REKLAMA

Jak szkoła (nie) radzi sobie z dyskryminacją? Marta Rawłuszko i Małgorzata Borowska z Towarzystwa Edukacji Antydyskryminacyjnej (powtórka)

Post Factum
Data emisji:
2016-05-27 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum audycja post factum Agata Kowalska przy mikrofonie dzisiaj proszę państwa 2 tematy 1 dotyczy naszych szkół w i tego co się w nich dzieje, bo okazuje się, że szansa, że któremuś z uczniów dzieje się krzywda ze strony nauczycieli albo do kolegów koleżanek jest większa, niżby się na pozór wydawało w i na dodatek okazuje się, że właściwie nie wiadomo do kogo zwrócić się wtedy o pomoc o tym w pierwszej części programu z, a w drugiej części porozmawiamy Rozwiń » o kościele katolickim jego reakcji na sobotnie wydarzenia w Białymstoku w i jak tak myślałam, że program w, o czym dzisiaj będziemy rozmawiać to myślałam, że na te 2 tematy mają wspólny mianownik w ten dotyczy on reagowania na niesprawiedliwość reagowania na krzywda przepraszania i próby zmiany sytuacji jest o tym, dzisiaj cały post factum ze mną już teraz w studiu 2 i wspaniałe ekspertki pani Marta Rawłuszko i pani Małgorzata Borowska obydwie lecą członkiniami Towarzystwa edukacji antydyskryminacyjnej dzień dobry dzień dobry i obydwie współ odpowiadają za raportu, który już wczoraj słyszeli państwo w wieczorze Radia TOK FM jest to raport, ale edukacja antydyskryminacyjna ostatni dzwonek i dotyczy rzeczywiście sytuacji, a w szkołach, ale co ciekawe raport powstawał przez ponad rok, bo był pewnego rodzaju śledztwem chciał zobaczyć co panie śledziły, czego szukały, jakie było fatalne pytanie badawcze w pani Marta Rawłuszko werwy i przeciwdziałaniu dyskryminacji reagowanie na dyskryminację bardzo ważne jest to co się dzieje w momencie, kiedy dojdzie do danego zdarzenia w momencie, kiedy doświadczamy przemocy czy agresji czy nierównego traktowania ważne jest to co się dzieje wokół w jaki sposób zachowujemy się, widząc znaną sytuacja i to był też kierunek naszego badania naszą główną ciekawością było sprawdzenie w jaki sposób instytucja publiczna odpowiedzialna posiadający zasoby posiadający w kompetencjach po obowiązek reagowania na dyskryminację czy przemoc agresja szkolna motywowaną uprzedzeniami jak one się zachowują w momencie, kiedy dochodzi do nich informacja, że takie naruszenia mają miejsce szkoła w domu nasz główny ze główne cele badawcze artyście broszura z Małgorzatą Wolską, żeby rozwikła czynnik czym są te zjawiska, o których mówiła przed chwilą pani Marta Rawłuszko zażyczy jest to przemoc motywowaną uprzedzeniami czym jest to dyskryminacja w szkole w bardzo różne rodzaje działań zachowań to od do tego też odnosiliśmy się wpływy z poprzednim naszym raporcie zeszłorocznym i ten tylko to potwierdza, że szkoła jest miejscem nie tylko takiej agresji rówieśniczej spowodowane jest tym, że w konflikcie biorą udział w 2 w strony z bardzo różnych powodów, ale również takich sytuacji przemocowych jak wyśmiewania lżenia obrażania izolowania dna albo też bezpośrednie i przemocy fizycznej albo cyberprzemocy, którą podstawą jest cecha tożsamości Danny ego ucznia przy danej osoby, która tego doświadcza i tak raport to potwierdza Jacek Hof man w myśl jest zwracamy uwagę na szeroki katalog przesłanek i radny RM w tym i w poprzednim raporcie zwracamy uwagę na to, że szczególnie narażona na przemoc w szkole są dzieci, które w, jaki sposób odstają od większości i takimi przesłankami z powodu, których doświadczają przemocy to to jest orientacja jednych homoseksualna ubóstwo i status materialny miejsce zamieszkania tutaj mocno widać w tym ma proporcje rodzić z mniejszych miejscowości nie mają dostępu do pełnej oferty edukacyjnej płacić dlatego rodzajów zauważyliśmy na duży odsetek lub zdarzeń przemocowych molestowania seksualnego wobec dziewczynek w szkole dotyczy też, że jakby niepolskie pochodzenie czy też etniczność np. koloru skóry na tradycyjnie stopień sprawności również naraża naraża na na na dyskryminację to by były u najważniejsza, ale co od patrzeć się na to szeroko z 1 strony, ale z drugiej strony pamiętać, że nie każde dziecko jest w równym stopniu narażone na przemoc tylko gdy w szczególnym stopniu narażone są te dzieci, które tak, jakby mówimy mają oni na nie normatywną tożsamość odstają w jaki sposób od większości, ale właściwie, dlaczego pani tym zajmują przecież zawsze świat światem szkoła szkołą dokuczało się okularnik com Shop com Rudy ma ich dzieciom, które mają mniej pieniędzy, więc niby, dlaczego ktoś nazywa teraz dyskryminacja albo przemoc ze względu na jakieś uprzedzenia no i po co ta cała noc taka trudna otoczka podrzucały raportu 30 sobie dokuczają taka jest co prawda ludowa tak, ale doręczają sobie z bardzo różnych powodów i myślę, że to, dlaczego to takie ważne, aby wiedzieć, że uprzedzenia wobec konkretnej grupy społecznej KMP w UE powodują przemoc czy zwiększają ryzyko narażenia na wykluczenie z warstwy izolacji wyśmiewania czy wprost przemoc fizyczną, ale kieruje nas one adekwatnych rozwiązań znaczy w momencie, kiedy mamy bardzo ogólne mówienie zapobiega niebezpieczeństwu zapobieganie agresji zapomniany przemocy rówieśniczej, a nie wiemy o tym, że tak naprawdę mówimy o przemocy seksualnej dotyka konkretnych dziewczynek zaznały na torze w żyjemy w społeczeństwie, w którym jest przyzwolenie i normą to, że chłopcy mogą sobie pozwalać na pewne uwagi komentarze dotyczące ciała czy seksualności swoich rówieśnicy i to powoduje to jest sedno tej przemocy to dziesiąta tutaj uczennica to jest tak również sedno tego bezczynności, któremu z chorągwi, którą widzimy to znaczy, że w momencie, kiedy np. przypadek z naszego z naszego raportu gimnazjalistka z Sulejowa długotrwała przemoc seksualna niewola i mogę używać wulgaryzmów na antenie, ale grosza czworga jedno 100 rówieśników jest sytuacja wygląda taki sposób dziewczyna nie logowała się ze swojego konta na portalu społecznościowym ktoś włożył jej zdjęcie koleżanki, które napisały High tutaj ja zaproszę chłopaków nie zawiedzie cie się zaproszą was po szkole, ale też nie skończyło na tym następnie chłopcy przezywali wzywali to dziewczynka mówi np. Zuzia trzymasz czyste zęby mój koń lubi czystą stanie albo umówili się nimi pała to jest przemoc pyta dziewczynka doświadczała ze względu na swoją płacz bez przemocy o charakterze seksualnym z tego, że pani raport IBE raportu Th rynki po wiedzę, by próbą ujęcia tego systemowo pokazania, że z tym coś można zrobić tak to mam pismo główny kłopot, że ja po prostu lekkość w mam wrażenie, że te to tak zawsze było, gdyby się ona zmienić część ciała przez szkołę jakoś przebrnąć i liczyć na to, że jakoś się bez większych ran i z tego w Rzepinie, a znikąd pomocy, a tutaj, aby cała ta działalność dała, bo przecież już kilkakrotnie panie gościły w radiu TOK FM opiera się z kim myślę, że to może być inaczej i to nam najbardziej z 2 i MO może być naszą korzyść Orco jedziemy do są różne szkoły w Polsce są takie szkoły które, gdyby chronią większym stopniu swoich uczniów może być na siebie gromy jeździmy też po prostu po europejskich szkołach i jej męża są np. regulaminy anty przymusowa neony działają czy tylko pięknie wiszą na ściany i nie ma pracy wdanej szkole, więc nie umiem sprawdzić, ale po to, pracuje organizacje pozarządowe różnymi dążyć do tego standardu, który sobie wyobrazić za właściwej wracając n p . do Sulejowa nam chodzi o to, żeby ta nas sytuacja nazwać po imieniu, żeby nie zdarzyło się taka sytuacja taka reakcja w Sulejowie zdarzyła, dlatego że na to odpowiedział szkoły na tę sytuację tej uczennicy inne, które przykład przed chwilą Marta opowiadała, gdy było to, że redakcja zorganizowała apel o wulgaryzmy w szkole oraz lekcje języka polskiego poświęcone kulturze słowa i radnych, bo szkoda 2 energii i nauczycieli na rozwiązanie jest po prostu nie oddycha sygnalizuje, że nie grał w nowo nauczyć uczniów jak molestować seksualnie bez używania wulgaryzmów dachów w Afryce być może Ania powinna zareagować wśród naszych ziemiach temu, kto jeszcze mógł zareagować, ale i w tej sytuacji to po co powinno się wydarzyć u ad hoc, ale myślę, że ad Hok 4 rzeczy, które się wydarzają wzór odwrócenia dokładnie 4 rzeczy, które zwykle dzieją się na w szkołach o pierwszą nadzór pedagogiczny, czyli albo wewnętrzny dyrektor szkoły albo zewnętrznymi za to wizytator kurator powinien odnieść się do wody do istoty problemu często się nie odnosi też główny wniosek z naszego raportu, że kuratorzy wizytatorzy zasłaniają się prawem debel po to, żeby w ogóle nie podejmować żadnych działań, ale to znaczy w konkretnie co co uzna sprawdzają dokumenty szkoły np. czy nie brakuje żadnej uchwały rady pedagogiczne jeśli brakuje zalecają uzupełnienia uzupełnienie po prostu tej tabeli dokumentacji zamykają sprawę, więc snowboardziści to coś się w Sulejowie wydarzyło jest tak, że tamta pani Janina i kuratorem, gdyby w pozytywnie zadziałało to co w euro powinno derby derby przyjść do szkoły i odbyć rozmowa przede wszystkim poszkodowanym dzieckiem, żeby te z konwencji praw dziecka, że dziecko po prostu ma prawo do zabrania głosu w swojej bezprawie i myśmy oddawały to, że nikt dziś nie pyta o zdanie, nawet jeżeli są ich sprawcami, ale w ogóle jakikolwiek sposób uczestniczą w tej sytuacji i w ogóle z wiatrem powiedziałaś uszanować jego wolały też często raport w poprzednim raporcie więźniowie na mówili, że nie zgłaszają się po pomoc dorosłych, dlatego że po pierwsze nie wierzą w skuteczną reakcję po drugie, dlatego, że cytuje ich robot dorośli robią dym i dorośli trzymają sztamę z dorosłymi, więc trzeba zerwać sztama i po prostu trzymać sztamę z osobą, która doświadcza przemocy i to jest pierwsza sprawa druga sprawa podjął działania edukacyjne, które włączają całą społeczność szkolną, czyli powodują, że na tej sytuacji wszyscy się czegoś uczymy np. jak zapobiegać takiej sytuacji w przeszłości to znaczenie tylko winni ponoszą karę, ale mogą nie wymyślisz np. zadośćuczynienia, ale również cała szkoła rozmawia n p . o przemocy wobec dziewcząt o przemocy ze względu na poczet dowiaduje się, że po prostu dziewczynki wymagają szacunku w coś jeszcze porozmawiamy o tym jak reagują władze szkoły nauczyciele rodzice w ich właściwy do kogo mogą zwrócić się uczniowie po informacjach w studiu pani Marta Rawłuszko pani Małgorzata Borowska obydwie są ekspertami organizacji Towarzystwo edukacji antydyskryminacyjnej, które właśnie dzisiaj wydało raport edukacja antydyskryminacyjna ostatni dzwonek w post factum audycja post factum Agata Kowalska przy mikrofonie i z nami cały czas 2 ekspertki pani Marta Rawłuszko i pani Małgorzata Borowska obydwie z Towarzystwa edukacji antydyskryminacyjnej, które przygotowało potężny raport na temat dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami w polskich szkołach raporty za zbyt opiera się na wydarzeniach z zeszłego roku tych, które panie odnalazły w przekazach medialnych i o to bym chciała się zapytać, dlaczego opiera się poważny raport na tym co, o czym mówią we z żywych mówi radio telewizja gazety różnie to bywa z doniesieniami prasowymi, a tutaj proszone na tej podstawie wyciągają panie daleko idące wnioski dotyczące systemu edukacyjnego w Polsce, więc sens, skąd ta wiara w polskie media może tak zapytam pani Marta Rawłuszko poety nie była jedynie wiara w polskie media i ziemi przy nikt nie przecenia łat była podstawa punkt wyjścia do tego w jaki sposób połączyć, jakby naszą wiedzę o dyskryminacji z tą wiedzą, którą potencjalnie mogą z gmin i posiadać organy nadzoru pedagogicznego, czyli kuratoria złożyliśmy w założyliśmy bowiem, że skoro jakimś wydarzeniu alarmują media ogólnopolskie media regionalne to możemy przyjąć, że urzędnicy urzędniczki sprawujący nadzór nad szkołami, ale również posiadając taką wiedzę dlatego też monitoring medium u nas tylko i wyłącznie bazą pewne mat pewnym, że źródłem danych, o które mogłyśmy następnie, korzystając z prawa do dostępu do informacji publicznej pytać kuratorium, a następnie podaje pot i podjąć pewną analizę jakościową i odpowiedzi co też rzymscy stało się w tym raporcie, ale i to jest to jest wyjaśnienie, skąd monitoring mediów to znaczy, żeby pokazać, że to nie jest także o dyskryminacji przemocy motywowanej uprzedzeniami wiedzą tylko nieliczni tylko tak właściwie w ciągu roku regularnie dowiadujemy się takich przypadkach nie zawsze to jest forum mediów ogólnopolskich to nie zawsze z telewizji, a to nie zawsze jest silny sensacyjny przekaz, ale generalnie regularnie każdego miesiąca pojawiają się tego typu doniesienia część kuratorów do siedziby z ogólnopolska cała wojewódzka znaczy, że kończyło się też media regionalne, żeby nie skupiać się wyłącznie od tych bardzo popularne bardzo głośnych wydarzeniach ale, żeby zdecydować się urzędników urzędniczki pracujące również w poszczególnych województwach, więc to jest odpowiedź na pytanie, skąd monitoring mają zamiar coś jeszcze śledztwo zaczyna się od śladu i później amant idzie to dalej na jaki efekt to znaczy czy rzeczywiście to, o czym już media doniosły było dawno wiedzą powszechną wśród urzędników, którzy powinni dbać o uczniów i uczennic dna niestety nie znaczy, jeżeli chodzi o odpowiedzi kuratoriów to właściwie mamy 2 główne typy odpowiedzi pierwsza odpowiedź to w ogóle nie zajęcie się sprawą na 37 przypadków co piąty pismo informowało nas o tym, że grotę się tą sprawą nie zajmie i podstawy bezczynności kuratorium były motywowane konkretnymi aktami prawa albo interpretacją stanu faktycznego to jest przykład Rzeszowa w Rzeszowie mieliśmy takie mam taką sytuację, w której uczenie szkoły ponadgimnazjalnej regularnie przez sport przez prawie rok wykonywał gest pozdrowienia faszystowskiego i wypowiada słowa pozdrowienia faszystowskiego w stosunku do nauczycieli nauczyciele o tym, informowały media, że w został rozpoczęty protest na Ticketpro PL proces tego przeciwko temu uczniowi, bo to oczywiście przestępstwo sprawdziły się co zrobił kuratorium kuratorium powiedziało że, ponieważ oni nie mają informacji w jaki żebrze nasze doniesienia nasz list nie przedstawia żadnej konkretnej szkoły i że do kuratorium wcześniej nie wpłynęło żadne pismo z prośbą o interwencję we wskazanej przez nas sprawę wobec powyższego kuratorium nie zajęło się w Plazie mamy sytuacje, kiedy zgodnie z podstawą programową do uczenia historii w szkole średniej uczniowie mają poszerzyć kompetencje rozróżniania faszyzmu od nazizmu mają posiąść wiedzę na temat przyczyn i konsekwencji Holokaustu i w tej samej szkole przez ponad rok uczeń wykonuje gest pozdrowienia faszystowskiego, który bazuje na ideologii związane z nienawiścią rasową nienawiścią etniczną i to siedzi w tej samej przestrzeni szkoły kurator uznaje się nie zajmuje, bo nie wpłynęła skarga może świetnie, że zboże jest proces, żeby dochodzenia kuratorem w łazience inną podstawą programową i po prostu nie rozróżnia pewnych spraw, ale w Belgii GITD ma rozmach to jest ten przykład Rzeszowa, ale sam raport również nie opiera się nad to nie jest badanie ilościowe tylko to są to jest ich kilkadziesiąt panią pisały zbadały dalej co się dzieje co się stało w kilkudziesięciu przypadkach, więc być może nie jest to obraz rzeczywistości, że w większości przypadków kurator działa nie dochodzi do takiej sytuacji zastrzegł, że ta sprawa trafia do mediów w niewłaściwie opisują panie wyjątek potwierdzający regułę, że wszystko dobrze to można zdobyć względy to mamy taką analogię, którą dzisiaj też, że przy okrągłym stole od, by przytacza o Rzecznik Praw Obywatelskich, że klient możemy jednak wnioskować, że sprawy, które są zgłoszone do mediów czy to w ogóle jakiekolwiek instytucji publicznej to jest czubek góry lodowej znaczy, że zgłaszają sprawy osoby naprawdę wyjątkowo zmotywowany do tego, żeby swoje własne dziecko uchronić przed przemocą 70 tych spraw z naszego raportu wynika zostało zgłoszonych przez rodziców do uczniów, którzy co warto podkreślić, że interwenient gospel swoich dzieciach w ogóle po prostu chcesz dziecku innemu Jaya Getin Holding prosić o doprecyzowanie czy rodzice pierwsza rzecz, jaką robią tu uderzają do mediów czy to jest ostatni etap ostatnio w UE przyznane większości tych spraw media były jedyną poinformowano instytucją do i jak rodzice mówili dziennikarzom dziennikarkom, dlatego że nie wierzą wre akcje nadzoru w reakcji szkoły nadzór budowlany, które są niewinna on nie wiedząc, jaką mają działać w media też jak mądrego do zastrzeżenia metodologiczne wzrost liczby tego przypadków chce bardzo wyraźnie powiedzieć nasze badanie nie jest jedynym w Polsce istniejącym badaniem dotyczącym naruszeń praw dziecka w polskich szkołach czy przemocy, która ma miejsce wobec uczniów i uczennic chcę powiedzieć, że oceniając, jakby rzetelność pewnych danych warto wziąć pod uwagę przynajmniej 1 rzecz to znaczy na ile te dane możemy wpisać w szerszy kontekst i wiedzy, którą już posiadamy te dane moim zdaniem z naszego raportu potwierdzają i pogłębiają diagnoza, którą w lipcu 2015 roku przedstawił Instytut badań edukacyjnych w bardzo dużym badaniu zatytułowanym bezpieczeństwo uczniów i klimat społeczny w polskich szkołach to było badanie ilościowe robione na próbie ponad 11  000 uczniów uczennic z całej polskie z całej Polski w tym badaniu wzięło udział ponad 4000 nauczycieli nauczyciele również cały Polski badania reprezentatywne te badania powiedziały, że 13 uczniów polskich szkołach w ostatnim miesiącu przynajmniej kilkakrotnie spotkała się z różnymi formami agresji czy przemocy co więcej w momencie, kiedy ballady i badaczki poszukiwali odpowiedzi wokół wobec kogo jest tak, że w obu, kto doświadcza tego typu agresji stwierdzili jednoznacznie, że to dotyczy uczniów jak sformułowali, którzy w, jaki sposób odróżniają się od innych w sam raport wyjaśnia status społeczno-ekonomiczny, że jest to pomyślimy wyobraźmy sobie my nasze doświadczenia szkolne ktoś odróżnia od innych to lądujemy w diagnozie dyskryminacji in to znaczy widzimy, że to może być niepełnosprawność to może być stan zdrowia to może być ubóstwo to może być ciemniejsza karnacja to może być orientacja homoseksualna to też może być po prostu płacz poza tym, gdy w każdą głoskę depozytem rozmawianie po prostu o metodologia, aczkolwiek rozumiem, że trzeba ją przedstawić prowadzi nas taki ślepy zaułek, którą już być zabraliśmy wielokrotnie z administracją publiczną, a mianowicie rozmawiamy o tym jakie wady ma ten raport, jakie wady w ogóle ma ją inne raporty poświęcone przemocy natomiast po prostu kilkadziesiąt tysięcy dzieci codziennie boli brzuch w toalecie, więc i to jest idealna zasłona Dymna, żeby nie podejmować żadnych działań z Gruzją 68 lat, dlatego że nie próbuje też zrozumieć jak by nie tylko leczymy Sopot ale jakie mogą być jego skutki rozumiem z tego co padło do tej pory, że problem jest już udowodnione znaczy to, że mamy problem nie został udowodniony panie poszły krok dalej, sprawdzając co się dzieje skoro już wiemy, że jest problem z życia oraz instytucje w chciałam, żebyśmy trochę też już w lutym zajęły się m. in. sprawdzały panie jak i czy w ogóle zajmuje się sprawą Ministerstwo Edukacji Narodowej z, że ich Rzecznik Praw Dziecka, kto tutaj no cóż, kto tutaj spełnia swoje zadania, czyli instrumenty badaniu sprawdzaliśmy głównie działania nadzoru pedagogicznego, czyli kuratorów tam się faktycznie pojawiły pojedyncza pisma bodajże 2 do Ministerstwa Edukacji Narodowej, ale głównie zajmowały się reakcjami instytucje te bezpośrednio skradł z KRS powinny wspierać społeczności szkolne, więc pierwsza rzecz to ten formalizm poprawność form porządek w papierach kuratorium albo się nie zajmuje sprawą w momencie, gdy się nią zajmuje dostajemy czasami to było 8 załączników 50 stron dokumentów, które mamy wypisaną historię, że konto wizytator kuratorium przy do szkoły, a następnie sprawdził dzienniki zajęć zapisy statutu szkoły zapisy programu wychowawczego szkoły zapisy programu profilaktycznego szkoły z reguły udzielania wsparcia psychologiczno pedagogicznego i t d . i t d . to znaczy dostosuje prosto z dostajemy w odpowiedziach kuratorium sprawny sprawdzenie poprawności formalnoprawnej formalne prawne działania działania szkoły ginie zupełnie perspektywa praw dziecka i bezpieczeństwa dziecka był, chociaż 1 przypadek, kiedy urzędnicy zachowali się w taki sposób w jaki lecz spełniałby państwem Darth standardy te, a być blisko Mariusz go blisko standardów myśląc o jasności tego ziarna może przewidywać, że cała ekipa z ziemi pod dużym też jasne jasne 2 naszym zdaniem po dobrą merytoryczną odpowiedzią dotyczy wprost zajęła klub problemu, czyli uprzedzeniami i dyskryminacją była reakcja szkoły i kuratorium w Świnoujściu w sytuacji, kiedy tam doszło do pobicia 1 z uczniów bodajże szkoły podstawowej, który miał ciemniejszą karnację i cokolwiek to znaczy obco brzmiące nazwisko i on został pobity to było też, że w takiej sytuacji w kontekście społecznym tam parę dni wcześniej przeszedł ulicami Świnoujścia marsz przeciwko islamizacji Świnoujścia i ten chłopiec został pobity wdrożyła hasła w życie Rosberg taktem wobec głowy zwane ucho od uchodźców i został pobity i faktycznie tam szkoła od razu, jakby zareagowała również kuratorium i to co zrobiło to co było dla nas bardzo ważne to torze wdrożyło zadania edukacyjne to znaczy nie skupiło się na karaniu sprawców, ale na wyjaśnieniu uczymy się co do czego tak naprawdę doszło, czyli zorganizowano debatę i rozmowy z uczniami na temat szacunku wobec inności kulturowej etnicznej i t d. zachęcono chłopców czytamy łez nie wiem w jaki sposób zachęcano chłopców do tych, którzy byli sprawcami tego całego zajścia do tego, żeby oni sami poszukali sobie konsekwencji uprzedzeń np. etnicznych czy przemocy mniej wobec osób o innym kolorze skóry niż białe i przygotowali wykład czy szereg prelekcji dla innych uczniów to znaczy, że oni zrobić coś co dla nas bardzo ważne wdrożyli działania edukacyjne także do tego na koniec krótkie pytanie to co pani opisuje NIK w nie brzmi jak po prostu Rocket science to nie jest coś z Super to skomplikowanego, dlaczego w Polsce, a to nie jest to się nie dzieje w polskich szkołach w kuratoriach, dlaczego znów w klasie są w 2 i Marek uszko, gdy 1 hipoteza osoby, które miałby to zrobić nie mają kompetencji umiejętności i wiedzę po prostu się nie znam tej świadomości brakuje nie umieją tego zrobić druga hipoteza boją się podejmować tych tematów zeznała albo konsekwencje zawodowe albo ogólne tabu społeczne, żeby nie używać trudnych słów, żeby nie wskazywać, że jest problem może być zwłok szerszy problem szkoły do powiedzenia my też mamy problem albumy czegoś nie wiemy nic po to, by zakładał sytuacji kiedyś mówi nie wiem co mam zrobić, ale chce coś zrobić widzę, że to jest niebezpieczne także podstawowe bezpieczeństwo dzieci uczniów jak chce zareagować, ale nie mam pojęcia w tak jakby wozili wżyciu nigdy już taka sytuacja się z uczniem nie przydarzyć, więc po co ich tego uczyć samemu się, czego uczyć na moment przerywamy ale, ponieważ też był duży odzew państwa na wczorajszą wieczorną audycję to będziemy tego tematu wracać ona będzie równa się spotkać z przedstawicielami menu w el Rzecznikiem Praw Dziecka i próbę pełnomocnikiem ds. równego traktowania, którzy w pominięto w nim wziąć udział w tej dyskusji pani Marta Rawłuszko pani Małgorzata Borowska ekspert Towarzystwa edukacji antydyskryminacyjnej, a jeśli chcą państwo prześledzić losy szkół ze swoich miejscowości to na stronach Ceneo PL raport edukacja antydyskryminacyjna ostatni dzwonek dziękuję paniom i obeznani w oczach bardzo post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA