REKLAMA

Rząd: Koniec egzaminu szóstoklasisty. Komentuje prof. Krzysztof Konarzewski

Post Factum
Data emisji:
2016-05-31 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
30:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie patrzy w depeszy i wygląda na to, że rząd przygotował prezent dla wszystkich na 1 czerwca na dzień dziecka dla wszystkich uczniów, bo czytam, że w postanowiono na dzisiejszej radzie ministrów, że obowiązkowy sprawdzian szóstoklasistów zostanie zlikwidowany, a maturzyści będą mogli odwoływać się od wyniku egzaminu maturalnego będą mogli w miedzi lepszy szerszy wgląd w swoje własne prace egzaminacyjne, Rozwiń » czyli jest z czego cieszyć czy to dobry pomysł to już teraz kieruje w UE to pytanie naszego gościa pan prof. Krzysztof Konarzewski z Instytutu badań edukacyjnych wcześniej szef pamiętają państwo się w centralnej komisji Egzaminacyjnej dzień dobry panie profesorze dzień zjawi się uśmiecha się od opłat w co ponadto są też tak było, że co roku uchwały nowe pomysły zlikwidowano albo przyrodzoną i inni raczej rozszerzano nie, dodając pieniędzy z jakiego czekałem, kiedy ktoś się załamie w tak jak kiedyś w 2 komisja wyborcza w sedno ich tu mamy ruch w odwrotną stronę pierwszy od wielu wielu lat właściwie z tego powodu ja się broniłem się cieszyć, bo w ta ta praktyka do rzucania zadań systemowi bez zwiększania mocy przerobowych jest po prostu samobójcza w ale nadal toczy się w czasie się w tylko półgębkiem, bo w tej zastanawiam się COS co oznacza rezygnację z egzaminu dla szóstoklasistów czy to znaczy, że oni są nic nie warci prac ziemnych w ubrani nie stawiamy w co zaś szóstoklasiści uciec, ale pan stawia znak równości między egzaminem, a inwestować w inwestowaniu w uczniów, czyli egzamin to to samo co inwestycja to coś zrobić sami egzaminie z po to, żeby stwierdzić czy uczniowie nauczyli się tego, czego ich przez 6 lat uczono, jeżeli nadal mówimy tu o niej nie będziemy tego sprawdzać co znaczy, że miasto przestaje interesować ważny egzamin był tylko z 3 przedmiotów wcześnie nawet jeszcze ze mną Asseco 2, więc nie do końca sezonu wszystko sprawdzono podstawowe umiejętności z tych 3 czy mniej przedmiotów, a na dodatek wielu nauczycieli wypowiadało się mówiąc o nich wiedzą, jaki jest postęp ucznia nie z egzaminu tylko po prostu z Barcy z nim przez te lata życia nauczyciel dużo wie o uczniu w ale jest wszyscy czujemy, że jest jakaś fundamentalna sprzeczność między rolą nauczyciela, czyli tego, kto wytwarza wiedza i rolą kontrolera tej wiedzy, jeżeli w tych w 1 ręku skupiają się te 2 funkcje w co może mieć wątpliwości czy ta ocena potem nasz adres jest bezstronna mojej strony może być LO w BMW oczywiście, ale najczęściej jest także, że nauczyciel to pociąga to oceny uczniom no bo inaczej wypada źle w oczach swoich zwierzchników, że są Champagne Gianni był asystentem rzadziej ich już na Uniwersytecie w Jemenie byłem adiunktem chyba pierwszy raz egzaminował AM stoi tam, stawiając oceny jest strasznie sprawiedliwiej miałem dużo dwójek i 2 piątek w myjki kierownik katedry podział panie kolego proszę pamiętać, że dwóje świadczą także o wykładowcy, ale jest prawda inną niż ich gonić jednak nie do końca, bo w 4 podstawowe zasady ogólne, iż taka ocena powinna być obiektywna nie nie robił żadnych cudów nad oceną oceniam rolę w ojczyźnie uczymy et no, więc to prawda pensja łączy się wolał, żeby w moich studentów ocenia ktoś inny niż w dni powiedział swoje oni tego, czego nie umieją ale gdy wracając do szóstoklasistów, gdyby w pójść tą drogą Note jest jeszcze dużo egzaminów do zlikwidowania mam w gimnazjum przejrzyście i resztą można zlikwidować matura z egzaminem dyplomowym na na studiach egzamin doktorski z wielu mówi żona jest ograniczenie VAT, bo po co w ślad wróćmy do samej funkcji egzaminu, bo mówi pan o tym, że to jest po to, żeby sprawdzić czy nastąpił postęp w rozwoju takiego ucznia do innych niż skromnie ja skromny dzidą podział ile się nauczył czy zdrowo się tylko tyle Nowodwory przez egzamin nie bada rozwoju ucznia do duszy ucznia nie w duszy ucznia jest przed egzaminatorem zakryta na czas wiadomo co potrafi coś co umie i potrafi wiemy co powinien umieć potrafić no bo jest podstawa programowa w, więc jest to taki systemowe narzędzie, żeby stwierdzić czy stało się tak jak się powinno stać zgodnie z prawem, ale tutaj rząd przewiduje, że być może zamiast element tego egzaminu, który tonę planują rozwój zlikwidować wprowadzone zostaną testy dna diagnostyczny, który uczniowie będą mogli dobrowolnie z rozwiązywać w pierwszej klasie jest gimnazjum, czyli po przejściu tej w tej tynk tak przejść do nowej szkoły będzie następnie w pierwszej klasie nowy test sprawdzający jak w jakiej jaki, jakim zasobem przyszli może to jest przypomnę to jest wielka zmiana, bo rozumiem, że teraz było zakazane poddawanie się jakimś czasie ma teraz rząd pozwolił uczniom poddawać się tym testom ad Libitum zaczynam Centralna komisja Egzaminacyjna ma udostępniać gimnazjom test diagnostyczny do tej pory tego nie robiła to nie nie robił, choć oczywiście wolałbym nie chce tego nie potrzebował do tej pory system pracował w ramach prawa natomiast wszystkie dodatkowe sprawdziany z, a ludzie kochają testy wbre w temu co co mówimy że, że wszyscy walczą z testami z rund rodzice płacą w kupują testy szkoły zamawiają testy w różnych prywatnych firmach i bez przerwy dzieci są testowane są świeże mogły być testowane i będą mogły być w przyszłości domyślam się, że ten, że ta uwaga w sprawie tego tej tej przez tego przyszłego testowania to jest taki oto eufemizm wstyd dla w egzaminach wstępnych na bok dzieci będą szły do do gimnazjum tam, gdzie gimnazjum rejonowe co dzieje się na choroby i domów bez żadnych przeszkód, ale są egzaminy są gimnazja nie rejonowe takie, które zbierają uczniów przez z całego miasta i tam jest długa lista chętnych znacznie dłuższa zwykle niźli z liczbami i miejsc i trzeba obmyślić, jaki system rekrutacji zgodnie z prawem zamienimy na inny sprawdzian ten wewnętrzny to znaczy 1 obiektywny przyzwoity uczciwy sprawdzian ze zamienimy na 3 na 300 albo 400 albo albo w interesie nas niemile taki gimnazjów jest pewnie z 30 % jest pewnie jakiś gest za 2000 po kontroli testów budowanych rozmaicie w reż John tak ostro od o nich mówi pokona narzuconą każdy bunt wymienienie budowanych przez specjalistów dowiodły, że Centralna komisja Egzaminacyjna ma udostępniać te testy, a ci gdy, czyli szkoły będą prosić centralną komisję, żeby te testy już gotowa przyjąć działa i co i potem będzie sprawdzać wyniki mnie do tego już tutaj nie znajduje nie wiem nawet wrażenie robi nie różni jeszcze przez projekt no bez przesady nie ma dowiemy się pewnie dopiero trafi do Sejmu, ale w alei w PLN tyle taki system nie jest nimi nie jest lepszy dla niech ciśnienie jest wtedy, jaka jest przewaga tego systemu NFZ to po pierwsze, szkoła będzie mogła poprosić zagrają o taki trans cel 3, ale nie będzie musiała, jeżeli im szansy nie będzie musiał zdawać będzie mniej niż grają no niby z MZD a owszem, Trump to teraz szkoły rejonowe ktoś będzie postęp, ale bialczanie nie nie podziwiam tych elitarnych gimnazjów, które głównie w, w które uczą się na na rekrutacji na selekcji młodzież z, ale już dziś tak nie będzie i w osobom się z krzewić różne pokontrolne inicjatywy testowe w 2 to jeszcze nie tak dawno w 23 jak parę lat temu, ale te szukałem w gimnazjum dla mojej córki my zawsze musieliśmy szukać tego w sumie wmieście no i między nimi drzwi od odwiedziłem kilka z gimnazjów, które zapowiadały że, że tam są pewne takie testy rzekomo językowe, w które mają sprawdzić czy, w czym uczeń mógł się nadaje do tego gimnazjum w ja poprosiłem, żeby mi pokazali tak takie egzemplarze złapałem się za głowę zapytam co to robią to takie 2 panie, że już tam aż takiego jakiś tam placówki zaś bożonarodzeniowe, bo takie godne pożegnanie z odzieżą z nerwowością w amatorskie siedzi w bieg w REIT-y testowanie za 1 i oczywiście ja nie przesadzam przecież to nie jest medycyna ani fizyka jądrowa, ale też to nie jest tak, że każdy sobie usiądzie wyjdę na ławeczce i wymyśli to pytanie do testu w sok są kompromitujące były autorów pytania kompletnie nic nie diagnostyczne są obarczone wielką przypadkowości za przystąpienie do takiego testu trzeba płacić 4 jedno nie rozumiem, że CKE będzie co robić to chyba nie w ale do tych wokal oraz nauczyciel łaciny zwolniono ktoś oczywiście to to jest źródło dochodu dla 3 firm, które to robią, w jakich mówimy o pieniądzach to ja mówię o jakieś ciepłe słowa adresem pani minister Zalewskiej wypowiedzieli pań po, jeżeli w ogóle zniesie to w mikrofon uwielbiamy takie zacne i bardzo rzadko się pojawią tradycja SM im daje się tym lepiej by więc więcej i 1 rzecz mnie niepokoją w tym systemie zawsze mnie niepokoją w tym systemie egzaminów zewnętrznych to jest koszt to kosztuje po ponad 200  000 000 zł rocznie 200  000 000 dla setki klasówek aż i ja jak ja jak byłem dyrektorem CKE to mnie to bardzo bolało, ale nie miałem żadnego wpływu NATO w, jakbym był ministrem nie daj Boże to tobym po prostu usypiać nie mogą się obrażać ogromne sumy, które mogłyby pójść na rozwój oświaty na Demjana z Nadodrza dofinansowanie inicjatywa mówi Rz na początku naszej rozmowy powiedział pan, że dzięki testom wiemy czy uczy się nauczyć ale dlaczego to ma kosztować 200  000 000 wówczas zapłacić za dolary za zrównanie trzeba się zastanowić się na co idą te pieniądze i załatać dziury przez czworonogi czekają nawet to mnie mniej więcej wiadomo, więc ja, a nauczyciele narzekają, że się bardzo mało płaci za sprawdzanie tych feralnych dłonie na niedzielę aż o słabym, że tutaj to my jest osłabiony na ogół słabo nią głównie polega na tym, że mamy zdublowany system, acz dublowanie małe mamy 8 niezależnych instytucji, które z, których każdy robi furorę każdy robi to samo każdy ma taką samą obsadę z dyrektorów w stołki w ZS samochody z życiem paprotki co jeszcze czas, żeby funkcjonować zamiast zbudować BP 1 scentralizowaną instytucję, która będzie miała w 1 ręku sam lubi starosty nie jest Centralna komisja także innych zmian, a skąd Centralna komisja Centralna komisja Egzaminacyjna to jest to taka instytucja dobicie głównie dyrektor w, a jeżeli w powiedział były dyrektor CKE rosła nie da niedawno właśnie słyszałem jego następcą Rz dr Smolika, który też był tutaj zszargane na na różne sposoby w prasie, ponieważ w jakimś tam pytaniu zabrakło takich danych w związku z tym ulg 6000 uczniów nie mogło wykonać jakichś zadań z informatyki no i ani on tego nie układa ani ani ma możliwość, żeby skontrolować każde poszczególne zadanie no ale oczywiście świecił oczami, bo taka jest rok ma być zalali menu, kto jeszcze uczestniczy w tym 88 komisji okręgowych i to one właśnie wykonują ogrom pracy to one w rozsyłają protesty pod zbierają potem organizują sprawdzanie w potem przetwarzające wyniki wydrukują w świadectwa i wszystko to się z PiS wbrew pomnożone razy 8, ale to przecież ostatecznie po prostu grupa ludzi musi zrobić toczą oni są podzieleni na 8 różnych komisji czy na 1, ale ogromną to co zostali już na stałe w i zrzesza chorych koparki samowolnie zajęły się, że pani jest ekonomistką wykształcania niestety nie ani o scalaniu i dziś jest z Wybrzeża Gdańsk dzisiaj, że ma ich siedzib nie dziedziczy się tego paliwa zużył niewiele wiadomo niewiele osób przy obiedzie w willi generalnie, gdy komasacji oczy jak to się zakończy nazywają kondensacja czy jest jak brat obniża koszty to co jest jasne prawda dziś małe szkoły 1 duża szkoła to to nie jest ten sam gość, chociaż jest ta sama liczba dzieci w dole już być dania zostawiamy do ministerstwa edukacji rzeczywiście zmniejszenie liczby komisji, by z, a ich np. scalenie, by sprawiło, że jakiś ważność wyraźnie w ocenie Anny Zalewskiej nie skoro planuje po prostu likwidację tego całego sprawdzianu w UE chciałbym, żebyśmy jeszcze chwilę porozmawiali, bo widzę, że tutaj o słuchaczy w innej słuchaczki piszą między nimi pani Kaja napisała pamiętamy jak sam egzamin po szóstej klasie i osobiście nie miałam i nie mam nic przeciwko niemu w morze co się zmieniło od tego czasu leży ale kiedy jak sam na egzamin sprawdzał podstawowe umiejętności ani wiedzy pamięć ową np. czy umiemy stworzyć podstawową formę pisemną czy umiem czytać ze zrozumieniem umiem liczyć na poziomie podstawowym z warto podkreślić, że już wtedy 12 lat temu w mieliśmy świadomość, że egzamin nie decyduje o naszej przyszłości stres był, ale nie było to chyba ponad siły uczniów no proszę na pięknie pozdrawiamy słuchaczka w bardzo się cieszy, że tak napisała, gdy nasz system egzaminów ma wiele wad, ale 1 nie ma i inni nie opiera się na pamięć uczniów nie nie nie żąda dat nie żąda izolowanych faktów, czyli tego wszystkiego co można bez trudu znaleźć w smartfonie w nasz system jest coraz lepszy i coraz większym stopniu premiuje łączenie faktów wysuwanie przypuszczeń sprawdzanie ich budowanie Ros szarż i z nowym rozwijanie swojej myśli tylko pozornie należą do tej grupy z krytyków Boga samego systemu testowania, którzy mówią, że uczniowie zamiast zdobywać wiedzę uczą się rozwiązywać testy jest kompletny nonsens byśmy Pesy uczniowie uczą się i kiedy się nauczą to potrafią dobrze wykonać test, a jak się nie nauczą to nie potrafią, ale nie uczą się po to, żeby wykonać test to nie test jest celem kształcenia, czyli nie ma tej taki element autorytarnej władzy klucza testowano źle rządzi tym co mają w Grucznie w głowach, że nie grozi do klucza zamiast oferować wyłącza to, iż uczciwie i jeszcze z moich czasów ja ja walczyłem z tym i w końcu poległem w ZUS na maturze był krótszy z języka polskiego i to polegał na tym, że trzeba było napisać tam jedno zdanie mnie nie dosłownie zdrożeje mając taką strukturę jak w kluczu red nie było tego zdania, że nie było punktu w bólu oceniano też pewne na marginesie z dna egzaminator żal zaznaczał też centra te wezwania kluczowe zdania są 2 × w PRL i Znicza to im chodzi o 16 to był wynik i te przy czym uczeń mógł w dowolnej kolejno w kolejności podawać te cele te informacje, że to mógł nimi żadnej struktury to mnie w dni nie musiała być jakakolwiek teza z osób opatrzono uczy się znajdują frazy kluczowe w no ale to zostało zmienione już czas i drugi rok w wóz bojowy z i wygląda inaczej teraz się ocenia rozumowanie za czym patrzymy czy jest teza, jeżeli jest za to czy jest uzasadniona w czy tekst jest dobrze skomponowany ca cieczy czy spójność tekstu zachowane czysty jest właściwy nie ma np. wulgaryzmów albo tam w 3 język jest poprawny 3 dramaty czy ortografia interpunkcja są w porządku i z tego wszystkiego skleja się o odpowiedź jest generalnie żadnego obciążenia pamięcią żadnego wymyślania co też ode mnie oczekuje egzaminator w trzeba mieć jakąś myśl to w kodeksie nie ma myśli to co jest kłopot, ale jak się już ma jakąś myśl i potrafi się uzasadnić to, nawet jeżeli one nieprawomyślne ta to wszystko będzie dobrze wspaniale i ciekawe co państwo NATO post factum tato kropkę w MCK na komentarze w pan profesor zostaje z nami studio w po informacjach jeszcze chwila rozmowy w i przyjrzymy się bardzo ważnemu tekstowi tez wywiad z prof. Przemysławem Czaplińskim, którego udzielił w dużym formatem i Grzegorzowi Sroczyński Emu dotyczy wstydu w post factum audycja post factum Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną cały czas pan prof. Krzysztof Konarzewski z Instytutu badań edukacyjnych i teraz trochę od tematu w bardzo codziennego bardzo takiego przyjemnego dotyczącego oświaty, czyli czy zachować zostawić sprawdzian szóstoklasistów przeznaczono na wyższy poziom panie profesorze EU dotyczące tego w i jacy jesteśmy jacy byliśmy w i właściwie czy to co się dzieje obecnie w Polsce jest efektem pana błędów moich błędów i młodzieży wszyscy trochę zawinili Szmyd, bo taką tezę stawia pan prof. Przemysław Czapliński krytyk literacki literaturoznawca w rozmowie z Grzegorzem Soczyński w dużym formacie zeszłotygodniowym zbyt duży ważny moim zdaniem wywiad w wykryciu kończ wstydu ciasna honor na horror w dowodzie dla państwa, którzy chcieliby znaleźć w internecie i taka główna jest, za którą którą zacytuję wszyscy w trzeciej RP stosowali wstyd w najchętniej tego narzędzia używa prawica zdrajca agent złodziej to fruwało i nadal fruwa, ale obie strony dysponują rozbudowanymi narzędziami zawstydzanie skompromitowania dyskredytowania przeciwnika w efekcie już nikt nic nie wierzy targowica ksenofob faszysta wszystko można powiedzieć jednocześnie nic się nie mówi, bo nic winien, bo nic nie działa ten, kto został nazwany ksenofobię powie to jest mój patriotyzm jestem dumny z tego, a ten kogoś pozbawia patriotyzmu założy koszulkę z napisem człowiek gorszego sortu ludzie nauczyli się bronić przed zawstydzeniem dziś cały wywiad dotyczy właśnie wstydu i tego, że wstyd i zawstydza nie był używany jako narzędzie prowadzenia polityki zarządzania społeczeństwem i też naszych naszego odnalezienia się w tym w tym świecie po osiemdziesiątym dziewiątym roku w i zanim zajmą, gdy przejdziemy dalej, czyli co z tym zrobić ja zapytam pana wysłać wam prezesie z tą diagnozą zgadzał zabawne pani przeczytała fragment którymi kompletnie wypadł z pamięci na czas wierszy wypisanymi kilka moim zdaniem kluczowych tras w czerni ESC to znaczy, że prof. Czapliński już ma punkt dodatni, bo jest rozmaicie czytamy jak szlak, ale prawdziwy literat nie tylko literaturoznawca tych mówi pan, że być może to w tym studiu się nie porozumiemy lekarz znaczy to inny też jest i tak jest to bardzo możliwe, bo boi burzy się sprawa dotyczy niezwykle złożonej problematyki i ich jednak jest coś co nas wszystkich łączy z prof. Czapliński to jest takie poczucie, że nie rozumiemy co się stało w ciągu drogi no bo to od roku mniej więcej coś się z tym krajem, gdzie w ich chyba źle się z tym czujemy i szukamy z jakich wyjaśnień stawiamy jakieś hipotezy prof. Czapiński właśnie jakoś znalazł, więc chłopom pobiegł do do gazety się z nią podzielił dojazd i w tyle teraz też, jaką znalazłem w odpowiedzi na jego tańszy wręcz biegłem do pani Hela w oddali 2 bardzo ciekawa tego co pan myśli, by zaraz będę Webb dopytywać MKZ czy pan się zgadza z tym, że tak jak mówi dodaje Ciepliński, by były właściwie 3 wstyd założycielskie z powodu niedawnego użycia w PRL-u z o powrót z powodu pokątnych narodzin kapitalizmu i tradycyjnej katolickiej tożsamości te 3 jazdy, gdy ciągle się odżywiając doprowadził nas do punktów, które teraz jesteś tak to to jest racjonalne jądro tej tej diagnozy i Ewą mój mąż jeszcze bardziej ogólnie źle pośród fakt jest taki, że po grze mamy 2 Polski w Polskę AIB w zawsze taka była w tej granicy się trochę przesuwają, ale generalnie możemy powiedzieć, że gdzieś, gdzie się tam narysować to widać w wyborach to widać w w statystykach kościelnych to widać w wynikach egzaminacyjnych w nawiasie Czapiński tego nie mówi on mówi i Cylicji używają tego samego narzędzia odrąbali to nie jest, a to właśnie chyba tak nie znaczy ja przy w ja szczerze, że Czapliński po prostu sięga do takiej wyświechtane co ich buntu mas starali tak tak ważne i liga sobota taka koncepcja gry, której w okresie nie mówi, bo najemcy zbyt dosadnie wyraża się do przekonania prawicy prawda cienie to nie wypada to wstyd to obciach tak myśleć, ale w gruncie rzeczy o to chodzi że, że mamy z mamy do czynienia z odmową uznania mam w 22 Polski 1 Polska odmawia uznania drugi Polski nie odwrotnie, a na początku było także elit odmawiała uznania tej Polsce po drogach, ale obydwaj panowie profesorowie z umową wzajemną i dożycie z lewicy czy Czapiński, mówi że ruch to to uznanie było mówione ludziom, którzy nie chcą lub nie mogą wziąć życia we własne ręce w FC aleja w Łodzi jest ogólnie itd, gdy odmówiono uznania ludziom, którzy nie dorastają do inteligenckiego idea UE byli, więc kilka innych jest wina węgierskiego idea ocen tych, którzy mówią dziwnym językiem ubierają się rząd tam piszą o tym czy białych skarpetkach z Jet, którzy właśnie próbują po incydencie tak sądzę, iż pieniądze w lotka w taki elegancki sposób się nie rzucał w oczy bez jakoś tak z pewną klasą prawda tamci nie tamci źli wszystkich tych, którzy aspirują albo nawet nie aspirują, ale to, tym bardziej zasługują na odrzucanie, gdy dokładnie liczą i to jest odmowa uznania tłumaczy to most do Rzymu z Instytutu to nic nie nie nie znosi wyda ta kategoria, a często jest to, żeby w to jak ja ci wiecznie hamuje brak jest czymś co drugiej kategorii spada i z mgr Czapiński używa tego tylko w tej kategorii wstydu, żeby pokazać, skąd się wie, że dzisiejszy ono za to rzeczywiście buntem dzisiejsza powiedzenie dość tego jestem dumny z tego, jaki jestem jestem dumny z tego swojego disco polo czy w swojej właśnie biało-czerwonej flagi tego, że inni nienawidzą obcych w Alto to nie jeszcze raz mecz to nie jest tylko odmowa uznania, a ta reakcja to z uznanym przez Szyllera ładnie opisany w efekt resentymentu starsi ludzie, którzy jak zresztą ładnie Czapliński odbił się, którzy który, którzy odkrywają chronicznie nieuznawanie odkrywają, że mają tylko to do czego ta retoryka zawsze dająca się ludności, czyli polską tradycję tożsamość czy tradycyjną tożsamość mówi się w świetle czuje się tego wstydzić, dlaczego ja mam aspirować do czegoś więcej to jest właśnie moje i resentyment po polega na tym, że z VAT zaczną się robić cnotę wpadną jesteśmy Czarni mówią oburzeni to co jest nasza siła my jesteśmy lepsi niż biali, bo są biali jamy Czarni albo tak nienawidzimy Murzynów mówią Polacy jesteśmy z tego dumni i jeżeli do tego dochodzi Niemczech czy ludzie były 3 ludzie budują na tej zasadzie swoją tożsamość, ale na pewno były jeśli juniora Kacpra na ulicy albo za miast i Lotos Gdynia oraz renta to nie tylko biometryczne demonstrują to nienawistne transparenty z gola Owsiak, czyli tak władanie tolerancja wada rasizm wada w z małomiasteczkowej już tak to to wszystko zostaje podniesione do do do rangi zalety, dlaczego dlatego, że nie dano możliwość, że ci ludzie czują żal, że inni inni nie zyskają uznania pracując nad sobą, bo i oczywiście z tych właśnie tutaj bardzo ważny moment w romans Czapiński mówi oni w pewnym momencie zorientowali od 25 latach choćby najbardziej się starali się na to dojść do do tego będą wielkomiejskim mikst z zamożnymi Annie dobrze się umierającymi zdobyła ładnie mówiącymi to nigdy do tego nie dotrą barierą m. in . jest kapitalizm jest niedostateczna ilość środków albo, że po prostu dno wyschniętej rzeki sufit no coś się od lata jedno i tutaj niestety za jakiś element lewackie, które to już nie są obce wody jak i ja chciałem bardzo wyraźnie po i ten podział jest obiektywne Annie został stworzony przez Balcerowicza Kuronia z Michnika czy w 2 i ojców założycieli czy na trzecie RPA, ale wyszedł na jaw poszli jednak, że nie on byłby w cały czas ja cały czas był był Kor GI Han to był 2 w zaświaty przecież odczytaliśmy zresztą ja czytałem jeszcze obowiązkowo tym tę książkę w PZU było to było bez przerwy demonstrowanie elity za to, że odmawia uznania z plebsu owi Apple przybył wtedy uznawany za za przychodnią siła proletariat w jego imieniu przecież jak Jean Vilar pani prezes czy pan w takim razie niema takiego poczucia jak np. zmian po tej lekturze, że zawiniliśmy to znaczy, że młody czy pan Miller uważa, że w jakiś sposób to Polska po osiemdziesiątym dziewiątym roku, gdy zepchnęła itd ich uniemożliwiła opuszczone na starcie wielu wielu ludziom, żeby mogli poczuć się z siebie zadowoleni i dumnych i dlatego właśnie uważam, że to jest całkowicie błędna teza Jona psuje diagnozie Bob powiedzieć wyraźnie, że mamy pęknięcie w Polsce powiedzieć wyraźnie, że to pęknięcie zostało w tej chwili podchwycone cynicznie przez polityków oni żerują na tym pęknięć, ale że w normalnie odpowiedzialna polityka powinna raczej łagodzić te te, nawet jeżeli one podziały są obiektywne to jakoś o tym co wena nie nie eksponować zanadto w jednych tak nieodpowiedzialna polityka doby dzisiejszej wyeksponowana te podziały w i to to wszystko jest prawdą, ale i teraz operować kategorią wstydu w to jest sprowadzać to na pana na gruncie braki, w jakich podejrzanej pada goić bardzo po pierwsze, słabo i że wstyd to nie jest nic złego, że wstyd choćby reakcja dojrzałej osobowości na zauważenie, że robi się nie to co człowiek sądzi, że powinien rosnąć, ale zapytam od razu, a zawstydzanie po to, żeby kogoś zmusić do innego zachowania niższy niż teraz zaś jest normalną praktyką pedagogiczną, której celem jest budzenie wstydu, gdy człowiek bezwstydny to co jest swoistym pani na pewno by nie poszło na kawę, a ja bym go ominął wielkiemu, ale jak pamiętam jak byłam małą dziewczynką byłam w przedszkolu pamiętam jak czuły się dzieci, które były zawstydzony przyznał się, że wkład jako jedyne nie jedzą dość szybko on nie czuł się przez to Gruzja duszy dzielnic już przez to lepiej czuje się wiecznie gorsze czuję, że wiecznie grozi to, że znów ktoś ich wskaże palcem powiedzą bacznie nie dostaje nie dostajesz nie dorasta do reszty w set był niszczący nie był budującą inne wrażenie dobrze Beda pani skrajny przykład ja jestem wielkim wrogiem zmuszania dzieci do jedzenia w ogóle w swych, więc tu się z panią zgadzam talent ale, ale generalnie zawstydzanie w każdej rodzinie pani ma na każdym kroku nic nie, licząc rok dłubie w nosie niedługo się w nosie na recenzowaniu uważa, że to jest niszczące, że co dziecku pozwolić podcina skrzydła myślę, że to jednak życie, gdy granica między wychowaniem, a zawstydzeniem będzie areną i że to jest, ale ja wychowuję zawstydzająco czuć się robi to łagodnie wszystkim nie poniżaniu odmawia uznania, bo to jest ciągle moje dziecko te rzeczy czy mój wychowanek z to jest mój student ja wiem, że nie obciach to tak się nie pisze przecież no dobra dynamika prof. Czapiński mówi w wywiadzie nie da się wyeliminować ksenofobii przezywają kogoś od ksenofobów ciemnogrodu i wskazując mu w światło przykłady z kultury Europejskiej, bo to po prostu nie działa w wyraźny postęp w jedynie gdy tylko do połowy wyśmiewać ksenofobię jest rzeczywiście mało skuteczne, ale wskazywać dobre przykłady żywot jak najbardziej, a na czym polega wychowanie jak i na pokazywanie przykładów, jeżeli mamy mamy w tej chwili sobie z przerwą w telewizorze z filmów o walce Murzynów o prawa obywatelskie, bo z w związku z volvo w okresie Ken Ediego z takiej firmy jest Polak obejrzy taki film tato tato toteż, budując sieć to pomówienie ten mecz dobrze go zabili, bo przecież w tym czarnym dał pograć Amerykę z gry takie takie filmy jak nie mógł korzenie z albo w jak wichry wojny ma być to działa widzi pan, gdzie jest efekt tego typu wychowania chaos, a z kont, a mamy jakiś eksperyment ma on ma pani jakąś grupę kontrolną moim zdaniem tego rodzaju usilne prace właśnie w literatury w halę weszliśmy do Unii Europejskiej mamy dostęp do książek i filmów i właśnie tych, o których pan mówił, a mimo to w Polsce coraz większa grupa ludzi w chodzie no właśnie tutaj dostać do tego świata takiego zamkniętego ksenofobicznego zamkniętego na innych winnym niechętnego o tym, wszystkim, którzy są inni, więc coś wyraźnie nie gra, gdy zgoda ja powiedział, bo wstali z kolan a dlaczego wstali z kolan, bo ktoś ich do tego zachęcił, ale w sumie wystarczy, więc proszę o wcześniejszym obawom, bo jest on jest bez sensu jest spokojnie zapomnieć o o roku osiemdziesiątym dziewiątym, bo to nie nie wtedy się popełniliśmy ten historyczny błąd i to one całe to pora, żebyśmy operowali wstydem Dove to trzeba dopiero udowodnić, że chyba z Rosą przed chwilą przyznał, że to jest metoda wychowawcza, iż nawet ją sobie ceni metoda wychowawcza w przy dobrym celu, jeżeli niezależna, że moje dziecko przestało dłubać w nosie to oczywiście zawstydza w, a jeżeli mi zależy na tym żeby, żeby ona nie straciła wiarę w siebie to zaszczyt zawstydza mnie delikatnie LED raczej wyśmiewa sam, z czym żartuje z zarazy przytulali odbył prosta sprawa natomiast zabrakło tego są lepsze już prozą tak, że zbudują A2, ale zarząd nie zabrakło wody to co tu się tu 66 mogę zgodzić, ale jeszcze raz powiadam społeczeństwo wstało z kolan tak jak ten lud gór jak ten jak te jak Tomasz Hołota giga seta izb i ono wstało z kolan nie samo tylko ktoś wezwał punkt po po 3 okrzyknięto to cud cudownie, że jesteście tacy zapuszczali się Wstańcie, bo to jest wasza ziemia, bo wy jesteście tacy jacy wy jesteście AAA jak się komuś nie podoba czy nie emigruje prof. Krzysztof Konarzewski Instytutu badań edukacyjnych zachęca do pisania co państwo to na pewno do tego wywiadu w do słów prof. Czapińskiego będziemy wracać i losów prof. Konarzewskiego będziemy je też przytaczać dziękuję panie profesorze za rozmowę czas na informacje, a po programie post factum po informacjach jeszcze więcej sportu w o szansach Polaków w euro 2016 post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA