REKLAMA

O bezpieczeństwie w ruchu drogowym rozmawiają Konrad Romik i Krzysztof Woźniak

Skołowani
Data emisji:
2016-05-28 09:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
44:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Krzysztof Woźniak przed mikrofonem dzień dobry kolejna edycja audycje skołowani ruchu drogowym bezpieczeństwie na drogach proszę państwa sobota długi weekend drugi majowy, więc warto rozmawiać o bezpieczeństwie, zwłaszcza że jutro nastąpią te wielkie powroty z długiego weekendu ze mną w studiu państwa i moim gościem Konrad Romik sekretarz krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego dzień dobry nie widzą państwo słyszy panie sekretarzu zastąpił pan Agatę Fox po Rozwiń » zmianie władzy jak jest być sekretarzem krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego krajowej rady, która składa się z wielu podmiotów przewodniczącym jest minister infrastruktury, ale też przedstawiciele innych ministerstw jak to jest być ciałem wykonawczym takiej dużej rady są już są osoby świadome to jest duży zaszczyt myślę, że rząd mogą pełnić tak ważnej, a jednocześnie bardzo powierzono stanowisko, a zakres zadań, które nie tylko do tej pory była realizowana toż to banda zakres zadań, które powinniśmy wdrażać obecnie w przyszłości, jeżeli były bardzo szeroki, bo jak patrzymy na bezpieczeństwo ruchu drogowym w Polsce to widzimy ile jeszcze mamy wiele do zrobienia, a ile, w jakich ilościach interwencji w i zakresach musimy interweniować i również wspierać partnerów naszych kolegów członków krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego, bo przypomnę, że krajowa rada to jest organ doradczy rady ministrów, który powołany na obóz został oczywiście prawo ruchu drogowym natomiast nie tylko to jest sekretariat sekretarz naszym zadaniem jest przede wszystkim też obsługa i wspieranie członków krajowej rady natomiast krajowa rada to tak naprawdę ponad 18 podmiotów partnerów, którzy w swoich zakresach realizują działania w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowym w takich obszarach jak inżynieria nadzór edukację i ratownictwo opieka powypadkowa co znowuż Tomowi 4 filary Narodowego programu bezpieczeństwa ruchu drogowego wniosek widzimy zaczniemy te wszystkie 4 obszary interwencji Fred bezpieczeństwo jest poprawiona i nasze zadanie przede wszystkim też to, żebyśmy skoordynowanie odpowiednio do działania, bo tak naprawdę pod kategorię interwencji czy projekty w poszczególnych w tych obszarach o to nie jest wszystko, żeby to działało efektywnie funkcjonowało należyte działania prowadzi dochodzenie Spójnia i dobrze przemyślanie tak jak powiedziałem rozmawiamy w czasie długiego weekendu państwo doskonale wiedzą wyjeżdżają w różne miejsca często bywa także te długi weekend odznaczają się stosunkowo większym niebezpieczeństwem i bezpieczeństwa na drogach boi się pan tych okresów różnych z tych weekendów świątecznych nie tylko tych przedłużonych weekendów majowych, ale ogólnie przede wszystkim może słowo boję się to co jest to jest słowo na wyrost natomiast mam wielką troskę do tego i staram się, gdyby na wszystkich polach współpracy dzisiaj dzisiaj jest mu państwo i również dzięki temu, że jest mu państwo mam okazje i wykorzystuje każdą chwilę w tym zakresie również, żeby do państwo zwraca się z takim apelem prośbą bo, bo tu nie chodzi o to, żeby kogoś pouczać, żeby naprawdę o tym, bezpieczeństwie realnie myśląc wracają z takich długich weekendów po prostu przez chwilę pomyśleć o naprawdę proszę sobie Senna zdawać sprawę z tego, że nasza decyzja o poddaną zapięcia pasów bezpieczeństwa ile to jest ciosu, który poświęcam na to, że w Polsce nie jest tak źle z żądaniem pasów zresztą jak pokazywały badania przeprowadzone przez krajową radę bezpieczeństwa ruchu drogi rozumiem tylko proszę pamiętać o tym, że ma w te same badania mówił o tym, że nawet ci, którzy poruszają się na bazie krótkich dystansach już nie wygląda to w końcu stycznia, dobrze więc proszę pamiętać, że jeżeli mówimy o potrzebie po skorzystaniu z tego biernego urządzenia zabezpieczającego to jest tylko kwestia długich dystansów, ale właśnie coś jest gorzej, jeżeli chodzi o zapinanie pasów maty krótkich dystansach do sklepu tylko na chwilę tutaj właśnie chodzi o to, że to na chwilę może spowodować, że to chwilowa, że w naszym życiu w naszej głowie przez całe życie, więc nie wiem czy warto jednak mimo wszystko, o czym nie pamiętać przez 3 sekundy, a potem mieć już to zabezpieczone po to, znak, że po to, stworzono takie urządzenia jak pasy i w tej chwili już nowoczesne technologie, które są w naszych samochodach o to, żebyśmy się przede wszystkim cieszy nie tylko nauczyli stosować za postój jest stosowanie automatycznie, bo wiele jest dzisiaj zadania w zakresie prowadzenia samochodu na prawdę mówiąc też wspomagana samo sam samochód jasno określa niektórzy uważają, że to wcale nie jest takie bezpieczne to znaczy wie pan zależy mu zależy, o czym mówimy, bo Jerzemu mat będzie mówić konkretnie o 5 podsystemów, które wspomagają również układ kierowniczy hamulcowy 1 rzecz najważniejsza bezpośredni wpły w na ponad bezpieczeństwo ruchu drogowego naszego pojazd, jeżeli wracamy też pamiętajmy przede wszystkim my jako ten to ogniwo słabe w tej konfiguracji pojazd samochód infrastruktura pamiętajmy o tym, że przy Newskim być wypoczętym, żebyśmy też nie prowadzili znowu pojazdu nie tylko w sposób właśnie taki nasuwa typu typu jestem za chwilę muszę wyjechać zakładam wszystkie rzeczy szybko szybko pośpiech stres czy, żeby nie wypełni brak brak snu Lotos inna kwestia niestety no powiedzmy sobie na nieco mniej niż na tym placu tak czy dalej wiadomo, że trzeba trzeba pamiętać o tym, wszystkich rzeczach, ale przede wszystkim też odpowiednie przygotowanie pojazdu, żebyśmy też 3 ten pośpiech nie zdecydował się temu służyć, bo potem chwila to Sokół notes moment zbraknie uwagi to jest tak naprawdę to zachowanie pożądane, a pamiętajmy, że w końcu my nie jesteśmy sami na tej drodze przez mamę również współ współorganizatorów i współuczestników tego ruchu drogowego, a piesi rowerzyści pamiętajmy też swój okres również już wzmożonego zakresu i ruchu pojazdów typu motocykliści motorowerzyści jest ciepło więcej różnych rozwiązań niż wychodzimy z domu jako piesi, więc tak naprawdę musimy się to z dostosować do tego co opanuje no w końcu w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego na drodze nie tylko one swoje bezpieczeństwo przede wszystkim bezpieczeństwo innych i tutaj tak naprawdę podkreślenia tego komponentu w sposób tak bardzo optymistyczny, a jednocześnie nie taki taki przemyślane menu powoduje to, że naprawdę możemy wiele od nas zależy naprawdę możemy wiele w tym zakresie poprawić własnymi działaniami trzeba pamiętać, że podróże są dla wszystkich z głową proszę to robić i też proszę pamiętać o tym, że sama podróż jest też częścią wypoczynku naszego, żeby ona przebiegała w sposób kulturalny i bezpieczne i żeby każdy dojechał tam, gdzie chce przede wszystkim bezpiecznie i taki dla Apollo nas panie sekretarzu pojawił się miesiąc temu już raport krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego na temat bezpieczeństwa drogowego w 2015 roku to jest z tym takie podsumowanie działań, ale też zalecenia są w nim zrobione na następne lata na podsumowanie działań z zakresu realizacji tych wszystkich rzeczy, które ministerstwo, które z wszystkim ministerstwach chcemy zrobić, żeby było bezpiecznie na drogach w 2015 roku plan realizacyjny 20152016 ten plan głównie opierał się o zmniejszenie tych osób czy też eliminację osób czy też nauczenie tych osób ze mnie jeździł zbyt szybko chodzi o prędkość oraz o bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego głównie właśnie pierwszych i przeglądając ten raport jak ja ja sporo widziałem na temat poprawy, jeżeli chodzi o przestrzeganie prędkości natomiast mniej, jeżeli chodzi o zakres poprawy bezpieczeństwa właśnie pierwszych co udało się w poprzednich latach zrobić, żeby poprawić bezpieczeństwo pieszych czy też może zacznijmy od tego co próbowano zrobić czegoś nie uda zrobić mam tu namyśli np. prace podkomisji komisji my w sejmie dotyczącego przejść dla pieszych pierwszeństwa pieszych przed przejściami dla pieszych jak pan redaktor na pewno się bardzo trudnej mocno gry jest brzydko mówiąc to raport i od 8 Podlesie może zacząć działać szczegółów to jest raport o stan bezpieczeństwa ruchu drogowego działania realizowane w tym zakresie wynika z przede wszystkim z obowiązku ustawowego Bell Diaz w ustawie prawo ruchu drogowym co roku sporządzone taki raport również stanowi 1 z obowiązku przewodniczącego krajowej rady jednocześnie same krajowe Aris gra również dokument jest zawsze bardzo bardzo rozbudowane poznaną w analitycznym, a co w tym roku zrobiliśmy w zakresie przedłożenia raportu radzie ministrów i w tej chwili on już jest jest w sejmie nie będzie następnie rozpatrywana przez panie panów posłów to, że po raz pierwszy od wielu wielu lat sformułowaliśmy nie tylko o potrzebę przeanalizowania dotychczasowych relacji polityki bezpieczeństwa, ale również wskazaliśmy po raz pierwszy tak naprawdę rekomendacją na przyszłość, o czym pan Duda brawurowo doskonale wie w tym zakresie, jeżeli chodzi o rekomendacje są bardzo zniszczone precyzyjnie sformułowane zagadnienia i katalog interwencji powinien być przeprowadzony, ale nie tylko w odniesieniu do nie tylko w odniesieniu do kwestii zarządzania prędkością przy czym same kierowców poruszania się jako uczestnik ruchu drogowego żądane są uczestników, jeżeli chodzi o kierowców, ale również właśnie dotyczących i innych uczestników ruchu drogowego tylko tutaj też wskazywałby na to, że pod tym pojęciem Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego również mamy namyśli przede wszystkim nie tylko pieszych sławetnych pieszych, którzy wiadomo, że są bardzo poszkodowaną grupą wypadkach drogowych, a przypomnę, że niestety jest to nadal prawie 13 wypadków z udziałem tych w tej grupy, jeżeli chodzi o jej przede wszystkim ofiary śmiertelne i przede wszystkim skala tych zdarzeń obrażeń ci ciężko rannych są też jest bardzo ważna zakresy interwencyjny, ale również kwestie dotyczące innych uczestników ruchu drogowego jak przez rowerzyści jak motorowerzyście motocykliści po przeszło też katalog jest bardzo szeroki i tutaj też te kwestie również również pod tym pojęciem my oczywiście rozumiemy i ukryte działania projektowe, które w tym zakresie powinny być prowadzone nie tylko mówią legislacji bo, bo również kwestie legislacyjne są to poruszono natomiast proszę zwrócić uwagę na to, że w 1 z tych rekomendacji jest również powrót do dyskusji na temat lotu jest on dla bezpieczeństwa, ale rozmów o coś o wjazd jest, więc chodzą tu długo szczegół, więc tak i przejdziemy do dostrzegło poskacze informacji, bo zbliża się czas skrótu informacji Konrad Romik Romik sekretarz krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego jest państwo i moim gościem rozmawiamy będziemy rozmawiać o raporcie krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego stan bezpieczeństwa na Polski wiecznych powrotach i bezpiecznych powrotach to też będziemy zachęcać 2015 roku 201620171 kolejne lata skrót informacji po nim wracamy druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu Konrad Romik sekretarz krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego dzień dobry jeszcze raz witam serdecznie jak on się w poprzedniej części zaczęliśmy rozmawiać o raporcie krajowej rady bezpieczeństwa dotyczącego bezpieczeństwa na drogach w 2015 roku Jan tak, przeglądając raporty zobaczyłem, że czasami pojawia się taki stwierdzeniem grupy doradczej ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego, kto wchodził w skład w skład tego personelu tej grupy, która przygotowywała raport o przede wszystkim proszę pamiętać, że raport jest przygotowywana nie tylko przesłaną przy Jaworowej członków krajowej rodem, ale również może pamiętać o tym, że w tak naprawdę, a w tej chwili nie ona nie tylko żyć tak jak do tej pory wzięliśmy pod uwagę również raporty z wojewódzkich rad bezpieczeństwa ruchu drogowego, bo w końcu pamiętajmy, że mamy jednocześnie niewinnie w zarządzie, ale współpracujemy z odpowiednikami krajowej rady również na poziomie wojewódzkim, czyli wojewódzkim zadań bezpieczeństwo ruchu drogowego tam również skład tych rad jestem bardzo szerokim wielokrotnie uczestniczą one wiele różnych podmiotów oczywiście publiczne działać na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w tych zakresach, które wcześniej wspominałem, czyli inżynier nadzoru ratownictwa opieki powypadkowej, ale również w tym raporcie w tym roku tak naprawdę LKS przygotowaliśmy na idea, która nam przyświecała to tylko, żeby ten raport był jak najbardziej kompleksowy, żeby to nie było działanie nie jest ich to wybrana tylko i wyłącznie do dotyku z niego członków krajowej rady, ale również są też wojewódzkich rad, ale również to jest wszystko ja głównie zainteresowanych również kwestiami, ponieważ mamy wiele środowisk eksperckich ludzi, którzy tak naprawdę się właśnie chciałbym do reform w zakresie Zone pamiętajmy, że to są to środowisko naukowo-badawcze podam przykład to z kolegów z współpracy z Instytutu transportu samochodowego z boisk badawczego dróg mostów proszę mi uwierzyć również w tym roku poszliśmy bardzo szeroko w zakresie zapytania o coś było realizowane przez inne instytucje, które w ogóle nie są w systemie krajowej rady i wojewódzkich rad np. co ciekawe mogą podnieść do Itaki emocjach jak taki status jak lasy państwowe co ma obraz Russell państwowe dopłaty zaś, że proszę zobaczyć już zobaczyć, ponieważ tak naprawdę to jest oczywiście margines tak ale, ale to, żeby zrozumieć jak najwięcej na ten temat jak najszerzej pójść tym zakresie to jest coś np. informacja, o ile tak naprawdę wypadków zdarzyło się z nieco tragiczne czasami są też, że w 2 z wielu obrażeń w tym zakresie na polskich drogach czy tych drogach właśnie gminnych wojewódzkich powiatowych z udziałem np. zwierząt bo, bo to też jest to to są tragiczne skutki przypomnę, że wiele takich zdarzeń równość miało miejsce na drogach krajowych na noże krajowej nr 8 w końcu doszło z droga krajowa i tam też dochodziło to jest bardzo wielu zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt, więc tak naprawdę kwestia leśników i tego co co jest okazuje się, że jesteś bardzo istotna, ponieważ tuż nie jesteśmy na topie czasami też od tej chwili dyskusji na temat tego jak jak migracje zwierząt mogą wpływać na to, że na rzecz zwierząt przekraczają właśnie od ran ne to pasy ruchu uczucie w życiu poszczególne drogi, ale i jak np. również do służby działają na rzecz osób naprawdę nie tylko chodzi o bezpieczeństwo tych dróg leśnych czy są w obrębie parków czy w obrębie różnych innych, ale to pokazuje to, że my działanie płytą są prowadzone 3 czy po maturze na podstawie poprawy bezpieczne widoczność jest dobra współpraca z zarządcą infrastruktury z postawieniem znaku ostrzegającą o tym, że tutaj następuje również migracja zwierząt no cóż to też jest 1 z elementów prewencyjnych jest 1 niezwykle istotne, jeżeli chodzi oku również kwestie bezpieczeństwa no bo w końcu również do zdarzenia zwierząt nie mają miejsca, ale to tylko przykład, bo to też jest oczywiście margines ale, a to pokazało innym ETO o tą otwartością w tej chwili same banki sorry chcemy również pokazywać wszystkim URE oparte są pontony i ludziom instytucjom pro prawo może wziąć na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego są ważne aby, więc jasne, więc jak największy z sercem starszym brzydko mówiąc już Dziennikiem również podjęliśmy również do dyskusji z takimi instrukcjami, które tak naprawdę nie są substytutami akcją były również uczestniczyć w Senacie było jakieś ciało taki niezależny niezależna w tym sensie, że uniezależnione od instytucji państwowych od budżetu państwowego na jakiś właśnie takie ciało doradcze złożone z 2 specjalistów z rodziny wydają opinię publiczną trzeba się z nimi po co takich ciało opiniodawcze eksperckich jest mnóstwo pamiętajmy, że inne w Polsce to nie tylko instytucja publiczna opowiadają z poprawy bezpieczeństwa czy działają na rzecz poprawy bezpieczeństwa drogowego co mają również kwestie osobowych, ale posiadasz pamiętasz to jest też ogromna ilość podmiotów pozarządowych ngo sów, które też na co dzień realizują zadania, które również wynikają z za swoje dane są podobno, bo przecież bardzo dużą rolę odgrywają w tak naprawdę jako uzupełnienie realizacji systemu, które w, którym realizujemy 3 czy wsparcie tego systemu poznana np. wspierania osób po wypadkach drogowych 3 czy też kwestiami na prewencyjny gmina Borowa sąd jest wiele podmiotów wiele osób naprawdę zaangażowanych są to tutaj w tej chwili liczą też podkreślić, że to jest taka nie siła, którą my do końca też może do tej pory nie docenialiśmy, a teraz powinniśmy to siła docenić ja myślę, że trochę dla Zenona przy okazji zmian wprawie ruchu drogowym, jeżeli chodzi o rowerzystów, bo wtedy właśnie te NGO -sy organizacje pozarządowe, ale nie są też są panie redaktorze pełnomocnicy, którzy powstają w miastach, a tuż za swoje nie tylko, że jeżeli walczą o zwiększenie tego zakresu poruszania się do użycia tego środka transportu, ale też co mam nadzieję mówi generalnie, ale mam nadzieję, że również, że w ich tak naprawdę działaniach mam parę takich przykładów, które no tak prawdę są takim czy z tymi ideami do tego, żeby zapewnić bezpieczeństwo ruchu rowerowego i rowerzystów również obszarach zabudowanych, bo tutaj też mamy do czynienia z tym wzrostem zaangażowania w skorzystanie z tego środka transportu, więc też powinniśmy w tym zakresie działać tak jak pan powiedział w poprzedniej części od ogółu do szczegółu to porozmawiajmy program Ela realizacyjny na lata 20152016 tak jak wcześniej powiedziałem tam głównie chodziło o zarządzanie prędkością oraz poprawę bezpieczeństwa tych niechronionych uczestników ruchu drogowego i idźmy tą drogą tych pierwszych porozmawiajmy o tym, bo to jest temat niezwykle ważne nie tylko w Polsce, ale też w ogóle w unii Europejskiej z Unii Europejskiej jest bardzo duże nastawienie na poprawę bezpieczeństwa bezpieczeństwo właśnie tych uczestników ruchu i tak jak mówiłem poprzednio rozmowy i prace w podkomisjach na temat pierwszeństwa pieszych przed przejściami dla pieszych jak pan myśli tak w ocenie osoby, która zajmuje się od od wielu lat bezpieczeństwa na drogach co poszło nie tak, że ten projekt przepadł myślę, że on redaktorowi też osób, które słuchają to temat jest po prostu uznanych pod tym względem, że po prostu nie zostały do te zapisy wdrożone, ponieważ nie było to się zgody najwyższej Izby naszego parlamentu na to, żeby jednak to projekt został jak gdyby wdrożono zdrowiem, ale Michał unijne rozumie co to dlaczego tak się stało myśli pan, że nasze społeczeństwo, które odzwierciedlone jest poprzez wybieranych posłów jeszcze nie jest gotowe na takie zmiany ja się, że sama sama idea interwencji na rzecz poprawy pieszych czy to kwestia, bo Miś rocznie z legislacją bywa też wiele innych działań obszarowych, które jest podejmowana i teraz nie myślę, że zmiany, które takie powinnaś, które mogły nastąpić właśnie nie tylko legislacyjnym jak gdyby też nie było takiego też może do końca myślenia na temat, że to rzeczywiście to również kwestie edukacyjnej kwestie, bo przede wszystkim pamiętajmy, że to poprawa bezpieczeństwa pieszych to nie jest tylko zmiana zapisów w Jastkowie, bo prawo oczywiście nawet najlepsze zapisy nie ochronią uczestnika ruchu drogowego natomiast też warto w tym zakresie jak gdyby dokonać głębokiej analizy my też o analizie dokonujemy, że opuszczę działanie zmian legislacyjnych czy przygotowania do odpowiednich zmian legislacyjnych i nowe niejednokrotnie są do weryfikacji pewnych absurdów drogowych poznana bezpieczeństwo również systemowo przemyślnie tematów interwencji projekty wspierające w zakresie edukacji czy też sama jest i to od kwestii, że inżynier, czyli poprawy i rozwiązań inżynieryjnych w zakresie właśnie piesi mówią przejścia dla pieszych jak najbardziej o weryfikacji oznakowania drogowego no bo to też mnie żadna nie ma panaceum 1 na to, żeby zostało wprowadzone i tyle i potem jest żoną pełna zgoda panie sekretarzu tylko wiemy doskonale, że w tych krajach, gdzie to pierwszeństwo pieszych przed przejściem dla pieszych jest wpisana w legislacji tak jest i tam widzimy, że to bezpieczeństwo pieszych jest większa to moje pytanie jest dalej aktualne co jest nie tak u nas, czego brakuje w Polsce, żeby jednak udało się wdrożyć te przepisy legislacyjne i do tego właśnie zmierzam niech pan zobaczy to też jest pewno pewien pułap świadomości edukacji społecznej, bo tak naprawdę jak on pojedzie nawet o naszych zachodnich sąsiadów to w obszarze zabudowanym to naprawdę, jeżeli zbliża się pan tego przejścia po Nokii nie, mówi że zawsze handlu, bo zawsze się zdarzają delikty niestety to nie jest kwestia ale tak naprawdę edukacyjne a jaka edukacja działa, że to społeczeństwo też jest przygotowana do tego, że jeżeli widzi zbliżającego się pieszego o już wyzwaniom, ponieważ mam na uwadze jego bezpieczeństwo, więc to też pokazuje też pewną poziom kultury wychowania, jeżeli chodzi o kwestie komunikacji, a to właśnie zagadnień bezpieczeństwa ruchu drogowym i tutaj tak naprawdę o tym, komponent edukację Romów, czyli nawet najlepsza zmiana nic nie poparta stosowną edukację i zmianą podejścia tzw. zmiana ukształtowania ukształtowania odpowiednich zachowań uczestników ruchu drogowego no może raczej przede wszystkim jest to do terminu to do tego, bo boi mówi najlepsza zmiany no bez wsparcia edukacyjnego w zakresie jego wdrażania no no 2 GB są też, że bardzo ryzykowne jazd co 3 wyjścia tak naprawdę albo zmieniać zachowania przez legislację i dopiero po zmianie legislacji jakoś redukować wdrażać pewne systemy albo te systemy i edukację wdrażać przed zmianą legislacyjną albo nie wdraża w ogóle żadnej zmiany legislacyjnej i puścić to jakoś się z WSB itd ról ogólne na drodze pytam o to co co lepiej zrobić jak jest lepsze rozwiązanie czy najpierw edukować i później legislacja najpier w legislacja edukacja może to trzecie wyjście edukacja legislacja w 1 momencie opanujesz możesz powiem żadna z tych rozwiązań na pewno bardzo słusznych, ale nie do końca myślę, że każde działanie w tym zakresie z gazetą powiedział powinny być wożone systematycznie spójnie, czyli na bez wdrożeniu ową podejścia wdrożeniowego po względem realizujemy systematycznie zadań właśnie w zakresie poprawy inżynierii w zakresie dróg tarczy to tam prosto z jakby się toczy i jednocześnie kwestie edukacji, czyli też mówienie o tym, że jest poważny, że rzezie ta kwestia edukacji może być naprawdę zachować odpowiednie bezpieczeństwo i żydowskim edukować możesz znajomości przepisów ruchu drogowym jednocześnie podejmowanie działań w zakresie również dobrego prawa legislacyjnego, ale wspólnego z realizacją wszystkich obszarów, które tutaj są i realizowanie systematyczne również kwestii nadzoru nad ruchem drogowym przy pamiętajmy, że to 1 z najważniejszych bardzo ważnych komponentów, więc systematyczna praca pochodzenie z PiS przyjęto w w 1 system jednocześnie konsekwencją tych już w realizacji tych działań not to to jest tak naprawdę najbardziej efektywny system i robiły to również inne kraje Unii Europejskiej w tym tak naprawdę rozwinięci jak nasi po to, zdana nasi nasi nasi partnerzy w Niemczech więc, więc tak naprawdę nie możemy doprowadzić do sytuacji, że tylko legislacja, ale też inne działania edukacyjne są też nie poprawia pełna zgoda przykład przejście oznakowania widoczność na przejściach dla pieszych bo gdy ten system ma wtedy dopiero sens, kiedy te działania, które są realizowane w tym zakresie Spójnia dają najlepsze efekty i tutaj my niczego nowego nie wymyślamy tak tak podchodzono do tego przez wiele lat w innych krajach członkowskich w tej chwili mają bardzo dobre statystyki wypadkowości Sochę co jeszcze więcej powiem to jest dosyć ciekawe, bo proszę zauważyć ponoć odnosi do statystyk europejskich co było realizowane w dniu 35 marca tego roku panie komisarzu autobusu publikowała stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej co się okazuje w unii jest gorzej co nieco się okazuje są również z z w państwach rozwiniętych pod tym względem niestety, ale nie ma spadków tylko są wzrost natomiast w taki kraj jak Polska są spadki tylko tak naprawdę ze cała ta cała kwestia polega na tym, aby tak naprawdę nie tylko utrzymać ten spadek, który my mamy, choć od paru ładnych lat natomiast chodzi o to, żeby te działania nadszedł ten spadek wypadków z wypadku z udziałem osób zabitych rannych zintensyfikować przypomnę, że ich tylko otrzymujemy co do tras obowiązują w tym zakresie do 2020 roku musimy i będziemy wszystko robić, żeby osiągnąć redukcję liczby osób zabitych 50 % i redukcja rocznych od 2010 dziś 40 proc w stosunku do dnia 2010 roku i w tej chwili, jeżeli uda się nam właśnie działaniami właśnie systemowymi wdrożeniowe mniej efektywnymi projektami nadać taki pęd temu temu tamtemu tym działaniom w tym momencie tak naprawdę jesteśmy w stanie ich teraz mówię tu też jest tak odpowiedzialnością dzisiaj i jesteśmy w stanie również osiągnąć cele o, jeżeli uczy mnie nie tylko, żeby utrzymać stąd tak ale, żeby go zdynamizować obawiam się, że jest mamę musisz go nadzorować ponieważ, jeżeli będzie poszło tak jak do tej pory to nie osiągniemy tego celu i to jest ryzyko to jest ryzyko dlatego też bardzo istotne jest Rosy to może nie mamy tak naprawdę nie tylko diagnozę stanu bezpieczeństwa co było do tej pory podróż piętnastą, ale również w konsekwentnej redaktor popatrzeć jak liste brzydko mówiąc po angielsku barwę oraz realizacji tego co, w jakich obszarach to powinno następować interwencja pod tymi hasłami pod tymi projektami, bo tu proszę zauważyć nie tylko są katalogi interwencyjny, ale również konkretne projekty jasne, o czym się powiedzieć również zakres inżynierem czy również mapka program likwidacji miejsc niebezpiecznych, które w styczniu już udało się i o tym wszystkim obiecały już bez powrotu do przeszłości porozmawiamy w następnej części skrót informacji Konrad Romik sekretarz krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego jest państwo i moim goście przed trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej Konrad Romik sekretarz krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego tak jak obiecałem w tej części tylko i wyłącznie w rekomendacjach, które są zawarte w raporcie dotyczącym stanu bezpieczeństwa na polskich drogach w 2015 roku no i zaczynamy pierwsza rekomendacja reforma systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego w tym Formuły funkcjonowania i zakresu kompetencji krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego panie sekretarzu jak dużą kompetencje chciałby pan mieć jako ten od przewodniczący wydziału wykonawczego krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego, żeby mógł pan wykonać cele zawarte w Narodowym programie bezpieczeństwa ruchu drogowego w jej redaktorze to nie jest kwestia, jakie duże bym chciał mieć NFZ rozdziela moc osobisty ale jakim powinien mieć sekretariat oczywiście no i sekretariat to jest 1 rzecz to go to kto wie pan tutaj chodzi o o systemie mocy kryteria to jest część systemu natomiast sama krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego powołana jako organ właściwy jedyny w zakresie realizacji polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego w naszym kraju UE i ja bym trasy czołg, żeby ten organ tak naprawdę, którym no może powiem bardzo delikatnie no i działał klub nie działo w dotychczasowej, a dotychczasowym systemie chciałbym, żeby je, jeżeli oczywiście tutaj będzie pełna Wola również parlamentu i po przyjęciu tego sprawozdania chciałbym, żeby ten organ również pełnią bardzo taką ważną rolę w kształtowaniu polityki bezpieczeństwa ruchu on powinien to robić, bo diety przede wszystkim siła krajowej rady to siła też jej członków, więc myślę, że tutaj również krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego o mało mając odpowiednie umocowanie ustawowe, a również myślę, że mogłaby odgrywać jeszcze większą rolę w realizacji swoich zadań i jednocześnie, żeby te działania były jeszcze bardziej efektywne, bo boi boi, bo kwestia rekomendacji wydanych w rano to jest też kwestia bardzo istotna natomiast jak on dobrze wie może również 3 systemy jak gdyby też dotychczasowy pozwalano na formułowanie takich rekomendacji ale, żeby rekomendacje były spójne to o ich, żeby była efektywna no niestety musimy doprowadzić do sytuacji ponieważ, żeby jak bardzo żałuję, że od przeszło prawie 3 lat nie było po prostu posiedzenia krajowej rady tylko po wszystko odbywało się w trybie obiegowym, jeżeli chodzi o pewne rekomendacje i i kwestie uzgodnienia pewnych dokumentów, więc jadąc z chciał, żeby Radom nie przede wszystkim zaczęła żyć i była takim organem, który tak naprawdę wszystkie stanowiska w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego są analizowane są dyskutowane i są ostatecznie na podstawie sformułowanych wniosków, ale szeroko dyskutowane i po to, zrealizowane, więc naprawdę w ten system jeży, choć krajowa rada, jakby może być bardziej efektywne ale, toteż nie wyklucza nawet sama sama kwestia krajowej rady to jest jeszcze inna rzecz, bo pamiętajmy o tym, że też współpracę z służbami wojewódzkimi na Jasną psu też dobra korelacja ich harmonogramów i projektował również z wojewódzkimi radami bezpieczeństwo ruchu drogowego i sama sekretariatem, jaki krajową radą miejską komina jest jest też moja determinanty sukcesu, ale tak jak pan powiedział do tej pory ta krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego działała bądź nie działała tak jak powinno być zarówno Najwyższa Izba Kontroli, jakim zalecenia banku światowego, które zostały przeprowadzone na zlecenie z resztą krajowej rady bezpieczeństwa nutami jednoznacznie mamy właśnie to zalecenie powołania instytucji wiodącej w zakresie Bernda myśli pan, że to instytucje można zrobić na na tym Kamieniu węgielnym, jaki może być krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego czy może jednak trzeba powołać od początku jakąś nową instytucję przed działającą przy premierze w roli nie wiem ministra odpowiedzialnego za bezpieczeństwo ruchu drogowego czy też może bardziej, jakiego rzecznika no tutaj jak odwetu sam przytoczono diagnoza już mamy tak są, ale ta diagnoza nie zjedna osobą różnego typu analizy obrazu co powinno być i teraz byłbym pytanie jest takie nowe co oczywiście każde rozwiązanie łączy się z różnego typu interwencją, tak więc teraz pytanie takie jak, a i taką jaką, jakiej jak i jako rekomendacje osób rocznie wdrożyć, bo pamiętajmy o tym, że nowe bezpieczeństwo ruchu drogowego działania realizowane w czasie pontony może być różna, a więc resztę nie możemy się koncentrować na noc systemowym zarządzaniu odnoszą się realizować poszczególne elementy projektowe w tym zakresie i teraz jest kwestia ostatecznej ostatecznego podjęcia działań, które seksu są przez najbardziej efektowne i efektywne brzydko mówiąc, więc teraz dlatego jestem sama reforma systemu zarządzania szeroko rozumianego, ponieważ mamy bardzo wiele analiz właśnie łączących zwane instytucje wiodące teraz osób to są rozstrzygnięcia również na temat czym jest to instytucja wiodąca miastu tych analizach jest bardzo wiele pomóc Opola do popisu tym zakresie, bo są różnego typu rekomendację zastosowana w różnych krajach można to legenda w różnych krajach różnie to wygląda, ponieważ każdy kraj ma swoją specyfikę zarządczą pod względami i niejednokrotnie jest także ma on sam Bućko powoływano takie specjalne agencje ds. bezpieczeństwa ruchu drogowym i ona od realizują swoje zadania w niektórych krajach jest to na podstawie tych jak u nas, jeżeli chodzi o taki organ krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego żądzą wiele instytucji publicznych, ale również członków, którzy doradczym Otóż jest inna kwestia dokonanie analizy najlepszego rozwiązania jest w tej chwili bardzo dużą troską sekretariatu jednocześnie na pewno będziemy postulować dobrze rezydentom w tym zakresie konkretne rozwiązania w takim razie ile potrzebne jest czasu na analizę tego wszystkiego krajowej radzie bezpieczeństwa ruchu drogowego proste pytanie, kiedy możemy się spodziewać jakiegoś przedstawienia tych analiz i zaproponowania zmian w zakresie instytucji wiodącej czy też powołania rekonstrukcji krajowej rady bezpieczeństwa, kiedy możemy się spodziewać panie redaktorze przede wszystkim na ustawowe obowiązki realizacji zadań właśnie że, choć raport są bezpieczeństwo ruchu drogowego wszelkie przeszłe z uporem legitymizacja do tego, żebyśmy mogli wdrażać poszczególne zadania, które są napisano w rekomendacjach, a ono powinno nastąpić mówiąc tak naprawdę proceduralnie po tym, kiedy parlament Rzeczypospolitej polskiej przyjmie stan bezpieczeństwa ruchu drogowego, że pracując do wyzwań w zakresie re 2015 roku natomiast łącznie z rekomendacjami na przyszłość uzyskanie zgody akceptacji przyjęcia tego raportu przez przez parlament Rzeczypospolitej polskiej na pewno legitymację do tego, żebyśmy mogli, czyli parlament również pokaże, że jednak zgadza się z takimi z takimi rekomendacjami stoczniom pozwoli otworzy nam drogę do wdrażania poszczególnych gatunków i poszczególnych projektów interwencji w tym zakresie więc, a my w tej chwili na i jednocześnie mamy nie tylko analizujemy, ale również też już jesteśmy przygotowani do wjazdu do wielu działań Info i interwencyjnych, więc tak naprawdę szerokie spektrum tego od tych tych rekomendacji to spowoduje to żona to susza co już pracujemy nad tymi rzeczami natomiast ostateczna zgoda parlamentu przyjęcie tego raportu otworzy nam drogę do do realizacji zadań i to już będzie transparentna dociera się z tym wszystkim zgadzam to jest wszystko prawda co pan mówi tylko, że o tej instytucji wiodącej, o których tutaj rozmawiamy wiemy, że taka potrzeba jest, jeżeli nie od 10 lat to przynajmniej od 2, kiedy to pojawił się właśnie raport Najwyższej Izby Kontroli, gdzie były wyraźnie pokazane zalecenia i podstawową rzeczą jest właśnie ta w powołanie tej instytucji wiodącej, więc przez 2 lata analizy trwały został nawet powołany pełnomocnik, który w pierwszej kolejności miał napisać ustawę na mocy, której zostałaby powołana taka instytucja wiodąca mówi o Pawle Olszewskim niestety nie zostało zrobione ja wiem, że pan nie jest jakby przedstawicielem nie tłumaczy no ale jednak już od długiego czasu wiemy, że coś takiego jak instytucja wiodąca nowa czy też czy też rekonstrukcja właśnie krajowej rady jest potrzebna, o czym powiem panie redaktorze tak na pewno ma na pewno jako sekretarz krajowej rady UE i będą się stanął i na pewno dopóki jestem sekretarzem krajowej rady, a będę chciał w tym punkcie rekomendować pewne rozwiązania i ostrożnie przyjąć, więc też mam bardzo dużo o tym, zakresie wiedzy operacyjnej tak naprawdę natomiast, dlaczego Tomku jesteś na pierwszym miejscu, bo to jest naprawdę też o to zdarzenie znowu tego tematu stworzenia systemu i to nie będzie łatwe i dosypano mu wierzyć nie jest łatwo żyć, bo bardzo głębokie przemyślenie tego jak ten system ma działać efektywnie Noto to jest to jest klucz tak, jeżeli zaś komend będziemy z tym momencie rekomendować rozwiązania właśnie na prawe tego systemu proszę, o którym jest mowa to będzie to przemyślane bardzo dogłębnie i najlepiej najlepiej projektowo najpierw aktywnie, więc na pewno na pewno Kosek dodał szef rady myśmy jest odpowiednia tutaj konkretne rozwiązanie o przedstawiać już po po przyjęciu przez 3 przez parlament tego dokumentu to kolejna rekomendacja budowa systemu gromadzenia udostępniania informacji o bezpieczeństwie ruchu drogowego, które usprawni prowadzenie polityki w tym obszarze nie mamy pełnej pełnego systemu gromadzenia udostępniania informacji ze statystyki policji, które go policja przeprowadza corocznie to niewystarczająca rzecz w tym zakresie zawsze może być lepiej pod tym względem, bo tak naprawdę się one oczywiście formowanie statystyki przez Komendę Główną Policji jest podstawą zadanych w wypadkach drogowych w Polsce i Tusk rządzi obeznani korzystamy na murawie podstawową w ogonie jest ona, ponieważ posunięć jest pamięci to, że to jest bardzo ważne jedyna baza no cóż też o wypadkach drogowych, a my oczywiście absolutnie tego nie negujemy natomiast te są widzimy, że wiedzą wiele instytucji publicznych w Polsce również zarządcą drogi, o czym też mówił jak André ratusz powołuje się na raport Najwyższej Izby Kontroli również gromadzi dane o bezpieczeństwo ruchu drogowym na poziomie zarządców powiatowych gminnych wojewódzkich czy przez samą generalną dyrekcję dróg Krajowychi autostrad pamiętajmy, że również dane o wypadkowości również znajdują się w bazach medycznych, więc tak naprawdę stworzenie jeszcze usprawnienie tego systemu powoduje to, że będziemy nie to, że może bardziej spójnie, ale torze będziemy bliżej prawdy jeszcze bardziej zasilanie wiedzą, bo im więcej tej wiedzy jest lepsze środki zaradcze możemy możemy wdrożyć, więc to jest kwestia troski o nie tylko poprawę jakości zbierania danych, ale również tak naprawdę zbierania tych danych z różnych źródeł i ich ból tak bogaci to wiedza w zakresie tego zakresu będziemy mogli, a bardzo głęboko jeszcze głębiej przyjrzeć temu co się dzieje na polskich drogach, a jednocześnie dostosowywać nasze inne nasze katalog interwencji poprawy bezpieczeństwa i tylko kwestie projektowe do jej tego stanu, więc tu prosto z proszą również zwrócić uwagę, że Narodowy program bezpieczeństwa ruchu drogowego przy dużych imprez podnosi kwestie systemu czy poprawy systemu kwestie dotyczące osób poszkodowanych w wypadku obozu teraz jest ogromna oczywiście grupa ludzi, którzy no może nie mieszać z ambasadorami początek dobrych zachowań, ale przeszli przez to, że przez to stroma i 3 trasy dotrą ma za nimi cały czas ciągnie i ich też oni gdzieś tam z tą pomocą i jak gdyby sądzić tam daleko szansy miasto jest to naprawdę też kwestia o jak pan widzi zbierania asyst i informacji tylko o o tym co się stało, ale też kwestie i kto z poszkodowanych w długim okresie jest to kwestia kosztów tych wypadków no bo to też jest wzorcowa informacja jednocześnie to co się dzieje z ofiarami po wypadku to jest no jak bandyci w bardzo szeroki zakres uległ katalog danych, które mamy nadzieję, żeby byłe w 1 miejscu tak czy powinna zostać powołana komisja badająca przyczyny wypadków drogowych nie ma takiej komisji mamy komisję badającą przyczyny wypadków lotniczych kolejowych dla drogowych nie mamy czy powinna być taka niezależna instytucja, która jest wypadek przyjrzy się temu przeanalizuje dokładnie zarekomenduje zmiany na danym odcinku drogi, które powinny zostać przeprowadzone w Puszczy rekomendacji do zarządcy później jeszcze dodatkowo sprawdzi co zostało zrobione panie redaktorze przede wszystkim, a takie ciało moje, gdyby to przy przyszłości się wydaje, że ma rację bytu natomiast osoby po sobie zeskanować liczby zdarzeń drogowych z udziałem osób zabitych rannych w Polsce, jeżeli chodzi o ruch drogowy, a zeskanować sobie co z tego wrócą do ilości osób zabitych i wypadków kolejowych i drugie i Mor zdobył morskiej z komisji jest są komisja powołana w tym zakresie do analizy tych danych, więc nie i jeżeli chodzi o kwestie te propozycje kooperacyjne osoby to wyobraża, że do każdego wypadku w Polsce tak jak jest na przykładach omówią modelu i rozmyśla pan rozumie model, że komisja ds. badania wypadków drogowych idzie do każdego zdarzenia rekomenduje to, że może nie dla każdego, ale do śmiertelnego jak najbardziej Moto to jest ono dokładnie to jest około dawno na niespełna już w tej chwili mniej niż 1000 osób zabitych, a no dobrze tylko tylko kwestia tego typu, że tak naprawdę też analiza w tym zakresie podejmuje w tej chwili już policja są postępowania sądowe robione są tak naprawdę analizy prowadzone przez zarządcę drogi i analizy na temat co możemy jeszcze poprawić, żeby to zrobić no znowu mówimy o kwestii systemowej natomiast oczywiście może docelowo oto to też jest bardzo rozpoczęli trzeci element systemu już myślenia, więc wynająć bardzo, że nie chcą przesądzać dzisiaj pana redaktora proponuje jeszcze się wstrzymać z tematem pozwolenia na przeanalizowanie tego co tego tematu jasne i rekomendacji, które na pewno na pewno będą odpowiednie to o tym, o czym rozmawialiśmy przez dużą część naszej rozmowy i powrót do dyskusji nad kwestią zmian prawnych w zakresie praw i obowiązków pieszych w ruchu drogowym myśli pan, że w tej kadencji Sejmu, który jest większością prawa i sprawiedliwości będzie łatwo powrócić do tego tematu, bo pamiętam, że w poprzedniej kadencji prawo i sprawiedliwość była przeciwna tym zmianom takim w takim zakresie oczywiście zostały przedstawione przede wszystkim wie pan myślę, że to z sekretariatu krajowej rady i ogólnie wszystkie instytucje realizują działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, realizując zadania również rośnie grono uczestników ruchu drogowego proszę uwierzyć nikt tych instytucji i nikt żadnych tych podmiotów, a nie ucieknie od tematu katalogu interwencji na rzecz niechronionych uczestników ruchu drogowego dlatego przypomnę, że to one tylko piesi muszą również o to, że seriale i inne auta jest natomiast jest w ruchu droga i dlatego teraz bardzo ważne jest to, żeby tak naprawdę zbudować bardzo szeroka koalicja na rzecz dobrych zmian dotyczących poprawy bezpieczeństwa również pieszych, więc i NATO to z Tesco się wydaje, że tutaj bardzo liczymy, żeby wypracować takie rozwiązania nie tylko prospekt legislacyjnych, ale również projektowych, żeby one uzyskały największą akceptację nie tylko społeczeństwa, ale również wszystkich instytucji podmiotów do tej pory realizował zadania, gdyż będą realizować, więc to też będzie zależało od szerokiego o szerokiego poparcia o ewentualnych rozwiązań i to jest terminem tak naprawdę, bo jeżeli będzie taka będzie tak o stołki szerokie poparcie dla tej idei poprawy bezpieczeństwa ich już od grudniowego i pieszych będziemy w stanie naprawdę o bezpieczeństwo, a ja dobrze zobaczymy, bo ja mam bardzo dużo wątpliwości Konrad Romik sekretarz krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego był państwem moimi gośćmi apel jutro powroty długiego weekendu bezpiecznie proszę państwa proszę pamiętać o tym, że nie jesteśmy sami na drodze, że jest wielu użytkowników ruchu drogowego my jesteśmy jednymi z nich, ale niejedynym i bezpieczne drogi państwo rzeczy bezpiecznych powrotów również wąż ambasadorami bezpiecznego bezpieczeństwo ruchu drogowego każdy z nas ja się dołączam do tego apelu Krzysztof Woźniak bardzo państwu dziękuję zaprasza na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA