REKLAMA

Bezpieczne gry wideo

Człowiek 2.0
Data emisji:
2016-06-11 20:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
48:22 min.
Udostępnij:

Gry wideo to dziś to biznes wart ponad 100 mld dolarów w skali światowej. Wyprodukowanie hitu kosztować może tyle, co hollywoodzkiego filmu - setki milionów. W Polsce mamy kilkanaście milionów graczy w różnym wieku, a większość gier przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży. Jak działa dziś branża gier wideo i jak ich twórcy dbają o to, by była to bezpieczna rozrywka? O tym opowiadali dr Dominika Urbańska-Galanciak, dyrektor zarządzająca Stowarzyszenia Producentów i Dystrybutorów Oprogramowania Rozrywkowego (SPIDOR), medioznawca, rzecznik targów gier Warsaw Games Week oraz Grzegorz Szabla, przedstawiciel polskiego oddziału Ubisoft.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
liczba zerówek klas II 0 i Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek odwraca wracamy do tematu, który już na antenie gościł parę razy Matu gier komputerowych gier wideo cyber rozrywki ma być w państwo pamiętają nawet mieliśmy audycja o sporcie, czyli o takim wyczynowym graniem komputerowym dzisiaj rozmawiamy raczej o tym, aspekcie no właśnie, jakim wielkiego biznesu, a zarazem też odpowiedzialność za ten biznes za granicą gry komputerowe dzisiaj dla nas Rozwiń » znaczą i inny jak powinniśmy do nich podchodzić o tym za moment, bo jest na początek tylko nas stałe adresy internetowe magazyn Fokus nasz partner merytoryczny na jego stronie www kpk Fokus grup kapela znajdą państwo materiały dodatkowe poświęcone temu, o czym się rozmawiamy w państwo się posłuchać tych audycji archiwalnych, o których wspomniałem zapraszam na stronę Radia TOK FM TOK FM to kapela działa archiwum, a także aplikacja mobilna czekają na państwa, gdyby państwo chcieli napisać do nas zapraszam adres mailowy człowiek w 2 latka z domowych katów Krupka FM otwarty na sugestie komentarza propozycje ostatnio mało tych komentarzy w chodzie, ale być może to dobrze nie wiem zobaczymy co do zamków na Facebooka NASA audycja ma tam profil Neostrady z prowadzącym na ten profil to w ww Kopka człowiek zapchane Cichocka interakcja jest mile widziana, a wracając do tematu gry komputerowe co dziś znaczą jak powinniśmy do nich podchodzić ze mną w składzie dr Dominika Sobańskiego Adamczak dyrektor zarządzająca stowarzyszenia producentów dystrybutorów oprogramowania rozrywkowego, czyli z PIT, a także medioznawca rzecznik Targówka głosu gen Sulik i działkę, ale nic złego fabuła przedstawiciel polskiego oddziału firmy Ubisoft czy nawet no właśnie gry komputerowe gry komputerowe i w zasadzie wszyscy wiemy, że one są bowiem za ludzie ich używają wiemy z dala to fajna rozrywka, a człowiek doznał 6 rodzajów od wielu lat nie gram jestem aktywnym graczem w 2 i moje dzieci jest nie grają, więc anten taki okres w głosie nie wiem czy CEZ czy notuje się nawet ostatnio zwrócił moją uwagę w oko taki swoisty znacznik czasów, bo czułem zwiastun filmu słychać było do Chin ten film nazywa się ująć sprawców ja pamiętam istotą grę pamiętam, o co chodziło, więc zostanie część wyspy co to jest za film w re za moich czasów, kiedy grałem to było regułą prawną odbiło się raczej gry na bazie filmów od pewnego czasu coraz więcej widać filmów na bazie gier, czyli gry regionalne cała cała branża gier wideo wyrosła na taki element kultury popkultury, w które no wywiera wpły w poza swoją sferą w UE, bo powstają, choć właśnie takie filmy wiem co ma powstać film chyba ASA z inspiruje też na bazie znanej serii gier tak to może poza Dominiką żyje znaczna rzeczywiście gry komputerowe już dzisiaj wpisały się na stałe do popkultury one mogły być strasznie szybko rosną i był dorosły i w BIK jeśli myśli pana wiedza na temat gier komputerowych znam przez to pan grać wiele lat temu nie śledził tego co się dzieje w branży via Diablo Diablo no Diablo 2 podpowiem on tak lądowego i 7 zlote zostało to dosyć dawno to w międzyczasie odbyło się cicha rewolucja to znaczy dziś już w w wielu miejscach na świecie na wielu kontynentach gry komputerowe jeśli chodzi o przychody generowane ze sprzedaży stanowią zarabiają więcej niż branża filmowa to jest gałąź, która na stałe przenika się z właśnie z firmami z książkami jest to zjawisko gigantyczną i rzeczywiście kiedyś tendencja była taka, że duża, że to film powstawał na daczy gry powstawały na podstawie filmów dziś no jest zgoła odmiennie wygląda to wygląda to zupełnie inaczej myślę, że jest to tendencja stała może nawet powiedzieć, że to są takie przynajmniej tak to się nazywa w naukowo są takie systemy rozrywkowe i gry wideo przeraża, że zwrócą uwagę zazwyczaj jednak posługujemy się terminem gier wideo, które zawierają w sobie również gry komputerowe oceniły tę trasę od kiedy Jaś to bowiem g, bo rynek konsoli jednak urządzeń mobilnych tak się rozrósł, że nie można mieć latem narodowych ciasto z kosą komputery nowe okręty o precyzyjne, więc te systemy te systemy rozrywkowe one składają się z szeregu rozmaitych elementów, które wchodzą właśnie w skład tej popkultury i tutaj świetnymi przykładami są gry dla dzieci, które np. powstałe na motywach klocków lego lub też gry dla dzieci, które były np. lego Indiana Jones świetną mieszanką właśnie klocków lego, czyli tradycyjnej formy zabawy do tego filmu, a wszystko razem tworzy gry wideo, więc mamy tego typu przykład potomstwo doszło w tym filmy kinowe, gdzie występują postaci z klocków lego zbudowana tylko wyłącznie wśród tak tak tak tak wiem to zaczyna się tak zaplanować nieco ograne monstra filmów na podstawie gry gra na podstawie filmu Róża nieszczęsnego kreskówka jeszcze swojego jeszcze z tego szereg rozmów o różnych innych zabawek pluszaków jej i akcesoriów to, zwłaszcza w przypadku gier dla dzieci widać to bardzo wyraźnie, że to jest takie całej uniwersum, w skład którego te gry właśnie wchodzą tak z drugiej strony mamy w pewnej parafrazy tak jak bardzo smakowita Niewiem czy państwo dzień, jakim okazał się piksela Ipsos PL, gdzie realna ziemia dokonuje się inwazja kosmitów którzy, wzorując się nas w grach wideo stworzyli ogromny postacie tak ma, na który nas atakuje miasto zaczyna opowiadać na różne obiekty i na coś co jest takim sentyment, bo to są te stare gry stawek, które to były z kolei grami wideo, bo to w całości nawet nie były ciasta kompot, ale to właśnie maszynę do gier w salonach jej torów jest taki to szesnasta gotów jest historia o powrót historii miasta jak już takich filmach jak piekło haft to jest z kolei w szczycie w pokolenie, które kiedyś dorastało w młodszych latach na tych na tych grach teraz na to pójdzie do kina, bo to jest taki właśnie element za młodu grałem teraz pójdę zobaczyć jak oni zrobili z tego film włoską filmy zrobione tak trochę w notach w myśl władcy pierścieni Niemcy są tego typu animacje tego typu historie o o konfliktach między rasami ludzi innych fantastycznych stworów, więc to jest coś takiego znamy już mamy jeszcze wbudowana w grę są częścią naszej historii to nie jest coś nowego to nie jest coś co jest zupełnie świeża uzupełnia technologiczna nawet bardzo tak działa dokładnie w ten sposób natomiast pamiętajmy, że są również inne cele, które przyświecają realizacji tego typu produkcji n p . to bowiem ze swojej perspektywy np. poszerzenie grupy docelowej to znaczy jeśli wprowadziliśmy gra skoro jesteśmy w członkostwie w odzież meble wiele lat temu ona była bardzo popularna, a po drodze, gdy zaczęła tracić swoich użytkowników to spróbujmy, a zrobić film po to, właśnie, żeby ci ludzie poszli do kina w UB po to, żeby spróbować poprzez ten film ściągnąć do nowych użytkowników ludzi, którzy nie mieli do czynienia z tą grą, ale niewykluczone, że zainteresowanie filmem przełoży się również zainteresowanie grą w nocy to jest na pewno jakiś postój stanowym pomyślało o filmie ale, bazując na tym, iż to wcale nie bardzo często używany w 2 minucie Hetman to powstałyby 2 filmy do tej pory na bazie tej gry i obydwa były niestety o czynnych VAT oraz by nie zachęcił mnie do grania Rzeszów były słabe wpływy z krótką gnoju też pamiętam tego typu produkcje i to tak z 15 nawet 20 lat temu, który również powstawały właśnie na kanwie fabuł przeniesionych z gier wideo i to i to nie były udane tytuły niestety, ale to się zmienia, bo widać też jakość tego kina jest coraz jest coraz jest coraz lepsza, ale i też współpraca pomiędzy tymi branżami jest coraz coraz ściślejsza budżety, które było im umówmy się, że bardzo często jakość produktu jest wypadkową wielu rzeczy, ale również budżetu na budżet tych, które są lokowane w tego typu produkcjach naprawdę są coraz większą mamy w wywiad z perspektywy ciekaw, które pracują lub szaf czy mogę powiedzieć, że te nakłady, które finansowały Presov pierwsza wśród prezesów starsza czy nadchodząca faszysty to są naprawdę bardzo duże pieniądze i zarówno 1 taki drugi Strzelno ten pierwszy już grał wiosną premierami sprzedał się naprawdę bardzo bardzo dobrze zasad jest pewnym, że podobne podobnym myśmy wiedzieli wszak mantry i byliśmy zachwyceni, więc tak rzeczywiście było jak pan mówi, ale słusznie Dominika dodaje, że czasy się zmieniają członków jest to kwestia technologii, choć stosuje w kinie współczesnym w kiedyś robienie filmów na podstawie komiksów dawało ono efektem był to takie sobie powiedzmy tak od kiedy ta technologia pozwala na robienie to znaczy takich naprawdę spektakularny to można robić na nowo te filmy oceni w niej zasadą oczyszczono wychodzą, bo klub znam takich, które siedzą w nowe wersje supermena są trafne i nadać decyzji doglądać to jest właśnie w te dawne Kresy są fajni są one miały sensu taki staroświecki urok wiadomo było wspólna konwencja, a z drugiej strony jak się ogląda filmy z uniwersum Marvela są dopracowane technicznie od najdrobniejszych szczegółach to faktycznie to robi wrażenie kiedyś się chyba tego nie dało tak zrobić, by to było tak tak zbliżone do wyobraźni czytelnika komiks trafił do wyobraźni użytkownika gry, żeby faktycznie poczuł się, że jest w tym świecie, którzy chcieli sobie gdzieś tam bardziej go dodawał mi w nich mógł zobaczyć nawet wtedy jest to wtedy ten obraz na komputerze Bułhak kanciasty typ wcale nie były takie kraje mają jeździć w placówkach prowadzonych przez rząd prawa, ale jestem mądry chętnie się w play-off, ale generalnie chodzi o ligowe gry komputerowe gry wideo to wielki biznes wielkie pieniądze wielkie pieniądze na pomoc wielkie pieniądze na produkcję, czyli mamy do czynienia z fusów jedno jest 1 z gałęzi show biznesu tak po prostu zwyczajnie również tak to jest oznaka dla dzieci za czasów pozyska dla młodzieży obok Włoszczowskiej grupy wiekowe i nie można tego zawęzić na zasadzie to jest jakiś margines kultury czy Magina z biznesu gościł w skoku główny nurt w innych wątkach zdecydowanie jest to jest to w tej chwili w zasadzie można powiedzieć gałąź przemysłu w latach to co jest celem House u dzieci jeśli człowiek ma ograniczoną ilość wolnego czasu i może spędzić w różny sposób no to może również spędzili właśnie, korzystając z gier wideo i to bez względu na to iloma laty słusznie pan zauważył, że to nie jest już wyłącznie rozrywka dla dzieci zresztą ona chyba nigdy nie było wyłącznie rozrywką dla dzieci to język Polski ma taką pewną słabość powiedziała, ponieważ wydaje się, że słowo gra jest synonimem słowa zabawa, a to jest nieprawda i my jako dorośli bardzo często mamy tak, ale takie skojarzenie, że mogli się dziwię mu dziecko gra w grę natomiast mamy do Rosji również gramy w gry są produkcje, które są skierowane do odbiorców w różnym wieku to co prawda nadal bardzo dużo jest gier produkowanych z myślą właśnie o dzieciach, ale jednak są również tytuły cały czas przygotowane specjalnie dla dorosłych i mniej to jest fantastyczne, że możemy korzystać z takiej formy rozrywki tak spędzać swój wolny czas, ale myślę, że nie jest przypadkowe to znaczy ja wszystko, o co chodzi z tym zgadzam natomiast musimy pamiętać o tym, że gry komputerowe wideo, jakkolwiek schorzeniem byśmy nazwali tak na dobrą sprawę pojawiło się zaczęło być obecne w dębów w Polsce w polskich domach mamy mniej więcej na początku lat dziewięćdziesiątych wcześniej ich dostęp do nich był bardzo bardzo ograniczony co, pomijając salony gier, o których ktoś pragnie wziąć do umów może to mu tego, bo naprawdę bardzo mało i mróz sprowadzało się do Batmana z liderów z innego typu urządzeń w morze kilkudziesięciu innych natomiast ona łatwa, ale takich kultowych tytułów jak pamiętamy układ mieszkań stosunkowo do 1 w niewielkim mieście, mimo że w wojewódzkim od nich w Kielcach nie podam taki salon gier, które było ośrodkiem życia towarzyskiego były tam byli tam mistrzowie pewnych nieżytów Milika swojej powstają pozycje wypracowaną wcześniej się szacunkiem i to w pewnym sensie był zalążek tego co się podoba rozrywka elitarna jak na tamte czasy były one, ale to lat 80 tak naprawdę, a w tym czasie Japończycy Amerykanie ludzie w Europie zachodniej mieli te urządzenia w domu nie mogli z nich skorzystać już swobodnie bez wrzucania monet na zarządzanie, bo motyli na co dzień teraz w momencie, w którym gry pojawił się w polskich domach myśmy tak naprawdę musieli nadganiać pewne rzeczy względem świata całej reszty świata i myślę, że to stąd się też Polska bierze z tego, że startowaliśmy z pułapu inne nie z tego nie zaczną iść na samym początku tylko wskoczyliśmy, gdyż w sam środek w tej ulicy oswoiliśmy sam fenomen w obu pakietach pac -man dokładnie tak było na maszt już od kilku już dzisiaj jeśli spojrzymy na mam na polskiej w ramach po to, wygląda zupełnie inaczej to znaczy widzimy, że grają absolutnie wszyscy, że grają ludzie młodzi, że grają ludzie w średnim wieku, a nawet ludzie w wieku podeszłym grają mężczyźni grają kobiety grają całe rodziny to jest naprawdę Shannon i już dzisiaj tak naprawdę nie musimy się od morza wstydzić to złe słowo, ale nie musimy nadganiać niczego jesteśmy dokładnie w tym samym miejscu, w którym jest cała reszta świata co więcej ja uważam, że w wielu aspektach Polski konsument jest dużo bardziej świadomymi, iż sądom niższych niż konsumenci w innych miejscach i supernowa Super, że już udało się to zrobić bardzo się z tego wszyscy cieszymy się zastanówmy się pochwalić się w Polsce powstają w grę światowego formatu Wiedźmin np. gdy szło w Mein Gott jeśli tylko te, które powstały u nas inicjował ostatnio miałem rozmowę oko do córki już kiedyś wrogość wobec jej przedstawiciele firmy Hasbro od słów mają, choć wówczas nie zarobili na tych naprawdę przyzwoite pieniądze stosują nową grę i mają budżet no właśnie wykładniczo, więc w tym sensie za wolę są w stanie teraz faktycznie zainwestować pieniądze takie na naprawdę wysokim poziomie na jej twierdzi, że następna gra też będzie Warta uwagi, więc zobaczymy teatr trzymamy kciuki, ale myślę, że Polski rynek jest dobry także, jeżeli chodzi o producentów mocno się liczyć, więc jest to koszt takiej, a właśnie na dogonienie świata udało nam się dobić Ewcia mamy po prostu zdolnych ludzi o tymczasowe mieliśmy zawsze natomiast mamy rosnąć potencjał taki, żeby ci zdolni ludzie tu na miejscu, cośmy zrobili co potem faktycznie można sprzedać cały świat Tomek tak mamy wielu zdolnych ludzi którzy, którzy uczyli się w bardzo wielu miejscach poza polską wrócili przywieźli to wiedza co więcej mimo to by tak naprawdę w konsekwencji przełoży się również ma dużo większe zainteresowanie światowych wydawców polskimi wydawcami i w ogóle polskim rynkiem mamy kilka przykładów, które pokazują, że naprawdę gry w Polsce zostały dostrzeżone odbywa się kilka dużych imprez takich jak np. usługę szpieg, która naprawdę bardzo szybko wyrosły na duże imprezy klub metropolia 2 osób, które absolutnie nie muszą się wstydzić zestawienia z jakąkolwiek inną imprezą ma na świecie na -li no i oby oby dalej w tym samym kierunku i srebro zdobyła tylko 1 edycja na razie czekamy na drugą, ale ze służby, ale ono utrwalone już pokazała potencjał i to że, o czym wcześniej mówiły, że faktycznie mamy graczy pełną plejada to jest po prostu pełna paleta tych konsumentów zarówno rodziny mamy również takich jak korowód młodych graczy, którzy przychodzili i spędzili bardzo dużo czasu, ale właśnie również mamy grający rodzinnej to jest fenomenalne, bo my jesteśmy też pokoleniem tych rodziców, którzy już potrafią grać potrafią również grać nie tylko sami dla siebie korzysta z rozrywki, ale również właśnie grać razem z dzieckiem i dla mnie jako godną też matki to był fantastyczny obrazek, kiedy rodzice razem całe rodziny naprawdę grały w grę i pokazywał swoim pociechom, że można w ten sposób razem spędzić czas nie ma niemal przepraszam czy znalezisko do domu, bo nie ma w byciu rodzicem nie ma nic wspanialszego niż takie rozsądne pokazywanie dziecku świat OJ, ja, bo uwielbiam być rodzicem teraz to, o czym mówią Dominika już poznałem to materia i wiem jak odpowiednio dawkować dozować tak wiem jak dziecku podać gry jak dziecku pokazać targi i wiem, że zrobi to rozsądne koszty tego chciałem nawiązać olejów moment w drugiej części audycji człowiek dba zarówno podczas II 0 i witam w drugiej części audycji dziś rozmawiamy o grach wideo i o tym jak po niż do nich podchodzić do Moskwy, gdzie dr Dominika Urbańska Walęciak i Glasgow fabuła omawialiśmy tym razem stało się to w zyskach nie tylko elitarna nie tylko dziecięca familijna im mówić o tym, we właściwym najlepiej jest do liceum są w stanie dziecko w ten świat gier wprowadzić wspólnie uczestniczyć w tym graniu no pewnie to część rodziców potrafi pewnie część jednak z dnia część ma was nie wiedzieć nie znać się uznać, że to jednak nie dla nich nie zastanawiałem się właśnie co często jest dla nich jakaś w momencie opcja, żeby oni się gdzieś dowiedzieli czy dana gra jest dla dziecka odpowiedział owoc odpowiednia dla dziecka w danym wieku jest sporo się o tym, mówić za grę mogą wywoływać jakieś tam efekty rozwoju dziecka do końca oczywiście nie ma na to konkretnych danych rocznie dane pokazujące są zjawiska takie gry służą rozwojowi ogólnie człowieka natomiast na zawsze słuchamy na zimne prawda nie chcielibyśmy, żeby dziecku, które ma lat kilka rund zajmowało się strzelaniem do ludzi wirtualnym zabijania Miś innymi tego typu aktywność sami tak znalazłem się państwo zgadza się powiedziałem to co tak w Niemczech takich jak zgadzały się jak się czuje wywołana do odpowiedzi, bo przecież Stowarzyszenie, które reprezentujemy tutaj oboje tak naprawdę 1 z misji teren tej organizacji jest promowanie systemu PEGI, który w, który to system nauki jest jak klasyfikacją ze względu na wiek potencjalnego odbiorcy gier jak idziemy do sklepu i widzimy półka z g to na każdej z tych gier jest jakieś znaczenie i tych oznaczeń jest 537121618 IAM one oznaczają, że granie tyle może jest rekomendowana dla tego wieku są poniżej tego wieku byłaby niewskazana hitach jak z tymi zadaniami na filmach kinowych czy możliwa jeśli źle widziane są te ikonki, które mówią nam w pełnych złotych dzieci, które mają lat nawet mniej niż 7 dni powinna oglądać koniecznie powinny słuchać nie zgadzam się tak samo jest właśnie z grami są to znaczenia przy czym ważne jest to, że po pierwsze, te oznaczenia zostały opracowane dosyć dawno temu przez przez właśnie przez branży elektronicznej rozrywki, która uznała, że jest taka potrzeba, żeby konsument był dobrze poinformowany, czego się może spodziewać w środku to jednak niż książka, którą możemy sobie przewertować i z grubsza zobaczyć, o czym ona jest mowa oczywiście mam taki świadomy rodzic tak jak Grzegorz mówi taki, że taki rodzic, któremu naprawdę chce wprowadzić odpowiedzialnie dziecko do w ten świat wirtualnej zabawy on sobie znajdzie materiały zobaczy radzę przeczytać recenzje obejrzy mól obejrzy zrzuty ekranu z czystej gry i będzie wiedział, gdzie poszukać materiałów żeby, żeby czerpać wiedzę natomiast jeśli chodzi o takiego typowego konsumenta, który wchodzi do sklepu i nie ma pojęcia wyobraźmy sobie, że jest to Niewiem babcia z wnuczkiem, która idzie właśnie w ich kupić na dzień dziecka niedawno, że Unia da się babciu, kup mi w Kórniku mi to prawda i babcia, która nie jest bez znana jednak z tymi u g dostaje pewne narzędzie i ono od razu informuje o kraj notuje z 3 tys czy to będzie to to nie zawiera treści, które są niewłaściwe dla powiedzmy trzyletniego dziecka przy czym jak już po jak już o tym, mówię to pozwolę sobie wspomnieć o ważnej rzeczy Otóż nie jest to ma tak nie jest to rekomendacja nie jest to oznaczenie poziomu trudności to znaczy jeśli na grze występuje trójka no to wiemy, że tam w tej grze nie, bo nie będzie żadnych treści, które są niewłaściwe dla aut dla dziecka natomiast może to być gracz, który trudno, bo to może np. jakaś im gra strategiczna jakaś Hannie symulacja ekonomiczna gra gra wymaga np. umiejętność czytania czy pisania w związku z tym warto zawsze zapytać pana zapytać sprzedawcę tak się składa, że nasze Stowarzyszenie też współpracuje szkoli sprzedawców z sieci handlowych w tym zakresie zieloni mieli pełną wiedzę informacje i dzielili się tym z właśnie z konsumentami, a po co rozumiem dotknąć to jesteśmy tak jak z pewnymi odznaczeniami klubów dla dzieci czy nawet książek tak jest pewna rekomendacja wiekowa nas dzieci rozwijają się z równym tempie faktycznie część umie czytać mając 5 lat nawet, a część wykład średnio na masę problemów na dysleksję i na domowe na trzeba dostosować pod uwagę Kowal pewnym pewne rekomendacje są ogólnie przyjętymi standardami statystycznie wyznaczanym powiedz natomiast dziecko jest indywidualnością zawsze dobiera jednak po dziecko Annie, a nie na odwrót jak szansa nie zgadza się poza tym w tym w tym pierwszym filtrem tym najważniejszym jeśli chodzi o wychowanie dziecka to jest rodzic i to on najlepiej wie, jakiego rodzaju treści są dla dziecka właściwe i w jaki sposób ono powinno czy mogłoby spędzać wolny czas w związku z tym no to na rodziców spoczywa ta główna odpowiedzialność właściwego doboru systemu, który wskazuje na minimalny wiek jest rekomendacja jest narzędziem, które ma temu rodzicowi po prostu pomóc, a okres tak jak przychodzi do mnie moja dziewięcioletnia córka mówi tato chciałabym w swoim telefonie zainstalować Instagrama czy mogę to już nie wiem co to jest instagram to robi to sprawdzamy jak nie wiem co ze swoich butów to sprawdzą dokładnie tak samo z grami filmami muzyką tutaj ja w ogóle mdłości tego nie wyróżniał jeśli dziecko pyta czy można obejrzeć film to najpier w od orientują się nam oczy jestem wdzięczny jest to coś niewłaściwego dla niego dokładnie tak samo z grami co więcej one są naprawdę znakomicie oznaczona to co to by tak, że jeśli jednak, że jest PEGI 16 to naprawdę nie słabnie obserwujemy tych grup tej gry dzieciakom, które nie mnie skończyłeś 16 lat to mądre głowy nad tym się do mojej taki proces, który to to nie jest proces to 215 minut lub od tak gra trafia do nich na bardzo długi czas dzwonią przychodzą sprawdzają pod różnymi względami tak duży podróżnymi względami jej wracają do wydawców z decyzją słuchać ta gra będzie sposób było tak tak asystentem absolutnie nie ma też żadnego przypadku mówiłaś o babci, która o przychodzie do sklepu dziadek również może przyjść do sklepu i dziadek jak zobaczy zobaczy oznaczenia PEGI jej mąż już wiedział co nadaje się do jego wnuczka albo wnuczki, ale nie będzie nam odjeżdżał 3 granie będzie dla niego za trudna to zawsze przypominam, że można zapytać sprzedawców my współpracujemy z sieciami handlowymi sprzedawcy naprawdę świetnie się orientują co komu można można w myśl tę noc jest łatwiejsze w błotku gier, bo w Facebook czy instagram nocy oka jest, jeżeli zajrzymy do do sklepów aplikacjami to tam są najczęściej rekomendacji wiekowe podawane w jakimś zakresie natomiast to nie jest do końca tak możemy w na pierwszy rzut oka ocenić czy ten Facebook faktycznie jest jest taki, że trudno dozwolona w padoku dla kogoś ma 12 na teoretycznie na Facebooku zakładać konta może ktoś ma lat naście co najmniej stan to obostrzenie stąd zostaną same firmy, a człowiek znam wielu młodszych mroczne strony użytkownik, który założyliśmy tam konto ogłoszenia w jakiś kontakt z kolegami albo chcieli właśnie grać jakieś geny, które były one na tej Platformie udostępnianej, więc skoro tamta kontrola wieku teoretycznie jest w praktyce są im cokolwiek się tam wpisać to dostęp przyjmuje niema tam żadnej kontroli odłożony ad pytam, bo w tym przypadku nie wcześniej w podatku nawiązuje do miast podało takie pytania czy gry nie powinny być kontrolowane trochę tak maskotek używki tagowanie woli wchodzimy do sklepu i chcemy kupić bez dziadka babci przy ulica g no to pracodawca ma prawo poprosić nas o dowód osobisty, żeby zobaczyć czy jesteśmy w oponach letnich możemy kupić bilet z matką w znacznie 18 to Novum na najdłuższą granicę wiekową były takie pomysły prawda coby było końca wieku możliwe w sklepach były takie pomysły, ale to są oczywiście pomysłem kuriozalnym absolutnie na pół po pierwsze, tak jak mówiliśmy wcześniej na grę jednak są elementem kultury i mieszanie tych cech tych 2 rzeczy centrum kultury z używkami inną uważam za zadłużenie o nadużycie mówi nam się spór czy rząd używki nie są to w częścią kultury na lewym kwiatków reklamy mamy zdecydowane żywot medyczne nadto w walnym picia alkoholu palenie papierosów to zły zły pomysł został nadmiar rywali, choć alkohol papierosy dość chyba nie mają bezpiecznej dawki w natomiast tam można zmywać wytrącając z ograniczenia wiekowego jakiś istnieje albo Burgos to są udowodnione szkody natomiast FOT UG Miśta udowodniono szkodliwość wyciąg jest wątpliwa też bać właśnie to dmuchanie na zimno to chyba takie restrykcje wiekowo prawna oczy albo miasto byłoby skuteczne pytanie czy to jest strzelanie z armaty do Wróbla po prostu monetarne za strzelanie z armaty do Wróbla, ale przede wszystkim proszę jest z tego typu, że tak jak powiedzieliśmy gry są skierowane do odbiorców w różnym wieku mówi zdecydowana większość gier tak naprawdę są gry przeznaczone dla dzieci jest dla dorosłych, czyli tych w systemie PEGI oznaczonych 18 plus to jest tak naprawdę tylko 6 pół procenta to tu nie są te nie są duże dużej liczby i to są także, które mogą zawierać treści przeznaczone wyłącznie dla dla osób dorosłych, a to jest natomiast zdecydowana większość to są jednak produkcje dla dzieci one są absolutnie bezpieczny adres kontakt praktycznie Eli zgrał, w którym wciela się w komandosa słów w specjalnych, które raczej nie zajmuje się tą drogą pogawędka niż w pubie na o fizyce kwantowej tylko strzelaniem do ludzi albo wcielam się w płatnego zabójcę to to jest od 18 lat wtedy tak oczywiście naszym oknom w większości gier, w których pojawia się krew spływa, choć pewnie wszystkie to są gry 16 lub 18 tak jak mówię w FM to jest to dobrze zbadane, więc dla mnie nie ma takiej możliwości, żeby nagle do systemu w nakazie adresy sklasyfikowana Graf, który zabija została sklasyfikowana PG 3 Landon Carter nie nie ma takiej nie ma wiele do możliwości, ponieważ jest kwestionariusz zawierający określoną liczbę pytań i naj prawda jest taka, że jeżeli mamy jakąkolwiek formę przemocy wobec postaci ludzkiej to to automatycznie jest to jest gra klasyfikowane wysoko 1618 innych nad tymi nad tymi kwestionariusza nad tymi kryteriami pracują zespoły także Łuszczek wspomniał właśnie psychologów pedagogów wszelkiego rodzaju specjalistów, którzy remedium znawców, którzy znają się ich również prowadzą badania dotyczące wpływu gier na młyn na odbiorców powiem więcej jeśli w grze np. pojawi się utwór muzyczny, który również jest nieodpowiednie do tak dla konkretnej grupy wiekowej cudowna gra na pewno wybierze język no LO im np. tak to gra automatycznie w końcu zaskakuje to dodatek podobna konkretną spółkę, tak więc trudno nie no tak to zbadane, jakby wszelkie aspekty gry nie tylko i nie tylko sam mógł im dojazd, jakby cała ścieżka dźwiękowa śmieszne dialogi wszystko jest Anna wszystko jest brane pod uwagę jeśli chodzi o kryteria oceny ze względu na na wiek odbiorcy także tutaj myślę, że naprawdę jest to narzędzie, które można ufać jak jest 16 to wiemy, że do 16, a Kaczyński ma niemal takich skandali jak kiedyś chyba afro kończąc była gra zasadniczo poniżej lat 16 albo ktoś potem wychowuję ta była też plan for mowa przedstawiająca pornografię np. taki dobór jako element scenografii jest tam był natomiast potem z tego tytułu jakieś niesnaski Uszok bywało tak woda powinna być jednak dla na wniosek grupy wiekowej nie miała rekomendacji doradców wiele lat temu były tu od wpłaty rodziców nie grożą w tej chwili prowadzona jest procedura takiego podwójnego sprawdzania to znaczy każdy producent przed uzyskaniem licencji na posługiwanie się tematem znaczkiem Legii musi po prostu przesłać materiał audiowizualny musi przesłać tam gniewem to wersja beta tak grać musi przesłać wersję BTG bety gry do wersji beta gry do pana administratora systemu PEGI ta okrutna gra jest po prostu tam sprawdzana czy faktycznie zawiera czynie zawiera treści czy słownictwa niewłaściwe dla dzieci oraz do zmian to nie jest kwestia jakiś sens tylko konstrukcja tego, żeby było uczciwe postawienie sprawy ta gra jest nie to jest technologia dobrowolny system on powstał z inicjatywy producentów gier i on być rozwijany również przez producentów gier, ponieważ jak wiadomo gra się zmieniają i też sposób dystrybucji się zmienia coraz częściej mówimy o wyłącznie cyfrowej dystrybucji gier, gdzie nie mamy już tego fizycznego pudełka, gdzie można zobaczyć opakowanie i tutaj również system musi zatem za tymi zmianami podążać skutkiem tego wprowadzany jest np. system międzynarodowy mamy w tej chwili Internacional i trojga i Kaliszem, gdzie różne organizacje przyznające właśnie te ratingi na gry podjęły ze sobą współpracę, żeby opracować można też powiedzieć po coraz bardziej globalne kryteria i żeby można było ułatwić producentom pozyskiwanie tego tego ratingu to znaczy, wypełniając określony zesta w pytań, żeby można było uzyskać łatwiej ratingu rating taki, jaki jest w stanach Zjednoczonych czy je Serba i rating tak jak jest w Europie, czyli Pragi czy również niemiecki nakryta tego czas wrócimy za moment w trzeciej części audycji to ciekawe są różnice kulturowe między krajami jeśli chodzi o tego typu sprawy w o tym rozmawiamy w trzeciej części audycji człowiek w 20 w Brazylii to z ich witam twórczej części audycji dziś rozmawiamy o grach wideo o ich wpływie na kulturę i o tym jak do nich powinniśmy podchodzić ciemność, gdzie dr Dominika Urbańska Walęciak i Grzegorz fabuła co rozmawialiśmy pod koniec poprzedniej części o tym, że są pewne różnice w pewne grupy wiekowe mogą być równie postrzegane głównie w krajach zmiany po skosie rośnie również specjalnie od innych krajów chodzi właśnie taką klasyfikację wiekową gier nie z tego, że nasza młodzież w jest bardziej wrażliwe bądź mniej dotkliwa niż w innych krajach i to są w miarę jednak globalne standardy, jeżeli chodzi sami go w o kraje Europy zachodniej czy Ameryki głównie jeśli chodzi o oznaczenia na grach dostosujemy takie same jak są w całej Europie z wykroczeniem Niemiec w Niemczech jest inny system afl w tym mniej ostrych w trudno powiedzieć on po prostu inaczej funkcjonuje to system federalny to nie jest system taki jak właśnie PG, o którym mówiliśmy, który jest dobrowolny i mniej zainicjowany przez samych producentów tam jest raczej bardziej bym powiedziała taki w kierunku cenzury, ponieważ jest 1 zewnętrzna taka organizacja która, która kontroluje inni mówili ocenia i ocenia Grey i jakkolwiek by nam PEGI bardzo dobrze współpracuje z gustem systemem niemieckim bardzo dobrze również współpracuje z dezorganizacją, która nadzoruje system amerykański w ramach tego, żeby mi tej międzynarodowej koalicji więc, że jest coraz większa współpraca jednak wszystkim zależy na tym, żeby ten, żeby ten proces uprościć dzieci na gry są jednak zjawiskiem globalnym pamiętajmy, że mamy również możemy sobie kupić dowolną grę z dowolnego kraju pan cyfrowa dystrybucja umożliwia umożliwia tego typu rzeczy w związku z tym uproszczenie systemu klasyfikacji też bardzo ważne ujednolicenie tego tych kryteriów oceny w Daegu w tym momencie można było pomyśleć, że nie w Niemczech jest to system bać się przez konstytucyjne to ktoś mógł wjechać do Polski i kupcy wyciągają, który tam, by nie kupił 2 konie nie oni nie są godni lasach realizuje niema takich zjawisk absolutnie to różnice mogą być tylko powiedzmy 1213 w definiowaniu młodzieży tak mu czy np. 1516 tego teraz nic, ale to, kto nie ma o czym mówi zasada, jeżeli przyjrzymy się konkretnym GROM to okaże się, że wprawdzie po oznaczeniu wyglądają inaczej oznaczonym dokładnie to samo 3, bo to jest gra dla dorosłych impreza dla dzieci tak jak w stanach Zjednoczonych my, czyli 17 krajów unijnych to jest taka różnica ma już szans to dość tej okazji czy istnieje MFW w grach problem ma to zjawisko blokowania geograficznego np. był jesiotr mogliśmy w audycji Ewa zale w trafiają się takich wad prawnych, gdzie można używać jednych jak w innych dniach wynikało to systemów stosowanych na konsole poprzedniej generacji szczerze mówiąc nie większy czy dalej firma, której myślę, że praktykuje praktykuje to praktykuje się rząd nie potwierdza Anna blizna po trzecie takie ograniczenia na pewno nie istnieją nie ma nie ma takiej szansy, żeby zatrzymać proces ma 3 już coś coś raz pojawi się w dystrybucji cyfrowej mapy cenowo właściwie już stały się w swojej stoją przed otwór w przednią otworem ma większość konsol myślę, że tak jest nie jestem w stanie potwierdzić wszystko na PL Adam Boniecki bardzo znaczące zjawisko w tym momencie więc, więc nie ma nie ma takiego problemu, żeby ktoś chciał coś coś kupić czegoś korzystać z linii miał z tym problem tak jak czasami bywa z filmami taktownie milczy w układzie wilgoć wizualną wiem takie ograniczenie to co to się trafiają nowe w kultura, czyli mówimy o zjawisku kulturowym wspominaliśmy wcześniej w targach gier to pamiętam też takie imprezy kiedyś, kiedy się mu w po Polsce stoją od dawnych dawnych czasach w początkach w ogóle całej kultury grania w Dallas, kiedy patrzę na relacje z takich chorób niestety najczęściej nie mamy nie mamy możliwości, by się wybrać to mam wrażenie, że te zmiany kulturowe są bardzo głębokie no bo kiedyś jednak chodziło nawet tak, aby zobaczyć tego, by kupić pograć coś nowego teraz są tam całe subkultury osób to się, przybierając postać iskier są w generalnie o główne wydarzenia wokół tego co to jest taki aspekt na mowę w Polsce trochę jest egzotyczne LOT-u tt to przebieranie się dotąd sami większość z nas może uznać telewizja na serio tak jak w 2 wielkiego podrywu fakt bohaterowie w Polańczyku wydają im to jest teatr to jest zabawne z naszego punktu widzenia zasad jeszcze nie wiadomo popkultura lubi śmiać się sama siebie natomiast stosunek jak patrzą właśnie o to jak ja nie to nowa znajomi mojej przygotowują się do takich festiwali jak z taką, jaką starannością, przygotowując Ostoja na temat osób poczucie władzy to jest coś tutaj coś więcej niż właśnie siedzenie przed ekranami i granie w grę to skończy się stan ten etap, kiedy mówisz, a to dom w taka sama rozrywka sposób coś co dla wielu ludzi ma dosyć duże znaczenie dla, ale to osobista bym powiedział ten sposób życia mówiono oczywiście to jest styl życia korzystanie z gier nie ogranicza się nie zamyka się wyłącznie na samym masowym graniu tak jak powiedzieliśmy na samym wstępie naszej rozmowy się zaczyna przenikać się właśnie stają takie, jakby mu w światy rozrywkowe mamy właśnie tę literaturę mamy komiks mamy mamy grę mamy firmy mamy różne aspekty, które mu, w których miałby on się czasami może być właśnie gra i to co widzieliśmy na ostatnich targach rok temu ułoży sobie czujnik niecały rok temu w domu to było fenomenalne, że właśnie kostnej rów no i kąpać się razem z takich Marzanna niektórzy nazywają takich nowych gier wielu wielu komiksów filmów kontraktach tak ich przyszło naprawdę mnóstwo i co więcej te stroje były bardzo dopracowane bardzo długo to było przygotowane z wielką finezję z wielką precyzją widać, że z wysiłkiem jest przede wszystkim z dbałością o szczegóły torze postaci to odzwierciedlenie tej postaci z gry było niemalże doskonały idealny od od fryzury buty ja miałam przyjemność przyglądać się ich tam wybrać się niech minister chce zrobić we mnie nie ma aż takich zdolności manualnych, żebym mogła poza tym jakoś częściej się identyfikuje zdecydowanie z postaciami męskimi AZA Hetmana sam pan rozumie niechętnie mam ochotę zgolić głowę radny i znowu reform są modele z krówek nektar trudności techniczne celem w grze Pojezierze moja rodzina, by się nie ucieszyła, gdybym tutaj drogową jako sklep w wyroby z tego, że oczywiście targi osobie, która odbywała się w Warszawie w zeszłym roku i odbywały druga edycja ma odbywać się będzie w tym roku było fantastyczne miejsce, żeby zapoznać się, żeby poznać w ogóle się świat gier wideo i kierunek w jakim jakie gry zmierzają to było miejsce, w którym można było spotkać dorosłych dzieci godzinny kosztuje nerwów w UB youtuberów proszę pana kogo tam nie był chyba przede wszystkim mienie w niepełnym Nate problemy musimy zawrzeć obrażamy w tym lokum, a przede wszystkim można było zobaczyć całą masę produktów czy gier, których są właśnie kierowana do najróżniejszych grup odbiorców Dominika mówiła mówiła o tym, może, że to świat, żeby świat się zaczyna zaczyna przenikać dzisiaj ludzie wydający gry komputerowe, planując strategię reklamową z NASA, gdzie konkurencja nie, stawiając go innych gier komputerowych czy inną mieszanką innych gier komputerowych również książki filmy wydarzenia sportowe dokładnie to dokładnie widać na nas na dużych targach to dokładnie było widoczne urosło już dużo czytam ludzie przyszli po prostu miło spędzić czas i Suworow prawdziwy geniusz to był po prostu festiwal to było można powiedzieć takie trzydniowe święto graczy, gdzie przyszli ludzie się bawić spędzić razem czas zobaczyć najnowsze tytuły, ale przede wszystkim zobaczyć różnorodność tej rozrywki, że w domu możemy mieć wyścigi samochodowe za chwilę możemy mieć grę muzyczną grę taneczną tak naprawdę obejrzeli całą paletę bar w, jaką oferuje ta ta forma zabawy namioty takimi aspektami chyba jednak najważniejszym w stacji nawet samemu samochód tu audycje z pozoru ludzie przychodzą, by być ludźmi, bo teoretycznie, gdyby chcieli go zobaczyć porównać produkty to mogliby się ruszać z domu, bo można załatwić przez internet można popróbować wnuk zaczyna, więc sam premier są nowości miast za jest taki zawód w stosunku do gier są one od nas odżegnują każdy siedzi przed swoim monitorem za to się w coś więcej gramy przez sieć, więc w ogóle w zanika to stąd taki efekt wspólnego grania w 1001 familijne, ale na utworów z takim po może nie powszechnym, ale na przekonaniu to co pokutuje u nas od siebie oddalają od należy się zgodzić w wiosce czy również ich nie ściga się stanowcze nie zgodzę wręcz przeciwnie gry jak nic innego zbliżają do siebie ludzi Otóż po nie wyobrażam sobie jak można czerpać przyjemność zgrania wsiach z komputerem po prostu jakiś algorytm jako przeciwnika absolutnie nie jest nie jest dla mnie żadną konkurencją grać trzeba z ludźmi przeciwko ludzi, bo ludziom, ale również właśnie w parze w parze w grupie i wszystkie gry w tej chwili pokazują, że mają zarówno tryb rywalizacji, jaki tryb kooperacji, czyli to co dla człowieka jest najważniejsze, że możemy współpracować i rywalizować jednocześnie i gry spełniają to te wymagania idealnie i to właśnie bardzo dobrze było widać na tych targach takie to proszę pamiętać, że jeśli już porównujemy skoro wciąż stronę potoczyła się ta dyskusja się już porównujemy z kładziemy obok siebie różne przekazy jak producenci gier filmów muzyki książek kierują do nas to problem także tak na dobrą sprawę dzisiaj gry są jedynym medium, które my współtworzymy to znaczy my chodzimy do tego świata i bardzo często jesteśmy odpowiedzialni za to co się będzie umiał, a właściwie nie bardzo często przepraszam zawsze też pobocza zatoczki, że będzie to fetysz twórca gry ustawowo pewne reguły natomiast czasami ostro czasami nie na dialog, jaki jakiś świat musi schować, więc pewna zależność to właśnie relief jest to, że na grę typu Minecraft to jedynym ograniczeniem jest ich wyobraźnia graczy tak pakietu został stworzony świat już rób co chcesz rób sobie absolutnie w notach do roku 2 maja swoje naukowe podłą zakazem powiedzieć, jaka jest otoczony świat są to sprawa w nim obowiązujące nie da się godzi się nawiązać tak znamienici w ramach istniejących, ale na nowo zaprojektowanym to też nie jest do końca prawdą pamiętamy, że niektóre gry można montować nawet znajdować, czyli zmienia zasady, które z nich panują w 2 i wydawcy bardzo często na to pozwalają, dlatego że dlatego, że to całkowicie zmienia czasami oblicze gry i powoduje, że ona nagle skręca i okazuje się, że intencje, które tworzyły duet towarzyszyły twórcom gier finalnie realne są zupełnie nieistotne bo, bo to poszło w innym kierunku mogę dokonać tylko do 1 chyba raz w tej kultury nie nikt nie dotyczące gier wideo mylić są to konflikt im w dni wtedy, kiedy jest ta jest książka na wkład w trakcie Fina -li nam się nie podoba zakończenie bądź jakiś wątek uważamy, że bronił się rozwinięty wtedy siadamy i piszemy te własną wersję i wtedy zmieniamy ten świat, który ktoś jej skonstruował modyfikujemy go dodajemy nowych bohaterów no ale to notesy itd to jest to jest dopiero od elitarna rozrywka, bo jednak w większość ludzi, którzy konsumują literatura czy film mnie nie robić czegoś takiego całość każdy dodatkowy zaczyna wchodzić w ten świat wirtualny to musi go współtworzyć nowego zmieniać dokładnie tak dokładnie tak zwłaszcza, że to młody faktycznie producenci po pierwsze, zachęcają, a po drugie to jest bardzo pan to jest bardzo ciekawe jak sama miałam taką przygodę, kiedy się z synem graliśmy w grę dla dziecka notebook parę lat temu jak jeszcze nie był nastolatkiem i strasznie nam brakowało w tej grze kochają postanowił tego kota stworzyć w tej grze potem nam brakowało pojazdu, którym chcielibyśmy się poruszać innego niż właśnie z tych z tych zaprojektowanych chcieliśmy sobie mieć własny czołg i też zrobiliśmy sobie własne ciało, więc to jest fantastyczne, że właśnie gry zaczynają już coraz częściej dawać taką opcję graczowi nikt nie musisz grać wedle naszych reguł zrób coś swojego zrób coś tak spersonalizować tę grę nic nie jest nam podano także w jest jej ja przepraszam, bo ja nie chcę deprecjonować innych innych form sztuki, bo dla mnie gry dzisiejszą formą sztuki, czyli absolutnie nie jest moim celem dopracowanym są sztuki, ale jeśli wyobraźmy sobie, że twórcy w często w grach osadzonych w otwartym świecie są w stanie pokrywać dla nas wiele rzeczy i my sami tą historią się budować znaczy, gdy wchodzimy w 2, choć ma 6 graczy w pewną konwencję jej jeśli chcemy dowiedzieć wszystkiego o tym co przyświecało jej twórcą to musimy ją eksplorować jej składać to fragment samemu no to jest naprawdę piękna to co powiedział Grzegorz przypomina mi książkę, którą uwielbiam i czytałam ją chyba 4 × razy klej łan, a Ernest Kleina książka, której fabuła toczy się całkowicie 100 % w świecie gry i która właśnie prowokuje głównego bohatera do poszukiwania tych smaczków do doszukiwania się przechodzenia przez poszczególne poziomy i odnajdywania tych ukrytych wartości, ale jednocześnie do takiego ma jakby eksplorowanie różnych innych tekstów kultury, bo tam właśnie zawiera się również literatura i firm trzeba mieć naprawdę ogromną wiedzę, żeby przejść tę grę i żeby ją zrozumieć te umowy to po bohaterze tej książki, ale też czytanie tej książki dla kogoś, kto jednocześnie jest fanem gier jest ogromną przyjemnością także to znów powraca nas do punktu wyjścia tak jak to wszystko się pięknie przenika w wersji mamy czasem wręcz kultu da się stało obaw o interdyscyplinarnego w wiele rzeczy się sobą łączy inspiruje się wzajemnie powstał cały ekosystem tak naprawdę to, które wciąż zawiera także, gdy miejmy nadzieję, że państwo przekonaliśmy do tego warto w ten ekosystem wejść i świątkach w nim podglądać wówczas zostaniemy w nim na dłużej w la Żydów już dziś państwo o tym, opowiadać nie możemy nie w nas to się kończy na antenie, więc już będziemy dziękować za uwaga za noc była dr Dominika Urbańska bolączek dyrektor zarządzająca stowarzyszenia producentów dystrybutorów oprogramowania rozrywkowego i splendor medioznawca rzecznik targów osłabień Ćwik dziękuję dziękuję bardzo, kiedy targi, bo mogliśmy zaprosić mini telefon 1316 października hala Expo w Warszawie zapraszamy tu jest trochę czasu zostało wobec zaplanować w i Grzegorz Łabuda przedstawiciel polskiego oddziału firmy Ubisoft bardzo serdecznie dziękuję dziękuję również mówił Jan Stradowski dobranoc człowiek w 20 w Brazylii do Brazylii to z II razy rzymskie 2 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA