REKLAMA

Wycieczka po Muzeum Techniki i Przemysłu w Warszawie. Oprowadzają Piotr Mady, Kazimierz Zieliński i Witold Tchórzewski

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-06-15 21:00
Prowadzący:
Czas trwania:
44:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM dwudzieste pierwsze 15 Karolina Głowacka i zgodnie z zapowiedzią przenosimy się teraz do muzeum techniki studio pan Piotr Madej dyrektor muzeum techniki przemysłu dobry wieczór wieczór Kazimierz Zieliński zastępca dyrektora dobry wieczór dobry wieczór i pan Witold Tchórzewski kustosz tej placówki dobry wieczór, który wierzy pani dobry wieczór w przeczytałam, że muzeum kontynuuje tradycje sięgające aż dziewiętnastego wieku prawda to panie dyrektorze prawda Rozwiń » dobrze pani wyczytała, bo faktycznie korzenie muzeum sięgają 1800 siedemdziesiątego piątego roku, kiedy działało muzeum przemysłu hutnictwa wydane zostało założone historia generalnie muzeum była taka, że jesteśmy spadkobiercą tegoż muzeum, którym wspomniałem ciekawostką to może tak już trochę przez na chwilę do do czasów współczesnych, że na salach ekspozycyjnych można odnaleźć eksponaty które, jakby przejęliśmy się one zachowały się i zostały przekazane do właśnie muzeum techniki, który na, które można zwiedzać dzisiaj historia muzeum jest taka, że właśnie na początku ono do muzeum przemysłu rolnictwa mieściło się na krakowskim Przedmieściu potem wiele się działek w muzealnictwie tutaj i nie chcę, by wchodzić tak bardzo szczegóły natomiast wydaje się, że warto powiedzieć, że muzeum techniki od zawsze było bardzo prestiżową placówką należy tutaj zwrócić uwagę na to, że właściwie były już plany w wmurowanie kamienia węgielnego w miejscu stać, gdzie teraz stadion Narodowy po wojnie, gdy to najnowocześniejszy budynek w Polsce, a my już na etapie budowy jego jedno skrzydło zostało przeznaczone dla muzeum techniki właśnie moja wasze Pałacu kultury, więc to pokazuje, że rzeźba muzeum jest placówką na dość znaczącą wydają się dla dla narodu dla państwa jak to wygląda w skali kraju wiele takich placówek, które są muzea technicznym powiedział nam, które one skupiają troszkę węższym działek są przez muzeum rolnictwa, ale tematycznie bardziej tematyczne my jako muzeum techniki w dość szeroko mam ukształtowaną kolekcje ponieważ, zwiedzając muzeum techniki można obejrzeć różne gałęzie przemysłu różne działy od komputerów przez telefony samochody motocykle pralki jest jakby cały szereg no plus astrofizyka i kosmos jest cały przekrój, jakby wiedzy technicznej no właśnie on tym mówiła może panowie słyszeli, zapowiadając audycji, że właśnie niejednej osobie łaska wokół musisz zakręcić, kiedy widzi, że właśnie n p . na motocyklu, którym niebem swoją narzeczoną wywiózł gdzieś na randkę stoi teraz w muzeum dyrektor zgłasza zgłasza się do odpowiedzi, dlatego że ostatnio dość często o tym, mówię, że muzeum jest inkubatorem wspomnień jest to wydają się, że bardzo trafne określenie placówki, w którym zwiedzający odnajdują ne właśnie te wspomnienia z czasów dzieciństwa młodości jest różny różnych wspomnienie związane z rodziną z poznawaniem przyszłej żony z wycieczkami na motocyklach no to pierwszymi grami komputerowymi np. też oczywiście, że tak, jakby tutaj tutaj się zdziwiłam, że tam przeproszą wejdę panu słowo nie jestem jakoś najstarsza zdziwiłam się, że komputer rynek, który leczy monitor, który był moim pierwszym monitorem stoi to w murze mówi aktor właśnie i dodaje Adam głos panu kustoszowi ten interes OFE Allianz coś więcej w ogóle muszę wiedzieć, że każdy z muzeum jest jednostką o wyjątkową z uwagi na to, że gromadzi materialne dowody historii, jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości jak to naprawdę było wystarczy przyjść do muzeum tam mamy dowód i jak to się w sprawie mówi to twardy dowód Tusk nic nie zmanipulowane mamy dokładnie to co kiedyś było, czyli jeśli nasze dzieci nie będą nam kiedyś nie będą nam wierzyć, że nie istniały ekrany dotykowe czy internet no to proszę bardzo leżą w geście tak Ależ oczywiście problem jest tylko z dotykaniem muzealiów z tej prostej przyczyny, że niestety one mają swoją wytrzymałość z zasady są to rzeczy, które było używane w większości jest prawie, że wyeksploatowana do końca zasługą konserwatorów jest to, że one wyglądają tak jak wyglądają, ale nawet, jeżeli musimy przenosić te przedmioty używane rękawiczek, żebym przypadkiem krzywdy nie zrobić wobec czego tu jest problem problem z kontaktem bezpośrednim z oryginałem no, więc właśnie trochę, by się chciało dotknąć chociażby klawiaturę starej czy starego motocykla było trochę zbyt zostaliśmy rozpieszczeni tym współczesnym muzealnictwie nowym sposobem myślenia o muzeum, że właśnie wszystkiego można dotknąć do wszystkiego można wejść uczeń zrobić sobie zdjęcia do góry nogami od razu wrzucić mnie do sieci, a tu jednak ciągle była do dzisiaj i tu ciągle nie mnie spotykały takie nie dotknie dojazd nie odpowiem może reszta jeśli pani była dzisiaj muzeum to mam nadzieję, że skorzystała pani z naszej propozycji wejścia do motocykla zabytkowego, który stoi na holu głównym muzeum można wejść do niego zrobić sobie zdjęcie w oczywiście to nie jest tak, że nie można wszystkiego dotykać i toteż jest także można wszystkiego musimy tą granicę dziś dziś odpowiednio ustawić i naszym zamysłem jest zrobienie czegoś takiego, aby w każdej sali czegoś można było dotknąć nie staniemy się eksplorator będzie wszystkiego można dotykać bo, bo jednak zupełnie inna placówka natomiast gdy próbujemy dać naszym zwiedzającym ten kontakt z przedmiotem, dlatego że wg wydaje się na moje na pewno mam nadzieję, że moi współpracownicy to potwierdzą no to co obiekty techniczne one do tego zostały stworzone, żeby je dotykać ich używać więcej zieleni możemy wejść motocykla nie musi tak naprawdę niewiele stanie on jest powiedzmy w trzecim takim psem motocyklem naszych zbiorach na to no nie ukrywajmy na niej nie jest aż tak straszna rzecz że, że po prostu można może do niego wejść, a do tego w czasie wojny słowo dodajmy, iż jest to motocykle radziecki wojskowe wobec czego jemu naprawdę nic nie znają wiedzą, czego nigdy nie wiesz ile tak przypuszczam, że z 50 lat, jeżeli my przetrwamy co daj Boże jeszcze z 50 lat posłuży do tego samego celu i właściwie nie będzie specjalnie widać uwagi na to, że jeszcze koledzy konserwatorzy nad nim pracują, żeby umiał ładny wygląd pomimo stałego używa to jeszcze może im się przyznać, że moje zainteresowanie wzbudził Ford te inne opisane tam obszerne dość opis, z którego wyszło na to, że moja wiedza dotycząca pierwszych samochodów jest co najmniej niespójne, bo po pierwsze, wcale nie był pierwszy masowo produkowany samochód tylko pierwszy taśmowo produkowanych w niej i dlatego jest taki słynny oraz wcale nie wszystkie były czarne to prawda tak to prawda, a faktycznie pierwszy seryjnie produkowany był Oldsmobile, który też można zobaczyć na sali transportu na pierwszym piętrze muzeum natomiast Ford te oni można powiedzieć, że faktycznie zmobilizowało nie tylko Amerykę ja właśnie mu wierzę, że świat, ponieważ ta produkcja taka już masowa zaczęła się mosiądz forda no właśnie nie każdy był czarny potem były różne kolory, chociaż tutaj bowiem bardziej tak pod względem anegdoty, że ten kolor czarny był o to, aby przyspieszyć jak wychodzenie w forda z z linii produkcyjnej 5 setek zdjęć tak właśnie czarna farba na słońcu z najszybciej chodziło o to, żeby jak najszybciej te hordy, jakby wydawać do klientów skoro już zostały wyprodukowane w to coś najcenniejszego muzeum, by teraz mogłabym oczywiście państwa zanudzać moimi osobistymi doświadczeniami, ale przecież kustosz będzie wiedział najlepiej najcenniejsze jest nasze muzeum w ogóle cała rodzina znajomi oczywiście, że tak mamy perełki i mamy zdawało nam się rzeczy bardzo popularny proszę wyobrazić, że to dosłownie przed paroma dniami zgłosiłem się do nas już szkoła podwarszawska organizowali jubileusze iluś lecia szkoły powiem szczerze, że nie pamięta i była kwestia przyborów szkolnych kwestia maszynę dopisania maszyn liczących takich typu Krężołek prawda liczydła tego nie na wielu liczyło na strychu, a chętnie, a my mamy kilka zmian w RMF, ale w ewentualnie jak ciekawe to chętnie żarliwie się, że pan kustosz nie powiedział o ostatnim odkryciu włości ostatni 1 z ostatnich wystaw aparatów fotograficznych cyfrowych, a dodajmy cyfrowych aparatów zagra w każdych zabytkowych aparatów cyfrowych proszę popatrzeć aparaty cyfrowe jako takie z normalnego użytku dla normalnego śmiertelnika, który pstrykał dzieci na imieninach wychodzą z użytku rzadko kto bierze taką maszynę idąc do Szczecina i ma telefon oczywiście, że tak oczywiście, że to już tyle aparaty cyfrowe trafiły do muzeum się z wystawą była niestety była może powtórzymy planujemy planujemy jeszcze i jeszcze w tym roku, jeżeli nam się doczekać planujemy wystawę takiej sile tej drogi próby ratowania kliszy, czyli aparatów na na dziś monograficzną IS z największej wpadki przemysłu fotograficznego, czyli systemu ABS to mamy w planie mamy wystawę przygotowaną i miejmy nadzieję, że w tym roku uda się ją zrealizować natomiast wracając jeszcze gabarytów cyfrowych winny one pokazały jednoznacznie, że tak jak troszkę wcześniej telefony komórkowe i zabytkowe, które pokazywaliśmy pokazują inne nieprawdopodobnie szybki rozwój techniki w tej chwili wobec tego innego, chcąc mieć w miarę pełną kolekcji reprezentatywną bodaj musimy ich w tej chwili zabezpieczać przedmioty, które chcą do użytku, dlatego że lada moment ich nie będzie życie telefonu ile 2 lata po 20 latach mają panowie gdzieś na dietę Nokia 3030 zabezpieczono 32 oczywiście, że tak, tudzież wszelakie cegły i temu podobne walizki jasne, że mam doła i udało się kolekcje w miarę to jest dość ciekawy wątek, który mam nadzieję za chwilę rozwiniemy się właśnie w jaki sposób się monitoruje te technologie, które trzeba zachować, ale jeszcze bym chciała wspomnieć trochę on tym co jest w samym muzeum, bo nie bardzo pozytywne wrażenie zrobiła na mnie wystawa machiny zdaje się taki jest tytuł Leonarda da Vinci, gdzie można pooglądać trochę jego geniuszu może pan Kazimierz Zieliński zastępca dyrektora powiedział nam trochę więcej na ten temat tak bardzo ciekawa wystawa, którą dopiero otworzyliśmy składające się w całości z eksponatów interaktywnych to co dzisiaj, zwiedzając najbardziej lubią tego dotykać pomacać od września o mocnych Leonardo pracował on projektował setki lat temu i te jego projekt zachowało się na papierze i im dzisiaj wg jego projektów są usługą o odtwarzane na wynalazki które, które przeszły tamtego czasu do ogólnego wykorzystania technicznemu, gdyż działa u nas może popatrzeć jak działa łożysko kulkowe zbudowane z tego materiału który, który miał on dostępny, czyli drewniane łożysko kulkowe i może grać w relacji i powalczyć po prostu jak jest zasada działania te łożyska, który w, które dzisiaj jest wykorzystywane w każdym niemalże elemencie technicznym czy produkty technicznym, ale takie muzeum techniki w Polsce w Warszawie siłą rzeczy też skupia się na polskich twórcach prawda m. in . o ile dobrze się orientuję jest muzeum zbiera pierwsze na świecie ręczna kamera filmowa zbudowana przez Kazimierza Pruszyńskiego to jest kamera w 1909 roku mówi o tym nie bez przyczyny, bo będziemy o tym, mówiliście, że po godzinie dwudziestej trzeciej w audycji właśnie od ich pioniera kina, więc są też taki Super stanem rzeczy te polskie się dowiedziałam n p . że twórcą silnika do Aston Aston Martin Aston Martina przepraszam też jest Polak i mnóstwo ciekawych rzeczy, toteż nakierowane na to polskie dziedzictwo prawda na promowanie polskich wynalazców twórca silnika czy Tadeusz Marek, ale wracając jednak parę słów do kamery Kazimierza Kruszyńskiego to kamera, którą w 1911 roku została nakręcona koronacja króla Jerzego w tych skarbów mamy więcej nie kamera Pruszyńskiego machinę liczącą Abrahama tafla jest to są to są takie skarby, których nie da się już dziś jak otworzyć się zbudować cała kolekcja polskich motocykli Sokół nikt nie ma oprócz nas całej kolekcji oczywiście zdarzają się pojedyncze egzemplarze gry w rękach prywatnych generalnie należy traktować muzeum jako pewną panią zamkniętą, ale tak pewną kolekcji jako całość ponieważ, gdyby te eksponaty temu zamiar uległ rozproszeniu to drugi raz już takiej kolekcji nie uda się zebrać to są dary często osób, które przynosiły do muzeum zabytki techniki mając przeświadczenie, że on, jakby tutaj zostaną na wieczność my oczywiście opiekujemy się tymi zabytkami prezentujemy je zbieramy cały czas jakby też monitorujemy rynek, aby czegoś nie przeoczyć tak różnie to jakby w bywa z naszymi możliwościami czasami nasze zakupu natomiast natomiast, jakby to i tak nadal kolekcje uzupełniane w tym wygląda właśnie tam planowanie tego co trzeba zachować na przyszłość gdzieś już to nam przewijało w międzyczasie, że właśnie Nokia 6310 lat oczywiście nawet, a nawet Jamajki wiem, że coś takiego trzeba zachować jak zespół muzeum się do tego zabiera co zaczyna być zabytkiem, bo przecież teraz technologia idzie tak szybko do przodu przepraszam za banał, ale w tym konkretnym w tym kontekście jest istotny, że w zasadzie trzeba by co pół roku tworzyć nową kolekcję widzę, że pan kustosz wyrywa się do odpowiedzi na demencję tylko przepraszam bardzo w to wejdę w skład masy dyrektor zaprasza kustosz w kuratora mówi jasno tak groźna mina, która winna być w generalnie trzeba zauważyć to, że bardzo często w dzisiejszych czasach coś przechodzi w zapomnienie i nawet tego nie zauważamy i od tego trzeba wejść, jakby patrząc na choćby ulice polonezy w pewnym momencie zaczęły być ostatnimi szlakiem rupieciarni stojącym dziś porzuconymi w krzakach czy dzisiaj sąsiad jeździ cały czas na razie pan, że nasza wina porównywane jest natomiast natomiast my już robimy zrobiliśmy teraz wystawę świat polonezów jako kończyła na kontynuację historia cesarza trzeba wyłapać ten moment, kiedy coś już przestaje być tym rupiecie, a zaczyna być uznawane jako jako nasze świadectwo techniki i na ratusz oddaje głos kustosza nadzieję, że mogę powiedzieć robisz to w pewnym sensie na nosa pewne rzeczy można przewidzieć pewnych rzeczy przewidzieć, że nie da natomiast cały dowcip polega na tym, żeby nie przespać momentu, kiedy jeszcze można też uzyskać w naszym przypadku za jak najmniejsze pieniądze oczywiście nastawienie Nasienna technikę polską na to co było u nas projektowane co było u nas produkowane też na kierunku dwóje spojrzenie na technologii oraz liczby Beatę Kisiel ustalamy staramy się zbierać prawie wszystko co się tylko udana oczywiście bez przesady, dlatego że chętnie byśmy nie wytrzymały to muzeum, ale dobra rzecz np. opakowanie o produkcie z okresu międzywojennego czy i jeszcze 1 z jego dziewiętnastego, a czasami jest to jedyne świadectwo materialne świadectwo tego, że dana dana firma naprawdę istniała służy wątpliwości było nie było na taki miała adres winny miała adres natomiast okazuje się, że mamy opakowanie i x 1 dowód innego nie ma nic nie wiadomo co mu będzie ważna i Rzymu w sumie doświadczenie załogi doświadczenie załogi długi czas pracy w nóż do Rosji intuicja intuicja, ale oczywiście jak pan widzi panie Kazimierzu poprzez dziesięciolecie działania zbiera się po prostu kompetencje również i pracowników merytorycznych, które są unikalne i przez to można nabrać tego niezbędnego wyczucia co należy kolekcjonować AAA co stałoby się jedynie rupiecie zresztą, zwiedzając magazyny może trafić na na pewno rupiecie, których który, by tam nie powinno być i czeka dziś ich też pozbyć, ale no no właśnie w ten sposób się uczymy tak na podstawie tego co mamy potrafimy ocenić co może on powinno przyjąć i przechowywać no bo z eksponatami albo z naszymi zbiorami to nawet nie jest najtrudniejsza sprawa coś nam być, ale coś należy przechowywać konserwować zachowywać opisywać to są znacznie większe koszta niż koszty nabycia rodak później to przecież właśnie trzeba konserwować utrzymywać jak pan mówi natomiast, czyli tak w muzeum jest mnóstwo interesujących zbiorów z przeróżnych epok z bardzo różnych dziedzin i t d . ale jednocześnie, iż trochę o tym, mówiliśmy, że właśnie nie można dotknąć nie można go z tego poczucie jest na rower taki stary rower ma to olbrzymie koło blisko dwumetrowe na nich tak bardzo chciałam do niego wsiąść brak danych jest niemożliwe np. co konkretnie w tym muzeum, czyli w domu muzeum konkretne muzeum techniki, którego panowie jesteście przedstawicielami ugrupowania te grzechy, które się wypomina muzeum właśnie, że tak granice, że nie można obejść się eksperymenty, które powinny działać i Buzek wzbudzać działać wyobraźnia no nie działają, bo przycisk nie działać coś takiego, który z 1 strony nie spotka się, z czym się świetnymi interesującym fantastycznym z drugiej z takim przykrą sytuację, że nie wymierzy dniówka np. głośne działa tak czy jest cisza i hałasując jarzeniówki i rolnych co panią reżimu efekty multimedialne w naszym muzeum my jesteśmy wyjątkowi naprawdę jeśli chodzi o multimedia i śmiem twierdzić, że za nami chyba pójdą inni, wycofując się z najprzeróżniejszych właśnie takich szalonych pomysłów uważa, że myśli podchodzimy i raptem słyszymy warkot silnika i co robi widz, który idzie prawda bardzo spokojnie Arthura Penna podskakuje się po prostu kwantowych nie jest przyjemne nie ja lubię oczywiście przesadzam przesadzam natomiast poszliśmy pewną przesadę z wprowadzaniem multimediów do muzeum w Iraku giną też oryginału i musimy należy powiedzmy sobie szacunek ja tu jako kustosz, bo takie zadanie kustosza, żeby tego się wszystkiego pilnować i w momencie, gdy idzie na wystawę to bardzo dokładnie pilnować reżimu konserwatorskie np. za długo nie stało, bo nie powinno prawda tak jak będę bronił, żeby zachować jak najdłużej natomiast nic nie stoi na przeszkodzie mając bardzo duże środki, żeby wykonać kopie tego typu przedmiotów Maria Romer stoi na rowerze i można je oglądać dobrze inna zależność ma dawać wiary na taki rower wsiada się z Moore a kto jest dość wysoki i żeby w ogóle można było na to osiąść, a później będziemy wolni Strządała z tego nie wiem chyba powinien być ktoś, kto nie pomoże w NATO, a jeśli nie ma tu tak zmiażdżone liście piachu na Sejm pana jakaś taka więzienna, ale problemy ze 1 dniach powinno ode mnie zależy jak było siadało jak wizyt Antki i Echa przeszedł on także z tego roweru 32 lat spada oczywiście za rok Elbląg ograła lidera albo łapało się gałęzi drzewa będzie poze w o wzniecanie zauważyła u nas nie ma w nim przeciek, bo jeszcze były takie poprzeczki na planie, który ułatwia wsiadanie wysiadanie wprawny cyklista mógł sobie spokojnie się dzisiaj w Wilnie, korzystając ze sterty liści gałęzi natomiast, w czym te koła były takie wielkie w zasadzie po nich stosowano przekładni jeszcze w ten w i trzeba było go bezpośrednio w jak będziesz tym kołem, a bez większego może szybciej pewnie wojnę czy to się człowiek ma chody elek nic, ale niech pani zauważyła napędu jest koło skrętne wobec czego przy skręcie trzeba dobrze okrasić to koło, żeby 1 na finały na tym, żeby spróbować tam wyłącznie, jeżeli będziemy mieli wystarczającą ilość pieniędzy, ale zrobimy kopie natomiast na tym rowerze nie nie pójść, ale są takie elementy, które można, by przynajmniej tak mi się wydaje zrobić na już od razu czy wymieni żarówkę, żeby nie piszczała, bo sprawi, że chociażby jest jakikolwiek dźwięk w tym muzeum nie chodzi mi o to, żeby warczał silnik co chwila, żeby mi podskakiwała, ale jednak to trochę smutne, kiedy wchodzę do pomieszczenia, w którym akurat nie ma nikogo, bo powiedzmy 1 wycieczka weszła druga będzie za jakiś czas jest tam sama i obok mnie siedzi tylko smutna pani z herbatą skrzypi podłoga nie jest cisza ja się zastanowią czy w ogóle jestem dobrym miejscu czy też nie chce w tym muzeum mówi poważnie chociażby nie 9 dni w błąd górników, którzy tam coś wołają używają siły slangu cokolwiek no wie, jakie życie jasne, ale dyrektor spostrzeżenia są jak najbardziej zasadne jak nie mogę nie mogę tutaj jej sprzeciwiać się temu, że oczekiwania zwiedzających też zmieniają nas uwagi na otaczające otaczającą zmienność muzeów i innych placówek ta eksploatacja typu centrum nauki Kopernik czy też prowadzę wprowadziły nam wszystkim zupełnie inne poczucie i odbioru w pewnej instytucji innemu Muza niestety są przy równym vany do nich, niemniej jednak to nie jest tak jakby to chodzi o to, że naturalne Need to co pani, mówi że z portali trzeszczy żarówka itd jak są jakieś takie niedoskonałości oczywiście mamy tego świadomość to jak bycie jasno powiedzieć mamy tego świadomość natomiast z uwagi na generalnie trudno o sytuacji muzealnictwa w ogóle muzeum techniki trudną sytuację to już najbardziej w niestety brakuje pieniędzy na przebudowę wysta w stałych te wasze wystawy, o których pani mówi, w których są pewne niedociągnięcia to są wystawy stałe ne natomiast staramy się i skupiamy się na wystawach czasowych, tudzież wspomniane Machine Leonarda da Vinci, które w, jaki sposób odciągają naszą jakość czy 3 wysp o opinię muzeum do tej lepszej, ponieważ wystawę czasową jak jest troszkę prościej zrobić taniej łatwiej się dorobili i ziemską w stronę z uwagi na niemoc przy generalnych zmianach należy za zauważyć i zmusza to powiedzieć, że w cyklu wystaw muzeum pojawiają się takie wystawę Syberia Ada, czyli festiwal festiwal robotów bezzałogowe systemy latające mamy warsztaty z programowania robotów co jakiś czas niedawno, by w ogóle u nas mistrzostwa Polski w fazie programowania robotów pokazujemy, że muzeum też potrafi, jakby nie obchodzi te nowoczesne technologie i robić naprawdę świetne wystawy na nie muszę tutaj nie, a może musza, bo nie wszyscy się wam powiedzieć muzeom jako spadkobierca produktów, że tak powiem z FSO, czyli pojazdów raz w roku od już kilku lat robi cykl wystaw o historię FSO pierwsza była Serena potem bardzo przepraszam Warszawa potem Syrena dożywia teraz jest polonez musza ta powieść potem należy się chwalić nasi specjaliści merytoryczni, a tutaj głównie pan Jerzy Lemański tak przygotował opisy i generalnie plan się do tej wystawy rzek gratulowali mu nawet byli pracownicy FSO w ja uważam też wartość wystarczy, że poloneza każdy widział, a tym razem, żeby przestać o nim wszystko, gdy widzisz tamtych czasach pościł wszystkiego mieć komplet więzy, jakie radio jak sprzedawano poloneza kupowano w jakim filmie występował jak było z nazwą, żeby tego wszystkiego dowiedzieć ciała przy domu są przecież to wszystko tak jak mówię wystawy czasowe są dla nas jakby tym, w czym możemy się w jaki sposób bronić nie mając możliwości odświeżenia wysta w stałych, bo to wszystko wynika rozumiem z braku pieniędzy najzwyczajniej w świecie wynika z braku pieniędzy od kilku dobrych lat NDS mamy taki budżet tak powiem na przetrwanie taką kroplówkę na na trwanie natomiast niestety nie ma tutaj z żadnego budżetu na rozwój w bo trochę się wytłumaczyć słuchaczom o tym wszystkim my opowiadamy muzeum techniki po to, żeby zwrócić uwagę na to, że ta placówka jest ważna teczek mówił pan dyrektor jest wyjątkowa w skali kraju w sensie to jest jedyne takie miejsce, gdzie zbierane są inne no ma pozostać nie pozostało tylko eksponaty związane z techniką i to ze wszystkich dziedzin także są inne, które są bardziej sprecyzowane zawężone natomiast to jest jedyne, który jest cało całość obejmuje, a jednocześnie taka placówka co może trochę dziwić nie jest Państwowa właśnie jak ktoś jak to się dzieje tak pasów to nie jest Państwowa ciężko też powiedzieć jest prywatna to wynika z idealną sytuację na poważnie idealna sytuacja niestety nie jest ona idealna Otóż, kiedy powstawało muzeum techniki, a powstało, jakby na kongresie drugim takie kongresie techników polskich nie nie wtedy powstała wtedy zrodziła się myśl, aby reaktywować się przedwojenne muzeum techniki właśnie, kiedy traktowała reaktywowano muzeum techniki prowadzenia jego przekazano Naczelnej organizacji technicznej, która wtedy spełniała właściwie takie państwowe role i również tam zapewniono środki na funkcjonowanie tegoż muzeum państwowe środki potem przez różne zmiany ustrojowe tak się wydarzyło, że żona też środki gdzieś tam przepadły zostały obcięte jeszcze do 2011 roku my byliśmy wpisani w budżet ministerstwa nauki na cześć, bo Ministerstwo Finansów, zwłaszcza ostatnimi z ministerstwa nauki, a w 2012 roku sytuacja się zmieniła wypadliśmy z tego budżetu i teraz w tym, dlaczego zmiany zmiany ustawy i zmiany, jakby zasad w finansowania na nie jest w stanie odkryć, dlaczego nas takie zmiany, które dotknęły nas jak w ostatniej linii nie okazało się że, aby prowadzić muzeum aby, aby ono funkcjonowało musimy składać corocznie wnioski o to, żeby ono trwało kolejny rok no to jest to jest powiem nie do pomyślenia, dlatego że nie my nie mamy zabezpieczenia chociażby właśnie na część na pensje pracowników oczywiście mamy świadomość, że na jakiś różne wystawy czasowe na jakiś różne inne wydarzenia możemy składać wnioski odrębne elity się ratować ale, ale bez takiego kręgosłupa zapewnionych środków na nas na przeżycie nowe i funkcjonowanie sprawia, że nie można niestety jesteśmy również Dzierżyński niestety jesteśmy przez to również wykluczeni z wielu programów, do których warunkiem przystąpienia jest posiedzenie stałego źródła finansowania, a jest jest dużo takich środków, które inne instytucje mogą pozyskać znaczną ilość zamyka tak jest dobrze to jaka jest teraz sytuacja w takim razie sytuacja jest fatalna to poziom morza lekkie określenie, ale dlatego, że właśnie póki co mamy odmowę nieformalną sieć radny nie dostaliśmy tego pisma natomiast usłyszeliśmy to jak bez odpowiedzi ministerstwa nauki, że mamy odmowę dotacji na rok 2016 przyp lampa przypomnę, że jest już w czerwcu w dotacji na ten rok nie ma my od stycznia nie zapłaciliśmy czynszu za pałac kultury są za zaletą tej, w której jesteśmy w Pałacu kultury w dna przez co pojawiło się ogromne długi i pałac nie wytrzymało cierpliwość się skończyła i dał nam wypowiedzenie z datą wyprowadzki na 30 września, a zdaje się jeśli dobrze się do czytamy w tekstach na ten temat, że to było tak co roku od tego w 2012 roku rząd przez parę miesięcy muzeum nie płaciło pałac wiedział, że muzeum dostanie dofinansowanie i oddadzą pieniądze i czekał, a teraz dowiedział się, że nie może czekać, bo tych pieniędzy z ministerstwa nie będzie to dokładnie tak chcieli, czyli faktycznie w poprzednich latach sytuacja była podobna natomiast natomiast zazwyczaj długotrwała odpowiedź ministerstwa ta pozytywna negatywna adres zazwyczaj jakoś udawało trzymać środki na dwudziestym roku niestety już tak jak mówię mamy tą negatywną odpowiedź pałac nie ma już, jakby póki co na co czekać, więc dał nam wypowiedzenie, więc dla nas jest to po prostu sytuacja bez wyjścia w UE, ponieważ dno co my jako muzeum, które nie jest w stanie co może pokazać muzeum, które stanie się uczą się z rozgrywających w to co my w tym w tej sytuacji mamy zrobić wszyscy pytają na jakiś plan Belki Spence, a i tak, jaka kiedyś będzie wyprowadzka i t d . no ja sobie nie wyobrażam tego no Szanowni państwo, jeżeli mówimy o wyprowadzce chociażby to proszę to pytam, gdzie mielibyśmy się wyprowadzić za jakie pieniądze i w jakim czasie muzeum techniki, które 60 lat gromadził eksponaty ma magazyny ekspozycje stałe nie nie mamy właściwych środków na bieżącą działalność nowo w pensje pracowników są już opłacone, więc niestety może być jako dyrektor, bo nie mamy już, czego naszych oddziałach terenowych odłączany jest prąd, ponieważ mamy niezapłacone rachunki za prąd co zrobić w takiej sytuacji, gdzie mielibyśmy się przenieść jeszcze raz za jakie pieniądze i co dalej w dobrze, dlaczego w takim razie ministerstwo nauki w tym roku nie przyznało państwo dofinansowania, jaką odpowiedź uzyskać ministerstwo nauki i tutaj tłumaczy, że nie nie może utrzymywać się i łożyć na te wydatki bieżące Czyżby czynsz pensje i t d . może go finansować projekty takie celowe tak celował oczywiście wg celowo bądź doraźnie można mówić tak wiele zalet konkretną wystawę, ale tak tak natomiast, że zrobi z tą wystawianą dziś niestety im niektórym ludziom wydaje się, że to może nie byłoby konieczne do muzeum musi istnieć musi mieć powierzchnię uśmiech pracowników to wszystko są koszta w no dobrze, ale to są sprawy takie typ logiczny natomiast rozumiem, że funkcjonuje to wszystko w jakim systemie przepisów taki, który teraz jest także ministerstwo dofinansowuje różne projekty różne instytucje Night finansowo jej na zasadzie takiej właśnie celowej tak w Gazecie wyborczej ministerstwo odpisało, że finansowanie ze środków na naukę jest zadaniowe, a nie podmiotowe wobec czego Mn i ministerstwo nauki szkolnictwa wyższego nie może być jedynym podmiotem, na którym ciąży odpowiedzialny za funkcjonowanie muzeum co panowie na taki argument argument prawdopodobnie słusznie w pewnym pewnej sytuacji natomiast, odnosząc się do tego, że oni, że nie może być jedynym należy wiedzieć, że muzeum już w tamtym roku próbowało rozwiązać ten problem, a właściwie tylko muzeum tylko naczelna organizacja techniczna, która jest organizatorem muzeum, a i właściwie już byliśmy bardzo blisko podpisania umowy o współprowadzenie z Ministerstwem Gospodarki renta umowa była już dopięta poziome na ostatni guzik zabrakło ostatniego podpisu ministra w tamtym roku już ministerstwo nauki powiedział, że daje nam ostatni raz, żeby tylko przesłać do końca roku no niestety zabrakło podpisu ministra teraz resort bardzo dobre imię malarza a dlaczego zabił po prostu rząd zmienił w Azji i zniknęła ciągłość tego tak i teraz prowadzone są od początku rozmowy z ministerstwem rozwoju w ale na to znowu potrzebny jest czas chce ministerstwo rozwoju jak się zapatruje NATO jest zainteresowany przejęciem, jakby to jest jest sytuacja bardzo bardzo poważnie traktowane przez ministerstwo rozwoju dlatego chcemy pokazać, że jakby ze strony muzeum czy prezes Naczelnej organizacji technicznej wszystkie rzeczy zostały, jakby dopięte byliśmy tak ten termin jest naszej winy te rzeczy się nie wydarzyły po naszej stronie też wszystkie te rzeczy były dopięte uzgodniona umowa i t d. natomiast oczywiście muzeum nie ma wpływu na decyzję ministra, jeżeli jak zmienia się sytuacja im Misesa przestaje istnieć to trzeba zacząć zacząć od początku znałem ministerstwa przy tym przy tym jest to pewnego rodzaju biurokracja do pokonania trzeba było wszystko pisać odnowa negocjować umowa, która była parafowana w 2015 roku właśnie na współprowadzenie muzeum przez not i Ministerstwo Gospodarki była negocjowana przez naczelną organizację techniczną muzycy z ministerstwem przez ponad rok, że my w tej chwili jakby, kiedy jesteśmy wycofani do pkt 0 no to brakuje nam jakby nam brakuje nam ruchom generalnie budynku nową musimy musimy musimy mieć środki na przetrwanie tego czasu tych negocjacji podpisano umowę dodał, że pan dyrektor użył takiego określenia, że muzeum jest w zasadzie w sytuacji bez wyjścia pytanie brzmi dobrze, ale może mają przynajmniej panowie jakiś pomysły co mogłoby się wydarzyć, żeby jakoś muzeum przetrwało jednak tak, aby to tutaj może pomóc to znaczy pierwszym planem jest oczywiście złożenie odwołania tej decyzji ministerstwa nauki szkolnictwa wyższego mamy nadzieję, że z tym, że jednak argumenty może to odświeżymy te argumenty i może nowe w jaki sposób przekonają do zasadności, jakby dofinansowanie jeszcze w tym roku, abyśmy mogli w trybie pilnym przeprowadzić rozmowy z Ministerstwa Gospodarki jak te ustalenia i podpisanie umowy, ale wierzę, że po przepraszam, ale zdaje się, że pałac kultury powiedział, że jeśli się pojawi historie światełko w tunelu to oni, trzymając oczywiście Noll to tak jakby bardzo dziękujemy zarządowi pałac von usłyszeliśmy te słowa, że jakby decyzja może być cofnięta bardzo dziękujemy na to w jaki sposób też nas na nie pogrąża wiemy, że rzecz, że nie jest mamy tutaj przez jakiś ruch, że to nie jest tak, że na pewno musimy się wynieść my staniemy na głowie, żeby te środki znaleźć to znaczy po pierwsze, odwołanie będzie nam parować Misesa kultury może i jakieś rezerwy budżetowe posiadają aby, aby po prostu, abyśmy po prostu mogli przetrwać do da, chociaż do końca roku, ponieważ właściwie nie wychodzi na to, że na takie przejęcie muzeum przejęcia instytucji generalnie na to co się robi, a psy od pkt 0, czyli zazwyczaj od nowego roku od dziś jesteśmy realistami wiemy, że to ta nie będzie także w lipcu nas ministerstwo rozwoju przejmie, mimo że umowa byłaby ta może szybko negocjowana natomiast takie rzeczy robi się zazwyczaj takie dużych okresów rozliczeniowych mogę tak to liczyli prawdopodobnie nowego roku wiemy, że noc też robi wszystko aby, aby to umowę wynegocjować jak najszybciej zresztą wszystkie ministerstwa ministerstwo rozwoju ministerstwo kultury i władze Warszawy są obecne w rozmowach wspólnych, aby ktoś się udało cóż wszyscy są zainteresowani tym, żeby muzeum techniki istniała jednocześnie za chwilę może przestać istnieć no właśnie tu układ nie da się też tego nie bardzo rozumiem dokładnie tak, ale to było to znamy z historii wśród serdecznych przyjaciół mam nadzieję, że to, że następcy nie wiedzą musimy musimy po prostu przetrwać musimy przetrwać do nowego okresu rozliczeniowego do zakończenia tych wszystkich spra w formalnych niestety prawo jest taki, jaki jest imię i mrozu prywatne, bo do takiej kategorii nasze zalicza kategorii prawnej, bo powiedzmy ze mnie faktycznej, ale prawdę i nie zostawiamy są usługi, a czy, gdyby ministerstwo rozwoju przejęło muzeum techniki to by oznaczało formalne upaństwowienie jego oddech spokojny na kolejne 10 latach zapewnienie stabilności stawek zapewnienie rozwoju wymiany czyszczących żarowe, o których pani, o których pani wspomniała kilka dobrych pomysłów są nieraz bardzo chętnie w bardzo chętnie z każdym dobry pomysł skorzystamy natomiast tak jak mówię nam potrzebne jest stabilność i to, aby nie skupiać 90 % 75 % swojego czasu na próba przeżycia z dnia na dzień tylko po prostu na tworzenie nowych wysta w odświeżenia tych stałych i tego, aby zwiedzający poczuli się u nas na fantastycznie natomiast póki co nie jesteśmy w stanie tego z tego zapewnić taki sposób, jakbyśmy chcieli to potencjał jest naprawdę dobrze i muzeum tej skali, żeby się rozwijać musi się rozwijać, bo wszystko mogło się rozwija musi mieć, by podstawowe w finansowanie zapewnione i wtedy można pozyskiwać dodatkowe środki można modernizować wystawy stałe można inwestować zakup zakup eksponatów, które może są największe wartości ale, ale dla nas istotni potrzebne tutaj też jest takie pewne zapętlenia sytuacji, dlatego że otrzymując 1 dotację z ministerstwa nauki my i tak do tej dotacji musimy wyrobić wkład własny jest zazwyczaj konta 1 000  201300  000 zł to udaje nam zabrać piratowi z innych dochodów no i żeby pozyskać napisać wniosek oko o unijną dotację czy na wystawę czynna jakiś wyposażenie w tej dotacji też musimy wykazać wkład własny, czyli de facto musimy znowu więcej wyrobić więcej zarobić sami, żeby te wszystkie wnioski jakoś spiąć no nie jesteśmy takim perpetuum Mobile ziem jesteśmy w stanie zarabiać nie wiadomo, jakie pieniądze ledwo wyrabiamy na 1 dotację a gdzie te wkłady własne do kolejnych projektów i jakby to jedno kółko się zamyka jesteśmy naprawdę w bardzo trudnej sytuacji i proszą państwo też wsparcie społeczne widziałam, że ruszyła kampania Ratujmy muzeum techniki co można zrobić no bo apelujemy, aby wpisać się jako poparcie dla muzeum wierzymy, że społeczeństwo też w wykazie zainteresowanie i to, że nie będzie chciało stracić takiego muzeum było właściwie, bo właściwie jeśli ta sytuacja się nie rozwiąże to to muzeum przestanie istnieć nie wiem na tak jak mówią Ania nawet nie wyobrażam sobie takiej sytuacji, ale musieliby odbyć już w drugą stronę likwidacja muzeum techniki to są ogromne znam ośrodki państwowe, jakie chociażby spłacenie długów spłacenie zaległości płacowych odprawy i t d . i t d. na wieś trzeba zrobić z tymi eksponatami przeważnie ma zrobić z eksponatami gdzieś się przy nim zabezpieczyć przetransportować wyliczyliśmy na szybko, że się, że sama likwidacja placówki też pochłonęła około 5  000 000 zł i byłoby to też byłoby to ogromne ryzyko dla tej kolekcji, która jest właśnie niepowtarzalna likwidacja tego muzeum to na pewno by się łączyła, chcąc nie, chcąc jakiś rozproszeniem rzeczy, których ich nigdy więcej nie uda zebrać no myślę, że wielu z państwa może się zainteresować tą sprawą, bo proszę sobie wyobrazić właśnie to, o czym mówiliśmy jak ta technologia idzie szybko do przodu, a mieć takie miejsce, gdzie za 25 lat moglibyśmy pokazać naszym dzieciom realnie tutaj jak wyglądała ta sytuacja jak się korzystało ze sprzętów, kiedy my byliśmy młodzi to naprawdę może być innym bezcenne nie mówiąc o tych wszystkich zbiorach, które są dużo dużo starsze także, kto chce wesprzeć przynajmniej tak społecznie i moralny jeśli mogę tak powiedzieć to na Facebooku muzeum techniki znajdą państwo w odpowiedni link do tego apelu AJA mogę powiedzieć, że radio TOK FM będzie się przyglądało się tej sprawie to na pewno dane państwo znacie w nim ICO się udało chcę uzyskać dziękuję bardzo panowie pan Piotr Madej dyrektor muzeum techniki przemysłu dziękuję serdecznie dziękuję bardzo pan Kazimierz Bieliński zastępca dyrektora bardzo dziękuję dziękuję im pan Witold Tchórzewski kustosz przepraszam kustosz placówki bardzo dziękuję dziękuję bardzo za chwilę będą informacje Radia TOK FM w informacjach oczywiście m. in. krótka relacja z pierwszej połowy meczu Francja Albania 00, ale o tym jak wyglądała ta pierwsza połowa to usłyszą państwo więcej w serwisie do usłyszenia po 2002 . Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA