REKLAMA

Biosfera: Miron Białoszewski. Rozmawiają dr hab. Agnieszka Karpowicz i Karolina Głowacka

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-06-16 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
47:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM dwudziesta druga 11 Karolina Głowacka poranne audycje biosfera, których bohaterem dzisiejszego wieczoru będzie Miron Białoszewski, a studia pani dr hab. Agnieszka Karpowicz dobry wieczór dobry wieczór literaturoznawczyni kulturoznawczyni kuratorka wystawy znikające krajobrazy opowieść przestrzenna Mirona Białoszewskiego to jest wystawa w muzeum Pragi ruszyła wczoraj potrwa do końca października pani jest też m. in. współautorką współ redaktorką książki Rozwiń » tętno pod tynkiem Warszawa Mirona Białoszewskiego tak sobie myślę, że fanką Białoszewskiego prawda w zdecydowanie ich zdecydowanie tak w idealnym przygoda z biało szewskim nie zaczęło się od tętna moja firma z list od tętna pomoc, że tynkiem, ale jest zależna rozwijana jest kontynuowana nieustannie, bo wydaje mi się, że bank nie chodzi już, że tylko o ich bycia Hanką w UE, ale o to, że i dla mnie dla moich współpracowników, z którymi przygotowaliśmy książkę przygotowaliśmy wystawę niż literatura Białoszewskiego jest nieustannie nie tylko źródłem inspiracji a, ale im, a jakimś bardzo ważnym głosem wielu zespół bardzo współczesności i aktualnych kwestiach i 1 z nich jest refleksja nad miastem sposób mówienia o miejsce sposób użytkowania miasta tylko konduktu którą, którą którą, która to kontekst zewnętrzny grać w literaturze Białoszewskiego jakiś zaskakujący sposób, bo przecież, bo przecież minęło parędziesiąt ładnych lat od swego czasu kiedy, kiedy pisał inny niż zarządzane niż bycie nieustannie jestem coś z bardzo aktualnego no to znamionuje wielką literaturę to na pewno znikające krajobrazy powieść przestrzenna Mirona Białoszewskiego ta wystawa, której pani jest kuratorką, której Radia TOK FM jest patronem medialnym w muzeum warszawskiej Pragi na targowej to jest właśnie wystawa nawiązująca do rozważań Białoszewskiego na temat miasta na temat mieszkania na wspólnego mieszkania też takich brukowce prawda proszę opowiedzieć jakiś pomysł na tę wystawę, o ile w książce, której pani wspomniała zajmujemy się całą Warszawą, a w nim Białoszewskiego, który był trochę takim właścicielem tej zimy Warszawy swojej Warszawy prywatnej w wystawach faktycznie dotyczy w tylko w zasadzie 1 powieści powieści Dziennika hamowało, a więc dotyczy w ostatniego okresu użycia i twórczości Białoszewskiego w tego momentu, w którym przeprowadził się z placu Dąbrowskiego on na ulicę lizbońską Nowogród budowanego wtedy nowoczesnego też wtedy w bloku na blokowiskach i im na teren to, że sobie dosyć obcych nieznany przeprowadził się tam je na drugi brzeg Wisły na prawobrzeżną Warszawę jako zadeklarowany mieszkaniec Śródmieścia śródmiejskich kamienic nazywał Śródmieście jakoś miastem właściwym 3 czy coś takiego takiego używa określenia to Praga była taka nic to oni tam trochę dla niego jeszcze przed przeprowadzką siedemdziesiątym czwartym roku w 1 z opowiadań Białoszewski pisał, że kiedy przejeżdża się rannym pociągiem to on ma widać bardzo wyraźnie, że Warszawa jest jakiś tam na oponach, a Praga jest czarna czarne jak Wicher w UE i faktycznie w pilnujmy też na wystawie bardzo mocno, ponieważ jest to próba nie tylko od rekonstruowania od stworzenia hamował tak powieści w formie wystawy w ale też spojrzenia na prawobrzeżną Warszawę, zwłaszcza na Pragę południe w rozdźwięk, zwłaszcza na Kępę wrocławską na Saską Kępę Grochów toaleta okolice, które wtedy były mu w najbliższe spojrzenia oczami Białoszewskiego próba zobaczy zobaczenia w i tego co on mógł wtedy wiedzieć co wiedział co zapisał, ale tego też jak doświadczał jej jak widział prawobrzeżną Warszawę, a więc tutaj niezmiernie istotny jest fakt, że postrzegał ją z perspektywy to właśnie, a mieszkańcach prawdziwych gwiazd staną wszy wyższy odsetek, które to miasto, kiedy przeprowadził się na dziewiąte piętro na ulicę lizbońską jak pisał w 1 wierszu się od ronda Lwów został wywindowany na dziewiąte z takich RM w Challenge w, czyli jest to też gruba przyjrzenia się o zabrało szewskim z biało szewskim na postrzeganiu prawobrzeżnej Warszawy przeszli przez mieszkańców lewego brzegu i tej relacji między prawem, a w lewym brzegiem a jakie można, by powiedzieć nawet AM przyjrzano się o tej barierze psychologicznej, jaką dziś jest wysłało przecież też ten sposób patrzenia na prawobrzeżną Warszawę znajdziemy nie tylko Unia Olszewskiego jest długa tradycja literacka jest pewne napięcie między jednymi drugim brzegiem trafiony w tyle tak mnie przy czym oczywiście to jest punkt wyjścia to jest punkt wyjścia wydaje mi się też bardzo ciekawe jest to, że z nim Białoszewski będąc obcym na prawym brzegu potrafi więcej dostrzec z dystansu, ale po poza tym, że oczywiście zawsze ciągnęło bardzo wnikliwym obserwatorem Miejskiego życia drobiazgów szczegółów rozmów mieszkańców tego co pozornie niezauważalny w tym życiu miejskim 3 czy jakoś nieistotne, ale tutaj ta ta obcość ten dystans wydaje mi się żar bardzo bardzo po pomoc pomagają też nam i kuratorką wystawy jestem współ kuratorką wystawy w razem z Aleksandrą góralską el to po to, pomogło nam właśnie w tym uchwycić pochwycić wiele istotnych szczegółów w LM, ale oczywiście nie kończy się ta wystawa tak jak hamował nie kończy się na tym doświadczeniu obcości test dopiero początek w letarg wchodzimy w tę przestrzeń hamował też trzeba też dodać, że to one, że pomysł ja nazwałbym go odważnym w Wilnie jednak ten pomysł tej wystawy w tym w branży jest to wystawa literacką, ale ona naprawdę zostaną opowieści jest wystawą utkaną z cytatów z umową w dom budujemy oczywiście tę oś, jaką stanowi hamował dobudujemy cytatami z innych utworów oczywiście wszystkie one w te pochodzą z utworów napisanych przez Białoszewskiego w tym okresie lizbońskim tak w Trzebnicy to są wiersze blokowałem czy w segment tajnego Dziennika el wszystkie celem wszyscy wszystko to uzupełniam na naszą narrację narrację hamował, bo samowolą jest nie tyle nie tylko zapisem poczucia obcości na prawym brzegu, ale jest zapisem rozpoznawania oswajania poznawania takiego zużywania się jak Białoszewski miał w zwyczaju w ogóle z przestrzeni, a poznawania jej sprawdzania jak sam jak sam mówi Ian, ale z konsekwencji tego tego ZUS bez sprawdzania, a tego doświadczenia, ale dziś w aha mówię coś się dosyć niezwykłego jak nam powieść dziennik zapiski w zasadzie autobiograficzne filmy z lat siedemdziesiątych dawnej epoki jest coś niezwykłego ja mam wrażenie, że on bardzo czujnie i trafnie wydobywała ducha tego miejsca ducha gros uwagi niż z racji tak jest i tak w takie coś naprawdę istnieje to myślę, że ten Grochowską Gocłowski ich duch miejsca ta atmosfera miska jest właśnie w umowie to staramy się, żeby wydobyć z naszej wystawie w realnym korzystamy również z nagrań magnetofonowych z Realem Białoszewskiego, który narobił się nagrywać tak był to poeta, który jest biotechnologii nowoczesnych w PRL mógł tak lubił też filmik chowanie ich w możemy nazwać nowoczesnymi technologiami blogerem współpracę ale, ale proszę zwrócić w nie proszę zwrócić uwagę Elena to w jaki sposób on fascynował się tymi technologiami czy właśnie magnetofon nam magnetofonem czy filmem on za każdym razem wykorzystywał te media po swojemu na swoje potrzeby w w sposób czasem takiej alternatywny albo można, by wręcz powiedzieć celem Chin niestandardowy pewne jak on ma wrażenie, że wypróbują w wyroku po swojemu ich możliwości i to, jakie dają one plany nożem w Nowem może tak możliwości, ale w jak najlepszym przyznaje się przed przekazaniem tego cały całego no bo trzeba mówić o projekcie egzystencjalną artystycznym ani, a nie tylko o nią w jakimś Anna nie tylko oddzielnym przekazie literackim tak czy artystycznym, ale powiedzmy, że ktoś mieszka całe życie na prawobrzeżnej Warszawie słyszy teraz nas myśli sobie na nią wybiorę się do muzeum warszawskiej Pragi na taką wystawę jednocześnie słyszy, że ona inny jest skonstruowana wokół czy nawet na powieści hamowanie zna np. hamowań i słyszymy niezbyt przyjemny słowo w, więc cieszę to mieszkańcom prawobrzeżnej Warszawy związanym z tym jest z tym miejscem elementy po pierwsze, cieszy ta wystawa spodoba to jest 1 rzecz, a po drugie nie skoczył w górę to słowo cham mową i czy należy je traktować tak dosłownie pierwsze skojarzenia się narzucają też mam już pierwsze dowody na to, że mieszkańcom Grochowa, zwłaszcza w wystawa bardzo się podoba, a nawet zgadzają się chyba z tym co on potem mogliby się zgodnie z tym co powiedziałam przed chwilą, że w, które tak oczywiście przez nas zinterpretowana na wystawie przedstawione hamował znakomicie charakter tego terenu oddaje w tym, kto to jest może gołosłowne, ale takim najlepszym dowodem jest to, że na wystawę użyczyło nam wiele osób wielu mieszkańców tamtych terenów w swoje zdjęcia z prywatnych archiwów w bardzo czekała ciekawą rozmowę było za łby ciekawa była ta obserwacja w, tyle że faktycznie istniej chcemy, by w ten dodać kontekst wizualne do utworów hamował i na jej pop pop pokazać, że faktycznie pokazać na fotografiach w PRL mniej więcej to, czego doświadczały i co widział Białoszewski to zdjęcia użytkowników mieszkańców zdjęcia robione stan oddolnie rodzinne dużo lepiej oddają charakter hamowań i tę narrację Białoszewskiego niż n p . że zdjęcia oficjalne prasowymi również prezentujemy, bo chcemy jednak zbudować kontekst w jakim Białoszewski tworzy on był też zresztą dość ciekawe tutaj jej drobna dygresja w tamten moment 705 roku, kiedy Białoszewski przeprowadza się na tzw. hamował dodało do tego jeszcze wątku wrócę w, że to jest nie tylko ważny moment, że w jego biografii on jest po przebytym zawale LFL wyprowadza się z placu Dąbrowskiego od swojego przyjaciela wieloletniego partnera na list boisku jest jest to faktycznie ostatni okres w jego życiu i ta choroba jest również obecna atak na kartach hamował on przeczuwa że, przeprowadzając się na drugi brzeg Wisły przeprowadza się na drugi brzeg życia tak można, by powiedzieć, ale jest to też bardzo ciekawy moment w życiu miasta, zwłaszcza od Pragi tego co dziś nazywamy drogą Południca po wojnie nazwano zbiorczą drogę zbiorczą prawda Pragą południe w Otóż jest to moment z PL takiej na bardzo gwałtownej dynamicznej urbanizacji to jest moment, w którym naprawdę miasto zaczyna te tereny pożerać połykać wyższy Białoszewski je mieszka w taki mróz akowców olbrzymim budynku wielkim bloku, bo władze PRL -u mówią teraz będziemy tutaj robić organizacje nowe mieszkania, żeby się tu wszyscy pomieścili w te tereny były naturalnym takim kierunkiem ekspansji miasta, ponieważ im Białoszewski odnotowuje w LM były to łąki nieużytki jej jest trochę terenów zalewowych prawda trochę rolniczych jeszcze w LM, więc LM co jest zresztą bardzo ważny wątek związany z tym, o czym mówiłem przed chwilą wątek Fulham mowie w TM in z rezerwy dzikie łąki i zielska właśnie, na których Białoszewski zrywała kwiaty obdarowuje nimi przyjaciół czasem robi niezwykłe bukiety taki performance w w swoim mieszkaniu podświetla tym tematem bukiety puszczana muzyka wprawia się w trans są w swych w ten sposób w UE, ale też coś właśnie mówi wprost, że nawet, że wiele, a te zielsko, ale wychodzi na to łączki w Zambrowie póki są, bo im grozi zagłada i jest bardzo świadomy tego, że właśnie w takim momencie się tutaj znajduje, na które szkół, które za nim dostać już prawie należy go do przyszłości DIN to jest też, że bardzo dobrze oddaje też wątek, a w jego tryptyku widokowego i w ogóle, ale tego, że Białoszewski z korytarza na jedenastym piętrze i też ze swojego mieszkania z takim wielkim oknem jest bardzo mała przestrzeń z ogromnym oknem uczynił sobie właśnie galerię widokową i hamował trwała mniej więcej rok od lata 75 latach 76 w ciągu tego roku on obserwuje jak zmienia się widok z okna kiedyś że, wprowadzając raz są to cytuję jest to widok jak ze szwedzkich czasów z Rzeszowa to tutaj zaraz wrócimy na rozwój nowoczesnych i w zasadzie prawie z dnia na dzień obserwuje jak ten widok mu zarządu do wywołują jak wyrastają właśnie nowe coraz tonowe bloki jak w ciągu roku znika lotnisko Gocłowski, ale to lotnisko faktycznie stało się szybko placem budowy już właśnie siedemdziesiątym szóstym roku Białoszewski pisze, a lotnisko zlikwidują raj przepadnie rejs widokowy to możliwość obserwowania puste przestrzenie stepów jak to jak to nazywał i to dzieje się bardzo szybko prawda, ale ta część Warszawy się dynamicznie wtedy zmienia i tutaj może wróciłem do tego wątku w Hanowerze na mnie nie udzielono z głową, skąd to słowo hamował, które narzuca właśnie taką interpretację wprost, zanim nawet się otworzyć książkę Tychy Otóż lamp Białoszewski, a miał zwyczajową zawsze w swojej literaturze i robi to również w umowie to znaczy on słucha mieszkańców słucha miasta i to co mówią ludzie w GM zapisuje oczywiście przetwarza przez swoją wrażliwość sama nazwa hamowało nie jest deklaracją Białoszewskiego ona jest element ona jest konfrontacją właśnie z tym jak mieszkańcy nazywają tę część dobudowaną do Saskiej Kępy hamuje też, że chodzi m. in. w LO to, że mieszkańcy starej Saskiej Kępy bardzo żal po Millerze zezwalają zaraz Saska Kępa i władze PRL -u mówią dobrze teraz my tutaj zrobimy Nowe Miasto i to właśnie w tym nowym mieście nowej koncepcji mieszka Białoszewski zgadza się trzeba jednak pamiętać z żalem właśnie to określenie jest przyjęte zmowę drzewa i tak na ulubionej przez tego wszystkiego i tylnym wyjściem są też odwołać do takiego ciekawego doświadczenia, jakie miałam właśnie, oprowadzając po potem został już karany jest akurat tutaj chcę powiedzieć o mieszkańcach czy osobach, które zwiedzały wystawę, ale faktycznie mieszkały kiedyś sygnałów kung-fu na tych na tych terenach i proszę mi uwierzyć w żal każdy z nich pokazywał mi coraz to inne tereny, mówiąc że Tosię nazywało hamowałem kiedyś w, o co tutaj chodzi o dochody chodzi o to żal w reż Todd to nie jest nazwałam własna Niemkami Gocłowski Landau w PRL tylko to jest pewna praktyka językowa mieszkańców z tego wynika, iż dowód na to, że za każdym razem już te bardziej zasiedlone już zamieszkane tereny zabudowane w ale rościł sobie z nim rozdzielić sobie mieszkańcy prawo do takiej bliskości prawda my już jesteśmy tak radzi, nowelizując zahamować nowi to jest to hamował oczywiście i to nie jest także Białoszewski jakoś się po tym, podpisuję się w ponurym hamowało jako powieść jest jednak zapisy właśnie oswajania przyzwyczajanie się i młodzież Sokołów przetwory, ale też do tego chamów błaznów i BM z tłumu mówiąc szczerze on tam też właśnie na tym, że samo wie znajduje tereny te, z którymi znowu utożsamia się geograficznie bardzo szczególnie bliski jest grą słów, ale są chyba 1 z najpiękniejszych literackich opisów w ogóle Grochowa Grochów nie doczekał się wielu prawda jest też cały Białoszewski dostrzeganie w mieście tego, czego inni nie zauważają prawda łączy jak Rosjanin krzaków zioła kelner wrocławskich wroga w elementy z terenów, które niby są nieciekawe nie ma tam przecież żadnych wspaniałych zabytków prawda daleko regularny budynków nowoczesnych czegoś co łatwo wpisać do katalogu UE czy przewodnika on widzi właśnie to tło chyba to będzie dobre określenie w Belgii tak to oto tło, ale też, że widzi marginesy peryferia i obrzeżach ani to co właśnie na pierwszym planie w SW hamuje dowodzi też, że tego z chociażby jego fascynacja Siekierka Mitt Romney widzi najpier w z okna potem elektrociepłowni Siekierki z kominem, więc kominy takie to powiedzmy dla tych, którzy Warszawy tak dobrze nie znają to jest dno elektrociepłownia właśnie, która jest widoczna bardzo dobrze z bardzo wielu miejsc w Warszawie wyróżnia się zdecydowanie, czyli Białoszewskiego uwagę też przykuwała, gdyż tak i nie tylko elektrociepłownia, który ją zresztą zawdzięczało po tym torze podczas srogich zim, które przecież tamtych czasach tak silne nawiedzały Warszawę było mu ciepło w przeciwieństwie do handlu funt był była to już dość nowa wtedy prawda wolny Elektron elektrownia czy nowoczesna jest większa, że w przeciwieństwie do właśnie mieszkańców nie Śródmieściem w tym, którzy od marca do seniorów chęć wyłudzenia, ale właśnie on reakcją o tej elektrociepłowni pisał, że wygląda jak zamek, gdyż właśnie cały Białoszewski prawda bis coś industrialnego post w zasadzie nic ciekawego tego nie pokazuje się turysta nie temat tego w kategorii, ale też, że to prowadzi go na same Siekierki, które pan w bardzo intensywnie zwiedzała eksploruje i myślę, że właśnie dlatego ne go tak, że przyciągają Bundesrat nędznie miasto w mieście i resztą do tej pory 6 Siekierki takie są to też powiedzmy to jestem pod dzielnica dużej dzielnicy Mokotów na południu w okolicach Wisły Belt i Real no, a jeśli jeśli ktoś miał okazję być nawet całkiem niedawno na Grochowie to też dostrzeże gołym okiem, że żadna taka specyficzna podmiejską jest z nimi bliskość właśnie jest duchem tego miejsca przynajmniej na razie jesteśmy przecież w trakcie kolejnej zmiany zmiany i modernizacji tutaj w z Pragi południe i myśleli chciałabym to powiedzieć, że ta w ta wystawa w co może być odbierana przeczytana nie tylko w kontekście Białoszewskiego biografii to oczywiście jest bardzo ważnym twórcą w 1 z najważniejszych dwudziestowiecznych pisarzy poetów polskich, ale też w kontekście tych przemian dużo na tej wystawie właśnie w mówimy czy wydobywamy oczywiście z hamował atutem jest po procesie zmiany przemiany modernizacji unowocześniania cywilizowania w miastach w konsekwencji proponujemy też tak tak tych procesów i proponujemy w również taką refleksję to wystawa jest też próbą zabrania nam w głosu w dyskusji publicznej przy czym, która się teraz toczy do przyczyn oczywiście na trochę to trochę innym naszym mediom jest realny jest Białoszewski, ale to wynika z tego, że jak też mówiłam na początku uważam, że on cały czas mając bardzo ważnego w grę właśnie do powiedzenia jest to nie mnie nieustannie aktualne tak dochodzimy do tego, o czym właśnie mówię panie na samym początku, że to zresztą tak się często mówią o tym, pisarz jest aktualne, ale z tej właśnie mamy to nie możemy zobaczyć się bardzo dosłownie inni, ale gdzieś pana mknął 1 informacja, która może jest ciekawie wielu naszych słuchaczy skoro Białoszewski uważa, że to Śródmieście jest głównym miastem skoro czuł się obco na lizbońskiej skoro poświęcił temu powieści, gdzie nie powiedzie nigdzie, gdzie właśnie czasami pisze tak jedno trochę brutalnie od sąsiada, którzy dziś moda na Górze gadają na dole tutaj coś takiego dzieje, dlaczego się w ogóle przeprowadziło akurat tam beret to znaczy nie z wyboru wspominała Ano na tym rozstaniu z fal jest literackim Lech, który był prawdziwym tak lekarzem na smoleńskim w PRL i land Lem po prostu, a pan u przy lepszych dzielono tak w zasadzie do przydzielono niekoniecznie biało szewskim, ale to on się w końcu zdecydował, że prowadzi strajk w LM akurat są to i tam mieszkanie, a nie, gdzie indziej też konieczność tak co to to też jest montaż też jakiś powód tej obcości prawda w tego tego poczucia wykorzenienia rolę w UE, ale które oczywiście on wykorzystuje we właściwym sobie znowu sposób w sposób twórczy, bo co robi, a sztuka twórczość literaturę w no przecież jest to bardzo płodny okres w jego życiu to właśnie połowa lat siedemdziesiątych, gdy jest to moment, w którym Białoszewski zaczyna nagrywać na magnetofon w LM bardzo często też muzeum literatury, która zajmie nam chodziło nam zgodę na el publico żegnam, ale na grzywnę o przyznanie renty z materiałów dźwiękowych, czyli do nas Sebastian zbiór w ogóle tak to co prezentujemy to jest ono Bekisz w inny jak w promieniach tego co Białoszewski nagrywał w Syrii można sobie na wystawie posłuchać konkretnie właśnie Mirona Białoszewskiego tak jak najbardziej myślę, że to jest zarówno dla fanów było wszystkiego, choć w największa z nich atrakcja można posłuchać jak Białoszewski sam czyta swoje utwory oczywiście to są fragmenty, w których on opowiada snuje swoją nagość opowieść przestrzenną, które układają się w naszą też opowieść przestrzenną, bo w Pradze południe, czyli o, a tzw. tzw . w umowie oczywiście szczytu wracając co nas wyhamowuje nie widziano takich rzeczy ona jest dość istotna jednak Białoszewski in, zdobywając tę nazwę zachwyca też taki ważny proces, który wprost, że sam tego okresu, a to znaczy po LSD jest tych przemian społecznych zmian w inne krajobrazy społecznego Warszawy to w ogóle jest przecież moment, w którym mnóstwo, a ludzie jej spod miasta przeprowadziły się do miasta prawda, kiedy ta właśnie Polska wiejską przed zleca przed sprzed przed miejska małomiasteczkowa prawda co przy tym przeniosła się do użytych zadowoli nas właśnie w ich właśnie do tych blokowisk trzeba tutaj też o tym, pamiętać jednak oddać jakąś sprawiedliwość w kształcie modernizm to wówczas one w one były naprawdę wtedy synonimem nowoczesności na niej dziś patrzymy jak na przeżytek, ale w jeśli właśnie mniejsze niż właśnie przejrzeć z tamtego okresu uznano archiwalia, a także dokumentacje w UE to co do blokowiska były naprawdę czymś czym się uchwalono i jej i co było takim synonimem nowoczesności z tym hamowań zdaje jest też jeszcze związana z lnu w kwestiach, ale tego, że tezy, że bardzo często domki z ogródkami ich, które teraz elektrody, w których tradycyjnie mieszkali mieszkańcy tamtych okolic, bo to właśnie taka przy Miejsko wiejska rolnicza tak też okolica była w US zostały wyburzone pod blokowisk prawda mieszkańcy dostawali to nam, gdy mieszkańcy dostawali oczywiście w zamian za te mieszkania w blokach oczywiście trzeba tutaj pamiętać też o tym, że dla niektórych był to w naprawdę synonim awansu społecznego prawda, a 1 łazienkę łazienka w domu bieżąca woda w ale też Białoszewski obserwował były bardzo ciekawy plan proces jak mieszkańcy przynosili swoje praktyki i sposób w ogóle używania tak przestrzeni życiowej mieszkania z tych domków z ogródkami do tych przestrzeni blokowisk w PRL mamy również na wystawie dowody w tej sprawie właśnie te zdjęcia, które nas, kiedy patrzymy na nich dzisiaj, jeżeli zaś mieszkamy jest na blokowisku dziury w bloku to co to szczególnie w mamy zdjęcia osób opalających się należała do szkół przed wielkim blokowiskiem prawda na na trawce w element wykorzystywanie takich naturalnych kąpielisk Uros przecież też na Pradze-Południe było sporo w i one już były obrośnięte blokowiskami prawda w ale mieszkańcy mam w kąpielówkach używali tego jak ta basenu w plaża wiejska nadejścia Ano porzucać dawnych zwyczajów po prostu, gdyż są naturalne to co to całkiem właśnie naturalnej nam się może wydawać, że to był jakiś nieadekwatne użył użycia atak przyp w przestrzeni przestrzeni publicznej zresztą z wieruszowskiej pisze to też, bo on mieszkańcach kamienicy, którzy zamieszkali nie tylko tych domków wzoru ogródkami nie tylko przedmieść nie tylko wsi nie jest, którzy zamieszkali właśnie tych, którzy zamieszkali w tych blokowiskach w tych nowych budynkach wypowiadam w UPR, których architektura i jej relacji z człowiekiem jest zupełnie inna niż mieszkań cała kamienice prawda w SLD, która jest jak pisze Białoszewski Alan bliżej ziemi bliżej ludzi w tym mieście chciał panią poprosić, żeby mnie oczywiście hamowało wszystkie obserwacje Białoszewskiego dotyczący miejskości nowych mieszkańców miasta są fascynujące, ale pani powiedziała też, że Białoszewski był 1 z największych z dwudziestego wieku to nawet wiele osób się z tym zgodzić, ale myślę, że warto, abyśmy trochę wyjaśniły znaczy na czym ta jego wielkość pani zdaniem polega takie najtrudniejsze pytania naszych burzliwych pełnych butelek, na które nie ma odpowiedzi architektem prawny w ale nie podajemy z chętnie w ME w, a ja myślę, że my przede wszystkim element imam dowody ich na to w postaci jej ogromnego zainteresowania Białoszewski i to w obserwowania i to zainteresowaniami narastającego lawinowo to znaczy, gdyby w tym nic nie był w ucho to nie obrosło, by tak ogromną literaturą przedmiotu LM co to to co na pewno żetonu, jakby wielkość widać z inną większy dystans z tym, tym bardziej morzem widać widać właśnie tę wyjątkowość Białoszewskiego na mapie literatury polskiej im czego jeszcze, by nie było, ale nie byłoby coraz tonowych pokoleń młodszych badaczy, którzy odnajdują ów jego literaturze coś ważnego coś dla siebie, ale nie tylko badacze prawda to nie jest sprawa tylko profesjonalistów to społecznie rozpoznawalny pisarz właśnie tutaj zmierzało też do Doroty z ludzi, którzy w i wiem, że używanie może źle brzmi nie znajduje coraz lepszego słowa, ale jakoś tak używają tej literatury w UE do różnego rodzaju działań tak działa nieprzerwanie miast żali się w działanie lamp działań lokalnych w 2 myślę, że Białoszewski, by się też chyba nie obraził za to używanie ich użyć, bo przecież jest właśnie w el z twórcą uważającym, że najlepsza literatura to ta, która jest w życiu jest z życia działa funkcjonuje jest w obiegu nie jest właśnie przedmiotem tak akademickiej refleksji tylko, ale naprawdę działa i żyje a kiedy działa i że ja wtedy w, kiedy i, kiedy leśni sięgają po nią urząd lub czat Czytelnicy prawda Chiny Indie wprowadzają w taki miejski krwiobieg i to z tym mamy w Warszawie na pewno mamy z tym do czynienia prawda przecież i przy okazji Warszawa czytałam w te i inne tego rodzaju CEZ taka akcja promująca czytelnictwo bym tak, ale ich ostatnio właśnie hamował było tematem zajęli też tej akcji tym, że to się, że to się faktycznie nadzieję, że odkrywane jest Białoszewski dźwiękowy prawda całkiem też w niedawno nam przecież wydano w Białoszewskiego do słuchu, czyli cykl właśnie płyt razem bardzo nowoczesny styl, jaki jak się okazuje w Cannes i Emil i przez przez to, że jak zaaranżować w nieraz aranżacjach tak od twórców, którzy dostrzegli LM to znowu jakiś ogromny potencjał, czyli Białoszewski jest dostrzegany nagrywani przez badaczy jest dostrzegany przez Czytelników przez ludzi zaangażowanych w miasto jako takie jest dostrzegany teraz przez inne ludzi zajmujących się sferą audio bardziej tak odkrywanie tych nagrań, a dla pani jest on jako ten pisarz ten twórca konkretny to co jest w książkach to co by pani powiedziała mi znów się pani już dziś ogromne wyzwanie to doprawdy Rzym teraz już nie wiem jak z tego nerwowe bezsenne noce i latem co to znaczy mniej znaczy myślę, że wszystko coś, o czym mówiłam jest ważne i dla mnie prawda to, że on, a jakość nie wspomniała też o takich animatora w przestrzeni lokalnej takich jak Cezary Polak jego kicia kocia wyrównał w, a i tak kiedyś też tutaj na Daniela Radcliffe opowiadał, że gdzieś właśnie przecież jak i przecież właśnie w branży lokalną z Realem od zdolności taka lekcja, jaka płynie z właśnie albo gdy do lektury całego było wszystkiego z tak wyrażę w lekcjach mówiąca, że Real to człowiek stwarza wytwarza przestrzeń wytwarzają wokół Fukushimy wierzę w, że może ją przekształcać 02 kreować eksperymentować w szczerym traktować realizm jako najciekawszy to co mu najbliższej co jest najbliżej Annie egzotyczne wyspy prawda do wygrania znaleźć taką zwyczajność prawda to, o czym pani mówiła właśnie tu jakaś Kępka tu trawka tu łączka tutaj jeziorko tutaj klatka w bloku w równych albo łąką korytarz France, a i tak i dla mnie chyba to właśnie LM też jednak reakcja na jakiś wrażliwości wrażliwości na rzeczywistość i jest, że i jest nawet jako dla literatury znawczyni bardzo ważna wzruszająco może też poruszające może to lepsze słowo Lynn poruszająca pewnie pewnie też, ale też Aram no jeśli mam mówić o swoich aut o odczuciach to zacznę od tych bardziej profesjonalnych naukowych, ale też mi jako kulturoznawczyni ta dająca lepszą lekcję tego czym jest stała wrażliwość antropologiczna w niż wiele tomów te o bliźnich, więc tutaj nic nie był właśnie w Saint-Denis chyba bardzo bliska wrażliwość na nasz rzeczywisty to właśnie takie atakiem i problematyce chowanie ich do strzelania czegoś ciekawego lub w tym co ogólnie powszechnie wydaje się bardzo nieciekawa nudna niewarte niewarte niewarte uwagi, ale też jako dla literaturoznawcy ani on Białoszewski jest dla mnie na pewno ma on ważnym i 1 z na jej najważniejszych pisarzy twórców, poszerzając nie przekraczającym granice języka ludzkiej językowo ości mam tutaj namyśli przede wszystkim Niemcom technikę pisania pisze tak jakby mówił pisze tak jak mówią chcę pisać tak jak mówią stąd też to najwyraźniej znów gdzieś wielokrotnie wielokrotnie, ale jest także Białoszewski pisze swój wiersz potem czyta go Jadwidze Stańczak owej kres swojej niewidomej przyjaciółce, bo ta praktyka nagrywania jest bardzo mocno z tym, że z nią związana z a, toteż jej zbiory zostały przekazane do muzeum literatury on czyta te wiersze, jakby jej jest sytuacja towarzysko, ale on czyta to Ol foto, żeby sprawdzić jak to brzmi czy to zostało napisane tak jak zaczyna się mówić jadłam też chciała zwrócić uwagę silna jest przejść przez co nie żyć żywym życiem żywą mową języka takie odświeżenie głos z języka literatury przez to żywą mowę wydaje mi się bardzo rewolucyjne fitness na tych znowu ma dieta literatury polskiej i ważne i jest to przecież też kierunek, który jest potem kontynuowany w literaturze polskiej w nocy z przejedzenia 2 bardzo wpły w współczesnej i i druga rzecz oprócz 4 tej moralności tego żywiołu, chociaż związana ze stylem to jest, ale też oczy, gdy jest to może pewne na użytek strzelać nadinterpretacja, ale nie będę się nie obawiam się tego powiedzieć czy on miał wszystkich pomników powstania Warszawskiego wymyśla coś co dziś nazywamy historią mówioną dopiero później prawda po to tu pojawia się taka praktyka zaczyna się lub historycy zaczynają mówić, że te wspomnienia żywym wizjonerem i zwykłych ludzi znowu prawda to co teraz jestem bardzo powszechne w literaturze jest czego się korzystać tak mocno współcześnie to przecież Białoszewski teraz zrobimy mały nawet z naszej rozmowie uwaga uwaga w Paryżu zakończył się mecz 3 Polska Niemcy nic nie mówiłyśmy na ten temat co oznacza, że mecz zakończył się wynikiem 00 przypomnę podkreślę remis 00 tak się zakończył mecz Polaków z Niemcami my wracamy do Mirona Białoszewskiego do tego właśnie jak bardzo on był też awangardowe prawda, jaki był myślicielem pisarzem twórcą takim do przodu coś co teraz pisał wtedy teraz jest współczesne inny aktualny z czego się korzysta to jest właśnie ta jest złem tylko tutaj jedno zastrzeżenie, że nie był myślicielem był praktykiem był był praktykiem nie może w tym tkwi jakaś tutaj tajemnicach w niego sukces lichego jego sukcesu to była w sztukach w działaniu literatura w działaniu realnym co to to to był w zasadzie każdy z rodzajem sztuki prawda, bo przecież Real i teatru w dodają mniej o tym, mówi jest, ale to z powodu UFO z takich, że w pełnej zmniejszy Białoszewski pisarz poeta, ale oczywiście, ale oczywiście wiadomo, że w inny teatr na Tarczyńskiej ten teatr osobny to co też nie jest zdolny i jest taki rodzaj w działalność inna już nie tylko wtedy tutaj Białoszewskiego prawda był współtwórcą, a punktu który z lektury bardzo się, o który bardzo też, że jego język teatru trojga odnowiło odświeżył dziś zrewolucjonizował in w willi, a skoro mówimy o tym, właśnie, że niekoniecznie myśliciela praktyk może bardziej to powiedz my już wróćmy do wystawy proszę przypomnimy inny wystawa ruszyła w wczoraj znikający obraz opowieść przestrzenna miły Mirona Białoszewskiego to jest wystawa w muzeum warszawskiej Pragi przy ulicy targowej 50 na 52 Radia TOK FM jest patronem medialnym tej wystawy, ale skoro mowa o działaniu to powiedzmy też o wydarzeniach towarzyszących tej wystawie w właśnie, kierując się to inspiracją samego Białoszewskiego z żalem wszystko dzieje się powstaje w działaniu element też ludzkim działaniu w LM postanowiliśmy budować na wystawę również wieloma wydarzeniami w z 1 strony w Köln po to, żeby znowu właśnie Białoszewski zaistniał w działaniu z drugiej strony potok w, żeby wraz z tą wystawą zaistniał znowu w mieście, czyli wystawa otwiera się bardzo nam przestrzeń przestrzeń miasta, zwłaszcza Pragi na południe w LO im inne oprócz tych wydarzeń, które nie będą miały miejsce w samym muzeum w PRL i tutaj bardzo Lalek Barbie najważniejsze pewnie będą te, które będą działy się w mieście Otóż zielonych m. in. będzie specjał uruchomiona specjalna w linia tramwajowa linia milionowa będzie można jeździć realnym specjalnym tramwajem tą trasą samowolą w LM z towarzyszeniem przewodników, którzy będą też opowiadali tak było i animatorów również kultury w ale tutaj wydarzenia są współorganizowane przez Instytut kultury polskiej w mniej Uniwersytetu Warszawskiego wolno im tyle właśnie też, że na dalszy los studenci animacja kultury będą brali udział w tych w tych wydarzeniach tych przejazdów oprócz tych przejazdów z kimś ważnym elementem są warsztaty EMC warsztaty warsztaty, które z 1 strony, a będą to takie letnie warsztaty odbywające się w muzę Woźniak, a one mają wszystkie ME dal dziś wykorzystać nawiązywać do właśnie tej wrażliwości Białoszewskiego będzie warsztat cesarskiej połowę z dźwiękowy właśnie w PRL to będzie m. in. warsztaty Etnograficzne było też wydaje się bardzo bliska takiej oto etnografii wręcz standaryzacja Białoszewskiego, obserwując siebie obserwuje wnikliwie miastu, więc również w ich również fotograficzne w co prawda nie jest to może medium Białoszewskiego w ty, ale ten sposób właśnie chwytania tak chwytanie obrazów miasta od srebrnej obserwacji obserwacji jej takiej socjologicznej wręcz antropologicznej, bo w tej literaturze jest mnóstwo prawda tego życia mieszkańców relacji społecznych interakcji z jakichś rozmów w tramwajach w komunikacji miejskiej, więc m. in . na taką będziemy kierować propozycje dla mieszkańców Warszawy w UE i również niektóre warsztaty w nos skierowane specjalnie do innych licealistów z praskich i liceów w tej chcemy się odwoływać głównie właśnie do tej lekcji lokalności w lokalnych w lokalnych doceniają tego drania oglądania się gdzieś na czczo na lewą Brzeźno lewobrzeżną Warszawę czy na inne miasta niedoceniania tego co jest tutaj kreowanie rzeczywistości, czego uczył nas Miron Białoszewski te wszystkie wydarzenia wokół wystawy znikające krajobrazy opowieść przestrzenna Mirona Białoszewskiego wystawa ruszyła wczoraj potrwa do końca października tego roku inny, a jest ona zlokalizowana w muzeum warszawskiej Pragi ulica targowa 50 na 52 w radiu TOK FM jest patronem medialnym tej wystawy nie kurator kami są pani Aleksandra góralska, który jest z nami tutaj nie ma, ale serdecznie pozdrawiamy oraz pani dr hab. Agnieszka Karpowicz literaturoznawczyni kulturoznawczyni Anny, która opowiadała dla państwa o Iranie biało szewskim o jego patrzeniu na miasto Ocha mowie nie samej wystawie bardzo serdecznie pani dziękuję ja również bardzo dziękujemy za chwilę będą informacje Radia TOK FM, a po informacjach programy specjalne pro, który poprowadzi Kamil Gapiński, a to oznacza, że temat będzie sportowej oczywiście państwo nie zaskoczymy, bo inny program będzie dotyczyło właśnie zakończonego spotkania Polska Niemcy przypomnę spotkanie zakończyło się bezbramkowym remisem także ja państwu serdecznie za dziś dziękuje Karolina Głowacka do usłyszenia proszę z nami koniecznie zostać za chwilę będą 2 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA