REKLAMA

O programie Mieszkanie plus dyskutują dr Michał Polakowski, Maciej Lis, Konstancja Święcicka i Jakub Janiszewski

Połączenie
Data emisji:
2016-06-09 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
połączenie Lublin Olsztyn Igor 136 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studia Konstancja Święcicka z Instytutu badań strukturalnych dzień dobry trener Maciej Lis z tego samego Instytutu, że nowe i dobry i Michał Polakowski ekspert fundacji kres dziennym tym razem będziemy rozumieć, że państwa o programie mieszkanie plus czy można powiedzieć chyba najbardziej ambitnym programie tego rządu i rzeczywiście program, który jedno jest adresowany do problemu co, do którego Rozwiń » trudno mieć jakiekolwiek wątpliwości, że leczy się co z nim trzeba zrobić, bo niedobór mieszkań problem mieszkaniowy w Polsce to jest rzecz właściwie stała od drugiej wojny światowej można powierzyć to nic się szczególnego na plus nie wydarza już od dawna wiadomo, że te programy potem TBS nie wypaliły też okazała wielka porażka teraz pytanie czy mieszkanie plus jest w stanie na zapotrzebowanie mieszkaniowe w Polsce jakoś odpowiedzieć może zacznijmy Wola samych założeń od tego czy ta koncepcja, którą rząd przyjmuje z waszym zdaniem sensowna i czy ona ma co do takiej ramy teoretycznej szansy się sprawdzić Michał to bez wątpienia wpisy w Chinach kolejnym polu odnalazłem bardzo politycznie KE istotną kwestię nikt oprócz tego programu rodzina 500 + 3 w jakiś byt związany z emeryturami to jest na pewno taki kolejny obszar, który bardzo przemawia do społecznej wyobraźni i na pewno pobierano społeczne potrzeby tak jak wspomnieliśmy to wnętrze jest bardzo bardzo istotną kwestią gram taką zasadą tego programu pomijam te kwestie własności, która może się pojawić za jakiś czas jest to, aby stworzyć zasób mieszkań tanich relatywnie tani zasób wiedzy zasoby relatywnie tanich mieszkań na wynajem, czyli tutaj raczej zwracać się uwagę na to, aby te mieszkania były tanie to po pierwsze po drugie on, żeby w pewnym sensie pomijać całą tę kwestię, która jest związana z kredytowaniem własności, czyli niemal się pojawiają takie hasła, że też z perspektywą, jakby na własność w aktach to jest część część mieszkań ma być tak no i to raczej tak tutaj Bloomsbury robi tak to jest spór tak naprawdę czy w opolska policja powinna budować możliwie duży zasób mieszkań na wynajem i nie uszczuplać go poprzez umożliwienie najemcom wieloletnim PN na wykupienie tego mieszkania i po prostu przeniesienia własności tego długu o niej okresowego najemcy czy faktycznie po prostu ten zasób powinien być maksymalnie dużo, a i wydaje się, że ten piach stoją na stanowisku że, że raczej ten zasób powinien być powinien być maksymalnie duży jednak jeśli już stwarzamy jeśli papież wydatkuje na publiczne pieniądze to kwestia to jest w ogóle osobna sprawa jak też stany to powinniśmy moim zdaniem dążyć do tego, aby to był taki zasób, który będzie dostępny dla nich jak największej liczby osób czy nie należałoby go uszczuplać to jest podstawowa kwestia, że właściwie własność się pojawią one dziś o dalszym planie wydają się, że to jest on w pewnym sensie zacznie w pewnym sensie to jest troszeczkę zawrócenie tej drogi, która przez ostatniej dekady się pod którąś przez ostatnie dekady w Polsce, czyli właśnie bardzo silne promowanie własności mieszkaniowej jest o tyle istotne że w wiele cech tych rozwiązań albo miało charakter ulg podatkowych, które w sposób oczywisty odpisów podatkowych, które promowały po prostu bardzo bogate gospodarstwa domowe czy bogatszy gospodarstwa domowe albo promowały nawet nie tyle bogate są takie plaże mola przy dochodach Rogoża z synem Boga stąd tak różnych nadal relatywnie tak to nazwijmy lan, chociaż 1 taki bardziej moim zdaniem kuriozalnych spraw jak lustro cieczy elementów tej polityki mieszkaniowej dotychczasowy było np. o najściu już nie istnieje natomiast była kiedyś taka możliwość norm ulga podatkowa, która była związana z kupieniem mieszkania na wynajem czy w pewien sposób państwo stworzyło preferencję podatkową dla tworzenia rynku, który był nieuregulowanej to było bardzo bardzo specyficzne rozwiązanie tutaj właściwie PiS powiatu chodzi o tego typu filozofii właśnie stawia na taką dość silny kontrolowaną silnie kontrolowany czy regulowany rynek, ponieważ tam jest mowa o maksymalnych cięciach dziś do 20 zł taka jest, że tak jest, więc stawka za metr, która jest proponowana także dojazd generalnie moim zdaniem przejście z takiego ucznia rynkowego systemu formowania się rynkowego systemu na coś takiego bardziej ETA ty stycznego natomiast myślę, że wiele wiele spra w tak naprawdę jeszcze nie wiemy mniej i na razie nikt inny myślę, że nie należałoby tego nazwać strategią, a raczej zarysowanie jakiś cienki szron i miasto diagnozy może zwrócił, bo ile się ta diagnoza, jakbym wszyscy się zgadzam do tego, że mieszka w Polsce za mało i zagęszczenie ludności jest zagęszczenie mentalność mieszkanie jest bardzo duże i dużo osób mieszka w ich rodzicami mieszka w mieszkaniach często dają im po ich potrzebom nawet na takich dość niskich z połączenia do niskich standardów TG 1 cali który, jakby ten program na pewno na ten cel odpowiada drugim z problemem jest tym brak 3 mało rozwinięty rynek najmu w Polsce czy brak rynek 33 k jest bardzo niewielki udział mieszkań na wynajem w ogólnej puli mieszkań, które mamy mamy w Polsce i to w ich dominacja własności prywatnej nie jest trochę dziki jest mylne po pierwsze z Opola mówi się go mało z punktu widzenia ekonomicznego, jakby to bardzo duża mobilność to się przez przeszkadza temu, żeby osobiście przeprowadzał za pracą było, że nie mają to bardzo pogarszały warunki mieszkaniowe no to ów to jest silny bodziec, który zatrzymuje osoby miejsca, które tych, kiedy po naprawie zniszczeń pracy nie ma z drugiej strony ten rynek IT jak 1 problem, że ten wzrost udziału mieszkań wynajmowanych jest od ogólnej puli mieszkań poprawi działanie rynku pracy poprawi generalnie może on Earth zwiększyć efektywność gospodarowania swoją pracę w Polsce jest bardzo ważny element drugim elementem jest to, że ten rynek najmu w Polsce działa dość dziwnie z punktu widzenia z punktu widzenia z punktu widzenia uregulowanych działających bardziej sprawdza się rynków takich jak rynek niemiecki austriacki rynki skandynawskie i tyle samo to problemu myślę o tym, porozmawiamy z zakresie natomiast ogólnie taki program, jeżeli byłby realizowany w sposób rozsądny jak ten element własności, by nie dominował ma szansę też ucywilizować rynek najmu w Polsce wejść do Zamościa i warto powiedzieć oceniającym program tak wstępnie, że właśnie on będzie bardziej drogą, jakby nastawia się na wspieranie rynku najmu, ale założenia jak bardzo dużej roli państwa jako inwestora będą oczywiście, jakby ma szansę wypowiedź ma państwowe pewne przewagi może korzystać z tych gruntów państwowych to jakby klub tego programu no ale podanie takie czy w oczy podała walczyć jest także Diabły czasami tkwi szczegółach, czego organizacyjnie tam bardzo bardzo duży znak zapytania w tym programie to, że uda i w tym kontekście tego co mówił Maciek o potrzebie rozwijania tego rynku najmu możemy zastanawiać czy tylko ta Państwowa droga, gdzie państwo stać inwestorem czy też raczej taka zmiana regulacji rzek atmosfery wokół prywatnego rynku najmu nie jest jakby równie ważna pominięto zupełnie w tym co co rząd ogłosił, czyli wspieranie tego, żeby prywatny żartują kapitał chciał budować mieszkania na wynajem dla osób średniozamożnych no właśnie z bardzo istotny element tego o nas tutaj takich kłopotów z tym programem ochrony wkradł się mówi o budowaniu nowych nieruchomości na prywatnych gruntach, ale nie mówi się właśnie o inicjatywie ze strony deweloperów, którzy mogliby się ewentualnie koszt ten program łączy ich błyszczy no właśnie te pytania czy będą cieszyć, bo my jeśli te czynsze będą uregulowane to moim zdaniem tak niewielkie pole do manewru zostaje tak naprawdę MBA prowadzi to ciekawe badania dotyczące rynku mieszkaniowego w Polsce niestety na początku tej dekady zmieniła się troszeczkę metodologia natomiast było widać, że w bardzo wyraźnie zdanych rzecz, że marże deweloperów były po prostu gigantyczna mnie to trzeba powiedzieć czas Top 50 % jeśli nie więcej w hotelu przejściowo trochę się rozpadł to wynikało też częściowo z tego, że na początku kupowali grunty, które były tanie potem nastąpił boom mieszkaniowy kreowany zresztą czy przez to, że kryzys stało się dostępne, a w Polsce a, gdy w, jakbym ceny gruntów pod dopiero potem deweloperzy dysponowali tymi tanimi gruntami co spowodowało, że mieli przedstawią krótki okres bardzo wysokie marże kłopotem częściowy gaz jak obniżka wyceny gruntów pod rozkładach, ale generalnie rozmarza się zmniejsza liter i czy to jest generalnie pytań chciałbym powiedzieć że, żeby taki okres ich Budapesztu marża była bardzo wysoka nadal pozostaje dość wysoka w porównaniu z innymi państwami europejskimi to jest być może kwestia tego nieuregulowanego w ogóle rynku budowlanego nie wiem czy to da się tak zrobić, ale jest też pytania te ramy prawne, gdyż to jest to nie jest tak rozumiana jako tancerz być może właśnie to będzie miało bardzo ciekawy wpływ cen to ten ten program będzie miał bardzo ciekawy wpływ na cel komercyjny tak to nazwijmy rzeczy rynkowe element rynku mieszkaniowego za chwilę wrócimy do rozmowy z 13151323 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studził Michał Polakowski Maciej Lisik Konstancja Święcicka rozmawiamy o programie mieszkanie plus powiedzieliśmy przed informacjami o tym, że co do zasady co do koncepcji dot to ten program może mieć bardzo pozytywny wpły w na Polski rynek mieszkaniowy, ale nawet nie jest chyba kwestia szczegółów to jest kwestia pewnych koncepcji, które tutaj się pojawiają, które już za można oddać wątpliwość co znaczy dla nas same w sobie są pytaniami tutaj już padło to, że to jest chore w program, który w pewnym sensie grozi takim się sterowaniem państwowym znaczy żądań rzeczywiście cała ta pula mieszkań ma być tylko Państwowa jest trochę taki mam wrażenie nawet do myślenia z lat siedemdziesiątych i trochę jak te wizje takich kolejek prawda Woszczek to będzie pierwsze, kto ma prawo do tak do tych mieszkań usłyszymy też chodzi głównie rodziny wielodzietne, ale już już ten klucza zaczynała być pewnym stanie się w pytaniu sam w sobie nawet myślę, że to nie jest jedyna wątpliwość, która tutaj się rysuje się u nas tyle trochę jeszcze coś się, że póki co ten zakres interwencji zakładany nie jest na tyle duży, żeby mu zdominować cały rynek w tej chwili w Polsce zakładane też niestety z jakby głównym zarzutem do tego projektu jest to w tej chwili trzecią prezentacji plus nagrania nagrania konferencji niepowtarzalny dokument podobnie restrykcyjne propozycjach rządowych nie sądzę, że żaden dokument strategia ze szczegółami co można podyskutować w technice jest taki zbiór powiązanych koncepcji można powiedzieć natomiast, że miasto w tej chwili w teren ten ta kwota 435 miliardów, które bądź pojawiała się i minister nie jest taką kwotą, która zdominowała rynek czy najmu całego rynku mieszkań w Polsce jest to zastrzeżenie znam teraz państwo bardzo silnie roszady rynek zdominuje z pewnością się póki co jeszcze jest raczej raczej o odległe w czasie mnie nie wydaje się, że środki rzędu 1500 plus został przeznaczony na ten program tak to może mam wrażenie, że to może budzić jeszcze więcej wątpliwości co znaczy jeszcze bardziej będzie wydaje mi się dyskutowana kwestia tego, kto się załatwiać to nie jest już w ogóle te mieszkania powstaną oczywiście też chyba pytanie Osamy gruntach SP jest pytaniem, ale też dość ciekawa nowa jak usłyszeliśmy to mają być przeznaczone mają być wykorzystane te grunty, które są w posiadaniu skarbu państwa na nasz region patrzeć na przypadek Warszawy stałą dziką reprywatyzacją to też pytanie czy przegląd prasy nie są są wzdłuż torów handlowych chyba znaleźliśmy się ale, ale duchowo jest element w rozmiarze bój z Zarzecza etos spółki z grupy PKP są wskazywane jako posiadaczy tych tych terenów czy tego zasobu, który mógłby użyć mógłby zostać użyte w inny tylko jako grunty do dobudowania tych mieszkań oczywiście te pytania i jakaś kwestia formalna tylko 2 w jaki w, jaki sposób spółki mają wnieść grunty będą tego projektu nazwijmy to w całości ciągle mają bez udziału sami czy nie czy państwo będzie w nich kupować grunty na ten cel mieszkaniowe w praktyce do sądu i czas, by kwestia uregulowania statusu tych gruntów i być wożone niekoniecznie muszą spełniać wymogi związane z budownictwem mieszkaniowym np. to jest celem jest inna sprawa także tutaj wydają się, że będzie dużo takiego działań formalnych, żeby po prostu musi uregulować status tych tych gruntów tak, aby można było na nich budować mieszkania nie jest do końca jasna być wożone będą służyły do wykupywania Olymp wnoszenie aportem Słodowy kupowania innych gruntów nie mnie tutaj nie wiemy nie wiemy tak naprawdę, gdy jakiś sposób się wydarzyć chaos w ogólności ten pomysł, żeby jakiś publiczne grunty wykorzystać do tego czy w różny w grunty będące dyspozycji różnych jednostek czy wprost publicysta zależnych od odpisu od ono od państwa korzystać nie jest w ogólności po były pomysłem złym natomiast pytanie zawsze szczegółowo o tym, że jest mnóstwo te problemy wymienione przed chwilą wstąpienia w jej zakres problemów, które może wystąpić w tego typu gruntami tworzą wrażenie, że on częściowo ma służyć temu, żeby ukryć, że koszt tego programu tak by, jeżeli taki sposób grunty, które stanowią wg wyliczeń Narodowego Banku Polskiego około 20 % kosztów mieszkania dostał szansy dewelopera żyjemy tylko odejmuje się w jaki sposób go ukryjemy w taki, że to miasto to ten grunt Trzeciaka spółka zależna od od państwa podatny grunt to w ten sposób na nasze nagle okazuje, że te mieszkania mogą być tańsze deweloperskie, ale przesądzenie wliczamy tego kosztu, który i tak ponosi jest taki czy inny sposób, gdyż jest taki tych zastrzeżeń do tego witani zawsze pojawia teść, nawet jeżeli wykorzystamy te grunty, które n p . uda się znaleźć oczko w centrach miast pytanie stara się też takie 3 czy te zaś najlepszego zdania tych gruntów o wolność może być ojczyźnie Biennale, jeżeli się pokaźna Scott Cooper wiedział, że przeznaczy na zasób komunalny w miejscach, gdzie w kii nareszcie każdy lokal, że w tych miejscach odbudujemy para piętrowe budynki to też jest pytanie oraz na rusztowaniach butami na 1 program się przecinają ograniczy zjawisko, a tak jak takie kwestie też urbanistyczne własne życie, że jeśli musimy celować w tej rundy, która akurat mamy to pytanie, jakie jak nas ogranicza, choć możliwości planowania miast we znaki tego typu racjonalnej polityki tymi gruntami od Najwyższego kwestia tego właśnie te grunty są w ogóle gotowa do zabudowy tak jakby dodanie w jakiej perspektywie czasowej ten program ma być realizowany czy dostęp do gruntu są uzbrojone i t d . prowadząc Mb i załatwienie tej kwestii własnościowych i takich technicznych w sferze to może być jak perspektywa odległa, więc pytanie zawarte w programie plany na lata czy jest tak rzuconym pomysłem do zrealizowania nie wiadomo, kiedy tym bardziej, że tutaj jest bardzo wiele rzeczy do zgrania prawda nadszedł już tak Lasota powiedzieliśmy wynika, że rzeczywiście dogrania pewnych elementów przy takiej konstrukcji tego modelu już zaczyna być problematyczne już tworzy cały szereg pytań, bo tak to błąd, bo to jest ich też misterna konstrukcja tak naprawdę ich finansowo organizacyjnie jednocześnie horyzont czasowy, który został zarysowany jest bardzo krótki, bo to już maraton się wydarzyć wykazuje pierwsze mieszkania mają być oddane w 2018 roku jeśli dobrze pamiętam także przed wyborami to też jest ciekawe i nieprzypadkowe rzecz jasna natomiast no ten cykl deweloperski często bywa znacznie znacznie dłuższy, mimo że realny byt też mamy doświadczenie i przy zakładam, że czas do mieszkania buduje się tam, gdzie nie można się zbudować czy na szkodę właśnie, gdy ten grunt jest uzbrojony to pierwsza rzecz jej, by plan zagospodarowania przestrzennego istnieją, a w z tym wiele miast w Polsce nie tylko miast mamy nadal problemy także to jest jeszcze kwestia po stronie samorządów np. czerwona nowa KRRiT z umową z czerwonym centralny dylemat co prawda znaczy program rządowy w Polsce szalenie samorządowej jeśli chodzi o takie decyzje prowadzono w tonie będzie rosnąć po w ogóle polityka mieszkaniowa w Polsce praktycznie w całości prowadzą na szczeblu lokalnym są psy nie, jakby pytanie jest szeroki jak taki program, który wkracza w te kompetencje samorządów rozumie, że rząd niekoniecznie będzie chciał te kompetencje oddać w tym programie samorządom z wielu powodów właśnie słyszymy, że w ogóle nie ma zamiaru i teraz pytanie czy będzie miał dostęp do aplikowania polityka mieszkaniowa prowadzona przez samorządy, które w tak, jeżeli chodzi o skalę na politykę mieszkaniową około 6 miliardów rocznie przeznaczają około 1 , 5 miliarda około 1,5 miliarda przeznaczają na na inwestycja decyzje męża w dni prezydent Warszawy chwaliła bodajże w odniesieniu do mieszkań jest dodatnia tanie nawet wydaje mi się tym ile waży kilkadziesiąt tysięcy mieszkań zostało przez przez Warszawę w ostatnich latach zbudowane, że dana czy kilkaset aż się zasugerować zdobywali też ta skala nadużyć samorządy samorządy silnie na tym to polityka rządu prowadzą rażą wkracza w dużym programem, który nie chce, żeby samorządy prowadziły też też pytanie wtedy co z tego wyjdzie z oczu może zatem, że taka interwencja czasami Centralna o tyle ma znaczenie, że bardzo wiele drzew w sytuacji tak silnego zdecentralizowane bardzo wiele zależy kondycja ekonomiczna samorządy faktycznie Warszawę z relatywnie bogatym samorządem ale gdy pomyślimy o metr mniej zasobnych w samorządach tu może być problem faktycznie taka interwencja Centralna może może mieć sens natomiast wszystko sprowadza się tak do tego, jaki my chcemy mieć model nazwijmy to rozwoju społeczno-ekonomicznego czy faktycznie, gdzie mieszka potem te tanie mieszkania budowali dużych ośrodkach i ludzie za pracą mają tam przyjeżdżać czy będziemy to staraj się zdecentralizowany w tym sensie, że również mniejsze środki silnie na tym na czym zyskają i zaspokojony popyt mieszkaniowym tak nazwiemy natomiast niekoniecznie w państwa rynek pracy to jest to jest bardzo duży dylemat czy będziemy tak ślepo realizować się co tworzyć tak jest i wyspy mieszkaniowe tak to nazwijmy czy właśnie będziemy starali się w miarę równomiernie na 3 rządzący będą starać się równomiernie Thunder zasób mieszkaniowy tworzyć je teraz wracamy do tego, o czym Konstancja powiedziała, czyli gwałtownym rozwoju miast koncepcja rozwoju miasta to jak ten program chce się w to wpisać czy w ogóle to względy, a każde więc, dodając że w tym sensie to, o czym mówi Michał czyli, że to dotyczy tego właśnie działa jak widzimy rozwój całej Polski powiedzmy i to czy na ile dodajmy tutaj to za umyślne za tą interwencją centralną, że tylko jak zatem Ślązak tak jak nie ma w tym prym Platforma schodowa swego czasu ten model tam polaryzację na decyzyjny, zakładając właśnie jednak koncentrować na dużych miastach to znowu wydają się, że w tym co co przedstawiono jak stawiło ministerstwo kilka dni temu nie było żadnego komentarza do tego tak nowo jeśli termin do centrali ZUS wyda decyzję podjąć była mowa o tym, że to będzie też przewidziane do mieszkania tanie w mniejszych ośrodkach dla dodania otuchy, by ktoś będzie decydował o tym gdzie tu budujemy teraz wydaje się kluczowe i na to odpowiedzi brakuje czy właściwie można powiedzieć, że całość zaczną się jednak sprowadzać właśnie go całej masy pytań, które powstały po twojej twarzy o slajdy w reprezentacji, a i w zasadzie trudno powiedzieć to jest czy też gotowy program czy to jest tylko pewna wizja, którą tutaj przedstawiono w radości holistyczne to koncepcja dzięki tym wezmę sobie szczerze to jest okazja, ale nie nazywajmy tego programu szansa, że prezentujemy koncepcję, bo wydaje się, że tutaj w PR-owe Ziętek oraz ta otoczka poszło znacznie dalej niż treść tego tt tt prezentacja związku z tym to jest być może przedmiot powinien być ciąg dalszych rozważań natomiast jest jest pytanie w jakim tempie to wszystko się będzie działo ma siedzieć szybko kod tak jak wspomnieliśmy czy to w ogóle jest możliwa 500 plus łatwiej zrobić mów mu jak się okazuje nie jest aż tak łatwo było w bo na tym szczeblu lokalnym tępym kole ma wiele problemów i tu właśnie oto okazuje się to przy urzędzie centralnego z lokalnym widzieć pewnych i dopasowaniu cieczy nieścisłości czy luk po prostu powoduje, że aż wrze wdrażany nawet w takim gruncie rzeczy jednolitego programu jak i może być prostego lub świadczenia pieniężne netto 8 tys zlote co uratuje prosto programy też na starcie bardzo wiele trudności trasy 2 jedno zastrzeżenia co jak mówiliśmy też z programu tak jak konstrukcja właściwie ma tak dużej liczby szczegółowych decyzji może bardzo różnie wygląda ten sposób, jaki będzie finansowany niektóre spółki na wchodził do niego taki sposób samorząd znalazł trans pracował w ramach tego programu generują pewne ryzyko to z tego, że znowu powstanie jakaś agencja trochę przy drogach postaw części, która będzie bardzo ma trwała finanse publiczne na czym będą ciężko zdobyte przez te gruntu ukrywanych treść będzie widać czy zobowiązań będzie ukrywany jak zaznacza agencji i przez to te finansuje się, które są bardzo zagmatwane w Polsce jeszcze bardziej zagmatwana inni jasno prostego jak ciąć deficyt nie będzie nimi nie nie będzie łatwy do do otrzymania dowodem, że to jest troszeczkę cel, mówiąc że powstał po nim też m. in . tego programu, żeby mówiąc krótko nie tutaj nie pompować za bardzo deficytowa, a wydawać środki z 1336 za chwilę wrócimy do rozmowy o 1343 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studia Compensy Konstancja Święcicka Maciej Lis i Michał Polakowski rozmawiamy o programie mieszkanie plus i myślę, że teraz warsztatach odwrócić tą naszą perspektywę spojrzeć na to nie tylko z punktu widzenia, by w ogólnych zysków bądź też rynku, ale też z punktu widzenia lokatorów czy to będzie taka znowu świetna oferta dla nich to myślę, że potencjalnie tak, bo to co do czego jak obecnie brakuje dramatycznie na rynku wynajmu to jakby do Sejmu pana stabilność dla lokatorów i zderzak ten program rządowy akurat to krok w dobrą stronę, że bez ryby uznały tego pewien standard, że mieszkania na wynajem to nie jest taki rodzaj biznesu, które wprowadziły władze do odziedziczył mieszkanie po babci wynajmuje je na 3 lata potem muszę znów działa to lokator go denerwuje tylko jakby to domena rodzajem instytucji tak zamieszka zamieszkam byłem w takim mieszkaniu, które w tym momencie akurat wybudowane przez państwo i wiem, że dopóki ja się wywiązuje z warunków umowy z państwem obecne enzymy Romowie i gonitwie za nas nie wyrzuci w tym momencie ktoś mieszka w mieszkaniu wynajętym zaczyna przypominać, jakby taki samego Goniądza sama warunki dźwięk komfort poczucie bezpieczeństwa, jakbym mieszkał w mieszkaniu własnościowym moim własnym Jagodzie znika być może wtedy ta taka opcja 0 musimy być na własnym, bo nie jest także no tak, ale wymowa nie jest, ale tutaj pojawia się pytanie czy to jest czymś czy taki program jest niezbędnym warunkiem do tego, żeby to wytworzyć czy też to jest pytanie o otoczenie prawne czy to właściwe oczy wspomnieć następuje, którego w przypadku Polski jeszcze niema jeśli chodzi o wygranej tak duże to tempera, jakby w każdy tego typu program rządowy również podobny program, który był realizowany wcześniej przez rząd Platformy też zakładający właśnie mieszkania na wynajem aut z jakąś jako długoterminową umową to jest dobry krok, ale równie ważna jest też zmiana tych regulacji na prywatnym rynku najmu, gdy w Polsce obecnie wg oficjalnych statystyk 4 % ludzi mieszka w mieszkaniach wynajmowanych prywatnie zostałby znikoma liczba na tle krajów różnych nie ma się na wkład Niemiec i Tesco takie role, że dla jego właściciela to nie jest ms Worda różne fora właścicieli mieszkań na wynajem to nie jest bezpieczna inwestycja Bolek i jest także lokator przestaje płacić DUP oraz szereg problemów, żeby wyegzekwować od niego zaległe czynsze czy, żeby go ewentualnie eksmitować na jej z czego wynika wynika to się z tego, że są już szczegółowy zapis, że bardzo długo musimy czekać nim w ogóle może pójść do sądu jak on musiał już bardzo zalegać już mogli wejść na drogę sądową nawet jest druga kwestia i tutaj jakby to nie jest kwestia często jest tak dotyczy polityki gmin na rzecz gminy nie mają mieszkań socjalnych więcej nawet jeśli będzie już wyrok eksmisja nie może tego lokatora eksmitować my w tym momencie gmina zaczyna płacić odszkodowania właścicielowi bez rozróżniania jest radną, ale w praktyce wszystko także przez sądy przez te w kosztach egzekwowania tego od lokatorów od gminy to, żeby nie jest jego strata to zniechęcające do DPS problem, jakby tego jak postępują źle postępują grzmieć, że gminy są skrajnie niedofinansowane chodzi o mieszkalnictwo socjalne nie mają wprost z lokali i doprowadzi też do tego typu patologii tak jak sam mówi taki moment w przekonaniu, że w Polsce nie ma eksmisji na bruk prawnie nie jest legalne to nieprawda, bo z drugiej strony gminy w takich sytuacjach są zdesperowane, na które muszą płacić odszkodowania właścicielowi nie mają, gdzie się pozbyć tego lokatora to w końcu znajdują takie kruczki prawne odległym to on stowarzyszenia ochrony praw lokatorów nazwał to eksmisja ram dla 2 etapach do takiego delikwenta wolno, jakby coś do mieszkania tymczasowego, a stamtąd po miesiącu mogą go wyeksmitować do noclegowni widzimy to tak, by można obejrzeć oprawę wiedziała nie chroni ani lokatorów, którzy wiedzą, że w trudnej sytuacji w końcu mogą wylądować noclegownia nie jakimiś godność tak po mieszkaniu socjalnym dla nich mogą normalnie żyć i jej tak samo jest niekorzystna dla właścicieli, którzy boją się w to wchodzić, bo wiedzą, że czeka staż skomplikowany proces jeśli ktoś nie będzie płacił tutaj to wymagałoby zmiany regulacji i rozbudowa tego zasobu socjalnego i pytania czy właśnie cennym tutaj wracamy do tego programu mieszkanie plus na ląd nastawione na niby też budowa tak jakby mieszkań mieszkań socjalnych znalazł taką poduszkę bezpieczeństwa, które przy okazji dodajmy nie będą powiedzmy kontenerami na obrzeżach miasta teraz robi tego będą też jak normalny za osobę w tkance miejskiej, który będzie, jakby zbudowania takiego zasobu można go odblokować ten prywatny rynek najmu rząd zacznie działać kiedyś państwo nie musi być inwestorem mogą robić prywatni właściciele na śniegu to wręcz kluczowe takie myślenie starszych ekonomiczną o tym jak to zrobić, by to było dobry biznes dla wszystkich stron obecne w Piaście można powiedzieć, że same pytania i mało odpowiedzi ze strony rządu nie ma odpowiedzi trochę trochę mam wrażenie, że po to, prezentacja programu mieszkanie plus o zasadzie byłam dość komiczna znaczy to czas obejrzeć przez chwilę to nie jest problem w tym momencie nie jest, bo nie wiemy tak, by z nami tak naprawdę podstawowe z bardzo podstawowe parametry czy wysokość tego czynszu ewentualnie ten skład dodatkowe, które mógłby służyć do kupowania tego mieszkania rozum do 20 % wartości czynszu i tyle i 230 lat to jest moment, kiedy po, którym nabywamy prawo do tego element tego mieszkania natomiast wiele kwestii technicznych, które muszą być naprawdę w krótkim okresie rozwiązanych absolutnie nie istnieje myślę, że teksty, o których wspomniał Konstancja też raczej z listy dla zupełnych obrzeżach myślenia o tym jak ten program powinien działać silnik i właśnie stymulować inne nazwijmy to elementy tego szeroko rozumianego zasobu mieszkaniowego w Polsce tak Gutek jeszcze raz zobaczy, że kierunek wydaje się najbardziej słuszne, ale to, że pojawi się na potencjalnie państwo jako ważny gracz na rynku wynajmu wymaga też, jakby rozwiązania problemu cukru Ewa Konstancja, czyli rozwiązania problemów tego prawa lokatorskiego w Polsce jego funkcjonuje dziś z 1 strony zarówno nikt nie jest malować nie są skłonni byli skłonni inwestować mieszkania najem to też dla nich także ryzyko, że to nie płaci z drugiej strony nikt by osoby, które wynajmują dużo bardziej wolą władz jako bardziej postrzegam jako dużo bardziej stabilny sposób mieszkania, bo tak naprawdę najemca może zaś wejść do umowy Easy 1 proc nie ma żadnej silnej silnej pewności i stąd też częściowo objęta preferencją dla dla własności, dlatego że z rodziną wolimy mieszkać w 30 wolimy mieszkać w mieszkaniu, które na własność mam pewne, że nikt z miesiąca w ciągu 3 miesięcy nie wyrzuci, a w środku najmowanych mieszkań taki właśnie można tez kwestia ma się rozwiązań prawnych procedury zmiany strony testem program takich nowych standardów przez państwo, że na nie będzie się proszę bardzo zmienia się pojawiać taki ważny gracz, który jakiś naród przestrzegała, iż ta może istotnie oddziaływać tego dnia nigdy nie było natomiast też tym przypadku to prawo też powinno być zmienianej powinno być względnie elementem tego takiego programu, który zmienia ton politykę mieszkaniową bardzo to wydaje się, że akurat rynek mieszkaniowy w Polsce tak tajemna na fali transformacji rzeczywiście stał się dość nieprzyjemne w mało przyjazny zarówno dla lokatorów jak dla wynajmujących, ale też w pewnym sensie mam takie poczucie, że strasznie dużo mieszkań takie historie ludzi, którzy poczuli się w pewnym sensie oszukani właśnie właśnie w tym obszarze prawda ze słynnym bankructwa deweloperów to się okazywało, że wreszcie trudno powiedzieć co z tą przez nią cegieł, kto ma zarobić na ile można tak rozwiązać kwestię własności odpowiedzialności za taką sytuację potem cała wielka dyskusja o kredytach prawda kredyty frankowe, które teraz może się stanowią właśnie taki też nie do końca wiadomo czemu taki powód do utyskiwań rozmaitych i dlatego jeszcze uwłaszczenie części lokatorów czy mieszkańców mieszkanie Iza za to rzutów karnych za biedę 10 % wartości mieszkania, na które też jakoś zostało zaakceptowane nie budził się do protestu buta, bo ktoś mi duże zyski z tego ponosiła, a szerokie społeczeństwo w działach specjalnych kosztów tego miasto dołożyło do tego co rynek jest taki trochę dziki jest nierówność nostalgia wzniosłość Małysa nazwano ją odwiedzam też coraz trudniej dostać kredyt tak to nazwę, ponieważ banki wymagają od General te są regulacje międzynarodowe, że Jean to wkład własny jest coraz większy wymaganej to powoduje, że faktycznie dostaje się numerem dostał tego rynku takiego prawdziwego staje się on ograniczony dla dla relatywnie bogatych i tu jest ewidentnie ewidentnie prowiant ciągłą presją jest jeszcze to, że okna to kwestia tego relacjonowania nazwijmy to myślę, że właściwie prawo sprawiedliwość tę mocną dawkę konserwatywne nutę uderza, czyli po wielu rodzinność małżeństwa ludzie dzielą się to przepraszam bardzo wielodzietność jest to jest ciekawe, że właściwie oni mają tutaj tak bardzo spójną narrację wtem ujrzałem po to nie zaś farm Frites konserwatywna partia można powiedzieć Okaj natomiast jest ciekawa, że ten, że ta kwestia racjonowania większości pojawiła się szansa na samym początku w tej dyskusji od, których kozłem preferencja będzie również dla osób uboższych, ale nic nie wiemy co to znaczy chyba od podstaw policz się tak kwestia, że ci, którzy nie mogą osób z warsztatem komercyjny kredyt wtedy będą mieli preferencje w 3 proc bank przesuwać się naprzód tej kolejki oczekujących ciekawe jest w jaki sposób to nasz będzie zbadane czy coś staraliśmy o kredyt, ale został odrzucony czy po prostu nie spełniają takich najbardziej podstawowych wymogów w kontekście czasowym dawał znaki ten projekt jak blisko 33 pozycji do tego do tych projektów w poprzednich latach prowadzonych związanych z dopłatą do 3 do do kryzysu bankom czy czynność dróg i rząd w tym sensie jesteśmy najlepsi tyle, że to może, że poszerza zakres przysłon faktycznie ma potencjał, by być bardziej strachliwy 3 czy bardziej równe i zwiększa dostęp ludzi, którzy wcześnie na okres w ogóle etycznie dostać dziką część rynku pobudzać co jest bardzo bardzo pozytywne natomiast trwają tam wtedy była dyskusja z tego co pamiętam czy ten program mieszkania dla młodych będzie ciężko małżeństw czy nie jest może stać, bo taka dyskusja teraz wracamy do tego wracamy znowu do tego samego tematu, jakie kryteria przyjęć poza dochodowym, który się wydaje jakość uzasadnione jest znak równości tak mam wrażenie, że to jest coś co naprawdę trzeba mocno podkreślać za każdym razem toczy się też się da podkreśla w Polsce za każdym razem wreszcie wszystkie te programy socjalne pomocowe promujące pewne rozwiązania bardzo potrzebne częstokroć w przypadku tych rozwiązań mieszkaniowych są z gruntu niesprawiedliwe i zawsze muszą też wykluczyć to sedno, gdyż niesamowitą, żeby to tak robimy w ale można ponadto z ością od dodać nam gęby dobrze, jakby dobrze, że za życia są programowi planom rządowym, że był tak jakby trzeci filar tego programu ogrodzenie mówiliśmy dotychczas dotyczący, jakby tych kas oszczędnościowych w i możemy pomińmy to ile by co z tego wyjdzie, bo to jest takie kasy, żeby ludzie mieliby oszczędzać na rachunku dedykowanym oszczędnością na mieszkanie i potem miał być jakaś premia rządowa netto z zagranicy słaby punkt programu dodał premier Tusk resztek nigdzie ukryć musiałoby to musiałby z budżetu i to ZAK pytanie czy będą na to pieniądze, ale sam pomysł chce tak, by takiego myślenia także ludzie nie muszą brać kredytu jak mają jednak tylko wchodzą na rynek pracy i obciążać się o sprawę, że wysokość tego mieszkania za bardzo długi kredyt mogą oszczędzać wpier w mieszkańcy w korzystnym bynajmniej o umiarkowanym czynszu okupować po pewnym czasie to, że wydaje, jakby dobry kierunek jej pewnie warto zachęcać lobbować za sposób myśleć także nie musimy mieć kryzys za głowę, że sobie oszczędza za to mieszkanie nowe brzmi pięknie w fartuchy z Bogiem ten program brzmi pięknie, a co się wydarzy po chce wasz Bóg raczy wiedzieć, ale trochę tak jest, że jęczała to znaczy nie wiadomo dziękuję bardzo dr Michał Polakowski ekspert fundacji ikra Maciej Lis z Instytut badań strukturalnych i Konstancja Święcicka także Instytut badań strukturalnych byli państwo moimi gośćmi trzynasta 56 za chwilę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA