REKLAMA

Na czym polega efektywne szkolenie? Rozmawiają Anna Zaremba i Agnieszka Staroń

Strefa Szefa
Data emisji:
2016-06-12 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
44:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja strefa szafa przy mikrofonie Marzena Mazur witam państwa bardzo serdecznie w zeszłym tygodniu chcemy jak Stali słuchacze pamiętają była audycja on o różnorodności na rynku usług rozwojowych mówiliśmy o szkoleniach coachingu mentoringu na oby tylko lało mentor inicjator i wszystkich innych formach, które wspomagają rozwój pracowników i imamem, które można zakupić albo wynająć albo jakiś inny sposób wdrożyć w firmie i in dzięki temu wspomóc rozwój Rozwiń » pracowników, ale oczywiście najpopularniejszą z tych form nadal są szkolenia i tych szkoleń dotyczyło najwięcej mejli, które od państwa przeszła w bok posypały się maila p t. z 1 strony były to maile, że szkolenia Joseph, bo już wszyscy we wszystkim zostali przeszkoleni 15 × i ciągle słychać to samo na każdym szkoleniu te same dowcipy te same gry w samym przykłady i że to nóż zaczyna być nudne, że to poziom szkoleń dla Bartosza obniżył i tak ciasnym piszą głównie pracownicy wielkich korporacji, którzy rzeczywiście są przeszkoleni gniew we wszystkie możliwe strony ze wszystkich możliwych tematów nawet tych, które nie do końca pewni są im potrzebne z drugiej strony przyszło Willem de MRI, które mówiły, ale uczniów mówi się w tym radiu przecież my możemy o jakimkolwiek szkoleniu wszystkiego uczymy się sami z internetu od znajomych szukamy informacji w książkach był nasz z naszych nasza firma nie jest w stanie zapewnić nam nawet najmniejszego szkolenia to z obsługi klienta 3 z, że ze sprzedaży i my marzymy o jakimkolwiek w szkole w po rzeczywiście prawdopodobnie jest tak, że to zależy jak ta jest jedyna dobra odpowiedź dla psychologa to zalew w zależności, jakie firmy jesteśmy z jakimś czasie mamy do czynienia to albo mamy zdania o szkoleniach tak, że wszystko już było i teraz zaskoczyć siebie czy w ogóle chciał się uczyć albo takie, że nastąpi wszystko cokolwiek w dacie to wezmę z podziękowaniem, bo chciałbym się rozwijać w szkoleniach dzisiaj sobie porozmawiamy o tym jak sprawdzać efektywność szkolenia to w ogóle jak zrobić dobre szkolenie i po czym poznać czy to było dobre szkolenie dobre to znaczy dające coś więcej niż podręczniki długopis po sobie trafnym uczestniczy po szkoleniach dla szkoleń i na tych, którzy chcą się szkolić to właśnie dzisiaj będzie audycja zapraszam teraz na krótką przerwę muzyczną apotem rozpoczynamy dyskusję audycja strefa szafa przy mikrofonie Marzena Mazur od razu powiem, że dzisiejszą audycję realizuje Karol Kowalewicz wydaje Małgorzata Łuczyńska i rozmawiamy o szkolenie w studiu państwa i mali goście pani Anna Zaremba trener biznesu pacjenta tylko uczyć dobry dzień dobry i tania Agnieszka Staroń właścicielka firmy maga Consulting coach trener i autorka bloga przyjazny coaching dynda dzień dobry panie trenerki, czyli panie, które od podszewki i chyba naj dokładniej znają cały system przygotowywania prowadzenia potem sprawdzania efektywności szkoleń, ale powiedzmy sobie najpier w, by o o samych szkoleniach co to jest szkolenie, jakie są rodzaje szkoleń, żebyśmy wiedzieli co rozumiemy dokładnie ta sama mówiąc szkoleniach najczęściej szkolenie to jest taka sytuacja, kiedy jest trener, który na czym się z nas zna jakieś zagadnienie i grupa osób, którym trener tę wiedzę przekazuje przy czym mówimy trener nie nauczyciel, dlatego że szkolenia mają charakter warsztatowy interaktywny troszkę inny jest system pracy niż w takim trybie nauczyciel uczeń inne inna relacja bardziej partnerska tak naprawdę również w każdym bądź razie ktoś przynosi wiedzy w głowie w teczce w komputerze i w materiałach szkoleniowych w różnych rzeczach i przekazuje tę wiedzę zaplanowany wcześniej sposób grupie uczestników szkolenia w, a ta grupa to 2 osoby czy też grupa 100 osób to zaś mur zdarza się zdarza się także wiek to grupa lista ta grupa, aczkolwiek najczęstszą grupą wyszkoloną to są takie grupy z o liczebności kilkunastu osób czy blisko 10 od blisko 10 do in 1415 tak, żeby z każdym można było chwilkę porozmawiać zamienić słów kilka, a jednocześnie i każdego zaangażować ćwiczenia zadania tak tak, żeby to nie było 2033 więcej, bo wtedy ktoś robi po prostu wykład w le też są takie rodzaje szkoleń, gdzie jest tylko 1 osoba, która się uczy tak i my szkole nie jest z mniejszą ilością osób ma ono jest w zasadzie bardziej efektywne w szczególnie wtedy, kiedy chodzi o treningi umiejętności ale kiedy zależy nam na pokazanie jak Lis szczegółowych zachowań, czyli np. trening na stole na stanowisku pracy, kiedy jest 1 osoba z trenerem RM bądź np. treningi wystąpień publicznych czy prowadzenia zebrań, gdzie może być część przynajmniej treningu z 1 od się z niewielką ilością osób w ALT treningi na miejscu pracy czy też przy miejscu prace to najczęściej dla kogo są organizowane to dosyć kosztowna sprawa wynajmować trenera dla 1 kursanta przede wszystkim chyba wtedy rzadko jest wynajmowany trener częściej robi to trener wewnętrzny lub menedżer przewożone osoby, która jest szkolona może też obyć się taka sytuacja, kiedy mi jest trener wynajmowany do pewnej grupy pracowników jednak pewne czynności wykonuje przy miejscu pracy, choć rzeczywiście najczęściej z robią to trenerzy wewnętrzni istnieje też takie nie wiem czy potoczna rozróżnienia na szkolenia tzw. twarde i tz w miękkie, jakby ktoś z naszych słuchaczy nie wiedział to, jakbyśmy on charakteryzować te twarde miękkie szkolne i od tych miękkich mówi najczęściej interpersonalne, bo one dotyczą de facto umiejętności międzyludzkich bardzo różnych od 3 prostej komunikacji sposobu zadawania pytań o umiejętności zarządzania ludźmi czy motywowanie ich np. ale skupiają się na różnych zachowaniach międzyludzkich i najczęściej nie ma tam bardzo precyzyjnych procedur natomiast szkolenia twarde to by było właśnie takie wtedy, kiedy gmina przekazujemy wiedzę, która jest używana w proceduralnych w sposób bardzo precyzyjne np. jak używać się jakiegoś narzędzia związanego z badaniem kompetencji Ależ golenia twarde to szkolenia związane z twardą wiedzą z merytoryczną dotyczącą jakiejś dziedziny np. szkolenia BHP w szkolenia miękkie tak jak Agnieszka i działasz to jest przede wszystkim szkolenia z umiejętności interpersonalnych, a to wyobrażam sobie, że są też takie tematy, które łączą zarówno szkolenia są detale takie tematy otwarte merytoryczne, jakie umiejętności interpersonalne człon wtedy one przeważają są jako zaliczone do którejś z tych grup mówi się w ocenie szans na szkolenia z gimnazjami mówi się szkolenia mieszanych malarz zetknęłam z takim określeniem przeważnie one są mieszamy tak przeważnie na w w tych twardych szkoleniach są elementy interpersonalny chociażby przez to, że w tej chwili już, że odchodzi się od typowo wykładów czy szkoleń wiedzą owe wyłącznie z tego względu, że każdy z nas umie czytać i mamy dostępną wiedzę w internecie wszędzie natomiast to co się dzieje na szkoleniach to jest oparte na interakcjach między ludźmi w wymianie doświadczeń co w treningu umiejętności, ale tak samo myślę, że z Czech, by takie szkolenia, gdzie właściwie nie mówisz o żadnych umiejętnościach interpersonalnych Szkot szkolenie dla księgowych z nowych przepisów prawa interpretator Smudy to są oczywiście to są zdecydowanie twardo szkolenia, chyba że osoby szkolonej i trener umówią się na to n p . że elementem szkolenia będzie zastanowienie się jak przekazać informację o tych nowych przepisach pozostałym pracownikom albo w jaki sposób w związku z nowymi przepisami skłonić pracownika do ich przestrzegania co oznacza, że właściwie każde szkolenie może mieć elementy twarde miękkie nazywany jest twardy lub miękkie w zależności od tego co przeważa dobrze zrozumiani tak proszę państwa rozmawiamy o szkoleniach za chwilę krótka przerwa na skrót informacji Radia TOK FM, a potem będziemy rozmawiali o tym jak przygotować oprócz szkolenia, jakie zaprojektować, a potem jak sprawdzić czy ono było dobrze przeprowadzone i 3 przyniosło efekt przypomnę gośćmi Events studio są pani Anna Zaremba trener zna słowacki Tatry kończy pani Agnieszka Staroń właścicielka firmy maga Consulting trener i choć, a teraz skrót informacji Radia TOK FM audycję strefa czasowa przy mikrofonie Marzena Mazur studio państwa i moi goście pani Agnieszka Staroń właścicielka firmy maga Consulting trener coach pani Anna Zaremba trener biznesu szwedzki tata coach zaś właściwie powinnam przedstawiać panie z trenerkami Tallin narracji latarkami, czyli trener Rene soul Acid autorka tych bardzo trudno się zgrywa stylistycznie ze słowem coach, ponieważ tutaj nie ma rodzaju żeńskiego i coach trener Kafarski Kaczor UK i jakoś mi także w Dachau książka coacha uczyli coacha no niech pani Ania już mówią o nim, że nie ma tak i zaniechania przez ONZ jako psycholog osobistych zawsze buntuje przeciwko psycholożki z całym nowo uważam, że jeżeli mężczyzna będzie nazwany psycholożki MO te nie mogą być psycholożką natomiast jest w języku polskim przecież piękne słowo nieodmienne kobieta psycholog 1 z psycholog stąd psycholog mówi zoopsycholog w związku z tym nie trzeba nasze wynajdywać psycholożki no to prawda nie trzeba, aczkolwiek szczęście tutaj w zestawieniu coach trener ja bym po prostu przedstawia się maską formą i zakładam, że to mi jakoś nie szkodzi szczególnie drogie panie w takim razie nie trenerki tylko drogie drogie panie rozmowę w takim razie o tym jak przygotować szkoleń, bo ludzie stają się szkoleniem lotów człowiek się uczy to może tak jak w szkole to wygląda wszyscy ktoś, kto mówi właśnie te są prace domowe to jest lekcja jak to wygląda jak się przygotowuje szkolenia leśnym patrząc na to od tej strony osoby, która potem i prowadź to i jeśli chodzi o rodzaje szkoleń deszcze są takie 2 rodzaje, o których nie powiedziałyśmy mianowicie szkolenia zamknięte i otwarte, czyli szkolenia, z których szkoli się jakąś określoną grupę firmie i tak grupa ma jakieś potrzeby mniej więcej sprecyzowane co włożyć wysiłku w ich precyzowanie i szkolenia otwarte, gdzie ze strony trenera wychodzi propozycja, jaki będzie zakres tego szkolenia, a ludzie na nich zapisują lub nie zapisują zależnie od zasobów finansowych i zawartości tejże propozycji, ale czy to znaczy, że zamknięte, skąd wiemy, że ta grupa ma sprecyzowane oczekiwania od tej sytuacji, w której firma się zwraca do trenera, by jeszcze 1 sytuacja, aby taka, gdzie szkolenie prowadzi trener na dynamiczne jak w Azji mówi o sytuacji, kiedy szkolenie prowadzi trener zewnętrzne spoza firmy firma zgłasza się do mnie mówi potrzebujemy szkolenie z takiego takiego tematu dla takiej takiej grupy pracowniczej, a czym jest po prostu szkolenie dla pracowników 1 firmy i filmy często bardzo również 1 określonego działu i wtedy moja praca zaczyna się de facto zadaniem mnóstwo pytań o to, żeby jak najlepiej zrozumieć sytuację tego działu potrzeby szkoleniowe i cele tego szkolenia w tej chwili prowadzę taką rozmowę, gdy ktoś do mnie wrócił z prośbą o przeprowadzenie określonego szkolenia najczęściej jest także zwraca się ktoś z działu HR czy personalnego czy zajmującego się rozwojem pracowników i ja zapytam dobrze to skoro te osoby wykonują bardzo różne prace, pomimo że są w 1 dziale to dlaczego potrzebne im szkolenia akurat z tego zakresu, który był związany jest wzajemną współpracą winny moim tutaj się okazuje, że pani, z którą rozmawiam potrzebuje wrócić do szefa działu z tym pytaniem, czyli nie trzeba go zobaczyć jak wygląda ten obrazek i dowiedzieć, jaką ma wyglądać wyobraźni zleceniodawców upewnić się w swojej głowie, że tak powiem czy to się zdarzy, bo on tak wyglądał 3 czy szkolenie czy szkolenie na takie korzyści jakich klient oczekuje pani dopiero na podstawie tych danych układać program szkolenia nadal jest równie ważne jest, że w wewnętrznym i bardzo ważne jest, żeby zaczynać zawsze z wizją końca żeby w momencie, kiedy zastanawiamy się nad tym co danej grupie jest potrzebne od razu zastanawiać się co chcemy osiągnąć i to powiązanie celów szkolenia z c efektami, jakie mamy MR uzyskać jest ważne już od początku na etapie badania analizy potrzeb i tu jest właśnie ta główna różnica między trenerem wewnętrznym trenerem zewnętrznym miałam okazję być w obu rolach i właśnie pani ida jest też byłym wieloletnim trenerem wewnętrzną, więc zna pani taką specyfikę wewnątrz organizacji tak rzeczywiście my też rolę trenera wewnętrznego zewnętrznego trochę się różnią, choć obecnie powiedziałabym, że ta różnica może się zacierać, dlaczego trener wewnętrznym ma większy wpły w na to na ten etap przed szkoleniowcem na ten fakt etap przygotowań czy kiedy angażuje się nie tylko trenera, ale również bezpośrednie interakcje zachodzą między menedżerem, a trenerem i na idealna sytuacja jest wtedy, kiedy obie osoby, a być może jeszcze ktoś z uczestników szkolenia jest w stanie przygotować to co się będzie działo z takim założeniem właśnie bardzo powiązania z celami z tym co ma być osiągnięta w przypadku trener trenerów zewnętrznych bardzo rzadko jest taka możliwość, żeby być w kontakcie bezpośrednim z osobami najbardziej zainteresowanej, toteż często miałam do czynienia jako trener zewnętrzne z taką sytuacją, że miały się te cele, które zostały wyznaczone przez organizacje z tymi, które z tymi potrzebami uczestników, które nie są potrzebne w pracy to jest mocno niekomfortowa sytuacja zarówno dla trenera jak i dla uczestników też z tego powodu przed szkoleniami bardzo warto jest zawalczyć o możliwość dokonania diagnozy potrzeb opartej o bezpośredni kontakt z uczestnikami teraz jest jak np. telefonuje do kilkorga uczestników szkolenia i dowiaduje się, że oni ze znajomych taki sam sposób mniej więcej mnie wielki mówi ich Szewczyk przedstawiciel HR, organizując szkolenia to jest wszystko kraj ale kiedy słyszałem, że ich potrzeby są inne no to wszczynamy alarm i zastanawiamy się wspólnie z klientem nad jakąś wizją zakresu tego szkolenia albo nad wskazaniem uczestnikom, dlaczego taki właśnie szkolenia unijne będzie im przydatne potrzebne, a po to, są takie sytuacje np. że uczestnicy nie wiedzą, że jest planowana restrukturyzacja i że będą im potrzebne nowe kompetencje albo, że się z daleka widzi troszeczkę inne potrzeby czy inaczej widzi albo ma bardziej biznesowy punkt widzenia ludzie mają taki bardziej międzyludzkiej relacyjny to różne mogą być przyczyny tego, ale bardzo ważne jest, żeby na etapie przygotowywania szkolenia zweryfikować czy uczestnicy widzą swoje potrzeby swoje cele tak samo jak te osoby, które szkolenie organizują strony firmy rozumiem, że w tym łatwiej jest przygotować szkolenie zamknięte w takim razie mamy konkretną grupę i nikt im jest takie określenie szyjemy na miarę to szkolenie pod konkretną grupę przygotować jest łatwiej, ale prowadzić już mnie to właśnie, dlatego że na szkolenia otwarte zgłaszają się osoby, które naprawdę chcą takie szkolenie przejść, które chcą tej wiedzy, a na szkolenie zamknięte ludzie są wysyłani mniej motywacje są różne jest istotne są przedszkole nie my otwartemu również mieć kontakt z uczestnikami to coś chwalimy tak możliwe nie ma znaczenia czy szkolenie są otwarte czy zamknięte, jeżeli to ma być rzeczywiście efektywne szkolenie trzeba się dowiedzieć, czego ci ludzie tak naprawdę potrzebują i czego po tym szkoleniu oczekują, jeżeli nie da się zrobić, bo często masz rację Agnieszko, że nie da się tak zrobić wcześniej przy szkoleniu otwartym Grzegorz w razie zgłoszeń w ostatniej chwili nie mają czasu na jakąś dłuższą rozmowę wtedy zawsze warto mieć się z AAA projektowany czas w trakcie szkolenia, żeby do tych potrzeb uczestników i oczekiwań dotrzeć od liczby, bo mnie interesuje właśnie ten sam moment już szkolenia jak to wygląda to jest także staje trener i mówi otwórzcie podręczniki właśnie czy są podręczniki otwórzcie podręczniki na stronie drugiej tam jest napisane n p . jak zadawać dobre pytania i ćwiczymy proszę pan czyta z odwrotnej kolejności to znaczy rzeczywiście inna i najczęściej pracuje w taki sposób, że wybuduje nam przy pomocy zabawy gry w dyskusji jakieś doświadczenie uczestników, a dopiero potem jeśli w ogóle sięgają do materiałów szkoleniowych GM tego nie nazwała podręcznikiem to najczęściej jest kilkanaście stron takiego materiału, który ma być rodzajem przypominał kim, gdyby coś było potrzebne później, a umknęło z pamięci i moralny i działa takie przekonanie, że jeśli materiał ma więcej niż kilkanaście czy 20 stron to po prostu już nic z niego nigdy nie zajrzy, bo za dużo czytanie jest duże zaglądania raz sami są też Agnieszką Manu, ale tak czyli, jeżeli jest niezależnie od temat forda Holendrzy też za in do twardych Smoleń niezbędne jest jakiś element ćwiczeniom w w zawartych w podręczniku powiedzmy w w ćwiczeniach tak i to za żonę Marię, ale jest też producenta drzwi natomiast na takim na takim szkoleniu tzw. miękki jak byśmy powiedzieli powiedziały to rzeczywiście najpierw jest doświadczenie albo najpier w ścieki zbiór doświadczeń wynikających z dyskusji z uczestnikami, a potem dopasowywanie treści szkoleniowych w taki sposób, żeby pokazać jak one mogą ułatwić życie usprawnić prace poprawić efekty i czasem się podręcznik przydaje staram się tak pracować, żeby przynajmniej ludzie mieli możliwość zobaczyć co w tym podręczniku jest tak co w tych materiałach szkoleniowych jest, żeby wiedzieli, jakiego powodu do niego wrócić po prostu natomiast nie nie jest najważniejszy punkt szkolenia, ale powiedziała pani w pierwszej części audycji Jean szkolenia są prowadzone w sposób interaktywny i warsztatach tak byśmy wreszcie powiedzieli o tym w warsztacie MON i rozumiem, że są tam wykonywane jakieś ćwiczenia, ale idealnie Mazovia pieniądze nie mamy w ogóle takie formy warsztatowe coś załóżmy, że słucha nas osoba, która właśnie weszła na rynek pracy chciałaby poznać i szkolenia i nie bardzo wie, czego się może spodziewać np. czy zostanie wyrwana na środek czynie czy będzie nam tak, jakie są w takie formy warsztatowe, które mogą się na szkoleniach pojawi się z to zależy od szkolenia czy zostanie zerwana na środek chyba tak dużo zależy od tego jakie to jest szkolenie, ale oczywiście może się spodziewać różnych rzeczy może się spodziewać zabawy klockami możesz się zabawa piłką piłką ta Action workami różne dziwne rzeczy mogą się SBB jako narzędzie pojawiać natomiast wszystko to służy temu z wykształcenia doświadczenia tak jak Agnieszka powiedziała Anne Blunt działamy z myślą wszyscy trenerzy działają w wg pewnego schematu, który nie jest schematem uczenia się ludzi dorosłych moim tutaj wzorcem jest cykl Kolba, czyli taki cykl uczenia się, w którym zaczynamy od doświadczenia przemyślimy k Przemyśla mamy pewne rzeczy wyciągamy wnioski formujemy teorię i wdrażamy w życie to, czego się nauczyliśmy tak naprawdę każde ćwiczenie jak i całość warsztatu powinno się w takim cyklu zawrzeć, żeby była ona efektywna dumy nerwy jakieś ćwiczenia tak razem to może być albo symulacja albo scenka z życia albo nie gra negocjacyjna jeśli to sąd go jakaś ćwiczeń, ale ich Grzelak prezes Tax Leader tam, gdzie ktoś występuje jakaś zabawa, z której pokaz, który co obrazuje pewnego rodzaju mechanizmy, w której biorą udział wszyscy albo część bierze udział część obserwuje z boku życzliwe nam, że wszyscy mają to samo doświadczenie tak dostarczone tak potem trzeba to on wie sam sposób omówić przeanalizować także, by wszystkie osoby dostrzegł wnioski, jakie z tego doświadczenia płynące to znaczy, że można zrobić już od grupową dyskusja czy czy trener omawia coś co tu trzeba zauważyć można takich jak, ale dla ludzi jest na wsi zawsze ciekawi jak sami mogą powiedzieć im więcej zapamiętują trener też zadaję pytania, które pozwalają mu wyciągać wnioski także ułatwia ludziom, którzy być może sami niekoniecznie umieliby wnioski wyciąga się w dal obawiają się po prostu tak są w środowisku zawodowym mi trochę jej nie chcą wypaść jak ktoś, kto źle coś zrozumiał np. albo bym tak sobie myślę, że czasem przychodzą ludzie są takim stanowisku radni PiS oczekuje przyznali oni mają poczucie, że wiele wskazuje, że już wie, że wiedzą, że potrafią tak, a jeśli nie wiedzą i nie potrafią to są ze względów ambicjonalnych wyjątkowo trudnej sytuacji do podpowiadania na pytanie trenera jest u nas i łatwiejsze tak czy Lindberg wspólne doświadczenie jakieś potem dyskusja albo wyciąganie wniosków dobrze wyciągnęliśmy wnioski i zastanawiamy się co z nimi zrobić w prawdziwym życiu, a tutaj się po bawiliśmy klockami kijkami sznurkami, a my później kończy się szkolenie zaczyna się prawdziwa praca i trzeba się zastanowić jak te rzeczy wdrożyć, czyli wyciągamy wnioski na poziomie teoretycznym czy już mnie to co w z klocków wynikało tylko to jak można, by było zastosować w życiu jak to może przebiegać dalej na inne lepiej by było, żeby te uczestnicy sobie zaplanowali wdrożenie są warte ja poproszę szybko szybką próbkę uwaga też osobami przeszkolonymi będą dziennikarze radiowi i początkujący dziennikarze radiowi problemy z jakim się spotkają w początkowej początkujący dziennikarze radiowi jest np. ktoś zaproszony gość w pewnym momencie milknie milknie że, zanim gość zaniemówił z różnych powodów, ale zaniemówił padło pytanie cisza w eterze wiadomo, że test morderstwo dla Radia, czyli robimy sobie scenka prowadziłem kiedyś podobne szkolenie dla osób, które miałyby prowadzić program telewizyjny były do tego przygotowywane i ćwiczyliśmy m. in. przeformułowanie pytań ćwiczyliśmy krótkie przygotowywanie gości do rozmowy przed wejściem na wizje i ćwiczyliśmy również wzajemne wspieranie się, ponieważ program był w parach wzajemne wspieranie się tak jak do tej z Anią odzywam się zamiennie myślę, że kluczowe w te w tym, by to byłoby umiejętność ćwiczenie umiejętności zadawania właściwych pytań i do tego można oczywiście zrobić jest cienka, ale można też wejść z różnymi zabawami, że nowe bardziej utrwalić się rentą umiejętność to skutki kaca po różnych zwierząt gryzonie co jest na rysunku, którego pani nie widzi PE albo kim jestem jakaś sławna osoba jest napisana na on w Czarciej czy na remonty ulic kalambury tak bardzo bardzo znalezienie następował w kalambury i zadawanie właśnie różnego rodzaju pytań no i potem rozumiem jestem straszny cios w Libanie zmysłowy, który ma przełożyć tę zabawę w kalambury ma realne zachowania studia tak na np. zadanie tego samego pytania w kilku różnych wersjach nam np. rozmowie z gościem przed wejściem do studia i opowiedzenie mu w jaki sposób jak w ogóle będzie wyglądał ten program, jakie sytuacje się znajdzie ja pamiętam jeszcze jako totalną traumę swoją pierwszą w życiu wizyty w studiu telewizyjnym, gdzie nikt mnie do nawet 30 sekundowej instrukcji i byłam przerażona to, że tego nie było widać to jest, w jakich ta suma 2 inny ale, ale była rzeczywiście przerażona UE i uważam, że taki instruktaż jest bardzo potrzebny po prostu tak i po prostu wyobrażenie sobie jak to zrobię na miejscu już w studiu w proszę państwa państwa MON gośćmi są pani Agnieszka Staroń właścicielka firmy maga Consulting i pani Anna Zaremba trenerka biznesu facet i tatarka i kołtunów krach Kołtun tak uczyni kosz koło mnie żadne to, czego nie robi po prostu Kołaczkowska zaproszono skrót informacji Radia TOK FM audycja astry Warszawa przy mikrofonie Marzena Mazur Ostródy państwa ani moi goście pani Anna Zaremba trenerka biznesu faceta targani korci pani Agnieszka Staroń właścicielka firmy maga Consulting trenerka i kauczuk również rozmawiano o szkoleniach przeszliśmy przez to, jakie mamy w ogóle szkolenia na rynku jak otwarte zamknięte miękkie twarde szkolenia wieloosobowe szkolenie pojedyncza, a potem powiedzieliśmy sobie jak się projektuje takie szkolenie jak wygląda cykl hol ta to przepadnie tam, które pozwala lepiej uczyć się nowych umiejętności i to ładnie wygląda tym, że potem ci ludzie na po szkoleniu wracają do pracy no i właśnie albo wdrażają to czegoś nauczyć albo nie wdrażają albo próbują im wychodzi albo wdrażają mówią o działalność w szkoleniu wychodzi, ale w życiu co tak nie ma co mówią nasz olej zaś to już wiemy, że już po szkoleniu jest elementem szkolenia jest pokazanie, że to się raz w życiu zastosować stąd ten cyklu Kolba tak czy zastanawianie się nad tym jak to wdrożyć, które kawałki da się wdrożyć, które trzeba jakoś zmienić, żeby wdrożyć to co musi być spełnione, żeby po takim szkoleniu nastąpiła realna zmiana oznacza, żeby to szkolenie właśnie oprócz wniesienia tego podręcznika czy zeszyt ćwiczeń długopisu, bo zazwyczaj też długo zostaje na szkoleniach wiem, bo byłam w nowych domów można wynieść coś jeszcze pani redaktor na ten temat poprośmy następne 2 godziny programu w g jedno 2015  000 000 Bayer full HD i bardzo ważne jest to z właśnie ten etap wdrożenia to znaczy nie może uczestnik szkolenia ZUS zostać sam sobie to po szkoleniu, ale tylko o warto, żeby dostać jakieś wsparcie i tutaj wspominaliśmy wcześniej o zaangażowaniu bezpośredniego przełożonego w moim pojęciu ta rola jest kluczowa, jeżeli chodzi o wdrożenie, jeżeli uczestnik po szkoleniu ma wsparcie swego przełożonego w złym jest sprawdzane w jaki sposób monstera z wdrażaniem wtedy jest szansa, że to szkolenie będzie długoterminowo skuteczne miałam przyjemność i tworzyć i współpracować w takich projektach, gdzie to wsparcie szefa zaczynało się przed to znaczy przed szkoleniem powstawał rodzaj kontraktu szkoleniowego pomiędzy każdym uczestnikiem, a przełożonym ten kontrakt to była umowa dotycząca tego z jakiego powodu uczestnik potrzebuje tego szkolenia i co z tymi nowymi umiejętnościami będzie mógł zrobić po szkoleniu i w czym szef go będzie wspierał i to już zmienia nastawienie uczestników do szkolenia to przestajemy walczyć z takim oporem aha no to pani na luzie nie zatańczy jakoś musimy przetrwać te 2 dni, a tak przestajemy słyszeć co drugie zdanie to co tutaj już padło w prawdziwym życiu jest zupełnie inaczej, ponieważ jest plan na to co z tym fantem zrobić w prawdziwym życiu tak z tymi kompetencjami z tą nową wiedzą i to jest pierwszy etap drugi etap tej szkolenie trzeci etap fajnie, żeby był jest taki, który polega na tym, że się z uczestników dowiaduje się co dla nich na tym szkoleniu było szczególnie istotne, gdy nie personalnie tylko dla grupy jak sobie radzili z nowymi umiejętnościami jak sobie wyobrażają ich wdrożenie, a potem rzeczywiście indywidualne wsparcie szefa dla każdego z uczestników i żeby z 1 strony wsparcie, ale z drugiej strony też egzekwowanie używania tych umiejętności w nowej wersji czy nowych zupełnie kompetencji no nie jest jeszcze Following tzw. czyli Song LED, czyli takie zajęcia, które wzmocnią efekt szkolenia i jednocześnie mamy szansę tam zebrać informacje od uczestników jak im się działa w realności prac i to nazywam po swojemu taki czas na dokręcanie śrubek tak to znaczy też kilkugodzinne spotkanie, gdzie dowiadujemy się od uczestników co im wychodzi co mnie bardzo wychodzi, jakie reakcje z otoczenia zebrali i w związku z tym co jeszcze poprawić co doprecyzować, jakie ćwiczenie czy jakąś dyskusję przeprowadzić, żeby z większą łatwością ich większą skutecznością wdrożyli nowe zachowanie w codziennej pracy w nowo to zachowanie właśnie z kluczowej możemy zahaczyć o to im badanie efektywności szkoleń, że ma to mato związek też z tym co się dzieje po szkole tak, czyli badamy w jaki sposób uczestnik wdraża to czy wdraża natomiast badanie efektywności zaczyna się oczywiście jeszcze na szkoleniu i najczęstszym sposobem na zbadanie efektywności jest ankieta po szkolenia nowa, w której tak naprawdę badamy reakcje uczestników satysfakcję można powiedzieć z tego co się zadziało na szkoleniu wzięli w nich osoby z faktu stronę zera, bo jak trener jest fajna, ale częściej na wielkie wyzwanie, choć może jedynie z paskudnej hotel obdrapany to do nas ankietach lud swój odzew zawsze i najczęściej to objawia się w ocenie trenera, bo niewiele więcej w tej ankiecie ocenić można to oczywiście za zależą od tego o co się pytamy w ankiecie, ale i dla nich jestem bardzo ważny jest to właśnie jak jest sformułowana ankieta często ankiety są robione sztampowo bez większego zastanowienia tak naprawdę miał ostatnio z los spotka z takim podejściem, żeby pytać właśnie mnie AOTM ciasteczka, które były czasy jak mi się podobał trener tylko o to czy i ja i jakie widzę szansę, że zastosuje rzeczywiście w pracy to co to, czego się nauczyłem i to i tak jest i to wcale nie należąc do tego, że sposób uczenia był właściwy, bo to tylko 1 z czynników bardzo wielu bardzo często jest tak, że to zależy od tego czy mam warunki, żeby to zastosować, żeby dać przykład szkolimy ludzi jest telefonicznego centrum obsługi klienta szkolimy ich z kontaktów z budowania relacji z klientem ze sposobu prowadzenia w taki sposób rozmowy telefonicznej z soboty dzwoniąc co, żeby ta osoba była na koniec dozwolona w, a potem się okazuje, że ci konsultanci rozliczani są z czasu rozmowy ich liczby rozmów to znaczy ich premia zależy od tego czy przeprowadzą określoną dużą liczbę rozmów w ciągu dnia w związku z tym cała uprzejmość cała kindersztuba i cała sztuka prowadzenia kont zaoferowanie obok zmyślą o zadowoleniu klienta tak ograniczeni zdradziła widzom ZLA k tak, bo nie z tego są rozliczani jesteśmy etapie badania potrzeb szkoleniowych tym, którym mówiłyśmy wcześniej warto sprawdzić jak wygląda system motywacyjny czy system motywacyjny w ogóle daje szansę na wdrażanie da efektów szkoleń dziwny to dobrze mamy te ankiety bezpośrednio po szkoleniu tu można pewnie sporo rzeczy sprawdzić, aczkolwiek Kindle przeszkolenie tym lepsza ankiety mogą otrzymać inny im inne jest atmosfera nasza Lenin lepiej uczestnicy się czują w tym lepsze są oceny w ankietach nie zawsze to jest w ścisłym powiązaniu z merytoryczną wartością są hałaśliwe zrywu prażan entuzjastyczna ankiety potem, kiedy trener nie wiemy był dowcipnym z lekkością prowadził wyzwolenie wszyscy Flaris może nie nowina, po czym wrócili do do pracy zderzyli się zmora rzeczywistości i efekt szkolenia był taki, że właśnie mają fajne podręczniki i nic się ich prac nie zdarza się zdarza się szczerze mówiąc mnie nie bardzo się udaje przekonać klientów n p . do tego, żeby jeszcze raz zbadać wdrażanie tych szkoleniowych kompetencji po kilku miesiącach np. głównie, dlatego że w firmach nie ma na to czasu i z klasy trenera wewnętrznego to jest łatwiejsze, bo trener obydwu widzieli coś co się wdraża jak to wygląda tak to prawda natomiast samo nasze trenerów wewnętrznych poczucie, że co się dzieje dobrze albo źle, że jest wdrażana albo nie, ale nie ma najczęściej takiej mocy przełożenia w ChRL prezesi życzą sobie mieć twarde wyniki i twarde dowody na to co jest, jaki jest efekt szkolenia w natomiast DM istnieje bardzo wiele modeli oceny efektywności szkoleń natomiast żaden z nich nie jest znane obiektywne, a w dodatku większość z nich jest na tyle kosztowna, że niezależnie od tego czy szkolenie jest wewnętrzna zewnętrzna to firma nie decyduje się na zastosowanie takiego badania, które miałoby rozsądne założenia, bo i, żeby zrobić porządne badanie to należałoby zrobić badanie przed i to fakt, iż nie mówimy, że potrzebne są jakieś określone kompetencje np. prezentacja inaczej np. komunikacyjne to trzeba by te kompetencje bardzo dokładnie sprecyzować o pisać zbadać czy uczestnicy szkolenia i posiadają i zbadać czy ich używają po to, są 2 różne rzeczy tak można jakoś mi na śmieci, ale i nie używać i podobne badanie zrobić po szkoleniu, czyli znowu zbadać czy powiększyło aż po podwyższył się poziom znajomości danych zagadnień poziom kompetencji na poziomie wiedzy i czy post podwyższył się na poziomie 100 usuwania ich na poziomie zachowań i to są kosztowne badania, więc do pewnego stopnia rozumiem z jakiego powodu się nie robi i i o ile na poziomie wiedzy można zrobić klasówkę z tamtych lat aż je też szkolenia winne zebranych funduszy unijnych inne są bardzo popularne takie testy przed IPO artysty jest to typowe te zwiedzą łowy najczęściej, ponieważ najłatwiej jest go sprawdzić, więc są to testy wyboru widać, że ta wiedza się powiększyła i i tyle tak natomiast nie ma właściwie możliwości przy takich szkoleniach sprawdzić zachowanie było łatwiej jednak nadzieja tak naprawdę jestem, że człowiek który, gdy na szkolenie ma silną motywację, żeby zmienić określone zachowania Onoszko wierzy w to, że jak zmieni zmieni coś co usprawni to co wpłynie pozytywnie na jego prace to jedno zdecydowanie najważniejszy mój drugi jest szansa na to, że ma zaangażowanego menadżera, któremu zależy na rozwoju jego podwładnych w związku z tym uzyska od tego menadżera wsparcie różnego rodzaju w zastosowaniu tych nowych umiejętności bądź jeszcze jest trzecia możliwość używać będzie na tyle zaangażowany i upierdliwy przepraszam za to słowo trener Wróbel, który będzie angażował się w cały proces szkoleniowy, a nie tylko wprowadzenie szkolenia czy poprowadzenie warsztat to w przypadku trenerów wewnętrznych jest możliwe, bo trener zewnętrzny nie jest dopuszczany właściwie później do uczestników i mogę napisać maila z przypominał komu mogę zaproponować, żeby do mnie zatelefonowali oczyszczono Witalij to czasem się zdarza, ale na dłuższą metę, a ja zrobiłam swoje zadanie jej klient nie chce, żeby się wtrącała w jego sprawy biznesowe w w niektórych przypadkach mamy możliwość dojścia i objęcia opieką powiedzmy trenerską całego procesu, ale rzeczywiście jest to, że wcale nierzadki rzadkość namawiamy na więcej zamawiamy zdecydowanie tak na razie życzę paniom, żeby takie procesy, gdzie udział trenera jest przewidziana od samego początku planowania w mieszkaniach aż po wdrożenie pełne wdrożenie było znacznie większy odsetek takich szkoleń zbliżał się do stóp w parlamencie w schematach zbyt wiele od dziś państwo państwo i moimi gośćmi były pani Anna Zaremba trener Kafarski tatarka trenerka biznesu coach dziękuję bardzo dziękuję pani Agnieszka Staroń właścicielka firmy maga Consulting coach trenerka autorka bloga przyjazny coaching dziękuję bardzo dziękuję również za chwilę informacje o nich Ewa Podolska audycja dość przemocy realizował dzisiejszą audycję Karol Kowalewicz wydawała Małgorzata Buczyńska dziękuję wam za wspólną godzinę jeśli nazwano Marzena Mazur i oczywiście bardzo serdecznie gorąco zapraszam na kolejną audycję strefa szefa, ponieważ za tydzień porozmawiamy o zarządzaniu talentami w firmach i to od razu powiem, że znów w chwili obecnej MEN istnieje taki duży podział na na myślenie o talentach część rynku twierdzi, że wybieramy najlepszych inwestujemy dużo jednostki, a potem robimy wszystko, żeby te jednostki naszej firmy zostały, czyli rzeczywiście staramy się znaleźć talenty w wypromować się zainwestować w wyszkolić rozwinąć i potem zaproponować jakieś odpowiedzialne funkcje naszej firmie natomiast Berdych drugie takie dosyć nowe inne przekonania na temat talentów twierdzi, że właśnie nie idzie na szeroką ławą szkolny wszystkich pracowników jak leci każdemu dajemy ten sam pakiet rozwojowy, a ci najlepsi, którzy będą chcieli zostać i znam się rozwijać dalej sami się wyłonią to jest pytanie co robić przez lata robiła zrobiono bardzo wąskie właśnie programy dla talentów tylko włącznie teraz coraz częściej się mówi Szornak Iławy, którą stronę pójść, jakie są plusy minusy każdego z tych rozwiązań o tym, właśnie będziemy dyskutowali za tydzień, ale już teraz gorąca nad tą dyskusje zaprasza to była strefa szefa do usług strefa da się Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STREFA SZEFA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA