REKLAMA

Co się stało w 966? Może nic? Opowiada prof. Przemysław Urbańczyk

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-06-08 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
49:32 min.
Udostępnij:

966 rok - Chrzest Polski. Wszyscy jesteśmy do tej daty i określenia przyzwyczajeni. 14 kwietnia obchodziliśmy 1050-lecie. Problem w tym, że nie wiadomo ani czy rzecz wydarzyła się w 966, ani czym miałby być chrzest "Polski", ani czy w ogóle... to był chrzest. Rozwiń »

Prof. Przemysław Urbańczyk w swojej najnowszej książce ”Co się stało w 966 roku?” przedstawia szereg pytań podważających oficjalną, promowaną od lat w szkolnych podręcznikach wersję wydarzeń. Jak to możliwe, że przy siedzibie Mieszka została zbudowana świątynia chrześcijańska jeszcze przed 966 r.? Jeśli Mieszko byłby pogańskim władcą z północy, dlaczego tak łatwo oddano mu rękę chrześcijańskiej księżniczki?

Zdaniem archeologa i mediewisty, odpowiedzi na te pytania może dać inna wersja wydarzeń. Mieszko I być może zamiast być – jak kiedyś uważano – wikingiem, mógł pochodzić z południa, z Moraw. Możliwe, że chrześcijaninem został jeszcze jako dziecko...

Jeśli te hipotezy są prawdziwe, to dlaczego Gall Anonim ponad 150 lat później, pisał ''gdy on [Mieszko I] przyjął wiarę, naród polski uratowany został od śmierci w pogaństwie''? Co wydarzyło się w 966? Na czym polegała decyzja Mieszka o skierowaniu się w stronę zachodniego Kościoła? Jak przyjął to lud? I czy rzeczywiście było to powstanie ''państwa polskiego''? Jaki wpływ na mitologizację 966 miały obchody z 1966 i konkurencja między Kościołem a władzami PRL?

A także: dlaczego tak bardzo poszkujemy jakiegoś „początku” i „kolebki”, skoro historia to proces ciągły?

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z jednym najciekawszych polskich archeologów i historyków. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM na Karolina Głowacka to jest wieczór Radia TOK FM środowy na studia pan prof. Przemysław Urbańczyk dobry wieczór panie prof. Grecy pani w z Instytutu archeologii Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz z Instytutu archeologii i etnologii Polskiej Akademii Nauk, a przedwczoraj miała miejsce premiera najnowszej książki pana profesora co się stało w 900 sześćdziesiątym szóstym roku wydanej nakładem wydawnictwa zysk książka jest o tym jak tytuł wskazuje Rozwiń » co się stało w 900 sześćdziesiątym szóstym może coś się nie stało, a także o tym co działo się nieco wcześniej nieco później o pochodzeniu mieszka w procesie powstawania jego państwo o tym jak rozumieć ówczesne państwo i wreszcie o tym jak często w czasie badań dokonywano różnych nadinterpretacji główne uroczystości 1050 lecia chrztu Polski nie kojarzymy bardzo dobrze obchodzono je 14 kwietnia 2016 roku i teraz tak 14 kwietnia, skąd ta precyzja czy to był chrzest kogo, czego czy miały być to Polska ochrzczona dużo pytań dużo pytań bardzo dużo co jest typową sytuacją, kiedy jest zajmują się badaniem przyszłości nawet z wczoraj z 1 kolegą archeologiem zresztą właśnie o tym, rozmawialiśmy, bo nagle okazało się, że nie możemy ustalić 1 wersji wydarzenia, w którym obaj braliśmy udziału dosłownie kilka lat temu no Ga no, więc ja mówię słuchaj to, jeżeli my jej uczestnicy świadkowie naoczni Iny ówcześni tegoż wydarzenia mamy problemy z ustaleniem, kto co powiedział w jakiej kolejności, jaki był przebieg tego to cóż tu mówić o wydarzeniach sprzed 100 lat 200, ale mówimy o wydarzenia sprzed 1050 lat świadków nie ma nie mamy szansy porozmawiać z nikim, a źródeł też za bardzo nie no to w takim razie dlaczego tak dokładnie tym 14 kwietnia 50 lat temu też szczególnie 14 kwietnia kościół chodził od państwa nieco inaczej, ale to państwo 22 lipca aktor też oczywiście nie było przypadkowe nalotem 14 kwietnia, czyli konkretnie ba nawet Wikipedia pisze, że wielką sobotę oto Mieszko pierwszy przyjął chrzest wszystko jest bardzo dokładnie opisane zresztą wszyscy się tego uczyliśmy w szkole, że Mieszko przyjął chrzest Polska naród cokolwiek by to miało oznaczać przyjął chrzest tak się o tym, mówi chrzest Polski w pana książce jest no cóż, by jak, by nie mówić dużo wątpliwości z tym związanych ze słowem czy niech pan proszę powie tego 14 kwietnia 900 sześćdziesiątego szóstego roku doszło do chrztu mieszka tak ograniczmy położenie Polski tylko mieszka trzeba zacząć od cen najbardziej szczegółowe informacje, więc tego 14 kwietnia 814 kwietnia to była wielka sobota wtedy, a reszta to już jest konstrukcja historię graficzna, czyli taki sposób uzasadnienia wskazania tej tezy i daty możliwie konkretne IAR wynika to z takiego prostego założenia, aczkolwiek nie nie absolutnie słusznego, że chrzest władcy powinien był się odbyć w najważniejszym dniu dla chrześcijan, a więc właśnie w okresie Wielkiejnocy n p . w sobotę, więc to jest jedyna przesłanka nie mamy absolutnie żadnych informacji na ten temat i mniej to są wszystko konstrukcję, które mają jak by uspokoić nasze wątpliwości włodarzy, jeżeli wydaje się tak oczyszczenie mnie nie damy z archeologami historykom, ale politykom szczególnie, że jeżeli wskaże się precyzyjnie ten ten początek ten datek kluczową ten kamień węgielny wtedy będzie można łatwiej go opisać jak będzie po prostu łatwiej zrozumiał, jeżeli napiszemy we wszystkich podręcznikach szkolnych czy teraz było we wszystkich mediach 14 kwietnia 966 nastąpił chrzest Polski to taki skrót myślowy jest łatwy do zapamiętania do zrozumienia jak i przyjemne prawda żyjemy tak i w tym wszystkim się wydaje, którzy tego słuchają nas tak wiemy teraz, skąd my jesteśmy, skąd myśmy siedzieli, gdzie są nasze początki bardziej, kiedy dokładnie na dobrze, czyli 14 kwietnia jest sprawą czysto interpretacyjną przed taką można, by powiedzieć w pewnym sensie wymyślono biorąc pod uwagę inny po prostu to w jaki sposób funkcjonują chrześcijanie na sam rok 900 sześćdziesiąty szósty co o tym, możemy powiedzieć kolejny problem kolejny problem tutaj jeszcze większy może jest z punktu widzenia takiej psychologii społecznej, dlatego że ta data jest w każdym podręczniku historii już dla szkół podstawowych między 966 podejrzewam, że każdy Polak wyrecytuje nawet obudzony w środku nocy, bo tyle razy tę datę słyszał no może czasem sięgają 900 dziewięćdziesiątym szóstym roku tak, ale mniej więcej to powiedzmy co drugi przynajmniej taką informację z grzechów polskiej tak różnią się właśnie odnowił chrzest Polski tutaj tutaj i no ale do tego może dojdziemy za chwilę najpierw kwestia tej tej daty, która znowu jest sformułowana tak precyzyjnie i bez alternatywnie 966 i koniec, a zatem trzeba tutaj przypomnieć, że nie mamy żadnej bezpośredniej konkretnej informacji, kiedy co się stało, a to, dlatego że nikt ze współczesnych Mieszkowi czy też czasom ówczesnych rządów naszego pierwszego historycznego władcy w ogóle tego chrztu nie zanotował coby też sugerowało, że nie zauważył oczywiście możemy mówić o nich mamy tak mało źródeł może było takie źródło, ale się nie zachował no ale to jest takie prawda w ten sposób możemy wszystko uzasadnić, że coś było ale, ale informatycznej dowodów zasnęła w lewo od tak tak na to kto to jest niepoważne w nauce takich dowodów raczej nie używam no więc, ale czy to w takim razie sugerowało, że to nie było jak i specjalnie istotne wydarzenie dla naszych sąsiadów np. wydarzenie, jeżeli ono miało miejsce to to było istotne, ale fakt, że nie zostało zanotowane czy też nie przetrwało ani jedno źródło na ten temat każe się poważnie zastanowić czy to na pewno było w tym roku zaczniemy od chronologii potem przejdziemy do tego co się mogło stać się, a cenie Otóż tak naprawdę po raz pierwszy jakość daty podał nam biskup Merseburga Saksonii Dietmar słynny kronikarz, który bez, którego właściwie prawie nic byśmy nie wiedzieli o Mieszku Bolesławie Chrobrym to trzeba otwarcie powiedzieć, który pisał swoją kronikę na początku w drugiej dekadzie jedenastego wieku, który był Hanna należał do elity politycznej ówczesnego świata i Europy Środkowej i cesarstwa jej, który był bacznym obserwatorem zapalonym historykiem, który najwyraźniej zbierał różne informacje wywiady również członków swojej rodziny, którzy należeli do arystokracji Saskiej brali udział w wielu wydarzeniach i również korzystał z jakich starych zapisków kronik i informacji i on pierwszy napisał że księżniczka Dąbrówka niedobra, bo właśnie wracamy do tego moim zdaniem ładniejszego imienia dał Dąbrówka, że księżniczka czeska Dąbrówka, która była chrześcijanką namawiała usilnie swojego męża mieszka w pierwszego, który był poganinem w momencie jeszcze kiedy zawarli związek małżeński i dopiero pod jej silnymi namówią namowami jak napisał biskup Dietmar Mieszko podbiły pozbył się przy urodzonego jadł pogaństwa, a robiła to ona tak, że no i szła na pewien kompromis to co, w którym podkreślał i poświęcenie Dietmar mianowicie, że jadła mięso w okresach zakazanych w czasie przed kościoła, więc to dla chrześcijanina było duże poświęcenie no i można po domyślać się, że jak to często bywała w tamtych czasach no mogła zastosować też inne metody kobiece prawda, odmawiając nie tylko z Towarzystwa przy stole, ale albo np. też i włożył w ale w Dietmar, pisząc o prawie 50 lat później po tych po tym wydarzeniu już napisał, że właściwie nie wie, kiedy to się stało czy to Dąbrówka pracowała nad swoim mężem przez rok czy też 3 lata, a więc już w pierwszym źródle mamy art alternatywę albo rok 966 albo 968, ale ono ile dobrze pamiętam wybrał te krótszą daje ile pieniędzy ile właśnie przyznał, że nie wiadomo nie wiemy nie wiemy zaś, że nie bardzo to było dla niego dla niego ważne później znowu minęło kilkadziesiąt lat, a może i stoi jak jej niektórzy przypuszczają z historyków, bo trwa spór odnośnie tzw. roczników polskich, których oryginałów nie znamy one zostały spisane i tektury znamy są dosyć późne, ale przypuszcza się, że one pochodzą od innej później z jedenastego wieku, a niektórzy twierdzą, że nawet z jakich roczników pisanych właśnie jeszcze w dziesiątym wieku i tam mamy właśnie tę datę 966 faktycznie najczęściej się pojawiające się, ale mamy też 967, a w 1 na 960 no, więc jak widać z tego już względnie niedługo po tym fakcie już były poważne wątpliwości, dlaczego zatem 3 × 900 sześćdziesiąty szósty niż liderzy, dlatego że z tej możliwości wyboru spośród 3 dat, a więc 9686766 po prostu wybrano tę najstarszą również co było wygodne z tego punktu widzenia, że w ten sposób nie trzeba było mieć wątpliwości co dało w legalności narodzin naszego największego władcy z rodu wczesnych Piastów Bolesława Chrobrego także wglądu w pełni chrześcijan, jakim jest z, a zanotowano, że urodził się w 900 sześćdziesiątym siódmym roku prawda no więc, gdy mamy mieszka Dąbrówka przyjeżdża do mieszka 500 sześćdziesiątym piątym rok później Mieszko sił chrzci i następnym roku rodzi się Bolesław Chrobry mamy pełną sekwencję dna scenariusz piękny scenariusz taki jak trzeba, więc podejrzewam, że to właśnie wybrano taką datę ze względu na logikę historyczną wydarzeń natomiast jeszcze raz podkreślam nie mamy żadnego pewnego źródła na ten temat, więc jest kolejny przypuszczenie dużo mocniejsze niż ta data dzienna 14 kwietnia, ale też niestety obciążone pewnymi wątpliwościami w naj sprawa następna tego od tej sklejki 14 kwietnia 900 sześćdziesiątego szóstego roku odbył się chrzest Polski niż 2 sprawy mówiąc brzydko załatwiliśmy teraz zajmiemy się tym chrztem Polski została umieszczona moment założenia, że istotnie odbył się chrzest mieszka, bo to też sprawa nie jest tak oczywista to co z tą polską cudzy pomysł, żeby tak o tym, mówić tak w Lotosie co się pojawiło się dosyć późno tu też widać widać w źródłach Taxi i taką ulgę zmiany koncepcji właśnie poszerzanie znaczenia tego wydarzenia, o ile Dietmar i roczniki Polski piszą o tym, właściwie, skupiając się na osobie mieszka samego co prawda Dietmar pisze, że za swoim ukochanym władcom poszły wszystkie członki narodu, ale już się Gall anonim, który pisał w czasach Bolesława Krzywoustego na początku dwunastego wieku, więc Stolat pot i marzy już pisze jednoznacznie, że dzięki kunsztowi mieszka naród Polski został uratowany od śmierci w pogańskich pada, więc tutaj mamy to wydarzenie jednostkowe poszerzone na cały kolektywnej naród rozumiany jako wszyscy poddani poddani Piastów, więc już wtedy to zastosowano taką poszerzające int i interpretację, ale wciąż nie nazywano tego chrztem Polski to w różnych i pojawia się później w różnych wersjach wśród historyków piszących przez to kilkaset lat oczywiście prawie wszyscy o tym, pisali, ale wydaje mi się, że to się utrwaliło dopiero po drugiej wojnie światowej to ta koncepcja ta zbitka pojęć 966 i chrzest Polski Polski rozumianej jako taka symboliczna jedności demograficzną kulturowo polityczną geograficzna prawda, czyli my wszyscy ta Polska jako Polacy państwo ulokowany w konkretnym kontekście historycznym dokona doznaliśmy wtedy przemiany rozpoczęcie rozpoczęcia i i tak jak właśnie pisano o tym, 50 lat temu, że nastąpił początek państwa polskiego wtedy pisano jednoznacznie jednoznacznie to znaczy trzeba przypomnieć, jeżeli możemy też te obchody rocznicy, ale sprzed 50 lat przypomni wspomnieć, które ja jeszcze pamiętam pamiętam nawet w tył defilady 22 lipca zorganizowaną na plac Defilad, którą otwierali wojowie Piastowskiej, a nad nimi leciały samoloty u złożonych organy w Orła Piastowskiego nowy wspaniały to to było rzeczywiście ogromne ogromne wrażenie robiło wybito również piękną ołów były monety srebrną 100 zło tową chyba pierwsza srebrna moneta pro powojenna, na której było napisane tysiąclecie państwa polskiego jest sobą ten nacisk na ten aspekt polityczny początek Polski jako organizacji politycznej tylko trzeba pamiętać, że to była tylko 1 ze stron sporu o symbolikę rząd dusz Pa da mówimy o czasach PRL -u, czyli tego państwa rządzone rządzonego autokratyczny przez przywódców partii komunistycznej, ale równocześnie przecież Polska miała tę specyfikę w tym obozie tzw. wówczas w kraju demokracji ludowej, że bardzo silny był u nas kościół katolicki, który realizował swój własny program w opozycji właśnie do rządów komunistycznych, który podkreślał oczywiście nie aspekt polityczny tylko aspekt religijny, a samo to było bardzo bardzo ciekawe myśli mam nadzieję, że kiedyś ktoś przyprowadzi jakiś solidne badania może to nawet byłby dobry temat do filmu, żeby pokazać właśnie jak spór o tę datę oto jedno wydarzenie był podzielił społeczeństwo i był wykorzystywany przez 2 najważniejsze instytucje w Polsce także kościół, jakby organizował od dołu ludzi no bo innych możliwości nie miał o mobilizował ich duchowo natomiast rząd partia komunistyczna odgórnie, narzucając pewien program np. badań naukowych i to wtedy dajmy się utrwalił się ten właśnie to pojęcie ta zbitka pojęć 966 początek Polski, a dzisiaj już jest chrzest Polski myślę, że możemy teraz oczywiście dzięki panu profesorowi zastanowić nad 2 tymi racjami z 1 strony właśnie rząd to 900 sześćdziesiątym szóstym 3 którymś innym okolicznym roku odbył się chrzest powiedzmy Polski czy też może to był początek państwowości, bo to jest zasadnicze pytanie, kto został ochrzczony już zostało ochrzczone jak miało to państwo wtedy funkcjonować czym było takie państwo jak w ogóle te procesy państwowo twórcze wyglądały, jakby zaczęła jednak tego wątku religijnego, bo pan w swojej książce sugeruje proponuje przedstawia taką ewentualność, że to niekoniecznie był chrzest mieszka pierwszego tylko bierzmowanie oczy to jest 1 z możliwości interpretacyjnych i tutaj muszę powiedzieć, że oczywiście no to jest ogromnie kontrowersyjna hipoteza, aczkolwiek często formułowanym już się bodajże 4 lata temu w książce Mieszko pierwszy tajemniczy mianowicie tutaj skłoniła mnie do postawienia takiej hipotezy odkrycia archeologiczne dokonane w Poznaniu na Ostrowie Tumskim, a więc tej najstarszej części Poznania przez tamtejszych archeologów, którzy pod stojącym dzisiaj gość gotyckim kościele Najświętszej Maryi Panny odkryli, niemniej winni, więc tylko fundamenty kamiennego i go tzw. palatium, czyli budowli mieszkalno sakralnej, które to budowle ówcześni władcy w Europie wznosili taka stała właśnie w centrum grodu poznańskiego, ale co naj naj ciekawsze datowanie tej budowli szczęśliwym zbiegiem okoliczności odkryto w przejściu w bocznym wejściu belkę dym, bo on na tyle dobrze zachowaną, że specjaliści od drewna dendrolog gdy, którzy potrafią przypisać każdy słój drewna do konkretnego roku, dlatego że każde drzewo jak żywa istota reaguje na to co się dzieje dookoła znajdziesz na nas na nasłonecznienie ilości opadów wiatru na wszystko w związku z tym każdy słój roczny każdy przyrost roczny ma inną strukturę ja nie potrafią rozpoznać okazało się, że najmłodszy z tych rozpoznawalnych słojów wskazuje na rok 900 czterdziesty pierwszy o proszę no właśnie, więc jesteśmy 25 lat przed ową symboliczną datą 966 niestety nie był to służy tzw. Bieluch, czyli ten ostatni, który pod korą się znajduje jest tabelka zostawić wycia sama opcja Sanaa także nie mamy tych najmłodszych słojów i co zresztą często się zdarza w archeologii stąd też gen trochę na nodze i archeolodzy w takich wypadkach dodają na wszelki wypadek kilkanaście do 20 lat no, więc powiedzmy dodajmy te 25 lat, żeby mieć ów rok 900 sześćdziesiąty szósty, chociaż 25 lat to jest trochę dużo wydaje mi się, ale w kolejce po odjęciu tej daty moim zdaniem nawet kilkanaście lat na przygotowanie zaplanowanie takiej inwestycji, bo przecież takiej budowy w tamtych czasach trwały znacznie znacznie dłużej poza tym w ówczesnej inna ówczesnych ziemiach polskich w tym państwie wczesne Piastowskim dominowała absolutnie architektura drewniana wszystko było budowane z drewna nie było żadnej potrzeby, żeby się męczyć i stawiać konstrukcję murowane, czyli pan mówi, że to odkrycie, że to mogą być pozostałości po dawnej świątyni, która by została zbudowana jeszcze przed 9 w niedzielę na razie mówimy o Pałacu, ale właśnie to wyjście z progiem dębowym ono prowadziło jak później się okazało po kilku latach wykopalisk, które były bardzo skomplikowane i prowadziło do takiego małego skrzydła również murowanego, które bez żadnych wątpliwości było świątynią chrześcijańską obecnie się tylko dlatego, że to wnętrze to raptem 10 m ², ale z nawą krzyżową za psy idą, w których odkryto podstawę ołtarza wiemy, że ten ołtarz był przesuwany nawet tam były i kostki molo mozaikowe, więc nie ma żadnych wątpliwości, że to nie wiem czy to był kościół czy kaplica, ale budowla chrześcijańska jeżeli, więc weźmiemy był tu jeszcze dokończę, że nawet, jeżeli dodamy 25 lat do tego 900 czterdziestego pierwszego roku trzeba odjąć kilkanaście na wymyślenie tego na sprowadzenie z zagranicy specjalistów i to z dużej odległości projektanta konstruktora na nas gromadzenie materiału również wypalenie gipsu, której stosowano jako zaprawę i poza tym na takie budowle budowy trwały kilka czasem nawet kilkanaście lat więc, czego byśmy nie robili jesteśmy przed rokiem 900 sześćdziesiątym szóstym, a nawet, jeżeli założymy tak jak odkrywczyni tego kompleksu pani prof. Anna kotka krem z Poznania, że to zostało zbudowane na przyjazd Dąbrówki, czyli w roku 900 sześćdziesiątym piątym czy już stało, czyli już ktoś wie zbudował świątynię chrześcijańską wcześniej nie znamy analogii historycznej, żeby władca pogańskiej na wiele lat przed swoim ochrzczeni im zbudował już kościół, bo dla kogo i po co jak miałby to zrobić no on byłoby to zupełnie niezwykłe ale, ale również nie można przyjąć, że np. pozwolił jakich grup chrześcijan, który zamieszkiwał nowość w uznaniu za zbudować sobie z swój własny kościół, gdzie mogli swojego chrześcijańskiego, dlaczego jeździć, bo można, by to przyjąć, ale my jest absolutnie niemożliwe, żeby pozwolił im przystawić tym, iż kościół, by ten świątyni obcego Boga do swojego Pałacu, gdyby on w dalszym ciągu był właścicielem pereł inaczej Wellesa, czyli 3 Iława, czyli któregoś z innych Bogu, więc tu i wielkość tej świątyni dzięki ich fakt, że ona została dobudowana dostali dostawiono czy też razem zbudowana z tym Pałacem książęcym, że połączona była takim bocznym prywatnym wejściem absolutnie wskazuje, że ona była przeznaczona do użytku władcy i jego najbliższego otoczenia prywatnego dosłownie, bo tam się mogą zmieścić kilka kilka osób plus celebrans, a więc tutaj tak jak mówię dzisiaj takiej taki mamy stan wiedzy należy z archeolog musi być niezwykle czujny i przygotowany na to, że nasi koledzy nagle jutro od kryjący zupełnie jakiś nowy informacji będzie musieli przez formułować naszą wizję, ale na razie wbrew wątpliwościom bardzo wielu moich kolegów musimy jakoś skonsumować ten fakt, że najprawdopodobniej przed przybyciem chrześcijańskiej księżniczki stała chrześcijańska świątynia w najważniejszym grodzie wczesno Piastowskiego, a więc Poznań, bo to jest oczywiście także taki wątek z tym związany jak to się wydarzyło, że ten Mieszko załóżmy jeszcze na razie, że pogański książę dość obcesowo domaga się ręki Dąbrówki i ją po prostu otrzymuje pan sugeruje taką interpretację czy też proponuję może raczej Nerze Mieszko wcale nie był żadnym z wikingiem co Bester było bardzo popularnym głównym pomysłem wręcz przeciwnie nie pochodził z północy z południa być może był z Moraw i być może został ochrzczony jako dziecko tak to wszystko podważać, więc wręcz rujnuje tę tradycyjną wizję, ale wydaje mi się, że tu nie chodzi o to w badaniach historycznych archeologicznych, żeby udowadniać czy nieskończoności podtrzymywać te ust tę wizję, która się ukształtowała nawet jak w tym wypadku no przez 900 lat tylko zgodnie zresztą z tym co proponował filozof nauki Karl Popper próbować właśnie falsyfikat bać obalać podważać te ustalone kanony myślenia dlatego, że to jest po prostu bardziej twórcze, ale tu w moim wypadku nie chodzi mi tylko, żeby zakwestionować, ale bierzemy też zaproponować jakości alternatywę jakieś wyjaśnienie tego, dlaczego zbudowano w centrum pogańskiego rzekomo kraju świątynie chrześcijańską najprawdopodobniej przed rokiem 900 sześćdziesiątym szósty no ale jeśli Mieszko byłby faktycznie z Moraw jeśli byłby chrześcijaninem od urodzenia niemalże od chrztu jako dziecko to, skąd się jednak brał w ogóle takie za takie zapiski jak Galla Anonima czy wcześniej Thietmara coby to miało oznaczać to by miało oznaczać np. że dziś nie będę wchodził w to wyjaśnienie, że wydaje mi się, że logicznie można przyjąć, iż Mieszko jest potomkiem albo któregoś z członków wielką Morawski dynastii moimi rodziców, którzy po roku 900 szóstym, kiedy ich armia została rozbita w tył przez Madziarów znikają z kart historii i o dziwo, kilkanaście lat później w centrum Wielkopolski ktoś zaczyna znosić infrastruktury takiego małego państewka terytorialnego, jeżeli to moje przypuszczenie jest prawdziwe, a wspiera je nie tylko takie ułożenie faktów dat, ale również to, że wg językoznawców n p . sama nazwa Poznania i wskazuje na to, że najbliższy związek to jest z Morawskim właśnie rodem z Poznania ów, a więc to mogą być budowniczy mieszkanie zarządca tego grodu, który stamtąd, gdy przybył podobnie Sandomierz i jest Ludomir też jest Morawski, ale jeszcze jest 1 bardzo ciekawa wskazówka mianowicie fakt, że Mieszko dał swojemu drugiemu synowi, który chyba długo nie cieszył, bo tylko raz wspomniany właśnie przez biskupa i Marach dał lemiesz święto Ełk Świętopełk było dynastycznych imieniem właśnie Morawskich moimi głowicy skoro tak to dlaczego dopiero drugiemu synowi, ale dlatego, że był uwikłany w sojusze polityczne w układy, a konkretnie Sojusz z Przemyśla ideami jeszcze dokładniej z księciem praskim Bolesławem pierwszym okrutnym, który był ojcem Dąbrówki i najprawdopodobniej to był taki jest to były takie ustępstwo prawda no i ślub małżeństwo między 1 stycznia w tym czasie spełniało role traktatu politycznego to była księżniczka, która jechała na obcy Dwór była taką gwarant komu, że ci władcy spowinowacone ze sobą będą współpracować i faktycznie dopóki żyła Dąbrówka Mieszko prowadził politykę pro czeską, ale prawdopodobnie ta różnica w statusie geopolitycznym obu władców czy ogrodów jednak przemyśleć byli od dawna z listy inicjowanie i funkcjonowali w tym świecie chrześcijaństwa Zachodniego Mieszko wyłonił się gdzieś stylisty i z tej Puszczy jak pisze Gall anonim dosyć arogancko zażądał ręki 1 bardzo dobry chrześcijanki, czyli 3 Dąbrówki to, że zażądał on mógł być arogancki, ale to, że dostał to jest dopiero dziwne, ale z pewnością przemyśli musieli zażądać jakichś ustępstw 1 z nich było żądanie nadania pierwszemu synowi imienia dynastyczne go przemyśli właśnie Bolesław, ale są w takim razie jednak dopiero w przypadku drugiego syna Mieszko miał pełną swobodę wyboru imienia i mógł zrobić to zgodnie z tradycją, a więc nazwać swojego syna imieniem zmarłego już któregoś ze swoich przodków, a więc albo ojca albo dziadka któregoś ze święto bogów Morawskich albo świętował pierwszy wielki albo Świętopełk drugi, więc tu wszystkie te fakty i nazewnictwo i logika historyczna jeszcze wymowa odkryć archeologicznych wskazują jednak, że taka hipoteza ma podstawy, a więc Mieszko urodził, by się w rodzinie chrześcijan no to wracam z takim wyczynie ulg uciekinierów z wielkim oraz wracam do pytania w takim razie, skąd bierze się to słowo Chrzęst Łucji Chmara, skąd bierze się Galla Anonima, dlaczego w ogóle organizowano jakąś uroczystość to 900 sześćdziesiątym 0607. czy ósmym co to w ogóle mogło oznaczać to był jakiś odnowienie naprawa nawrócenie się im podpisanie bardziej sprawy politycznej jak to jak to interpretować tak to w na znowu są jak to zwykle bywa tak przy badaniach takich odległych dziejów różne możliwości ta najprostsza przyjmijmy, że faktycznie odbył się wtedy chrzest no ale to można powiedzieć jak to no, jeżeli Mieszko był chrześcijaninem od dziecka na to nie można kogoś drugi raz opuścić to oczywiste, ale istnieje taka możliwość, że ci uciekinierzy morawscy po jakimś czasie pobytu nad tą środkową wartą, nawet jeżeli jacyś księża ziemi z nimi byli na wcześniej czy później ich zabrakło nic nie wiemy, żeby mieli kontakty z kościołem instytucjonalnym wiemy, że każdy chrześcijanin może ochrzcić dziecko, a nawet dorosłego szczególnie, w jakich momentach zagrożenia tyle, że to nie jest tak przez pełny dlatego, że to każdy z nas, kto brał udział w trzcinach w kościele wiele tam jest kilka elementów jest tzw. chrzest z wody, który właśnie sami nawet możemy w razie czego przeprowadzić, ale jest jeszcze nałożenie rąk przez kapłana i pomazany świętymi olejami, więc może np. ten, kto nie był chrzest pełen tylko właśnie dokończenie dodanie tych 2 brakujących elementów co było możliwe dopiero wtedy, kiedy z księżniczką Dąbrówkę przyjechali kapłani do Polski i wtedy o po kilkudziesięciu latach już nikt nic nie pamięta, że to było dokończenie, jakby chrztu nazwano to kosztem, ale jeszcze inna możliwość szkolenia sugeruje, jeżeli biskup Dietmar n p . mijał rację, wskazując jednak na rok 900 sześćdziesiąty ósmy to trzeba pamiętać, że w tymże roku przybył na Dwór Piastowski biskup Jordan pierwszy biskup Jordan i wtedy mogły się muszę dokonać nie chrzest tylko bierzmowanie czy ten drugi sakrament, w którym już się na dzisiaj nie dorosły, ale kiedyś to właśnie dorosłym się udzielało człowiek świadomie już potwierdza swoją chęć przynależności do do kościoła katolickiego prawda, więc takie wprowadzenie związanie z tym kościołem już bardzo sformalizowana potwierdzenie tej tak jeszcze kolejna wątpliwość Moravia nie byli chrześcijanami, ale w wersji Cyryla metod Jański, czyli tej używali liturgii i modlit w w języku Słowiańskim posługiwali się alfabetem wymyślonym przez Świętego Cyryla i uznano to w końcu dziewiątego wieku za odstępstwo czy nawet za herezję, więc może mając świadomość tego, że Mieszko, owszem, był chrześcijaninem, ale w tej brytyjskiej wersji dokonano po prostu jak korekty korekty naprawienia chociażby przez bierzmowanie, żeby go jednak włączyć do tego kościoła łacińskiego i w ten sposób zbliżamy się do sprawy w państwowych państwowo twórczych mnie, czyli zostawiamy ten wątek czysto religijna teraz przenosimy się do tego co z kolei władze PRL -u bardzo mocno podkreślały, czyli że oto rozpoczęło się państwo polskie nie pan w swojej książce pisze dość złośliwie o cenne o takim mapce plemion, które miały być wcześniej, zanim to Piastowie zjednoczyli je nitek dalej też pamięta ze szkoły, że patrzyłam na nią z dużą podejrzliwością hit, bo bardzo dokładnie ustalone, gdzie tak dużych sal cały teren po raz drugi z dekretem były niemal 3 województw to było tak poustawiane właśnie, czyli zastanówmy się nad tym proszę niech pan opowie co my wiemy od tych plemion chciano w ogóle istniały jeśli tak to jest wiele możemy o nich powiedzieć jak to w ogóle się wydarzyło, że Mieszko i zaczął rządzić państwem jak to państwo rozumieć no jak się to wydarzyło to nie wiemy co do owych i plemion to moim zdaniem on wszystkie, a może tylko większość z nich są produktem naszej chęci do uporządkowania wszystkiego, ale ja pamiętam taki źródłem geograf bawarski akta takie źródła, owszem, bardzo bardzo ważne czy też dokładnie to jest opis Grodów nad położonych na północ od Dunaju sporządzone tajemnicza dosyć notatka no bo to to Tomasz k 2 strony raptem sporządzona około roku 800 czterdziestego ósmego jest bardzo wcześniej gdzieś dzisiejsze sądzi, że prawdopodobnie w klasztorze w Fuldzie dla króla Ludwika niemieckiego, który najprawdopodobniej no i zażądał informacji, planując może ekspansję na wschód informacji któż tam mieszkać, czego możemy się spodziewać i taką informację dostał sporządzoną taką listę wypełnioną no w samymi nazwami nazwami typu welon z danych wuj bis Lane blok po ani syren znane lub PIT dla to moi ulubieni, bo to nie wiadomo co z nimi zrobić tłumaczono, jakie jako głupie głowy np. 3 Głubczyce dzisiaj wszystkie te nazwy tłumaczono w ten sposób, że szukało się na mapie Polski czegoś jakiś nas, które są podobne do nich Nowin 2 Lis plany no to na pewno Wiślanie GOP ani na dobę w niego planie zrealizowane no to pewnie wiesz rzucanie lub Lidla no to Głubczyce dziś się dużo tego pytanie dużo dużo z tym, że większość z tych naz w zanotowano jedynie w tym w tym 1 źródle są bodajże trzeci 4, które znajdują poszli potwierdzenie jeszcze później prawda, więc sporządzono też mapy która, owszem, domu można coś takiego zrobić, ale tam powinno być napisane połowa dziewiątego wieku natomiast w każdym pot, a klasie historycznie w każdym podręczniku znajdziemy tylu matek plemion, która no tak jakby to minimum 100 kilkadziesiąt lat nic nie zmieniało istnieją te plemiona IAAF nie ma żadnego potwierdzenia Archeologicznego tego kultura materialna tego okresu jest bardzo słabo zróżnicowana, więc to to jest właśnie taka mapa sporządzona po to, żeby, żebyśmy spokojnie mogli stać nie mając wątpliwości, że czegoś nie wiemy to takie uspokojenie uspokojenie naszej niepewności moim zdaniem dla tego okresu absolutnie nie można mówić o żadnych trwałych organizacjach terytorialną politycznych, które mogłyby trwać przez 100 kilkadziesiąt lat pan też o tym, pisze, że często w interpretacjach jakoś tak bierzemy te atrybuty nowoczesnego państwa i usiłujemy je przykleić do ówczesnych realiów no dobrze, ale jednak wydarzyło się także to Mieszko się wybił jakoś tam też ich zosta w meczy spośród plemion wielu się po prostu lokalnych grup zostawmy to ale jakie znaczenie miało w tym chrzest czy bierzmowanie czy potwierdzenie tak dalej ne, by to złączenie z zachodnim kościołem to radzimy, jaki miał wpły w na zimowe możemy na chwilę pominąć ci coś co naprawdę się stało czy w tym roku, ale natomiast nie ulega wątpliwości, że Mieszko włączył się w świat Zachodniego chrześcijaństwa, a miał oczywiście alternatywę w postaci skorzystania z oferty politycznej ideologicznej cesarstwa wschodniorzymskiego, które my dzisiaj nazywamy Bizancjum, w którym kościół posługiwał się nie łaciną tylko Grekom, który dopuszczał sprawowanie liturgii w językach lokalnych, a więc było była to oferta bardzo atrakcyjna, ale Mieszko wybrał ten pył opcje zachodnie o jej i ta decyzja z pewnością byłyby była kluczowa kluczowa, dlatego że do dzisiaj odczuwamy skutki inwalidzie trudno sobie wyobrazić, że Mieszko nas myśl o nie oczywiście, że nie myślał on prowadził jakiś biali nie przeczy, bo zarzuca mi się czasem, że ja skupiam się tylko na aspektach politycznych prawda, że to taki jest cynizm historycznej, że Mieszko był cynikiem, który starannie analizował Zaj przeciw siedział i kombinował no prawie jak Jarosław Kaczyński co co się stanie, jeżeli ja zrobię to, a jak nie zrobię tego, kto to może tu z tym się z Przymierze tego napad dny no raczej raczej tak nie było natomiast z pewnością ten świat Zachodniego chrześcijaństwa mułu imponował widział jak wyglądają Czechy jak wygląda Saksonia i na jego decyzjach pójścia na zachód ani na wschód zaważyła rzeczywiście na naszej historii, gdyby wówczas Mieszko posłał idzie posłem był w i n p . do Bułgarii, a misjonarz pierwszego biskupa przysłano, by mu z Konstantynopola to zapewne dzisiaj posługiwali byśmy się cyrylicą mówilibyśmy językiem należącym do grupy języków wschodniosłowiańskich ani zachodnie słowiańskich i nasz kościół byłby auto w TV liczną cerkwią jak to się mówi i ze wszystkimi tego konsekwencjami, a więc z całym dobrodziejstwem tradycji właśnie wschodni ani zachodniej, ale z tego wszystkiego co pan mówi co wynika, że cała ta opowieść, która jest nam prezentowana w szkolnych podręcznikach jako pewnik jej jedno i przynajmniej jest wiele punktów, które można poddać pod wątpliwość niektóre są wprost po prostu wymyślonego na 14 kwietnia jest taka interpretacja, że w oko musiało to być akurat w okresie Wielkiejnocy, skąd się to wszystko wzięło, bo mówi pan o tym, że już Gall anonim używał takiej nadinterpretacji, że oto cały naród dzięki Mieszkowi uniknął śmierci afgańskiej wersji pogaństwo właśnie ci jak to się rozwijało jak to się wydarzyło, że teraz dla nas to jest niemalże oczywistej w i pewnie w tym momencie bardzo wiele polskich serc, która nie słuchają trochę się buntują, bo jak to notę 93 tysiące szóstym zaczęliśmy się, dlaczego Ano właśnie właśnie ja tak czasem słucham, że jak tutaj burzy jakiś obraz podważam próbuje wyrywam rencisty korzenie polskości niesie wydaje, że dokładnie odwrotnie, jeżeli ja mam rację powtarzam jeszcze raz, jeżeli to, by oznaczało, że korzenie Piastów my nie sięgają jakiegoś tam Kmiotek dlatego Kołodzieja spod Gniezna, który przypadkiem zupełnym został jego syn właśnie został władcą tylko te korzenie są o 100 lat starszy, że Piastowie wywodzili się z pierwszej Słowiańskiej dynastii, że również nasze chrześcijaństwo ma o wiele starsze korzenie, więc nie wiem czy to czy to jakieś takie kompleksy, że dotychczas właściwie nie szukano korzeni Piastów właśnie na południu, a wszędzie szukano na Zachodzie może od bandytów na północy nacisk wikingowie słynni tzw. koncepcja norma Ińska nawet nawet na Wschodzie natomiast Chińczycy to jakiś nasze kompleksy czy da, a może wręcz odwrotnie to poczucie wyższości w stosunku do tych Czechów Morawian Anita mama lubi zjeść, a takich dotacji Słowianie co to tacy z nim ceni jacyś tacy nie bardzo wypada od nich pochodzić niesie wydaje, że wręcz przeciwnie historia wielkiej Morawy jest absolutnie fascynująca i gdyby to się potwierdziły n p . z o wynikach badań dna, a kości Piastów co prawda nie mamy ani KO kosteczki mieszka pierwszego ani kosteczki Bolesława Chrobrego ani mieszka drugiego ani Kazimierza Odnowiciela i t d . i t d . i t d . ale szukamy pieron padły na pewno nie, tyle że padły strzały padły mamy dopiero najprawdopodobniej Władysława Hermana i Bolesława Krzywoustego w Płocku, ale mamy trochę krewnych mamy przemyśli duch Hanny Rechowiczów mamy potomków Piastów wiem, które zostały wysłane na zachód np. córki Bolesława Chrobrego regiel windy, którą wydano za mąż Saksonii, więc może za za kilka lat jako wskazówkę dostaniemy badania cały czas trwają na naukowca na różne sposoby próbują tę naszą wiedzę po pogłębić w tej chwili jest duży Grant, którego celem jest przebadanie skarbów srebrnych, bo z tego wczesnego okresu właśnie mamy tylko ceramiki i srebro to jeszcze jedno, że zapytam na koniec, skąd u nas taka potrzeba, żeby była jakaś konkretna kolebka konkretne początek chcecie byśmy nie wiedzieli, że historia przecież toczy się stale to nie jest tak, że nagle zostaliśmy tutaj spuszczenie na ziemię Mieszko miał od razu 30 lat i brał chrzest w Wenecji lub Tommaso ósemka je na Węgrzech oraz, że Chińczycy biorą w tym historycy archeolodzy, że trzeba jakoś uporządkować rzeczywistości ICO my robimy przecież na co dzień nawet obcując z ludźmi dzielimy na blondyn w 2 m albo wysłały smutnych Pekin pikników sanki wyników na przeróżne rzeczy cały czas kategorie my również przy badaniach przeszłości też 3 to jest też taka no Mania byłoby za dużo powiedziane, ale ta chęć odkrycia punktu wyjścia tego czegoś najstarszego co oczywiście dzieje są mają charakter ciągły i zawsze można się cofnąć jedyny krok w głębszą przeszłość, ale tak i dzisiaj prawda jak mówimy o drugiej wojnie światowej to 1 września, chociaż można, by znaleźć no bo jakoś jakoś inną datę, jeżeli teraz kilka dni temu po 4 czerwca mówiliśmy jako w ogóle o początku upadku komunizmu też prawda dlatego świat zależy od interpretowano, więc no, więc właśnie z gry i też jak i trwają spory jednak części polityków polskich, mówi że tak to właśnie data najważniejsza nie mówią nie nie to tanie to zapomnijmy wybierzemy sobie inną to są takie rozgrywki polityczne od, których nie byli wolni również nasi odlegli przodkowie ani też odczuwali taką potrzebę, żeby wskazać ten punkt wszystkie genealogię władców od czegoś były już jedno lub renty od tak od 1 ich gość przodka i im starszy on był tym my tym było lepiej czasem nawet od jakiś bogów pogańskich czy potworów chrześcijańscy już władcy takie tradycje podtrzymywali, więc myśmy zupełnie się nie różnili w tym względzie od innych innych narodów, a teraz wydają się, że warto rozważyć cofnięcie tych naszych początków i te w przeszłości wstecz i to dosyć głęboko w zupełnie fascynująca książka co się stało 900 sześćdziesiątym szóstym roku, które jak mówiliśmy opowiada inny o kwestii chrztu czy też nie chrztu, ale także w ogóle całego procesu państwowo twórczego, jaki zachodził UW w czasach mieszka pierwszego jest wiele pytań dotyczących m. in. także tego, który z ośrodków czy Gniezno 3 Poznań były bardziej, który był ważniejszy, a może żaden z nich nie był najważniejszy mnóstwo interesujących, jakie granice zurbanizowane jeszcze raz ile ludzi mieszka całymi plemionami jak to funkcjonowało tutaj jest pytanie jeszcze dużo przed nami jak to się wydarzyło, że my mieliśmy pierwszego biskupa niż Czesi przecież to tak jak ryba częściej nawiązują dużo wcześniej i trochę byli zazdrośni to wszystko w książce tego mieszka nazywano królem najstarszych źródłach Ano właśnie ten tego ma jednak nieszczęsnych to wszystko w książce co się stało 900 sześćdziesiątym szóstym roku wydawnictwo zysk proszę pisać wieczór mowa to krok KFM wieczór mowa to krótka FM mamy dla państwa dzięki uprzejmości wydawnictwa kilka egzemplarzy, a opowiadał autor książki pan prof. Przemysław Urbańczyk z Instytutu archeologii Uniwersytetu kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz Instytutu archeologii i etnologii Polskiej Akademii Nauk bardzo serdecznie dziękuję panie profesorze dziękuję bardzo dobranoc to był wieczór Radia TOK FM, który przygotował Paweł Kierzniewski za chwilę będą informacje Karolina Głowacka do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!