REKLAMA

W polskich zakonach kobiecych czas się zatrzymał. O książce "Zakonnice odchodzą po cichu" rozmawiają Zuzanna Radzik i Agata Kowalska (powtórka)

Post Factum
Data emisji:
2016-05-27 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum audycja post factum Agata Kowalska przy mikrofonie, a przede mną książka Marty Abramowicz zakonnice odchodzą po cichu i państwo okazję niż słuchać Radia TOK FM i to nie tylko dlatego, że to jest książka pod patronatem naszego Radia, ale też dlatego gdy rzecz szalenie interesująca czy dobra to za chwilę będziemy rozstrzygać ze mną studia pani Zuzanna Radzik z tygodnika powszechnego dziś dogrywa w ich i co ważniejsze dla naszej rozmowy autorka książki Rozwiń » kościół kobiet w, o czym wiemy m. in. książki Marty Abramowicz, która na wstępie, pisząc o swoich kłopotach z dotarciem do zdobyły zakonnic wspomina pani książkę i wspomina rzecz ważną, że pani polskimi zakon nami żeńskimi wciąż jest stworzenie zajęła, dlaczego znów faktycznie ciężko mi było się dogadać na wycieczkę zrobić nawet zakonnicą to może tak krótko i ja przez jakiś czas szukałam szukałam znajomych szukam poznajemy znajomych zwykle słyszę, że nie żart przełożoną się, aby się zgodzić, że to, że tamto zdarzenie to nie szło się zdziwiła, że mając już mamy wiele wątków to totalnego odkładałam cały czas i w końcu usiadłem z o sam przecież pisze o feminizmie i najwyraźniej zamiast się nie chce w ogóle rozmawiać czemu zakładam, że już różnych tras do rozmowy z topowymi cokolwiek o feminizmie raczej nie ma tutaj zbyt wielu w tym kraju feministycznie strony zakończy dziś o jawny sposób, więc koniecznie chciałem no one mówią czasem o tym, tak prywatnie tylko może nawet nie powie wydana na taśmie, więc będzie po prostu się poddał on w alei drzew pani rozumie to milczenie rządu razem i to jest także we wszystkich zakonach żeńskich męskich w Polsce mit istnieje jakiś siły klauzula milczenia dzwonu jest grzech obrazy z tego co z nią w żeńskich zakonach istnieje na pewno silnie wykształcone poczucie posłuszeństwa, które zakładają również pytanie przełożonej zgoda na występy publiczne LM po drugiej stronie tego może głębiej gdzieś jest taki jest taka warstwa z tym nie ufają nie wiem mediom liberalnym mediom realne jest z tygodnika powszechnego, więc trudno pojąć, jaką kategorię na Pomorzanach za nim jest realny oczywiście to koniec ortodoksyjną i podejrzeń, że to mogą zamykać drzwi ale, ale jest resztek nieufności i usłyszałam wręcz takie zdania, że go media nas nie rozumieją krowom wytłumaczyć, że ja was też niezłym chciałam zrozumieć, ale trzeba rozmawiać, żeby zostać zrozumianym więc, że ten skądinąd, że siostry są świadome tego, że wizerunek zakonów jest taki może wyłącznie adekwatny do tego jak ona z myślą o sobie, iż przy okazji roku życia konsekrowanego w zeszłym roku zastanawiał się też na tym, ale zaś niewiele zostało w tej kwestii zrobią statystyka czy jest jakikolwiek wizerunek, bo boję, bo ja szczerze mówiąc nawet nie mam nie mam w obrazie nie mam żadnych podstaw, żeby w myśl na czym polega życie zakonne kosz kobiet w Polsce no i teraz ważna ważne rzeczy jest taka, że Marta Abramowicz szef po zakonach, które są z danymi ekonomicznymi, czyli nasze wyobrażenie, że wkracza w jakiś tabuny KIS z tajemnicy jakiś zakon zamkniętej próbuje tam z butami wyłazić jest trochę od razu będą mega opalane tym, że to jest mowa o zakonach, które w nim nowe chodzą do świata tak można powiedzieć to pewnie z większych zgromadzeń zakonnych tak naprawdę zwolnienie z tak wiele zgromadzeń, które chcą kontemplacyjny, czyli zajmują się modlitwą pracą w jakimś w jakim wymiarze głównie w zamkniętym zamkniętym klasztorze to są kosmiczne zgromadzenia, a on więcej jest aktywnych zgromadzeń i w Polsce całkiem sporo też takich własnych polskim po 19 wieku powstawały takie zgromadzenie w Polsce, kto się angażowały się bez społecznie także to dotyczyć są kobiety, które w, jakim sensie w świecie działają w ciemnej odezwy świecie szerokim na ile to jest w świecie, ale jednak Sowę w ramach własnego klasztoru danej budynku Totem leśnych w rękach, gdy druga ważna sprawa jest taka, że tak jak się być może państwo mieli okazję spotkać się z tą książką dziś media od dziś słyszeli coś do niej to większy przekazu skupia się na tym, że to są wywiady z byłymi zakonnicami 1 są różne sensacyjne informacje innym może być to jest absolutny rozczarowanie w bo owszem, co tu wywiady z sądu osobiste historie różnych kobiet bardzo ciekawe dobrze się toczy ta, ale ta książka w ogóle nie jest nic sensacyjna Holandia nie miał takiego odczucia natomiast ona odpowiada na bardzo ważne pytanie czy, dlaczego siostry odchodzą z zakonu i drugie pytanie ważniejsze, dlaczego te zakony funkcjonują tak jak funkcjonują są takie to chyba 2 ważne wydanie książki tego czy pani zdaniem osoby zajmujące się taką tematyką czyta książkę uczciwa w zadawaniu pytań w udzielaniu odpowiedzi w to drugie pytanie może nie uznają za własne oczy, dlaczego tak to wygląda jeśli nie zgodzą odpowiedział biblioteka UW nie do końca się zgadzam, bo to z 1 strony żonę tłumaczy, że siostry właściwie pewną autonomię inni mogą wiele z nich same same nie chcą, ale dalej jednak są w tym w kościelnej strukturze i które jest ona zarządzona przez mężczyzn i ostatecznie podlegają mężczyznom chcą też wizerunkowi kobiety, które nie wykształci, a i tutaj tutaj jakby to efekt blokuje szansę zmian w ich wizerunek taką szansą może takich taką warstwę kulturową i obrazów i kobiecości tobym się zgadzała w tym zarządzali przez wieki mężczyźni i to na pewno jest często blokuje, jakie zmiany w zakonach SZ został też, jakby utożsamiają się z takim Zającem kobiecości i czekać miejsca kobiety w kość AmRest nawet mowa o tym, że stoją najniżej w hierarchii kościelnej no nie ma w nim z nowymi w jakim stawowy jest taki fragment pana Dominika mówi o tym, że z tak zastój niska zakonnica jeszcze nie do końca jakąkolwiek jako kobieta się liczyły nie rodzi tak więcej na stronie tej podstawowej funkcji dla kobiety NoToCo to już ryby można to oczywiście tam uzupełnić jakimś duchowym macierzyństwem ale, ale ostatecznie z taką matką matką, a no man to też jakaś odpowiedź, ale wydaje się, że milionerką ich intuicja nie wiem czy to z daleka jest udowodnić, ale z rozmów z różnymi osobami też księży niewielu księży takie, by zaatakowała, pisząc swoją książkę mówiąc no i ostatecznie te biedne zakonnice przez was tutaj uczelnię żonę i tu taki moment, kiedy oni wszystko będzie w stanie łyknąć Allena nie to i wtedy pasjami mówi to wszyscy ona sobie tego same dni Świętego nie zrobił nikt z nich nie jest w stanie wytłumaczyć, że mają inaczej funkcjonować póki sobie sama tego nie zmienią to też nie zmieni protestem taka, że zakonnicy jednak są bardzo autonomiczna zależy też jest Lech jest jakieś fundowane zgromadzenie ale gdyby one wyszły z inicjatywą zmiany konstytucji, które organizują życie w i które są zatwierdzane przez biskupa albo stolicę Apostolską uzależnia od tego jak to było zrobione na początku to byłyby w stanie zapewnić minister pewnie gdyby nie poszły jakieś zupełne szaleństwo to blisko, by się nie kłócił niż czas potrzebny to on musiałby jednak może przyjść i powieść potrzebne są takie takie zmiany ze względu na to NATO wiemy, że leczy się gdzieś na świecie nie w Polsce, ale wciąż jeszcze nie byliśmy na słuchaczom na bis słuchaczom na pytanie to co tam się dzieje właściwie zakonach takiego i tutaj właśnie mamy remont kłopot, dlatego że no to są jednak opowieści byłych zakonnic, które da często odchodziły rozczarowane pokrzywdzone część z nich na nowo prosto albo przenieść ich opowieści wynika, że było ofiarami mobbingu, gdy znajdę możemy tę opowieść przytaczane przez Marta Abramowicz potraktować jako wiedzę jako źródło wiedzy o tym co się dzieje w zakonach to jest o tyle trudna i to jakby ją też taką niewygodę związaną nie z książką może być książka po prostu opowiada 20 historię czy Sopata 20 wywiadach i kilka basisty powiada dokładnie tylko z tego to on takim medialnym obrazem i wywiadami, w których tego udziela, którzy by rzutują na 20 historii wnioski z niej znana 20  000 kobiet, które są zakonu w Polsce do historii są różne i to może zaszkodzić co tam co tam występuje jako wody, ale element to co jest chyba zastanawiające oto, że z tych bohaterek Justynie Żmudzie autorka większość z nich odeszło dawny zakon tek utrudnia nam nic nie wiemy w jaki wykonano były wiemy, że w czyny wiąże z kilkunastu zakładach różnych i wiemy, że kiedy odeszły w na końcu jest lista się z imion zorganizowana alei imion i latki i jak długo są poza ile były w środku i większy z nich odeszło kilkanaście do kilkudziesięciu do 2020 par 30 lat temu tylko 2 bohaterki rok 1,5 roku temu i 2 kolejne 34 lata temu czyje to nam daje obraz zakonów odpowiednio wszystkiemu kilkanaście lat temu wyszły z zakonu znaczy to sprzed kilkunastu albo nawet więcej lat, ale wjazd kolejką po obronie trochę Marta promujesz rozmawia również wzorem innych z zakonnikami i ci mężczyźni opowiadają o swoim odbiorze zakonnic no i tutaj też ten obraz niestety potwierdza tego jest swoistego ucisku czy auto ucisku w taki straszny ostrych reguł, które właściwie wiadomo czym są powodowane jest i to są rozmowy współczesna teraz z tych lat taki to jest to też ciekawe, bo rynek zaczął od tego, ale rzeczywiście jest tak, że z kolei mecenas apologeci zakonnic, którzy bronią nikt nigdy nie pocznie przywołujące historie wciąż nie wiem czy może nie czytali książki, które odżywiają szpital bez dozy bardzo ciekawy i bardzo wstrząsający na mnie właściwie najbardziej wstrząsający fragment książki też rozmawiając przez okres boomu siostra zakonna powiedziała, że irytuje ją w tyle dni nie podoba się książka to fajna rzecz ale gdy mówi, że on, dlaczego w tej książce jedyny normalny głos rozgłos z tych mężczyzn zdobył testują jeszcze bardziej zirytowało no ale z Michaela yorka coraz podróżuje szukających odpowiedzi na jego działanie chce się ciągle odmawia oczywisty dla młodych, którzy chcieli, by nim to jest także oni mówią mówią one spowiednicy mówią jako też osoby bezradne wobec tego wszyscy funkcjonują jak taki istniał owce nie zmienia mówią, że kochają siostra nie mogliby żyć tak jak one to są rzeczywiście bardzo wzruszające fragmenty i takie, które pokazują, że w jakikolwiek na ten obraz właśnie z wywiadów nie z książki jest taki, że muszę z nim uczciła znaczy wydaje się, że nie ma podstaw, że bez, żeby mówić takimi wielkimi kwanty fika torami zakonnicy na podstawie wywiadów, że wszyscy wiemy, że zakon jest taki tak to z drugiej strony ten trend ten głos zakonników pokazuje, że jest problem to jesteśmy spięci gdzieś pomiędzy tym, jaki ten dokładnie problemie stale, ale jakiś program musi być jak to życie duchowe zakonnic jest zorganizowane na zielono dojrzale wchodzą zakonów dla mnie najwięcej będzie poruszające w tych historiach zdobyło takie wrażenie, że taki, jaki jest obecny sezon religijność jako myślą o Bogu jak potem on jak w trakcie zajęć zakonu i to oni mówią czy tez na pewno w oczy to jest na pewno to co zakonnice powinny myśleć czuć się jak powinny wyhamować, że nie jest także organizacja sam zakonu, który jak się okazuje przynajmniej z tych opowieści istnieje, a k Glik cenzusu wieku choroby to dlaczego kobiety starszym wieku nie mogą nagle stać się zakonnicami, dlaczego to właśnie te młode są te są zapraszane, kiedy to często są osoby szczelnie niedojrzały nie wiedzą, czego chce, grając w szczycie stożka także, by później niż następują nie tylko tak wcześnie, gdyż nawet szukano w liceach i Nowica wstępowały do naczelnego GW są na weselu odwiedzałem wybiera to są wiersze, gdzie księża też trzeźwi do mniejszych seminariów teraz już właściwie nieznana praktyka tak, ale kilku nastoletni chłopcy, kiedy stan wojenny w niższych testowaliśmy to słowa i to ich przypadku księży ich przypadku zakończyć następuje później także to nie jest nie jest już do końca tak rząd ani tak młodo wstępują, niemniej jednak to samo co dalej pewnie coś zyskują nowe wyłowiono z relacji zakonnice, ale w lidze myślę, że są bardzo duży zakon ma dużą formacją też po książce my tu odezwał się bardzo wiele osób w różnych miejscach, które mówiły też, że aleja mam inne doświadczenie wyszłam zakonu, ale wyszłam, bo boi się z tym otoczony opieką psychologiczną, bo pokazały mi, że to nie jest moje miejsce Woman no bo głupotę pomogły wypowiedzi z problemem, który nie tam przyciągną ucieka przed światem goni kontuzję uciekasz możemy się, a potem z powrotem do tego świata, dystansując się w naszej grze w lidze też zaproszenie do długu do kontaktu z autorką podejrzewam, że to dzięki temu być może pojawią się też inne historie nic nie tak dramatyczna, że trzeba też tym pomyśleć o tym, że to zawsze jest historia dramatu rozstania traumy czegokolwiek, więc patrzeć na te aktywne znaki rozpad związku judo co się nie udało i czasem trzeba pewnej dojrzałości, żeby na to spojrzy z dystansem nic po latach czasem też są takie koleżanki, która burzliwie opowiadały swoje wyjście, a teraz mówią może uwierzyć dopisano w maju wolałbym trafić do zwolnienia od to są historie już raz jeszcze większy z nich jest po latach co tam się w nich kryje, jaka jest rzeczywisty zakonach to dopiero w drugiej części rozmowy Zuzanna Radzik tygodnika powszechnego autorka książki kościół kobiet rozmawiamy o książce Marty Abramowicz zakonnice odchodzą po cichu w post factum audycja post factum Agata Kowalska przy mikrofonie i druga część rozmowy o książce Marty Abramowicz zakonnice odchodzą po cichu wylała krytyka polityczna, a patronatem objęło radio TOK FM czynimy mamy kilka egzemplarzy książki dla państwa proszę się dzisiaj bym zachęciła do pisania maili na adres post factum małpa TOK TOK FM post factum małpa TOK TOK FM i zań chciałabym żeby, iż ktoś ma ochotę na książkę to, żeby podał tytuł tytuły innych książek, które zajmują się, a sytuacją kobiet w Polsce, bo to jest książka o kobietach, które są zakonnicami, a kot sąsiada on zamiar, bo były zakonnic sami, ale szereg książek w Polsce się ukazać dotyczących kobiet w różnych sytuacjach społecznych w różnych sytuacjach politycznych zachęcam do wymienienia jakiegoś tytułu i jej wysłania do nas maila z prośbą o książkę Marta Abramowicz post factum mało padok klub KSM, a ze mną studiu cały czas Zuzanna Radzik tygodnika powszechnego i autorka książki i te książki w porze wymieniać wygasił kobiet wiele też zresztą wydany przez krytykę polityczną i chciał różne chwile poświęcił jednak temu, o czym Marta Abramowicz pisze to znaczy o tym, jaka jest jakiś wyłania obraz tych zakonów z opowieści byłych zakonnic i kilka cech którymi się wydały na jakość najważniejsze to jest właśnie to, że są przyjmowane młode kobiety pojawił się zarzut, że są właściwie w sposób praktycznie sekciarskich przekonywano do tego, żeby zostać w zakonie Pa z kolei już jak w nich osiądą to istnieje szereg reguł zasad zakazów nakazów i kontroli, który część z nich doprowadza do dołu ciągną do cementu do depresji czy czy dojdzie do odejścia po prostu na ile tutaj ten trend możemy wiele możemy w ogóle w uznać, że taki jest, że w podróż w końcu te kobiety opowiadają, że tak tak widziały tę sytuację Dariusz zimny Lech znów to również mówiłyśmy się z 20 w różnych czasach były w zakonach jak w was się bronią przed mówieniem, że obraz LSE wyłania jakiś obraz zakonu to jest 20 chętnych, więc ciężko dyskutować no bo są osobiste są obłożone w pierwszej osobie nagle ktoś przeżył tak nie znamy drugiej strony w, a tu można oczywiście się zastanawiać czy Gorzkowic opowieść zakonu czy opowieść z uszu zwykła podobno czytam, ale duszne dni chodzą suwak, wierząc w tym się tym się tym byłam siostrą to wciąż z tego 20 historia speszony w czasie pobytu położna zgromadzenia się różnym czasie, więc ja bym nie mówił, jaki obraz wyłania, bo był po prostu nie nie jestem tego pewna czy to jest akurat wykłada dokładny obraz gry, ale dość, że mamy cytat ze 1 z dominikaninem, z którymi rozmawiała Marta Abramowicz, który mówi tak sobór watykański drugi bardzo głęboko zreformował życie zakonne, ale w Polsce tylko męskie zakonach żeńskich zatrzymał się czas dla to jest decyzja ran co jest decyzją zakonów i ocenimy czy państwo pamiętają w sytuacji, kiedy siostry karmelitanki akurat nie chciały się wyprowadzić z klasztoru, któremu tuż u g oświęcimian obozu Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu i papież Jan Paweł II poprosił ją się wyprowadziły, ale nie musi okazać ITS może dobry przykład na to jak cały system władzy tego, kto chce mógł komuś, kto może okazać się działa znaczy się z tym musiałyby te wszystkie formy po są bojowe z zakonów postoju w Polsce wzrost na świecie też dokonywał się w ten sposób, że wszyscy się dały jej widywał swej konstytucji patrzyłem złożoność to z Watykanu, żeby to zmienić mówiono im, żeby odświeżyły charyzmy, żeby spojrzał co w dzisiejszych czasach jest istotna co przeszkadza w pełnieniu tej podstawowej misji zgromadzenia być może skomplikowane welony żeńskich zgromadzeń nie są najbardziej przydatne w pracy apostolskim, że można z tego zrezygnować można można uprościć habit może czasami trzeba go zdjąć to czy to było wszystko funkcjonalne wnętrza wiosnę jak to Lidla czy tez potrzebne do tego co ma się zasadniczo robić ale aby móc stale taką tezę w swojej książce, że tutaj to przywiązanie do tradycji do ciężkich bitów do innych zasłaniania się do odcinania się od świata czy właśnie do tych z Gdyni bardzo ścisłej z zasady posłuszeństwa wobec żony przełożonych, że to wynika ze historii zakonu w Polsce żonę ona ono wyciąga taką wy pokazujecie kilka pokoleń w rynek założyciele zakonów następnie ich nic ich następczyń, który po prostu trochę jak 3 uznał to zostało zasady swojego istnienia utrzymywanie tych pierwszych zamkniętych Nowosad rezerwowego to co ich, powołując Wright pisze, powołując się socjolożka, która badała jak 1 z nielicznych zakony żeńskie, ale tych można, by pewnie powiedzieć w różnych innych częściach świata za czas tak jest z Cannes mielenie czegoś co na początku było radosnym twórczym ustalanie jak będziemy żyć to, że to potem staje się kamienną zasadą następne pokolenia i tak matka założycielka wymyśliła ona 1 zasada nie została wyliczona z nostalgią, że my ustalamy jak chcemy żyć tak tutaj tutaj rzeczywiście tynk jest to takie są w tym to tradycja taka wewnętrzna MON ma mamy taką cechę, że potem mniej niż nie należy mu częste zmiany siano, ale zakon założony na Zachodzie się zmieniły, ale one też miały takie rzeczy one miały też taką sytuację z 3 zachodzi też nosił dziwaczne wazony i trudne i utrudniający pracę miały zostać Czyżby wspomnienie stykają amerykański siostrę plan, ale przecież on stracić stare imiona obcych popisy taką w swojej autobiografii o tym jak jak one obsesyjnie składały ręczniki jak miał konkretny sposób szczelnie łóżka jak kiedyś się okazało, że benedyktynki z leni, do której wstąpiła zmienią Habiba nogą upraszczać to ona pojechała do domu, jeżeli są żona występuje zakonu, bo ona nie będzie, choć wprost mylicie to nie chodziło o naprawdę nie chodzenie bez habit w geście po prostu uproszczenie tego stroju i po czym dokładnie tak opisuje leżąc w wannie w domu rodziców spojrzała na siebie i zapyta się przy ONZ, ale czy teraz bez habitu leżą stodoła w wannie z zakonnicą na jego przełamała się rzeczywiste zmiany nie są bezsensowne to jest ona opisywała jak on był zapracowany jak bez sensu, bo zapracowany, jaki dzień wyglądał jak mało miał dać nawet czasu na życie duchowe jak małą poświęcały gotowe tak był skupiony na detale sprzątaniu no ja nie zdążył już nawet no właśnie, więc tam się dokonało w Turcji nie dokona Otóż ta różnica w cenie także nie były to im tego impulsu nie było wydzielonych salach jak on, czego zabrakło sobór watykański dotyczą wszystkich wolno żądać zmiany wywinąć się wydarzyło to znaczy nie było nie było takiego momentu aż takiej eksplozji chyba nikt i takie przyzwolenie na zmianę w różnych w różnych dziedzinach też takiego przyswojenie tych zmian przez noc bez Wlazłego katolika, tak więc to jest nasz druga rzecz, że tam siostry też sam widział potrzeby zmiany, że rząd, że chciały one prowadził wtedy bardzo aktywne życie prowadzą szkołę Szkot amerykańskie siostry i bardzo chciały tej nie chciały iść na studia, bo wiedziały, że nie są w stanie prowadzić kompetentnie szkółek są wykształcone wiele rzeczy to da się uderzono rzeszowscy w tym samym czasie były w ZUS wnioski o Polsce zlikwidowano zakon zakon cela zakonnika aż ta udziału w życiu edukacyjnym czy w dziale realizacji zakonni mieli łatwiejszy znaczy bez koni łatwiej o tyle żebracy zakonnik z ligi w ich nie zlikwidowano zakonów tylko wybranym działa tak i oni TFI wypłacono po fizycznej prowadzi parafię, by w większym stopniu zakonnice rzeczywiście trafiały z nocy parafie albo wokół nich sprzątać prać, bo to był sposób wtedy to był sposób na to, żeby miała w co robić, gdzie rzecz podchwyciły to działa i w jakim sensie od jakiegoś czasu szkoda, że 326 lat nie otworzyły nie ma część z nich odtworzyła część nie to też z nową mówimy obaj ze zróżnicowania groby 20  000 kobiet w cienistych zakonu podeszła twórczo do swojej tradycji wróciła do korzeni, ale szkoda zyskują szkoły prowadzą dużo też takich takiej pracy z dziećmi, owszem, ale to jest zgodne z tradycją zakonów a, a część z nich jeszcze nie rzeczywiście bardzo ciekawe maile w tym czasie spływają słusznie państwo dziękuję m. in. pan wie pan Dariusz zwrócił uwagę, że tu przeczytam wprost, bo tak zrozumiał naszą rozmowę, że troszeczkę sprzeczne jest oczekiwanie, że siostry zakonne będą domagały się kierowania kościołem skoro w duchowości dążenie do zaszczytów i przywództwa jest czymś niewłaściwym no to jest taki wobec osób feministyczny wątek i z Pulsu ze studentami chrześcijańskimi rzezie kobiet może nie należy kobiet przekonywać, że były Cichy spokojny, bo mają to tłoczone przez kulturę i bez ulg dla kobiet cnotą powinno być coś innego właśnie wychodzenie z tego z takiej ciekawości co im to Laszki feministyczne podkreślają, ale nasz zakon ma niewiele to, że feministycznych czytając, ale też na nim już do końca o to, żeby siostry zakonne przejęły kierowanie kościołem, bo koledzy chodzi o nazwie w nuty tylko bardziej o to, żeby w ogóle miał czy w ogóle mają wpły w na nogach talent jest nowy wydają różnica, której mówimy to jest złe różnice związane z kształtu kształtem Polski katolicyzm rozmawiają dwójkę dokładnie tym temacie z siostrą Włochów portugalską te pracuje z uchodźcami we włoszech znów się głównie pracy z uchodźcami, ale też nawiązaliśmy do wody do kwestii szóste, zwracając uwagę na to, że inne obecne przy posiłku siostry miały takie salony, które utrudniają zwiedzanie SMS dziś aż się z tych postaci noszą takie wagony, że ciężko nawet zupę zjeść i zaczęliśmy rozmowę i ono w tym momencie powiedziała, bo wasz katolicyzm jest taki barokowy on musi wyglądać może to trochę też system wciąż volvo, gdyby nie miały różnych wyznań wiara w co robimy co go jeździmy w radiu TOK FM zakonników przychodzą w dżinsach i bluzach na Jamno dachowe to nie są bliscy tylko zwykłe, więc nie osiągają w Chojnicach, dlaczego kobieta będzie przechowują jako gość naszego kościoła niż mężczyzn nowe pytania w UE dla wraz z nikim z Watykanu wynika, że nie chodzi w dżinsach czy każe chodzić w habitach i też nie myślę, żeby powinien wziąć w szósty powinny same rozsądzić co jest im potrzebne czy dżinsy czy habit już nie jest zakaz zakony już nie osądzają takie kwestie tego, żebyś coś rozsądzić czy w ogóle uznać, że dana rzecz podlega zmianie, a poza tym widzieć inne opcje to znaczy rozumieć w jakiej sytuacji znajdujemy i uznać ją za ziemię za zmianą napłyną zależy, a tutaj też część programu wstrząsnęła to jest część tych opowieści, które wskazują, że kobiety kobiety chciały się uczyć chciały działać na zewnątrz chciał coś tworzyć i były zakazywane i odmawiano im to czarno wzrosną, bo to zakon zamienił się w rodzaj więzienia to takiego ostrego tonu nie będę dyskutował z poszczególnymi historiami, bo się, że każda grupa le Mans zdaniem mec Forystek i na szkodę chodzi o wykształcenie zakonnic, a czy ich udział w UE na uczelniach wyżej s2 i to są uzależnione jest wiele z nich tek no właśnie ten właściwy znów to pytanie, dlaczego kodeks ma, ale do dostosowywania do czegoś co co za tonę, robiąc tak, bo jest sporządzą leki są dzieła są głównie przedszkola szkoły jak jestem inną działalność nie ma choćby z te działania powodują, że trzeba iść na studia wyższe oczywiście strach, więc jest coraz więcej siostry kończą studia wyższe i lewatywę doktoraty w różnych dziedzinach to nie są też takie ataki porażające liczby no to jest jakaś był to trzeba też zakonnicy zakonnice mężczyźni też odpowiadają na zapotrzebowanie swego zakonu czy jak dominikanie wysyłają nas to prestiżowe studia zagranicę to, dlatego że będą otrzymywać wykładowcy z synem nie, dlatego że uważają, że każdy chłopak mówią kończy prestiżowe studia kiedyś Rosjanie prowadzą wyższej uczelni nic nie wysuwają się znaleźć się z UW studia, bo co potem związał go to będzie 1 siedziała sfrustrowana nie będzie ani złotych on, iż nasza tak tak bardzo chciał, żeby siostry ukończyły studia prowadziły ważne dzieła to co działa, jakie prowadzą teraz wreszcie nie uzasadniają koniecznie takich zmian np. w nią proszek depresyjnie na koniec ich mówiła Zuzanna Radzik z tygodnika powszechnego jutro w tygodniku tekst na temat ciąży nadal są właściwie tego co się wokół książki działo takiego medialnego nowe zajrzymy do lektury autorka książki kościół kobiet, a rozmawiałyśmy o książce Marty Abramowicz zakonnice odchodzą po cichu dziękuję za wszystkie maile już będziemy na państwo wpisywać ich wysyłać książki noże miecze Solecki był wydawcą tej audycji on stać się będzie kontaktował, a realizował ją Adam Szurek dziękuję do usłyszenia po informacjach jeszcze więcej sportu w post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA