REKLAMA

Jak sobie radzić z uzależnieniem od nowoczesnych technologii u dzieci. Dyskutują Robert Rejniak, Karolina Józefowicz, Hanna Zielińska i słuchacze

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-06-01 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
54:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM na dwudziesty druga 6 środowy wieczór Radia TOK FM przy mikrofonie cały czas Hanna Zielińska dzisiaj dzień dziecka to dzisiejsza tak konkretnie audycja nawiązuje do tego święta, choć używa państwo wiedzą, że gminy o tej porze w środę rozmawiamy o uzależnieniach behawioralnych i nie będzie inaczej dzisiaj dzisiaj porozmawiamy o młodych techno maniaka od cyfrowych młodych samotnika ach, o dzieciach, które zbyt dużo czasu spędzają ze smartfonem czy tabletem Rozwiń » w ręku ewentualnie pozostawione przed telewizorem porozmawiamy o realiach na świecie porozmawiamy o realiach polskich, ale przede wszystkim chcemy wesprzeć rodziców mecz jestem wielką przeciwniczką obwiniania dorosłych rodziców dziadków myślę że, aby wszelkie nasze błędy wychowawcze rodzicielskie wynikają przede wszystkim z niewiedzy ani ze złej woli sama jako matka ne również mamy na koncie swoich dokonań uspokajanie dziecka poprzez wsadzanie go przed bajką, kiedy potrzebuje bardzo szybko skupić się naciąć potrzebuje mnie kilku minut czy kilkunastu minut na to, żeby dziecko się nie ruszało, więc dla mnie też jest ta audycja dzisiaj jest potrzebna się będziemy rozmawiać również o tym jak i kontakt z nowoczesnymi technologiami z technologiami cyfrowymi wpływa na rozwój dziecka nel trochę się tu nawzajem postraszy my porozmawiamy czy słowo uzależnienie behawioralne czy ten termin nie jest adekwatny do rozwoju dziecka my o tym wszystkim porozmawiamy do dwudziestej trzeciej my nasza audycja jest cenne cyklem współtworzone z fundacją fundusz inspiratorem dnia w i mamy dzisiaj by w studiu Karolina Józefowicz 3 Anne, która jest też psycholog szkolny pedagog szkolny z centrum Psychoedukacji Polska Akademia świat dobry wieczór dobry wieczór w drugiej części rozmowy będziemy również rozmawiać ze specjalistą psychoterapii uzależnień pedagogiem w Robertem Renia kim mamy też dla państwa, aby informacja o tym, że cały czas dyżuruje terapeutka fundacji wspiera Torunia Elżbieta Stawecka ner można dzwonić pod nr 44440444 czwórki 044 netto z warszawskim numerem telefonu można również zadawać nam pytanie pytania na antenie nie uwagi komentarze dzielić się swoimi spostrzeżeniami czy być może bez sposobami na to jak żyć w dzisiejszym cyfrowym świecie i jednocześnie być dobrym rodzicem pedagogiem wychowawcą nauczycielem innych pod tym samym numerem telefonu w inny można poprosić o włączenie się do dyskusji na antenie 4444044 net polecam również w stronę uzależnienia behawioralne PL telefon zaufania w sprawie uzależnień behawioralnych 801889880 mecz ten telefon będą państwo przypominała no to wchodzimy w ten trudny świat kolorowy świat, wciągając również nas dorosłych świat na najpier w opowiedzmy nam dorosłym, bo dzieci być może zajmują się już o tej porze z sobą albo spaniem w jak wyglądają realia jeśli chodzi o kontakty dzieci z nowoczesnymi technologiami z o kontakt z telewizorem kontakt ze smartfonem tabletem, jaki sprzęt w ogóle są ulubione dla dzieci, czego najbardziej używają ich udział technika ja w MEN dodaje wdaje się, że powinnyśmy zacząć od tego o jakiej grupie wiekowej mówimy, bo to też się bardzo dynamicznie zmienia w erze i jej, przyglądając się dziecku tak jakby od początku chcieli patrząc na ten pierwszy okres dzieci najmłodsze dzieci do drugiego roku życia do trzeciego roku życia w wieku przed przedszkolnym w to już już tutaj na tym etapie my widzimy pewne zainteresowanie i urządzeń z urządzeniami mobilnymi, a w i mogę powiedzieć, że zdecydowanie najbardziej ulubiony jest smartfon i tablet rodzice uczyli urządzania mobilne ma zdecydowanie tak też aha rodziców to jest ważne tam FOT Gerard Dźwigała rodziców olbrzym sprzęt się używających tego sprzętu i to poprzez modelowanie jest dla dziecka wskazówką, że to jest czynność, której dzieci chcą spróbować dokładnie, gdyż jest bardzo innym ciekawe inspirujące dla takiego bardzo małego człowieka z UE są to różnego rodzaju kolory, które gdzieś przebijają z tego małego ekranu, ale i na dziecko poprzez modelowanie chce naśladować dokładnie to co robi rodzic, więc do takich nie ma już o nim smartphone i tablety, jeżeli mówimy tak, jeżeli mówimy o takim na używaniu w rzadko zdarza się, że taki bardzo małe dziecko dziecko 23 lat nie przesiaduje przed komputerem oczywiście takie sytuacje bywają, ale one są zdecydowanie spora, ale prezydent George, a właśnie i dodaje drugi zaś mogą medium jest jest telewizor czy też bajka, jaką boryka Puszcza nam na laptop dla Świętego spokoju tak tak też, że tak też się dzieje i jej dna jest zdecydowana jest zdecydowanie duża grupa dzieci, która przed ukończeniem 0203 . roku życia ma kontakt z z bajkami, dlaczego to jest ważne, dlaczego o tym, mówię mówię, że w kontekście w takiej takie sugestie takiego zalecenia amerykańskiej Akademii pediatrii, która wyraźnie, mówi że dzieci do drugiego roku życia absolutnie nie powinny mieć żadnego kontaktu z telewizją z komputerem z tabletem smartfonem w tym tak amerykańskie Towarzystwo pediatryczne zaleca również monitoring kontaktu z Żyliny ekranami dzieci w starszym wieku oraz wyznaczanie pewnych limitów czasowych o tym jak sobie radzić z tymi technologiami cyfrowymi my z tym, że nasze dzieci wychowują się w tym świecie będziemy rozmawiać jeszcze za jakiś czas, ale skoro wspomniała pani teraz amerykańskie mam przed sobą inne dane właśnie pochodzące od amerykańskiego Towarzystwa pediatrycznego opublikowane na stronie psychiatria dziecięca PL mówiący właśnie o tym co się dzieje w grupie wiekowej, które dotychczas powiedziałyśmy, że 90 % dzieci poniżej drugiego roku życia korzysta z jakiegoś rodzaju mediów elektronicznych, czyli właściwie bez winy można dziś prawie wszystkie prawie wszystkie dzieci, by dzisiejszej cywilizacji w komorze mówimy o tym, środowisku amerykańskim dzieci do drugiego roku życia oglądają średnio 1 do 2 godzin telewizji dziennie to mnie dosyć zaskoczyło bardzo dużą, ale to przy czym jest fakt, przy którym zatrzymam się naprawdę ze zdumieniem w jest następujący 13 dzieci ma telewizor w sypialni w wieku 3 lat to są stany Zjednoczone są amerykańskie badanie dna jest nieprawdopodobne do trzeciego roku życia co trzeci 3 latek ma w swoim pokoju telewizor i dalej w 39 % rodziców małych dzieci potwierdza, że telewizor jest ich domach włączone przez co najmniej 6 godzin dziennie tak to są to są badania amerykańskie, a ja mam wielką nadzieję, że w Polsce realia wyglądają trochę bardziej optymistycznie badań takich dokładnych jak badania amerykańskie w Polsce dotychczas, jeżeli mówimy o tak małej w małych dzieciach o oglądalność na taką skalę po prostu nie ma, więc też tutaj nie możemy operować takimi danymi i Jateż byłem w dni chciałbym zwrócić uwagę NATO to od czego pani zaczęła 90 % dzieci korzysta z jakich urządzeń multimedialnych tam było tak w BU no właśnie moim zdaniem warto zadać sobie pytanie co to znaczy korzysta, w czym mówimy tutaj o takim incydentalnym prawda korzystanie czy mówimy o notorycznym korzystaniu dla mnie to są bardzo ważne kwestie, ponieważ też nam jestem za tym, aby nie demonizować tematu tak zgadzam się do rozwoju dziecka do 0203. roku życia, kiedy ono jest w takiej fazie potrzeby ruchu potrzeby z poznawania świata z wszystkimi zmysłami i sens corocznie w ten ekran czy to telewizor czy to smartfon czy to tablet jest absolutnie niepotrzebne, a wręcz szkodliwe, o czym pewnie jeszcze będzie mogła charyzma wręcz szkodliwe, jeżeli jest nadużywane i tylko, że jeżeli co się zdarzy nam nie wiem 2 × w tygodniu, jeżeli coś się wydarzy 3 × w tygodniu i trwa to 10 minut ale, toteż myślę, że nie ma co co co tutaj prawda robić z takiego używania czy chcemy się państwa uwrażliwić, a nie przewrażliwieni tak tak dla mnie to jest bardzo ważne, ponieważ też pracują z rodzinami w wiem, że dzieje się tak w rodzinach, gdzie jest rodzeństwo, że mamy np. dziecko, które ma 7 mamy dziecko, które ma lat pierwsze dziecko, które ma lat niespełna 2 w bardzo trudno z perspektywy rodzica jest wiedzieć po rozdzielać i też oczekiwania wobec nich rozwiać ich bardzo dokładnie zadbać o to co każdy z nich robi ja też niechęć test do końca potrzebne oczywiście jestem za tym, że rodzic powinien towarzyszyć i czuwać nad tym co się dzieje, ale też no mam zgodę na to, że taka sytuacja, że dwulatek trzylatek od czasu do czasu zerknie w ten ekran czy dotkniętego smartfonu możesz się za dzieci to absolutnie nie jest koniec zmian teraz nasi słuchacze zatrzymali się przy tym stwierdzeniu od czasu do czasu i znając ich wiem, że się zastanawiano, ale tak dokładnie 2 × tyle czasu od jakiegoś czasu to znaczy w jakim wieku ile czasu będzie nam jako rodzicom łatwiej wiedzieć czy przekraczamy niebezpieczną granicę czy nie no dobrze wiem, że łatwo nam w ogóle się żyje i funkcjonuje jak mamy takie ramy bezpieczna na sam w przypadku tych nowych technologii dla mnie to jest mój punkt widzenia dosyć trudne to daje jednoznacznego coś takiego sprecyzowania ja powiedziałabym, że faktycznie dobrze by było, gdyby za tego drugiego roku życia kontrakt z małego dziecka z urządzeniami Mortimer medialnymi jakimikolwiek był incydentalny i tutaj z mocnym naciskiem incydentalne od czasu do czasu, jeżeli to się zdarzy i na stres no ale jestem za tym, że tak małe dzieci nie powinno być zapraszane do spędzania czasu w ten sposób w Darek następna grupa wiekowa, czyli dzieci w wieku przedszkolnym od trzeciego do piątego roku życia psychologowie pediatrzy tutaj mówiono o tym, aby ten ich kontakt był w granicach 1 godziny dziennie to i tak jest sporo tak tylko mówimy o 1 godzinie nominując telewizja tablet tak wyznaczoną przez dno razem tak najlepiej też oczywiście, jeżeli to nie jest ciągiem w, jeżeli to jest gdzieś tam jakiś odstępach czasowych co o tym w wieku przedszkolnym, czyli od szóstego roku życia notą możemy mówić o 1 , 5 godziny maksymalnie 2 godziny to jest taki czas dla ucznia to mamy pewne ramy, w których my jako rodzica możemy podejmować się pewne decyzje być może inspiracją dla państwa będzie również fakt inne, którym Bill Gates podzielił się kiedyś, opowiadając o tym jakie wyznaczył sobie zasady jako ojcu gminy tworzącemu świat technologiczny świat cyfrowy Otóż on dzieciom pozwalał siedzieć przed komputerem swym dzieciom do godziny dziennie i to niezależnie czy miał kilka lat czy kilkanaście takie były sztywne zasady w jego domu dla mnie te zawsze inspiracja zastanawiające, tym bardziej żony głośno mówić tak, żeby te tak jakby niestety nie jest tajemnicą żaden sposób nie nakłaniał do tego, żeby dzieci spędzały w inny całe dni przed ekranem komputera Dell, dlaczego to jest takie ważne by, dlaczego dzieci powinny mnie spędzać swój dzień na aktywnościach innych niż bierny odbiór treści nie jest różnego rodzaju urządzeń elektronicznych mamy już tutaj również dane ze świata nauki co się dzieje, kiedy mózg dziecka oczy dziecka są wystawione na obrazy z monitora, którego częstotliwości odświeżania netto 120 gigaherców być może państwo się nie zastanawiają nad tym na co dzień, ale to oznacza dokładnie, tyle że ta wiązka ten obraz odświeżane jest przebiega przez ekran 120000 × na sekundę w WUP roszczeniu to oznacza, że w ciągu sekundy mózg dziecka oczy dziecka otrzymują dość dokładnie tyle impulsów oczywiście nie jesteśmy w stanie świadomie go zarejestrować oko tego nie jest winny wstanie zarejestrować, ale jest to niezwykle wyczerpujące z tą niezwykle męczące to, że dziecko ulega pewnemu mechanizmowi niemal hipnozy unieruchomienia, aby wciągnięcia właśnie podobnego wrażenie ma 6 jest uzależnienie wynika z tego, że beta angażuje po prostu Best z całą cały wysiłek umysłowy, ale tak naprawdę męczy, bo dziecko od ściągnięte od takiego ekranu reaguje nerwowością staje się nadpobudliwe ruchowo inny bardzo często staje się wrażliwe potem miewała okresowe do zaburzenia koncentracji mało tego spotka się również takimi badaniami, które pokazują, że im więcej kontaktu kilkulatków psy ze sprzętem elektronicznym ten późniejszy rozwój rozwój mowy w, więc już nie mówimy tylko o tym, że jest neutralne, ale wręcz jest to szkodliwe po prostu dla rozwoju tak będąc przy rozwoju mowy to tak bardzo duże badanie potwierdza to dlaczego tak się dzieje w ponieważ, a patrząc na tron tak jak pani powiedziała przed bardzo szybko migający ekran nowy mózg dziecka dostaje dużo bodźców, a dokładnie prawa półkula, ponieważ za takie przetwarzanie obrazu odpowiedzialna jest prawa półkula ona jest mocno stymulowana, a co za tym idzie lewa półkula, czyli druga część naszego mózgu, która odpowiedzialna za mowę po co znajduje się ośrodek mowy pracuje wolniej ona jest spowolniona, a w skrajnych przypadkach może też być zahamowana i to jest też ten wpły w tak już neuro biologiczne na nasz rozwój na rozwój mowy też często ja słyszę od rodziców no dobrze o kraj, ale przecież, kiedy mój syn moja córka ogląda bajkę na to czym są słowa tak nie ma interesu one kupione, a ona się uczy koncentracji Harald północ o nas słyszy ona ona rozumie przecież były tak tylko o to jest to co my widzimy na zewnątrz, a trudno sobie wyobrazić właśnie ten kawałek neuro biologiczne to co się dzieje w środku z porządku jest zainteresowanie, bo kolory, bo szybko się nie dającego obraz, bo akcja która, który jest na ekranie wciąga i UE i prawa półkula bardzo bardzo tego potrzebują na przetwarza w nową mówi się pięciokrotnie szybciej niż w takim świecie realnym, a w świecie, gdzie mamy twarze działamy zwykłe sytuacje społeczne, a więc może, więc co coś co z tego może wyniknąć to też nie chciałam, żeby zabrzmiało, że tak jest zawsze, ale faktycznie rozwój mowy o takich dzieci może być opóźniony tak może następować wolniej przypominam, że cały czas dyżuruje terapeutka z fundacji inspiratorem Elżbieta Stawecka pod numerem telefonu 44440444 czwórki 044 to jest warszawski numer telefonu do naszego studia nerwy można porozmawiać poza anteną z terapeutką lub można włączyć się do naszej rozmowy inny na antenie zapytać podzielić swoim doświadczeniem ze swoimi uwagami i teraz, o ile znam naszych słuchaczy dalej w to wiem, że wśród nich są tacy, którzy mówią zaraz chwileczkę, a aplikacja edukacyjna, a aplikacje uczące języków uczące odróżnienie kształtów podsta w matematyki aplikację my nawet czy uczące kooperacji czy wyzwalające jakiś empatyczny i inne odruchy, a gry wideo, które czy komputerowe, które nerwy, gdzie się wyzwalają w nas ducha my odpowiedz na takiej pozytywnej rywalizacji grupowej czy cieczy w zespole co z tym wszystkim w miesiącu zaczniemy może też aplikacje, a on, jeżeli są to aplikacja, która te zostały wymienione matematyczna tak czy aplikacja językowe Okaj ja mówię o kraj w UE tylko chciałabym zwrócić uwagę na 3 rzeczy po pierwsze, w, a on takie aplikacje są odpowiednie dla dzieci w wieku przedszkolnym w dla dzieci, które mają lat 4 lat 5 tak panie dla takich, które mają z lat 233 Mendes pierwsza, ale też sprawa druga sprawa z Manchesterem czasu, którym mówiliśmy jeżeli, jeżeli moje dziecko korzysta z takiej aplikacji 20 minut 30 minut są kolorowanki i są skleja Anki różnego rodzaju w porządku, jeżeli ja jako rodzic towarzyszy dziecku, czyli uczę takiego też ARM wzajemnego korzystania to nie jest czas, gdzie moim małym przedszkolach jest sam ze sobą z alergią branża bardzo, ale dla chciałabym tutaj wystąpić w imieniu tych rodziców, którzy właśnie dlatego włączają tę bajkę, bo potrzebują już do łazienki, bo podszyła się wykąpać i wiedzieć, że ich półtoraroczne czy dwulatek w tym czasie nie zrobi sobie krzywdy, a wszyscy wiemy jak to wygląda, kiedy dziecko ogląda bajkę spustu nieruchome albo potrzebują wykonać służbowe telefony i potrzebują tej ciszy no prawda jest taka, że rodzice zauważając jak dziecko reaguje na parkiecie, siedząc w unieruchomieniu jak wyjść pną się na na granicy jakiegoś transu właśnie wtedy włączają bajki, kiedy nie mogą towarzyszyć temu dziecku ja wracam do tego, że jeżeli ktoś będzie działo od czasu do czasu to w porządku, ale jeżeli test codzienna stała praktyka czyni robi z tego nawyku realny dokładnie to wtedy nie służy ani rodzicowi ani ani dziecku jestem takiego zdania, bo też dziecko bardzo szybko zorientuje się, w których momentach korzysta z tego co jest dla niego bardzo atrakcyjne w porządku tak się może zadziałać jak ja też mam na to zgodę, że kiedy dzieje się coś co wymaga mojej uwagi i ja o własne dziecko musi zostawić to tak droższe tylko tak jak mówię wracam do tego uważam, że niedobrze jest żal jest to codzienność, jeżeli jest rutyna, jeżeli tak się dzieje, a tak się dzieje zawsze mamy również informacje ze świata nauki im mówiąc o tym, że pewna część aktywności na rzecz dzieci związanych z kontaktem ze sprzętem elektronicznym nie tylko nie szkodzi, ale może być korzystna tutaj mam przed sobą art. Ma rcina Polaka, czyli to jest bez lidera aktywista społeczności Super Super belfrzy PL na portalu edu newsy opublikowało niedawno artykuł nie w maju tego roku zatytułowany gry wideo nie mają negatywnego wpływu wpływu na psychikę dzieci oczywiście wielka dyskusja się rozpętała pod tym artykułem, ale jest to były i jest to inspirująca interesujące zastanowić nad tym napis opisane jest to badanie, którym objęto dzieci w wieku od 611 lat głównie w krajach europejskich na wyniki tych badań zostało opublikowane w marcu tego roku w brytyjskim magazynie, którego tytuł można przetłumaczyć jako psychiatria społeczna jest epidemiologia psychiatryczna, a następnie do badania zostały inne przedstawione na ekonomię inwestycji, ale również kim psy kole czy w Londynie i tutaj mam wypowie się jednak 1 z prof. Kaczyńskiej z z uniwersytetu Columbia, który mówi tak myślę, że mamy do czynienia z pewną ewolucją grania w nowoczesnym społeczeństwie gry wideo są obecnie częścią normalnego dzieciństwa nie jest już także dzieci, które spędzają wiele czasu na grach są wyizolowane mi techno maniaka mi obserwujemy, że dzieci, które dużo grają dobrze się integrują społecznie są nastawione pro społecznie dobrze funkcjonują w szkole i nie widzimy żadnych niekorzystnych skutków dla zdrowia psychicznego przynosi trochę mnie to zaskoczyło oczywiście są zupełnie nie zgadzam, ale mówi to pani profesor w takie również nie zgadza się całkowicie systemy artykułem znowu ja też pensum uwaga co to znaczy dużo o tym, jestem też przeciwniczką stawiania takich bardzo kategorycznych taras gry służą gry nie służą dla mnie to nie jest czarno-biały, bo w, ale ja zgadzam się inne są takim zdaniem z tego artykułu, który pani przytoczyła, że faktycznie, które stają się takim naturalnym elementem dzieciństwa młodych ludzi tak w porządku tylko w myśl, że z perspektywy rodzica, a warto pamiętać o kilku takich elementarnych sprawach pierwsza to jest dostosowanie grę do wieku dziecka, bo co innego jest o czym mówiłyśmy, czyli raczyli aplikacja edukacyjna która, jeżeli są w odpowiedniej ilości dozowane faktycznie są sprzyjające dla dla dzieci nawet tych w wieku przedszkolnym w lasach nie mamy grę i teraz gry mają swoją kategorię wiekową mówimy o grach 7 + 12 + 16 + 18 plus, jeżeli uczeń klasy drugiej trzeciej w Maladze 89 par gra w grę, która jest odpowiednia dla niego wiekową mieszka w bardzo popularnego Minecrafta ten gra ostrą grę w też odpowiedniej ilości czasu i poza tym ma inne aktywności to w porządku tylko ja w swoim oświadczeniu też doświadczeniu w lot projektowym w projekcie, do którego robiliśmy badania brzdąca w Realu spotkała się z tym, że z moim Krafta w nim Django a gdzie wraz z krajem dzieci w wieku przedszkolnym z czego to wynika to jest bardzo ciekawe czy nas z tego, że do dzieci tak bardzo by zaspokajają jakichś tajemnicza swoje potrzeby poprzez kontakt z tymi grami czy z innymi dziećmi, które w to grają tu chodzi o wspólnotę, by pokoleniową czy może chodzi o zupełnej nieświadomości opiekunów rodziców myślę, że wszystko po proszku, ale on w w rodzinach, w których mamy tak jak powiedziałam wcześniej dzieci w różnym wieku często się dzieje także po prostu to najstarsze to zainteresowanie przynosi do domu, bo w dana gra jest popularna w klasie w alei za tym ciągiem idą też młodsze dzieci w późniejszym dana gra jest popularna w grupie przedszkolnej więc, że mówi się do niej żywiołowo i dużo koledzy chcą euro i mi dziecko przynosi takie zainteresowanie do domu i tutaj wkracza rodzic, a które no albo pozwala albo nie pozwala albo pokazuje albo nie pokazuje test trudny kawałek albo też mówiono tak jak my tutaj pani zaznaczyła pewnym danej grupie społecznej o tym, że, jeżeli ja jestem w danym temacie to jak do tej grupy należy, jeżeli nie jest w temacie diagnozy grupy nie należy tylko o wizja jak wymiana bardzo dużą uważność zna jednak te oznaczenia wiekowe, które są przy wyborach jest to taka zewnętrzna niezależna informacja taka podstawowa można powiedzieć o dostosowaniu o dostosowanie do wieku psychologowie i ciała, które się sprzeczają, że to są naciągnięte i t d. tak dalej co te dostosowania wieku ale, ale myślę, że jako taki pierwszy punkt orientacyjny dla rodzica jest to informacja ta konkretna informacja połączyliśmy się telefonicznie z Europy z Robertem Renia kim specjalistą psychoterapii uzależnień pedagogiem ekspertem krajowego biura ds. przeciwdziałania narkomanii przy Ministerstwie Zdrowia dobry wieczór dobry wieczór państwo i teraz w tej części rozmowy chciałabym już przejść do kolejnego etapu numer kolejny poprzeczkę jeśli chodzi o spiętrzenie się problemów kontaktu dzieciaków z mediami elektronicznymi nel co w sytuacji bez, kiedy możemy już mówić o uzależnieniu ner i jak sobie radzić, ale najpier w chciałam pana właśnie jako eksperta od uzależnień poprosić o definicję tej sytuacji o symptomach bardzo niepokojące czy też takie, które powinny być niepokojące dla rodziców, kiedy możemy już mówić o uzależnieniu ne i właściwie czym możemy mówić o uzależnieniu np. przedszkolaka czy życie dziecka w drugiej trzeciej czwartej klasie dopiero w grudniu możemy pomóc ja Piotr Mandrysz odnosił przede wszystkim o takich rzeczy, które nam praktyki i średni koszt do poradni naszej trafiają trafiają rodzice z dziećmi w wieku do mniej więcej o 0807. 0809 . roku życia, ale tak naprawdę największe problemy pojawiają się, kiedy do ich okres gimnazjum albo nawet koniec gimnazjum i wydaje mi się rzutuje to co dwa-trzy lata za późno pani to już będą działania różnego rodzaju interwencyjne albo trzymają go od techniki uzależnienia od gier komputerowych no bo one generalnie tak tak, a MPK wychodził niby ona tych partii taki graniczy z takich osób Grey, który po zaczyna powodować różnego rodzaju szkody psychiczne społeczne nawet kilka takich zaniedbań jeśli chodzi o szkoły obowiązki hobby inne rzeczy, które wymagają większej aktywności na ING brak możliwości takiej powstrzymywania się od tego grania LO im świadomości tych szkół, czyli np. sobie taki uczeń drugiego gmachu bierze ona naukę do nich musi chodzić na treningi np. gdy rezygnuje z tego godzinowej wrażliwym momencie, kiedy nie ma dostępu do tej gry albo ciągle ich kilka pompowany myślenie na temat tego ktoś go dalej dzieje no i Węgier Czech, ale niech go pompy wypiera i próbuje odkręcać kota ogonem niech się mówi rodzicom wmawiać, że n p . o ile ma 7 zagrożeń celowi, a nie wynika z tego, że sięgnął po przed komputerem i g tylko, dlatego że na oboje kłuje w taki przedmiot ich czeka ani gdzie hoduje tam po 1 nie ma nic prostszego dla takiego gimnazjalistę, żeby udowodnić rodzicom, a nawet Indiom dostęp do gier Agi chowają komputer, bo przecież może się nadal nie uciekł i udowodnić, że ich komputer nie on i tak ma konto w kolejnym np. PN sztuka im Nairobi do MKOl tygodniu przed 2 jedno Ion, a i formę mówi o nową strategię nie działa nowa strategia realnie działa, bo wytrzymać nie uczeniu się można dłużej niż wytrzymać przy uczeniu się próba odwrotu od takich jak ja tu się wolnym przesłuchuje po oczach innych kuchni tam chodziło no i tak się zastanawiam, bo tam padały takie hasła jeśli te dotyczące tego, że od najmłodszych lat wiek dzieci i mają do MCI właśnie można zrobić, że nie ma mowy chodzi do łazienki, żeby nie kocha ogień to nie robił w tym czasie był, gdy wchodzimy do głowy krwawienie RR jak rodziców wybierani z chodzeniem do LM jest w wieku od tabletów Filipa von Trier dania nie wiem naprawdę o gejach nieobojętne dla jego rodzice wybierali magister dziki szły do szkoły nie miały przychody z telefonów to jest rodzaj rolnictwa i nie było chyba był jeszcze było wiele takich którymi skrzyżowanie ulic niebyły tylko 2 z nich mają w Chinach Robert Królczyk oraz dla całej grupy, a Albert Wilhelm no ale biegły lekarz nie popadać w ich do skrajności lustro nie nie można już nic zrobić, żeby dziecko musi być non stop zajęte i t d. no i jak je tylko nie uczy się tak jak tam pani wspomniała, że on Leonkiewicz wielkomiejskich stąd, że wyniki bajki no chyba no no jak była telewizja robotę, by były też w liczbach od lat premier League one budżet tych ubiegłego stulecia jest ściśle reglamentowane ani wiernej żony na niewiele ich było nagminne są w Polsce i była to atrakcja, a nie robić obciachu nie było to coś dodatkowego mieli dzieci wyjeżdżały na kolonie do jakich Anchim dodatkowym bajki puszczane wielkiej ideologii zawsze to była jakaś atrakcja z nich okazuje się oldboje Zielonek karą dla niektórych dzieci w porze, jeżeli będzie śnieżenie odrobił lekcji to będziesz musiał wyjść na euro podaż i wi-fi i kamienie golenia i a otwiera drogę no tak wszyscy znamy te puste podwórka za swoim oknem i łapali się za głowę przypominam sobie własny harce BU grupowe osiedlowe w tym ale by to co myślę dzisiaj dla nas najważniejsze to ten moment, na które pan wskazał w LM przegapienie pewnych symptomów już tych dzisiejszych realiach pustych podwórek wspomniał pan o tym, że rodzice, owszem, przychodzą, ale w momencie, kiedy z o kilka lat za późno inne loty w skrajnych sytuacjach zastoju w planach w tej chwili kibic może i tak miałby ją i być może jakiś programową i być może artykułom w różnych czasopismach pojawiają się jakiś Turek Home opisane sygnały ostrzegawcze, jeżeli uważają Ham United skoro i tak zachowuje się tak jak się zachowuje tak ulegało, jakby w tych momentach -li GI otrzymają działa ich na moment, kiedy jest stała zbliżanie się do tego, by dzięki szalonej wizji no, czyli np. sprawdzają się nie koniec okienka od tego komputera Apple Google, a i wymyślać jakieś nowe zajęcia się one właśnie ich jak i nagrody i tak niespokojne tak niedokładne ich jak żyli jak reaguje na to, że ma przy ich na kolację np. albo Legii jedziemy teraz, bo do do znajomego cioci Lidii Holik tryb i higieny na na przejażdżkę na rowery jak wielką mówienie, że ich niszczenie albo coś tam, a i tak naprawdę siedzi przed ekranem, bo musi ich, bo musi dokończyć kilka jego rzecznik PGG uważa taką wrażliwość zniechęcenie albo właśnie ich dom jest do tych apatyczne i takie, że był wygląda na to, że jest chory i nie wiem co się tam czekały rodziny hamuje rozgłośni będą od tych, których członkowie Lechii dotuje mówiła mi się ożywia, kiedy Lotto wybieramy się wracamy do domu nagle znów promienieje w tym roku na sali to jest jakby objaw biegły pokazywania tego, że to pokazywanie że, żeby o zaaprobowanie tym komputer premier, który by było silne ruchy no to już wiemy jak, po czym poznać sytuację niebezpieczną przechodzimy do następnego etapu co robić dziś jedynie tam jeszcze 1 chciałem Henrykowi Stokłosie prawda nie wiem 90 % wyższe składki, kiedy ich problemy lampka ostrzegawcza mam nadzieję, że jakiś rodzic słuchają tego, że kiedy mama trafi jedno dziecko, mówi że nie może przerwali gry i mama ponosili herbatkę i kanapki w WGI DM, mimo że w ramach zajęć przed komputerem tak właśnie wchodzi któryś z nich, mówi że możesz grać jeszcze godzinę, bo je obiad godzina i konie i nie może jak liche 5 minut kończył grę, bo przechodzi droga zaczyna grać dalej boję się na 15 minut tylko tak naprawdę rodzice mają przewagę Rudnic ze składką za internet możesz być złożony właśnie nad tym bym chciała zastanowić, bo mówimy tutaj o dzieciach, które by w dużym stopniu chcą już być samo stanowiąca osobie w koszu modę nastolatki im te, dla których rodzic jest przeciwieństwem jakiegokolwiek autorytetu i ta przewaga rodzica topnieje gdzieś jak dziecko nie na 8910 lat na oczach przerażonego rodzica i torze rodzice powierzą, odcinając internet to oczywiście jest pewna realna groźba, ale ten dzieciak ma mnóstwo znajomych ma smartfona ma różne inne możliwości i co najwyżej obrazić się na tego rodzica i po prostu nie będzie go, by całymi dniami w domu, gdyż będzie na tych grach w grę komputerową w u swojego kolegi, by przesiadywał w, a do tego jeszcze bardziej pogorszy swoje relacje z rodzicami są w tej chwili przypominam sobie rozmowę z ze swoją znajomą, która powiadamia swojej trzynastoletniej córce, która po prostu ma przerośnięty smartfon do dłoni zaczepia z nim jest z nim chodzić do toalety z nim nie do szkoły my i właściwie Born z bardzo fajna dziewczyna to moja znajoma bardzo fajna koleżanka i obie zachodziły w głowę co tu zrobić, by jakakolwiek próba zwrócenia uwagi nauk kończy się takim typowym trzynastoletni Burg niem się w najlepszym winny wypadku, a tam się toczy całe życie tam są te towarzyskie kontakty my tam są lalki tam jest Snapchat ona jest obecna cały czas właśnie za pomocą go przerośnie tego smartfona w swoim towarzystwie no, więc jak dziecko 13 letniemu ani 53633 letniemu, nad którym rzeczywiście mamy przewagę nie w sytuacji, kiedy już jest właśnie trudno w tych sytuacjach, z którymi ma pan do czynienia jak tutaj pomóc jemu i sobie Renata Rusin dalej interwencji terapia rodzinna mówi pani o czymś takim przecież nie poglądów, a w wieku 13 lat smartfona i przyrósł nagle z kilku innych kolumn takie łatwe jak Muchy mają w reakcji na euro już nigdy się chorymi dziećmi tylko tak naprawdę takie linie kolejowe przygotowywane, jakby grubych dorosłych, który trwa kilka lat później, w czym skorupka za młodu nasiąknie i t d. tak, jeżeli ich dziecko Matylda modelowane żeglugi kanału od pół na telefonie Wołów telefonem na każdych światłach czerwonych i Tomek Kammel odmawiają po chwili jak w hoteliku ona ma po prostu dobrze jak takie baloniki i chyba że nigdy nie rozmawia, bo jest zaabsorbowany tym urządzeniem tak naprawdę my dorośli modelu wiemy też kontakt z takimi urządzeniami, a później pod tak naprawdę dochodzi do tego, że jest kontrakt media jest terapia rodzinna wszystkich, którzy uczestniczą w życiu i ich z jakich w sparingu uzależnieniu różnych innych również tak dokładnie czy to znaczy, że rodzice takiego dziecka podlegają mechanizmowi współ uzależnienia również 8 dostosowują do tych Tłoki dania Anglia i w takich skrajnych przypadkach dowiaduje się, że najpierw przychodzą sami rodzice, bo nasz wynik niech w ogóle nie wiadomo brak istotnych i w ogóle nie widzi problemu próbowaliśmy tego, czego tak do tego, czego oni działa jak ostatnim razem małżonka mąż zabrał komputer on demolował pokój albo imię wyszarpnął się, że albo gdzieś tam połowy pechowo podkradała albo przechodzi gdzieś tam podłączał Washington próbuje ich różne takie rzeczy wyłącznie walką nie wiem jak i otyłością lub zniszczeniem rzeczy no naprawdę ja mówię kurczę lekki opór polis w szkoleniach z kilkoma laty sąd będzie miał w Chinach jego 2 miesiące po to, by, a może jednak uda się państwu workami boi się udało nam winien prycha jako jego obrażano Greg Hancock w chwili wniesienia odwołania o nim mówili zdemolował ule cały blok raz pierwszy taki voucher, o którym myślałem, że na 10 lat ani Harnaś jednak o wiele bardziej i około pół partery wielkich jak sobie wyobrażałem, że pomoże, w jakich wyrośnięty właśnie na podatek, który tutaj no nie wiem wszystkich kół kolejowych rządzi w obu grupach jedno jak i rodziców i dziecko potrafi ich zmienić swój obraz także w błąd, bo czegoś nie wolno zrobić, bo ktoś tam, bo ktoś Anglikom różne prawo, które dziecko pobierało Chin i handluje złości się wymuszała manipuluje, a rodzice trochę ich tak krok po kroku właśnie się odbywa właśnie takich uzależnienie wchodzą jeszcze tak naprawdę do tego dokładają Błoch nawet kupują nowych szans powiela podłoże będzie spokojniejszy sposób tak naprawdę wielką dolewają oliwy do ognia Bardot po z kwituje odpady konie albo jakaś interwencja terapeutyczna media w ruinach, żeby utrwalić odnowa pewnego hałdy, który jak się okazuje bardzo dobrym, bo jeżeli chodzi o urokach komputer nie ma nie ma, czyli ich brakuje jest potrzeba jestem ciekawa tego kolejnego po kroku, czyli samej formy terapii czy to jest mezoterapia, aby ta, którą pan stosuje podobna do terapii uzależnień behawioralnych innych czy też specjalna terapia ma przystosowana do psychiki młodego człowieka no oczywiście, że boję, że to on ma od niego kolejne metody i tak naprawdę nerwowo ich behawioralnych po to, traktujemy go raptem kilka lat doświadczeni w terapii w ME w mniejszym lub większym skutkiem in i tak naprawdę każdy z każdym rokiem 231 w bok obrony, że o niemiłych sytuacji rodzinnej od ciała tułów rywala i które Hołub tak jak oni tutaj wspomniała o jej kolan Kujawiak k uważam, że jeżeli chodzi o dziewczynę był bardziej właśnie uzależnienie od od portali społecznościowych od wydobycia łupków w internecie miał w ogień lajków i t d. większość i tak w proporcjach powietrzne większej od 14 dziewczyna huk po kolei gry komputerowe pierwotnie w 80 Cohen 90 o złoty i emituje też ma wejść do podkreślenia to, że premier komputerowych pierwszym krokiem było hazardu tak, bo złoto jest kupowanie, bo jest doładowywania różnych kont, których sprzedaż o sporcie takie łagodne zejście w kolejnych latach rosły nałóg, ale wie pani, żeby do partii już na nowego ona napotkać w 1 z nową Zieloną Górą ja uważam, że i tak nie bezpieczniejsze, jeżeli chodzi o wyróżnieniach gry online nie te, których on na płytach, bo one się kończą mają swój scenariusz ich boi się ich raz 2 na 3 na 34 osoby a nie cichych kolegami w internecie całego świata odbieranie ich drużyny za każdym razem winnej o ich imienników z ramienia o wiele bardziej atrakcyjniejsza no i po ogłosi się go o pewnych moralnych i osoby, które mają w nich hierarchię wartości ich ubywało, ale van Marwijk podatne na upowszechnienie się osób o Gierek i jego poczucie wartości praw aura rock and Furious Love Allah lekkich aut ile ich apel powiedział, że w krajach wyżej, a będzie ich ochronie bajek na narkotyki wyciągać pieniądze, bo ja KO rycinie rodziców chcących sprzedać nawet swoje rzeczy, żeby ich doładować konto lub oczko jej i kupić sobie kolejną po bardziej, że i t d. i są nieusuwalne o niskiej samoocenie czystego można wywnioskować, że skłonność do uzależnienia od gier komputerowych czy innych czynności, by związanych z internetem czy inny sprzętem elektronicznym czy ta skłonność jedynie jest nabyta ani wrodzona czy jest także niektóre dzieciaki po prostu rodzą się na inne z takim temperamentem być może to są samotnicy być może nie potrafią inaczej nawiązać kontaktu z innymi ludźmi czy w ogóle nie mają potrzeby kontaktu ze światem czy jednak to są wyłącznie takie bodźce, które odbierają od rodziców są są zaniedbane my albo ich poczucie własnej wartości nie rozwija się prawidłowo z różnych powodów drewno to odpowiedź nasuwa się w ten sposób ironii na 2 i Jurek dziecko dostaje tablet, by ich gry i t d . bo rodzice niepełnosprawnych nie bał się nie rozmawiali tak dalej i jej zespołu szkół i przejmuje komputer no bo no, bo po bab Amro Holding później niechlubnego grona nie czuję potrzeby, bo wszystko Homo, jakby znajduje znajduje w sieci albo chcą albo w grach, jeżeli ich kołu polskiego długu Włoch Hiszpanii rozmawiało się, że jeżeli chodzi jakich ma inne zajęcia rozwojowe, że komputer może być, jakby dodatkiem elementem tylko bycia dzieckiem tylko kwestia komunikowania się, by skwer Jana rozmów nawiązywania kontaktów była ich, jeżeli dziecko chodzi ten okres dojrzewania, które tutaj mówimy, że rodzic traci kontrolę nad głową mało wytrzymała być przewożone takimi środkami, jeżeli ich, bo oni na koniec podstawówki na jego innej szkoły Norwegii, bo gimnazjum w innej gliny lub ich nie było ich spotyka się ich spotykam nowych ludzi no bo ich naprawdę przed wielkim wyzwaniem jak sobie poradzić, gdy wcześniej był on tego nie zauważał nie potrzebował, bo bank jest mało wieźli go notuje dużo pokazać nowe umiejętności było poczucie humoru rozmawianie na różne tematy nie tylko na PL Bema w związanych z grami komputerem, by obrót, albowiem w nowym środowisku kobiet o wiek tych bajek do podobnego obie 1 i tworzą się takie gwiazdy tylko ewentualnie Triady od wspólnych zainteresowaniach na jej rogu tych moich klientów w jego ekipie mówiono, bo tak naprawdę większość z nich 12 kolegów, którzy odparł trochę się pojawiają w domu, a tak naprawdę elitarne grono kupiono 15 lat mogliby się jej poligon, w jakich tutaj słyszymy że, w jakich spotkanie na wycieczkę klasową nie chciał jechać, bo ktoś panu, gdy babcia tytuł pojechał na obuwiu tabletki ogół warunek rząd w ogóle pojedzie albo już 2 letnich blokach biegnie Inter i przyznam, że widuję takie przypadki my w swoim bliższym lub dalszym otoczeniu faktycznie jest to element pewnej rzeczywistości, tym bardziej gdy nasza rozmowa może się okazać się bardzo przydatna przypominam, że cały czas dyżuruje z nami terapeutka z fundacji inspirator Elżbieta Stawecka pod warszawskim numerem telefonu 44440444 czworga 044 bardzo dziękuję za tę część rozmowy panu Robertowi był z nami Robert Rejniak specjalista psychoterapii uzależnień pedagog ekspert krajowego biura ds. przeciwdziałania narkomanii przy Ministerstwie Zdrowia, a z nami w studiu bez cały czas jestem bardzo przepraszam cały czas jest pani Karolina Józefowicz 3 Rennes centrum Psychoedukacji Polska Akademia świat pedagożka psycholożka obserwowałam panią w trakcie rozmowy z panem Robertem głównie widziałam kiwanie głową mury i potwierdzanie, by tego wszystkiego, o czym mówił pan Robert z własnego doświadczenia takie tutaj w 100 % zgadzam, ponieważ to co robimy i też projekt, który stworzyliśmy on właśnie wyrósł z takich z takich naszych wniosków dla pani namyśli projekt brzdąca gra ładnie tak ale, przyglądając się temu co się dzieje w kontakcie dzieci w wieku szkolnym z nowymi technologiami stwierdziliśmy, że kraj, ale my mówimy już o problemie którzy, który istnieje, a jeżeli mamy mówić o profilaktyce to należy zacząć od początku należy zacząć od dzieci najmłodszy i wtedy wracamy już go kilka lat kilku lat ładnie brzmi dokładnie w inny należy zwrócić to ich rodziców do tego żeby, żeby ta profilaktyka miała jakikolwiek sens ale, żeby mnie też nie demonizować nie straszyć, ale przede wszystkim pokazywać pokazywać jak dobrze korzystać z nowych technologii jak właściwie używać tych urządzeń, które teraz są tak bardzo mnie tak bardzo dostępna dla stąd też właśnie pomysł na ja myślę, że doskonałym ćwiczeniem dla wszystkich rodziców dzisiejszych rodziców jest przypomnienie sobie własnego dzieciństwa i rzeczywiście jest zastanowienie się co moi rodzice robili już w momencie, kiedy potrzebowali porozmawiać, bo potrzebowali odpocząć Anny albo w momencie, kiedy my ja jako dziecko byłem byłam bardzo niezadowolony, że nie ma wieczorynki o piętnastej Augustyn nie ma tu nie ma jak oni sobie z tym radzili, bo dzisiejszy rodzic właściwy jest na jedno kliknięcie od tej decyzji na dobranoc to kolejna bajka tak w Toyota tt realia o pokolenie wstecz 3 nowości ułatwiały wręczy tamtejszym rodzicom poruszanie się w świecie mediów elektronicznych to był tylko telewizor albo była wieczorem albo mniej jakoś z tym się wszyscy, a ci się z nami tutaj nasuwało się cały czas takie jedno zdanie, jeżeli chodzi o współczesnych rodziców on miał tutaj od dosyć odważnie posuną się do takiej tezy, że pan w myśl, że duża grupa rodziców ma problem z przyzwoleniem na nudę swojego dziecka na to, żeby moje dziecko się zwyczajnie pomylił, żeby ono nic nie robił już 8 póz mało w UE, żeby ono po kopał nóżką w nogę od krzesła tak, ale i pomoc budziło troszeczkę mnie więź z perspektywy rodzicielskie to co może być kłopotliwe, bo łatwiej jest, kiedy kiedy, kiedy dziecko jest czymś zajęte, ale z perspektywy w ogóle rozwoju młodego człowieka nuda jest bardzo potrzebna, więc to takie bardzo oględnie nie boimy się nie bójmy się łzy absolutnie ja tutaj polecam państwu książkę tyle ogłupianie, która właśnie, by traktuje o konsekwencjach nadużywania przez dzieci do różnych mediów, ale przede wszystkim telewizora wspomniani wcześniej o tym, że rodzic nie jest w stanie zajrzeć do głowy dziecka sprawdzić czy na pewno ono się uczyli koncentruje właśnie poznaje ten język chiński oglądając bajki chińskie tak samo nie jest w stanie zajrzeć do umysłu, kiedy dziecko pozornie nic nie robi Otóż właśnie w tej książce przytoczony eksperyment, na którym bardzo lubię rozmawiać w zbadano aktywność różnych obszarów mózgu nr 2 osób 1 z nich oglądała film fabularny, czyli musiał wykonywać pewien wysiłek, żeby śledzić pewne wątki druga osoba leżała w bezruchu patrzyła na ścianę, która była Biała wydawałoby się, że ta druga nie robiłam nic oczywiście okazało się, że aktywność mózgowa tej drugiej osoby była nieporównywalnie większa tyle się działo ne w tym mózgu, kiedy samodzielnie trzeba inne narzucić sobie jakąkolwiek aktywność, żeby tę przestrzeń myślową zapełnić własną aktywnością no to oczywiście dzieje się znacznie więcej niż w momencie ich po prostu gałki rocznie oczne niemal bezmyślnie śledzą ruch na ekranie również w tej książce co może być dla rodziców przekonującym eksperymentem, lecz argumentem porównane są rysunki pięciolatków, które winny nawykowo sporo oglądają telewizję i takich dzieci, które by w ciągu dnia mają dużo różnych aktywności ruchowych telewizja jest, ale raczej właśnie incydentalnie, o czym pani mówiła no i oczywiście rysunki tych dzieci, które rzadko oglądają telewizję są o wiele bardziej skomplikowane mają znacznie więcej detali to były postacie ludzkie tak dzieci, które oglądają bardzo dużo telewizji rysowały takie wypłaty takiej skórką wieńczącą tego patyczaki, a jak go jako głową oraz dzieci pięcioletnie, które zajmował się różnymi innymi aktywnościami w tym czasie czytaniem oglądaniem rysowaniem bieganiem rysowały i palce i kolana i stawy i włosy i twarz zupełnie inny poziom rozwoju i to dla mnie jako dla rodzica był też argument absolutnie przekonujące do tego, że my nadużywanie mediów elektronicznych może prowadzić nie tylko do uzależnienia, ale wręcz może po prostu zaburzyć rozwój wrażliwym znalazłem oczywiście jak nigdy nie zapomnę zajęć ze studentami młodymi ludźmi 19 dwudziestoletnich, którzy ów, którzy na cyklu spotkań takich Wschodu kasacyjnych mieli za zadanie dostali dostali takie polecenia macie 2 godziny stwórzcie dom w przez 2 godziny zastanawiali się w ogóle po co mi chodzi, ale jak przecież to nic nie ma, skąd no i nie ma żadnej instrukcji na nie można co mamy robić, skąd mam męża czy dla mnie to jest trochę o tym, że właśnie ten brak przestrzeni na torze jak tworzy coś z niczego żyję nic nie mam staje się później problemy ze w nad całym rozwoju poznawczym tak i jeszcze dostał czas, słuchając pana Robert Demjan miasto i w 1 myśl w troszczą się podzielić na mówiąc relacji rodzic dziecko i o tym, czasie i ocena jak porozmawiać jak zejść z myślą, że tutaj najlepiej się sprawdza to, jeżeli uczymy bycia w relacji z tego najwcześniejszego etapu tego, że jak komunikują moje dziecko słuchaj potrzebuję wyjść do toalety wieś albo potrzebuję zadzwoń jak dajecie je szanuję twoje potrzeby, ale teraz jest ten mój czas fakty z bardzo długi proces trudny jak trenuje na co dzień również jestem mamą, ale równym z wielką satysfakcją są te chwile, kiedy ale, kiedy dziecko mówi Okaj i zapewniam, że taki moment następuje w bardzo dziękujemy naszym gościem w studiu była Karolina Józefowicz 3 z centrum z centrum edukacji Polska Akademia światy pedagożka i psycholożka dziękuję bardzo naszym gościem telefonicznym był Robert Rejniak specjalista psychoterapii uzależnień pedagog ekspert krajowego biura ds. przeciwdziałania narkomanii przy Ministerstwie Zdrowia w cykl o uzależnieniach behawioralnych przygotowujemy wspólnie z fundacją inspirator dnia najwięcej informacji na temat uzależnień od czynności znajdą państwo na stronie uzależnienia behawioralne PL uzależnienia behawioralne PL oraz pod telefonem zaufania 801889880801889880 mogą państwo również dzielić się z nami swoimi uwagami pytaniami propozycjami kolejnych tematów w tym cyklu pod adresem wieczór małpa to krótka FM zaprasza na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA