaj ich oczekiwania oczywiście z tym walczymy, ale no jak widać na przykładzie tego wywiadu w Hollywood reporter, który ewidentnie redakcja musiała się zgodzić NATO na wymagania, które polegały na tym HOKEJ, ale tych drażliwych tematów nie poruszamy w no nie zostało przemilczane go tutaj wzbudziło jakiś ferment mam wrażenie, że właśnie rozdaje dziś takie pokolenie buntu jakieś takie coś co się dzieje to, że Susan Sarandon aktorka tej tej, jakby rangi po zabrała głos publicznie na ten temat zapytana o Muddy ego Allena tutaj będąc w Cannes powiedział, że ona, jakby nie ma nic poza nim nie może nic dobrego powiedzieć o tym, pan, więc może nie idziemy w tym 2 w ten temat, którzy za jakiś, ale jakiś komunikat prawda nie mówię tutaj jakby Orson, zanim w procesie nadawania mu tego to nie zrobimy, ale o pewnym wrażliwość na pewne tematy po prostu coś mam wrażenie się dzieje zaczynamy ran jakoś się co jakiś ferment, jakby przenosi się myślę, że z ulicy do środka tak tak coś takiego jak jest wyczuwalne dla mnie tak i myślę, że w Cannes jest jak niezwykle sprawny w takim równoczesne nawigowanie 2 płaszczyzn zawsze jest na początku oczywiście to właśnie płaszczyznach kina artystycznego i komercyjnego, bo tutaj obok inna rozmaitych bardzo ciekawych sekcji czasami ciekawsze niż sam konkurs główny to przecież magii sztywne sztywne zasady są pokazywane tzw. też pokazy specjalne poza poza pozakonkursowe, gdzie dużo jest takich dóbr bardziej wydarzeń, które w tym roku mieliśmy szczęście, bo wszystkie takie komercyjne propozycje były też rzeczywiście przynajmniej niezłe albo bardzo dobre, ale bywa z tym z tym różnie, więc ani oni potrafią urząd żonglować są chęcią przyciągnięcia publiczności jednocześnie zapewnienia po prostu dodać do dobrej ważne treści mam wrażenie Szymczyka, który Karolina podała też pokazuje jak to wygląda, bo oni z 1 strony one decydują się otworzyć festiwal Allenem mieli szczęście, bo ten alarm okazał się być dużo lepszy niż jego poprzednie propozycje, ale ta decyzja się spotkać ze sporą krytyką przed festiwalem też już nawet abstrahując już Hipokrates możliwa od oczu od tej sytuacji tych od oskarżeń, toteż jako decyzja taka konformizm etyczne nudna nie wytyczając właśnie tych nowych dróg, których możemy rzekomo kina szukamy krytykantom zaś dużym stopniu establishment i i myślę, że winny, że o tym, no właśnie, niemniej nie wolno nie wolno zapominać dlatego wystarczy przecież tylko powiedzieć, jaki tutaj panuje klasowy system przyznawania akredytacji na tron rozmawiamy chyba rokrocznie mianowicie w zależności od tego jakie medium reprezentujemy otrzymujemy odpowiednią akredytację danego koloru kolory róż jasne kolory różnią się tym, że różowe akredytacje są bardzo dobrej przechodzą na stałe kompletnie bez kolejki natomiast posiadacze tych gorszych akredytacji, czyli niebieskich ciał żółtych pomarańczowych na nich, kiedy muszą dostać kolej ceną ponad 2 godziny, żeby wejść na jaki sens, więc nad autostradą w RPA klasą bez tego festiwalu jest widoczne gołym okiem absorpcję tutaj ten podział na establishment i tych, którzy mają establishment co podziwiać jest widoczną, które właściwie składania wniosku stanu akredytację w jeszcze chcemy dodać oczywiście w poprzednio zapomniałam CCC to sam powiedz mi się zdarza jej nieustannie, ale Karolina tak opowiadała tamtejszej rzeczywistości bardzo pięknie to przypominam, że moment, który akurat mam, że nie miałyśmy szczęście dzielić tra prawie właśnie w ramach tych bardzo logistycznie skomplikowanych trudnych do otrzymania wywiadów nam się udało po obu dostać wywiad do filmu bardzo fajny gigant, gdzie była rozmowa z grającym główną rolę Markiem Williamsem i są takie momenty dziś dzień taka mała Maggie na festiwalu, bo przychodzi nagle ktoś, kto nie wiem czy z tytułu dużego formatu filmu, w którym wystąpił czy jakieś takiemu psu na nagłego wystrzelenia osłabną to są bardzo różne historie jest tutaj ma ten format gwiazdy idzie po tym, dywanie jest promowany pokazywany i my wiemy, że tak zrobimy z nim rozmowę teraz mamy się okaże, iż w ciemno chcieli, a z drugiej stres w ogóle spoza tego świata i to był taki magiczny moment, bo po przyszedł facet on akurat takie skórzane sandały z niebieskimi wzorzysty skarpetkami pod spodem, ale tak przypuszczam, że równie dobrze mógłby tam przejść boso prawda albo w OFE w kapeluszu, który zdjął ich i trzeci był sam jak w tej baśni doświadczony aktor teatralny i też filmowy, który w wieku Kuba 56 lat tak naprawdę dostał drugie zawodowe życie i Oscara za most szpiegów teraz ze Spielbergiem mają zaplanowane jeszcze 2 następne projekty oprócz tych 2 którzy, który już ruszy już razem zrobili im myśmy tam po prostu siedziały airbagów w jak zaczarowane można powiedzieć, bo co prawda nie było tam deklaracji typu Och, targowisko próżności i jakie to miejsce dwulitrowa niektórzy aktorzy też o tym, mówią sami w tym momencie sąd w ulica Widzew przecież tu przyjeżdżają, ale on po prostu mówią w taki sposób, że ja naprawdę wasze poczułam bardziej zrelaksowana po tych 20 minutach wywiadu niższy niż czasami Patty King Wilków krótkim nocnym śnieg tym krócej próbuje mandat od rzeczywistości wydrzeć i też jednak mam wrażenie, że takim momentem jest z różnymi rozmówcami pracujemy głównie rozmówcę czasami są też momenty właśnie takiej kinowej ciemności, gdyż po prostu w wchłania każdym porem i każdą postacią w swej wrażliwości film to to są takie momenty i relaksu i takiego czegoś jednak coś bliskiego spotkania z pewnym rodzajem piękna, które ładują sute akumulatory na też muszą z powodu wspomnianego wcześniej Draghi zewnętrzne tak zgadzam jestem, ale to właśnie ciekawe, że często osoby jednak spoza tej całej machiny dają tego typu zaskoczenia RNS bez wątpienia jest osobą Jonathan Littell, który tutaj pisarz, który pokazał w tym roku film dokumentalny o Neo Marmi dziecięcej w Ugandzie też Tarzan rozmowa z nim była tak odświeżająco, bo rana, bo go nagle się okazało, że rządzi nim wrażenie absurdu i są realności, jakby tego wszystkiego co nas otacza on człowiekiem pióra człowiek, który przychodzi ze świata pisarstwa doświadcza tego blichtru i -li rozmachu filmowego, ale no faktycznie, jakby inną, bo tak, bo grają z Wrzosową tracąc, jakby może być wiwatowali, a prawda jakby, bo tutaj jesteśmy w stanie docenić to co robił wcześniej w teatrze, ale też tą niezwykłą kompletną jakąś taką inność, którą pokazał już w ten zaledwie 2, jakby tych dużych teraz kinowych filmach, które wystąpiły po moście tajemnic tak myślę, że w mocy moście szpiegów poprzedni film jest rybaka który, który był kręcony show we Wrocławiu teraz nasze bardzo fajnym gigancie, że widać tęczowego coś kompletnie innego po prostu uprzęże z innego świata jeszcze nie przemieniony przez machinę moc świeżego do pokazania, gdyż właśnie w Cannes zdarza, ale też, dlatego że oka nawet jeśli mamy tutaj tych tuzów ministrów to oni nie zawsze nim biegli byli i pamiętam, że też widniały zwyczajom 1 z tego periodyku wydawanych jakiś wiekowy dziennikarz przy wspominał, jakby jego najważniejszy moment jest pan i jedno 1 z nich było jak szarady dostał Niemczyka złotą palmę rząd dostał kiedyś, ale jakąś nagrodę tego co może za reżyseria, bo za reżyserię jak cała stara sala wstała zaczęła bić brawo wiwatować i jakby pisał w tej krótkiej notce o tym, wspomnieniu, że to jest możliwe tylko tutaj, że sorry, ale kim jest Asghar Farhadi po prostu nie wiem nawet na Oscarach jeśli ktoś nie wytknie palcem żadnej, a ten irański reżyser to w tym roku jest modnej został zaliczony do tej piątki filmów nominowanych za film nieanglojęzyczny właśnie tutaj jakby kompletnie, jakby nie celebrytce, jakby nijak nie związani z tą całą właśnie machiną twórcy są wiwaty wani są oczywiście jest z chwilą zrealizowania, że są nawet taka myśl, że to jest jednak, że się narcystyczny zawód i ich bardzo egocentryczni wydaje mi się, że jakby to jest coś, czego oni w gruncie rzeczy jakkolwiek by się nie upierali potrzebują na tę właśnie takie miejsce, gdzie to dostają musimy kończyć bardzo mi przykro wzrost moglibyśmy pewnie jeszcze długo państwo opowiadać o kran, ale będzie gotowe za rok mam nadzieję, że ich w podobnym gronie są gminne w bardzo dziękuję państwu za za cały tydzień tych relacjonuje oczywiście dziś wieczorem rozdanie innych nagród dowiemy się, kto otrzyma złotą palmę tegoroczna 60 do dziewiątego festiwalu filmowego w Cannes, więc również relacje na antenie Radia TOK FM wieczorem proszone przy ich wyczekiwać na pewno się Chiny pojawią ze mną byli krytycy filmowi Karolina Pasternak Anna tatarska Artur Zaborski bardzo wam dziękuję dziękujemy dziękujemy i zapraszam oczywiście na poniedziałek na 1740 na kultura domową Patrycja Wanat do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DO ZOBACZENIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA