REKLAMA

Prawnicy ruszają do szkół uczyć konstytucji. Na Tydzień Konstytucyjny zapraszali Maria Ejchart-Dubois, Sylwia Grzegorczyk-Abram i Maciej Sopyło

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2016-05-28 08:40
Czas trwania:
16:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w dniach od 28 maja do 4 czerwca odbędzie się tydzień Konstytucyjny w ramach tego tygodnia do szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce przyjdą prawnicy i będą opowiadać o roli znaczeniu konstytucji Trybunału Konstytucyjnego dla codziennego życia obywateli to się wszystko odbywa pod patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich Adama Bodnara nadzór merytoryczny nad tym tygodniu konstytucyjnym prof. Ewa Łętowska podjęła w dni, a organizatorem jest Stowarzyszenie imienia prof. Rozwiń » Zbigniewa hołdy w studiu goście Maria Ejchart-Dubois prezeska stowarzyszenia imienia prof. Zbigniewa hołdy dzień dobry Invest in Sylwia Gregorczyk-Abram adwokatka koordynatorka tego projektu z ramienia stowarzyszenia imienia prof. Zbigniewa hołdy dzień dobry dobra i Maciej Sopyło prezes stowarzyszenia młodych dziennikarzy polis dzień dobry na euro, skąd taki pomysł, żeby taki tydzień Konstytucyjny zorganizować jak rozumiem będzie to polegało na tym, że przyjdą prawnicy i będą swoje prywatne opinie prezentować uczniom nie do końca w prywatnych Marion Reinhard była pomoc liczą się stąd, że mimo postanowiliśmy pokazać i opowiedzieć o tym, że konstytucja jest ważna, że konstytucja wcale nie jest kontrowersyjna nie jest on nie jest kontrowersyjna, że konstytucja to nie znaczy spór Konstytucyjny spór wokół Trybunału, że konstytucja jest bliska każdemu z nas ma znaczenie dla każdego z nas i stąd pomysł tony soli w NATO, żeby zorganizować tydzień Konstytucyjny na to, żeby prawnicy poszli do szkół do liceów i opowiedzieli o tym na czym, dlaczego konstytucja jest ważne na czym polega działanie Trybunału Konstytucyjnego to nie jest tak, że nie będą mówić co myślą, dokąd mam nadzieję, że będę jej decyzja należeć będą tylko tylko to co to co myślą przygotowaliśmy inne podpisy merytorycznym patronatem prof. Ewy Łętowskiej przykładowy scenariusz takiej lekcji przygotować kazusy, które pokazują o tym jak konstytucja jest bliska także te są oczywiście propozycja prawnicy mają jakąś tam dowolność tym jak ta lekcja lekcja będzie wyglądać 28 maja w, czyli dzisiaj się zaczyna ten tydzień Konstytucyjny, dlaczego akurat 28 maja dzisiaj są rodziny koszt Trybunału Konstytucyjnego trzydziesty Ano taki jest okrągły bardzo okrągłe dokładnie 30 lat temu Trybunał wydał pierwszy wyrok winny pieniądze i dlatego postanowiliśmy się rozpocząć ten tydzień tydzień kończy się 4 czerwca, czyli dzień wolności idealny tydzień w tym roku w zwracał się do pani Sylwia Gregorczyk to jest właśnie jak powiedziała pani Maria pani pomysł, żeby taki tydzień Konstytucyjny zorganizować rozumiem, że pod wpływem tzw. wydarzeń bieżących pani na taki pomysł wpadła trochę, ale też nie do końca, dlatego że organizacja takich lekcji prawników szkołach nie jest mu są nowe szambo takie rzeczy dzieją i Okręgowe rady Adwokackiej czy Izby radców prawnych czy sędziowie do szkół Arndt udają się z lekcjami o prawie po prostu w UE, a to, że konstytucja jest teraz odmieniana przez wszystkie przypadki rzeczywiście jest takim dobrym momentem, żeby uczniom wyjaśnić tak naprawdę czym jest konstytucja wart jest pożytek z tej całej awantury, bo tak się czasem, mówi że pożytkiem jest to, że Mania wszyscy zaczęli się interesować konstytucją Trybunałem Konstytucyjnym innymi tak na dobrą jakość pewnie tak jak tylko chciałem sprostować leżała w elekcji godność odbywać również w gimnazjach, ponieważ zainteresowanie było tak duża spotkaliśmy się z tak dużym zainteresowaniem i z taką ilością zgłoszeń, że musieliśmy tych większych miastach, ale sięgnąć po gimnazja po to, żeby nie ma być prawnikom, bo to, żeby też tym dyrektorom gimnazjów czy nauczyciel z dnia nauczyciela nie odmawiać w Gnieźnie bardzo to bardzo chcieli w 2 programie uczestniczyć i teraz mamy ponad 260 prawników i ponad 200 szkół jeśli pomnożymy to, że jeździli aż 7 poradni przeprowadzili zajęcia dla 1 klasy, który ma 30 osób mamy około 8000 uczniów, do których chcemy na projekt lewicy dotrze, więc skala jest całkiem spora tez w ogóle niesamowita, że taka liczba jak mówicie młodych ludzi interesuje razem z konstytucją instytucjami w gimnazjum się interesować Trybunałem Konstytucyjnym mój Boże w dacie są tu zobaczymy zobaczymy na lekcjach jak to zainteresowanie wygląda bardzo się cieszymy, że mamy możliwość rzeczywiście do tych szkół zawitać mógł i bardzo nam jak już zawitać weto tak jak powiedzieliście będą prawnicy, którzy będą o tym wszystkim o Wenezueli scenariusze diagnozę opowiada się my przygotowaliśmy taki przykładowy scenariusz, który ma kolekcji urozmaicić mają uczynić jeszcze bardziej atrakcyjną ma sprawić, że uczniowie rzeczywiście się zaangażują, że uczniowie będą mieli okazję w 2 dać sobie różne pytania postawić sobie i poszukać na nią odpowiedzi przede wszystkim to scenariusz z ma sprawić, że uczniowie tak jak powiedziała Maria zobaczą, że konstytucja jest mniejszy niż abstrakcyjnymi z czymś konkretnym część to ma związek z ich życiem nie jest czymś abstrakcyjnym podejrzewam, że dla wielu uczniów to będzie pierwsza okazja, żeby to konstytucja zobaczyć w formie drukowanej książeczki niż młodzież głównie pewnie korzysta z internetu z tego typu aktów cieka w jestem ilu uczestników wcześniej widziała konstytucję w postaci drukowanej nie wyobrażają sobie jako niewielką w sumie niewielkie akty prawne nie coś niewyobrażalnie dużo ale, ponieważ dookoła Trybunału Konstytucyjnego cały czas się toczą polityczne i prawne nowości prawnych to niema, bo wszyscy prawnicy właściwie się zgadzają co do tego, jaka jest sytuacja, ale wskażmy, że polityczne spory się toczą no i zapewne to są spore nieobce przynajmniej znacznej części uczniów szkół, do których zawitać i zapewne i ci uczniowie może za pośrednictwem także swoich rodziców mają różne poglądy na temat tego, kto ma rację czy 1 prezes czy drugi prezes po to, właściwie tak politycznie się sprzedaje, że to prezesi tutaj mają jakieś odrębne opinie na ten temat NATO trzeba będzie chyba się jakoś odnieść do tego co w ogóle się w tej chwili dzieje prawda no oczywiście nie boimy się tych pytań, bo z naszego punktu widzenia odpowiedzi są dosyć proste i to nie jest spór prezesa z prezesem tak i z punktu widzenia prawa wytłumaczenie tego sporu jest, więc prosty ja oczywiście to jest także my nie narzucamy prawnikom tego co mają w tym kontekście mówić wójt lub ich zdający sprawę do pytania się pojawił było po prostu też tego robić nie możemy natomiast gdy mi to to, czego zachęcamy do tego, żeby z punktu widzenia prawa tłumaczyć jak to wygląda i to wtedy wcale nie jest spór na tego sporu z punktu widzenia prawa nie ma tak jak pan powiedział, że zdarzają się jakieś takie opinie czasem zdarza się, ale deszcz no bo prawo to jednak jest choćby takiego co oczywiście ma swój wykład taki bardzo bezpośredni w formie przepisów jest litera to co przepis mówi w sposób w sposób bezpośredni na jest wykładnia przepisu jest interpretacja przepisów i tu się już zaczyna pewna elastyczność jeśli można tak powiedzieć, a przecież wiadomo, że prawnicy się też w pewnych elastycznych strukturach pojęciowych i różnych takich kombinacjach specjalizują się tak to my się wydaje, że przede wszystkim trzeba pokazać, że mam, bo naszym, jaka jest, jakie znaczenie tych instytucji do mnie mów mi się wydaje, że jeżeli rozumiemy znaczenie tej konstytucji zrozumiemy to co jest w nim napisane to tak naprawdę ten spór będzie dosyć prosty, bo tam wszystko w tej konstytucji jest napisane jest napisane takie to co tak to co powinniśmy rozumieć jak rozumieć to co się w tej chwili dzieje i ich nie myślę, że Brzezia będzie okazja, żeby tak głęboko analizować, żeby pokazywać się cienie tego sporu także i właśnie cienie tej interpretacji czy elastyczność FOT PAP powiedział adres wydaje mi się, że z punktu widzenia prawa konstytucji to jest dosyć prosty i taki przekaz, ale celem naszym jest właśnie, żeby mówić o tym, sporze, żeby to, żeby gonić wynik pogłębiać tłumaczyć tym celem naszym jest pokazanie, że ta konstytucja jest ważna, że ten wie, dlaczego one ważność, bo tam wszystko jest napisane w końcu się z dostawą na akcjach ma znaczenie absolutnie pryncypialne mi i z konstytucji wywodzą się wszystkie nasze prawa obowiązki i ciemny wszystko wszystkie wątpliwości powinny być tak naprawdę sprowadzone do tego co co mówi konstytucja należy rozumieć właściwie ją czytać, ale są takie kraje też zabawy z takiego dociekliwego ucznia gdzieś tam z pierwszej ławki, ale są proszę pani takie kraje, w których nie ma konstytucji no tak, ale my żyjemy w demokracji, w której konstytucja jest chętnych jest duże osiągnięcie tego regionu w święta i też, by Polska ma dużemu historyczne znaczenie, jeżeli chodzi o konstytucję prawo konstytucyjne warto o tym, mówić warto też powiedzieć, że konstytucja, która obowiązuje jest kompromisowym aktem, który udało się stworzyć, których jest umorzenie doskonała, ale jest dobrym aktem prawnym w dobrym aktem prawnym, który reguluje wszystkie najważniejsze sfery naszego życia i wszystko to co jest poniżej konstytucji powinny być zgodne i to co to chcemy przekazać uczniom i też to co się mówiło się do mocy konstytucji jest ciemny w szkołach takimi suchymi faktami czy opowiada się mszczą jasnym się wybrać parlament w ich posłów ma parlament i dla sędziów ma Trybunał Konstytucyjny, ale nie mówi się o mechanizmach narzędzia Otmęt faktycznie działa i jej znaczeniu i właśnie i to też często słyszę od od nauczycieli, którzy się do nas zgłaszają, że się bardzo cieszą, że ten program, który oni zostają w podręcznikach nie jest wcale nie jest wystarczające się bardzo cieszą, że przyjdzie ktoś, kto faktycznie opowie, w jakich konstytucja ma codzienny wpływ na ich rzecz, a ciężko się rozmawia z młodymi ludźmi o prawie na pewno nie łatwo na pewno nie można tego zrobić w sposób taki teoretyczny im więcej się podaje przykładów bliskich rzeczywiście młodzieży i mówi się takim językiem, którą nie rozumieją tym więcej oni z tej lekcji wyniosą dlatego właśnie namawiamy ich za prąd i proponujemy prawnikom scenariusz, który pozwala tych uczniów włączyć lekcje to znaczy z 1 strony ograniczyć naturalną umiejętność prawników to do mówienia w długą i na temat, a z drugiej strony pozwala uczniom włączyć się i samemu szukać odpowiedzi, bo te lekcje nie pozwolą przeorać tej konstytucji w tej nas nie takich jest jej cel tych zajęć co jest taki, żeby uczniowie wyszli z jakimiś pytaniami z taką taką większą pewnością siebie, że mogą do tego aktu sięgać to po pierwsze, że są w stanie zrozumieć po drugie, żona on, że warto po niego sięgać, bo rzeczywiście lepiej będą dzięki temu rozumieć to, o czym to mądre głowy mówią w telewizorze po trzecie, że warto, bo ona ma znaczenie dla ich życia albo jest związek między tym co im nauczyciel zabrania loty 13 z nich postępują albo tym Niewiem co robi ochroniarz w sklepie żądając, żeby otworzyli plecak od przeznaczono w konstytucji oczywiście jest jeszcze cały szereg praw aktów prawnych, które reguluje tego typu sytuacje w sposób bardziej szczegółowych, ale gdzieś tam zaczątek takiej wszystkich życiowych sporo sytuacji, w których oni też jako młodzi obywatele mogą się znaleźć znajduje się w konstytucji i trochę niczym imam takie doświadczenie z 20 lat pracy organizacja moich 12 szkołach żonę, że sól sukces będzie wtedy, kiedy uczniowie po wyjściu z tej lekcji będą sobie nadali zadawać pytania dyskutować i to jest możliwa myślę, że to lekcje w wielu miejscach osiągnął właśnie te są właściwie jest takie zresztą powiedzieliście wcześniej to właśnie jest nie tylko Takam taki zesta w wiedzy albo budynek też praktycznych wskazówek jak korzystać ze swoich uprawnień, które daje konstytucja jako bardzo szerokim sensie taka podstawowa edukacja Obywatelska zdecydowanie tak no absolutnie ton w konstytucji wszystko się zaczyna tak już nie chcemy tutaj używać wielkich słów już z nich para użyliśmy, ale jest to taki akt, który każdy młody człowiek powinien znać i powinien wiedzieć, że Ziobrze może do niego się, że to on tu to co to nie jest tak, że tylko prawnicy mają prawo celne odczytać rozumiesz interpretować nie tylko politycy mają to prawo tylko każdy z nas ma prawo do nich dosięgnąć dzięki temu będzie rozumieć więcej polskie społeczeństwo to społeczeństwo, które ma wysoką świadomość prawną czy nie za bardzo to pytanie się pojawia bardzo często w 2 kontekście tego niekonstytucyjnego ja zawsze mamy problem nie zaniedbania PSL chyba muszę powiedzieć szczerze, że uważam, że z tą świadomością prawną nie jest u nas najlepiej i dziedzictwa Warchoł z 2 jest sobie dalej niż konstrukcje ja tutaj suweren rządzi przecież tego nie wie, ale wiem, że z młodymi ludźmi na pewno szkołach, ale nie rozmawia się właśnie we właściwy sposób nie zaczyna się od podstawowych UE w UE takich informacji, które potem mają konsekwencje w ich dorosłym życiu tak czy to, że gdzieś na początku, ale im szkolenie wyjaśniono właśnie na temat chociażby cost znaczenia konstytucji, gdzie skutkującym żonie jako dorośli ludzie jej wyborcy nie rozumieją wyzwolone w dniach ważnych dla Polska kultura jest bardzo autorytarne to znaczy, że dzieci się głównie uczy tak, żeby było cicho, żeby były grzeczna, że nie dyskutował z dorosłymi, a tu nagle jakąś taką treść mocno transgresja inną względem tego i chcecie przedstawiać, że mają jakieś uprawnienia mogą się na to powoływać się, że ja też ich dotyczy to nie jest jakaś w sposób, który rewolucja, choć dla nich oczywistym sposobem przekazywania wiedzy, bo to też my będziemy bardzo różnych szkołach będziemy szkołach warszawskich linii w społecznych, ale będziemy też niewielkich szkołach publicznych na prowincji my też znaczenie na torze w bardzo różny sposób na pewno uczniowie z uczeniem się wydaje, że możemy cały szereg zachowań reakcji mnie zastać, który wcale bo, który będzie bardzo trudno zdefiniować we wspólny sposób jakiś jednolity wnioski wyciągać młodzież, którzy są uczone często tak jak Sylwia mówiła uczonej z pojęć tak w tym uczone pewnych definicji jest niekoniecznie rozumie niekoniecznie umie przełożyć z mojego doświadczenia mogę powiedzieć takim pojęciem są prawa człowieka tak każdy niby gdzieś tam w głowie rozumie co chwila o tym, pojęcia słyszymy w telewizji radiu natomiast mało, kto w praktyce umie to powiązać z rzeczywistością co to znaczy, że mam prawo do wkrótce uczniowie gimnazjalnych ponadgimnazjalnych szkół w Polsce będą mogli się o tym, wiele dowiedzieć dzięki właśnie tygodnia owi konstytucyjnemu od 2008. 8 maja do 4 czerwca przypomnijmy tydzień Konstytucyjny w polskich szkołach bardzo dziękuję Maria Eichler i była prezeska stowarzyszenia imienia prof. Zbigniewa hołdy dziękuję bardzo dziękuję Sylwia Gregorczyk-Abram adwokatka koordynatorka projektu z ramienia tegoż samego stowarzyszenia dziękuję bardzo Awards Maciej Sopyło prezes stowarzyszenia młodych dziennikarzy polis dziękuję bardzo Chinki przed państwem informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA