REKLAMA

Kilka uwag o przemocy

Kwadrans Filozofa
Data emisji:
2016-06-14 14:40
Audycja:
Kwadrans Filozofa
Prowadzący:
Czas trwania:
13:20 min.
Udostępnij:

Jakie są źródła przemocy? Mimo setek teorii i hipotez - wciąż tego nie wiemy. Nie potrafimy sobie z przemocą radzić, nie potrafimy jej przeciwdziałać. Ulegamy za to nieustannie rozmaitym pokusom i stereotypom, które przemoc wzmacniają. Rozwiń »

Tagi: przemoc, socjologia, psychologia, filozofia, Rene Girard, kultura masowa, Hannibal Lecter, zło, stereotypy, przesądy, nacjonalizm, dyskryminacja Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kwadrans filozofa elity Tomasz Stawiszyński dzień dobry porozmawiajmy dziś o przemocy ten kwadrans filozofa i tylne to jest 1 z najtrudniejszych tematów przemoc napisano na temat przemocy mnóstwo wypowiedziano setki tysiące miliony słów skonstruowano dziesiątki mniej lub bardziej udokumentowanych teorii hipotez dotyczących pochodzenia przemocy nie przeprowadzono niezliczoną ilość eksperymentów mających na celu weryfikację tych teorii i hipotez na ten temat próbowano próbowano Rozwiń » ujmować literacko filozoficznie naukowo, a mimo to wciąż pozostaje nie zgłębią one niedomknięte i właściwie niezrozumiały żadne programy prewencyjne, chociaż mnóstwo, iż istnieje niektóre jakieś efekty odnoszą nie zdołało wyeliminować przemoc żadne filozoficzne psychologiczne neuro naukowe socjologiczne teorie nie dały ostateczne odpowiedzi na pytanie o jej źródła ten kwadrans filozofa z 1 strony przemoc bywa dzisiaj oswaja nas niespotykanym stopniu przez kulturę masową bohaterowie współczesnych hollywoodzkich produkcji wszyscy państwo znają z pewnością chętnie się przemocą posługują niekoniecznie bynajmniej w dobrej wierze ten charakterystyczny motyw choćby jeszcze dla kina lat osiemdziesiątych jednoznaczny podział na dobrych złych przemoc stosowana przez dobrych włącznie w określonym celu włącznie w trybie walki ze złymi uległ dzisiaj jedno w zdecydowanej myślę o metamorfozie takie postaci jak Dexter czy Hannibal Lecter to są one w pełnym tego słowa znaczeniu perwersyjna ucieleśnienia przemoc perwersyjna nie także przez to, że w sposób świadomy tak konstruowane, żeby wzbudzać podzi w i fascynacji nie wspominając już oczywiście o tym, że ekrany kinowe ekrany telewizyjne wprost toną we krwi i to nie budzi żadnego szczególnego oburzenia żadnych szczególnych reakcji emocjonalnych w przeciwieństwie np. to banalna i wytarta prawda do nagości seksu, które w dzień wywołują takie właśnie paniczne reakcje rozmaitej maści i moralistów jak powiedziałem to jest konstatacja banalna wytarta właściwie do cna, ale mimo wszystko wciąż jakoś zastanawiające, dlaczego przemoc jest dopuszczalna dla tego, dlaczego przemoc można emitować, zwłaszcza o każdej porze, a seks jest niedopuszczalne nie chcę tutaj wpadać w taką opowieść prohibicja 1 liczne przykłady nie znamy doskonale nam wszystkim z historii pokazują, że zakazywanie w takim przypadku jest po prostu przeci w skuteczna, więc nie chodzi mi o to, żeby nawoływać tym samym do jednakowej prohibicji w odniesieniu do seksu jak do przemocy tylko po prostu wskazać na tę dwoistość naszego stosunku do tych zjawisk, ale także na wszechobecność przemocy mam takie wrażenie, że bez przemocy wyrastamy nasycony jesienią oglądamy ją i słyszymy o niej nieustannie, a zarazem, kiedy ktoś realnie się przemocy dopuszcza, kiedy o tym, słyszymy reagujemy szokiem to on ten kwadrans filozofa z drugiej strony to jest element tego, o czym powiedziałem wcześniej tego nasycenia przemocą w jakim żyjemy w jakim wyrastamy przemoc jest autoryzowanym sposobem realizowania rozmaitych celów być może dla niektórych z państwa to zabrzmi nie w sposób nieoczywisty, ale tak właśnie jest autoryzowanym Nafta i w innych kulturach sposobem realizowania rozmaitych celów celów ekonomicznych państwowych narodowych plemiennych, a także last but not list rozrywkowych i tz w wychowanie patriotyczne np. to jest de facto wychowanie do przemocy i wartości, jaką się w ramach takiego myślenia przywiązujemy do idei śmierci za ojczyznę śmierci poniesionej w boju wartość, jaką się przywiązuje do konieczności służby ojczyźnie w czasie wojny, a więc w czasie zabijania ludzi, których wskazują politycy i dowódcy Otóż wartość przywiązywano do tego wszystkiego jest wartością przywiązywano do przemocy, a zarazem jakimś szczególnym komunikatem, który powiada ni mniej ni więcej przemoc jest zasadna jest wartościowa określonych kontekstach jest w tych kontekstach zasadnym i wartościowym narzędziem jest autoryzowanym prawomocnym środkiem do zastosowania w realizacji szczególnie określonych celów kwadrans filozofa tylne z trzeciej strony przemoc daje radość poczynając od starożytności rozmaite źródła opisujące przeżycia żołnierzy w trakcie wojny w relacji ludzi dopuszczających się mniej lub bardziej odrażających aktów przemocy społeczności, w których do niedawna jeszcze przeprowadzano publiczne egzekucje nie polegając wyłącznie na zadawaniu śmierci, ale także na stosowaniu wyjątkowo przemyślanych tortur Otóż wszystko to i wiele wiele jeszcze innych rozmaitych źródeł pokazuje ekscytację i szczególną afirmacją towarzyszącą stosowanie przemocy to nie tylko wymiarze psychologicznym, ale także w wymiarze społecznym i norm przemoc bywa po prostu zwornikiem niejako tak rzecz ujmując, który utrzymuje daną grupę w stanie swoistej równowagi to jest zwornik stosowany w ograniczonym zakresie stanowiący taki rodzaj mechanizmu chroniącego czy mechanizmy prewencyjnego przepisu kompletną auto destrukcją chodzi o to, żeby przemoc w społeczności skanalizować nadać jakąś formę po to, żeby cała społeczność w pożodze przemocy nie zniknęła na ten wymiar tego zjawiska, którym dziś mówimy na ten wymiar no to z kontrowersyjne określenia, ale tak, by chyba trzeba to było nazwać wymiar konstruktywne przemocy na zwracali uwagę tak różni badacze tak różni myśliciele jak misie w kółko Rene Girard James Hillman czy ostatnio Klaus Peter were light konstruktywne to nie wiem czy to jest do końca dobre słowo w każdym razie w jakim sensie użyteczne pragmatyczne o może tak będzie lepiej reklam ustawa light właśnie w książce śmiech morderców sporo miejsca niedawno wydanej książce w Polsce także sporo miejsca poświęca zrozumieniu tego i opisaniu tego co właściwie się dzieje z człowiekiem dokonującym radykalnego aktu przemocy, jakim jest odebranie życia innemu człowiekowi i opisuje towarzyszącą tym aktom samą afirmację ekscytacji potwierdzenie potwierdzenie integralności własnego ciała i potwierdzenie realności własnego życia, jakkolwiek przerażająco to brzmi to w light mówi jeśli chcemy to zrozumieć nie możemy odwracać się tego zamykać oczu z przerażeniem musimy się uczciwie przyjrzeć temu co tam realnie się dzieje, a dzieje się coś co wchodzi głęboko w Łaszcz jest biologiczny ne z miar istnienia ten kwadrans filozofa jest to oczywiście wiele takich stron takich perspektyw, z których się można przemocy przyglądać warto by tutaj znowu właśnie za to 2 lata temu jeszcze zwrócić jednak na 1 jeszcze kwestie uwagę na kwestie przekonań mianowicie nie zwykliśmy osoby dopuszczające się przemocy postrzegać to taki najprostszy odruch jako reprezentantów jakiś całkowitej i rac i racjonalności jako ludzi, którzy przekraczają pewne granice w ich funkcjonowania czy granice pewnych reguł obowiązujących w danej społeczności przypisujemy im szaleństwo uważamy za ludzi, którzy no właściwie jakiś jakimś chaosem się powodują chaos w jakimś sensie reprezentują tymczasem teva light mówi jeśli chcemy zrozumieć realnie co ci ludzie robią także po to, żeby się przeciwko nim one jakoś zabezpieczyć na to musimy się przyjrzeć temu co sami o przemocy mówią w jaki sposób sami to co robią rozumiem jak to definiują Otóż przemoc jest wynikiem określonych przekonań określonych poglądów dotyczących rzeczywistości na poglądów dotyczących tego, kto się przemocą posługuje i tego, kto staje się obiektem przemocy, a istotną częścią ważną częścią tego zespołu w przekonaniu właśnie rzekł bym częścią konstytuujące sąd ten zespół przekonań jest taka czy inna negacja ofiar to bywa czasem wstęp do przemocy to bywa czasem istota przemocy, a czasami jest to proces mający uzasadnić to co się już stało, więc co się dzieje przed pojawieniem się realnej przemocy w trakcie, a czasem po ten proces dodajmy zachodzi nie tylko w głowach sprawców, ale także w głowach publiczności niezależnie czy obecnej bezpośrednio czy zasiadającej w spokoju przed ekranami telewizorów ten kwadrans filozofa to co inne to jest najczęstszy stereotyp ofiarni czy inne jak Kol wiek można powiedzieć o odmiennym kolorze skóry odmiennej orientacji seksualnej inaczej brzmiącym nazwisku mówiące innym językiem ubrany inaczej wywodzące się z innej kultury będąca przedstawicielem innego narodu plemienia wspólnoty wierzących w coś innego jakakolwiek inna inność tej integralności zagraża, o których mówiłem wcześniej, zwłaszcza jeśli owa integralność atak bywa niemal zawsze oparte jest na słabych przesłankach tu chodzi o integralność zarówno tych, którzy przemocą się posługują, jaki tych, którzy są jej świadkami lękają się, że także ich ona może spotkać najskuteczniejszą wszak metodą uśmierzania lęku jest wskazywanie na rzekomo racjonalne przesłanki zrozumiałe przesłanki, które na ofiary właśnie sprowadziły przemoc to jest ta dwoistość, której wcześniej powiedziałem oto sprawca przemocy postrzegany jest jako właściwie irracjonalny jako ktoś kogo zrozumieć nie sposób, kto jest szaleńcem i pod żadną racjonalność nie podpada, ale ofiara, a właśnie ofiara na bardzo często zaczyna być postrzegane jako ktoś kto w jakim sensie przemoc na siebie sprowadził go warto pamiętać, że ta myśl ne, że w, jaki sposób ofiara odpowiada za przemoc, której spotkała się w jaki sposób ofiara sama tę przemoc sprowokowała w jaki sposób stosują spotkało jest zrozumiałe, że w, jaki sposób da się to usprawiedliwić, że to jest jakiś sposób w jakim sensie wina samej ofiary Otóż warto pamiętać, że ta myśl łączy często zarówno sprawców przemocy jakich świadków przemocy jednoczy ich wobec ofiary w przemoc właśnie ich jedno 3 to on ten kwadrans filozofa i tylne bardzo dziękuje Tomasz Stawiszyński słyszymy się w godzinie filozofów w najbliższą niedzielę, a jeszcze chciałem państwa zaprosić na spotkanie w teatrze powszechnym w ramach cyklu filozofia w ogrodzie powszechnym jutro o godzinie dziewiętnastej naszym gościem będzie prof. Paweł Łuków porozmawiamy o bioetyce o głównych założeniach bioetyki i różnych wyzwaniach etycznych, które rozwój nowoczesnych technologii przed nami stawia ta debata będzie rejestrowana będzie można je też posłuchać na stronie www tokfm gratka pl tymczasem dobrego dnia i do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KWADRANS FILOZOFA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!