REKLAMA

Dlaczego Hucułki palą fajki? Rozmowa z Wojciechem Włoskowieczem

OFF Czarek
Data emisji:
2016-06-02 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program Owczarek studio Wojciech włoską Łowicz językoznawca badacz Huculszczyzny Instytut slawistyki Polskiej Akademii Nauk dzień dobrych rodzin Aurelia w pamięć Odessy takie filmy CK dezerterzy pamięta pan tak to 1 z moich ulubionych filmów ta występuje 1 taki 1 z tych mu snu sum związanych z myślą ja właśnie ratusz gwarancja no tam sierżant dowódca szef Kompanii źle trochę zlokalizował, chociaż nie do Kania chyba wtedy tak odpowiadał napytania Rozwiń » sierżanta źle zlokalizował Hucułów moich umieścił na granicy z Serbią też na granicy, ale nie na granicy z Serbią, a właściwie na granicy galicyjską węgierskiej można je było w tamtych czasach jeszcze umieścić na tej granicy się pozmieniały, więc dzisiaj hasło Huculszczyzna to trzeba generalnie kojarzyć ze wschodnią częścią Karpat ukraińskich Huculszczyzna jako fenomen kulturowy oczywiście nie opiera samych relacjach z resztą, a ja też jest takim tworem tak z tym, że Galicja jest tworem administracyjnym tworem kulturowym natomiast Huculszczyzna jest tylko tworem kulturowym czy raczej krainą definiowano jako graficznie nigdy nie stanowiła jednostki administracyjnej na jedno gra się nie zna granic politycznej, więc Huculszczyzna rozlewała się na na Zakarpaciu się na dzisiejsze Zakarpacie Trznadel węgierską stronę, jeżeli się poruszamy w rzeczywistości monarchii austro-węgierskiej i dzisiaj tak, że nie kończy się na granicy Ukraińsko rumuńskiej i żywiołu ukraiński huculski właściwie też jest obecny na południe od granicy Ukraińsko rumuńskiej jest tam część wsi, które można określić jako huculskie także także to ten rejon wschodnia część ukraińskich Karpat oparta oczywiście zna granic jak większość oczywiście Huculszczyzny po tej dawnej galicyjskiej stronie się mieścina ich perspektywy polskiej polskich badaczy polskich w kraju znawców lepiej rozpoznana jest właściwie już od czasów Wincentego pola ta część galicyjska Huculszczyzny, bo z tym przerwaliśmy więcej także, a Wincenty Pol chyba nie nie tylko o masie tak jakoś on był wszędzie, ale on był wszędzie od jakiegoś pejoratywnie tych słowach oficera z LO im rację tak w pracy z dotyczącej północnych stoków Karpat pojawia się taki trochę humorystyczny opis, choć są uważani za bardzo gadatliwy przyjedzie pogada nic nie wskóra wyjdzie zadowolony, że sobie pogadał Ależ to jest dziewiętnasty wiek i to jest jeszcze takie postrzeganie pociąga parlamentaryzmu, a w Chinach, ale też jeszcze w wierze opowiada o istnieniu takich szlachetnych, ale zadowolony no moty w obecności uchodźców parlamentaryzmu to jest w dwudziestoleciu osobny wątek, ale wracając jeszcze tego dziewiętnastego w jego auto teście czasy postrzegania trochę publicystycznego kwestii etnograficznych, więc na pewno nie można na kupców dziewiętnastowiecznych Anina tych dzisiejszych patrzeć tylko i wyłącznie przez pryzmat publicystyki takiej takiej takiej efektownej, ale nie do końca rzetelny, bo to może być ani trochę krzywdząca tam był ten czynnik obcości i egzotyczne części bardzo rozbudowany na zdjęciach od lat osiemdziesiątych dziewiętnastego wieku to Toyota poznawanie Huculszczyzny było coraz intensywniejsze w latach osiemdziesiątych organizowana wystawa etnograficzna, gdzie Huculszczyzna była zaprezentowana idzie zresztą są kwestie merytoryczne Oskar Kolberg odpowiada jeśli teraz dobrze sobie przypominam odwiedzał wystawy Franciszek Józef także wtedy Huculszczyzna trafiła do oficjalnego obiegu i właśnie zwykle, kiedy coś trafia do oficjalnego obiegu to co tworzy się tak mała, ale taki obieg zamknięty albo półotwarty, że życie kopie sztukę sztuka kopie życie życie kopie sztukę i t d. taki i teraz ktoś, kto był sobą nazwijmy to bez jakiś wyznaczania granic mówi, a o teraz to co pokazują to ja teraz może być taki, a ci co roztrwonił oni są tacy to znaczy, że mieliśmy rację i powstaje twór to jest ten problem stroju Ludowego, który niepostrzeżenie zamienia się w kostium i takim gramy kamieniem probiercze ma jest to się z mojej perspektywy ja nie jestem geologiem, ale z mojej perspektywy takim kamieniem, żeby się zawsze będzie pytała czy ludzie w niedziele w zwykłą niedzielę pójdą do cerkwi albo do kościoła w tym swoim tradycyjnym stroju nie przy okazji jakichś ważniejszych uroczystości rodzinnych ślubu chrztu czy generalnie, traktując ten strój ludowy jako strój odświętny odpowiedni garnitur dopóki, dopóki nie jest zdolna Poka często można mówić, że że, że do końca jeszcze tak nie zadziałało występ trochę problem naszej Góral z dziczyzny która, jakkolwiek trwa jak głęboko przeżywana tradycja to cenne elementy pokazał włości dla ceprów też rozbudowało u Hucułów ja tego nie widzę tych uchodźców jak tego nie widzę, żeby oni przeżywali w jakiś sposób komercyjnie to swoją tradycję wiadomo, że ani nie chodzą na co dzień w Katarze i po stołach i nawet jak my tam przyjeżdżam dzisiaj turyści w Polsce w polskich jak Rosja zdoła tarnowscy Ewa ze odpowiednikiem psów powstały te są odpowiednie i czerwcu huculskie kierowcy dziewicze postojach FOT PAP afera, a więc najwięcej jest coś takiego Antoni Krauze wymyślił jak czas teraźniejszy Etnograficzny w netto co było pisane to zapada w pamięć ludzi, którzy to czytają i się tym interesują i nawet jak dzisiaj jedziemy na Huculszczyźnie to być może w ten sposób przez pryzmat tej całej wiedzy tego obrazu wyniesionego zapisów etnograficznych ze zdjęć zrobionych w latach trzydziestych dwudziestego w jego przez taki pryzmat patrzymy na te Huculszczyzny szukam kobiety z Majką tak jest szukamy też czy kutych 1 tylko tej starej Hucułów i swojego zwinnie zawiązaną chustą stare Mitko na czele ECS ozdoby były bardziej więc, który był bardzo rozbudowany, więc to jest to jest autentyczny, ale z ograniczonym wymiarze można się tego doszukiwać, ale trzeba pamiętać, że żyją Huculi, którzy zachowują swoją córeczkę to jednak są też współcześni ludzie innej kultury wpłynęły też szansy drugiej połowy dwudziestego wieku no i ich nie ominęła globalizacja Temida długa stroma drewniana półtorametrowej długości, którą się pasterzy na połoninach nawoływali 1 z symboli Huculszczyzny zresztą już została wyparta przez telefon komórkowy, bo w większości większości połonin, gdzie wypasają bydło i mają pewne sprawy gospodarcze jeszcze na tych na tych połoninach na tych pastwiskach w wysoko w górach nad wsią, czyli marzenie bardzo wysoko w górach, ale jednak na tych Góra która, otaczając się już szykuje się Hucułów swetrem bitą nie spotka, jeżeli nie jest jakaś uroczystość jak np. redyk, czyli Połoński hit kręcisz komórką oni dla firm związanych ze zwolnienia z komórki mają Mobil jak to nazywają i i moi piłkarze zastąpiła zastąpiła trombity co pokazuje, że mimo tego pierwiastka garaży przy udziale w taki zły mimo tego tradycyjnego elementu, jakim jest gospodarka pasterska na szczęście zachowała to to część tej tradycji w wymiarze praktycznym została zastąpiona przez współczesność także z anteny widziano owcach proszę o anteny lodowcach można zasięgnąć to znaczy wszędzie w górach nie ma on inny turyści się obeznani obeznani i potrzebujący takiego kontaktu śmieją, że są takie miejsca, które można zaś budkami telefonicznymi na przejęcie Okole to są organy już tak nie do końca Huculszczyzna jest Budka telefoniczna od miejsca takie poletko od parametrów na parę metrów, gdzie można złapać zasięg natomiast natomiast TFI które, które są mu dosyć ludne one są współcześnie pokryte zasięgiem telefonii komórkowej nawet 200 u stóp pasma Czarnohory czeskiego bardzo bliskie jej zresztą popularne wśród turystów, bo to jest punkt wyjściowy w do wędrówki przez cały grzbiet, by stracić zebrania m. in . na grzbiecie stoi nadajnik, który zresztą jest doskonałym punktem orientacyjnym dla mnie to dla wielu ludzi ściąga pewnie ta KUL, ale działa funkcjonuje zyska na tym mówią można się zorientować w Brukseli wrócimy do naszej rozmowy o Huculszczyźnie po informacjach Radia TOK FM studio Wojciech włoską Łowicz językoznawca badacz Huculszczyzny z Instytutu slawistyki Polskiej Akademii Nauk informacja o 1120 po informacjach wracamy do programu off czarek był w Cezary łasiczka programy Owczarek studio Wojciech włoską Łowicz językoznawca badacz Huculszczyzny Instytut slawistyki Polskiej Akademii Nauk no i co wtedy, gdy zostanie z tym językiem co pan tam bada i ja jestem pod maską wzajem, czyli językoznawców zajmujących się nazwami własnymi, więc w pierwszej kolejności nie interesują nas we własne Huculszczyzny, a w szczególności nazwy geograficzne naz w osobowych imion nazwisk nie badamy, jeżeli ktoś się nie przydaje do wyjaśniania pochodzenia naz w geograficznych te 2 kategorie nazw są ze sobą bardzo mocno wpleciony głównie interesują mnie nazwy geograficzne ostatnio prowadziłem badania dotyczącymi krata pod nimi huculskiej micra to po nim to są to są albo nazwy bardzo niewielkich obiektów fragment pola n p . albo fragment lasu, a czasem definiowane są jako nazwy używane w niewielkiej wspólnocie znaczy nawet znane wąskiemu kręgowi użytkowników niezależnie jak zdefiniujemy podobna podobna podobny zbiór będzie się w tej kategorii mieścił ja sobie wybrałem do badania grzbiet, które rozdziela 2 wsie wspomniany już zresztą, że związki, by stres albo by strzec mnie i zebrania i na tym świecie, który rozmiarami przypomina naszą bieszczadzką połoninę curry Ińsko zbierałem nazwy fragmentu sianokosów fragmentów lasów używane i znany miejscowej ludności i sprawdzałem 3 po 2 stronach grzbietu tak samo ten sam fragment łąki jest nazywany to można nazwać roboczo połonina nie jest dobre określenie, bo po linach to jest pastwisko jest daleko od wsi to jest po prostu sianokosy i tam nie tyle wypłacając co koszą siano także na takiego obszaru, który na mapach turystycznych obejmuje China, który na mapach turystycznych pojawiają się w najlepszym wypadku 2 nazwy ja tych na zebraniu kilkadziesiąt dni przede mną podejrzewam ich nie zapisywał nie rejestrował i jest duża szansa, że one zanikną, bo było to musiał pan to jakby zbierać przez najbliższe 100 lat, żeby się przekonać się z tym dzieje to znaczy, że nastolatek może ktoś będzie się interesował tematem tak samo jak ich interesuje się jak ja akurat te zarejestrowane nazwy będzie mógł wykorzystać jako materiał tak samo jak zresztą jak wykorzystuje materiał zarejestrowany kilkadziesiąt lat temu przez polskich językoznawców w okresie międzywojennym głównie przez Stefana Krafta, tak więc tak, więc intensywność tej rejestracji jest tutaj duże nie chodzi w tym konkretnym badaniu chodzi o zebranie materiałów stałych z mężczyzną tylko z tego fragmentu, żeby zarejestrować to co nie zostały zarejestrowane wcześniej aspekt dokumentacyjny, ponieważ oni niebawem przestaną kosić łąki odejdzie to pokolenie, które miało potrzeby posiadania osobnej nazwy dla osobnego kawałeczka tych łąk górskich te nazwy zanikną posiada dokumentację duża oprócz tego na podstawie tego materiału można wyciągać wnioski dotyczące tego jak te nazwy powstawały, więc pierwszy wniosek ogólny jest taki, że micra to Polonia głównie nazwy fragmentów łąk pochodzą w większości od nas pierwszych właścicieli rolnych są ponownie obozów ich do adopcji doklejony i to jak powiedziałem znajomość nazwisk, które się tam pojawiają od osiemnastego wieku, bo wtedy się nastąpiło zasiedlanie tych 2 goli przydaje się do wyjaśniania tych tych nazw często tam po prostu imiona widać ukryte ukryte w tych nazwach natomiast natomiast to co badamy przede wszystkim niczym się zajmuje w przygotowywanej pracy doktorskiej to jest to jak to po nim jak Huculszczyzny z tego obszaru już nie tylko z tych 2 wiosek funkcjonuje w polszczyźnie, bo wiadomo, że w tych nazwach, jakie są używane na miejscu nie tylko przez Ukrainę, by przez twórców, ale i przez Ukraińców będą wyraźnie zapisane cech języka ukraińskiego i teraz nazwy w postaci ukraińskiej mogą do polszczyzny trafiać na różne sposoby albo mogą być dopasowane do nieprawidłowości regularności języka polskiego albo przejęte w całości inny przykład z tej Micro to pod nimi fragment łąki nazywa się czy Korei UK czy okulistka, jeżeli chcieliby to, że o wymagania zgodnie z mową polską zapisu, czyli końcówka iska, jeżeli ktoś kiedyś będzie chciał do szerokiego obiegu polszczyzny wprowadzić tę nazwę to stanie przed dylematem czy wprowadzić się jako oczu kurii w KNF oczekuje piłka przez WUP pisane na końcu albo czy Kuryłówka, a i to jest ten mechanizm oczywiście możliwe elementów, które mogą być odmieniane jest mnóstwo IR i nie ma jakiegoś 1 globalnego rozwiązania część nazw trafiła do polszczyzny niż utrwaliła w przewodnikach turystycznych na mapach w postaci spolonizowanej, a część w postaci zachowującej cechy ukraińskie wybitne cechy ukraińskie albo cechy dialektalne huculski no i teraz kwestią wymagającą zbadania jest to co decyduje o tym, że część z nas funkcjonuje w Polskim języku w polskich przewodnikach po na polskich mapach polskich książkach w postaci spolonizowanej, a część jest przenoszona żywcem w postaci huculskiej czasem albo ukraińskiej czasem nawet trzeba się zastanowić jak to odmienić to mamy 1 ma władzę to taka jest tam je to tak działa to jest to jest ten element to jestem czynników zasad twórczy 1 z tych, który stawia w swojej pracy przygotowanej jest to, że użycie językowe, czyli zwyczaj językowy ma charakter nieproduktywny my będziemy nazywać się obiekty Huculszczyzna Huculszczyźnie nie tylko zresztą na Huculszczyźnie tak jak u nas pierwszy raz usłyszeliśmy albo nie będziemy udzielać takiej nazwy, z którą się spotkaliśmy w źródle w pewien sposób prestiżowym, jeżeli jakaś nazwa pojawia się jakaś postać nazwy pojawia się na mapach przedwojennych wojskowego Instytutu geograficznego które, które są arcydziełem kartografii pod wieloma względami jest wyznacznikiem tego jak to ma być po polsku dla wielu osób to będziemy się kierować tym nawet nic tak i to możemy wejść w pewien konflikt między tym co się pojawia na mapie wojskowego Instytutu geograficznego co się pojawia n p . w przewodniku turystycznym przedwojenny n p . Henryka Gąsiorowskiego noże i idealną Micro to oni mi to naczynie toaletowe to te mechanizmy to już dotyczą to po nim i naz w geograficznych wszystkich niezależnie od tego czy do sądu rododendrony lilie to nie nawet Niemcy trafi do takich rzeczy Bobo to również, że mówimy o miejscach, które są ważne przede wszystkim dla lokalnej ludności dane co się dzieje tak tak tak jak zakończyć się zaczyna to można złowić rybę albo jej nie złowić tam ktoś się utopiła albo potknął albo coś na łeb spadła z Danią i nie można zgodzić to siano i zebrać siano dla siebie albo nie można no bo byłoby wyrażają się tym doszukiwać się, więc faktycznie dla lokalnej społeczności ważne to jest nazywane i to się od odezwali się tak hojni do odniesienia są ludzie tak zdarzyć punkty może zniesienia majowej rozstał się co wydarzyło albo się nie wydarzyło miało się wydarzyć i wszyscy wiedzą realia, że pamiątkowych też jest trochę, ale Misrata pod nimi micra ta pani mi akurat na tym obszarze zarejestrowałem ich mniej, ale tak my te mechanizmy, o których mówiłem po adaptacji językowe NATO rzeczywiście problem, który będzie dotyczył nazw obiektów ważniejszych atrakcyjnych turystycznie szerzej znanych no ja nie sądzę żeby, żeby te nazwy, żeby te nazwy, które ja zarejestrowałem trafiły do polskich przewodników albo na polskie mapy to ponętny nie mniej czy powinny, jeżeli chodzi o przewodniki nowo doszli koło to się przed 1 albo 2 mają szansę miejscowi wiedzą, o co chodzi o, widząc wahanie miejscowi pojawiają się raz na jakiś czas to jest do niczego niepotrzebne to jest to jest to jest kwestia użyteczności komunikacyjnej, a tutaj wracamy do wspólnoty trzydzieste wspólnota szeroka, czyli Huculi z odleglejszych wiosek i Ukraińcy z Kijowa i Polacy tak szeroka wspólnota komunikacyjna Berlin pewnie rzeczywiście będzie potrzebowała tylko 1 nazwy koszary jeszcze z mapy Dzikowskiej czy kosze liście jak to mówią miejscowi natomiast nie będzie miała potrzeby nazywać po niewielkich niewielkich wzniesień na grzbiecie męża co 150 m użyć nazw, nic więc więc rzeczywiście to do przewodników pewnie nie trafili natomiast wymaga rejestracji i 1 z tych nazw być może być może się w popularyzuje tam, gdzie tam, gdzie jest prywatne schronisko huculska chałupa z 3002 . roku prowadzi to miejsce prowadzi to miejsce Polak to można do niego awansować Kuba Węgrzyn no i po Annie i ta sfera ten fragment poniżej grzbiet to łąki, gdzie pada, gdzie ta chałupa stoi ma swoją nazwę jeżeli, jeżeli te nazwy waśnie wśród swoich gości Kuba będzie forsować i ich promować działa to może jakoś trafić do obiegu na czele to lokuje nas 10 % zniżki n p . kto pro wizji układu sił KE decyzji UKE, bo mogę Maurice we 2 nazwy w zależności od informatora sam Kuba Węgrzyn tej nazwy nie wzywał Boga o to pytałem innych natomiast natomiast żywią się zdecyduje używać tej nazwy to co być może aha trafi do obiegu, ale to co czym pan mówił na początku, kto ma, kto ma Mediatel ma władzę to w jaki postaci dana nazwa została spopularyzowana w przewodnikach na mapach trafia do UE wzrósł o ludzi wzorują się na na takich materiałach i na zasadzie reprodukcji pewnych wzorców kształtuje się kształtuje się uznania tutaj kwestia do zbadania, dlaczego n p . na mapę austriackie niektóre nazwy trafiły w takiej postaci niektóre trafiły winne niektóre postaci polskiej ani, które w postaci ukraińskiej więc, więc wątków do zbadania jest naprawdę tutaj bardzo wiele i łączy się w tym historia język polityka kultura i Huculszczyzna w takim wymiarze kulturowym także i krajoznawczym i turystycznym obalać można tylko czemu lub konto ma służyć czemu to ma złożyć prokurator zbada i na opublikuje pan to i potem wróć bazowy moja rola Niemiec, a tyle kurzu tak nauka jest wartością auta tej, a więc w tym odziera nas ogarniać oczywiście oczywiście nauka powinna czynić nasze życie lepszym tak, jeżeli chodzi o takie badania jak i jakie prowadziło, a poprzedni, jakie prowadzi poprzedni gość to to ten wymiar czynienia naszego życia lepszy jest oczywisty natomiast natomiast w humanistyce wiele badań to badania podstawowe dane nie mają się bezpośrednio przełożyć na konkretne zastosowania to jest wiedza, która która, która służy lepszemu zrozumieniu człowieka tak naprawdę, więc nie powstanie z tego nowy produkt medyczny bardzo potrzebny natomiast na koniec prowadzi to finalnie do lepszego z rozumienia człowieka i nawet poprzez nazwy geograficzne zarejestrowane można tych ludzi lepiej zrozumieć tych liceów, którzy się tam osiedlali w osiemnastym wieku i tych, którzy używają tych naz w wy dzisiaj, bo proszę zwrócić uwagę nawet to na co pan nie wskazały, że to czy te nazwy są znane i trzeba je propagować czy nie uzależnione jest tego, kto tych nazw używa powstaje pewna wspólnota wspólnota to ludzie, więc na podstawie takich badań dowiadujemy się czegoś osobie albo możemy to udokumentować i idee i ich lepiej wykazać także te badania, nawet jeżeli z pozoru mają szansę pokryć grubą warstwą kurzu to to co się przekładają na lepsze zrozumienie człowieka także humanistyka jest bardzo potrzebna wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM Wojciech obłaskawić językoznawca badaczka Huculszczyzny z państwa mają goście informacja o 1140 wracamy po informacjach o PIT Cezary łasiczka program Owczarek jest studio Wojciech włoską Łowicz językoznawca badacz Huculszczyzny Instytut slawistyki Polskiej Akademii Nauk nie przekonał mnie pan może bowiem szczerze tak tak obojętnie aktorsko opowiedział atesty myślę czy to nie jest badanie rzeczy oczywistych, bo tak to, że ludzie negocjują pewne wspólne nazwy tak tworzą pewien wspólny język punkt odniesienia no to chyba nie jest nic dziwnego taki tymi punktami odniesienia są jakieś ważne miejsca wydarzenia ludzie ważne w skali dużej szerokiej długiej i kotki tak jak on coś się wydarzyło głośnego wczoraj przedwczoraj notujemy takie, że nikt po byłych przyjeżdża pan do Warszawy i spotykamy się pod krzyżem no to kiedyś być może mogło to oznaczać dla 3 krzyży albo jakiś inny krzyż ale, ale dziś oznacza inny krzyż od od kilku lat tak no i teraz wjazd też można badać, dlaczego wiadomo dlaczego, bo co się wydarzyło i było to na tyle ważne czy z jakąś przykuwają uwagę, że teraz stało się na razie po to, możliwość to przekształci idę teraz mamy z pewną wspólnotę, która mieszka na danym terenie i oni potrzebują bardzo jasno opisać ten kontekst tak, gdyby mieszkali w mieście, a jeszcze najlepiej o układzie takim amerykańskim ulic byłoby łatwiej tak spotykamy się na rogu czternastej dwudziestej trzeciej koordynaty podajemy, jakie zna i wszyscy wiemy albo na rynku takim albo na skrzyżowaniu z takimi takich do w górach na sianokosach nie ma skrzyżowań, więc trzeba precyzyjnie te rzeczy inaczej wytyczyć, używając wydarzeń osób miejsc, które są znajome też sporo się Borys Budka dumy i kartografię tylko bez ich tak to jest na to by mówić o ludzi się komunikują tworzą korporacje, a mówię Super cieszy się, że pan to bada tylko o to już wiemy czy wreszcie czujemy to w naszej taktyce i 2 lipca 22 wątki 11 wątek to jest wątek wątek tych moich badań i ich ich i tak go i tych ostrzeżeń, a drugi to jest wątek szerszy przydatności humanistyki chyba Navimor PL, a wychowanie to się nie zgadzałem się stanąć w obronie w obronie humanistyki to, o czym pan mówi, że jeżeli coś dla ludzi jest ważne i muszą to nazywa się na to to jest konstatacja dość oczywista tu się zgodzę ten to nam towarzyszy my na każdym kroku w rzeczywistości życia codziennego, ale w pewnym momencie z tych jednostkowych faktów w zależności od tego kto jakimi nazwami takimi się posługuje w uważanych przez wszystkich użytkowników językoznawca humanista zaczyna składać się większą całość zaczyna znajdować w tym pewne prawidłowości np. wiek tu o tym, były przede wszystkim nakłada się na siebie kilka dziedzin, bo mamy tutaj językoznawstwo, które będzie się zajmowało przede wszystkim formalnymi aspektami tych nazw będziemy mieć socjologię, ale tam, jakim pasem wywożenie ziemi niczyjej, ale raczej obszarem wspólnym będzie stacja lingwistyka będziemy badać jak się, konstruując te społeczności, które jak się konsul 333, jakie są struktury społeczności, które preferują taką nie inną nazwę mają potrzeby używania takie nie innej naszej przykłady przykłady odniesione do tej moimi krata pod nimi, a wydają się wydają się oczywiste tak natomiast tutaj wątek poboczny obrony zasadności moich badań w nie reaguje atakuje drogę najgorzej, gdyby nie pasuje, ale trzeba trzeba udokumentować coś co nie zostały jeszcze udokumentowane, bo wtedy mamy materiał do analiz, a sama dokumentacja samo w sobie też czy też też też może być przydatne, aby wywiązać się do tych szerszych wspólnot, a jeżeli weźmiemy taki przykład zmiany to po nim w przestrzeni miejskiej plac Zbawiciela, na którym do niedawna stała instalacja artystyczna Tęcza sprawiły, że zna ten plac przez część osób nazywane jest nazywany był ten się albo widzimy się pod Tęczą tutaj placu hipstera od dołu też takie nazwy możesz się pojawiają nie ja nie ja nie odnotowałem akurat akurat przygód nas przynależnej temu miejscu nigdy nie nie badałem nie obserwowałem, ale zakładam, że też ludzie mogą w węższych kręgach tak tak takiej nazwy używać i tutaj chodzi bardzo wiele różnych mechanizmów społecznych oczywiście językoznawca stricte języka oznacza językoznawstwa i się skupić na tym czy pojawi się nazwa stacji ster ski czy prac hipstera czy ty spotykamy się na Tęczy pod tęczową 33 ten czas z, tak więc te aspekty formalne, ale to się nie tak jak w ogóle to, że nie ma języka bez człowieka, więc co dotyczy języka dotyczy też ludzi Leon boli Pascal w 2 warunkiem funkcjonowania języka jest ich winni są legalne jest to co dotyczy języka też dotyczy grup ludzkich chodzi nam tutaj pewna socjologia i z takich obserwacji jednostkowych z pozoru oczywiste, jeżeli się tych obserwacji zbierze takich atomu więcej powstają obserwacji ogólne, które pozwalają nam zrozumieć to co rządzi nami jako ludźmi jako jednostkami w zarządzie naszą zbiorowością, więc więc, a czasem takie rzeczy, które niektóre z pozoru nie służą niczemu rzekomego złego się mogą chciwość zawiść zazdrość to nami rządzi PiS zależy, ale teraz to jednostkowe emocje były palmy zbadał motywacje to można postrzegać człowieczeństwo trendy, ale tak można to postrzegać taki sposób mnie w taki sposób intuicyjny tak jak my sobie teraz rozmawiamy, a przyjdzie psycholog o i Onet PL nauka taki, a i on te po nich winogron wyciągnąć auto zajechać mu zaufać to zjawiska te zjawiska, które pan wymienił mnie zinterpretuje zupełnie inny sposób będzie naszą przygodę ja nie jestem psychologiem, ale są psychologowie, które już określany określają sytuacje jakąś zbrodnię interpretują wybierają to metafora są psychologowie, którzy prowadzą badania np. nad percepcją to jest po prostu eksperymenty to jest weryfikowalne i to jest i to jest do pewnego stopnia ścisła nauka, więc mówiąc, więc bez, którego w zalewie narty albo realizujemy badania w tworzonym, od którego zależy jak badania są skonstruowane tak, ale eksperyment jest w psychologii ważny i IT nie jest tylko takie takie takie gdybanie, ale można też np. na panelu jest organizowanym przez samorząd chce Polskiej Akademii Nauk była swego czasu prelekcja samorządom, które samorząd doktorantów Polskiej Akademii Nauk także organizuje organizuje dla nich, ale wszystko się do psychologii 1 z prelekcji tam doktoranci polskie kryminały prezentują swoje wyniki swoich badań 1 z prelegentem w opowiadała o efekcie Midasa, jeżeli ja chcę pana do czegoś przekonać to zanim przystąpię do argumentacji zbliża się do pana i krótko pana dotknęło dotknie pana ramienia to z badań prowadzonych badań empirycznych wynika, że takie zachowanie z mojej strony zwiększa prawdopodobieństwo, że moja żona uzyskam to co będę chciał, więc łatwiej nie będzie pana przekonać jasne i to tylko, że mój sadystyczny jest jak stąd na Huculszczyźnie no ale po badania są jak bardzo naturalnie nie dał grupa badawcza jest duża jest metodologia tych badań i złota i tutaj i tutaj jest empiryczna ważniejsza nazwach astronautą oczywiście dziedziny humanistyki, których które trudno nazwać nauką, bo się zbliżają niebezpiecznie do publicystyki, ale ostatni taki nurt, żeby powtarzać te słynne eksperymenty i zaczyna się problem, bo niektórzy z nich nie można powtórzyć albo okazuje się, że coś innego wychodzi niektórych nie można powtórzyć, bo w ogóle soi to jest ono raczej nie udostępniają metody, ale nie czuję żal może wymagać od Hamleta z Jerzym badacz Justynie metody to znaczy, że badania są ze wszech miar podejrzany o wyrażenie generalnie generalnie będzie tak mnie przeraża Instal zostawiamy to albo padło hasło samorząd doktorantów Polskiej Akademii Nauk co się dzieje ciekawego, bo źle dzieje się dużo i dobrze ja mam zaszczyt pełnić funkcję przewodniczącego rady samorządu doktorantów Polskiej Akademii Nauk organu które inicjuje organizuje działalność się całej społeczności, bo samorząd to jest społeczność to się tak wydaje się samorząd studencki samorząd doktoranckich to jest tylko to wąskie grono osób, które działają samorząd to są wszyscy doktoranci Polska Akademia Nauk ma 2 ,51000 doktorantów w instytutach kilkudziesięciu 30 kilku, które prowadzą studia doktoranckie i wszyscy się doktoranci to jest to jest samorząd to jest ta społeczność jako rada organizujemy kilka przedsięwzięć cyklicznych wspomniany panel wiedzy, gdzie doktoranci prezentują wyniki swoich badań w sposób bardzo przystępny to są spotkania popularnonaukowe i a le samo to, że Polska Akademia Nauk prowadzi studia doktoranckie to jest to jest ważne też jest godna podkreślenia, ponieważ w powszechnym odczuciu doktorant to jest student trzeciego stopnia na uczelni nie tylko na uczelni, bo tak, że Polska podejmie naukę prowadzi studia doktoranckie i przede wszystkim Dolska, która musi gwarantować zaraz się jedynie 2 trudne to proces boloński, który po wprowadzi też trzystopniowy studia sprawiły, że nominalnie doktoranci Stali się studentami studiów trzeciego stopnia doktorant to nie jest student jest młody naukowiec na początkowe informacje innym etapie swojej pracy badawczej naukowej i ważne jest, żeby też swoją karierę naukową początek prowadzenia badań zaczynał w kontekście instytucjonalnym, który stwarza do tego dobre warunki i itru się pochwalić instytuty Polskiej Akademii Nauk, które są istotami instytutami naukowymi w stan się robić tylko naukę nie ma dydaktyki nie ma zajęć oczywiście zajęcia to nie jest nic złego dydaktyka potrafi być bardzo inspirujące dla naukowca do nich doktoranci Polskiej Akademii Nauk w jednostkach naukowych, które zajmują się tylko robieniem nauki mają swobodę może się źle się zająć przede wszystkim tym co stanowi podstawowej działalności naukowej czyli, czyli badaniami badaniami naukowymi o badania mogą dotyczyć różnych tematów także Huculszczyzny i naz w geograficznych bardzo dziękuję Wojciech Moskalewicz językoznawca badacz Huculszczyzny z Instytutu slawistyki Polskiej Akademii Nauk był państwa, bo goście dziękuję dziękuję bar z informacji Radia TOK FM za film o dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut z zapraszam w jego imieniu my, a dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara realizował Kamil Wróblewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA