REKLAMA

O przyszłości UE: Widmo rozpadu krąży po Europie. Rozmowa z prof. Aleksandrem Hallem

Światopodgląd
Data emisji:
2016-06-01 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Świerczów podgląd itp Agnieszka Lichnerowicz w wielką przyjemnością zapraszam państwa na kolejną rozmowę w naszym studiu w Gdańsku jest prof. Aleksander Hall historyk działacz opozycji w PRL minister w rządzie Tadeusza mazowieckiego i dobry panie profesorze dzień dobry panie profesorze jest dziś oczywiście dużo uwagi skupia ma opinię komisji Europejskiej na temat Trybunału Konstytucyjnego polskiego, ale ja bym chciała, żebyśmy zrobili krok w bok i trochę na różne Rozwiń » tematy wezwania spojrzeli z pewnym dystansem przewodniczący rady Europejskiej Donald Tusk był ostatnio na innych spotkań europejskich partii ludowej, czyli tej frakcji w parlamencie europejskim, która reprezentuje jak rozumiem chadeków chrześcijańską demokrację mówił o tym, że potrzebna jest nowa energia prawdziwa determinacja musimy zdefiniować mówił on katalog fundamentalnych wartości fundament chadecji jak rozumiem mówił o tym, żeby się przeciwstawić się tym samym czy czy obroni swoją pozycję w obliczu rosnących w siłę radykalizmu FOT WM populizmu w rozumianych źle populizmów jej wrócić do korzeni chrześcijańskiej demokracji co wedle pana to oznacza dla mnie, bo znam to on wystąpienie jedynie z omówień bardziej takie charakterystyczne wydawały mi się słowa, że trzeba odrzucić utopie m. in. utopie federalistyczną Europę czy egzotyczne koncepcję Unii Euroazjatyckiej trzeba budować siłę Unii na fundamencie państ w narodowych to nie jest pogląd bardzo oryginalnie, a moim zdaniem mamy przeważała zdecydowanie w państwach należących do Unii może nie przeważał u niektórych zawodowych można powiedzieć funkcjonariuszy komisji Europejskiej, ale na pewno przeważa w dominujących partiach w Europie i oczywiście przeważa w społeczeństwach pojęcie Europejczyk nie ma wyprzeć pojęć Polak Francuz czy Niemiec, a jest zbudowanie po prostu nowego poziomu Solidarności współpracy bardzo dobrze, że ten poziom i jest zbudowany, ale nie można go zbudować podcinając fundamenty to na pewno tylko mam mam takie wrażenie może się mylę poczucie, że też nikt nie twierdził, że ta tożsamość Europejska ma wyprzeć tożsamości narodowe czy regionalnym, bo to w Europie różnie to bywa różne tożsamości dla różnych ludzi są ważniejsze, że to ta tożsamość Europejska miałaby być, żeby taką tożsamością kolejną dodatkową Szkotom nie zbliży nas w domu już rozwiązania problemów, z którymi Europa się teraz wzmaga mam poczucie, że się, że konserwatyści chrześcijańska demokracja jak nie mają pomysłu jak się zmierzyć się z kwestiami finansowymi to znaczy kryzys finansowy pokazał, że albo za bardzo integracja w kwestii finansowej walutowej poszła i trzeba się cofnąć albo trzeba zrobić krok do przodu, czyli jednak bardziej się zintegrować nie odpowiadał na kwestie dotyczące właśnie radykalizm ów nie odpowiada na kwestie takiego po problemu ze zdefiniowaniem co to znaczy być Europejczykiem w unii Europejskiej tak o tym, mówię, dlatego że mam poczucie, że to jest takie obrona tych pozycji, które były i tak jak było było dobrze Janinie jedźmy zgodnie z tym co lubi wieszczą socjaliści Anin federaliści utopii Europejczycy, ale też trzymamy się z dala od radykałów, ale mniej więcej tak to zabrzmiało też nie jestem wcale przekonany o tym, że którykolwiek z polityków europejskich ma dzisiaj pełną i kompletną receptę na problemy, z którymi zmaga się z Unia Europejska, ale wydaje mi się, że 1 z niezbędnych elementów szukania takiej recepty to jest stać na pewnych na pewnym gruncie tym pewnym gruntem są jednak narody i państwa narodowe tworzące Unię to jest jednak dziedzictwo naszej historii naszej cywilizacji i zwłaszcza w sytuacji moim zdaniem nieuniknionego napływu imigrantów do Europy to jest jednak bardzo ważne, żeby ludzie, którzy tutaj się wybierają wiedzieli, jaki tutaj panuje typ społeczeństwa jakiś system wartości UE i musiał ten system i wynikający z niego prawa akceptować to jest niezbędny warunek udanej integracji, a nie budowania potencjalnego konfliktu, który już dzisiaj przecież jest faktem, że w wielu miejscach, więc w Europie zachodniej i często przynosili dramatyczne po prostu wydarzenia takie chociażby jak zamachy w Paryżu czy Brukseli to, jakie są te wartości, bo ja mam poczucie, że trwa dyskusja o tych wartościach, a jak sumuje się przedstawicieli niektórych polskiego rządu to wręcz mówił ostatnio Marek Cichocki, że mamy do czynienia być może z końcem liberalnej epoki powojennej czyli jakby inny moment, w którym te wartości może są prze definiowane właśnie jest to wartości europejskie są złożone i nie da się ich sprowadzić do 1 źródła no i wiemy antycznych niekwestionowanych źródłach Europejskiej cywilizacji o dziedzictwie Grecji Rzymu greckiej kultury rzymskiej przede wszystkim myśli Państwowej i prawnej olbrzymią rolę oczywiście spowodowało dało wniosło chrześcijaństwo, ale jest także dziedzictwo oświecenia, czyli pewnej rewizji, w którą w stosunku do tego co do tej pory przed osiemnastym wiekiem stanowiło kanon można powiedzieć definiujący Europę to jest krytyczny umysł to jest uznanie równości praw wszystkich ludzi to jest następnie w konsekwencji budowa systemów demokratycznych, ale także w tym dziedzictwie były rzeczy niebezpieczne, a taka bezwarunkowa wiara w postęp w możliwość budowania i raju nadziei na ziemi, a także w niektórych nurtach oświecenia właściwie przekonanie, że oderwanie człowieka od religii innych źródeł od religii wyzwolili go te utopie prowadziły często do totalitaryzmów i do wielkich dramatów, które Europa przeżywała poczynając od rewolucji francuskiej Ananda jest wiek doświadczenie dziedzictwo dwudziestego wieku prawa człowieka lekcje wyciągnięte z drugiej granaty hukowe i brania udziału wojska państwa dobrobytu nie wiem BM prawa człowieka to jest już osiemnastym wielkich to już jest deklaracja praw człowieka i obywatele uwaga w takim ujęciu globalnym po jedno to jest właśnie to pytanie czy te wartości, które dla nas są wartościami oczywistymi niższą wartościami oczywistymi w całym świecie wydaje mi się, że wcale tak nie jest, ale wtedy, gdy w konwencji genewskiej dotyczące uchodźców to grzech pychy, bo jest to 3 i wydaje mi się dziedzictwo dwudziestego wieku i sama idea Unii Europejskiej jest też jak rozumiem oczywiście, chociaż pamiętajmy o plany czy pomysły i jedności Europejskiej były budowane już w średniowieczu pojawił się też w okresie międzywojennym, ale rzeczywiście skuteczna forma budowy jedności Europejskiej to są wspólnoty europejskie no i zbudowana na ich fundamencie Unia Europejska już od razu chcę powiedzieć to jest wartość tej wartości trzeba bronić Unia Europejska w obecnym świecie jest wartością jest wartością dla państ w, które dot nie należy panie profesorze, a też ma takie poczucie jak Marek Cichocki Rzym być może mamy do czynienia z końcem liberalnej epoki powojennej, a i ja bym tak, że tego o stronie stawiał należy do ludzi, którzy uważają, że oczywiście jest utopią optymistyczna wizja, że historia się skończyła skończyły się konflikty tak jak pisał Fukuyama, że już de facto zwyciężył na zawsze łatwiej liberalnej i ład ekonomicznym oparty na wolnym od niemalże na zawsze mówił, że pozostanie ta gama Fukuyama mówił że, że tak, że to jest będą oczywiście konflikt, ale będą miały one charakter drugorzędny peryferyjny historia temu zaprzeczyła, ale to nie znaczy, że Europa kończy z erą demokracji liberalnej myślę, że ta demokracja liberalna ma szansę obronienia się nawet mówiono w obszarze nie tylko w ujęciu demokracji liberalnej, ale w liberalnej epoki powojennej rozumiem, że to jest szerzej rozumiane, jakby komitety to interpretacja EUR rozwoju Europy w drugiej połowie dwudziestego wieku argument sytuacja ja w tym tak, by rozumiem nie ja myślę, że to co rzeczywiście jest niemal pewne to innym uświadomienie się, że kończy się taka epoka naiwnego optymizmu naiwnego optymizmu polegająca na tym, że będziemy coraz bardziej Solidarni coraz bardziej jednolicie ci ostatni przecież kilkanaście lat to jest pokazanie, że jednak za konkretnymi ludźmi i idzie także ich dziedzictwo kulturowe i dziejach dziedzictwo religijne, że nie wszystkie systemy cywilizacyjne kulturowe łączą się we wspaniałe sukcesy syntezy wewnątrz także tych cywilizacji następują wielkie pęknięcia i niewątpliwie cywilizacji bogaty i bardzo różnorodny i cywilizacji islamu mamy czas wzrostu tendencji bardzo radykalnych i nie do poważnego nie panie profesorze, a doszukuje European tych tendencji w istocie religie cywilizacji czy jednak w uwarunkowaniach społecznych politycznych geopolitycznych regionu nawet nie tego świata islamu, bo nie mówimy o Indonezję w Moma, ale z ulgą mówiono o bliskim Wschodzie Afryce północnej 1 i drugie mają znaczenie oczywiście, że są interpretacje islamu bardzo radykalne im bardzo anty zachodnie, ale oczywiście to, że one są przyjmowała de jednak przez tak wielu młodych muzułmanów żyjących w Europie temu sprzyja oczywiście ich sytuacja społeczna brak pracy brak odnalezienia się w cywilizacji i w państwach, w których żyją i oczywiście konflikt na bliskim Wschodzie oczywiście są zapalnikiem, który wyzwala te i inne działania i nastroje to jest układ naczyń połączonych powierzenie naiwny optymizm to co realizm, czyli realizm, czyli prowadzimy politykę zbudowaną na faktach nie myślmy o auto i jak na razie, ale raczej na zachowaniu tego co już osiągnęliśmy nasz lokal dla, bo nie nie nie niemożliwą rozsądek nie technokraci ja nie wystarczy musimy popatrzeć kim naprawdę jesteśmy i co mamy naprawdę do zaoferowania co możemy dać światu i co możemy dać ludziom, którzy tutaj szukają dna i zbawienia na ziemi oczywiście myślę tutaj o przybyszach spoza Europy prof. Aleksander Hall historyk działacz opozycji PRL bardzo dziękuję panie profesorze ja także ci dziękuję serdecznie, a świerk lub pod blok w błąd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array