REKLAMA

Filozofia w Ogrodzie: Jakie wyzwania etyczne stawia przed nami rozwój medycyny i technologii? Dyskutują prof. Paweł Łuków i Tomasz Stawiszyński

TOK Powszechny
Data emisji:
2016-06-16 19:00
Audycja:
Czas trwania:
01h 43:02 min.
Udostępnij:

Co to jest bioetyka i jakie są jej najważniejsze założenia?O nowych (a może wcale nie takich nowych?) wyzwaniach etycznych, które stawia przed nami rozwój medycyny i technologii, rozmawiamy z prof. Pawłem Łukowem, bioetykiem z Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Rozwiń »

Spotkania FILOZOFIA W OGRODZIE odbywają się w Ogrodzie Powszechnym - co tydzień - w każdą środę w godz. 19.00 - 21.00. Ogród społecznościowy - miejska agora służy jako miejsce dialogu filozofów i historyków filozofii z mieszkańcami, z którymi tworzymy swoisty „Ogród pytań podstawowych”. Cykl spotkań poświęcony jest najbardziej fundamentalnym problemom filozoficznym i egzystencjalnym, które wciąż pozostają uniwersalnymi wymiarami doświadczenia człowieka i stanowią dla niego wyzwanie. Spotkania prowadzi Tomasz Stawiszyński. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwo bardzo miło państwa przywitać na kolejnym spotkaniu z cyklu filozofia w ogrodzie powszechnym już widzę takie znajome twarze, więc jest aż jakiś taki jak stała ekipa, która się tutaj pojawia co nie bardzo cieszy to się wtedy tworzy taka atmosfera seminaryjną, ale i właśnie o to chodzi o tych spotkaniach dzisiaj naszym gościem jest prof. Paweł Kuś filozof etyk z Instytutu filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, a także wykładowca Warszawskiego Uniwersytetu Rozwiń » medycznego, a porozmawiamy sobie o bioetyce i o różnych wyzwaniach, które ich przed nami stawia wyzwania etyczne moralne, które stawia przed nami rozwój nowych technologii ich i w jakim sensie jest kontynuacja spotkania sprzed tygodnia dr Aleksandra Przegalińska była aż o naszym gościem rozmawialiśmy o trans humanizmu i różnych wizjach tego w jaki sposób ten rozwój technologiczny będzie wyglądał i co ewentualnie zmienić w kulturze cywilizacji i przed jakimi także z wyzwaniami czy problemami na cel postawi jakieś jedno i dzisiaj właśnie może konkretnie o tych problemach, które już przed nami stoją będziemy rozmawiać z UE, ale ani przywitam się jeszcze ze słuchaczami Radia TOK FM dr spotkania są nagrywane i będą dostępne dziś na stronie www MEN krok po każdym kroku KUL, a także witam także tych, którzy nas słuchają teraz panie profesorze były pierwsze pytanie będzie pytaniem trudnymi skomplikowanymi złożonymi, ale cóż muszę je zabrać co to jest bioetyka u, ale akurat nie zaś takie trudne i ich myślałam, że będzie śmierdział, bo Czyż z rodzajem szlachetnym i USA, a nie tylko dla jest taka dziwna dyscyplina trochę kojarzona właściwie dorosła i wolnej od potrzeb o charakterze społecznym ich, ale ona jest rówieśniczką demokracji tak przy okazji ich znaczona powstała mapa początki można właściwie za znacznie więcej końcówka lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku w stanach Zjednoczonych już nasze społeczeństwo, które po pierwsze jest pluralistyczne tak temat samego początku bardzo zróżnicowane od drugiej wojnie światowej zwiększył się dostęp do opieki zdrowotnej czy też, ale zwiększyła się znacznie, ale również o uczestnictwo przeciętnego obywatela rozmaitych procesach decyzyjnych i chcąc nie, chcąc to przeszło również nagrody medycyny również też na gorących dyskusji dotyczącej obecny w stosunku czeka do przyrody, ale co takiego się stało w momencie, kiedy n p . w gabinecie lekarskim spotkała się 2 ludzi lekarz i pacjenci, którzy mieli zasadniczo często odmienne poglądy na niemal wszystko poczynając a, a od początku życia kończąc na, a na jego końcu o tym, momencie pojawiła się potrzeba, ale czegoś co byśmy mogli nazwać negocjowaniem nea NT sposobu kształtowania relacji między tymi volvo mogą zamarznąć i banalnej zasady takie tradycyjne rozumienie etyki lekarskiej, że lekarz wie co jest dobre dla pacjenta i na tym koniec, że pacjent powinien, które ma wykonywać polecenia lekarskie, że państwu podać taki przykład z naszego podwórka, ale nie tylko to było dosyć powszechne w większości krajów kultury zachodniej nazwijmy to np. kodeksy etyczne lekarskie z początku dwudziestego wieku 1 z polskich kodeksów, ale mówią jak nam rozdział Zinczuk oraz dodatkowo zatytułowany obowiązki pacjenta czy szkoda, że lekarz, bo napisane, że pacjent jest zobowiązany bezwzględne posłuszeństwo zaleceniom lekarskim, a on uciekł drugim było napisane, że pacjentowi wolno nie wolno uzyskiwać co innego lekarza bez zgody lekarza koordynującego UAM to pokazuje jak to wyglądało mniej więcej jeszcze do początku no i kolana od zmian w 2, a dziesięciolecia od drugiej wojny światowej i najtańsze w momencie za mało, bo 1 akcję do lekarza przychodzi pacjent chory, ale ma inny jest innego wyznania z innej kultury nic innego kręgu społecznego o naciskach i upowszechnienie ubezpieczeń zdrowotnych spowodowało, że przeciętny pacjent już nie go mniej więcej tej samej klasy z porównywalnym do SN z porównywalnym wykształceniu porównywalnej zamożność, a różnice zaczęły się zwiększać obecnego gol też i o winie w kwestii tego co będzie najlepsze dla konkretnego pacjenta zaczęło się to, że nie zasadniczo różnić niż my powstał problem w jaki sposób tego rodzaju różnice uzgadniać, jakby je przezwyciężać i 1 ze sposobów oczywiście jest wciąż uważany jest mało praktyczny, ponieważ zazwyczaj wkracza wtedy, kiedy już, że UE już do kłótni dochodzi, kiedy nie potrafimy się sami dogadać i UE i właściwie to jest 1 taki głodnych no to film, który doprowadził do powstania bioetyki właśnie jako pewnej formy jak on używał takiego trochę wyświechtane Gorzkowa mamy dyskursu dyskurs, o którym chodzi o ciążę z różnych stron prezentujemy rozmaite stanowiska i staramy się docierać to podzielane przekonania m. in. dlatego np. powstała instytucja świadomej zgody na świadczenie zdrowotne, a nasze wzmocniła dzięki tym nie zaczął i ona jest właściwie żadnego rodzaju formą tak mu się małą lokalnego takiego dyskursu o różnych poglądów i światopogląd chyże miast do tego oczywiście dołączyli ludzie zarówno ze świata akademickiego świata prawników teologów i t d . a więc w tym sensie bioetyka jest mieszanką ekspertyzy ludzi o bardzo bardzo rozmaitym przygotowaniu teoretycznym, ale również ludzi, którzy mocno jak potocznie nazywamy like, a ich gonić podać coś w rodzaju takiej definicji, ale Namibia agencji PR jak powiedział, że to jest pewnego rodzaju, iż nie jest zresztą zarówno akademicki jak i ogólnospołeczne i na temat głównych zasadniczych kluczowych problemów moralnych, które pojawiają się tam, gdzie ja mam do czynienia z 1 strony z kształtowaniem relacji między profesjonalistami co my tych dziedzin na części związanych z medycyną, ale i tam by ich klientami pacjentami i t d. a z drugiej strony chodzi o takiej cywilizacyjną odpowiedź na zmiany społeczne polityczne ekonomiczne technologiczne, które wymagają, która z 1 strony stawiają przed nami pytania, które się kiedyś nikomu nie śniło, a po drugie, a z punktu widzenia technologicznego UE nowe pytania, a z drugiej strony stawiają nas one w szatni pytania wciąż niezwykle realnym namacalnym, bo wtedy zaczynały zauważać ten dyskurs, który często jest filozoficzny teologiczny prawniczym socjologicznym tak, ale on do 38 przekłada na rzeczywiste decyzje losy poszczególnych ludzi, a więc myślę, że to tak z grubsza można wyjaśnić, ale ciągle była źle, a może jeszcze 1 rzecz, którą warto wskazać ale, choć dla etyka jest tak dla mnie koncesja na bezwyznaniowość to może jest jeszcze niesłychanie ważnym, ale w Rosji często z 8 siła znajduje się litera może takie sformułowania RO ach, jak etyka feministyczna bioetyk całkowita estetyczna i etyka katolicka etyka protestancka i t d . i o kosztach wszystkie etykietki nie land za fałszują to o co chodzi jak dziś bioetyka ma uzgadniać stanowiska o bardzo różnym pochodzeniu, a nie ma forsować jednak prostych stanowisk i Rosjan powiedział, że więcej razy mniej istotne jest bez przymiotnika wasi też dodanie przymiotnika od rzeczywistości mówi o o czymś co od dawna uprawiano mianowicie refleksję moralną nad pewnymi zagadnieniami w ramach określonych w Elblągu i postaramy się i światopoglądy zakład ze sobą i pokojowo konfrontować ich właśnie to jest pewnego rodzaju praktyka instytucjonalna jak pan zdefiniował to znaczy wytworzenia w obrębie różnych instytucji życia społecznego i Need no właśnie instytucji medycznych i instytucji pacjenta lekarza, ale nie wiem prawnika również i t d . i t d. pewnego pola umożliwiającego spotkanie tych podmiotów i uzgodnienia pewnych celów w intencji działań, które w takim też o bezpośrednim czy w bezpośredniej konfrontacji ze sobą pozostają pewnym konflikcie, a tu pole ma pozwolić na krążek z tego konfliktu na wejście jeśli jest to możliwe tak Tesco jak pan Jaś to jest pewna forma kształtowania kultury życia publicznego do pensji w odniesieniu do pewnych zagadnień znaczy staramy się kształtować reguły wymiany poglądów i to możemy robić zarówno na poziomie nazwijmy to regulacyjnymi coś takiego się na nogi po regulacyjną w Hesji, a może przy okazji czy takie są kolorowe i oznakowania różnych działów bioetyki muszą ograć czerwonej Domańska, która go niczym w kwestii medycynę i grać więcej Zielonej oraz do ćwiczeń, ale kwestii ochrony przyrody w stosunku człowieka zwierząt tak dalej i mówić również obietnic działań miała to nie jest tak ma charakter regulacyjny, czyli staramy się im tańsza i formułować ogólne zalecenia mają dotyczące pewnych sferach życia i rozmaitych dziedzinach np. w czasie realizuje za pomocą różnych instytucjonalnych rozwiązań nasz region kraju i koniecznie z takim jak narodowe komitety bioetycznych lub ich odpowiedniki jest na jakim w stanach Zjednoczonych jest prezydencka komisja spra w i Wielkiej Brytanii z naszych Francję w Polsce my nie mamy takiej zakonu z instytucji niż ta MO ni prawnie umocowany w jakiś silny sposób 1 przed czym dysponują też komitet bioetyki męczył prezydium Polskiej Akademii Nauk o urlop natomiast jest on ma taką funkcję tak, a na zimno taka grupa ludzi refleksji o Ion ca ni więcej funkcjonuje, chociaż jeśli państwo pamiętacie niedawno NOŻNA Real dyskusje na temat np. klauzuli lekarskiej klauzuli sumienia, a w zasadzie ta dyskusja została zburzona przez właśnie ten komitet bioetyki, a potem była podjęta dyskusja zarówno przez środowisko lekarskie, jaki sesji po głowie zaś od Episkopatu Polski ds. bioetycznych niż Finance powtórzyłem mogłem kolejność słów o nazwie Olejnik, ale na razie tajne utworzyła się tak dosyć ostra polemika między tymi stanowiskami na kwotę mieliśmy 0 Trybunał Konstytucyjny uchylił on, iż został zażegnany czy rozwiązany i siłę ognia został zażegnany, ponieważ już mnóstwo bardzo krytycznych opinii na temat tego orzeczenia, a to rzeczywiście są rozliczani z czasów w lidze czy wiedziałem o zażegnaniu chcę się ironiczna, a oni liczą na nią pani Elwira i PL powiedział, że zanim, zanim przejdziemy do tych różnych konkretnych sporów i konkretnych on chyba może zaleta, ale jakoś chyba trochę lepiej, ale nie jestem czy nie dobrze słychać teraz mam ale zanim przejdziemy do tych wszystkich konkretnych kwestii do konkretnych przykładów swoją konkretnych sporów jakiś ścieżek możliwych rozwiązań dla innych konfliktów pozornie nierozwiązywalnych to jeszcze chciał wrócić do tego co ślina pan powiedział w tej części definicyjnej to znaczy do zdefiniowania i bioetyki właśnie jako prawnego Karola spotkania rozmaitych instytucji życia społecznego on na, ale to pole ma to do siebie że, choć to z intencji niejako ma być właśnie miejsca, w którym rozmaite stanowiska się spotykają to także prężnie samo wytwarza jakiś nowej jakości nowe problemy z ne no nowe zagadnienia, których do tej pory, zanim topola powstało nie było i k to jest pytanie do pana o takie podstawowe zasadnicza problemy, które nam na którymi bioetyka się zajmuję w i które w, jakim sensie powstały z powodu tego, że to polo, którym mówiliśmy nie zostały zarysowane przez stworzono tam na Niejestem pewny czy dobrze rozumiem intencje pytania w UE, ale może powiem tak, że przede wszystkim wyróżniały takie 3 zasadnicze pola problemowa i pierwsza to będzie coś co nazywamy etyką kliniczną chcieli kwestie relacji między profesjonalistami medycznymi, a pacjentami ich drugie właściwie rano było pełno historycznego porządku raczej pierwsza etyka badań naukowych prowadzonych na człowieku o gigantyczne pole niezwykle złożona dziedzina zagadnień, a w pewnym sensie również generująca pewne problemy czy może nieść regenerujące, a co nazywająca te programy HR i trzecia dziedzina to będzie taka dziedzina, którą możemy nazwać właśnie do tej zielone Grecji będzie należała, czyli kwestię stosunku człowieka do przyrody innej niż człowiek i w każdej z tych dziedzin będą takie problemy, które jakoś ludzie od dyskutowaliśmy do pewnego stopnia od zawsze o nich natomiast one zostają prze definiowane z 1 strony przez postęp technologii przez ekspansję człowieka Svalbard właściwie niemal każdy aspekt życia biologicznego, ale z drugiej strony one są spowodowane one cel to programy są generowane przez kształt życia społecznego jak mówią o momencie inny nasz Orzeł bioetyka jest różnicą niemal nowoczesnej demokracji z prawami człowieka opartej na prawach człowieka wobec tego ona wobec tego ona z konieczności jest jak nastawiona na Okęciu umieszczono w pełnym kontekście normatywnym chciałoby się godzić na 3 rolnikom za okno zakłada n p . prawa człowieka jako taką bazę, do której się odwołujemy, próbując rozstrzygać pewne na pewne pewne pewne zagłada, czyli nie kwestionuje nie pyta o tę podstawę, a czy tylko w tym sensie, że eksploruje się o treściowo no n p . ostatnio zajmowałem się pojęciem godności używane na gruncie wielkiej wsi i oczywiście, żeby to zrobić w sposób w miarę uporządkowany trzeba zacząć od zrozumienia jak pojęcie godności co pojawiło w dyskursie praw człowieka, jaka jest relacja między pojęciem godności, o którym podstawowe dokumenty międzynarodowe mówią, że zgodność, że prawa człowieka wzrastają 3 wywodzą się z godności ludzkiej rozpoznania i uznania godności ludzkiej Indii najpier w trzeba zacząć rozwija, więc bardzo często problem z generowanych przez to, że używa się pewnych pojęć, ale dosyć często, ale powiedzmy to może trochę nadmiarowe niechlujnie się ich używać oznacza zbyt swobodnie to państwo bardzo łatwo możecie zobaczyć np. na EUR w przypadku ich przypadku pojęcie godności i dyskusji na temat końca ludzkiego życia i ich zwolennicy reguła pozwolenia zezwolenia i prawnej dopuszczalności przyśpieszania śmierci osób nieuleczalnie chorych i t d. cierpiących na możliwości zniesienia jedni drudzy ci coś co za regulacją tego rodzaju i przeci w powołują się na godność, a dana szkoła mamy w organie Dust ładniejsi akt, a ustawy o śmierci i godności, a Pattona dopuszcza, ale ich zakończenia ludzkiego życia wcześniej niż długonoga z ludzkiej interwencji się dokonało z drugiej strony ci, którzy są przeciwni mówią, że kończenia ludzkiego życia przy czym wcześniej naruszają ludzką godność, więc albo rozumiejąc to pojęcie różny sposób albo jest to pojęcie po prostu nieużyteczne zresztą nie pojawiło się w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku na początku tego wieku całkiem spora liczba prac naukowców takich osób i często bardzo prominentnych wolność całość tej dyscyplinie bioetyki, ale i, które kwestionowały SA, a samo to pojęcie np. ruch mafijny 1 z najbardziej wpływowych tyczek mówiła o nią na opublikował artykuł p t. dźwignia nie jest już nasz koncept ale, że to pojęcie nieużyteczne, mówiąc że i mamy inny standard np. szacunek dla osób z prawdą możność im oszukiwanie i t d . która bardzo dobrze operacji analizują różne rygory, jakie wiele osób sądzi nakłada na ludzkie postępowanie poszanowanie dla ludzkiej godności, a więc, ale i o pomyśle jest 1 z takich jak na przygotowanie filozoficzna pamiętajmy, że bijatykami są również ludzie z przygotowaniem innym, ale mają przygotowanie filozoficzna i jak co nie Bachleda inklinacje w tym kierunku i mam skłonność do tego, żeby zadawać pytania takie dosyć głębokie o pewne zasadnicze pojęcia, a o wydanie mi się, że jedno z fundamentalnych ról, jaką ma wiele tych do odegrania co jest coś co bym nazwał higieną, ale i umysł aha, czyli dbaniem o jak mówił John o in brytyjski filozof mówił słowa są naszymi narzędziami powinniśmy przygotować przynajmniej o to, żeby były czyste, a nie dlatego nazywam co się dzieje no ale myślenia chodziło o to, żeby w tym i w ten sposób generują problem, bo jeśli ktoś nam pomoże też nieużyteczne pojęcie to drugi koniec zaraz zaraz, a nie tak szybko czy damy radę bez tego pojęcia w takiej dziedzinie z takim problemem z taką kwestię wspomniał pan o tym, 1 ze sporów takich gorących sporów w Polsce, czyli o sporze o klauzulę sumienia tych sporów oczywiście nawet w ostatnim czasie było znacznie więcej no bo np. sól i projekt obywatelski projekt zaostrzenia na ustawę aborcyjną ani euro nie wiadomo do końca czy ten projekt będzie głosowany w sejmie czy nie będzie głosowany tam jakieś prace trwają i szybko się z tego wycofano właściwie w dno, niemniej jednak to jest tak to jest jest pewien katalog takich sporów, które rytualnie także w Polskiej przestrzeni publicznej powracają aborcja jest 1 z takich tematów eutanazja to jest drugi taki temat no i zastanawiam się nad to jest przykład po to, żeby pana zapytać czy inaczej o kwestie bardziej ogólne najpierw przynajmniej ich, ale stają się w jaki sposób w obrębie takiej instytucji bioetycznych, o których pan mówił takich właśnie Puls spotkania przedstawicieli różnych instytucji różnych światopoglądów odbywa się dyskusja na takie tematy i w jakim stopniu stanowiska i inne, które się tutaj rysują sporne stanowiska w ogóle są szkoły uzgadniane to znaczy w jakim stopniu można tutaj dojść do jakiegokolwiek porozumienia i co to porozumienie w praktyce oznaczało koniec jak obserwujemy debatę publiczną, jaką obserwujemy polityków, którzy ścigają się w różnych sporach na te tematy to można odnieść wrażenie, że na dobrą sprawę tutaj żadnego konsensusu być nie może co więcej, że właśnie nie można zastosować żadnej argumentacji, ponieważ chodzi o postawę tak głęboko zakorzeniona w światopoglądowych kwestiach tak mocno odciążona emocjonalnie również, że trudno sobie wyobrazić w jaki sposób przy bramce racjonalnej dyskusji można uzyskać jakikolwiek konsensus i poza konsensusem politycznym to znaczy takim, że ktoś odstąpi załóż Morek zapisu o danej ustawie, ale dla korzyści politycznych, a nie ze względu na to, że pozwolił się przekonać się innemu bio etyką w liczbie tylko wie o innej orientacji o zadał pan tak dużo rzeczy poruszył w 1 krótkim kilku zdaniach, że właściwie trudno wątpić, a czy zacznijmy od polityków można łatwiej zahaczyć Alan wiem, że to nie brzmi Dobrzanka, ale w takich sprawach politycy powinni być ostatnimi, którzy się odzywają, ale w paniach mają za to, że pierwszymi, ponieważ jak i diagnozuje wśród polityków w Polsce przynajmniej diagnozuje bardzo głębokiej i nieuświadomione głód wiedzy wśród AAA AAA już fakt, że są nieuświadomione powoduje, że oni się nie uczą i on ich nie rozpoznają swoich potrzeb szkoleniowych i mieliśmy tutaj genialny przykład ten w domyśle rząd powinien zostać utrwalony pokazany wszystkim ludziom, a na świecie, a zwłaszcza ludziom młodym w Polsce przy okazji dyskusji nad ustawą dotyczącą OFE, a fizjoterapeutów pamiętacie państwo klauzula sumienia i aktora i Zaczyk posłanka opowiadała na temat co mogłoby stanowić afront dla poczucia przyzwoitości, a fizjoterapeuty chodzi o małej Niemcy przez państwo znają sprawę klauzuli sumienia dla fizjoterapeutów tego, że fizjoterapeuta może odmówić np. masażu leczniczego osobie, która posiada jakiś implant z, czyniąc ją pochodzenia zwierzęcego pochodzenia zwierzęcego głośne i że w związku z tym byłoby to powód do tego, aby aby, aby odmówić ze względu na sprzeci w sumienia udzielenia świadczenia no ale myślę, że to państwo pokazuje co rozumiem przez głęboką i młotem wiedzą, które nie jest uświadomiony chaos i ten brak uświadomienia jest największym problemem wsi oraz jeśli chodzi o samą samą moc no, więc politykowi olch, a ja mówiłem podkreślałem i wiążące próbują zdefiniować dlatego podkreślałem to, że ona jest powiązana nas rówieśnicy oczy niemal rówieśnicy demokracji, bo to, o co chodzi znaczy ono jest chcący niechcący politycznie, a jest zanurzona w rolę w życiu politycznym w życiu publicznym może tak powiedzieć towar lepiej jest bardziej bardziej bardziej precyzyjnie, a mianowicie ona od samego dna od samego początku pochodziło właśnie dyskusje, które mają wymiar polityczny bądź taki, który dotyczy kształtowania życia publicznego i ona dużym stopniu jest częścią kształtowania, gdyż kulturę życia publicznego kultury np. argumentowania, bo wspomniał pan o tym, że tak zresztą to jest dosyć powszechna opinia, że politycy są całkowicie odporni na argumenty i t d. to pamiętajmy też trochę nasza wina to znaczy taki sobie wybieramy jeśli na nich narzekamy jeśli nasze naśmiewał się to to nie jest nasz to mam również akcję poczucia, że trochę się wyszliśmy jakiejś tam część to znaczy jeśli narzekamy, że nasi politycy są kiepscy to, dlatego że pozwala nam nie być kiepskim, ale zbiorowo każdy, ale również każdy sam jakoś na ich torze są odporni na argumenty SN, a racjonalnością jest także do niej niemożna przymusić Boga myślę po wsi, bo go, bo przeciwieństwem, bo po co jest Żak powinien on już w najbliższą, a na najbliższą siostrą, a nie rozumu Szamocin Ilony natomiast i to szczegóły mamy do czynienia z większości w Polskim życiu politycznym to w istocie jest przemoc, tyle że formalna najczęściej, ale jest to forma przemocy, a więc w tym sensie są, ale wielu wielu polityków po prostu odmawia udziału w praktyce rozumowanie i nie wiem jak można kogoś przymusić do praktyki rozumowanie argumentem nie bardzo, bo odmawia przyjmowania argumentów przemocą nie, bo wtedy ja nie będę argumentom, a więc są pewne ograniczenia jesteśmy tylko ludźmi ten dyskurs strasznie jest także nie są lekarstwem na nas na wszystko, a można jednak prowadzić owocne dyskusje nawet najbardziej, a kontrowersyjnej trudne tematy, jeżeli się zakłada to co otrzymują pewnego rodzaju taką podstawą tak o bramę normatywną, którą może z naszej cywilizacji czy w naszej kulturze dziś nazywamy od kilkudziesięciu lat nazwami np. prawami człowieka i to one będą nam wyznaczały co nam wolno nie tylko jeśli chodzi o rozmaite interwencje medyczne badawczej tak ale, ale również to co nam wolno w samym prowadzeniu dyskusji o innych nie wolno nam poniżać innych nie wolno zakładać złych intencji nie wolno im przypisywać złych intencji, że jeśli np. się sprzeciwiają czemuś to, dlatego że mają w tym interes osobisty, a nie, dlatego że uważam, że to jest po prostu złe i jeszcze 1 rzeźba pan mówił światopoglądowa i że one stan może w nich są jakoś poglądy czy opinię na temat rozmaitych kwestii o charakterze etycznym głęboko zakorzenione oddział uważam to za bardzo rozpowszechnione imię i szkodliwy przesąd, który również podzielany przez bardzo wielu filozofów bio etyką chrzest istnieje takie przekonanie, że nasze światopoglądy i w jaki sposób dyktują nam to, jakie mamy poglądy na poszczególne zjawiska powietrzne przerywanie ciąży antykoncepcja i t d. owych Otóż, gdybyśmy po, jeżeli popatrzymy na fakty fakty dostarczają nam danych o zupełnie inną stronę to znaczy na mówią, że związek między światem poglądami, a rzeczywistymi zapatrywaniami na poszczególne kwestie jest mówiąc delikatnie luźny, żeby państwu podać parę przykładów zacznijmy od polskiego przykład w Polsce większość Polaków deklaruje, że przynależy do kościoła katolickiego i że w związku z tym nauczanie moralne kościoła jest im bliskie, ale jeżeli się patrzymy na to jaki jest ich stosunek w praktyce w jej życiową decyzją, bo np. środków antykoncepcyjnych to widzimy, że to nauczanie jest kompletnie ignorowane w praktyce jeśli spojrzymy na stosunek powiedzmy do eutanazji, a x lub przerywania ciąży w Europie i wydawałoby się, że kraje, które są tradycyjnie związane z ich wyznaniem będą bardziej żal, a będzie przeważał pogląd, która nam się kojarzą z tym z tym wyznaniem Otóż tak nie jest jak się patrzy na rozmaite porównania to wygląda na to, że UE ludzie są bardziej skłoni do liberalnych poglądów tam, gdzie porządki demokratyczne są lepiej utrwalone, a nie tam, gdzie przeważa takie czy innych wyznań, a więc nie mają już ją silnego związku, ale to dobrze to znaczy, że przeciętny obywatel ma ochotę być samodzielny w swoich decyzjach, a nie ślepo iść za 5 za tamtym nauczycielem, a nie jest tak, że to jest właściwie uwaga psychologiczna to znaczy mówiąc co się psychologii o tym, że ludzie są w stanie uzgadniać ze względu na rozmaite jakieś ukryte cele wygodę i t d. różne stanowiska czy poglądy, które właśnie są nie uzgadniana to z 1 strony, a z drugiej strony może po prostu jest także tych, ale też światopoglądy są nie dość ugruntowane, że InPost do końca nie wiedzą w gruncie rzeczy, jakie są implikacje pewnych posta w, które przyjmują nie znają do końca z dnia założenie n p . z religii, z którą się identyfikują z takim prostym odruchu i z tego to wynika ani z tego, że światopoglądy nie są głębokimi postawami, z których płyną bardzo poważne konsekwencje dla rozmaitych przekonań no bo jak weźmiemy np. takiego już się przedstawiciela no rodzin no światopoglądu katolickiego uczestnika polskiej debaty publicznej niewątpliwie bardzo aktywnego jak Tomasz Terlikowski, których katechizm kościoła katolickiego z nowości na pamięć no co ją wówczas okaże się, że właśnie być może ma to jest reprezentant kościoła katolickiego autentyczny ani ktoś, kto do końca nie wie z na ile jest prawdy wiary, jakie są przykazania ich a, że to w takim razie będziemy dzielić włos na czworo ich o to chodzi po pierwsze, kwestia definicji światopogląd i rzeczywiście możemy go rozumieć tak jak pan zaproponował w sensie psychologicznym, czyli to jest to co już co ludzie rzeczywiście wierzą w 2 i w tym sensie naturalnie nasze opinie w parkach wodnych szczegółowych kwestiach muszą być konsekwencje światopoglądu z tego prostego powodu, że tak go zdefiniowaliśmy zdefiniowaliśmy światopogląd jako zesta w tych różnych opinii w tym tę notę, iż tak szczegółowej sprawie HR Williamowi i to jest oczywiście do przyjęcia sposób rozumienia światopoglądu ja miałem namyśli inne rozum, ale inny sens inne światopoglądy pojęcia światopoglądzie miał namyśli pewno doktrynalną bazę prawną doktryna pewien zestaw poglądów, które jest przez upoważnioną ciało organizacji podmiot grupę jest on reprezentowany sformułowane i artykułowane upowszechniane, ale i wtedy, a i o taką rozbieżność wychodziło, że ta rozbieżność rzeczywiście występuje o PIT oczywiście na to można opóźnić, a to oni tylko tak się nazywają, ale prawdziwi to oni nie są i tu będzie etykietka, a co to jest Otóż ja muszę wiedzieć, jakie słyszał o tym, że ktoś mi, mówi że ja nie jestem prawdziwym ten powiedzmy, że ja się uważam za Kanty jestem ja mówię, że jest tam kanadyjską wyznawcą filozofii Kanta, a ktoś mi, mówi że tak naprawdę to ja nie jestem już raz poczuje zirytowany staną łóżek kant stołu szkoda np. ja mogę mu o nim można powiedzieć oczywiście pod warunkiem, że uzyska odpowiednie papiery od samego Kanta Locke, a jego spadkobierców, którzy dali upoważnienie pełnomocnika ministra są, ale on nawet gdyby te wszystkie papiery miał on może najlepszym razie dość, że są złym country jest, ale nie ma prawa nie powiedzieć, że jest nie jestem country z Cieszyna jestem katolikiem i Grzesia i nie ma nikt sprawą, bo dziś ja nie jestem prawdziwym katolikiem ja jestem katolikiem tylko mogę być złym katolikiem i szans może mi powiedzieć ma prawo iść jestem członkiem kościoła mam prawo i młodzież jest też jesteś katolikiem tak, ale to co robić pokazy jest dziś UMK, ale i to jest jak najbardziej uprawniona opinii natomiast gdyby miał powiedzieć, iż rząd nie jesteś katolikiem, dlatego że Grzesiu Assange przyznaje do katolicyzmu to coś jest zasadniczo nie, ale przepraszam panie profesorze trend, bo z drugiej strony mogły tam powiedzieć jestem katolikiem ani ja bym pana Maćka zaczął pytać co pan wierzy, a pamiętać, że wierzy w bogów greckich jak pan powiedział wtedy to pan nie jest katolikiem i utrzymał w kantorze nie mógł on tak powiedzieć o mnie trochę pan złapał co prawda, a nadal bym twierdził, że rano, a że mimo wszystko, ale będę wymagał korekty być może reedukacji szare, ale nikt nie ma prawa ani mówić i dobrze to spróbujmy w ten sposób są ludzie, którzy uważają się za Polaków oni mają komplet wiedzy na temat historii Polski np. sądzono, że powstanie warszawskie było w osiemdziesiątym dziewiątym roku czy mamy prawo i powiedzieć jeśli uznamy, że o porządny Polak, kto zna historię Polski jako tako nie wiem czy to jest dobry element definiujący załóżmy na poczet eksperymentu, że to jest to ja mam prawo mówić, że nie jest Polak nie mogę powiedzieć, że jest złym Polakiem nie robisz, ale jeśli się przyznaje, że do nas po moim zadaniem jest powiedzieć co powinien zmienić, żeby spełnić standardy, a nie po ani wyrzucić go w mojej wspólnoty narodowej religijnej czy jakikolwiek inny ktoś, mówi że nie jestem prawdziwą anten czy prawdziwym tamtych ulg to tym samym nie wyrzuca spoza swojej wspólnoty, do której należy dlatego ja twierdzę to jest taka wolta rys tycz na rozumienie przynależności do grupy narodowościowej czy jak i to, iż nikt Karski uważał się za Polaka i właśnie dlatego Alfred tarski wielki Polski filozof logik matematyk żydowskiego pochodzenia zawsze przywiązanie swoje okazy są dla Polski nazwisko zmienił tak, abym ale, aby ono się kojarzyło z polską i zawsze kultywowano polską historię czuł się zawsze Polak jest nawet z tymi nawet adoptował rzeczy, które czasem uważano, że są najgorszą częścią naszych stereotypu Polaka o tak, bo dla nas, bo i zimową odzież nie jest też nie jesteś jeśli masz tu namyśli myli się pewnych sprawach co do tego co to znaczy być Polakiem załóżmy, że dysponujemy takimi kryteriami to trzeba go skorygować pochylić się nad nią z troską myślę, a taką osobą ani go wyrzucić, a tutaj pan mówi o takich powiedziałbym dość płynnych tożsamość jak Polak n p . czy katolik jest taką płynną tożsamością to się przez chwilę zastanowiła tak mamy do czynienia z dnia z religią, która jest określana definiowana kod IKO wanna przez pewną instytucją, a instytucja dysponuje książką, na której opiera się na doktryna, która oczyszcza nie jest wyłącznie o nas owej książki zaczerpnięta tylko wedle regulacji powołanych przez tą instytucja z dna z jej obręb włączają się także refleksje tych osób, które są przez instytucje autoryzowane jest to druga książka, czyli katechizm właśnie, z której właśnie wszystkie te zasady co katolik wierzy i co katolika czyni katolikiem są spisane i teraz stąd to pytanie o tych bogów greckich no bo z drugiej strony można sobie wyobrazić, że właśnie chcę niejako prewencyjnie, broniąc się przed rozmaitymi osobami, które będą chciały ten depozyt wiary i co jest ten zdrowy rdzenni, żeby nie rodzi zdrowe jądro katolicyzmu rozmontować kościół wytwarza właśnie tego rodzaju autoryzację i mówi ten jest katolikiem go przyjmuje takie to takie poglądy a kto ich nie przejmuje ten nie jest nie ma prawa wypowiadać się w naszym imieniu to nawet jakoś rozumiem no i Janusz ja jaja to uważam, że impertynencji takie patrzenie na to, że nic się wydaje, że to dokumenty nie są wydawane po to, żeby ludzie wiedzieli kim są tylko o to, żeby wiedzieli co mają robić zakładając, że sąd ten czyn z ofiar wciąż twierdzą, że są chaszcze, a on to mało czasu dokument o charakterze normatywnym, ale nam mówią, jakie poglądy, jakie przekonania ginie, jeżeli członek naszej wspólnoty, jeżeli ktoś nie mówię nie jest też prawdziwe czy nie jesteś 1 z nas do rzeczywistości jest to abdykacja z podstawowej roli, jaką jest wychowanie nie jeśli ja idę do mojej wspólnoty religijnej czy jakiś inny i postępuje niezgodnie z jej nauczaniem to ktoś do mnie mówi zakładając, że duszpasterz jestem, który ma mnie korygować pomagać wspomagać w tym, aby żył zgodnie z nauczaniem religii jeśli on, mówi że ja nie jestem prawdziwym to on mówi fora z naszych szkół klasy to jest abdykacja jest coś tak jak uporczywe trwanie w błędzie oczywiście, ale nauczyciel jest od tego, aby tego, kto chce się uczyć, bo jak ktoś mówi jestem katolikiem to znaczy, że chce się uczyć, choć może być toporny może być trudne może być ten może być leniwy może być złośliwe może różne rzeczy, ale dopóki jest w naszej klasie to należy mu się przyzwoite traktowani jako kogoś z naszej klasy i trzeba go łączyć, a pamiętacie państwo, kiedy go takie zwyczaje w szkołach jak ktoś był niegrzeczny to go wyrzucano z klas to niekoniecznie była kara mówiąc szczerze dla niej któryś z nas w każdym razie dla mnie czasem czasem ze szkołą nie ma, skąd wyrzucono zaś go nie aż tak się nie zdarzyło albo się broniłem, ale SLA ale, ale na nie grzeszyły masz tak chyba w tej szkole, ale pan czujecie państwo, w czym rzecz właściwie nie wiadomo czy tony, przyjmując tę karę nie każemy tego nauczyciele mogą brać za państwo się powiemy, a nie zostanę, a nie wyjdę chętni to tak dopiero jest to obciach, więc nie wychodząc od rzeczywistości ujawniamy bezsilność tego, kto próbował nas w ten sposób wykluczyć wykluczanie jest często objawy bezsilności przekonaniem tym, że moje argumenty są zasłabł i moje argumenty nie docierają, że na pewno z nim nie wygra na argumenty, więc na co dzień gram na pyskówkę na wyrzucenie z klasyczną, ale i co się dzieje często w życiu publicznym obrażanie kogoś postulowanie przypisywanie mógł jak najgorszych motywacji jest sposobem wykluczania ludzi wykluczanie jest świadek jest dawanie świadectwa własnej, a nie bez siły i niekoniecznie uświadomione to inna sprawa, ale własnej bezsilności i 3 argumentacji no to jest bardzo przekonująco co pan mówi i trochę powiedziałbym ogólna, bo to jest pewna ogólna zasada ta, którą pan w tej chwili, ale biografia otwiera właśnie na in klub żywności na włączaniu nie mówimy, że ktoś nie ma racji i dlatego nie będziemy z nim gadać, ale mówimy przedstaw swoje racje bądź otwarty na argumenty my też jesteśmy my spróbujemy nie muszą się zawsze dogadać no właśnie wracam do tego poprzedniego pytania o to jak właściwie w sensie takim czysto praktycznym wygląda nieźle wygląda prowadzenie sporu bio etycznego wewnątrz jak niższe instytucji, która jest do tego powołana i która stoi przed koniecznością wypracowania jakiegoś jednolitego stanowiska, bo rozumiem, że jeśli chce np. uczestniczy pan w rozmaitych gronach komitetach komisjach bioetycznych Hübner to on zadaniem takich komisji jest wypracowanie jakiegoś stanowiska, które będzie w miarę jednolita i czy komisja przedstawia jakiś pogląd na daną sprawę z no i oto in ma pan naprzeciwko siebie kogoś n p . w Next to o 15 lat i w jakim się przynajmniej stopniowo na twierdzeniu arbitralnym to znaczy na twierdzę pytanie czy wszyscy nie opieramy się jakoś na arbitralne stwierdzenia to jest inna sprawa, ale na twierdzeniu arbitralnym, które opowiadam od momentu poczęcia mam ich nie chce być ten organizm, który zaczyna istnieć jest nienaruszalny i nie wolno już żaden sposób naruszyć przerwać pewnego procesu rozwojowego, który został zapoczątkowany połączeniem się komórki jajowej plemnika Hej, dlaczego, dlatego że tak uważa Bóg, skąd wiadomo, że Bóg tak uważam to powiedział to w poprzez osoby, które w sposób autoryzowany wygłaszają jego opinię, skąd wiadomo, że wygłaszają jego opinia, a instytucja tak, że KE, skąd wiadomo, że orzeka w nosie opiera na książce, skąd wiadomo, że książka jest nieprawomocna, ponieważ autoryzuje ją instytucja, a skąd instytucja ma autoryzację z tej książki i koło się zamyka, a ja może film o bank rzeczywiście jak się ich to zależy od poziomu dyskusji o wolnym państwie nikt by go z moich pierwszych, ale im komisji czy takich zespołów ich nie byłem zaproszony do zespołu, który miał wypracować stanowisko, iż dla ministra zdrowia w sprawie komercyjnych banków komórek macierzystych z krwi pępowinowej to był zespół, który się składał myślę z 1012 osób, ale były osoby o bardzo rozbieżnych kompetencjach zawodowych przygotowanie profesjonalnej po bardzo rozbieżne przekonania o charakterze moralnym, ale tam duchowni świeccy ateiści do niedawna Otóż miasto Gdynia po raz pierwszy okazję doświadczyć czegoś, o czym wcześniej czytałem książka amerykański to Doda zawsze dodaje autorytet w budżecie państwa Amerykanie naukowcy udowodnili to, ale jak amerykańscy naukowcy udowodnili Echa to wszyscy to będą wieźli ich jak chłopcy, ale oni przemawiają do znacznie mniejszej niż było ich poznać to hasło, a więc książka rzeczywiście było napisane to, czego doświadczyłem, że wtedy, kiedy rozmawiamy na konkretne problemy, kiedy spieramy się konkretna, że tak się to bardzo szybko czy względnie szybko nie zawsze, ale najczęściej dochodzi się do podzielanego stanowisk największe wojny są na poziomie ideologii na poziomie najbardziej ogólnym tam, gdzie chodzi o najbardziej ulotne sprawy, a tam, gdzie chodzi o bardzo konkretne rzeczy to ludzie, którzy w znakomitej większości mają kontakt z rozumem ludzie dochodzą względnie szybko do konsensusu myśmy wtedy w tym zespole spotkali się tylko raz ustalenie stanowiska, jakie było zalecane zajęło nam nie więcej niż kwadrans 20 minut, a potem prawie godzinę pracowaliśmy nad sformułowaniem tego stanowisko w sposób niebudzący wątpliwości nie do mnie zaognia mając nie rażące i różnych interesów nie naruszając interesów w sposób nieuprawniony innych bardziej trudniejsze było wypracowanie sformułowania tego stanowiska już dojścia do porozumienia, jakie ono było powinno być jak i myślę, że podobnie jest z bardzo wieloma stanowiskami zobaczcie państwo przykład z nieodżałowanego księdza Kaczkowskiego ja z nim brały udział w debacie na temat na temat z eutanazji, bo też z nami również zdobyło z okazji obchodów dnia Jana Pawła II to była dyskusja prowadzona przez redaktor naczelną miesięcznika znak CE i myśmy mieli dyskutować na ten temat ja zostałem poproszony o przedstawienie stanowiska, a no właśnie jakoś nie przyporządkowano, że jestem entuzjastą tego tak legalizacji czy prawnej ne go dopuszczalność eutanazji nadal większość z nich co miesiąc stanie się myśl mam tu poglądy bardziej skomplikowana, niżby chciał się, a więc poproszono mnie o przedstawienie różnych stanowisk i co było czekały, że w zasadzie siedzę i Oczkowski się wypowiadał to mówił jak każdy z nas tu państwo siedzicie mówią takim samym językiem i mówi już taką samą wrażliwością jak większość z nas mówiła natomiast kiedy wypowiada się ktoś, kto mówi na poziomie bardzo ogólnym co się nam wydaje, że jest przepaść między jego stanowiskiem o tym kto chciałby mieć inne stanowisko, dlaczego dlatego, że kiedy mówimy na poziomie ogólnym to bardzo często mamy do czynienia z ideami tak wielkimi żony zasłaniają ludzi a kiedy mówimy o konkretnych przez niego przed zagadnieniach to widzimy ludzi widzimy ludzi niż konkretności przypominamy sobie różne rzeczy z własnego doświadczenia, a Kaczkowski był właśnie takim szokiem, który miał doświadczenie dla nas wszystkich po 10 × i on dokładnie wiedział, o czym mówi dlatego miał tyle zdrowego rozsądku, choć niekoniecznie zawsze wypowiadał się uczeni, ale wypowiadał się może najczęściej prawie zawsze i właśnie na tym to polega, że kiedy mówimy bioetyka jest właśnie próbą takiego ściągnięcia tego dyskursu ogólnego do konkretów apotem próbujemy to zamienić na regulacji nie chcemy zrobić wymyślać sobie świat to po bretońsku wg pewnego projektu, a potem spróbować dokręcić do tego świata tylko próbują nam zrozumieć ludzi i zrozumieć świat, jaki jest, a potem zobaczyć jak go uporządkować rząd był nieco lepszy niż jest to zupełnie inny inny sposób myślenia o takie zapędy dla niej się trochę tak jest i realne wierzą w to, że dochodziło do dzięki temu tak jak i zbiorowej mądrości, że uczymy się na błędach i próbujemy coś uporządkować okazuje się, że to nie do końca wychodzi staram się tu poprawić mówiąc inaczej cały czas zakładamy, że jesteśmy podatni na błąd doktrynę nie jest podatny na błąd, a w każdym razie w to mocno wierzę w 2 i nie jest rośnie za to nie błąd takiego, że to jest to jest sytuacja ta, którą pan opisał sytuacje trudne pewnego spotkania debaty rozmowy rzeczywiście osób, które nie tą problematyką się zajmują w przypadku księdza Kaczkowskiego błyszczy człowiek, który po prostu prowadzi hospicjum sam był ciężko chory jak stykał się z tym doświadczeniem, zwłaszcza przez cały czas na, tyle że z UE ta przestrzeń, w której się rozgrywa realny spór o legalność eutanazji w Polsce jeśli w ogóle jakiś rozgrywano, bo właśnie taka propozycja polityczna nie stanęła po osiemdziesiątym dziewiątym roku nikt nie sformułował takiego postulatu, żeby w ogóle to ruszyć, chociaż dyskusje się odbywają z no ona się nie odbywa pomiędzy takimi ludźmi jak pan i on tylko się od 2 pomiędzy reprezentantami różnych ideologii właśnie przy różnych także grup politycznych, bo to w ogóle są wszystko kwestia polityczna to znaczy to nie jest także jest dziś jakaś etyka czysta etyka, a gdzież jest polityka tylko to co mu w rzeczywistości, która się na przenikają są nie oddzielane właściwie od siebie i oto 1 z podmiotów w tym sporze jest kościół katolicki chrzest w ogóle w tej dyskusji od kościoła nie nie odejdziemy no bo to jest sól po pierwsze, istotny gracz na na scenie publicznej po drugie, taka instytucja, która ma bardzo wyraziste poglądy właśnie w kwestiach bioetycznych aż, na który bardzo wyraźnie powiada, że właściwie coś takiego jak śmierć dobrowolna no nie mieści się po pierwsze w tym modelu, który się, na który kościół wyznają podgrzanie się nigdy NATO nie będą w stanie zgodzić chcę iść no i teraz pytanie jest takie czy ma pan takie wrażenie że, gdyby pan pisał o ustawę razem z księdzem Kaczkowski była taka sytuacja, że resort pachołków ksiądz Jan Kaczkowski piszą ustawę to udałoby się wam napisać taką ustawę, która by w satysfakcją nowa mała zarówno tych nie wiem arcybiskup Dziwisz albo kardynała Nycza i załóż im prof. Hołówka no, więc czy nie ja powiem więcej ja znam nawet takich księży i filozofów teologów Hans, którzy w kwestii przerywania ciąży mi się ze mną zgodziła, więc mam co oferuje nie można nazwiska wymienić raczej Baniak oraz na dzień zostałem upoważniony, by wyobrazić, więc ich mama również chyba mogę powiedzieć, że wręcz bliską koleżankę, która jest osobą duchowną, iż kolej kiedyś doszliśmy do takiego to konstatacji, że my się różnimy tylko fundamentalnie, a ich rękach, ale nas kwestiach szczegółowych prawie się nie różnimy u ich fundamenty nastrój co pokazuje, że rozsądni ludzie pochlebia mi sobie mogą wychodząc z bardzo rozbieżnej założenie o charakterze fundamentalnym docierać do przekonań podzielanych kwestii bardziej szczegółowy ich, więc podejrzewam nasz problem polega na tym, że tego typu ważkie zagadnienia są w publicznej debacie o nas w Polsce w sposób szczególnie wyraźny i są instrumentami są one dla bieżących celów politycznych ja mam takie oparte na o nich naukowe to prawda, ale oparte na moim wrażeniu głębokie przeświadczenie, że bardzo często politycy, którzy mówią na temat eutanazji szorowania ciąża antykoncepcji leczenia niepłodności i t d . że oni bardzo często nie mają szczególnie wypracowanego własnego poglądu oni wiedzą co przez co mają problem przekonania co będzie w bieżącej walce politycznej najbardziej korzystny i ekscytacji wręcz chorobliwa ekscytacja ekscytacja i słupkami popularności i t d. przy ich państwo to obserwuje się to wygląda jak uzależnienie od pornografii niż podobnie chyba to jest podobnych, bo mechanizm ci ludzie właściwie nie ma nic w głowie tylko to jedno, a spółki to znaczy, że oni są gotowi są to swoje poglądy kształtować może dlatego przegrywają wybory w sposób spektakularny, ponieważ nie są w stanie zaproponować poglądu, a jedynie się ekscytują słupkami, gdyby byli w stanie za wysokie góry zaproponować pogląd niekoniecznie dla wszystkich, ale wystarczająco wielu Hugh powrót przynajmniej nabrali już konturu politycznego moralnego i w każdym innym znajdzie może właśnie dlatego 1 partia wygrywa, bo mówi mamy coś konkretnego do przedstawienia i są tacy, których dla, których jest to bardzo dobrą ofertą należy, więc wracając do władz oraz Dudu do kwestii tego tego sporu Otóż w niektórych krajach i podam państwu przykład runął wyśrubowany i Wielkiej Brytanii dyskusje tego rodzaju mają charakter merytoryczny i mają rzadko się zdarza, żeby były tak na używane te tematy do bieżącej walki politycznej, dlatego że mają odwagę ci politycy powiedzieć coś co będzie niepopularne, ale wciąż głęboko wierzą dlatego myślę, że powinniśmy również doceniać tych, z których poglądami się niegodnie mnie nie zgadzam ale, którzy mają te poglądy natomiast jest czymś obrzydliwym, kiedy ktoś nie ma poglądów i wciąż się dostosowuje do bieżących potrzeb ich więc, gdybyśmy nie ja myślę, że po prostu jest tak, że w pewnym sensie dokonuje tak intelektualny gwałt cnoty niesłychanie ważnych zagadnieniach poprzez wykorzystywanie ich do innych celów nie wierzę, że ci, którzy teraz powiedzmy z tymi projektami na zaostrzające mniej ustawę o dopuszczalności przerywania ciąży powiedz mi się, że oni, że znak, że oni wszyscy dokładnie uważa, że tak to ustawą po tych poprawkach powinna wyglądać, a ponieważ znakomita większość z nich, a my nigdy by się chwilę zastanowiła zauważyła, że życie jest zdecydowanie bardziej złożone niż ten projekt taki ptak nie jest tak tak uproszczą oni tak uproszczenie, przedstawiając sprawę, więc zdecydowana większość ludzi, by myślała inaczej podobnie jest nie wierzy w leczeniu niepłodności innymi metodami in vitro też mamy w Polsce wielką dyskusję opowiada się ruskich Invado od czego ale przecież wiemy, że to tak naprawdę nie jest argument, który byłby szczerze przedstawiono Bonnie przedstawiony po to, żeby pokazać zagrożenia, a wobec tego co powinniśmy zrobić tak i stara się napisać tę ustawę, aby zminimalizować zagrożenie, iż nie rywal całość jako widz, bo są zagrożeni, ale to już jest pewnego rodzaju pogląd na tę sprawę ten zakładający, że można tutaj usiąść spokojnie jak i można napisać taką ustawę, która stanie się z praktycznym będzie nasza minimalizowane była urozmaicona złe konsekwencje np. z takiej albo innej regulacji ich, bo to już zakłada, że właśnie kierujemy się tutaj powiedzmy mu kierujemy się tutaj względem na na zniwelowanie pewnych negatywnych skutków nasza całkowitego zakazu no bo wiadomo, że konsekwencje społeczne całkowitego zakazu z aborcji są negatywna jest to przećwiczone w wielu krajach i co nie zmienia faktu, że na przedstawiciel UE poglądu skrajnego tak to nazwijmy na te kwestia przedstawiciel poglądu, który opowiada dusza ludzka tak to ujmę Ano dusza ludzka Skra trzeba tę komórkę, która powstaje z połączenia komórki jajowej i plemnika Och, jest to osobna, a inne osoby na istotną, w którą należy chronić prawnie powinna być chroniona wszystko inne morderstwa mchy i z perspektywy takiej osoby i myślę, że to jest jakoś konsekwentne stanowisko się przyjmie to założenie, o którym powiedziałem, a znaczna część tych osób jak sądzę w sposób szczery i być może to aż na stanowisko przyjmuje pytanie jako dość soczyście i jakie można utrzymać takiej racjonalnej dyskusji, ale jeśli się przyjmie takie stanowisko to po prostu jest takie samo morderstwo jak nie wiem zastrzega nie czeka na ulice i na to nie można mówić o tym, że teraz nie będziemy tych mordów zakazy 23 Tonia całkowity zakaz przynosi np. sól czarny rynek płatnych morderców, ale nie utożsamiam się w żadnym razie z tą argumentacją wymierzona jest absurdalna jest oparta no i nel bardzo arbitralnej przy bardzo arbitralny założeniu, ale widzę to pewien ciąg logiczny w tym rozumowaniu jakimś sensie wydaje się, że ta postawa jest konsekwentna, ale żona też jest właścicielom firm z nie wiadomo co z nią zrobić, by jak pan mówi w konsekwencji to musi być Kołakowski, gdyż obszar ich Kołakowski napisał tak piękny tekst polecam wszystkim pochwała niekonsekwencji ten stan mówi o tym, że czasem wtedy, kiedy nie do końca trzymamy się swoich poglądów im ustępujemy dzięki temu zachowujemy w sobie człowieczeństwo jak każdy z nas będąc rodzicem zdarza nam się, że w i formujemy groźbę, a potem jej nie realizujemy, pomimo że dzieciak się dopuścił, czego mu zakazać dlaczego, bo zostało nas z Lublina jest człowieczeństwo, a w wypełnianiu tej strasznej roli, jaką jest być wychowawcą rodzicem jest bo, gdybyśmy to zrobili to byśmy naruszyli co więcej przywiązanie miłość oddanie troska o takie rzeczy byśmy naruszeń, a one są ważniejsze niż to, żeby mógł pokazać jej pokazać, kto tu rządzi, że obiecałem, że to będzie kara i ona będzie, choć brzmiał niewiasta zawalić Kołakowski pisze swoją doktrynę dach i inhibitora i innych takich ludziach, którzy byli gotowi w imię swoich poglądów zrobić najstraszniejszą w życiu wsi na świecie rzecznik krzywdzić ludzi ponoć w imię, czego konsekwencją Otóż, gdyby taki człowiek się zatrzymał i okazał miłosierdzie to dzięki temu zostałoby w nim jeszcze odrobina człowieczeństwa, więc do mnie nie przemawia kompletnie argument, że ja muszę być konsekwentny czasem lepiej być konsekwentnym o to, żeby jeszcze zostać człowiekiem i to jest 1 rzecz, która jest ważna druga jest taka jeśli zakładamy, że inni, którzy uczestniczą w sporze z nami są różnie u nastawieni tak powiem przychylnie do sprawy jak my i że są również z ludźmi rozsądnymi to zawsze przyjmuje, że istnieje pewien margines rzesze Nela i jeśli tego nie przyjmuje dostaną jeszcze doktrynę i faryzeuszami i będą wtedy zawsze miał rację nigdy nie dopuszcza, że mogą się mylić możemy głęboko wierzyć w nasze poglądy, a równocześnie dopuszczać, że jednak trzeba będzie je pod wpływem argumentów skorygować nie ma pan wrażenia, że ta postawa pewnego rodzaju nieprzejednanie w tych kwestiach jest bardzo mocno w tej kulturze zakorzeniona jest ona ma swoje różne anty CD agencje i Ewangelii w różnych przykładach jak i historycznych literackich, z którymi się nieustannie stykamy i właśnie ten rodzaj takiego nieprzejednani o charakterze moralnym i moralizuje, a zarazem postawy 0 albo 1 czarne albo białe to jest coś co jest bardzo silnie w masce kształtowane i co nam się prezentuje jako właściwie jedyna z 1 godna pożądania 1 przyzwoita postawa być może tak być może to rzeczywiście dosyć częste natomiast, że wydaje żoną wynika z tego, że się nie dostrzega 1 podstawowej rzeczy i poglądy moralne ma się foto żebra dla nich wręcz dogodne dla nich postępować bierze się jakieś reguły, ale jeśli się wieże 4 gole to nie rozważa się dla nich samych tylko, dlatego że jest przeświadczony, że coś wartościowego coś ważnego dzieje się dla ludzi dla mnie dla innych i doktrynę faryzeuszy to jest ktoś, kto bardziej siłowo na papierze ceni niż tego, o czym to słowo jest to na tym rzecz polega, kiedy Kołakowski, pisząc o tej uchwale niekonsekwencji to rzeczywistością na całe on o skłaniał się ku takiemu myśleniu i staje się człowiekiem w momencie, kiedy widzę ludzi za tymi co mówię, kiedy widzę, że mówię do ludzi, że to coś mówisz wpływa na innych ludzi, których życie jest dla nich co najmniej równie ważne jak moje dla mnie, że nie jest może ważniejsze w ogóle, ale co my nie jesteśmy równi z co najmniej jesteśmy równie ważny i jeżeli powezmą to wtedy, jeżeli opowiem o to jest przepraszam ewangeliczny, jeżeli ja powiem, że dla mnie człowiek jest ważniejszy niż słowa o nim lub jego słowa niż moje słowo to wtedy będę gotów do wycofania się ze swojej opinii i nie dlatego nawet, żebym koniecznie za każdym razem sądzi, że moja opinia jest wadliwa, a dlatego, że uważam, że los tego, czego jest ważniejszy niż moja opinia i po prostu gros naszego wspólnego funkcjonowania jest ważniejszy niż moja opinia, a więc jak powiedział, że ta postawa takiego bezkompromisowego trzymania się swego jest świadectwem tego, że właśnie się ignoruje innych ludzi zrzeszeni w nie darzy takim minimalnym szacunkiem, bo w momencie, kiedy będziemy szanowali innych nie będziemy wobec nich do trenerami i proszę zwrócić uwagę, że ci najwięksi doktrynę, że to są ci, którzy są za gotowi zapłacić za swoje i zderzyć się tylko bardzo rzadko własnym najczęściej sądzeni w zwykły człowiek jeśli jest gotów zapłacić za swoje poglądy życiem to swoim, ale nie czuć, że doktryna opłacić dłuższy palec już płacić cudzych bo kiedy ona, mówi że wam ludziom tutaj nie wolno zrobić tego choćby się nie uzasadniały zawalić to co ona mówi ona, mówi że nie jest jeszcze dla niego aż tak ważni, że nie jest jeszcze, że jesteście instrumentem owego dobra, o które on tak walczy, a nie jesteście siedliskiem tego dobra, które się powinno walczyć, jeżeli tak przyjmiemy to oczywiście będziemy uważali, że trzeba się swoich dotrzymać choćby nie wiadomo co się miało stać, ale jeżeli przyjmiemy, że moralność jest o ludziach dla ludzi i przez ludzi to w tym momencie nie zmieniły nasze zdanie i doktrynę stworzoną wyparuje tylko trzeba po prostu mieć taką odwagę ja myślę, że po prostu dla wielu osób trzymanie się doktryny jest bardzo dobrym sposobem, ale takiego takim takiego poczucia bezpieczeństwa w życiu inaczej Kokowski zresztą w tym eseju o tym pisze piszą o tych, którzy wiedzą w marynacie przepraszam eseju położono metryka bez kodeksu dokładnie o tym pisze są ludzie, którzy sądzą, że jak się będzie miało taki katalog zasad postępowania to już jest to przepis na dobre życie guzik prawda przepisano dobre życie jest zastanowienie się nad sobą w USA to nie jest bardzo precyzyjny przepis jest tak trochę jak we włoskich książkach kucharskich dawnego typu szczypta tego trochę tamtego nie ma odmierza ono 5 g drożdży jedzie tam czegoś rozda go zwożone i tak do smaku do tego dorzuciła na tych nartach, ale na tym polega różnica między zwykłym człowiekiem, który gotuje wg książki kucharskiej, a tynk to ma zadatki na testach w kuchni i tak samo i analogicznie jest różnica między tym co będzie doktrynę i przed prze chlewie to swoje życie, a tym, kto ma odwagę im wziąć się za władzą zanieść pełną odpowiedzialność Kołakowski pisze o zrzucaniu odpowiedzialności na kodeks tanieją, a jest napisane nie będziesz robił tego jest powiedziane zrób tamto agencja robi jestem tylko narzędziem nie jesteś sprawcą jestem twórcą oddam państwu głos teraz będę się przemieszczał z mikrofonem także proszą sygnalizować to z państwa chciałby zagrać jakiś pytanie odnoszące się do tej naszej dyskusji tutaj i wszelkich kwestii bioetycznych, które być może państwa nurtują można pracę naukową to zapytać podzielić się toczy jakimiś refleksjami bardzo gorąco zachęcam do tego jeszcze tylko zanim państwo głos oddam to taką może anegdotą na wsi nie koniec tej części naszej rozmowy opowiem, bo wysłuchali państwo prof. Łukowa i widzą państwo, jakie pracowników ma poglądy w jaki sposób myśli jak argumentuje, jakim jest człowiekiem też trochę myślą państwo widzą i oto anegdotę anegdota jest taka Otóż, kiedy zadzwonił do mnie to mój syn bardzo prawicowy znajomy, a publicysta prawicowy nie będę przytaczał nazwiska ORA i poprosił mnie o rangę, żeby mu polecił jakiś dyskusji, którą organizował w swoim bogatym programie telewizyjnym albo gdzieś tam już nie pamiętam dokładnie w jakieś takiego etyka, a może to był taki artykuł no taki ruch umiarkowany strusie da rozmawiać rozsądnie z, ale jednak prezentujące takie poglądy neoliberalne no, więc ja mówię no to prof. Paweł Łuków oczywiście o nie da żachnął się ów prawicowy znajomy co więcej mówi o tym, prawicowym znajomym, że zjazd ma ją profesorze w Łukowie łuków trener lewacki ekstremistom innych jakiś komentarz czy JATO traktuję jako ironiczny komplement RO man Band i słusznie to państwo będzie chciał się o przeto tak to równocześnie panowie, więc tu pamięta, że to będę pamiętał, kto może pan na początku troszkę i Jan z pytaniem, które gdzieś tam Lema i Chinami i Michał Lubański na rozwój współczesnej genetyki, ale chciałbym wyjść od konkretnej sytuacji, która ma go parę lat temu wstrząsnęła taki film BBC i lesbijki, które postanawiają mieć dziecko, ale one chcą mieć głuche dziecko, więc szukają dawcy, który też będzie głuchy prawda i dochodzi do ciąży rodzi się dziecko badają i one są przez szczęśliwe, że to dziecko jest głuchy jak pień, a rozwój współczesnej nauki no i obawiam się, że dała im na tym polu daleko jest dalej idące możliwości jak pan zapatruje na depresję, a ja pamiętam, że akcja związana z UJ czytała mottem one mają dwójkę dzieci jedno tylko 5 % słuchu drugie 0, a nie, ale można powiedzieć, że nie ja na to spojrzałem staram się patrzeć mniej emocjonalnie natomiast patrzeć na to z punktu widzenia tego w jaki to pojęcia układ ogólny szok, że tak, żeby opisać cha Otóż ja odebrano im pierwszą na nieco filozoficzne model ruchu to odebrałem to jako zakwestionowanie całego szeregu kategorii moralnych, które właśnie na progu tego liberalizmu funkcjonują, bo proszę zwrócić uwagę one te 2 panie one akurat się, gdy ona jest, wyjaśniając swoją decyzję one mówiły o kulturze ludzi Głuchych i 1 z elementów współ decydującym o kulturę i jest, że nie jest język, a język migowy to nie jest po prostu substytut SA i języka mówionego też odrębny sposób komunikowania się forma komunikacji i ich Otóż to i to była 1 rzecz, ponieważ ona z myślą zakwestionowały już dawno staje się taką coś co się nam można nazwać poprawnością polityczną i mówiącą, że każda forma kultury i wymaga równie równego i nieposzanowanie ona mówiły, że my żądamy takiego szacunku dla naszej kultury jak wszyscy pozostanie i to było dla mnie najbardziej testujące czy my jak mówiąc inaczej czy rzeczywiście wierzymy w to, że ludzie mają prawo podejmować decyzje dotyczące siebie i swoich bliskich w tym wypadku dzieci, które przekraczają takie rozpowszechnione przekonanie o tym co jest zdrowe pożądane właściwości ludzkiego życia i mogliśmy go było mniej więcej 20 lat uległ wierzeń i chyba dużym stopniu uczeń z nas wierzy w to, że tak jest tak plastyczną istotą jak to mówią, że naturą człowieka jest to, że nie ma macierzy jest kształtowany jest plastyczność dostosowuje adoptuje do nowych sytuacji każda i że w związku z tym nie ma jakiś nazwiemy to taki sztych innego źródła połączenia, jakim byłoby ponieść na człowieka natura ludzka wrak i myśli mamy do niego odnosić, żeby wiedzieć, jakie działania są właściwe co jest co jest zgodne godne wyboru tak jak w wypadku tych pań, a ona powiedziałem jeśli ona w swoim działaniu powiedział jeśli uważamy, że nie istnieje granica dlatego czym jest człowiek to nie macie prawa nam robić wyrzutów z drugiej strony pojawia się argument dotyczący tego w jakim dużym stopniu możemy wpływać na nasze dzieci jak możemy decydować o ich losie, bo przecież mamy bardzo mocno w pracach ugruntowane przekonanie, że nasz wkład jeśli rodzice są go mają prawo kształtować np. swoje zeznanie swoich dzieci kultura język, którym się wychowuje to one mówią to jest kultura my chcemy, aby nasze dziecko czerpało z całego bogactwa tejże kultury i HR, w czym jesteśmy my i gorsze od was, którzy wybieracie np. kultury amiszów menonitów czy kogoś tam jeszcze ciągle jesteście lepsi niż n p . ci bardziej ortodoksyjna, by nie używają elektryczności łatwo ich poznać jak się przejeżdża dobranie się suszy tak jak w normalnym świecie ani w maszynach z UE na sznurach przed domem obniżali, że coś tam nikt już nawet jak się wózków nie widzi tylko oni przez konika ciągnie, a więc od razu wiemy, więc możemy chodzić, a czy oni mają prawo i utrudnień, gdyż tyle jest utrudni im ułatwień życiowych mogą je można jeździć samochodami można mieć elektryczne urządzenia, które na ułatwiają na co dzień życia, a oni odbierają im pytanie czym są lepsi, dlaczego zezwalamy 1 społecznie zezwalamy uważam, że jest to kraj sankcje mają do nich jak ja muszę wiedzieć, że ja nie jestem w stanie powiedzieć żadnej takiej zaczęli postąpiły słusznie postąpił niesłusznie, ponieważ mam wrażenie, że widzą, że mam wrażenie, że ich za dużo argumentów, iż taniej i żadna z drugą stronę, choć zwyczajny ludzki odruch jest taki no okaleczył tak mógł on nieopłacalny i nieodwracalności tak, ale o ich losie ich to nieprawda to się naciąć i nie to nie jest tak ludzie sobie też tak mówią Magda z nadzieją na takim takiej, a że sobie może ktoś wygrać religijni nie tego, że nie wybiera w tym, że zaraz ktoś wrasta w tym się wyrasta im się jest co takie rzeczy, które nie polegał na tym, że się wybiera tylko na tym, że żyje robi religia jest taką rzecz jedno z tych rzeczy noszę robi mąż żyje jeśli i kulturą się żyje i tak samo one zdecydowały, że ich dzieci będą żyły taką właśnie kulturą, jaką on cenią one są to, iż dobrze, by na przynajmniej 1 z nich to wykładowczyni koledżu, więc nie są to sobie jakoś tam i ma niebywały w świecie o ograniczonej wiedzy tak uzależnienie, a więc jeśli to wszystko wziąć pod uwagę i to jest nieodwracalne i wiele rzeczy jest nieodwracalny to co robią nam nasi rodzice co robimy swoim dzieciom w procesie wychowawczym Och, jest tak dużo rzeczy nieodwracalnych często zamierzonych często niezamierzonych one są nieodwracalne zmiany mówi el ME to co tam Mieszczak oraz Jacka to, że drogi poza nami, a w razie na razie ich mamy następne pytanie droższa jej nazwa się Maciej Szczepaniak i nie mam takie wrażenie podczas tej rozmowy z żalem w zamian państwo trochę taką diagnozę tej rzeczywistości nasze polskie teraźniejsze Strąk i nie mogą się nie zgodzić, że jest to w sumie miejscami, a które taki dyskurs bio etyczny jest dosyć się, o którym taki model quad natomiast no i mało jest dla niego miejsca chciałbym spytać się się o pana zdaniem czy jest w ogóle teraz szansa i jakie są szanse na to, żeby włączyć to do do życia publicznego no tak ten sposób ujmowania tych problemów, o których zazwyczaj no i wypowiadam się to osoby cierpiące na tę nieuświadomione głód wiedzy jak wydobyć rannych Aneta Gut do świadomości i znajomym powiedział tak iż, choć ogólnie świadomości to główne za mgłą niewiedzy nie uświadomiony, iż główny problem polega na tym, że on się on jest następstwem inne dolegliwości, jaką jest odporność na zawstydzenie tych dawnych czasach było także czy palnął głupotę to się wstydzimy, a dzisiaj jest tak, że Brnie dalej jest dumny z niewielu jest do innych, a więc szkody nastąpiły już jakiś czas temu, ale od żon, licząc na co dzień oglądamy ludzi, którzy banderol na kompletnym idiotą i prośbą o całkowitym poczuciu własnej słuszności bez zawstydzenia, a więc, żeby mówią głupoty to inna sprawa, a mimo to się nie wstydzą, a zamiast jak ja jak zrobić, by to dotarło nawet to nie jest tak, że to się w stanach Zjednoczonych to zajęło około 40 lat, zanim to się wypracowało Wielkiej Brytanii i mądre rządy reprezentatywne i t d. to posadki już lat tak to jest kwestia wytworzenia pewnej kultury dyskursu, ale dopiero się uczymy teraz mamy pewne utrudnienia w tej nauczce aż o wygląda tak jakby na szkołę trochę zamknęli halę oraz usług tych usług tak jakby nie autora tak jest trochę, jakby była wnętrz wyjątkowo śnieżna zima ich żony i szkoły są czasowo Schengen i choć nie jest trudno się dostać do nich, ale ten dyskurs 8 będzie rozwijał, bo nie ma na niemal nie znaczy z 1 strony są pewne procesy społeczne, które już idą tak daleko żona ściągnie do zatrzymania po myśmy się i porównując ja mam porównanie na studentach to prawda, ale ja w tym roku będą chodziło o bardzo okrągłą rocznicę pracy naukowej na uczelni, a więc przez tych kilkadziesiąt już lat nie mogąc obserwować jak się studenci zmieniają, a pochodzą z różnych kawałków Polski i uczyła nie tylko filozofów nie tylko dla przyszłych lekarzy, ale też innych student Otóż dosyć gigantyczna zmiana mentalności to nie są ludzie, którzy sobie pozwolą powiedzieć, że ma być tak już naprawdę jest trudniej łączyć, bo oni nie są już tacy, a w kontaktach jest taki jest nie będą przytakiwał niż chcą mieć swoje zdanie i to tacy ludzie będą teraz już zaczynają np. moi studenci Ola czy pochwale drugi rodak placement w re ne uruchomiliśmy 3 lata temu studia z bioetyki jedyne takie z tej części Europy w ogóle magisterskim magistrów mamy już pierwszych dyplomowanych, a w takiej dosyć specyficznej dyscyplinie i oni niosą rzekłem ten sposób Orkan kultura również razem z tą wiedzą, którą staramy się im się może trochę przesadnie, ale staram się ich tak wyposażyć z tą wiedzą, że aż nie jest miękka część z nich chodzą na bok, bo to naprawdę jest więc, jaka robota, bo po 8 godzin dziennie trzeba też gra na drogę zrobić solidny, a więc to jest 1 rzecz inna rzecz to właśnie takie wydarzenia jak stół Janie wierzę w to, że uda się zaprogramować no ale jeszcze 31 rzeczy, o których być może ja mówię do znudzenia może za często jest to, że my nie dysponujemy nasz kot szkołą publiczną, która do kształtu uczyła kultury życia publicznemu proszę zobaczyć, ale mamy nie mamy porządnych lekcji, by w każdym razie wystarczającej ilości to są efemerydy, choć nie mamy dużych programów i lekcji etyki filozofii przygotowaną drogę, a nie mówią o historii filozofii, bo najczęściej w szkołach historii filozofii czy kogoś interesują ludzie, którzy dawno temu umarli co myśleli, a jego piętnastolatka czy ten kogo obchodzi jego powinnam, ale on ma on nas rozpoznaje to na pytania i trzeba było je pokazać jak filozofowie sobie z nich próbują radzić chcesz no, więc to jest teraz ministerstwo uruchamia taki czekał Ministerstwo Edukacji Narodowej takie fajne program pilotażowy i współpracy między ośrodkami uniwersyteckimi i szkołami i autorskie programy z zakresu filozofii, ale dla szkół za to szkoły zapraszają naukowców naukowcy to się dowiedzą się kogo przejmować będą, więc coś się dużo marzną mogą nauczyć od uczniów jest to ja bym traktował jako ciąg być może z tego co mówiliśmy to trochę za czarny obraz oszczędności, a no, bo łatwiej się narzekań niż chwali a, ale ja bym powiedział, że to jest proces i ten proces on na pewno się nie skończy w tym mieście stoją w tej dekadzie, ale on będzie trwało, ale ja muszę powiedzieć, że z drugiej strony, ale jak się patrzy na czoło jak to ten spór czy debata wśród akademików jak się zmieniła to muszę powiedzieć, że tutaj również zaszły wielkie zmiany opon Zobacz przykład za miesiąc 2 temu, a te znała, a prawniczka zapytała mnie jak powinno być pozwać państwo ile ona mnie zapytała, jakie powinno jak ja jak Kargula i naczyń i jako ich jak należałoby postąpić określonego rodzaju sytuacjach, bo ona się zastanawiała jak po jak powinna wyglądać regulacja i skonfrontować się z tą, jaka ona rzeczywiście w Polskim prawie jest ich jeszcze 10 lat temu, a tynk był odstawiony na bok mamy przepis jest prawo i staramy się je interpretować jak najlepiej leczymy nieważne co jest dobre ważne jest co mówi prawo, czyli dobra zmiana nastąpiła cisza my bardzo do ich kupna ich akurat bardzo dobrze, choć wiedział, że źle trzeba traktować no po prostu to oni, że nie można być niecierpliwym tak to jest chrzan z niedobre dobry wieczór w zasadzie Marcin Kozłowski ja mam do pana profesora taką prośbę, gdyby mógł pan trochę szerzej wyjaśnić tą kwestię dochodzenia do pewnych porozumień na tym poziomie szczegółowym, a w bok, jakby sama zasada jest dla miasta to, o czym pan mówi to trudno mi to sobie wyobrazić jakość i praktyce, bo tak sobie na szybko przeleciałem w głowie różne takie spory, które w ostatnich latach dziś to w Polsce się toczą jakoś trudno mi też sobie wyobrazić sytuację, w której właśnie na takim poziomie szczegółowym, jeżeli są osoby n p . to skrajnie prawicowych lub lewicowych poglądach mogą się porozumieć więc, gdyby był pan profesor uprzejmy to jakoś szerzej objaśnić ci wskazać jakiś przykłady takich sytuacji działa powiem coś co nie jest dokładnie zdaniem sprawy z tego jak co się dzieje, ale jak już wtedy, kiedy się udaje się to przypomina taką sytuację i zazwyczaj o podam państwu 1 przykład ta dyskusja się odbywał wśród transplantologii już na temat altruizmu i altruistyczne go dawstwa narządów i oczywiście dyskusja trwała mniej więcej z godzinę, z której nic nie wynika on skończy się do rywala do głosu i powiedziałem, ale po pierwsze nie posługujemy się słowem altruizm, bo ono jest niejasny ja mogę państwu tu podać co najmniej 10 definicji tak spod palców mówię zapytajmy się, czego chcemy uniknąć, czyli co rozpoznajemy jako złą sytuację jak należałoby zorganizować przepis, aby tej sytuacji uniknąć pecha, bo tu chodziło o to co kwestia altruistyczne go dawstwa i ewentualnego handlu materiałem do przeszczepu, a więc ja spytałem po co mówimy o altruizm nie skoro nie możemy go z operacji analizować na poziomie pojęciowym powie zapytajmy, czego chcemy uniknąć czy chcemy uniknąć, żeby ludzie handlowali częściami ludzkiego ciała tak tu to jest nasz cel to jest sposób na uporządkowanie tej dyskusji ci zadać sobie banalnie proste pytanie jeśli się tutaj zbieramy to co chcemy osiągnąć tą naszą decyzję o naszym rozstrzygnięcie jeśli chcemy uniknąć, żeby ludzie handlowali narządami to co pomnik o altruizm nie w każdym razie na tym poziomie możemy na innych poziomach o nim dyskutować, ale niech ten czynnik będą 2 dyrektywy 1 i zobaczmy, jakim poziomie norm o jakichś normach mówimy czy mówimy o normach moralnych czy mówimy o normach legalnych, bo jeśli mówimy o moralnych to będzie inaczej przebiegała dyskusja inaczej legalni, a po drugie, co chcemy tymi normami osiągnąć, jakie dobra chcemy osiągnąć, jakim krzywdą chcemy zapobiec już nam się sporo rzeczy zaczyna prostować, a przede wszystkim, dlatego że wiemy co wyeliminować z dyskusji jak wyeliminowała swoim głosem zagadnienie definicji altruizmu i nie definiujemy tego nie damy, która dyrdymały bardziej pragmatyczne podejście wiem, że to może być niegodne filozofa z wsi pragmatyczne podejście, ale czemu nie da się skończył filozofię praktyczną i NHL między nie wiem czy to czy to jakoś odpowiada na pana pytanie tak z grubsza przynajmniej to co zresztą to często jest też tak że tego typu rozstrzygnięcia trzeba poprzedzać długą dyskusją o taką mógł, ale która pozwoli zlokalizować główne problemy n p . takie ciała, które piszą dochodu już formułują stanowiska bardzo często miesiącami teraz mailowo prowadzą korespondencję dzielą się ich po to, żeby wyróżnić np. zagadnienia, które musimy załatwić potem próbujemy ustalić, które z tych zagadnień są ważniejsze, które mniej zaś potem robimy przegląd literatury, bo tam mogą być niezłe pomysły potem badamy opinie, jakie są wśród ludzi staramy się to wszystko pozbierać tak, aby stworzyć coś takiego właśnie ma taki demokratyczny wymiar dopuszczamy tych, którzy nie naruszają tych podstawowych oraz zasad życia demokratycznego i ich poglądy musimy noże musimy respektować z innymi musimy dyskutować o coś da zrobić tylko ja mówię im bardziej szczegółowe zagadnienia w tym co jest łatwiejsze, choć nie jest to zasadą nikt nie reguła niż uniwersalni, ale bardzo często jak mówię jak w poprzednich książkach czytało się zastanawiam jak to działa i sobie pomyślałam ciekawe jest on im miałam wątpliwości czy u nas zadziałało już będziesz miał już kilka takich doświadczeń tego rodzaju, kiedy właśnie ten konsensus dopracowuje się w miarę łatwo, ale właśnie dlatego rząd nie angażuje w pojęciu ogólnym tych wielkiego rejestru Najwyższego rejestru ideałów one są w tyle tylko wtedy, kiedy mamy konkretną rzecz Gorzowa do do rozstrzygnięcia to po prostu widzimy realia, w których te nasze ideały muszą funkcjonować i nie kłócimy się o ideały, bo psiny Bobo Bobo albo coś nie tak jak pan sugerował, że nie przekonamy, ale możemy się przekonać do tego jak przejść przez most kogoś, acz może mieć różne poglądy na temat tego, czego jest ta rzeka i co będzie się wpadnie, ale obaj chcemy przejść przez most i zadań na moście ani o tym, że zrzec także wieczorem Marcin Kostaszuk panie profesorze czy zaczęliśmy ten przypadek pani, która w pewien sposób zaprojektowały swoje dziecko i teraz rozważmy sytuację człowieka na zamówienie tak chcemy konkretne cechy genetyczne od razu mieć zakodowane i o takim zarobkiem zastać zapomnianym rozwijać takie taki organizm na dzień dzisiejszy jest to chyba jeszcze teoretyczna czy możemy rozważać czy powinniśmy mocniej takie rzeczy robić czy nie jak i trzymamy temu i nauczka rozwijać naukę w tym celu, ale wydaje mi się, że biznes zdecydował już, że ma takie rozwiązanie jest jak cala jakiegoś osiągnięcia naukowego tak to prowadzić do możliwości wykorzystania tego się ma Gianna Ambroziak jak moc w praktyce stworzyć takiego człowieka i zna dzisiaj mamy dyskusja czysto teoretyczną i 6 i wydaje mi się, że niedługo będzie też praktyczną jak Alain de decyzja jest na sesji tym przypadku arbitralna i obok prosto, gdzie możemy powiedzieć proszę nie pracować nad takim rozwiązaniem, bo od tak taką regulację wprowadzamy i na jakim poziomie 3 dojazd i poziom państwo wiecie ogólnoświatowe no bo to już w większości są korporacje ponad narodowe, a popiersia trwać będzie tak możemy i tak robimy znaczy są rzeczy, które zakazuje mogą uważamy je zaraz gruntu niegodziwe przykład zakazu handlu ludzkimi narządami jest 1 z nich są rzeczy, które moglibyśmy robić ani nie robimy, bo uważamy za po prostu moralnie absolutnie nie do przyjęcia chrztu, a ja bym raczej ja rozumiem, że pana pytanie dotyczy tego czy siły biznesu nie są aż tak wielkie, że one mają charakter ponadnarodowy i również jak gdyby żadna regulacja ciśnienia i ma, więc może tutaj w charakterze reklamy właśnie bioetyki jako dyscypliny warto powiedzieć, bo banki słusznie mówi Tomasz Jagła państwo spotykali się mieście spotkanie z ECA przegrali Nisko i Azją zrobiłem kilka kilkanaście audycji na temat tych rozmaitych dziwnych gadżetów i inne elektroniki sztandar okulary symulujące coś tam tak dalej ja robiłem za takiego zgorzkniałego zdrada o nas entuzjasty zresztą nie musiała robić chcę, ale w PRL, bo ona jest entuzjazm, a Otóż to niektórzy być może mogą odbierać tego typu rzeczy jak tak, żeby tam prawda fantazjowanie opowiadania Alice Ross humanizm tak dalej odniesiono wydają niż nieważne poniesione na pozwalają pisać pewne scenariusze przyszłości, jaką może ona być ich pomoc musisz przygotować niekoniecznie emocjonalnie, ale przynajmniej, żeby się jako strukturę pojęciową porządek jak i zrobić coś jest całkiem nieźle chroni tak samo tutaj my możemy to zrobić w bioetyce właśnie dosyć często mówimy o rzeczach, których jeszcze nie, ale nie nie mamy Janosz, a teraz przygotowuje wystąpienie na temat ni czka przedłużania ludzkiego życia nie da Mota coś nam się teraz udało raptem 30 lat dostał 50200 lat, a logo i to można podzielić fantazję tak fantazje tylko jeśli nam się okaże już teraz, że nie 2, że to są fantazje, które nie warto inwestować to może nikt nie będzie inwestował oczywiście zawsze tak jest, że będą tacy, którzy będą chcieli to zrobić posiada to zrobić, ale myślę, że powinniśmy bagaż, bo to właśnie to słowo biznes jest uderzająca, gdy mamy dosyć rozpowszechnione przeświadczenie, że rynek ma swoje prawa nie rynek ma takie prawo, jakiemu damy jeśli puścimy ludzką chciwość zupełnie luzem to będzie wszystko wolno po to, jesteśmy społeczeństwem, żeby właśnie m. in. ograniczać te nasze Narodowy chciwości jak już takiej niepohamowany egoizm i t d. mówiąc krótko, gdybyśmy chcieli żyć w świecie naprawdę stuprocentowo wolnego rynku to społeczeństwo byłyby nam niepotrzebny, bo byłyby one oparte wyłącznie na konkurencję jeśli mamy społeczeństwo to nie po to, żeby konkurować tylko po to, żeby współpracować, a nam się 30 lat opowiada, że konkurencja to najfajniejsza rzecz guzik prawda, jeżeli będziemy wierzyć w ideologię, że konkurowanie jest najważniejszą czynnością ludzkim życiu ani współpraca to w ten sposób rzeczywiście biznes zrobi wszystko jeśli natomiast rozumiem, że po co się ponosimy koszty życia społecznego, bo one są i rosną, a wierzymy w to, że wciąż jeszcze bilans jest na korzyść nas i jednostek, jeżeli będziemy natomiast sądzili, że społeczeństwo życie społeczne warto koszty życia społecznego po nosić imię wspomnień po to, żeby współpracować i czerpać korzyści ze współpracy to wtedy powiemy macie granice biznes też ma granice dziś to nie znaczy, że nie przekroczą granic, ale będziemy mieli już na nich sposób nieprzygotowani, a więc sądzę, że nawet takie rzeczy się, że pewne rzeczy dziś możemy nawet za po obiedzie będą go, że aż może inaczej jeśli nie będziemy go odpowiednio przezorni to stworzymy jak powiedzą fachowcy od marketingu to powód to co stworzymy im niższa, o której będziemy mogli sprzedawać nasz produkt, ale jeżeli będziemy przezorni możemy tego rynku tego pobytu nie wytworzyć zablokować i być może to jest część roboty i Getin Holding to jeszcze raz państwo zachęcam i że Londyn Valencia Schalke, a ich co teraz pan co i miał trochę później przyszła mi nie wiem czy był już temat aborcji jak i był angielski nie słucham może, bo chciał się dowiedzieć się o takim jakimś stanowisku bioetycznych na ten temat, a ja mam jeszcze rany drugie pytanie no właśnie na temat sztucznej inteligencji czy bioetyka zajmuje się w ogóle tym, że człowiek dąży do stworzenia sztucznej inteligencji i czy coś na ten temat mówi Adam jako coś się samo sztuczna inteligencja nie zajmują raczej zastanawiali się nad tym jak ona może przynosić korzyść, a mamo tu chodzi o kwestię tego co dobre i zła i t d. zajmują się tym oczywiście specjaliści z uwzględnieniem aha no trochę mamy na no tzw. nauk o Poznaniu kognicję ziści się tym zajmują dużym stopniu tu teraz jest tak o Instytucie filozofii mamy studia nawet kognitywistyki i Nena pierwszy od pierwszego stopnia Otóż, ale i tam się z zajmującym jak to miałoby działać jak zdefiniować ulic i t d. zadziałania poznawczej tym podobne, lecz męty zwraca się zajmujemy w tym ich w jaki sposób mogłoby wpłynąć na nasze wyobrażenia o życiu społecznym, o czym o słuszności tego, żeby podać taki przykład znał co do tych polskich humanistów rożnych prawda w Sopocie humaniści, którzy mówią, że właśnie nie wiem tzw. Apple uda czy nie, jeżeli ktoś miałby całą swoją zawartość swojego umysłu przenieść maszynę opartą na Krzemień, a człowiek siedzi tak dalej niż ja akurat takie poglądy takie pomysły uważam za i łacinę mówiąc delikatnie, bo to nie bylibyśmy dziś, ale po prostu powiększyć to byłoby co rodzaj samobójstwa i dać się przed trans ferować coś innego, a dla Chin, ale ale, ale więcej jak o samą naturą tej sztucznej inteligencji to by się nie zajmujemy patrzy w znikomym stopniu takim, jakim jest ona potrzebna do rozdania złotych na radnych, a nawet byli Lech, a to jest fajna rzecz nogę to na filmach, a w ogóle może powiedzieć, że ostatnio się na oglądałem mnóstwo filmów, ale właśnie takich firm właściwie zagadnieniach bio etycznych tanie państwo widzieliście taki serial BBC dla Mirror polecam jakoś nie widział albo nie wiem dla na taki tam była epidemii u chów, aby się sami pozabijali oraz czas zderzaka Holder po korcie zapomniałam już o nowe zapomniane czy to on no i to działa tam o genialnym dziękujemy miasto, a więc dziś a więc, więc to są rzeczy których, które moim zdaniem one dużo więcej czasem mówią niż dla tych kombinuje i USA jest piękny przykład tego jak właśnie można z artystami współpracować i czerpać z nich, bo oni pokazują, iż są wiarygodne psychologicznie pokazują dużo więcej uruchamiają naszą wyobraźnię na trochę rozmyślałem Wioletcie w tym czasie musimy uruchamiać wyobraźni, a więc takimi rzeczami też się zajmują raczej tutaj, by było kwestionować przykład ostatnio była taka rzecz dotycząca tego właśnie nie wiem modyfikację ludzkiego genomu w takiej MON radykalnej formie pytanie czy to jeszcze będą ludzie, a jeśli to będą ludzie to czy będziemy mieli traktować tak jak ludzi, a ja mam wrażenie, że jak zmieniły się za bardzo to stracimy to kotwice w postaci np. godności, że nie będziemy bardzo wiedzieli o kimś, o czym mówimy jest jednak pewna ważna rzecz to, że jesteśmy chciała, że wyglądamy tak jak wyglądamy, że popełniamy takie błędy już osób czasem spektakularny aż po, ale to jest element tego, że my wiemy z kim mamy do czynienia ja mam wrażenie, że aż do różnych klas humanistyczna pomyślane mogą przekroczyć pewną granicę, kiedy za tracimy poczucie jasności z jakimi istotami mamy do czynienia z ciągłych byśmy sami sobie kosmitów wyprodukowali randa i nie będziemy wiedzieli, o co im chodzi o lżejszym, a wiadomo nie niekoniecznie ulubiony film, a nie wiadomo było 3 no nie wiem różnie może być on ja myślę, że tu, że my musimy pamiętać, że ogromnym elementem ludzkiego działania jest coś co nas twórczością każda decyzja jest twórczy akt SA ska jak ktoś nie pyta, jaką ma sukienkę założyć online el Mehdi dlatego jak czuje się bezradny, bo to zamach w Łodzi etyka mówi, bo to jest akt twórczy i muszą stworzyć wymyślę coś co sobie wyobrazić nas samych obraża innych rzeczach Góra dnia tak u boku i następne pytanie proszę bardzo dżina Adrianna Sydor i szans wygrać jeszcze oprócz tego tematu reguł poproś o przednia, prosząc o nasze ograniczenia dla biznesu, a również czasem się wydaje, że na rondo, a główny problem to jest nim związany z tym, jaki jest skonstruowany kapitalizm, w którym żyjemy, że poszczególne jednostki starają się o ciążach i największą korzyść netto zaś odbywa kosztem innych, czyli każda, gdyby system jest zbilansowany w ten sposób, że każdy ciągnie swoją stronę niejako drogę i teraz ten biznes jest głodny a gdyby taką pustką tego, że on po prostu stara się odpowiadać na ich potrzeby ludzkie generalnie wręcz, że główny problem jednak jest potrzeba ludzi na la ma pewne rzeczy to miałby się pojawić się w świecie jest ich, że nie wiem czy poprzez kontrolowanie biznesu i zobaczymy co się stanie to załatwić czy przychodnie nie poszła chodzenie w takim wpis takiej zmianie w ogóle funkcjonowania społeczeństwa wiem, że nic nie wymyślił dotąd lepszego niż kapitalizm, ale w tym 6 to problemy są bardzo złą mocno powiązane z gminną no nie wiem znam się cieczy do dnia, a ja ja wiem, o co panu chodzi, więc ja powiem krótko, ale tak, że my wieziemy dzisiaj prawdopodobnie jakiś taki mamy zupełnie fałszywe wyobrażenie kapitalizmu i kapitalisty tak się niestety Naxos i tu pierwsi kapitaliści to byli bardzo pobożni porządni ludzie ani się bogacili, bo nie mieli innego wyjścia dlatego wymyślili organizacje charytatywne radar o tym, pisał, że mówiąc inaczej szpitali nie powstałby, gdyby nie istniała pewna podbudowa ideologiczna i tak do nas linia ideowa światopoglądowa, że działalność gospodarczą jest realizowane nazwijmy to pewnej misji życiowej, że ich zrealizowania w 1 z roli społecznej, a myśmy do dzisiaj zaś niewinne zupełnie legiony my dzisiaj myślimy o biznesie jako właśnie ją o gospodarce kapitalistycznej jako arenie takich Wilków ale dlaczego filmu, ale i takich ludzi, którzy są absolutnie egoistyczni uczciwi nie znają żadnych granic dzieciom i walczymy o to, żeby męża, by znaleźć takie przepisy, żeby oni nie robili tych różnych rzeczy, które mamy potencjał dużo się, że problem właśnie polega na tym, że myśmy, ale jako zbiorowość przez tych kilka już setki lat i rozwoju tak tej formy gospodarowania myśmy zapomnieli, że ona sama bez lęku czegoś co nazwiemy podbudową ideologiczną ona niewiele zdziałał ma się ona się odradza teraz właśnie coś takiego zobaczcie państwo gigantyczne różnice np. zamożności społecznej tak dalej o naszą m. in. wyrazem tego jak mnie narzędziu rezultatem tego żeśmy te w pewnym momencie pan poznać opowiedzenia o niewidzialnej ręce rynku on jest powtarzany w celi nazajutrz przez rozmaitych piewców kapitalizmu, ale głowę daję, że oni nigdy nie przeczytali miejsca, w którym Smith o tym, pisze, bo on mówiąc o tym, on wcale nie wiem nie uważa tego żacy z niewidzialnej ręki rynku za coś tajemniczego jest bardzo proste mówił o naturalnej ludzkiej skłonności do współpracy, a jest tani to jest nie egoizm nie suma egoizmów oddaje cześć dobre tylko o to, że mamy też pewne skłonności my możemy też wolności mówić niekoniecznie muszę mówić o naturalnych skłonnościach możemy też mówić o ludzkiej, a o tym, że możemy się wychowywać może lub aktywnie kształtować to otoczenie, w którym funkcjonuje gospodarka i nie jest prawdą, że kapitaliści odpowiadają czy dzieci, którzy produkują coś tam na rynku co oni odpowiadają na potrzeby to tak było jeszcze w dziewiętnastym wieku po drugiej wojnie światowej trzeba kreować potrzeby my wciąż jesteśmy w takiej współpracy z dziedziny niani zobaczcie państwo idziemy do sklepu coś nam się podobała jak Kazio chciałby już tąpnięć, ale nie stać mnie nic każe się nie martw masz konto kredytowe i będziesz miał dziś co rodzi zatem telewizor w Łodzi 6 lat i żyj tak jak za 4 inne lepsze, ale już małż to jest to dlaczego bo nam się, mówi że wszystko możemy mieć może właśnie trzeba, żebyśmy zaczęli tworzyć rodzaj właśnie takiej edukacji publicznej nie wszystko możesz nic co zaś odroczona satysfakcja jest satysfakcja była z satysfakcją większą niż taka natychmiastowa, ale że może czasem warto się napracować czasem sobie odmówić wtedy będzie smakowało jeszcze bardziej ich może właśnie mamy my natomiast funkcjonują właśnie takich krótkich spięcia technologia na mieście to ten krótki takich jak Fibak strzyżenia zwrotnych i w ten sposób się nakręcamy na wciąż zaspokajanie zachcianek właściwie ani przemyślanych potrzebujecie państwo jak możemy szybko coś zaspokoić ktoś państwo nie zrobił głupotę, robiąc zakupy internetowe właśnie, dlatego że tak łatwo kliknąć je kupić, ale trzeba pójść do mamy ciała do sklepu to mamy czas się 3 × zastanowić, a dach jest technologia nas zmuszają trochę Czesław zachęcają do tego, żebyśmy nierozsądne decyzje podejmowane działania więc, żeby już zakończyć jak odpowiedział na to bardzo krótko, a my wszyscy teraz i aktualni i potencjalni kapitaliści wymagany do zachowania i osiąść tu zacząć już wtedy będziemy tworzyć kapitalistyczne społeczeństwo, które będzie efektywną i punktu widzenia produkcji dobrobytu materialnego, ale równocześnie będzie społeczeństwo, które podziela jak i zasady wspólnego z funkcjonowaniem i działań tak ma pan się nam na naga i tanio, bo ten dział na tej zasadzie żony tak jest czegoś państwu jeszcze raz na pewno nie ma a to będziemy kończyli w takim razie bardzo dziękuję prof. Paweł mi słów w drugi raz skorzystał z okazji państwa zaprasza na kolejne spotkanie za tydzień w środę o dziewiętnastej dr Jan Chwedeńczuk będzie chrzty i inne państwa gościem inna i będziemy rozmawiali rzecz jasna o fizyce kwantowej wszechświecie kwantowym, ale też w tych relacjach pomiędzy świadomością, a to z fizyką kwantową naukami świadomości fizyką kwantową to jest coś co dr Jan Chwedeńczuk bardzo lubi krytykować, więc na pewno się w inne na ten temat z 31 na pewno będą też porozmawiamy tymczasem bardzo bardzo bardzo serdecznie państwu dziękuję, że państwo dzisiaj przyszli ido zobaczenia za tydzień Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK POWSZECHNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA