REKLAMA

Technologie dla najmłodszych. W studiu: dr Justyna Jasiewicz, Kamila Sidor i Paweł Stempniak

Człowiek 2.0
Data emisji:
2016-05-28 20:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
49:03 min.
Udostępnij:

Kilkulatki coraz częściej dostają w prezencie tablety, smartfony czy komputery. Nowe technologie zastępują klasyczne zabawki, ale też - niestety - kontakt i wspólne zabawy z rodzicami. Kiedy dziecko powinno mieć pierwszy kontakt z elektroniką i co zrobić, aby był on dla niego dobry? I czy przeciętnego kilkulatka można nauczyć programowania? O tym opowiedzą dr Justyna Jasiewicz (Uniwersytet Warszawski, Centrum Cyfrowe), Kamila Sidor (Geek Girls Carrots) i Paweł Stempniak (GeekTata.pl, White Bits).

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
liczba zerówek klas II 0 SN z lodówki przy mikrofonie witam państwa w audycji poprzedzającej idzie o parę dni dzień dziecka da będziemy rozmawiali o technologie dla najmłodszych to nie jest nowy temat bardzo nabyć za państwo pamiętacie mieliśmy 2014 roku audycją oprogramowaniu dla najmłodszych no ale trochę czasu minęło w technologii przybyło i myślę, że warto poznawać na złotym co ci nasi kilku latkowi to co ci nasi najmłodsi użytkownicy elektroniki no właśnie oni Rozwiń » powinni używać jakich powinni używać co powinni robić z tymi wszystkimi cudami z tym być może niedługo zafundujemy o tym za moment bo zanim dojedziemy do tematu głównego jeszcze tylko na adresy internetowe mam nadzieję, że dla państwa przydatne strona internetowa magazynu Fokus naszego partnera merytorycznego Fokus Chrapka PL tam trenować materiały dodatkowe powiązane z tym, o czym dzisiaj mówimy w odnośnik do audycji archiwalnych tak też są na stronie Radia TOK FM oczywiście TOK FM Chrapka PL zapraszamy do udziału w archiwum zapraszamy do korzystania z aplikacji mobilnej ile państwo się do nas napisać człowiek 2 Rabka 0 małpka dochód Krupka FM czy nasz adres mailowy otwarty na wszelkie sugestie pytania wątpliwości propozycje i zapraszam także do naszej strony na Facebooku adres prowadzący tam załatwienia bardzo krótkim i www, kto puka człowiek sklep planet i foka interakcję także tam mile widziana, a wracając do tematu technologii dla najmłodszych w ciemno studzi dr Justyna Jasiewicz z uniwersytetu Warszawskiego centrum cyfrowego dobry wieczór Kamila Sidor w szefową Gilowska Groclin dzień dobry i Paweł Stempniak autor bloga Egipt atak od kapel i szef agencji, by kibic nie ryczą no właśnie dobry wieczór dobry wieczór witam się z państwem sobota jak zwykle w ten dzień dziecka faktycznie długo i pewnie wiele dzieciaków dostanie w tym roku upragnioną zabawkę, która najczęściej gminy najczęściej nie ma na ten temat żadnych badaniach coraz częściej mówiono zabawką jest tablet tablet obiekt pożądania i no właśnie dobrze toczyć w kod czterolatek 3 latek dostał coś takiego do ręki, bo w opinii jest chyba tyle ile rodziców, czyli do osób zagrożonych tą dyskusją, ale najczęściej w tej dyskusji przeważają takie głosowanie w trumnie to za wcześnie, by te dzieciaki nie chowa się bawię klockami takim bez elektroniki takimi drewnianymi czy na no dobrze niech będą okładki klocki lego ale, ale dla Sonika to już cienia na niedawno były komunię nie uda mi no tak ta kwota w ten kanał w kwestii nic nie dostaje się za swe dowodów tylko raczej bać elektronikę myślę, że ważne jest czy wiek dziecka przez małe dzieci faktycznie rozwijają różne swoje manualne umiejętności wtedy zabawki może nie elektroniczne z lepszą grę starsze dzieci nie zabronimy im znacznie otrzymamy ich do tego, żeby sprawdzały patrzyłem i je ukryć swoje zainteresowania ciekawość się zaspokajały poprzez patrzenie do nowych technologiach i 5 tys ciał uwagę na jedno Orzeł 3, żeby nie uczyć dzieci tego jakby biernego podejścia do technologii, ale za zachęcać do tego, żeby aktywnie, a nie patrzeć i pokazywać jak można co można zrobić jak wykorzystać nowe technologie, a nie tylko być takim biernym użytkownikiem Szczecina cumowanie Homo tablet PiS pojawiło się w kampaniach internetowych w Belgii chyba chodzi bardziej od rodziców to rodzice nie byli Homo tabletki 3 dni byli tymi osobami nieobecnymi duchom, które siedzą z nosem tablecie w naszym smartfonie i nie patrzą na dziecko nie wchodzą interakcje z nimi bawią się z nim, bo nie mając swój tablet dziecko ma swoje wszyscy są szczęśliwi no wiadomo to nie o to chodzi natomiast pytanie, bo powiedziałaś niech mnie dzieci bardzo małe, jaki ten wiek graniczny tak naprawdę jest z Piecek i granicę już nie mam takie nie ma niezależnych badań jest natomiast ostatnio bawią się z moją pięcioletnią siostrzenicą i wykorzystywał też badania terenowe takie badanie terenowe i wykorzystuje to co do tej pokazał bardzo prostą rzecz, że aplikacja Google translate, gdzie ona się uczy hiszpańskiego wpisywał się słówka po polskie mogą odsłuchać jak po hiszpańsku dane słowo brzmi ona siedziała z 15 minut i proszę mi, że wpisał Mrówka sztuka i t d. i podsłuchiwał i powtarza po dwa -trzy razy im się, że taki pięcioletnie dziecko może bardzo dużo skorzystać z technologii i Sobetu, ponieważ ja na terenie za hiszpańskie grzyby widzi dokładnie każde słówko, by mówić klisz użyłem takiego narzędzia, które jest dostępny w internecie to syntezator mowy Ivona firmy, która wraz z częścią Amazona i to za zgodą moich dzieciaków bardzo fajne tapet mówił po angielsku to co napisałem w Bonn dzieciaki są angielski znają mają 8 lat jest to, czego nauczyły, ale nie znają do końca wymowy ma docenta za to ma wymowę bardzo bardzo staranną uwagą, tudzież głos poprosił go pochowani i 3 × tej samej do tego samego zdania w tej samej frazy i no i muszę to nie nudzi tak, bo ja też nie wszystkie te frazy tak dobrze znam, a poza tym faktycznie czasami lepiej, kiedy roboty automaty wykonuje automat od 5 proc ani do 35 lat co dobre dla wdowiec ja myślę, że 5 lat jest bardzo dobry wiek ostatnie badania, które były przeprowadzone przez fundację dzieci Niczyje przy współpracy z fundacją Orange pokazują, że za 60 % dzieciaków w wieku od 6 miesięcy do 6 lat ma swoje tablety, więc 6 miesięcy tak tak od 6 miesięcy od dzieci, które mają z nimi robią w butach spędzam codziennie robią to w zasadzie możemy w tym, że w tym my i w tym badaniu dostajemy trochę informacji o tym co dzieci robią z tabletami, jakie badania, którym prowadzimy z centrum cyfrowym wprowadziliśmy m. in. ewaluacji pilotażowej edycji programu mistrzowie kodowania junior, gdzie właśnie dzieciaki w przedszkolach są uczone tego w jaki sposób w jaki sposób wykorzystywać technologie cyfrowe w sposób kreatywny także to co za Kamila mówiąc to jest po prostu pasuje do siebie idealnie, ale i niczego się dowiadujemy z tych z jednych drugich badań, że tablety i w ogóle technologię cyfrową innej tak się obecne w życiu tych dzieci, ponieważ są obecne w życiu rodziców, ale bardzo wyraźnie wyszło i w naszym badaniu też wychodzi w tym my w tym badaniu fundacji dzieci Niczyje duży tablet jest doskonałym narzędziem, żeby dziecko przepraszam powinni ładnie zapukać w sytuacjach, kiedy dziecko powinno być właśnie je bez pożądane tuż obok buczyny zajęte to z kolei u lekarza czekania w końcu lekarze to jakaś daleka podróż to jest jakaś taka sytuacja, w której właśnie i sami rodzice to mówią, że mąż wtedy, kiedy dziecko nie chciałbym, żeby nie przeszkadzało to wtedy tablet jest doskonały mówiąc z takim lekkim wstydem, jaki się z zażenowaniem jest tablet i trakt tablet smartfon i tak się pojawia w złotych rączkach małych nawet półrocznych jest też półroczne jest jeszcze korzystają tak jest prościej coś oglądają może jakaś słuchają muzyki muzyka muzyka dokładnie natomiast im one są starsze tym większe nabywają samodzielności, więc pierwsza rzecz jest taka, że one i tak mają dostęp do do technologii cyfrowych technologii trojga są obecne w jej życiu, ponieważ są obecne w życiu rodziców i w życiu nas wszystkich tym tym samym, ale kwestia jest taka, żeby dokładnie cel jestem chyba powtórzę to zapowiedział właśnie kami zaś chodzi o to, żeby dzieciom pokazywać w jaki sposób refleksyjnie kreatywnie korzystać z technologii cyfrowych, żeby nie ograniczać go tylko włącznie właśnie do odsłuchania muzyki czy go do przejrzenia zdjęć do zrobienia sobie nie wiem zrobię sobie selfie czegoś takiego tylko, żeby właśnie pokazywać, że technologie cyfrowe to jest fantastyczne narzędzie do tego, żeby się uczyć, żeby się bawić, żeby w ale, żeby pozyskiwać informacje, żeby rysować kolorować uczyć języków to, o czym to, o czym mówiliście tych zastosowań są dziesiątki w zasadzie do naszych rękach chcę się osób dorosłych rodziców edukatorów nauczycieli jest to, żeby pokazywać te mnie to możliwości, a nie tylko właśnie traktować smartfona czy inne urządzenie reklamowe jako jako taki smoczek elektroniczne, ale no to jest to taka praktyka, której syn też już znałam i niezależna niezależna od wieku lisy pomyślałam, że rodzice mogą mieć podejście, że nie nie dają telefonów czy smartfon, ale wiadomo, że wżyciu dziecka są takie osoby jak ciocia np. babcia dziadek osoby, które drągiem koleżanek kursu rozpieszcza i pokazywać różne rzeczy fani wydają się, że fani ze strony rodziców, żeby wybrali takie aplikacje czy takie użycie technologii, które sprzyja rozwojowi dziecka, ale coś wnosi, a więcej, a dziś o tym, pamiętać każdy też warto pamiętać o tym, jakże, by spróbować też trochę odczarować tę technologię cyfrową bioetyki poczucie, że gdzieś w debacie publicznej często mówimy o tym, że smartfon czy tablet ma być nim zamiast książki zamiast piłki zamiast klocków zamiast misia doniesienie on będzie obok organisty będzie dodatkowa dodatkowy sprzęt czy dodatkowe gminne jakiś urządzenie czy niema, kto tu powiedzieć to element ekosystemu tak, ale dodatkowe elementy ekosystemu, który po prostu też już już wszedł w to to szerokie zastosowanie, żebyśmy spróbowali właśnie nie demonizować tego, że też technologie cyfrowe to jest coś złego i są najróżniejszego rodzaju programy, które właśnie wspierają tego typu użyciem właśnie rok obserwowaliśmy bardzo blisko samego początku program mistrzowie kodowania junior i test czeka bardzo fajna inicjatywa, w której przedszkolaki też kiedyś sam sami o tym z usłyszeliśmy cieknie z takim lekkim lękiem podchodziliśmy do UE do tego programu, chociaż centrum cyfrowe od początku już jesteś przy dużych mistrza kodowania ale gdy usłyszeliśmy, że przedszkolaki będą hodować od burzy się okazało, że tego kodowania na tablecie to jest 2 × w tygodniu po 15 minut natomiast giełdy w centralnym punktem, ale nauki jest zabawa na takiej macie którąś rozkładana na podłodze Tomato przypomina taką bardzo dużą plaż doszło do roku, gdzie poz szczególne kwadraty mają mają różne kolory i dzieci na tej planszy uczą się czy na ty masz się uczą się najróżniejszych zaba w to specjalnie zaprojektowana ku temu po właśnie ta dym to cała oddała układanka z usług klocki, na którym dzieci uczą się takich pojęć jak rząd w wierszu układają obrazki w poszczególnej kolejności wynik kolejność uczą się na tych obrazkach opowiadać później później historyjki uczą się literek wciąż kolorów porządkują teren ten obraz miasto jest, gdy to są tego typu zastosowania, kiedy właśnie, ale technologia cyfrowa jest tylko gdzieś obok innych aktywności, które wspierają rozwijają one rozwijają najróżniejszego rodzaju kompetencje to dochodzi pokazywać szerokie różnicują się też, że ryby w domu smartfony czy czy tablety dobro dzieci czy nie, bo nie będziemy dyskutować to przez kolejne dekady, gdy inne rzeczy się pojawią o krok będziemy dyskutować czy to jest jeszcze zwrócić uwagę, żeby młodzież nie tylko by pokazywać te też termin ten ma narzędzia, żeby wręczyć dzieciom, żeby się bawiły oczy Czyżby wykorzystywał do edukacji, ale jestem bardzo duże zwolenniczką tego, żeby pokazywać tym dzieciom jak one mogą zaprząc te technologie do swoich zainteresowań swoich pasji do tego jak wykreować pokazać co technologii dają także mogły realizować siebie swoje pomysły, ale im kilka skarg, żebyśmy kiedyś warsztaty dla blisko do wania dla dzieci dla dziewczynek dokładnie i tam nie wykorzystuje się w ogóle komputerów, a po mieszczą się pokazać, o co chodzi zwykle z programowaniem w jaki sposób myślenia jestem aplikowane AIG i zlituje są też jak dziewczynki tam się tego uczyłem i waży się podobało no to kolejnym krokiem było pójść do komputera, ale nie po to, żeby po klikać i nie wiem ograć się posprawdzać tylko zastosować tu wiedza, żeby coś zrobić, by do własnego pomysłu w 1000 za 3 rankingi tatą czy zgadza się z tym, że przedszkolaki powinny czym mogłyby mieć dostęp do elektroniki czy test z twojego punktu widzenia to w nowe zjawisko to zjawisko nieuniknione trzeba ją oswoić tak czy inaczej, ale właśnie tak szukam takiego wspólnego mianownika moich przemyśleń przemyśleń, a jest cenne i Kamili FIS i ja traktuję poszedł sobie teraz pomyślał, że traktuje technologie w moim domu tak samo jak cukier cukier nie jest niczym złym pod warunkiem, że się go nie za dużo wisi jego się dużo to łatwo się od nich uzależnić, ale sama w domu 3 pułapka i 5 , 5 matka, ale i w lidze jak oni znają najbardziej lubią spożywać technologia oczywiście niższe jak słoty i inne słodycze też go spożywać, a dziś chodzi o tablety i laptop najbardziej lubi oglądać bajki i grać w głupia grę w takie, które łatwo dają przyjemność w dniu wykonania kursie akcji mało przyjemne, że coś zagrało albo włącznie bajkę i mogło biernie konsumować i to jest taki ekwiwalent sięgnięcie do słoika z cukierkami tak, ale nie tylko dzieci ma z tym problem my dorośli też mamy z tym problem, a podejrzewam, że większość w ocenie decyzja równoznaczna z 20 lat uwielbiam słodycze i dziś byśmy zrobili badania wśród dzieci wśród pracowników korporacji na pewno takie badanie z Moskwy to się okazało że, a lwią część za biurkiem spędza na kiedyś grało się w sapera teraz się go na głupie filmy na YouTubie i to dotyczy mszyce populacji i małych dzieci i dorosłych i młodzieży ja z młodzieżą miał do czynienia z, jeżdżąc do Kamila zresztą doskonale zna ten program in do przyszłości, a 4 lata jeździliśmy w małych miejscowościach wsiach, gdzie w gminnych bibliotekach pokazywaliśmy młodzieży co ciekawego można zrobić z technologią mnie osobiście i zawodowo też interesowało to jak młodzież korzysta z internetu, a płytami Choto i z lwia część dzieci ludzi pomiędzy dziesiątym ma 15 rokiem życia korzysta z internetu dla rozrywki rozrywka jest to, czego my chcemy od technologii natomiast, żeby pójść krok dalej włączyć tu technologie we własny rozwój w rozwój własnej kreatywności pasji tak jak mówi Kamila jest trudna małe dzieci potrzebują do tego przewodnika w ba nawet nastolatki 3 czy młodzi dorośli potrzebują tego przewodnika, którym pokaże w jaki sposób internet rzeczywiście może wpłynąć na rozwój karier albo rozwój własnych pasji to nie jest takie proste, gdyż wydawało najprościej włączyć Night Clubie taka jest mi mówisz o słodyczach po nim ima dwójka dzieci dostają się czy to wystarczy model skandynawski, czyli słodycze tylko w sobotę i w niedzielę, więc np. tablet tylko w wtedy i wtedy na dobrze zapytałem czy tak rzeczywiście na razie stosuje model taki, że tablet jest tylko w soboty i niedziela słodyczy trochę częściach równych w ale też, że to co powiedziałaś o świecie analogowym w inny cel działania aktywności analogowe nie cyfrowa bez użycia tabletu też pomagają oswajać świat technologiczne czy wchodzić na świat technologiczny, poznając zasady jak świat działa jak i w jaki sposób działa pewna urządzania w jaki sposób działa, a robot n p . do tego komputer niekoniecznie jest potrzebny można konstruować można teraz moim synem projektujemy robota on i jego marzenie zrobienie robota, ale za to, że na mocy tego, którym pięcie i pół lata okres tak uniknięcie pułapek 5 lat to jakiś magiczny wahaliśmy się, że być może tak i rzeczywiście robotach wie bardzo dużo zresztą ostatnio też spotkał się z chłopakami, którzy konsulów Photona miał z nimi zajęcia i znaleźli wspólny język wiedział co to są czujniki zaczęliśmy od tego, że po prostu rysujemy roboty mają w dobry początek analogowy z kontynuacją cyfrową, a my kontynuujemy nasz temat za chwilę człowiek w 20 w Brazylii tym razem nikt z członkami drugiej części audycji poświęconej dzisiaj technologia dla najmłodszych ze mną w studiu dr Justyna Jasiewicz z uniwersytetu Warszawskiego centrum cyfrowego w Kamila Sidor z biblią Scout sprawą Stępniak szefów agencji, by być bogaty Dziedzic tata patrz mapka PL mówi światy słodyczach mój świat, choć tak mi 1, z czym się gdzieś tam zahaczyła w głowie w litewskim to człowiek słodycze jak cukier powiedzmy dołu jak możemy teraz wyciągnąć z tego analogię kreatywną dużo byśmy zrobili z tymi technologiami coś kreatywnego niepokoju konsumowali, a ja mam tu od dochodu jak po cukru to moje dzieci to sobie cukier mu naczynie na dzieci chyba nie lubią ciuchy i wiemy też głęboko zakorzeniona ewolucyjna skłonność, ale 1 z moich synów kościoła jakoś tak ma chęć do uczestnictwa w tym siedzi w kuchni może to dlatego ja tam często przebywam Estończyków niedobry, więc on chce być tak jak tata to wówczas coś ugotować i okazało się bardzo fajna sytuacja jest to kiedy można wspólnie, angażując się wkoło zrobić coś co jest słodkie, ale wymaga pewnej pracy ten efekt włożenia pracy w to, aby powstała jakaś babeczka to by powstał jakiś naleśniki placki powoduje, że w tym momencie dla mnie to do końca przekonany czy on zje mniej tego, bo jestem taki efekt to co robiliśmy sami rozległy zjadamy go mniej, bo mamy satysfakcję z pracy, ale na pewno jest to tak newralgicznym momencie nie tylko kwestia jaśniejsze niż do swoich, a potem czeka tylko nauczenia się czegoś jej przyswojenia pewnego procesu tak wolę ciastko nie bierze się znikąd tylko trzeba składników trzeba procedurę trzeba czasu trzeba cierpliwości, by ten efekt był i chyba podobnie można, by traktować te moje cyfrowe wszyscy się uśmiechają tak też uśmiech na full, by pomyślał sobie, że uczenie dzieci programowania może być fajną przygodą i zachęcą do tego rodziców, aby nawet tych, którzy nie umieją programować, bo nie mam tych w studiu książkach rubli Andy Lukas, która jest krok po krótkim opisem mnie, o co chodzi w programowaniu i imprezują skarbem dla dzieci w wieku od 4 do 8 latach, czyli czterolatki może faktycznie już tutaj są dobre to do nauki programowania i myślę, że Szydło może być ciekawa zabawa, żeby się uczyć razem programowania w szkołach jeszcze niema obowiązku nauki programowania nic się też takie fajne, że nikt dzieci na razie tego nie zmuszanie ocenia ich pod kątem, że może być z tego bardzo dużo przyjemności radości i całe życie nie muszą umieć programować, żeby nauczyć się razem z dziećmi krok po kroku pokazać też się jak oni się uczą jak oni szukają jakichś rozwiązań m6 to, żeby się świetna zabawa tak jak z gotowaniem to świetna zabawa tylko analogowego uczenia dzieci programowania, którym wcześniej wspomina dr Justyna to jest np. zabawą w Tate robota na ty myślisz to właśnie audycję dotyczącą inicjatywy do boksu Heat Polska i tam była właśnie mowa o tym jak się uczyć dzieci bez bez komputera programować uczestniczy się także tata jest robotem kiczowatą uda się wydać instrukcje robot wykonał jakąś tam czynność przeć tyle kroków wprawo skręcić podnieść tak dalej i widziałam tylko takie zajęcia prowadzone chyba przez wannę dam z Marek Witkowski Kozak mamy też w karocy przy Grodzkiej 3 Woś w warsztatach toczyły się sezonie w tym tak było instrukcja właśnie przez sterować okrętem z byłą koleżanką jak z punktu ADO punktu we pokazującej jak działa komputer komputer działa także czyta instrukcję dokładni i nie mam kontaktowego już myślenia abstrakcyjnego i pokazać dzieciom to myśmy też różne inne zabawy związane z tym, jakim jest jak na czym polega sortowanie, czyli jak i jak jak komputer wykonuje ten to czynność, że w ustawie takich rzeczy od najmniejszego największa, bo zgodnie z jakimś ustalonym porządkiem i dzieci były częścią tak część tej zabawy tak ale gdzie jak Jazz Club zabawa jest ruch, ale z drugiej strony też jest pokazywany cały mechanizm, który stoi za oprogramowaniem duża to robić siedź w domu szkole jest dużo zabawy, ale też coś takiego zrozumienia oraz technologii atuty słucham Kamili, gdyby nie to, że jesteśmy w radiu to byłby piszczała z radości, bo naprawdę, gdy słyszą tego typu w ćwiczeniach przy rozwijaniu umiejętności to po prostu testom nad czym, więc co jest wyrwanej najistotniejsze czy zrozumienie tego w jaki sposób działają technologią w nocy czasu, gdyż będzie się kręciło wokół młodzież do technologii i kompetencji cyfrowych prawda jak przygotować się o tym, też myślę to mówimy czy to jest za wcześnie leczyć potrafią korzystać ciągle są już wystarczająco tam nie mają inne umiejętności jak wprowadzać do kompetencje cyfrowe obok innych kompetencji społecznych w mojej małej motoryki i t d . i t d. natomiast ja myślę, że tutaj kluczowa rzecz to właśnie zrozumienie tego muszę powiedzieć, że bardzo często zdarza się, że ludzie, którzy mają dosyć wysokie kompetencje cyfrowe i dość dobrze sobie radzą z najróżniejszymi zastosowaniem go cieszy właśnie nie rozumiem tego jak jak to najróżniejsze przy procesy, które by, które robi komputer trakt zachodzą, że jest to właśnie stanie po prostu Polacy, że nie ma tego myślenia kompleksowy, że nie ma tej refleksji dość, że to wykonywanie tego co się chce czy nie ma nic nie ma w tym mieście nie ma natomiast dziś też, kiedy myślę o tej optymalne porównywaniu korzystania z tabletu do do cukru czuje, jakby się w ja mam trochę inne zdanie, bo cukier jednak w nawet o tym jak jak mówi dziś jest jest jakąś nagrodą prawda to cukier to jest coś takiego, gdzie warunkiem wprowadzanie mówimy o tym, że jak jest nadużywane no to może nie dobrze nawet 1, trzymając się klimatów kulinarnych myślę, że AM technologie cyfrowe należałoby raczej traktować jak niemieckie krwiak łyżka widelec jak nóż, który nam służą nie nie są celem samym w sobie tak, czyli moim celem w kuchni nie jest skorzystanie z widelca tylko moim celem w kuchni jest im zjedzenie za pomocą widelca Real i mam czas kata prawda i technologia cyfrowa w gruncie rzeczy jesteś takim widelcem, którego my używamy do robienia innych rzeczy, kiedy ja patrzę na to jak sami stosujemy dorośli ludzie jak stosują technologie cyfrowe no to do czego ja używam Emil technologiczną do rozrywki no też do rozrywki jak słucham muzyki nie wymogła na sobie może czasem głupawe filmiki albo coś tam innego w UE, ale też technologia cyfrowa to jest narzędzie, przez które umawiam się np. na wizytę, ale psy w tej audycji prawda, kiedy umawiamy się z panem redaktorem na czas akcji na jezdnię wprost, że gość z 23 marca albo prowadzić księgowość albo inny w 100 kuje czy wykorzystają ze smartfona czy pies jak dojechać właśnie, żeby państwo móc w finale z wydziałem technologii, czyli nie obwiniamy technologii to kwestia dostosowań prawnych z centrum cyfrowym pracujemy na miesiąc kompetencjach cyfrowych pracujemy nad takim modelem, który teraz będzie brzydkie sformułowanie nazywa się modelem relacyjnym ja wiem, że to brzmi strasznie, ale czas bez kozery, czyli chmury pozwala myślimy o kompetencje cyfrowe jako niejako od celu samym w sobie tylko o pewnym, ale w zespole umiejętności, które pozwala nam osiągać korzyści w różnych obszarach życia to obszary życia to może być praca zawodowa to może być realistą mogą być kontakty ze znajomymi to może być aktywność Obywatelska to może być załatwienie spra w codziennych jako jak chociażby tak księgowość czy te to raczej pewnie praca, ale załatwienie spraw codzienności nie zapłacenie rachunków czy cokolwiek innego czy technologia cyfrowa one nam weszły w zupełnie inną rolę Tyniec, jaki zespół umiejętność, który idzie obok tego, że umiem właśnie nie wiem ugotować coś albo jeździć samochodem, bo albo tam nie wiem, ale podejmować, jaki się jakieś działania zawodowe tylko są wplecione, iż to gotowanie i dojechanie jeżdżenie samochodem i to realizowanie, ale one różnych obowiązków zawodowych im się, że do takiej do takiego stosowania technologii trzeba przygotowywać ten przychód przychody przygotowywać dzieci i młodzieży, kiedy ja słyszy o tym, myślę, że są tego typu inicjaty w, o których Davidson to naprawdę się też w sensie, że warto też podkreślić, że są 23 podejścia jedno jest taki, żeby efektywnie korzystać umieć wykorzystać technologię do Dody Doda do tego co robimy, a z drugiej strony to jest umiejętność kreowania nowych technologii tarczy to co z jej stron to umiejętności korzystania nie z wyszukiwarki co młodzież nie jest taka dobra jak się okazuje bardzo mam problem z zasiłku jest pan powiedzieć słowo, bo nie było nudno skorzystać z wyszukiwarki osób inteligentny czy też bardziej efektywny to trzeba wiedzieć o VAT jak obsłużyć i zapytań do wyszukiwarki wydaje się, że każdy, kto potrafi to prawda moje dzieci bawią niestety odpowiedz sobie Googlea czułości cokolwiek tak ma internet wpisać, czego szukają niczym wyskoku jej nie musiał wiedzieć do końca czy jak to działa natomiast faktem jest, że jeżeli ktoś chce znaleźć coś co jest trudniejsze do znalezienia albo Badi Badi trudne do pluskania potem tłuc się pojawia to co wiedzieć jak to zapytanie o wpisach do jakich słów mówi czym jest nierozerwalnie jest prosta wykorzystanie nowych miast robi to pewną sztuką jest Manaslu grali też nie jest łatwe i mam wrażenie czasami wychodzimy z założenia, że dziedziczy młodzież garnie się urodzi tym, jakie technologie są wszechobecne to nie umie z nich korzystać moim zdaniem ta tak nie jest rozmowę z jak i atak nie jest litery i bardzo często młodzi ludzie są zagubieni w tych nowych technologiach to jest 1 rzecz natomiast drugie drugi zesta w kompetencji to jest umiejętność programowania to jest umiejętność tworzenia nowych technologii czy nawet umiejętność tworzenia makr w excelu tak, żeby nam liczyło tak jak my chcemy i zaciągało dane z tego miejsca ostrego my chcemy część osób 2 zestawy kompetencji i dla młodzieży dla dzieci im Mysia żony są obowiązkowe, bo ja sądzę, że za parę lat czytanie pisanie i proste programowanie to będą 3 podstawowe umiejętności wikłania się edukacja medialna i technologiczna oprogramowanie ma wejść już jako pilota Fox od września do szkół i częściowo przynajmniej jako taki przedmiot umów z zupełnie naturalne ze szkół podstawowych nie nie na najwyższym poziomie, ale tak się zastanawiam, bo oczywiście to są w parlamencie rozdzielne sprawy i na pewno rozumieniem makro do Senatu jest coś czym był w jawną ujawni się pewnie poradził z trudem, a myślę, że kilkulatek niespecjalnie natomiast takie proste podejście do programowania, czyli na początku to wydaje mi się ono gdzieś biegną nogi kulinarną kot ma wniosek o mierzeniu tak jak choćby skromne każdy z nas może umyć może umieć programować Woszczyka z nas umie pokonałeś mnie w pewnym sensie wykonujemy pewne programy codziennie u nas nazywamy to przepisem kulinarnym nazywamy to pewną tam rutyną tu wchodzimy w domu instrukcję po z instrukcją obsługi prawda i one są może są mniej sformalizowane i na pewno są takie bardziej intuicyjny dla większości z nas jest smartfon jest prawda za każdym razem z programowaniem tak na pewno część etatów w za owocną i mamy nowy smartfon to skonfigurowanie ustawień wszystkiego, gdyby działało tak jak chcemy, abyśmy mieli to co potrzebujemy pod ręką to też jestem pewna forma zaprogramowania, czego życzyć nawet na poziomie bardzo prosty natomiast od wymaga pewnej znajomości języka jak znajomy z maszyną nawet urodzony w drugą stronę, a z drugiej strony drogo rytmów zobaczymy na co dzień rano po prostu one są niewidoczne dlatego nam się wydaje, że to jest oczywiste także w was byśmy ugotowali jajko musimy zrobić to po i to w niczym się tez programator w pewnym sensie właśnie jest tak mnie myśl jest taka ogromna bariera przed samym komputerem tak, czyli jak to zrobi narzeczona syna magiczna maszyna niszczy i ta czy tajemna maszyna, którą nie wiadomo jak obsłużyć tylko osoby, które co wtajemniczonym wiedzą jak to zrobić, a ta tajemna wiedza nie jest wcale taka tajemna da się nauczyć się w Google, lecz jak to zrobić z mojej perspektywy ta analogia z gotowaniem jest świetna, bo nie mów już wspólnym gotowaniu to od razu widzę budowanie relacji rozmowy śmiech i to jest piękna rzecz, czyli myślę, że z technologią wiąże się pewne zagrożenie wspomniałeś o tym, cyfrowym technologicznym smaczku i antyku obawy, że większość rodziców w widzi w tablecie właśnie takie zbawienie postać mogę dłużej nie działa tylna część zbawienia część właśnie przekleństwo tak było to pójście na łatwiznę podam mu tabletka to się czuje winny, bo Bona zatrudniona w spalonych domów wolno oddać książkę to może prowadzić do takiej separacji do tego, że nie spędzamy tego czasu razem, a z drugiej strony właśnie, kiedy mamy cel konkretny, że chcemy dziecku oswoić z technologią mam jakiś własny plan na to, żeby czegoś nauczyć to technologia może być świetnym pretekstem właśnie na budowanie relacji rozmowy fizycznego kontaktu też ta zabawa w Tate robota tu też jak pisano o tym na blogu nigdzie opisami Kia bawi się z tatą robota z moim synem wręczyliśmy sobie kartki narysowaliśmy strzałki i nie programową i jest chyba najpopularniejszy post na moim blogu był szyfrowany kilkaset razy i miałam mnóstwo informacji zwrotnej z czego co mnie zaskoczyło bardzo dużo to byli ojcowie programiści i tutaj mam wyznanie mojej strony ja Niejestem programistą jest nam się na oprogramowaniu może syndykatu, więc stało się takim przykładem totalnego laika, który z tym oprogramowaniem jednak się bawić w PRL i wspólnie z synem jest też taka nasza wspólna przygoda i zaraz córka też pan w to włączał on nie zapominajmy o różnych skal nic nie zapomną o dziewczynę w tych wszystkich no właśnie, ale zauważamy rzeczywiście świetna fakt w książce House Ruby 1 z pierwszych zadań to też jest właśnie programowanie robota tym robotem człowiek dziecko albo ojciec, a i mój sen też uwielbiam je programować najczęściej, kiedy czegoś potrzebujesz kuchni Teo Wilno w no tak, ale rozumiem cel stawia mu wyzwanie nie jest to przynieś mi już tylko musieli jednak się bardziej wysilić no właśnie jest to dla niego wysiłek niż intelektualne Luis przy okazji zabawa i ten czas na przeniesienie jest dłuższy lot jest czas czas właśnie tu spędzamy razem nic w tym momencie technologia nie separuje nas, a łączy ich tak to jest piękne Chińczycy są narzędziem w zależności wchodzimy do dzieci do wychowania już i widelce łyżki widelce to jest 400 takich nie ma co demonizować tylko zastanowić się zapanować chcemy je wykorzystać jak najlepiej spędzić we wtorkowym czytając właśnie śląską mógł wspominać z trafiłem na takie opisy tego jak bohaterka FOT ubiera się w miarę w sposób taki bat ściśle określone w sposób algorytmiczny taki w tym czasie daje to zabawne natomiast ja znam sporo takich dzieciaków, które potrzebują takich instrukcji krok po kroku są wysokie autystyczne mają takie instrukcje obrazkowe w co trzeba zrobić, aby wyjść na spacer tak trzeba założyć zdjąć te buty założyć tam te buty za nową składkę w czapkę i t d. nam się to co się wydaje mi to kwestia w kosmos faktycznie to tak natomiast one nie byli w te obrazkowe historyjki te programy dla ludzi też istnieją tylko w ludzi dosyć specyficzne usługi są już w logistyce są bardziej dbać są otwarci na naukę programowania i w moim są w stanie dobrze funkcjonują tu być programistami, więc to jest jak mam nadzieję jakaś perspektywa takich dzieciaków właśnie w tej technologicznej teraźniejszości się odnajdą w, a jak się nie znajdujemy i co jest umowna w kwiaty tego zrobić z technologiami i z dzieciakami o tym, znajomym za moment w trzeciej części audycji człowiek w 20 w Brazylii do fazy ME w trzeciej części audycji poświęconej dzisiaj technologią dla najmłodszych zamiast wiaduktu Justyna Jasiewicz z uniwersytetu Warszawskiego centrum cyfrowego kamieniarz torysów owa garstka Lutz za sprawą Stępniak autor bloga nikt tak szybko PL szef agencji Why beat z no właśnie technologie dla najmłodszych i to, jakie stosujemy mówimy o tym, że mogły to być już przed szkołą, ale to chyba to jednak sfera pobożnym życzeniem póki co, bo być może są i przedszkola które, chcąc okno, próbując mają ambicje, ale prawdopodobnie i tak i tak możemy liczyć tylko na to, że będą robiły to na poważnie już szkoły podstawowe, czyli możemy założyć, że siedmiolatki w tym momencie to taka jest opcja siedmiolatki jedno 5 klasy idą do szkoły i uczą się programowania i to jest zupełnie naturalne oczywiste i nie jest to za tą straszną rzeczą jakąś przerażającą technicy za co społeczeństwo czymś takim pani doktor no tak od września ma mamy zaczynać z programowaniem w szkoły zobaczmy jak będzie wyglądać scena to proces wprowadzenia nauki programowania w w szkolnictwie powszechnym no i jak Diaz był trochę się tak tak zastanawiam jak to wszystko będzie ponieść, by w tym momencie BM, gdy absorpcja nowych technologii w szkołach jest blok w taka sobie byśmy powiedzieli to Boże duszność robili nie znam kilka projektów badawczych nam na ten temat, które pokazały, że komputery w szkołach są, ale zamknięte w sali informatycznej, że w misji jest, ale tylko dla nauczycieli, że smartfon smartfon należy w ogóle nie wolno przynosić do szkoły, a jeżeli już jest przeniesiono tu trudno niech tam będzie wyłączony w plecaku nigdy nie wyciąg jest spragniona wiedzy jest takie zdjęcia rysunki pojemnik na smartfon dzieci chodzą do kasy odkładają smartfon do pojemnika i takie jak przegródki w bibliotece na karty, gdyby tak dokładnie dokładnie właśnie tak jakby jeśli tego najbardziej się obawiam to co w tej chwili szkoła funduje uczniom czyste Krall w wydziale kas schizofrenia tak dzieciaki są takim rozdwojenia z 1 strony obserwując, czego zaczęliśmy dosyć stromo, że widzą nas prawda tak jak tutaj siedzimy każdy z nas przyjechało ze smartfonem mamy tego użytego oprogramowania mamy czy te tytuły tych urządzeń dosyć dużo i były jak on ma obraz z 1 strony widzą tam mamy taty dzik w Atenach gmach, który jest tym sprzętem gdzieś tam pewnie po oklejane z różnych z różnych stron dziś nie różne zastosowania ich idei i różne zastosowania smartfona czy innych urządzeń obserwują, po czym wkraczając do szkoły, w której się mówi, ale internet to jest coś niebezpiecznego internat to jest coś szkodliwego technologie są nadużywane ale jakby dzieci odrabiać pracę domową to tylko nie z internetu prawda więcej, gdy tylko niewielki kredyt zgodnie z Wikipedii jak i tutaj już na wejściu dzieciaki mają lekkie elki rozdwojenie ja bym szukała, kiedy mówimy o tym w jaki sposób programować w jaki sposób uczył przygotować dzieci do korzystnej oprogramowanie SAP do fantastyczną drugą kończą, bo uczy też innych kompetencji uczy logicznego myślenia uczy stosowania w oczach dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych między sobą toczą to wszyscy w liście praw do wydawania instrukcji, bo obserwowania tego, jakie są efekty zadania konkretnego, ale na konkretne instrukcje danej danemu patrol robotowi prawda czy kosztami najmu są natomiast gdzieś je i ja bym zaczął od tego, że na razie Finów mieszkania lub usług poszukać synergii pomiędzy tym w jaki sposób stosowane są technologie cyfrowe jak one weszły do świata w jaki sposób są dzieci przygotowany do korzystania z nich mogą oczekujemy, że po w toku edukacji, które oczywiście z wieloletnim wyjedzie, by człowiek przygotowany do pracy m. in . w środowisku cyfrowym tak mówił o tym, że coraz więcej zawodów będzie związany z pracą z technologiami, żeby nowe zawody których, których jeszcze nie ma, że będzie ogromne zapotrzebowanie na pracowników takich profesji natomiast gdzieś w szkole Technologies nadal na boku ona jest taka trochę trochę niewygodne, toteż można robić badania na domach nauczyciele mówią no tak technologia to jest coś fajnego to jest szansa na rozwijanie swoich zainteresowań, ale najlepiej, by było, gdyby tak technologia była obecna poza moją klasą tak no to może na kółku zainteresowań do porządku na świetlicy w porządku, więc są też takie inicjatywy myślę, że warto o nich pani też grę wchodzą właśnie do szkoły trochę takim bocznymi drzwiami czy są to mistrzowie kodowania, którzy weszli do szkół czy jest to program mega misja fundacji Orange, który z kolei przez świetlice gminne prowadzi edukację edukację cyfrową, więc tych inicjatyw jest cała masa magnesem jest też szukała pierwszego punktu odbicia do polityki szerszej edukacji cyfrowej szerszego szerzy nauki nawet programowania czy czy też innych zastosowań w sumie dość, że nowe technologie tak szybko się rozwijają się w jaki sposób zaskakują instytucje tak państwo na pewno, że państwo w prawo także tt tt życiorysu po prostu niedostosowana do tempa co się dzieje z nowymi technologiami co się dzieje z biznesem tak technologicznym, a im się, że to stąd to wynika, ale cieszy jest to jej rola różnych inicjatyw oddolnych też trzeciego sektora fundacji, które uczą, które pokazują jak ta nie zwalnia nas odpowiedzialność przede wszystkim rodziców do tego żeby, żeby ogarnąć żeśmy się uczyć nie zwalać na szkoły w szkole nie ma na to usiądź są książki są na ciebie filmiki oraz programy jest ich bardzo dużo inicjaty w takich na żywo warto się zainteresować tym i wybrać się swoimi dzieciakami się połączyć i wtedy jak szkoła Wicik, które projekty programy są dobre to może szybko lub innych, by zbudować swój program na ten cel już działa tak chyba ty też rola chyba takich inicjaty w oddolnych tak, by pokazać spot jak w potrzeby pewne spełnić pokazać w jaki sposób zrobić to efekt naj efektywniejsza myślę, że w dużej mierze te inicjatywy oddolne w zasadzie zastąpił szkoły w tym w tym zakresie póki co prawda właśnie, że jest to dobre jest także organizacja twoja czy taki właśnie organizuje takie fundacje akurat w przypadku tych środków tych 2 programów to są te są programy robione przez fundacje korporacyjne, które firma Mal jest cała masa różnych innych inicjatyw rdzeniem kody do dzieci z 3 czy cokolwiek innego, ale gdzie, gdzie właśnie tu to właśnie trzeci sektor właśnie biznes gdyż, a mnie gdzieś wspiera tutaj rozwój mamy Corporate Social Responsibility, a teraz może nie Gasol Memphis Grizzlies bieli i czasami myślę np. zalej rosołem z nauczycielami na temat programowania i mam 1 ze sprzężoną nauczycielka dba się chamsko ze Śląska, która uczy programowania mam bardzo dużo wpuściła dużo uczniów z dobrą wiedzą programistyczną, którędy młodzież liceum na studiach zaczęła zarabiać miasto, że programowa i dostawał zlecenia programistyczne, ale i ona jest przeciw nam szukać w prowadzeniu wprowadzenie programowania do szkoły, bo uważa, że najlepiej się dzieci uczą wtedy, kiedy nie są zmuszane wtedy, kiedy nie są oceniane, kiedy państ w nasz system edukacji taki stan tak i Jedynka dwójka piątka i dziś w tym zniechęcają do kryzysu czwórkę chciały piątka w Pogoni i miał nauczycielka tam wieziono uczy programowania żona zachęcona ma bardzo dużo uczniów, którzy przed matką bez zajęcia i to są pasjonaci i i ona znajduje w tym, że to jest najlepsza rzecz, więc w drodze in-house jest pasjonatką prowadzący pytanie czy wprowadzenie do szkół, gdzie system edukacji jest aż tak wielkie granie tak właśnie oni do programu 2 tys takich próbach próbowali także robić błędy, ale mylicie, bo nie ma tam nic perfekcyjnego zawsze można stać was lepiej można ściągać może ściągnąć z siostrą Maggie nie będą miały czas zwracał uwagę czy współpracować ze sobą trzeba podpatrywać jak ktoś inny to robi zwykle mam wrażenie, że być może w szkole szkolą okaże się że, że nauka programowania w szkołach przy tym systemie edukacji, który mamy może nie nic więcej spraw w świat oszalał, a jeszcze 1 obawę co będzie, bo to mówisz o o wprowadzeniu programowania przez pasjonat krytycznego oprogramowania Windows niezwykle zaangażowaną takich przykładów jest jest cała masa się z kolei trochę obawiam tego co będzie, kiedy programowanie będzie nie tylko przymus przymusowe w cudzysłowie dla uczniów, ale również przymusowa dla nauczycieli prawda, kiedy będziemy, gdy w tym obowiązkiem zostaną też oby oburzeni nauczyciele, którzy nie są przekonani do programowania grzebani są pożyczkom ani do technologii cyfrowych w edukacji w jaki sposób oni wtedy będą uczyć tego oprogramowania Sylwia ja tutaj z kolei mam mam wątpliwość witano także nauczyciele nie są z Barcelony system sam chyba nie zmieni w latach, jeżeli założymy, że system szkolny niedostosowane do nowych technologii w UE i w pewnym sensie tak jak wcześniej mówił jeszcze przesuniemy to wszystko na trzeci sektor -li mi jak mnie jako rozgłosu Moskwa tak na tym nie robi bo, bo nie ma systemu, a obowiązek organizacje pozarządowe to robią fajnie, więc niech sobie robią to chyba nie będzie dla niej zły pomysł ogólnie, ponieważ w coraz cień część dzieciaków do tego dojdzie część nie, bo to on też kwestia ludzie mieszkający obok i czym się akcja, a po drugie i to bez dosyć istotną kwestią mówiliśmy o tym co potrzeba będzie więcej specjalistów w różnych zawodach wiadomo, że dzisiaj potrzeba wielu programistów w Polsce lat w momencie prawdopodobnie okazów mamy ich za mało już odczuwamy Samów mnie samą metodologię stosują programistów na studia tak jesteście sobie na studia nie wchodzenie w liceum i w ogóle przygotowani do pracy za w zawodzie od stóp odczuwamy na studia prawda oczekujemy, że nie mówiliśmy o tych, których większość z nas mówił o pracownikach korporacji no, kiedy uważamy, że ktoś gotowy do pracy w korporacji grzecznie, bo ma duże problemy z Rio NIK jest on aż o nowych chętnych na ogromne stoły i jak i możliwych ścieżkę edukacji programisty jest temat rzeka nadal mam też znajomych na gotyckim Politechnice białostockiej może Paweł Dadej mnie słuchać to jest tak właśnie wydziału informatyki, ale i rozmawialiśmy sporo na temat tego w 3 programiści powstają hale są kreowani na politechnikach czy słup w samo środkami, którzy im osobami, które sama po prostu chcą zrobić to jest bardzo wiedziała programiści to też jest bardzo złożona struktura ich złożone naród i co tam rzemieślnicy i tacy, którzy SUS wiara jest bardzo wąski Lecha, który jak można się nauczyć właściwie tylko nauczania i tylko współpracę z najlepszymi maszyny Warning i t d. sukcesu takiej dziedziny, która wymagają po prostu zahaczenia o edukację wyższą, ale zostawia się co sobie myślą rodzice, którzy nas słuchają ani myślą z Rzymem tutaj chcemy wykształcić programistów drożdże dla tego chciał nawiązać ludzi programistów myślę, że ta jest bardzo ważna kwestia czysto w sztuce w Chrystusie czasem spotykam na moim blogu dla kogo to moja nie chce, żeby moje dziecko było programistą 3 ktoś, kto powinien czerpać ci z takich przykładów i czy czyta dzieciom takie książki jak kolor oblicza, że winne temu podobne no chyba też dopadło także w ich wiedza technologiczna ciał programistyczne, a jednak chyba będzie coraz częściej niezbędna w każdy widz ani w dziedzinach, które są kompletnie niezwiązane na pozór znać programowaniem i myślę, że to jest z edukacją cyfrową i przygotowanie do korzystania z technologii cyfrowych powinno być takie z nauką czytania mamy, gdy mówimy o książkach pro Bono nie uczymy wszystkich czytać po to, żeby za każdy z nas zostałbym pisarzem noblistą jeszcze tego wszystkiego brodaczy programistom właśnie, który będzie niezwykle my miał niezwykle wysoki jakieś osiągnięcia uczymy się czytać po to, żeby poszerzać swoje swoją wiedzę poszerzać swoje Horyzonty wiedzieć więcej no prawda taki metaforyczny sposób dowiedzieć więcej też widzieć dalej prawda w po to, się po to, się uczymy czytać i też edukacja czytelnicza Polek ma polegać czy efektem edukacji czy wręcz ma być to, że osoba, która przejdzie tę edukację będzie umiała znaleźć sobie w tym uniwersum książek swoją drogę i wybrać takie książki wybrać taki obrazek, który sam album za album o wiarę, w które będą jemu oczy jej na ten moment najbardziej przydatne najbardziej interesujące ich tak samo wydobyć z technologiami cyfrowymi, żebyśmy uczyli ludzi w taki sposób też dzieciaki w taki sposób, żeby one wiedziały, kiedy sięgnąć Niewiem, ale do Spotify, kiedy są tym sobie posłuchać muzyki, kiedy sięgnąć do YouTube, kiedy chcą nie mógłby żyć klip do tej piosenki, którą właśnie znaleźli a kiedy sięgnąć do Google i w jaki sposób do tego Google wpisać zapytanie informacyjne poszukiwawczy też jak nazywa w byś tak, żeby dało odpowiednie wyniki jakich operatorów logicznych użyć w jaki sposób skorzystać z opcji zaawansowanego wyszukiwania i t d . i t d. to jest oddanie tych narzędzi programy tak jak uczymy dziecko jest cały czas wracają Mitterrand kulinarne przykłady jak uczymy uczymy jak czy jak trzymać nóż widelec w jaki sposób używać tego możesz się nie skaleczyć i w jaki sposób też używać tego nie ma elegancko i przydatni i t d . i t d . w różnych kontekstach, kiedy 2 widelce i a kiedy jednak kiedy 1 nóż 1 widelec no to tak samo trzeba z technologiami cyfrowymi jest też one później były w stanie właśnie sobie gdzieś tu droga już ze mną we własnym zakresie kształtować się w tej analogii skoro jednak jest uprawniona, bo po co my uczymy dzieci biologii nie mnie o to, żeby każde dziecko zostało biologię, a nie być lekarzem np. ta w sądach po co my dzieci wysyłamy na zajęcia wychowania fizycznego po to, wykaz był olimpijczykiem no to nieprawda chodzi o to, aby dzieci w powietrzu miał możność otarcie się oto główne dziedziny i szkół część zostanie wrogami, którzy nawet będą na tyle zdesperowani przekazami w ten zostanie z legionistami często sportowcami natomiast uczuciowa im dać możliwość sprawdzenia czy to jest fajny i w tym momencie coś jest mowa o tym, Puszcza poza tym tak jak mówiliśmy pewne rzeczy są elementarzem tak zakłada nowe technologie wchodzą do tego element nowości tak powinno być albo albo odbywania sprawność fizyczną to nie jest coś co musi mieć tylko sportowiec powinien każdy z nas tak naprawdę się tym zajmować tego powinny uczyć lekcje WF -u, a nie niekoniecznie rzutów piłką lekarską słynnych mniej znane są małe wspólnymi bardzo czułych w 2 grupach limitowych to samo jest udawaniem każdy, kto się będzie od uformowania w szkole musi potem nawet programować kiedyś tam natomiast ma podstawę będzie miał podstawy miejmy nadzieję do tego, aby ich woli się spodobał, bo jest będą takie wymagania w tej korporacji z własnej dupy trafić rosły w startupie od założonych w 7 faktycznie zająć, bo Rosja Polska będzie trudno będzie pracował czyli, żeby trafić takie miejsce, w którym nie będzie tych technologii cyfrowych czy będzie koniec kontestował też do tego, by wypełnić czas, by otworzyć to miejsce prawda, że będzie zawsze pewnie jakaś grupa ludzi, która będzie już jedno i sprawnie nie interesują, ale niech to wybierajmy też to świadomie w Danii, gdzie przynajmniej właśnie jak to się dzieje, że że, że ten smartfon ciekawe czy komputer działa tak jak inny sposób wtedy nikt nie powinny to nie interesuje klika dni promować, ale nie będę ich już w małe możliwości jest sporo, bo mamy i książki mamy równe czyste konto miasta w języki programowania dla dzieci dla dalszych kilka lat temu nie było coś takiego jak na skład skład juniorek, które można już czasu wpływać na tablecie dodane do Krafta zaś wynika to można argumentować tak Manifa jest Warta jest potężnym narzędziem w sensie, tak więc nie powiedzieli, ale gra, którą może być znakomicie wykorzystana do wciągania dzieci programowania do wciągania i edukację różnego rodzaju książka na rynku na temat właśnie ktoś widział szansy przybyło ostatnio mógł po to, są książki magistra to są książki do skraca, więc serial generalnie ten rynek książek wprowadzających dzieci wśród tych walk jest bardzo płytki tego jest niewiara cały czas jest za mało tak Mono moim zdaniem tak, zwłaszcza że jednak to tylko może to jest jakaś taka smutna konstatacja to jednak spoczywa na stronicach wprowadzanie w ten świat technologii są organizacje inicjatywy i t d . ale kto ma swoją ograniczoną pojemność wszystko szkoła tego nie zastąpi jednak jeśli my rodzice nie weźmiemy się w garść mieli tak samo chcemy, żeby dziecko mnie bym poznał spróbował karate pływanie na basenie harcerstwo to sami musimy myśleć o tych technologiach moim zdaniem to jest ogromna luka i jej stron niż w Krystyny Wojas spełnią te wszystkie organizacje pozarządowe firmy też majątek jego pasji tynk rządu właśnie w budowie domów dla domów to są wszystko w oczy, które trzeba zrobić ale kto jest jak Niemen to jest dobre wychowanie nowych rodziców, którzy nas słuchają obecnych i fachowiec, a rodzice dziecku zrobić dobry prezent kupcie mu książkę do programowania 2 czemu tak się mu lekcje programowania prac już razem z nim bawcie się będzie tatą robotem archiwum główne zawory od rzeczy WI LO Anna Reichel kreatywnym kreatywnym nie tylko twórcą no dobrze to w takim razie kraty nie skończą się dziś żegnamy w Zamościu wyborów jest Jasiewicz z uniwersytetu Warszawskiego centrum cyfrowego dziękuję pięknie dziękuję bardzo Kamila Sidor SUV wagi wioska Rocco dziękuję bardzo i Paweł Stępniak autor Boga w kwiatach lokatorów w agencji Balic dziękuję mówił Jan Stradowski dobranoc człowiek w 20 w Brazylii do Brazylii podczas II 0 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA