REKLAMA

TK: Przepis dot. samochodów dla niepełnosprawnych podczas egzaminu niezgodny z konstytucją

Skołowani
Data emisji:
2016-06-11 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
41:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, aby egzystować jak przed mikrofonem audycje skołowani kolejna edycja proszę państwa dzisiaj program skołowani poświęcimy osobom z niepełnosprawnościami porozmawiamy o barierach różnych, jakie są w przepisach i w praktyce, które uniemożliwiają ograniczają osobom z niepełnosprawnościami wyrobienie uprawnień do kierowania pojazdami, kiedy się rok temu rozmawialiśmy na temat kart parkingowych zmiany przepisów w wydawaniu w procesie wydawania kart parkingowych za mną Rozwiń » studia Beata Staszek i Piotr Kosmowski centrum usług motoryzacyjnych dla osób niepełnosprawnych z Instytutu transportu samochodowego dzień dobry kilometr, ale na początek o samym centrum, ponieważ to jest nowy Dwór od roku istnieje takie centrum niedawno 2 tygodnie temu tydzień temu obchodziliśmy urodziny pierwsza 21 maja w zeszłego roku była ostatnia konferencja, która kończyła projekty kompleksowego wsparcia osób niepełnosprawnych ruchowo w no bo myślę, że to jest 11 z niewielu projektów, które w Polsce też mam nadzieję rozpoczęło też dyskusje o kierowcach z niepełnosprawnościami, a chyba najfajniejszy z tego wszystkiego jest może przy tym projekcie w wyniku tego projektu mamy do dyspozycji 10 samochodów z adaptacjami specjalistami specjalistycznymi adaptacjami osoby z niepełnosprawnościami mogą do nas przyjeżdżać i bezpłatnie testować samochody to krótko na wykresie pani Beata Staszek jest psychologiem transportu k również kierowcą z niepełnosprawnością tak pan Piotr Kosmowski jest instruktorem nauki jazdy, a także instruktorem instruktorów, którzy chcą, jeżeli są tacy chętni oczywiście tak, że zawsze pomocą bankiet również jest kierowcą z niepełnosprawnością tak także jesteśmy w gronie, którzy osób, które naprawdę wiedzą, o czym mówią centrum to jest baza wiedzy, ale tak jak powiedzieliśmy również szkoli chętne osoby tak lub przede wszystkim mamy Groupe bowiem ludzi wyjątkowych tak duży zauważyli, że na koniec tego projektu nie chcemy zostawić samochody, żeby one stały i nie miały żadnego przełożenia na nasze środowisko osób niepełnosprawnych, żeby one na siebie pracowały na nasze środowisko, ale przede wszystkim ludzie tak duży zauważyli, że można coś bardzo ważnego zrobić dla nas kierowców przede wszystkim mówić o tym, tak jak najczęściej gdzieś się da, gdyż będziemy rozpoczynać dyskusję na ten temat, ale tego w konsekwencji będziemy mogli się zastanawiać nad przepisami i nad tym co zrobić tak naprawdę dla kierowców niepełnosprawnych, żeby móc te uprawnienia w sposób taki normalny nabywać tak to jest 1,5 roku obowiązują nowe przepisy, a propos wydawania karty parkingowej tak jak mówiłem rok temu też mieliśmy w tym samym gronie przyjemność rozmawiać na ten temat są od tego czasu się zmieniło kurs, jeżeli chodzi o samą skalę wydawania kart parkingowych i miejsc dedykowanych osobom z niepełnosprawnościami miejsc parkingowych wie co się zmieniło przede wszystkim sposób wydawania kart, czyli założenia ustawy zostają realizowane 3 dni urzędy, które są zobligowane do do wydawania kart robią to w sposób rzetelny i została zweryfikowana przez to liczba osób uprawnionych oczywiście spotkało się do również ze strony środowiska z pełnymi żaglami bólami, że niektórzy utracili uprawnienia, ale w tym momencie uważam, że założenia ustawy w tym zakresie zostały spełnione, bo widać 3 miejsca, czyli te koperty wyznaczone są są wolne są są puste oczywiście na to też wpływa wysokość kar grzywny do lektury ta ustawa pociągnęła, że już osoby nieuprawnione tak tak chętnie nie ryzykują, żeby zająć to miejsce natomiast no jest jeszcze wiele punktów tej ustawy dotyczące ilości miejsc wyznaczania ich w sposób prawidłowy czyli, żeby nie było barier krawężników tutaj pozostawia wiele do życzenia, ale zmiany zmiany są zauważalne powiedział pan, że część osób została wykluczona z tej możliwości uzyskania karty parkingowej co to za osoby, a jej osoby ze stopniem tzw. stopniem niepełnosprawności lekkim zostały zostały z automatu wykluczona oczywiście część osób chociażby ze stopniem umiarkowanym musiały stawić się na komisje ponownie, bo stopień znaczny, jakby z automatu bez beż orzekania komisyjnego taką kartę mogły uzyskać jeszcze znana na nasz wniosek co są też pociągało pewne problemy, bo trzeba było się stawić osobiście, ale część osób w stopniu umiarkowanym, jeżeli nie miały utrudnionego sposobu poruszania się myślę, że zostało zostały przez komisje pozbawione tego przywileju, czyli tak naprawdę założeniem było takie, żeby kartę parkingową miały osoby tylko wyłącznie takie, które mają problemy z poruszaniem się, żeby mogły korzystać no dobrze jak to wpłynęło faktycznie na infrastrukturę te zmiany, bo to nie tylko sam proces uzyskiwania karty parkingowej w przepisach, bo zmienione na le także inaczej rozbudowała rozbudowywana infrastruktura i parkingów miejsc postojowych dla osób z niepełnosprawnościami w tym przedszkolu już teraz powiedzieć, że nie jest zbyt dobrze no tak no i będą obligatoryjnie tak obligatoryjnie na nowych osiedlach powstają miejsca parkingowe taki dojazd i podjazdy chodniki także te architektoniczne udogodnienia się pojawiają i one są już widoczne natomiast gorzej jeszcze to wygląda to tylko na tych parkingach starego typu nadal widujemy maksymalnie 23 miejsca dla osób niepełnosprawnych jak wiemy na dużych parkingach powinno być to 4 % diety więcej, że duży parking od ilu miejsc się zaczyna od powyżej szczytu tak powyżej 100 już powinna być proporcjonalnie do ich osi 4 % od tych złotych od ilości dlatego nie nie widzimy sporo się zmieniło, bo przede wszystkim ja zauważyłam tak nie mamy problemów z parkowaniem naprawdę jest mi się zdarzy raz na jakiś czas, że te miejsca są zajęte to naprawdę no nie pamiętam nawet z tego takiego zdarzenia doszło do normy czy widać, że to zmieniło bardzo dużo i mamy mamy gdzie parkować, ale nadal jednak zdarzają się takie ekstremalne przypadki nawet ostatnio miałam pod urzędem gminy na Grochowskiej pani zaparkowała no co raczej nie robi zamieszania i od razu nie wzywał policji tak, żeby ten samochód zabrano z tego miejsca, gdy go po prostu czekam na tę panią i czy pana, żeby nocach edukować nasze nasze społeczeństwo niestety naraziła się na inną interwencję ze strony tej tej pani no w no cóż my na takie sytuacje też też już nie widział tłumaczenie, że tylko na chwilę nie było, gdzie zaparkować tak tak no bo ona jest wciąż żyje ona też może tu stawać się mówiąc nie ma ani kart Neuer był, jakby potoczyła się rozmowa pani kilka słów brzydkich w moją stronę niestety kultura drogowa boleje w naszym kraju realne słuchaczka zadzwoniła do Radia i powiedziała, że karty parkingowe są wydawane tylko na rok jest to dosyć uciążliwe dla osób z niepełnosprawnościami znaczy z tego co ja wiem karty parkingowe dostaje się na ten okres, na którym ma się znaczne stopy na czym by stopień niepełnosprawności, że dostaje Tarnów naprzód ja mam akurat na 5 lat na to 5 lat mam kartę parkingową, czyli jak stawią się na komisje jeszcze raz tak, żeby odnowić swoje uprawnienia dotyczące stopnia niepełnosprawności to po tym fakcie może złożyć kolejny wniosek na karty na 5 lat od jedno, jakby ustawodawca przemyślał to tak, żeby rodzina nie korzystała, żeby w razie czego tak, jeżeli osoba, która posiada kartę parkingową on umrze tak oto, żeby rodzina brzmieniem nieumyślnie nie korzystała z tych kart no to karty parkingowe myśl Ali wracając jeszcze do infrastruktury, bo trochę jeszcze wzrosła o twarzy należy pani słuchaczy w kinie Zorza tutaj koleżanka opowiedziała o maksymalnym okresie obowiązywania karty 5 lat, bo to ustawa określa natomiast zawsze decyduje lekarz, czyli komisja lekarska i to będzie uzależniona od stanu zdrowia uniewinnienie nie znamy tej pani nie znamy oczywiście i dlaczego tak orzekł, ale należy to interpretować w ten sposób, że komisja na podstawie stanu zdrowia wydaje konkretne konkretny okres orzeczenia i w związku z tym obowiązywania tej karty proszę państwa, jeżeli mają państwo jakieś pytania, a propos karty parkingowej dla osób z niepełnosprawnościami czy też całego systemu i uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami bardzo proszę skoro pani małpa to grupka FM albo można dzwonić 224444044 dziś jest ten czas, żeby odpowiedzieć na kilka pytań w co do infrastruktury wracając dobrze to skoro jest tych miejsc więcej czy też one są rzadziej zajmowane przez osoby nieuprawnione do zajmowania to problem jest sam ministrowi infrastruktury n p . gdy osoba z niepełnosprawnością parkuje wysiada z samochodu na, ale jest ograniczona ruchowo w ten sposób, że są wysokie krawężniki to częsty mądrze ład to znaczy tak nadal się zdarza także nie wymiarowe jest to miejsce, że no tak, że ten próg dostania się na na chodnik jest jednak ograniczone niestety i pomimo tego, że już 1 , 5 roku obowiązują przepisy o ojcu za kuriozalny tak osoby na na wózkach muszą niestety, ale wyjeżdżać na ulice i Agata Wasiak Piotr Kozłowski z centrum usług motoryzacyjnych dla osób niepełno niepełnosprawnych Instytutu transportu samochodowego skrót informacji wracamy po skrócie druga część audycje skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną dalej studium Beata Staszek Piotr Kosmowski centrum usług motoryzacyjnych dla osób niepełnosprawnych Instytutu transportu samochodowego i rozmawiamy o różnych barierach w rzeczywistości w praktyce z teorii w przepisach, które są dla osób z niepełnosprawnościami rozmawiamy o karcie parkingowej bardzo dużo pytań i musimy jeszcze raz powiedzieć komu przyznawane jest karta parkingowa pan stracił kartę parkingową w wyniku zmiany przepisów pan mam migotanie przedsionków osoby z endoprotezą mają karty parkingowe, dlaczego pan stracił kartę parkingową w wyniku zmiany przepisów panie Piotrze jest teraz musimy od miasta jest, że jest to jest pytanie raczej do do lekarzy do medalu komisji i orzekającej i chcę powtórzyć, że osoby, które mają znaczne problemy z poruszaniem się tak osoby z endoprotezą bioder na pewno mają takie problemy i i mogłem tutaj śmiało potwierdzili że, że powinny dostać natomiast pan ma prawo zawsze odwołać się takiej decyzji o każdej decyzji istnieje możliwość odwołania się i stanąć jeszcze raz na komisji ziemi uważa że, że jest decyzja krzywdząca ciężko nam tutaj wczuć się 2 gole, bo ani nie nie nie znamy pana nie widzimy ciężko nam też doradzać natomiast no na pewno warto warto się odwołać, jeżeli pan uważa, że się, że może zmienić można zmienić taką decyzję, że ludziom chciałbym podziękować także te są te za te pytania, bo to też tak jak wcześniej wspomniałam rozpoczyna pewną dyskusję, kto tak naprawdę może ubiegać się o uprawnienia, kto powinien zrewidować już nie żyli po posiada jest kierowcą i AM lato budzi pewne kontrowersje również ze strony bezpieczeństwa ruchu drogowego na to co na to też trzeba zwrócić uwagę i tu przecież Instytut transportu samochodowy samochodowego robi dużo badań dotyczących tego typu obszarów jak tylko dodam, że na ZUS działa również kierowców niepełnosprawnych pierwsi w Polsce badaliśmy kierowców 2 × przy projekcie i późniejsze w trakcie projektów sama też brałam udział w Tychy tych badaniach to naprawdę pokazało nad wieloma rzeczami chce trzeba się zastanowić tak, jeżeli jej również jest ze strony takich obszarów jak jak jak i jakie choroby, jakie dysfunkcje, jakie niepełnosprawności, kto tak naprawdę te uprawnienia może mieć to jednak powinien się zastanowić tak z takiego ludzkiego punktu widzenia siadam za kierownicę na moje musi mieć świadomość, że to nie tylko ja jestem w tym samochodzie tylko mamy na koło siebie dużo osób no, który może zagrażać, chcąc trzeba uważać, gdzie karty parkingowej z karty parkingowej nie mogą nie muszą korzystać tylko osoby z niepełnosprawnością miał także, które przewożą osoby tak pod warunkiem, że w samochodzie znajduje się osoba z niepełnosprawnością oczywiście wyznaczona TomTom w tej karcie taki nad tą osobę na osoby z niepełnosprawnością jest karta, ale osoba, która może być uważam, żebyśmy sobie z tutaj pojawią się też ciekawe pytania od pani Izabeli z Krakowa, kto zasiada w komisji komisji lekarskiej decydującej o o przyznawaniu karty parkingowej wniosek pani Izabela pisze stawałam przed taką komisją, w której siedziała siedział pediatra i uznał, że jestem niepełnosprawna w stopniu lekkim i pytanie, kto może siedzieć w takiej komisji może zasiadać decydować się raz za specjalizację tak tak no to zwykle zwykle lekarz o specjalizacji i otrzymujemy zwykle tak lekarzy specjalizacji związanej z danym schorzeniem i psycholog zwykle tego typu osoby orzekają natomiast no to odpowiednie jednostki decydują, jakiego lekarza w danym momencie wyznaczają i ciężko jest od kolejarzy spotkam czasami doradcy zawodowi w zamian za psychologa uczestniczą w komisji to są chyba przepisy związane tak z komisjami nakład ja nie mam takiej wiedzy tak nie nie chcę tutaj wprowadzać kogoś w w błąd w Tax to zdrowy rozsądek powinna być osoba lub powinien to lekarz, lecz tej specjalizacji jak, ale wiecie, ale przepisy nie regulują tego zbytnio to trudno, żeby osoba nie lekarz okulista decydował o tym, jaki stopień niepełnosprawności ruchowej ma dana osoba nie mamy nie mamy takiej wiedzy, aby wiem, że tak się zdarza no nawet w ZUS-ie komisje orzekające też nie wyznaczają lekarzy o niewłaściwej specjalizacji, dlaczego tak się dzieje to należałoby zadać pytanie przedstawicielom tych jednostek czy w takim przypadku, jeżeli od lekarz nieuprawniony czy też o innej specjalizacji niż dane schorzenie w orzekał niepełnosprawności to jest podstawa do odwołania się mogłoby być podstawą do odwołania się czy odwoła decyzję odwołać zawsze można się od każdej decyzji natomiast nie wiem czy 33 czy w takim odwołaniu należało motywować to że, że badanie niewłaściwy lekarz o podważanie troszeczkę kompetencji lekarza tak naprawdę nie zawsze wiemy, jaką specjalizację może nakarmić kilka specjalizacji, więc wyraziłem taką zachować delikatną ostrożność, ale warto dowiadywać, jaki lekarz będzie z naszej komisji, o czym z założenia powinien powinien być specjalista od oddanej od danej jednostki chorobowej proszę państwa, jeżeli mają państwo jakieś pytania można zgłosić się do centrum usług motoryzacyjnych dla osób niepełnosprawnych Instytutu transportu samochodowego, jakie kanały komunikacji możemy zaproponować państwu czymś realnym, a najlepiej przyjechać osobiście hotel niestety jest to możliwe tylko w Warszawie tak nie da się niestety tego przełożyć się inaczej najlepiej porozmawiać twarzą w twarz i ja wtedy widzę też, jaka jest funkcja no to po prostu jest inny inne konto natomiast można telefonicznie tak jest mu jej telefon komórkowy i bardzo często ludzie i w sobotę w niedzielę do mnie dzwonią, jeżeli jest jakaś pilna sprawa to o to kto próbuje i takie dni rozwiązywać sama pamiętam te 11 lat temu poszukiwany informacji na temat adaptacji tego co zrobić ze swoim samochodem było to utrudnione, więc znam te realia jestem to dla naszego środowiska jestem dostępna tylko tylny w oczywiście strona internetowa jest tam dużo przepisów są kontakty do naszych partnerów także można też bezpośrednio do nas, ale też można dzwonić do naszych partnerów, którzy naprawdę mają wieloletnie doświadczenie chociażby nasze doktorzy nie czy ośrodki szkolenia kierowców też zachęcamy do kontaktów z nimi mając mają bardzo dużą wiedzę Facebook z Interem na to to już są takie podstawy, ale też zdarza się jednak, że teatr jest do nas trafiają osoby, które nie posiadają internetu, więc zachęcam do zwolnienia strona internetowa CEM krótka ITS grup kawa Skrob UK PSL proszę państwa można odwiedzić tam bardzo dużo ciekawych informacji centrum usług motoryzacyjnych wydało również poradniki różnego rodzaju m. in . jak uzyskać kategorię ENA nam do kierowania pojazdami myślę, że do tego trzeba przejść, ponieważ tutaj też sporo sporo różnych przepisów m. in. z 8 czerwca Trybunał Konstytucyjny wydał decyzję w sprawie niezgodności z konstytucją przepisów, które mówią, że osoba z niepełnosprawnością musi dostarczyć na egzamin praktyczny pojazd przystosowany pod jej niepełnosprawność to jest wymóg, żeby zdać taki egzamin, ale zacznijmy od początku, jaką drogę musi osoba z niepełnosprawnością przejść, żeby uzyskać możliwość zdawania w ogóle egzaminu na znane jakiekolwiek uprawnienia pan Piotr Kosmowski instruktor nauki w w tej osoby o osoba niepełnosprawna ma zwykle pod górkę tak mówiąc kolokwialnie ze wszystkim w tym przypadku również w jakiej jakie problemy tak czy jak i jakie problemy napotyka na jak powinna taka osoba działa się przede wszystkim należy umieć zdefiniować swoje dysfunkcje ruchu z punktu widzenia potrzeb prowadzenia samochodu, bo ja się spotykam czasami z telefonami, gdzie dzwoni do mnie ani czy pani Ewa nie mam wstąpienie umiarkowany nadto Tomi niewiele mówi prawda i wtedy muszę zadawać kolejne pytania trzecie pan pani się porusza nawóz o kulach, jakie są dysfunkcje, więc osoba powinna umieć się każdy no ni więcej nawet, że nie jest kierowcą to kto wie co co co trzeba obsłużyć samochodzie i leczy te informacje, o których pan mówi to nie są zawarte w opisie lekarskim i nie bo, zwracając się do czego zmierzam, że pierwszym krokiem będzie znalezienie właściwego ośrodka który, który będzie w stanie przeszkolić taką osobę właściwego ośrodka tłumaczy ośrodek musi mieć przystosowany samochód i tutaj określenie dysfunkcje czy otrzymamy 1 nogę niesprawną czy 1 nogę 1 rękę 33 i obie nogi to auto trzeba umieć jasno powiedzieć na nas samym początku i wtedy ośrodek odpowiem, ale wie pan ja mam samochód niestety nieprzystosowany i proszę poszukać, gdzie indziej lub powie oczywiście tak mamy świetnie przygotowany samochód i doświadczoną kadrę instruktorów, więc to jest pierwszego roku umieć określić swoje swoje dysfunkcje, żeby zacząć rozmowę drugi rok znalezienie oczywiście jak najbliżej swojego miejsca danego zamieszkania, bo nie musi być miejsca 9 osoba mieszka, bo często osoby z niepełnosprawnością są studentami uczniami, gdzie mieszkają daleko od miejsca zamieszkania i szukają w blisko blisko miejsca pobytu swojego ośrodka, więc znalezienie właściwego ośrodka umówienie się w tym ośrodku na nazywamy roboczo tzw. spotkanie przymiarką owe, czyli to spotkanie, które ma na celu określenie czy dana osoba może być szkolona w tym ośrodku czynie, czyli przymierza się do samochodu 33 system dysfunkcji i jaką reprezentuje kandydat na przyszły kandydat na kierowcę jest odpowiedni czy samochód w zasadzie odpowiednik, który posiadał środek do do przeszkolenia tej osoby w następnym krokiem jest oczywiście badanie lekarskie przez lekarza uprawnionego uprawnionego do badania kandydatów na kierowców i kierowców lekarz wtedy orzeka o braku przeciwwskazań jeżeli, jeżeli nie istnieją takie takie przeciwwskazania, ale również określa kody ograniczeń, które będą widniały w prawie jazdy i tak kody schodów jest bardzo dużo opadów jest bardzo dużo natomiast lista kodów jest podzielona na na podgrupy i a i tak naprawdę kodów można powiedzieć ograniczamy się do kilku kodów czy czyni wygody określają na w kadrze ręcznie ma być sterowany hamulec roboczy czy nie naciskamy nogą hamulca tylko tylko jest w postać, jakiej dziwi mnie się ręcznie sterowanej garaż Gałka na kierownicy o tym, orzeka lekarz następnie z takim orzeczeniem lekarskim i 1 zdjęciem należy udać się do starostwa, czyli swojego wydziału komunikacji, żeby wyrobić tzw . numer TKK profili kont dla kandydata na kierowcę i w tym trafili już są zawarte wszystkie te informacje profil kilka lat temu powstało po to, żeby uniknąć takiego obiegu papierowego, żeby to wszystko było w wersji elektronicznej na takim profilem wracamy do do wybranego ośrodka i możemy możemy umawiać się na na szkolenie to o tym jak to już samo szkolenie wygląda po skrócie informacji Beata Staszek Piotr Kosmowski centrum usług motoryzacyjnych dla osób niepełnosprawnych Instytutu transportu samochodowego rozmawiamy o różnych barierach wracamy po skrócie informacji trzecia część audycje skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną sobie dalej Beata Staszek Piotr Kosmowski centrum usług motoryzacyjnych dla osób niepełnosprawnych Instytutu transportu samochodowego i przed informacjami zaczęliśmy opowiadać jak wygląda cała droga do uzyskania uprawnień przez osoby niepełnosprawne uprawnień do kierowania pojazdami, a pan Piotr określił ten legislacyjny proces uzyskiwania z całego morza i możliwości praktycznej zajęć, bo teoretycznie możemy sobie wcześniej i dowodu zdać egzamin oczywiście po uzyskaniu profilu kandydata na kierowcę możemy dać egzamin teoretyczny z przepisów później zapisać na kurs praktyczny oto właśnie mówiliśmy, ale zastanawiam się nad tym czy jest jakaś możliwość skontrolowania wybranego przez nas ośrodka szkolenia kierowców, żeby ktoś nie miasto starosta ktokolwiek sprawdził czy faktycznie ośrodek mówi prawdę, że ma przystosowane samochody samochody do do nauki jazdy, żeby nie pozostawić tej osoby niepełnosprawnej, która może nie znać się na technicznych niuansach związanych właśnie z wyszkoleniem, żeby była pewna, że tak faktycznie ten ośrodek dobrze nie wyszkoli ma sprzęt odpowiedni do szkolenia takie osoby z moimi schorzeniami panie redaktorze jeśli chodzi o kontrolę do starostwa czy 3 czy urzędu miasta, o których pan wspomniał o kontrolę ośrodki szkolenia kierowców przechodzą takie kontrole przynajmniej raz w roku natomiast nie ma przepisów wykonawczych, które by regulowały, że należy sprawdzić samochód jak nie ma oprzyrządowania dla osób niepełnosprawnych oczywiście sporządzana dokumentacja sprawdzane są samochody plac manewrowy i t d . natomiast z punktu widzenia potrzeb osób z niepełnosprawnością nie można liczyć, że rząd uważa, że tutaj taka kontrola cokolwiek wniesie, czyli może się tak zdarzyć, że osoby muszą uwierzyć w dobrą wolę ośrodków szkolenia kierowców, że faktycznie mają samochody ja nie chcę tutaj mówić, że ktokolwiek kłamie, ale wyobrażam sobie niepewność tych osób z niepełnosprawnościami chcą być po prostu dobrze nauczono i Tarpno dana nam należy tutaj i wierzyć, ale wspomniałem przed przed przerwą o spotkaniu przymiarką ogromna takie spotkanie bardzo wiele wiele wnosili go można sprawdzić, jeżeli ktoś ma dysfunkcję obu nóg i 1 ręki na świat bardzo ciężka grupa do szkolenia to jest to są osoby z dziecięcym porażeniem mózgowym często określane jako Tetra w Legnicy natomiast zwykle obie nogi wtedy nie biorą udziału w sterowaniu samochodem 1 ręka jest słabsza druga droga druga lepsza na jej dla takich osób samochód musi być naprawdę porządnie przygotowany i samo to, że ośrodek się reklamuje, że szkoli osoby niepełnosprawne to to niewiele będzie znaczyło, więc to spotkanie przymiarką owe może określić czy dana osoba poradzi sobie w ogóle jest tym samochodem czy cienie, bo jak, gdyby podczas kursu podczas szkolenia wyjdzie, jakie są dalsze problemy, ale samo spotkanie przymiarką owej jest w stanie zweryfikować, nawet jeżeli osoba z niepełnosprawnością nie ma kompletnie wiec jak ten samochód ma poprowadzić, ale też rozmowa z instruktorem wiele dać się częścią to jest doświadczony 333 czy czy poradzi sobie z tą dysfunkcją, bo Przyrzecze dysfunkcje to myślę, że raczej nie powinien być problemu raczej tutaj chodzi o te trudniejsze przypadki, a czy jest jakaś się ogólnopolska baza informacji ośrodków szkolenia kierowców, które są przystosowane mają w swojej bazie wlotowej samochodu odpowiednio przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami czy tutaj powtórzę powtórzę słowa koleżanki, że zapraszamy do do nas będą do centrum oczywiście zapraszamy również ośrodki, żeby zgłaszały zgłaszały się jesteśmy w stanie zweryfikować się i też pogrupować dane o dane o środki czy są w stanie szkolić takie lub inne dysfunkcje i żołnierz zapraszamy osoby dysfunkcyjnych, żeby zgłaszały się do nas z pytaniami nie jesteśmy w stanie mieszkać w dużej mierze odpowiedzieć na takie pytania to musi też o to zapytać, jaki jest bazą wiedzy w ogóle w starostwach urzędach miejskich, jeżeli chodzi o takich spra w właśnie od bariery o przepisy o wykonalność tych przepisów w stosunku do osób niepełnosprawnych, które chcą uzyskać jakichkolwiek uprawnień i mogą zostać odpowie na pewno to pierwsze pytanie Targ, czyli bazy nie ma jako takiej chcielibyśmy ją stworzyć opisać tam gdzie jakie adaptacje samochodach są po to, by ułatwiło tak osobom niepełnosprawnym wchodzą tylko do nas na stronę internetową wiedzą, że w obszarze załóżmy województwa mazowieckiego są takie ośrodki nad jesteśmy trzeba przyznać uprzywilejowanym miejscem, bo mamy jest kilka ośrodków szkolenia z różnymi adaptacjami nagrodę każdy sobie coś znajdzie odpowiedniego do swojej dysfunkcji gorzej jest czym dalej od stolicy tym jest gorzej w miastach wojewódzkich ta informacja jest bardzo dobra, bo są pełnomocnicy prezydentów natomiast inni, jeżeli dalej od tych dużych miast jest coraz coraz gorzej i i z informacjami w gminach i jest posiadanie wiedzy przez same osoby niepełnosprawne i jej na jakie jakie ułatwienia naj ucha ułatwienia mogą liczyć, jakie przepisy regulują, gdzie mogą się udać, jakie do finansowania nowych to jest jeszcze dużo do zrobienia niestety boję, ale zapraszamy do nas zapraszamy centrum usług motoryzacyjnych dla osób niepełnosprawnych pani krótsze, a ile godzin trzeba wyjeździć, żeby przejść do nauki praktyczne tyle samo co osoby pełnosprawne to też od dna trudno odpowiedzieć oczywiście przy marży o przepisowo, czyli przepisy określają, że kurs powinien trwać minimum 30 godzin 3 i to dotyczy nie nie rozróżnia osoby w pełni sprawnej niepełnosprawne natomiast wszystko zależy od zdolności umiejętności, bo powiem panu tak, że są osoby w pełni sprawne, jakie ma zająć cztero kończynowy, które wymagają dużej liczby godzin nie będę tutaj rzucają nic czy to jest 5333, ale się ponad 30 ponad 30 i są osoby z dysfunkcjami ruchu, które są w stanie w ciągu 20 godzin tak mówię z własnej praktyki i opanować się opanować i samochód i wszystkie zadania egzamin, bo mówimy tutaj zarówno umiejętności prowadzenia samochodu jak i przygotowaniu do egzaminu, więc po 20 godzinach osoby z dysfunkcjami ruchu są w stanie nauczyć się, żeby podejść do egzaminu i zdać go za pierwszym razem także 30 godzin może się okazać dla dla takich osób z fajnym marginesem żeby, żeby doszlifować i nauczyć się wiele, więc także nie ma nie ma na to reguły to to wszystko ja mam talię aktualny indywidualny takie fajne powiedzenie, że jeździ się głową ani nie rękami nogami, bo dysfunkcje ruchu można zastąpić odpowiednią adaptacją samochodu natomiast jak jako osoba reaguje w ruchu drogowym to zależy tylko od niej, więc też nie ma bodaj jako psycholog predyspozycje plus motywacja i można go zdobywać, żeby zdać egzamin to trzeba przynajmniej w obecnym stanie przepisów trzeba na egzamin praktyczny dostarczyć samochód już przystosowane pod dane schorzenie poddaną niepełnosprawność i z 8 czerwca tego roku Trybunał Konstytucyjny orzekł, że jest to niezgodne z konstytucją, dlaczego tak naprawdę jest to niezgodne z konstytucją w ja myślę, że żeby ten wątek rozwinąć też za wcześnie, bo dopiero parę dni temu Trybunał orzekł natomiast, odpowiadając na nas na pana pytanie, dlaczego w ustawie o kierujących jest zapis, że osoba z niepełnosprawnością powinna dostarczyć we własnym zakresie samochód dostosowany do rodzaju schorzenia i chodzi tutaj tak naprawdę o traktowanie w sposób nierówny osoby w pełni sprawnej ideowej, która po prostu przychodzi zapisuje się i i ma podstawiony samochód osoba z niepełnosprawnością musi we własnym zakresie nowo po to, wykonać bardzo fajnie się, że ten temat wypłynął, bo to to nie jest przepis, który pojawił się tydzień temu tylko o o od wielu wielu lat w 2012 rok, bo nasza ustawa o kierujących, ale wcześniej ustawa prawo ruchu drogowym zwana potocznie kodeksem drogowym powstała w dziewięćdziesiątym siódmym roku i możemy sięgnąć aż tamtej daty natomiast w tym momencie rozpoczyna się pewien proces dyskusji na ten temat my jako jako o czołową przy Instytucie transportu samochodowego jesteśmy otwarci na Nana na taką dyskusję od jedno ten proces legislacji na pewno jak w każdym przypadku każdej ustawy jest jest długi i moralne żeby, żeby to zmienić jak dzisiaj nie nie umiem panu odpowiedzieć na ile takie zmiany, w którym kierunku pójdą do miejsc myślę, że dzisiaj niebyły wstanie odpowiedzieć natomiast bardzo fajnie, że rozpoczyna się pewna dyskusja nad nad tym wątkiem żarty rozumiem, że taka osoba z niepełnosprawnością chcą zdać egzamin musi jakoś dogadać się z ośrodkiem szkolenia kierowców, żeby ten z kolei dostarczył samochód na egzamin tak tak albo mieć swój własny weksel własny przystosowane notes ryzyko taka gonienie tak naprawdę robią nic przystosowują swój własny samochód no to jest duży koszt, a nie wiadomo wciąż się zakończy powodzeniem, a czy ośrodek szkolenia kierowców ma obowiązek dostarczyć taki samochód powinien dostać powiedzenie o g może powiedzieć, że niestety nie dostarczono, bo np. w dziedzinie egzaminu mamy z kuzynem z inną osobą jest żona i tak tak się dzieje, tak więc sąd musi oczekiwać to osoba na odpowiedni moment wyznaczony przez ośrodek szkolenia, czyli zazwyczaj jest to naprawdę ośrodki szkolenia i kursanci dogadują się w tym względzie czy czasami troszkę dłużej poczekać, ale z powodzeniem otrzymają państwo jakąś wizję jak te przepisy powinny wyglądać, żeby ułatwić osobom z niepełnosprawnościami zdanie egzaminu czy to WORD powinny mieć odpowiednią flotę samochodów, które będą przystosowane dla wszystkich tych z funkcji możliwych do zdawania przez kursantów odpowiem odpowie jako praktyk myślę, że jest to bardzo trudne żeby, żeby wody posiadały samochody przystosowane do do wszystkich dysfunkcji, bo mogą o to bym takich samochodów muszą być bardzo wiele posłużę się prostym przykładem, jeżeli osoba z niepełnosprawnością ma ręcznie sterowany gaz, czyli przyspieszenie i hamulec jej adaptacji w tym kierunku jest bardzo wiele i osoba może być szkolona zupełnie na innym urządzeniu i odejdzie do egzaminu, bo to będzie taki samochód w wodzie i są i zostanie na o można chodzić skrzywdzona, bo samochód podstawiony będzie zupełnie inaczej sterowanymi w tym znane im się uczyła natomiast chciałbym tutaj powiedzieć, że od kilku lat wyjątkowym głodem w naszym kraju WORD w Toruniu, który posiada posiada samochód przystosowany nie znam żadnych statystyk ani ani opiniach jak to w praktyce wygląda, ale jest to jest to wyjątek Nana Nana na skalę kraju dodam panowie będą na pikniku nad morzem zarówno firma będzie można zadać pytanie jak oni to robią w SB Trybunał Konstytucyjny co prawda orzekł, że dostarczanie przez osoby niepełnosprawne ten przymus dostarczania obowiązek dostarczania przez osoby niepełnosprawne zaadaptowanego samochodu na egzamin praktyczny jest niekonstytucyjne ale, ale orzeczenie zostało opublikowane przez rząd, więc nie wiemy jak się tak naprawdę jest w stosunku do tego zachowywać zobaczymy w przyszłości jak to będzie wyglądało no właśnie piknik integracyjny centrum usług motoryzacyjnych dla osób niepełnosprawnych Instytut transportu samochodowego 18 czerwca co ciekawego możemy zobaczyć na tym pikniku będziemy zapraszać państwo oczywiście jest Kik w Warszawie od razu mówimy o tak zapraszamy bardzo serdecznie już mamy zgłoszenia z całej Polski osób niepełnosprawnych w PSP innymi trudnościami no bo jeśli ktoś jeszcze nie ma swojego przystosowanego samochodu, a chciałby zobaczyć i chciałby on być kierowcą i obejrzeć wszystkie cuda techniki NATO musi przyjechać albo z rodziną albo pociągiem, ale też 3 inne, ponieważ współpracujemy z 1 z dilerów Lena przed Gdańska przyjedzie grupa 15 najprawdopodobniej 15 osób przy pomocy tego naszego partnera, więc można było wcześniej zgłosić taką grupę zresztą jak ognia mienie na Facebooku na Twitterze pisała także, by takie zgłoszenia były no w tej chwili jest tydzień przed kliknięciem, więc to już jest niestety nie niemożliwe, a ale, jeżeli ludzie sami się tak opowiedzą chociażby nawet na Facebooku czy ktoś jedzie czy nie zabierze naprawdę na to kto to myślę, że o wiele więcej na nas będzie niż tych osób które, które się zgłosiło na pewno będzie taka część związana z seminaryjnych ataki i trochę przy tym przy tym dyskusji, a na różne tam tematy tak Piotr będzie mówił o szkoleniu osób niepełnosprawnych, ale z takim nastawieniem na szkolenie osób to po udarach IT, które miały prawo jazdy co się wydarzy to raz w życiu i dorosłam odnaleźć dokładnie co zrobić je tutaj dodam, że Piotr stworzył swój własny program szkolenia takich osób ją bardzo dobrze funkcjonuje, więc nie będę się bombą pod ten już zakończono wraz z Ewangelii dzieje ja będę mówił o potrzebach osób niepełnosprawnych o kierowcach o dofinansowania w związanych z tym trochę orędzie diagnozowaniu tam w diagnostyce samochodów tak, ale również o o tych właśnie psychologicznych możliwościach funkcjonowania w ruchu drogowym będzie można dużo tematyka uzyskać wszelkie informacje, a także, jeżeli chodzi o kartę parkingową, bo pytania napływają niestety już nie mamy czasu proszę państwa 6 zaproszeń na piknik integracyjny centrum usług motoryzacyjnych w moim posiadaniu chętnie oddam skalowanie małpa to grupka FM skołowani małpa Stokrotka Venta pierwsze 6 osób uzyska takie takie zaproszenie piknik w Warszawie proszę państwa, więc proszę Black Lives zgaśnie aż 80 w przyszłą sobotę dokładnie za tydzień bardzo państwu dziękuję bata Staszek i Piotr Kosmowski centrum usług motoryzacyjnych dla osób niepełnosprawnych Krzysztof Woźniak informacji Radia TOK FM już za 2 minuty do złożenia dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA