REKLAMA

Zofia Chomętowska - jedna z najważniejszych polskich fotografek międzywojnia. Jej postać przybliżały Magdalena Wróblewska i Karolina Puchała

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-06-01 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
33:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM na środowy wieczór Radia TOK FM przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu są już goście Karolina Puchała Rójek dobry wieczór w dobry wieczór z fundacji archeologia fotografii współautorka serii albumów o Zofii Homan Pawski za chwilę tej serii będziemy rozmawiać, bo przyznam, że mam pewien kłopot z opowiadaniem 1 czy 2 słowami na czym ta seria czy zestaw czy w pakiety książek czy albumów jest to właśnie ten się będziemy się tym zajmować Rozwiń » audycji, ale jest z nami również pani Magdalena Wróblewska dobry wieczór dobry wieczór z muzeum Warszawy, która jest współwydawcą tejże właśnie serii gminy oraz współwłaścicielem archiwaliów fotograficznych, na podstawie których również 3 powstała nie powstał ten cykl wydawniczy 4 tytuły 4 albumy bardzo wysmakowane do delektowania się powoli, ale można też pospiesznie można przeglądać jak albumy rodzinne w Mn bardzo przyjemny format do ręki, dlaczego i, kto sobie dzisiaj pozwala w dzisiejszych czasach, gdy widzę, że to mógłby być 1 tam widzę można, by było w, dlaczego jest tak, że to są 4 tomy 4 tytuły my i tak właśnie format początkowo rzeczywiście miał być także to miał być jednak książka ten format byłą założona w bo w uniformach miał przywoływać takie zeszyty, których rząd Tuska sama robiła ona sama msza raz pod koniec swego życia wykonała bardzo dużo takich albumów, do których wklejają na innym zdjęcie niewielkich formatów i opisywała je inni format właśnie miał przywoływać ten album, który ona sama robiła antykiem bardzo prywatną taką prywatną opowieść miałby prywatną opowieścią ożyciu Komandorski natomiast na to Ziobro podzielić się on właśnie z całą tę opowieść na 4 wpadła redaktorka prowadząca Małgorzata myć rozkaz z Warszawą, która im patrząc na to materiału właściwie zobaczyło, że on w pewien sposób, jakby sam podpowiada podzielenie UE i życzę Toski na 4 rozdziału inni tak się złożyło, że akurat pierwsza i czwarta część można ją zbudować na bazie zdjęć, które znajdują się w zbiorach fundacji archeologia fotografii natomiast druga trzecia część to są te są książki zbudowane na podstawie zbiorów przechowywanych w muzeum Warszawą, a inni wpływ i to właściwie strzał w dziesiątkę takie grzeczne jak wiek Małgosia powiedziała, że może zróbmy z tego 4 książki inni jeszcze w dodatku ani Piwowar zaproponowała projektantka to genialny pomysł ten hełm taki złożenie tego trudno taką możliwość ułożenia puzzli z FM w tej książki niż ChRL okładki tworzą jedno zdjęcie razem, ale też, żeby każda z osobna jest samodzielną okładka jest w nim rozumiem, że dla pani świat Zofii komandos jest dobrze znany dla naszych słuchaczy być może jest po prostu znane jest na początek poproś obie panie popularyzator wkoło w ramach wprowadzenia przypomnienie samej sylwetki, zanim powiemy, gdy wejdziemy bardzo głęboko w PB szczegóły dotyczące publikacji czy biografii samej Zofii komentatorskiej zastanowimy się, dlaczego te książki ne są ważne jak można z nich użytek ner zrobić to króciutko go o jej postaci w humor Tuska było bardzo ważną postacią ołów takiego środowiska fotograficznego w Polsce jeszcze przed drugą wojną światową należała do środowiska artystów mchu i Wiktoria rannych tak też takie specjalne określenie na artystów fotografików, którzy sami siebie tak nazywali tak chcieli być nazywani, którzy mu trochę ambicji włos mu uznanie fotografii ze sztuką i ona już oczywiście w tym środowisku dość dobrze się odnajdywała miałam sporo wysta w innym publikowała swoje zdjęcia w prasie specjalistycznej od pewnego momentu również pracowała zawodowo jako fotografka inni mu właściwie po wojnie została niemal zapomniana może nie tak zupełnie innym, ale po była taką postacią zarówno ten nurt fotografii jak inni ona sama raczej jak to często w ogóle zdarzało się z kobietami fotografka ami były gdzieś tam właśnie zapominane natomiast w pod koniec lat siedemdziesiątych miała na pachną jeszcze bardzo ważna rzecz ona w czterdziestym szóstym roku wyemigrowała z Polski więc, jakby nie było i tutaj na miejscu to też przyczyniło się do tego zapomnienia tam natomiast pod koniec lat siedemdziesiątych majątku dużą wystawę w muzeum Warszawy właśnie i to był taki moment taki powrót Human to w ski WI tek tek taki punkt fiesty biografii artystycznej i inni i później znów znów złociste ta pamięć o nich z zanikła u przede wszystkim jest także holenderska miała niezwykle barwne życie co znaczy ona urodziła się na Polesiu, gdy inni właściwie nie muszą pracować zawodowo przez długi czas w Dąbrowie goniec zaś Demokratycznej rodziny takich najbardziej natomiast w mur wychowywała się w specyficznym miejscu miała aparat inni fotografowani marżę bez przerwy chciał wejść wszystkie sytuacje swojego życia słynnej teki wspomniał w pewnym momencie z kół jest z powodu wydarzeń w jej życiu prywatnym przeniosła się do Warszawy i tutaj zaczęła zawodowo zajmować się fotografią usamodzielniła się założyła własne studio przyjmowała poważne zlecenia również fotografie reklamowe w nie publikowała w prasie patrzy w tej chwili na te 4 tomy, które tworzą całość się tej mozaiki, które składają się na ten mecz duży pozew i zastanawiam się też samolotem, przygotowując się do rozmowy z paniami jak to możliwe, że to archiwum ocalało w niejednej rodzinie po powstaniu warszawskim po tej zawierusze, aby około wojenne nie zostaje nic nic po prostu mówisz no zginęło w powstaniu warszawskim, a pozostały i zdjęcia z tego okresu polskiego, którym pani mówiła i zdjęcia z okresu przedwojennego oby dokumentujące Warszawa na zlecenie Stefana Starzyńskiego Jenny no oczywiście zdjęcia też powojenne, ale jak to możliwe, że te archiwa są wciąż takie bogate w każdym innym kraju pewnie by to było normalne, ale w Polsce też jednak rarytas rzadkość no rzeczywiście to jest dość niezwykła sytuacja historia, że już to archiwum ocalało trochę przypadkiem w był trochę ta historia jest wciąż do rozwikłania jak to dokładnie było postumentu skomponowała sama kilka różnych wersji tej historii, kto właściwie się stało najprawdopodobniej część tego archiwum jeszcze w dni przed wybuchem powstania udał się wywieźć z dołu do Jędrzejowa do rodziny swojego przyjaciela Tadeusza Przypkowskiego część po prostu zakopała w piwnicy natomiast jeszcze kolejną część negatywów po prostu wyniosła już w plecaku mówiła samorząd złożyła dzieciom do do plecaka zamiast jedzenia czy pamiątek właśnie swoje najcenniejsze negatywy no i po prostu kiedy wychodziła z ludnością cywilną z Warszawą to w plecakach właśnie dzieciaki wyniosła wyniosło tam część negatywów, a ta część, która została zakopana również udały się po prostu ją odnaleźć później świdniccy Youth pułk ten dom został zburzony, a wyjątkowa historia także wydzielić wiele osób w ten sposób próbował ocalić majątek, a potem albo się okazało, że to już dawno został rozszabrowany i odkopane albo trudno było w ogóle znaleźć to miejsce Warszawa była 1 wielkim rozlewiskiem i się wydaje, że tak naprawdę jeszcze w tym celu tej historii najbardziej fascynujące jest to, że ona mojego Lu ta historia archiwum nie kończy się, jakby wraz z tym, że udało się ocalić je po 1 ocalało mimo wzburzenia Warszawa gotowa ona później jej losy jej życia w pod koniec lat 40 są niezwykle zawikłany ona wyjeżdża do Wielkiej Brytanii do Francji do Włoch we włoszech mieszka prawie rok później decyduje się wyjechać do Argentyna na przestrzeni kilku lat dosłownie zmienia nie tylko o mój kraj, ale też kontynenty i cały czas właściwie to archiwum ze sobą jednak jest z nią to archiwum podróżuje inni jego udało się przetrwać archiwum nie tylko jest właśnie jeszcze Dunkę zawierucha, ale także ten moment jeszcze późniejszą, bo trzeba pamiętać, że bardzo często jest także rodziny np. po śmierci ATM artystę nawet jeśli nic by sobie sprawę, że być może on kiedyś w dawnych latach był dumny Szkot rozpoznawane fotografom bardzo często zdarza się, że nadal wyrzucają wrzucają archiwa i i to rzeczywiście jak był bardzo wiele takich sprzyjających zbiegów okoliczności no i ten moment przekazania części archiwum do muzeum Warszawy jednak ktoś utonął bezpośrednio przez samą fotografkę nie przez rodzinę oboje decyzja, kto był jej decyzja to były związane z takim innych odkrywaniem i stać na nowo, którym już wspomniała Karolina przez Emilię grecką, która organizowała dużą wystawę fotografii amatorskiej wreszcie walczyła też przypomnienie tej fotografki co udało się właściwie tylko na chwilę, bo potem wyjazd Łętowska i przekazanie jego archiwum nie spowodowały jakichś większego zainteresowania można powiedzieć, że to zainteresowanie pojawiły się w ostatnich latach i to jest zbieg kilku okoliczności zaczęliśmy bardzo długo w muzeum Warszawy wówczas muzeum historycznym miasta stołecznego Warszawy było opracowywane nie było tych technik, które mamy dzisiaj digitalizacji, które powodują, że archiwa ożywają i ta jest 1 z celów statutowych archeologii fotografii fundacji, które się zajmuje od lat inne od nich może być trochę się uczymy i z tych doświadczeń korzystamy z archiwum było długo one opracowywane jak to jest będzie też trochę głosem 2 autorek z ramienia muzeum Warszawy tych środkowych tomów, czyli pani Anny Kotański Jan Topolski, który nie mogły tutaj dzisiaj z nami być one pracowały część tego materiału i wcześniej właśnie w ramach archiwum i na potrzeby tej renty i publikacji no ale druga rzecz, o której o, których wspomniałam drugi czynnik to narzędzie, które się mają badaczy to znaczy twórczość Chomentów ski nie była taką twórczość jeszcze w latach osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych łatwą do popularyzacji i tutaj to co mnie osobiście urzeka w tej publikacji wiem, że dla autorek jest ważne one to bardzo podkreślał w rozmowach ze mną do podziału tego na 4 części taki funkcjonalny, który też odpowiadam sam może też funkcją fotografki ten entuzjazm taka profesjonalistka dokumentalistka imigrantka to są kolejne tytuły te są kolejnym krążyły, ale jednocześnie kolejne etapy życia, ale też wielkiej historii w tle tak życie wielkiej historii dla Anety cieszy po prostu pewnej funkcji, którą Chomentów skargi społecznej electro mecz Polska spełniała jego fotografka i jest niezwykle ciekawe, że goście dopiero w ostatnich latach im się, że garną się zgodzić, że ten przełom nastąpił gdzieś tam w latach dwutysięcznych przyszedł taki moment, że my się tym rzeczą zaczęliśmy przyjmowały też przyglądać odkrywać dokument odkrywać takie napięcie między amatorstwo, który gdzieś w tej w tej entuzjazm właśnie się kryje a, czyli z nazizmem bladym początku UB i drogi wiadomo jeszcze była raczej amatorką zafascynowana mu w inny, ale też amatorką w takim znaczeniu społecznym, czyli zamożną dziewczyną z zamożnego domu arystokratką, która może złożyć ważnym regionalnym czy też amatorką w takim sensie właśnie pewnych dystynkcji społecznych w LM nieprzypadkowo Zofia Hummel Polska przeznaczyła swoje zbiory do archiwów muzeum wówczas historycznym miasta stołecznego Warszawy inne byłoby znaczna część jej pracy była poświęcona temu miasto i wzięła udziału w 2 bardzo ważnych dla naszego miasta dla Warszawy bardzo państwo słyszą spoza Warszawy z dla Warszawy w bardzo ważnych wystawach jedno to ta słynna war wystawa Warszawa wczoraj dziś jutro to jeszcze właśnie na zlecenie Stefana Starzyńskiego my, a druga Warszawa oskarża zaraz po wojnie ironia losu tak chichot historii zdążyłam udokumentować tę Warszawę przedwojenną co prawda głównie właśnie miała dokumentować te miejsca, które miały podlegać pewnej zmianie ich mecz planiści mieli pewne nowatorskie, by pomysł, ale dzięki temu ocalały niezwykła niezwykła zwieńczeniem woli np. mer Robotniczej no a potem niezwykle smutny obraz gruzowisko 2 bardzo ważne wystawy za którymi stoi właśnie m. in . Zofia komandosa tak na ty jesteś ciekawy moment, który pokazuje już jej pozycję jako fotografki zawodowej Bośni i profesjonalistki dokumentalistki, która obrazuje miast, więc nie przez przypadek odkryto ponownie właśnie w muzeum w Warszawie trochę zaklasyfikowano wówczas kolega varsavianista jest tej Karolina pewnie rozwinie ten wątek, ale dodam, że te tomy entuzjastką i emigrantka trochę przewartościowań na okres jednak powody publikacji to nie jest Warszawa Wilno, ale tak te 2 wielkie projekty wystawiennicze obydwa ideologiczne pierwszy to wystawa gości propagandowa Starzyńskiego, który przygotował kampania wyborcza oraz, w których nigdy nie wygrał w imię, ale go do powiedzmy, że on zostałby na fotel prezydenta Warszawy mianowany tak mu tak, tak więc tak kampania wyborcza na drugi moment, by tutaj oczywiście dla wszystkich mieszkańców Warszawy nie tylko Warszawy Polski oczywiście bardzo emocjonalnie są też 3 istotny moment historii ani też zapomnieć, że takie wystawy też miały spełniać swoją propagandową rolę, więc w, jakim sensie te wystawy pokazują jej pozycja go typ profesjonalistki dokumentalistki, której powierzono zadania, z których one się doskonale doskonale wywiązywał jeśli chodzi o 40 piąty rok to tutaj też Fundacja archeologia fotografii przybliżyła nam pewne aspekty na rachunek doskoczyć, bo 1 z wielu fotografujących ruiny i bardzo ciekawy jest przyjrzenie się tym fotografiom odejście trochę od takiej narracji właśnie pewnej poetyki ruin fotografiach, ale przyjrzenie się strategią jak fotografowie potem LTE te fotografie wykorzystywali ją historykom boskich szybko urywa, bo ona wyjeżdża, ale wielu zostało i przez cały okres PRL -u w różnych kontekstach te fotografie na różne sposoby wykorzystywali tak tak można powiedzieć Karolina Puchała Rojek kiwanie głową rozumiem, że coś go ani tutaj w lot tła do tej narracji od siebie wydaje mi się rozwód po tej pierwszej wystawie w tym, kto dużo powiedziała o tej drugiej trio Warszawa oskarża o w Timesie, że warto Innova tora ich rola propagandowa jest im bardzo mocna i im bardzo jest widoczna w tekście, który Stanisław Lorentz napisał jako takie wprowadzenie do tej wystawy ona miała absolutnie właśnie milicję taki taki wydźwięk, że to Warszawa nie skarży się tylko oskarżą natomiast w grafiku mentorskie istotne jest to żon ona to wystawa w swojej pierwszej odsłonie w muzeum Narodowym było dużo szersza znaczone miała tylko 1 część, która była tak ustalą owym biuro odbudowy stolicy to była część z fotograficznym natomiast w całą w pozostałych salach to Bóg pokazano właśnie zniszczona zbiorą muzeum zniszczone przez Niemców natomiast część fotograficzna była częścią, która później zdecydowano, że będzie podróżować nie tylko po Polsce, bo miała również swoje odsłony w Polsce, ale że zostanie pokazane za granicą inni często związane taki komitet, który w, który zajmował się przygotowaniem właśnie on przynajmniej 3 odsłon, które zostały pokazane w w Londynie w Paryżu i Nowym Jorku i Chomątowska należała do grona osób, które właśnie tam stał na czele z jego komitetu i co ciekawe ona sama mam o nim biegną mu były wykonywane kolejne odbitki znaczy to wystawa powstała w kilku seriach od razu to było dość sztuki nowoczesne myślenie o tym, żeby jednak tak właśnie bardzo mocno propagandowo uderzyć mnie nie ważą od tych najmniejszych miejscach, gdzie w tym samym momencie jeśli chodzi o same zdjęcia tom one gdzieś tam między tym między te gmin bardzo prywatną spojrzeniem na miasto, bo one jednak wracała do miejsc, które fotografowała wcześniej, który był dla niej bliskie po prostu wojna, którą miasto bardzo dobrze znała, ale też takim takim poczuciem, że na 1 robi to na zlecenie bossów to znaczy nie tak jak wielu fotografów, którzy po prostu dokumentowali zniszczenia no one jednak to robiła właśnie na nas zleceniem bocznymi od pewnego momentu, kiedy go zgłosił się do niej i mroczną zatrudnił ją do tego zadania będą mu Fundacja w dotyku książkę Kronika Arki efektów, które pokazywaliśmy zestawienie zdjęć się Human Toski Inner ich książkowej, które znało się prawdopodobnie poznał się przed wojną i która razem wykonały przynajmniej tak jest w 23300 wspólne spacery jeśli można tak powiedzieć po zniszczonym mieście i tę można zobaczyć porównać zdjęcia z ubiegłych 2 różnych charakterów 2 różnych artystek natomiast w tomie dokumentalistka te zdjęcia dostają też taki bardzo szeroki kontekst inni opisy historyczne to też jest bardzo ciekawa można dowiedzieć się nie tylko długość życia są ich Malta ski, ale także o historii tych miejsc, które fotografowała, chociaż życie komentatorskiej mamy jest tutaj taką dzielnicą narracyjną, która odpowiada nam na pytanie co się stało żona tak daleko zaszła w te wszystkie sukcesy, o których pani opowiadają nie było to możliwe, gdyby Zofia Homa Toskanii była sobą kobietą niezależną śmiałą mającą odwagę w tamtych czasach nie tylko zawrzeć małżeństwa, ale też je zakończyć 1 unieważnić, a drugie skończyć się rozwodem kobietą przedsiębiorczą, bo też sama w pewnym momencie inne nie tylko za czas za rok zdjęciami, ale właśnie prowadziła własną firmę jednocześnie, publikując w prasie powiedz nam trochę o tym, jaką była osobą był to rzeczywiście to hobby jest to co w pewien sposób też czyni te zdjęcia interesującymi to znaczy run to co dla nas dzisiejszej perspektywy najciekawsza to nie te Wiktoria na zdjęciu, które było uznane przed wojną on dzisiaj są właściwi, z którym wówczas i przyniosły sławę tak tak dokładnie taką będzie dla nas właściwie z takim świadkiem tej estetyki, która była popularna możemy powiedzieć, że trochę się wyróżniał, bo fotografowała like od samego początku, czyli używała takiego aparatu małoobrazkowego, które wówczas nie był bardzo poważany wśród artystów czy był dobry gest awangardowym ich niechęć można, by tego było powiedzieć, gdyby komandos tak myślałem służy dla nich to było głównie jednak kwestia też po prostu wygoda, ale wielokrotnie powtarzała, że po prostu to jest dla nich pozwalają zrobić jedno zdjęcie za drugim bez 1 ręką, abym podkreślała to co my oczywiście z dzisiejszej perspektywy może moglibyśmy tak to nazwać Mysona formach dobytek o tym nie powiedziała, więc może tylko wtrącę, że właśnie ta Leica jest dobrym przykładem tego jak niedobór pewnych narzędzi zgadza się z pewną pozycją społeczną i ambicjami to znaczy interesowała ją ta estetyka wszyscy wtedy aspirowali do tej estetyki natomiast one nikomu niczego tak naprawdę nie musiała jeszcze w tym momencie nie chciała udowadniać używała tego narzędzia, które było najprostsze najwygodniejsze Eko no właśnie entuzjastką raczej amatorka mu 30 dni muzyki programowej jak wśród artystów nowej rzeczowości w Niemczech tak bardzo wiemy o nim jako o partnerce w obiekcie córce żonie szefowej HR tych informacji jest w dołożyć się w tych opisach do do zdjęć na pewno one gdzieś tam psów tra ona opisy i fotografie rzeczywiście składają się na obraz Holland Boskiej na osoby, które niewątpliwie była bardzo zaradna niesamowicie apteka szpitalna w różnych sytuacjach dała sobie radę natomiast co nie zapominała był jednak tutaj też o tym, pochodzeniu, które za nią stało co znaczą one rzeczywiście wyjechała z Polski, tracąc właściwie cały majątek przede wszystkim tę posiadłość na Polesiu natomiast jednak nie wyjeżdżała Zniczem w takt znaczone nie wyjeżdżała po prostu z 1 z kuflami z dwójką dzieci, ale przynajmniej z zabawkami biżuterią rodową, którą mogła sprzedać o tym jednak nie zależy nie należy zapominać straci ona próbowała im prowadziła przez pewien czas on sam tym razem antykwariatów w Paryżu od czego nie udało się do końca nie skończyło się to sukces są głównie lokale świadczy o wolnej przedsiębiorczości w Toruniu tak to znaczy one w tym handlu zresztą sama o tym, pisała, że gdzieś tam się odnajdywała one w w czasie okupacji Warszawy prowadził antykwariat krynoliny i później próbowała to powtórzyć właśnie w Paryżu nad miastem sytuacja polityczna społeczna tempa tuż powojennym był jednak po niepokojów strajków latem innymi nie było odbiorców tak powinna na tę dobra, które próbowała sprzedawać głównie dlatego też wyjechała do Włoch, gdzie z kolei próbował prowadzić pensjonat więź oczywiście taka cały czas próbują innych organizacji życia niesamowicie z dzisiejszej perspektywy jeśli pomyślimy, że była kobietą w UE już dojrzało po rozwodzie tak jak pani powiedziała z dwójką dzieci, która nagle decyduje się może jednak w dłuższych nie udaje się prowadzić tego pensjonatu, więc wyjedziemy do Argentyna co z kolei inne zdradza pewną skłonność do ryzyka ciekawości świata, ale znów wodowane technicznej jak najbardziej tak taki odpoczynek niezależność, która nią nie jest godna podziwu na pewno w ten okres argentyńskie nieco tajemniczy wydaje się nam nie tylko oby ze względów geograficznych najbardziej odległy jeśli chodzi o informacje, które mamy o Zofii komentatorskiej czym ona nieco zawiesiła swoją działalność zawodową fotograficzną nie zostawiła tyle ner wspomnień tych obrazkowych ile mamy z poprzednich i okresów, a przecież było aż 30 lat nie do końca tak żony nie zostawiła po sobie fotografii z tego czasu na bardzo dwu fotografował natomiast te tematy tak jak zresztą ołów tej głów w tych pociągach jej twórczości na powrót stały się bardzo prywatne on próbował na rondzie scenę taka, a nawet wręcz prywatne w sensie najbliższa rodzina bardzo duże zaczął fotografować swoją córkę która w tych pierwszych na tych pierwszych w pierwszym tomie tak bardzo się nie pojawia natomiast w tym okresie właśnie argentyńskim jednak bardzo dużo zdjęć i zrobiła później wnuki to wybór ten czas, kiedy może warto, bo widzisz ona próbowała tam jest funkcjonować jako zawodowa fotografka wysyłała od razu po przyjeździe swoje zdjęcia na konkurs Sejm w prasie nawet pojawił się kilka minut kilka artykułów dostała nawet takie pozwolenie na fotografowanie Evita peron, która była wymagana wówczas dla fotografów w Argentynie to jest czynnik absolutnie taki znak, że próbowała natomiast trzeba zdawać sobie sprawę z tego jak i jaka to była sytuacyjną przyjechała Youth wyjeżdżała jako uznana fotografka właściwie u szczytu swojej kariery można tak powiedzieć głośnika autorka jest nieskomplikowana, ale jego autorka i współautorka tych 2 usta w, o których ciągle rozmawiałyśmy no, a tam wyścig musiałby zaczynać wszystko odnowa i oczywiście wiele razy zaczynała od nowa natomiast sytuacja była też trochę inna już było dużo starsza pani dzieci przede wszystkim z ceną mówi Piotr był dla innych to on przejął tę pałeczkę można powiedzieć opieki nad rodziną i nie on się mu w tym pomagała tak naprawdę i tylko te role się odwróciła mamy przed sobą 4 tomy albumów poświęconych Zofii holenderskie, które dzisiaj my rozmawiamy muzeum Warszawy Fundacja archeologia fotografii są współ wydawcami mer tej serii 4 tomów kompani polecają lekturę tych tomów lektura, która w dużej mierze jest po prostu oglądaniem zdjęć i trzymają pani jakąś podpowiedź co do instrukcji obsługi, bo to nie jest typ nie są zwykłe książki może oczywiście pójście kolejna to za domem, żeby ta biografiach Łętowskiej przez zdjęcia prezentowane, bo taka była też, że intencja i naszej redaktor prowadzący Małgorzaty Mycielski autorek książki był jednak siedzenie rodzaj takiej fotografii z tego wyłania łąk w ja myślę, że to jest książka, która w takim wypadku, a mnie złości książką dla każdego to co Karina będzie tutaj o życiu Chomentów Saskiej UE pokazuje nos z 1 strony niezwykle interesującą biografię kobiety, ale mu także and pokazuje jak pewne warunki tutaj jej i ta pozycja społeczna wspomniana na taka pozycja może być wyjściowa holenderskiego fotografki, ale też te właśnie później do zmieniających się sytuacji warunki życia jakiś znajdowała one powodują, że ona właściwie przekształca się gość trochę kameleon w tej w tej funkcji tej roli fotografki i nie jest ani też przesadnie przywiązane ona w traktuję tak jest moje wrażenie, kiedy oglądamy tę książkę żona traktuje fotografię z lekkim dystansem to znaczy IT profesjonalne zdjęcia wykonuje bardzo dobrze poprawnie i angażuje się w amatorskie, ale to nie jest jakiś konsekwentnie prowadzona od początku do końca projekt estetyczny profesjonalny dokumentacyjne jakikolwiek inny, więc ich dla osób zainteresowanych historią fotografii z kolei w myśl, że tej będzie właśnie ciekawe tereny moment kobiety, która Ellen oczywiście w Gliwicach osobowościowe temperament wielka odwaga także teatr żywiołowości co to miało wpły w na kształt tego dorobku, ale także właśnie ta szczególna pozycja tego właśnie biografia kobiety fotografki opowiedziana przez zdjęcia jeszcze bardziej wydobywa to co ja myślę, że już wcześniej przy okazji dużej wystawy poświęconej kobietom fotografką w Zachęcie zorganizowanej kilka lat temu dokumentalistki już to może było to zauważyć, że one łatwo zmieniają role pozycje porzucają fotografii na jakiś czas wracają, że tutaj te biografie i mam wrażenie, że jednak mają nieco inną dynamikę trochę inaczej się to rysuje ta książka myślę, że tutaj jej te aspekty doskonale właśnie przez przez wyższy ten szczególny projekt ani Piwowar ten poziom 4 tomy, że ta książka właśnie on dobrze teraz wydobywa także dla szerokiego grona nie tylko miłośników fotografii Warszawy MF należy miłośników ciekawej historii albo by historia w ogóle handel czy też ciekawych silnych przedsiębiorczych kobiet tak serio warto też jeszcze dodać, że w każdej książce oprócz zdjęć, których w sumie jest inna wieża jest prawie 3 dokładnie 597 opór przy tych tych fotografii inni opisów, które właśnie składają się na tę biografię wesoło koszty każdy, kto ma też esej film pokazujący, gdzie każdy, kto jest troszkę z innej perspektywy pisana, ale pokazuje taki szerszy kontekst właśnie liczy historyczne czy teoretyczne te tomy każdy z nich ma też indeks, który pozwala prześledzić i przeczytać tę książkę, śledząc losy konkretnych osób bądź konkretnych miejsc znak możemy odnaleźć np. Gabriella Chomentów, skąd na zdjęciach z wczesnego dzieciństwa i później, gdy popatrzy uznaniu przez różne inne tomy czy też zrobić to co go chciałyśmy wprost uniknąć to znaczy takie jak wspominają holenderska wracała do tych samych miejsc, fotografując Warszawa co znaczą i fotografowała ją rzeczywiście wczoraj dziś jutro i takie praktyki było pokazywane na wystawie w muzeum Warszawy to jest taki gaz, która niewiele osób FOT oglądając fotografie chętnie robi my chcieliśmy uniknąć takiego pokazywania w prostych zestawów natomiast można dzięki właśnie temu indeksowi mógł wybrać sobie konkretne miejsce i zobaczyć zdjęcia właśnie taki sposób wczoraj dziś nie tylko ludzi, ale właśnie też miejsce w Warszawie także nie zbieramy do końca tej tej możliwości porównania każdy z tomów Mateusz opis dotyczący historii samego zbioru historii tego jak został opracowany został zdigitalizowane jak przygotowane zostały te zdjęcia przez Maćka tłocznie gazu kolegi fotografii, jakie tam takie czynności już naszym materiale zostały wykonane to myślę, że dla wielu osób interesujących się z fotografią od tej strony Kinder i materialnej mogą brać mogą być interesujące czy inne prawne na bardzo wielu różnych poziomach można można oddać tę książkę ją oglądać mówi ona ma też, że tutejszy dodam wartość taką libijską chyba my w bardzo w muzeum Warszawy przywiązujemy ogromną wagę do tej strony bytomskiej i to jest 1 z takich projektów, z których właśnie bardzo jesteśmy dumni to, o czym będzie Karolina też funkcjonalność znaczną bardzo się staramy łączyć ten aspekt estetyczny nota jest pełno jest dla nas bardzo modne album z ogniem chmura nie nadaje się, by oddzielała krążka zdjęcia w nie ma piękną żółtą głową Kamila w inny drodzy państwo mamy cały pakiet dla państwa dla słuchaczy Radia TOK FM prosimy teraz maila na adres wieczór małpa to krok KSM wieczór małpa to krok KFM, a już bardzo dziękuję za rozmowę naszymi gośćmi były Karolina Puchała Rójek z fundacji archeologia fotografii współautorka serii dziękuję bardzo dziękuję bardzo i Magdalena Wróblewska z muzeum Warszawy, który jest współ wydawcą tej sali dziękuję bardzo dziękuję zapraszamy na informacje w radiu TOK FM w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA