REKLAMA

Prawa konsumenta w teorii i praktyce. Mówi mec. Monika Bielicka

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2016-06-08 06:00
Prowadzący:
Czas trwania:
11:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy śniadaniu w dołku godzina szósta 7 pierwsze śniadanie w toku i 2 i 10 sekund Piotr Maślak witam państwa ponownie bardzo serdecznie na po szóstej 25 naw Nowińska z perspektywy będzie opowiadała rankingu szkół wyższych perspektywy 2016 warto być z nami zachęcam państwa także do dyskusji na profilu Radia TOK FM na Facebooku w panierce zwraca uwagę, że równie chłodny jak przyjęcie tego ranka poranek i poranek jest równie chłodne przyjęcie rankingów słynnej uczelni Rozwiń » toruńskiej, która zawiera trzydzieste trzecie miejsce to oczywiście ironiczny komentarz pani Maria ukończone studia wciąż sporo znaczą, ale niekoniecznie na polskich uczelniach w światowym rankingu uczelni bez centrów w Łodzi Invest ranking z znalazło się 6 polskich uczelni najwyższe miejsce zajął warszawski na 400 dziewiętnasty pozycji przy śniadaniu w dołku jak to jest z prawami konsumenta w Polsce szczególnie tymi dotyczącymi gwarancji albo rękojmi i innych opowiadałem państwo taką historię po godzinie piątej alei ci z państwa, którzy Stali szósty nie wiedzą, więc pozwolę sobie w skrócie zacytować wychodząc z założenia, że dziennikarze nie jest się od piętnastej do siódmej, a nie od szesnastej, a nie od ósmej do szesnastej przyjaciółmi do piętnastej uznałem, że opowiem państwu swoją historię kupiłem laptop firmy marki Lenovo po kilku miesiącach się zepsuł kupują w sklepie internetowym postanowiłem skorzystać z gwarancji ani rękojmi także po to, żeby sprawdzić jak to czy to się zmieniło jest lepiej czy gorzej pojechałem do wskazanego na stronie internetowej serwisu autoryzowanego tej firmy powiedziano mi, że tu się nie przyjmuję tej linii urządzeń akurat pojechał do drugiego serwisu wskazanego w ziemi zresztą z pierwszego odesłana tam słyszę, że także jest autoryzowany, ale w tej linii urządzeń to się w ogóle w Polsce nie naprawia i że trzeba wysłać do Niemiec zrobią przerażone oczy, ale pani mnie uspokoiła codziennie rośnie denerwować trzeba zadzwonić pod wskazany numer telefonu pani powie pan, jakie krótkie formalności pan dopełni Kurier sam przyjedzie odbierze także nie stanie będzie musiał robić zadzwoniłem pani zaczęła mnie najpier w pytać o kilka różnych numerów numer seryjny numer urządzenia numery jeszcze tam jak z nim nie będę cytował wszystkich z pamięci nie pamięta, ale kilka w parlamencie przerwałem to, że wie pani może w końcu pani powiem gdzie mam odstawić rządzenia albo jak pani odbierze inie najpierw musi pan wysłać zdjęcia tego urządzenia rogu każdego matrycy otwartej zamkniętej no to od, owszem, po robiłem zdjęcia oraz dowód zakupu też zrobiłem zdjęcie wysłały na wskazaną skrzynkę pocztową niestety gdy dostałem maila, że mail ode mnie był pusty bez zdjęć ponowna próba powtórzyła mówią zakończyła się tym samym zadzwoniłem znowu na linie dowiedziałem się, że ta skrzynka, na którą wysyła się zdjęcia ona ma ograniczoną przepustowość dlatego nie da się do na nią wysłać zdjęcie, ale jest wskazywana przez producenta jako skrzynka, na którą trzeba wysłać zdjęcie z ziem, gdzie mam wysłać zdjęcia podanymi nowy adres wysłałem dostałem maila dziękujemy za zdjęcia, ale prosimy o wysłanie dowodu zakupu urzędowo zakupu dostałem maila dziękujemy za wysłanie zdjęcia dowodu zakupu, ale prosimy przesłać zdjęcia to to skrót, bo histeria była dużo dłuższa mu opowiadałem przez 20 minut, a nie nie temu ma służyć rozmowa z panią mecenas Monika blisko z federacji konsumentów dzień dobry pani mecenas dzień dobry co pani na to no niestety wybrał pan drugą drogę, żeby złożyć reklamację, czyli reklamacji z tytułu gwarancji, ale zrobiłem to celowo, żeby sprawdzić jak to działa jak to działa i niedziela handlowa na czas jest wydłużony, by w przeciętny konsument ma 2 możliwości, żeby reklamować chcesz się popsuje czy jest ona chce w ramach rękojmi albo przez producenta w ramach gwarancji albo przez gwaranta, którym na ogół jest producent dokładnie taki to są 2 odrębne postępowania, które niestety się nie krzyżują ręce już raz złożymy reklamację z tytułu gwarancji i znowu coś nam się popsuje to musimy z tytułu gwarancji do dnia możemy z tytułu rękojmi, ale wtedy będzie pierwsza z reklamacją do sprzedawcy, a rozumiem to jest także to czy czasami lepiej złożyć gwarancję, jeżeli przeczytamy dokument gwarancyjny z niego wynika, że np. gwarant ma 3 dni na odpowiedź na reklamację i 7 dni na usunięcie wady w jednak zawsze radzimy konsumentom złożyć reklamację z tytułu rękojmi po pierwsze, odpowiada zawsze sprzedawca po drugie, co jest obligatoryjne odpowiedź odpowiedzialność, której nie można wyłączyć gwarancje z takim dodatkowym uprawnieniem konsumenta ona nie zawsze jest udzielana, jeżeli chodzi o komputery to na ogół mamy dom gwarancję producenta, ale jeżeli chodzi o normalnych np. obuwie do takiej gwarancji nie mamy nic nie ma problemu jak konsument reklamują obuwie to nie zastanawia się z jakiego tytułu będzie reklamował godzinę sprzedawcy i wtedy sprzedawca ma termin 14 dni na odpowiedź na reklamacje, jeżeli żądamy naprawy wymiany bądź po 14 dni roboczych, czyli 14 dni kalendarzowych kalendarzowych, jeżeli termin upływa oczywiście w niedzielę no to przedłuża nam się do poniedziałku Aleksandrem to są dni kalendarzowe, jeżeli nie odpowie nam w terminie 14 dni jest takie domniemanie, że uznał naszą reklamację, ale na oddzielnej sali prosimy o pieniądze n p . albo towar taki sam prosimy o to, czego żądaliśmy w piśmie reklamacyjnym czyli, jeżeli zażądaliśmy naprawy co żądamy naprawy, jeżeli wymianę do wymiany, a jeżeli pieniędzy zwrotu to domniemanie nie dotyczy właśnie zwrotu pieniędzy, ale w wymiarze tylko wymiany naprawy bądź obniżenia ceny nie ma tutaj tego odstąpienia oraz żądać obniżenia cen tak stosownego obniżenia ceny na podstawie rękojmi i 99 % stosownego obniżenia ceny w dobrze pani mecenas, ale zostawmy, bo przepraszam że, ale już wielokrotnie mówiliśmy o tym co jaki mamy prawo i z tytułu rękojmi z tytułu gwarancji czym się różnią ja wybrałem tę drogę trudniejszą ścieżkę, bo po prostu chciałem z czystej dziennikarskiej ciekawości sprawdzić jak to zadziała i jestem przerażony, bo nie tak dawno także reklamowała na czym w ramach rękojmi tych próbowałem to one wadliwe obuwie oddać nie spotkałem się z gigantyczną niewiedzą sprzedawców w sklepie mało tego, że nie wiedzą to wiedzą narzuconą przez właściciela firmy, która była niezgodna z obowiązującym w Polsce prawem pan próbował mi wmówić, że oni mają na naprawę obuwia miesiąc to oni decydują czym naprawdę czy nie, jeżeli nie naprawią to jest mój problem po prostu mówiąc wprost na skróty gada bzdury teraz sprawdziłem drugą ścieżkę w ramach gwarancji jeszcze gorzej co się takiego dzieje w Polsce, dlaczego jesteśmy tak traktowani przez duże światowe firmy jak trochę kraj trzeciego świata, w którym prawa nie trzeba stosować niestety konsumenci na ogół nie znają przepisów prawa to zaś na brak zdania są traktowani z góry no bo co można zrobić pan sprzedawcami zrzuca buty na Lady mówi nie co trzeba wysłać reklamację po pierwsze, listem poleconym, a dziś pytanie powinno tak wyglądać tego wysyłam listem poleconym ma pan sprzedawca mówią przepraszam, ale zgodnie z naszym wewnętrznym regulaminem coś tam coś ominie, ale Soda ma zastosowanie kodeks cywilny rękojmia, który jest obowiązującymi przepisami prawa i regulamin danego sprzedawcy nie może wyłączyć nam kodeksu cywilnego, jeżeli jakiś mamy problemy doskonale zdaje sobie sprawę, że mamy problemy, bo konsumenci przychodzą non stop do federacji konsumentów z problemami np. reklamacji czy komputera czy też obuwia, jeżeli chodzi o obuwie jest trochę prościej, bo też przedmiot sporu jest mniejszy, jeżeli chodzi o komputer nocą i że nie daj Boże skorzysta z UE, ale konsumenci z tej drogi gwarancyjne tak jak wy, ale zrobił to ta ścieżka niestety może trwać pół roku to całe postępowanie reklamacyjne a kto decyduje o tym ile trwa postępowanie gwarancji, jeżeli chodzi o gwarancje, które żyrandol, że mamy pół roku na rozpatrzenie to mają pół roku tak dlatego jej się też tak było w moim przypadku, ale w celu złożenia reklamacji muszę przeczytać czy bardziej nam przeczytać dokument gwarancyjny czy nam się bardziej będzie opłacało złożyć reklamację z tytułu gwarancji czy powierzyć nam, jaki termin mają na odpowiedź na naszą reklamację, jaki termin mają na naprawę czy dom w wymiarze, jaki mamy w ogóle uprawnienia, jeżeli chodzi o gwarancję, a to wszystko jest tym dokumencie gwarancyjnym cały jej zakres, jeżeli złożymy z tytułu rękojmi to wiadomo, że 14 dni na odpowiedź co wynika z kodeksu cywilnego dobrze składamy z tytułu gwarancji gwarant nie uznaje naszej reklamacji czy możemy wtedy złożyć z tytułu rękojmi to samo urządzenie do sprzedawcy albo buty n p . w choćby tak to są 2 odrębne postępowania tylko musimy uważać, bo w kodeksie cywilnym musimy zawiadomić sprzedawcę niezwłocznie niezwłocznie po co prawda rozlanie dopuszczona w prawie nalega na szkodę planujemy buty, które się rozkręciły po pół roku to rozumiem, że to nie jest niezwłocznie, ale niezwłocznie od kiedy zauważą inż. Władyka mamy 2 lata, żeby składać reklamację z tytułu rękojmi, jeżeli budzą się popsują po pół roku to jeszcze dodatkowo takie domniemanie roczne, jeżeli wada wykryjemy w ciągu roku to domniemanie, że to w badaniu te tkwi w danym produkcie nie spoczywa na nas tylko sprzedawca musi udowodnić np. z naszej winy to jakoś zniszczyliśmy jest przerzucony ciężar dowodu staniemy udowadniamy tylko sprzedawca western roczne domniemanie później trochę gorzej, bo ciężar dowodu spoczywa na konsumencie, żeby nie było tak pesymistycznie na koniec naszej rozmowy pani pracuje w nad prawami konsumentów nad różnymi historiami zauważa pani zmianę polityki producentów funkcjonujących na operujących na polskim rynku ku lepszemu po 25 grudnia 2014 roku zmieniły nam się trochę przepisy wróciła to zgoda kodeksu cywilnego i jest lepiej, bo kiedyś to domniemanie, o którym mówiliśmy, bo 6 miesięcy, więc jeżeli wada wykryjemy w ciągu pierwszego roku to jest naprawdę nam łatwiej teraz dochodzić swoich roszczeń może jest pod tym po tym okresie 1 roku, kiedy w domu musimy udowodnić, ale teraz dla konsumentów np. oddział Warszawskiego stowarzyszenia rzeczoznawców Sint co takie bezpłatne konsultacje to właśnie ze sprzętu AGD RTV raz w tygodniu mają bezpłatne konsultacje, z których może skorzystać każdy konsument przyjechali z urządzeniami, by powiedzieć to wina producenta 3 czy moje dokładnie taki, jaki rzeczoznawca wydaną opinię od tej pory trza było tak mówi nie płacić właśnie dzwoniła do nas słuchaczka z zalanym telefonem to 1 z najczęstszych stosowanych wybiegów i hoteli producentów tak z nim nic prostszego kiedyś opowiadał mi pracownik serwisu www 1 i 1 z dużych firm sprzedających telefony komórkowe i produkujących jak to w ramach serwisu zalewa się pikietą czujniki wilgotności po to, żeby nie uznać prawa konsumenta klienta, a także działalność przestępcza i ładnie tak tylko, że ciężar dowodu wtedy musimy niestety udowodnić tak nie było, chyba że jesteśmy w okresie tego roku o nadanie muszą oddać bardzo pani dziękuję pani mecenas rzeczy pani przepraszam jak najmniej pracy strefa ruchu z tytułu realizacji walki o prawach konsumentów pani mecenas Monika Bielicka federacja konsumentów, bo państwo i moim gościem Józef informacje proszę zostać Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA