REKLAMA

Co zawiera rządowy projekt dot. dekomercjalizacji szpitali? Paulina Kieszkowska-Knapik w rozmowie z Jakubem Janiszewskim

Połączenie
Data emisji:
2016-06-10 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
połączenie różnych Olsztyn Igor 13 lat 44 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studia Paulina Kieszkowska-Knapik z kancelarii KRK dzień dobry dobry Sejm w błyskawicznym tempie pracuje nad projektem dotyczącym de komercjalizacji szpitali to jest pytanie co to właściwie ma oznaczać, że służba zdrowia będzie tak mocno mocno mocno upaństwowiony chodzi o to, żeby przegonić kapitału i jakikolwiek Polski zagraniczne ze służby zdrowia, w który byłby zainteresowany z Rozwiń » inwestowaniem szpitale przychodnie zupełnie tego nie rozumiem, iż co kierunek można powiedzieć samobójczy, ponieważ on mógł być zrozumiałe, gdybyśmy kupowali w dostatki i mieli gigantyczny budżet NFZ tu, który stać na wszystko na razie jesteśmy dopiero co po strajku pielęgniarek nie stać nas na to, żeby zapłacił 500 zł, więc mając tak mały budżet NFZ tu i tak małe środki publiczne mówimy wszystkim, którzy chcieliby wspomóc ten system EMP widzenia, bo taka jest taki będzie skutek tego, owszem, ci, którzy zainwestowali i innym okresem przejściowym pozostają właścicielami mogą być właścicielami większego udziału w szpitalu, który został sprywatyzowany natomiast nowi nie będą mogli mieć nigdy więcej niż 49 % udziałów co oznacza po prostu, że nikt, kto nie będzie mógł być właścicielem jakiegoś przedsięwzięcia nie będzie zainteresowany, żeby w nie wchodzić, ale co to właściwie oznaczałyby dla całego systemu że, gdyby na medycynie nie należy zarabiać nie wolno zarabiać Czyżby to to jest pomylenie pojęć po prostu, bo państwo oczywiście ma obowiązki konstytucyjne wobec obywateli zielone dotyczą finansowania świadczenia u kogo te świadczenia zostaną kupione nie powinno być w ogóle żadnego znaczenia, bo lekarze pierwszego kontaktu są prywatne osoby bardzo duży specjalistów to są prywatne firmy el część szpitali to są prywatne firmy część szpitali to są sprywatyzowane samorządowe firmy i teraz jakimś udziałem w inwestora i innych innym torze ta logistyka i leczenia jest prywatna pół prywatna czy Państwowa jest kompletnie wtórna w stosunku do tego, że państwo po prostu powinna zapewnić nam ubezpieczenie, czyli krótko mówiąc to jest grzebanie w strukturze warsztatów podczas kiedy mamy główny problem polegający na tym, że tak bym je monopoliście płatniku i to powinna być jakaś reforma albo poszerzenie procentu, który jest, który NATO jako społeczeństwo wydajemy, ale wprowadzenie dodatkowych ubezpieczeń, a to czy te podmioty będą prywatne czy publiczne nie powinna mieć znaczenia to jest populizm, bo ich status inwestycyjny i innego tylko może z zjeść to będzie zakazane, żeby my być w tym innym, jakby rynkową i żeby uzyskiwać też dywidenda z takiego działania to po prostu nie będzie inwestorów w tej sferze, w jakich to było rozumiem, że nie jesteśmy zwolennikami czynnik nie jest pani zwolenniczką tego rozwiązania ale gdyby się zastanowić nad tym, jakie tutaj jest racjonalistą właściwie, dlaczego co jest takiego niedobrego w tym kapitale prywatnym wchodzącym SMS dziś w nocy jakiś inny czytelnik lekarz też wykonuje zawód zarabiają na tym zawodzie można powiedzieć, że żeruje na chorobie na tak samo pielęgniarki to jest ich zawód, że ktoś inwestuje w zdrowie to też jest jego zawód, ale jesteśmy w umowie społecznej, której witamy z chęcią kogoś, kto chce w to zainwestować łączy się być może lepiej jest otworzyć fabrykę płatków Rico, ale jeśli ktoś chciałby akurat otworzyć sieć szpitali na to dlaczego ja tego nie rozumiem dla mnie to z drogi soczyście ustawodawca bowiem na 49 prace możecie państwo mieć, ale my musimy mieć władztwo nad resztą nie było żadnego takiego zjawiska w Polsce, żeby były wyprzedawane szpitale na pniu, żeby ktoś przyjmować, iż Grunta nie miała takich lat takie zjawisko z miejsca, więc nie ma racji Legii dla ograniczania tych inwestycji to co jest drugim mieście pomysłem w tej ustawie niezwiązane, jakby z udziałem własnościowym kapitału czy czy możliwością prowadzenia takiej działalności z zyskiem to jest kwestia przerzucenia na samorząd deficytów NFZ-u to jest szatański pomysł, bo zakłada, że po prostu tam, gdzie nie stać NFZ -u, że rzekomo samorząd ma zapewnić obywatelom dostęp do świadczeń podczas gdy samorząd nie dostają na to żadnych dodatkowych pieniędzy, czyli będzie musiał, więc zrezygnować z finansowania dróg czy przedszkoli i będzie chłopcem dobicia, że to zły samorząd nie finansował leczenia w szpitalu jak zmusić szpital został zamknięty, bo zły samorząd nie zapłacił długów NFZ, a NFZ być może będzie mógł nawet po prostu świadomie prowadzić taką politykę, żeby komuś samorządowców zrobić takiego psikusa na to powoduje, że władze zamiast współpracować stają się w jakimś takim z stają między sobą w jakimś konflikcie w ten istnieje takie prawdopodobieństwo, że to ustawa po prostu przyczyni się do wojny politycznej do przeniesienia wojny politycznej tak, że myślę, że to jest czysta polityka, zważywszy że ustawa, owszem, miała założenia co dobrze wróżyło była w procesie konsultacji czy też dobrze wróżyła, po czym w sejmie przeszła burza przez pierwszego czytania na noc są nawet bez szans, żeby ktokolwiek z czynnika społecznego tzw. brał w tym udział nawet bez czytania i inny opinii biura analiz sejmowych, która była negatywna czy jest jakaś potrzeba czegoś umowa wewnątrz polityczna, że to ma iść natomiast zbyt poważna sprawa traf może mieć naprawdę dramatyczny wpływ na życie ludzi jak i żeby to w postaci wzrostu nie będzie też dobrych nowoczesnych miejsc dziś będziemy leczyć i to samorząd nie będzie stać na to, że pokrywać deficyt NFZ -u erygowano zamykane te placówki, które są publiczne no, więc prywatnych nie będzie obliczono zamykamy mecz o to chodzi bo gdyby jeszcze równolegle z tą ustawą, by weszła nowelizacja, że zwiększamy składkę zdrowotną tak, żeby to było 10 PKB to mogłabym zrozumieć, że to jest jakiś na ożywione mechanizm, gdzie indziej będą innym po prostu rozkładane akcenty adres co może nie dostaje ani złotówki na to to jest po prostu właściwie można powiedzieć warunek niemożliwy do spełnienia poza tym samorząd też ma swoje ograniczenia dotyczące możliwości zadłużania się z pustym samorząd staje w sytuacji Antygony być może chodzi o to, żeby samorząd postawić złem złem świetlaną man i jest to dla mnie zupełnie niezrozumiałe kierunek trzęsie wpisuje jakoś tam EFS w program partii rządzącej, ale on będzie ten publiczny sektor IT czy ta publiczna strona nie jest, gdyż wspomaga nas można byłoby, gdyby zgodzić się z kierunkiem chcemy bardziej publiczne niż prywatni, gdyby to publicznie rozrastało się tymczasem noszenie rozrasta ani logistycznie ani finansowo tylko się wręcz kurczy czy to znaczy, że w ogóle nie będzie prywatnych przychodni prywatnie nie żadne z 100 % będą natomiast te, które są we władaniu samorządów, które nie dają sobie radę finansować już nie głównie, dlatego że źle zarządzane przez ZMID głównie, dlatego że NFZ nie płaci tyle ile kosztują doświadczenia, więc NFZ i wykańcza finansowo i chcąc nie chcą wstęp do placówki i powstaje dylemat, który w, którego władza nie chce rozwiązać nie chce powiedzieć obywatelom, że nie stać nas na całe zdrowie poprzednia władza mówiła to się przekształcić spółki co też nawiasem mówiąc niczego nie rozwiązywało się do spółki nie mają prawa zarabiać, ale ta władza mówi nie przekształcamy spółki albo przekształcamy nikt nie, oddając pakietu kontrolnego co z kolei powoduje, że nikt tego nie kupi nową nie będzie zainteresowany w jakim się tutaj mnie i optymizmem na główny biznes tak nie działaczy tego chcemy czy nie musi mieć jakiś interes w tym, żeby w to weszli ten interes społeczny polega również na tym, żeby tak, żeby zachęcić tych inwestorów, że właśnie budowali mnie Sabre, dlaczego tylko, żeby np. rozwijali naszą nim stomatologia albo innym coś takiego nie mają z tego, jaki zysk netto zysk będzie mizerny, bo jak się mówi natomiast, dlaczego ich zachęcać do tego ja tego zupełnie nie rozumiem jak to właściwie funkcjonuje w innych krajach na rzeczy czy istnieją w Europie dziś wielkie prywatne szpitale takie centrum Onkologii czy często jest nierealna nie ma żadnej sformalizowanej wersji tego Unia wciąż się to w to nie wynika, więc różne kraje mają różne systemy się mówi się, że nie ma budżetowy system, ale tam z kolei są ogromne pieniądze w to osadzona tuż obok systemu publicznego są z ZUS są ubezpieczenia dodatkowe są szpitale prywatne są przede wszystkim jest partnerstwo publiczno-prywatne, gdzie inwestor z państwem ramię w ramię inwestuje w zdrowie mając właśnie za założone pewien zysk netto prywatnym partnerstwo publiczno-prywatne już zdrowi nie zaistnieje, czyli my tego partnera odcinamy myjmy schnie my na swoje trafiają też przypływa z wodą, a my mówimy nie chcemy twoich Wood my sobie tu mamy swoje swoją susze i na tej suszy będziemy wszyscy protest na łączną to zupełnie nielogiczne tak samo, gdyby ktoś jeszcze z rządzącej podział dobra w takim razie ten publiczny sektor z wspomagamy cenne w znaczącym stopniu będą Oliwia mając na mróz i jakimi finansami, ale oni tak się nie dzieje, więc dla mnie ta ustawa o tydzień po zamknięciu strajku 500 nieszczęsny złotych dla kobiet, które pracują wszyscy w straszliwych bite w, jakby psychicznie warunkach już na inne niż na 5 i naprawdę robią kawał dobrej roboty to jest jakiś to jest jakiś żart zupełnie przeciwstawne wektory, tym bardziej więc dziwić, że o włos Ministerstwo Zdrowia przygotował kilka projektów ustaw, który ma sensowne rzeczy, które były akurat pro pacjentki, gdy zmieniają różne zapisy należy kłaść np. jest projekt, którym jest wprowadzany ratunkowy dostęp do technologii medycznych zamknięty przez poprzedników pewne zmiany są w ustawie refundacyjnej czy są sensowne idą w kierunku uelastycznienia, dlaczego do tego się nie kładzie na matę pilne grill tylko coś co jakby cofa nas nie wiem nie rozumiem tego jest dla mnie zupełnie kontrze produktywne i też budzi duże zastrzeżenia konstytucyjne na torze zdana właściwie tym tempie pracując nie da się uniknąć błędów konstytucyjnych, ale to, że samorządy właśnie mają płacić nie swój dług, a także to, że one mają co teoretycznie mają prawo wykupić świadczenia dla obywateli, ale z preferencją dobro zakładu prowadzonych przez siebie samych naz w to z kolei rodzi zarzuty o jakąś pomoc publiczną mogą w danym nadanym terenie są różne zakłady i wyobraża sobie że, gdyby samorząd chciał nie wiem wykupić dla wszystkich swoich dzieci stomatologiczne świadczenia, a to nie musi tego robić akurat szpital, bo być może ci dentyści są rozrzuca nie po całym mieście i powinni być zakontraktowanie tam, gdzie są szkoły na zdjęciu to jakaś logika tutaj powinna być jak bliskość doświadczeń do ludzi ani do instytucjonalnego władztwa nad szpitalem to w ogóle powinna odbyć bez znaczenia, tym bardziej w dobie dyrektywy transgranicznej, gdzie możemy biegać wszędzie w Europie do każdego zakładu prywatnego czy publicznego i po prostu rozliczyć się z Polski mamy zatem za należne nam Anna żona cegiełkę ubezpieczenia, więc po co te wszystkie tutaj roszady nikt przecież przy zdrowych zmysłach nie kupiłby centrum Onkologii albo klinicznych szpitali nie ma takiego zagrożenia, że nas wykupią i zamknął nie będzie dziś leczyć to to nigdy im coś takiego nie nastąpiło, więc dla mnie to jest czysta polityka, która nie ma ze zdrowiem publicznym w zupełnie nic wspólnego, tym bardziej zważywszy, że naprawdę nawet nie dali sali posłowie czas na ziarno, a nawet przeciw niemu szansę wciąż będzie płacił za rolę w Grudziądzu co jest jakimś zdrowym rozsądkiem, bo jak bowiem jest sporo oczywiście jedni są zwolennikami więcej prywatności więcej państwowości zdrowiu inni LG kapitał Okaj to są spory filozoficzne, ale musi się zamykać 100 % znaczy jeszcze gdy dążymy w stronę publiczną to musimy ją wspomóc finansowo nie można dodawać, że ktoś zapłaci te długi czas to jest k kreatywna księgowość tak, jeżeli i jest to też nieracjonalne, zważywszy że tych pieniędzy publicznych rósł nie ma związku z jakich nie ma to musimy bazować też na wsparciu inwestorów, którzy n p . z własnych środków, wyposażając cały taki inny ośrodek i on może dalej świadczyć dobrą pomoc obywatele jestem przekonana że, gdyby była taka sonda nie wiedzą w ogóle te z właścicielem większości miejsc się leczą, bo to już jest kompletnie nieczytelne jest wiele różnych typów organów założycielskich samorządy uczelnie ministerstwa podmioty prywatne to niema żadnego znaczenia grunt, kto ma umowę z NFZ i ten ktoś powinien wykonywać dobrze świadczenia bezpłatne dla ubezpieczonych to o tyle w tle dziękuję dziękuję bardzo Paulina Kieszkowska-Knapik z kancelarii KRK 1357 za chwilę forma Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA