REKLAMA

Anna Dudek o swojej książce "Poddaję się. Muzułmanki w Polsce"

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-06-17 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
43:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
mamy magazyn kobiecy eter przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami stąd jest już nasz gość dziennikarka Anna Dudek dobry wieczór dobry wieczór autorka książki poddaje się życie muzułmanek w Polsce książka wydana jest przez PWN ma niezwykle wymowną okładkę Mac piękna kobieta w hidżabie tak to jest zagra w przekreślonej przez 2 pasy 1 biały drugi czerwony, a w tle pałac kultury innych książkach, które już samą kładką mówi o jakich okolicznościach w jakim miejscu Rozwiń » jakich warunkach życia opowiada pierwsza tego typu książka na naszym rynku inne pierwszy zbiór rozmów z muzułmanka Miss współcześnie teraz żyjącymi w Polsce i obecnie zmagających się, by z tym całym nawałem spraw problemów dyskursu publicznego wokół mnie obecność muzułmanów przestrzeni publicznej polskiej Europejskiej nie anglosaskiej zachodniej w jakiejkolwiek perspektywie bez tego nie ujmować cennej pierwsze moje pytanie do pań, które prawdopodobnie nasuwa się też czytelnikom czy naszym słuchaczom w tej chwili czy pani również jest 1 z bohaterek tej książki, dlaczego pani zdecydowała się sięgnąć po ten temat nie jestem 1 z bohaterek bohater jest 13 jestem pewny czy w tej książce rozmawiamy z tymi fantastycznymi kobietami, gdy rozmawiałam na temat, dlaczego ten temat w większości, że nie we wszystkich publikacjach w Polsce obok takich, które są tłumaczone temat kobiet Vistal miecz islamu jest w bardzo tak tendencyjny powiedziałam przedstawiam co znaczył to są albo książki o tym jak PKS zniewolona kobieta po pozbawi dowód na woli pozbawiona praw zakwestionowana żyje sobie gdzieś, ponieważ doznał mężczyzna, który jest muzułmaninem przeszła na islam, a potem usiadł na przód ucieka, bo nie poznamy sporo takich historii historii jest ewenement ona dziecko czytam taką książkę tylko razem z córką Jana rozpoczęła właśnie w halach kilka lokali jest właśnie o tym, zjawisku, które pani wspomniała do publikacji TUW setki, jeżeli nie większością liczba i ona utrwalają taki wizerunek inni i samego islamu mogą i właśnie takiego takiego systemu który, który jest opresyjne wobec kobiet to nie sprawdzał, więc dostarczono pierwszy powód, dla którego się na mokro potem temat drugi natomiast są równie istotna to jest to co się w tej chwili dzieje w swym takim wpływy z szeroko rozumianym świecie zachodnim wrogów islamu czy atmosfera jest atmosfera się zagęszcza z miesiąca na miesiąc bardzo dynamiczna sytuacja i obawiam się, że nie będzie lepiej znać, że chciałabym, żeby było nieprędko w każdym ubranego w i pomyślałam sobie, że w razie tych zalet tych publikacji i brakowało czegoś na obrazku przede wszystkim głosów tych kobiet, które są normalnymi kobietami, które żyją, która tutaj, które pracują, które są matkami, które służą nam, które są siostrami Anną, więc tak główne powody oczywiście to, że atmosfera w Europie w tej chwili nie tylko w Europie, ale tak przede wszystkim, aby dostać nasz znak rzeczywistości przypominała kotłów zresztą publicyści o tym, napisałem Snyder książka całą UE przypominała z atmosfery wokół Żydów w latach 30 od pogromu tak i to jest i to jest przerażająca w mym chciałbym doprecyzować, by było jasne dla naszych słuchaczy wspomniała pani, że jest pani bohaterką w tle czy to oznacza, że pani również jest 1 z muzułmanek żyjących w Polsce nie to właśnie z bardzo ważne, bo inne to mama od razu zmienia perspektywa i daje szansę czy nadzieje na pewnego rodzaju elementy obiektywne spojrzenie, ale też od razu otwiera pytanie z mojej strony o otwartości zaufaniu rozmówczyni do pani to jest wielki temat, bo właściwie mało, która stanie rozmówczyni opowiada o tym, że czuje się komfortowo może nie czuję żadnego zagrożenia, że czuje się swojego żeni bywa traktowana jako obca, a to rozmówczyni rozmówczynie, by właściwie prezentują bardzo zróżnicowaną grupę od Tatarek powinny bardzo świeże konwerter taki ciemny i dojście do nich jak rozumiem zdobycie zaufania każdej z nich z osobna było dla osoby, które z dziennikarką i które nie mogła zacząć rozmowy słuchaj jestem muzułmanką tak jak ty i chce razem z tobą pokazać się światu, bo nasze życie nasze wartości wasze wybory nie było wcale takie proste przeciwnie to było trudne to było trudne, dlatego że w Indiach zresztą pisze w podziękowaniach ma na samym końcu książki, że ten świat muzułmanek jest coś się dość hermetyczna to nie znaczy, że nas wrogo nastawiona to znaczy tylko, tyle że ono doświadczyło bardzo wielu nieprzyjemności agresji często przemoc niestety PMI i niekoniecznie chcą się wychylać wyznaczone chciałby, żeby wszyscy dali im po prostu Święty spokój, bo na Słupsk normalnie żyć natomiast to jak docieram do bohaterek tutaj chciałbym bardzo podziękować dr Katarzyną Górak-Sosnowską Dmowski z SGH i do czasu wypowiadający się również na naszej antenie tak gigahercach w tej dziedzinie doskonałe ekspert ca PE i dr MP 3 el Abdallah Szczepkowskiej, która właściwie ich rekomendacji naprawdę otworzyłem drzwi do dowodu to do świata tych kobiet RM i później, bo z każdym kolejnym spotkaniem było łatwiej po łatwych nie znaczy, że mógłby łatwo natomiast tak jak mówiłam rosołu fantastyczna kobieta mądra silna w i cieszy się zaufał na tyle żeby, żeby porozmawiać o sprawach czasami bardzo bolesnych za chwilę, aby porozmawiamy o tym na pewno takie kwestie, które są dla nas wszystkich niezwykle interesujące to tożsamość się kobiety z gminy w Polsce, bo w kontekście kultury polskiej, ale jednak w związku z muzułmaninem i naprawach kultury religii nie muzułmańskiej, ale jeszcze chciałam zapytać się Boże, żebyśmy wiedzieli, jaką grupą mamy do czynienia właściwie jeśli ktoś nie mieszka w wielkim mieście to może nawet nie widywać muzułmanek na ulicy w swojej miejscowości czy w swoim miasteczku nie wszędzie one mieszkają też nic nie jest pewnym mitem, że od razu je poznajemy, bo wcale nie zawsze jesteśmy świadomi tego, że mamy oto do czynienia z muzułmanką i że jak liczna jest to grupa czy mamy jakieś swoje specyficzne, bo skupiska nerek, która z tych słynnych podgrup jest najliczniejsza, bo już powiedział śmieszą i konwertyci tatarski, ale też Bośniaczka, ale też Irak kijki uchodźcą czy nie, które czas Czeczenki, które często mieszkają w ośrodkach dla uchodźców jak się rozkłada tutaj geografia zamieszkania z bardzo dobre pytanie, a co ciekawe tak naprawdę nie wiadomo ilu jest muzułmanów w Polsce znacznik nie zrobił takich badań w tej chwili w tej chwili wiem, że takie badania są prowadzone prowadzi jednak ich zresztą 1 z bohaterek mojej książki natomiast, ponieważ one w większości chciał pozostać anonimowa to uszanować ich życzenie nie nie będę wstawała i badań, które są w trakcie Anny, a więc nie wiadomo liczniejsza grupa osób zdecydowanie konwertyci konwertyci go Bartecki PL później Tatarzy i na końcu wydają się do stołu to są ludzie tutaj przyjechali jako imigranci uchodźcy, czyli te osoby, których zgodnie z wydźwiękiem obecnego dyskursu boimy się najbardziej imigranci uchodźcy od tego o krok my do Obry ci obcy ci najeźdźcy ci, którzy nam zagrażają czytanie rozmów czynie szczególnie mam namyśli to muzułmanki, które od pokoleń żyją swojej religii ner mówią również o takiej perspektywie zmian w czasie, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu jeszcze 10 nawet 5 lat temu w zupełnie inaczej się żyło niż w ostatnich miesiącach dosłownie, że tak to taki temat, który wciąż żywe wciąż powraca, bo nasze wszystkie boju właściwie tłumaczy, jeżeli np. 1 z Żaneta 1 z bohaterek miasta Darek prowadząca w Kruszynianach tatarska Jurta taka Ostoja polskości właściwie nam na Podlasiu ona któregoś razu wstąpiłam w jakimś materiałem WI później z przerażeniem zobaczyła swoją twarz na pudełku i setki takich obelżywych naprawdę obelżywych komentarzy, więc oczywiście to się zmienia ono do zarządu trwać tłumaczy pogróżki grożono jej to, bo w międzyczasie do metod w Kruszynianach zostało zdewastowane właściwie z zewnątrz w domu mówi Tamara atomów i Dagmara, która boi się we własnym mieście wyjść na plac Kościuszki w tenisie tak na debatę nad w Białymstoku i szereg innych bohater znaczy IT, która tutaj są może nas nie mówi chętnie noszę hidżabu, bo boję się gdzieś sama to nie nie będę chciał bronić różne mogą być sytuacje, więc miasto się dzieje tutaj teraz mężowie są bohaterami drugoplanowymi tej książki my tu pojawiają się w rozmowie pojawiają się wątki o małżeństwie o partnerstwie czy też o zgodzie na brak partnerstwa po pełnej akceptacji hierarchii w rodzinie w związku czy mężowie czy zdarzało się tak ingerowali w rozmowy w treść czy chcieli włączać się nigdy cenzurować nikt ich cała UE to bardzo mocno zaznaczyć wiem, że wszystkie moje bohaterki pokazywały mężom swoje rozdziałem nie zdarzyło się, żeby cokolwiek zostało zmienione na życzenie męża co pokazuje, że nie jest także co mąż powiatom ta biedna swą żoną muzułmanka robią sumienie mało tego wielu złotych to są związki bardzo partnerskie i najbardziej dla mnie zagadkową grupą wśród muzułmanów żyjących w Polsce są koncerty takim, bo to jest właściwie skazani na bardzo trudny los jakoś nawet łatwiej sobie wyobrazić czy przyjąć się, że Konrad Pytka wyjeżdża i zmienia kraj na taki, gdzie islam jest tolerowane, gdzie jest bardzo dużo wyznawców tej religii, gdzie to już nikogo nie dziwi, a w momencie, kiedy przychodzi na islam w Polsce MR no to właściwie BOR wie o tym musi być przygotowana, że czekają bardzo wiele trudności poczynając od tych, że rzadko, kiedy właściwie nigdy prawdopodobnie nie spotyka się inne psy od razu taką życzliwą akceptacją zrozumieniem ze strony najbliższych i o tym jak rozumiem też rekonwalescentki pani książce opowiadają tak, bo to jest to bardzo istotny problem w momencie, kiedy ludzie sporów dotyczących wsi epokowe także mężczyzn myślę, że wszyscy koncerty ci na pewno znakomita większość przeżyło te trudności związane z PiS oznajmił nie właściwie w środowisku w rodzinie przyjaciołom znajomym w pracy często butów czasu tak właśnie się w takim gąszczu odbywa, więc trudno powiedzieć jestem muzułmaninem czysto muzułmanką, bo bali się reakcji trakcję bardzo często z Sołą albo nieprzyjemna albo wręcz wrogie PMI jest, więc trudno jest bardzo trudno, bo oni wiedzą nagle tracą część swojej tożsamości, bo oni oprócz tego, że znak, że są muzułmanami, a do tego islamu doprowadziły ich po czasami lata w poszukiwaniu różnych grup może z innymi systemami religijnymi, ale niekoniecznie tu bardzo różnie bywa i nagle odkrywają część, do której głównie od tych czynów może nie wiedzieli może podejrzewali, a inni odrzucają, gdyż są Polakami SUV tej wychowani oni się nie zmieniają tłumaczą oni są tymi samymi fajnymi ludźmi fajnymi ludźmi to niema znaczenia bunt są bardzo różni bezwzględne tort jest chrześcijanin czy trzeci muzułmanin czy ktokolwiek inny, więc tak to to jest zawsze mi zawsze bardzo trudna dla nich, chociaż jest to rzeczywiście był na pewno niespodzianka, bo dla rodziny, by zaskoczenie, a czasami szok bo o ile nikt się nie dziwi, że w Polsce ktoś jest katolikiem o tyle za każdą historią muzułmanki muzułmanina stoi jakaś zagadka stoi jakaś powieść albo właśnie jest to inne kultura czy tradycja Beata Tarska a, a może jest to, choć cień, a może właśnie nerkom estetyka czy by koncerty takich, które rozmawiały z panią ner w podawały jako powody przejścia na islam również kwestie teologiczne czy to było dla nich ważne istotne kartach stres inna wplecione w mają wiele innych może niewiele mają oczywiście punkty i okultystyczne i o tym, wtorek konwersji natomiast natomiast rzeczywiście teologia często w dzień znajdował w tej religii, by więcej zaspokojenia potrzeb duchowych krótko mówiąc tak tylko, że inni większość przypadków to by kobiety, które już WM on był wierzący znaczone Bóg był w ich życiu, czyli nie on listki, które wchodziły w ogóle świat religijnego raczej doznała Matea z, która by zrobić my Słowianie wyszła Wisła, która by przyjęła islam to są wszystko kobiety, która mi zostało wychowane w takim właśnie duchu katolickim, ale z jakichś powodów niedobrze się w nim czuła w GM co w takim razie szczególnego pociągało mnie w islamie, dlaczego chciały być muzułmanka ami czy chciało o tym, mówić jak sobie wyobrażał siebie jako muzułmanki czy czy faktycznie spełniły się w tej roli czy ich oczekiwania zostały spełnione myślę, że tak, bo te wszystkie kobiety wszystkie 13 dziewczyn, które są w książce, która swoją bohaterkę służb są tu są szczęśliwe kobiety są kobiety, które są spełnione religii Estonia na życiu, które robią karierę mają rodzinę islam tak wynika z ich opowieści z historii Istambuł tym ogniwem trochę brakowało inna sprawa, że z tego powodu bardzo czasu przez otoczenie są traktowane jako zdrajczyni, kiedy widzimy dziewczyna w hidżabie, którą mam ma orientalny rysy twarzy to liczą się dziwnie się z nim nową wygrażał solą w przyjechał przyjechała po prostu do nas natomiast gdy widzimy Słowianka, która ma niebieskie oczy w lasach zdradziła słowiańską raz tak zdradziła nas jak mogłaś sobą tak nasza tradycja coś nie tak waży bowiem te pytania mam to one wciąż i wciąż i wciąż powracają i one się z nimi zmagają domyślam się, że na najtrudniejsze wątki w rozmowie z muzeum bankami żyjącymi w Polsce dotyczyły ich statusu jako kobiety może tak nie było może pani zaprzecza, ale tak sobie wyobrażam, że to mogą być najdelikatniejsze kwestie czy nie czują się dyskryminowane czy właśnie im wejście w ten hierarchią rodzinną strukturę rodzinną, gdzie one z zasady stoją w cieniu męża czy idą 2 kroki z tyłu nie jest dla nich dyskomfortem szczególnie w przypadku konwertyta, który jednak wychowywały się w nieco innym systemie wartości prawdopodobnie w 1 fragmencie w 1 rozmowie, w którym pojawia się stwierdzenie pani rozmówczyni, że nie absolutnie to jest porządek niemal przyrodnicze mężczyźni są inni mają inne możliwości kobiety są inne nie powinny próbować zajmować męskich ról jest kopanie się z koniem, a feminizm jest pomyłką tak są takie, które uważają, że feminizm jest bzdurą są takie, które są feministkami jak Helena chociażby, która woli swój feminizm nie tyle SMW nie tak pojmowane Myers regularnego komponuję na zachód natomiast Koranu, gdy stałem nie ma też feminizm katolicki, więc jak najbardziej może być muzułmańskiej są całe szeregi teologów to może, którzy zajmują się wracają do źródeł badają Koran i wodą stąd właśnie cały cały dyskurs o prawach kobiet GM czy dla nich to jest problem status kobiety nie dla nich to nie jest problem problem to to jest problem dla dla Zachodu dla środowiska, w którym są to to dla nas jest problem dla nas, którzy traktują jako do obcej to takie dziwne kobiety, która nam się wydaje, że stoją niżej on mówi wprost one mówią, że nie wierzą w to, że ludzie są dziś jesteśmy jesteśmy równi jesteśmy różni i właściwie to bardzo się wiąże z takim feminizmem ewolucyjnym równym przez nas czy niby mamy swoje role, z których nie wyjdziemy pojawia się tutaj, by w 1 z rozmów również ocenami Zachodniego stylu życia kobiet w tym czy takiego modelu, gdzie związek nie jest sformalizowane żeby, gdzie te role są płynne role społeczne w związku, gdzie kobieta ma wielu partnerów, gdzie mężczyzna również może mieć wiele partnerek mnie i tutaj ani rozmówczyni, mówi że aby kobiety Zachodu są na straconej pozycji co to znaczy jak one rozumieją ten model, z którego zrezygnowały lub zostały wychowane tak w ten sposób jest taka scena z wydziałem o to kto jest niewolnicą, w której akurat tak się złożyło, że rozmawiał z dokładną Otóż my rozmawiamy z Heleną Kazaniu był dwunastym piętrze w jej mieszkaniu, a za nią był wielki billboard dla, na którym była kobieta roznegliżowana zachęcające nie pamiętam to była pasta do zamówić samochód coś takiego w i właściwie swoich aktywów doskonała puenta o tym kto jest gdzieś tam niewolnicą, bo oczywiście różnie można rozumieć różnie można uznać to o to kto jest dozwolone jak to jest dyskryminowany natomiast MO on odrzucają ten model zachodni kobiecości, bo uważają rząd kobietą władczą to znaczy uważają, że raczej lepiej manifestować swoją kobiecość winny sposób niż for Advanced wpół nago czy kosztów, wykorzystując różne atuty w ten sposób, chociaż feministki też o tym, właśnie mówią, że seksualizacja uprzedmiotowienie, by ciała kobiecego wykorzystywanie n p . w reklamach czy w mediach my jest zjawiskiem jak najbardziej godnym potępienia tutaj się nim ten głos niczym nie różnią od głosu muzeum z Ryszardem głośne zjawiska obsługa obrzydliwym i ma miejsce cały czas właściwie nie można otworzyć gazetę nie można tworzyć internatu nie można w stare wino stop wyjść jesteśmy notowani tymi kobietami, które są wprowadzane do rąk do roli ornamentu właściwie erotycznego zazwyczaj tak albo dekoracyjnego egoistą natomiast usunąć mówi Ania my nie chcemy tak postrzegany chcemy być postrzegane przez przez pryzmat tego, jaki jesteśmy kim jesteśmy co robimy w życiu, a w takim razie, jaką wartość ma dla nich wolność to też z feministkami się nie zgodziła nie jestem przekonana nie jestem przekonana, bo dla nich nie hedonizm wolność 3 myślę, że inni trochę inaczej zaczyna się ją pewnie pojmują niższy niż my jak mówił oczywiście my zupełnie umownie komu to znaczy tam nie można mówić muzułmanka bez kontekstu Boga i bez kontekstu religii tutaj to jest podstawa wyznaczono uważają, że to co jest granice ich wolności wyznacza, toteż miła Bogu po prostu bez poczty bardzo prosta i oczywiście nie jest także wszystkie muzułmanki czy to w Europie czy czy w Polsce 3 czy na świecie są święta nie to są zwykłe kobiety GM zdarza im się pewnie coś przeskrobał zdarzają się równie dobrze żyć ERM zda są takie, które są zupełnie innymi danymi tylko muzułmanka co znaczy takie, które się nie mogło takie, które niekoniecznie przestrzegają nauk Koranu czy takich, które nie wiem zdarzają się wypić lampkę wina czy zjeść schabowego np. rosół to jest wynik to podobać takie zdanie to powiedziała mi 1 z bohaterek właściwie inaczej pojedziemy do 1 potem Echa tych słów pojawiał się w każdej rozmowie to znaczy, że Penn jest wiele i Samów jest wiele Stanów i właściwie winnym, ponieważ islam nie mam instytucje tak jak jest kościół w chrześcijaństwie to jest to wszystko o wiele bardziej płynna to znaczy jest więcej oczywiście fakt w GM więcej interpretacji i LM ona właściwie nie powiedziałbym, że wybierają sobie to co im akurat pasuje to absurd tak nie jest natomiast ERM podążał za tą interpretacją, która gdzieś im najbardziej w duszy gra, a jak pani rozmówczyni rozumieją i komentują działalność tzw. państwa islamskiego czy to napięcie terrorystyczna, która w tej chwili mamy w Europie na świecie wobec tego tematu bez właściwego tematu nie da się uniknąć nie danie dosięgnąć i ja uważam, że odciął się najczęściej w one są przerażone dotąd tak jak jesteśmy przerażeni my boimy się boimy się zamachów boimy się terrorystów islamistycznych oczywiście, a w generalnie myślimy, że wszyscy muzułmanie to terroryści każdy terrorysta to muzułmanie co jest nieprawdą jak wiemy, kto właściwie promil jakiś on szykują się bezpośrednio przekłada na ich życie, jeżeli tomów zresztą główna, jeżeli jakiś idiota cytuję tutaj wysadzić w metrze to potem wszyscy będziemy mieli problem, bo wszyscy będą poczynania terrorystów i dość zresztą dzieje miało miejsce po zamachach w Paryżu posłuch w Belgii właściwie za każdym razem, kiedy odpowiedzialna za jakiś zamach, w którym zginął czasami setki ludzi bierze tzw. państwo islamskie jakaś inna grupa terrorystyczna niosąca ten fałszywy islam na sztandarach życia muzułmanów staje się naprawdę trudna rozmowa z bohaterką, który pani wspomniała z chlubną przełamuje też, że nasze stereotypowe wyobrażenia o muzułmańscy jako kobiecie nie wykształconej i nieaktywnej zawodowo, bo trudno chyba jest lekarką dumna z chirurgiem pediatrą chirurgiem jest chirurgiem chirurgiem też tutaj, bo obecna w tym studiu kiedyś opowiadała o sobie swojej pracy, ale też jest aktywistką w środowisku muzułmanek muzułmanów w ogóle nie bardzo aktywnie przeciwdziała temu stereotypowi muzułmanki jako kobiety niewykształcone i zniewolonej przez kulturę na całe szczęście brawa dla głównych natomiast to jest dziękuję to pytania, bo rzeczywiście jest także jest taki stereotyp kobiety, która podąża za moment mężem ojcem czy bratem zakwestionują albo wnika wj albo w niczym w klasycznym w hidżabie nie ma, więc do powiedzenia właściwie jej zadaniem życiowym niestrudzenie dosyć siedzenia w domu w tym oczywiście że, że tak nie jest mało tego bohaterki tej książki jest wśród nich lekarka właśnie Lubna jest wśród nich doktorantka jest wśród nich kobieta, która właśnie habilitację tendencję taką zresztą jest w i o tym, właśnie konwersja Ettore konwersji i dna na islam DM polskiego Batycki czy Zachodniego inwestycji, ale są często bardzo wysoko wykształconych to on co takie 2 grupy konwertyta kobiety, która w, które do islamu doprowadziły związek z mężczyzną chęć wejścia w jego ślady i kobiety, która wcześniej świadomie wybrał się w niedzielę grały z nami i w tej drugiej grupie są zazwyczaj kobiety, która są świetnie wykształcone, więc to, że muzułmanki są niewykształcone jest jest nieprawdą zresztą w 1 rozdziałów zdrożał też pisze o tym, że właściwie w momencie, kiedy kobiety w Europie nie miał żadnych pra w w średniowieczu i 1 z muzułmanek założyła obozu fundatorką meczetu jedno szykowała się biblioteką w Hiszpanii wiele z nich doradzało zdradza Łukasz form jest zmienia perspektywę to znaczy otwórz trochę oczy naprawdę bo klub ostatecznie kończy na Europę, o czym myślimy, że w module lepsi ja nie chcę wartościować tego, kto słabszy jest gorszy, bo to niema żadnego sensu natomiast o tym, mówi zresztą Tarik ramadan w książce profesor z Oksfordu i on mówi Rz jak bardzo piękne zdanie powiedział, że lampa jest urodzonym w jego jego dziadek był założycielem bractwa muzułmańskiego bliskiego to oczywiście ma pewne reperkusje w tym, jaki spostrzega natomiast on mówi Róża z jego dziedzictwem jest Koran, ale jego dziedzictwa miasta jest też Kartezjusz i właśnie to dotyczy wszystkich urodzonych tych europejskich muzułmanów warto o tym, pamiętać mówi też o tym, że od 20 lat właściwie powtarza to, że po wszystkim potrzeba edukacji to znaczy po prostu uczą się nawzajem i to chyba najważniejszy bo o ile muzułmanie sporo wiedzą o chrześcijaństwie domy my naprawdę niewiele jest sam nie wiem, ale nie chcemy wiedzieć, nic więc odwracamy się od tej wiedzy na o wiele łatwiej nam jest wtedy rzecz się z tą świadomością, że jestem obcy Żyd jestem inny ten nieznany, a więc mam prawo się bać jak rozumieć się, by tytuł książki poddajemy się czy rzeczywiście wymowa każdej z tych rozmów była aż tak pesymistyczny, a wręcz przeciwnie jest bardzo optymistyczną wymowę to znaczy poddaje się podejście Bogu oczywiście w domyśle i nie poddaje się stereotypom tym tytułem oraz bawiłam, bo widziałam skażenia będą takie, że poddaje się mężczyzna podaje się normom społecznym podaje się temu wizerunkowi islamu jako o system, który reprezentuje kobiet jak zrozumiane jako pewną rezygnację bez walki o swoje prawo do obecności w kulturze polskiej nie mam siły poddaje się nie dam rady Europy zrobiło się zbyt ciężko zdejmuje hidżab przystaje w sposób otwarty być muzułmanką inni to ciekawa interpretacja nowa dla mnie kolejne do kolekcji i Tamara Vonn, która sama mówi zbierze scala fikołków co jest zresztą BMW pewnie dość kontrowersyjna, bo są lepiej raz, że niechętnie rozmawiają innym łez z obcymi dziennikarzami, zwłaszcza w UE, dlaczego z hotelem, bo skojarzenia z jednoznacznym zaczynać, kiedy swój, kiedy słyszymy słowa witam myślimy o oszołomstwo domen ta liczba wariat z talibami generalnie co oczywiście nie ma w nim inaczej zdarza się rzeczywiście leżała wśród Alawitów to osoby o bardzo radykalnych poglądach, ale zdarza się też tak to jest testowanie częstsza postawa w tym, że to są osoby bardzo otwarta, które chcą rozmawiać, które są po prostu spokojnie żyć i Tamara właśnie mówi o tym, że ona się poddaje tak anonimy szły walczyć też tak myśleć tak myślicie proszę bardzo ja swoje wiem, ale swoje wie dziękuję trudno to ciekawa jestem z jakimi reakcjami spotykałam się pani mnie w trakcie rozmów z muzeum bankami, które przeprowadziła pani na rzecz tej książki tylko w trakcie rozmów ze swoimi znajomymi z wydawcą może ze znajomymi na fejsie my z anonimowymi, by czytelnikami jaki, jaka jest reakcja czy pierwsze reakcje w Polsce na polskim rynku wydawniczym nataką książka w społeczeństwie, które wydaje się być bardzo nieprzygotowane może zacznę od reakcji wśród znajomych w o pomstę do wstępu tam jednak to jest dość mocno wybitej na moich koleżanek nową umowę z pyszna kawa w piątek, ale okazał się Ziaja użyto metod jak mi powiedział, że 2 autokary, ponieważ do meczetu, a nie na modłę na inne rozmowy, a ona zrobiła wielkie oczy i zapytała mnie artysty z islamską w nieczystych muzułmanką nie przyznaje, że islam zapytany czy stylistami wskoczyli w domyśle jestem fundamentalistą terrorystką pewnie, więc akcje były bardzo różna w części pozytywna części w czasie złudny bardzo wspierała ciężkim starciu z barwami nacieszyć myślała, że no pewnie obszerna lista naszych młodych grup osób, które mówi Anka słuchaj na pewno uważa radny uważa się z siedzibą w głowach założyła hidżab w DM i to właściwie w jakim celu założyła pani tępi Romów, żeby poczuć na sobie te reakcje tak chciałam sprawdzić moc tego w czambuł tego emblematu takiego właściwym hidżab Bushido to oczywiście nie tylko chusta czy Durban hidżab zakrycie całej aury, czyli tych miejsc, z którą powinny być zakryte, czyli pośrednio całego ciała tak, żeby nie było widać, bo jego kształtów w nieustannym petentem szpiczak to taki najbardziej upolitycznione za dramat islamu ja uważam, że niepotrzebnie znowu uważam, że to jest taki oznaka właściwie rowerem wzmożenie represji, ale takiego negatywnego nastawienia Zachodu wobec własnych Zachodu wobec muzułmanek, dlaczego akurat hidżab, bo kobieta wybrała, żeby się zasłonić, o czym śnią po ekstremalnych przypadkach, kiedy ona zmuszona do tego bez politycznego natomiast znakomita większość muzułmanek wybiera hicior kurhany chcą go po prostu nosić zdarzył się też reakcję, kiedy skądinąd bardzo światły człowiek zapytał mnie, kiedy widziałem tu czytam książki, która w tytułach miały oba środki słowa albo ładuje sama albo prorok Muhammad różne pytał mnie, dlaczego to takie dziwne książki na co odpowiedziałem, że pan może to muzułmanka może przygotować do konwersji lub w wersji Skonto pytanie na co odpowiedział zrobił taką taką smutną zrezygnowane miny spojrzał na mnie wykonał taki gest, jakby wylatywał w powietrzu zrobił Lwów mnie za wzorową generalnie, że potem już tylko pas szahida mi to było straszne co znaczy to zaszczyt, bo nawet bez hidżabu przy czym ja nie chcę ponieść zakładam, że dla zabawy botoksu nie było tak są oczywiście jakiś artystki, które robią różne swoje w wystąpienia zakładają hidżab i dołączyć do miasta palą papierosy jest taka forma wyrazu i nie zmienia oceniam natomiast tym dla mnie to rzeczywiście było przeżyć to znaczy człon z wożenia ludzi czułam brnięcie na ulicy coraz gorzej na tym, że mogą w każdej chwili zdjąć bez żadnych konsekwencji dla siebie własnego sumienia, a te kobiety no one odpowiadają tych sytuacjach 1 z nich usłyszała mnie jak wstawała z miejsca, aby gdzieś w komunikacji miejskiej że, że druga się brzydzi pani usiąść, a tych zabaw przed na chwilę czy zabawne zabawne atrap przez ZUS jednak jest śmiech, ponieważ to była taka czarnoskóra staruszka i Tamara tego nie ma szans co powiedziałem o tym, mówi też tak pomyślałam przecież wy byliście w tym samym miejscu, w którym teraz jesteśmy tak szybko zapomnieliście o taką tendencję szybko zapominam niestety, a czego, by pani jako człowiek dowiedziała się z tych rozmów, czego nie była pani świadoma przed wejściem tak głęboko w świat polskich muzułmanek myślę, że przede wszystkim w odpowiedzi nie zawsze, ponieważ jak definiuje się tej książce jako osoba niewierząca, a na pewno nie, wierząc w żadną religię mało tego nazywam to wyznanie swoją szacha dołączyli wyznaniem wiary w ERM, więc przede wszystkim zobaczą, że islam w poznał poznał treść odrobinę w niej także na dystansie w Spodku islamu absolutnie nie ARM natomiast jest piękna religia i przejrzystych zasadach z pięknymi ludźmi, którzy wyznają, że wcześniej wszystkim, bo tak jak mówiłem wcześniej są różni ludzie w scenie także muzułmanie z każdym fantastycznym człowiekiem jest na pewno to i to była taka rodzaj podróży duchowe na czytanie biografii Mahometa czytanie pisma realistycznych próba zrozumienia tego systemu wartości, które jest ich zbliżony do naszego, ale też bardzo różne to z nich paradoksalnie jednak jednak to wszystko w islamie jest mur i wydaje mi się, że duże wrażenie na mnie zrobiło podejście bohaterek książki to właśnie do kobiecości aż nagle okazało się, że w trakcie pisania książki właściwie przestał się malować właściwie przestał nosić biżuterię i zdał takie wrażenie to ma pani tak znam osoby z tego sprawę dopiero rozmawiam z ze znajomym już po napisaniu książki Dance sprawę, że rzeczywiście ona mnie dużo nauczył mecz pokazał mi taki zupełnie wolny świat nie chce sobie, że przedtem byłem w gust przesadnie eksponować eksponowała kobiecość natomiast natomiast rzeczywiście dał do pomyślenia właśnie w kontekście tych reklam w kontekście tego jak często kobiety same właściwie sprowadza z Toronto go ornamentu no to jest to smutne myślę, że trzeba temu przeciwdziałać też pewnie przeciwnicy feminizmu uznają, że jest tam nasze feministki mówiąc z tą nie tylko jest ciekawa, bo jak różne drogi kobiety wybierają sobie, żeby uciec od tego modelu z aktualizacji uprzedmiotowienia, że niektóre właśnie wychodzą przez bramę feminizmu uciekają z tego świata, a inne uciekają do religii do Odry, gdzie zamknięcia się w jakimś określonym systemie wartości, których chroni przed metą seksualizacja, ale nie wyklucza pan coś absolutnie nie wyklucza uważam rzeczywiście Helena, która jest pan tego walizką świetnie wykształconą dziewczyną owoców w kilku językach wymówka jestem feministką szczerze stąd pomysł jak mogłoby nie być feministką będąc kobietą z drugiej strony mamy Anita, która mówi o remisie z głupich Koleśnikow pieskom z koniem, bo tak jest od stuleci od 1000 lat facet ma inne z inną rolę w życiu on ma zapewnić dach nad głową pożywienie i t d . i naprawić cieknący kran, a ja mam być hołubiona przez niego, więc tych postaw jest bardzo wiele jak pani rozmówczyni muzułmanki mieszkający w Polsce widzą swoją przyszłość w naszym kraju czy raczej planują czy może chciałyby zamieszkać jednak gdzie indziej dziś, gdzie jest więcej tolerancji gdzieś, gdzie ta diaspora muzułmańska jest liczniejsza czy będą walczyć o siebie swoją tożsamość tutaj wiele by chciało byłą w momencie, kiedy kobietami, która pracuje w innym miejscu wśród kilkunastu powiedzmy lat, służąc swoją przełożoną przez przełożonego, dlatego że przyszła w hidżabie, że jest sam konkurował wtedy stwierdza, że może to nie jest najlepsze zdanie otoczenie albo kiedy ktoś na nią pluje właśnie albo kiedy słyszy, że słyszy np. ponieważ wyszła za mąż za muzułmanina Egipcjanina w tym przypadku, mówi że jest to arabską dziwką albo właśnie dziecku bin Ladena niecelowo odczytuje to obelgi, bo o poważną mają ogromną chroniącą moc, a może też jakość otwierająca oczy, więc tak wiele z nich myśli nad wyjazdem części nie ma takich możliwości w tej chwili część w części ZUS wnioski na odległość naszym mężowie soulu elementów za granicą one zostały tutaj szukał sposobu, żeby teraz nastała Penn, a część PL jak trudna, chociaż w wspominana już walczą o swoje po prostu taką świadomie wybrała tę tożsamość polską, bo z pochodzenia jest pół Polką pół irackiej tak lub na spły w buraki po upływie takiego kuponu koło RM urodzoną w Bagdadzie świadomie tak świadomie ona świadomie wybrała islam, w którym wzrastała to świadomie w wieku 16 założyła hidżab chciał być bliżej Boga tak to tłumaczyło natomiast czy ta decyzja o wwieźć do Polski była tak do końca świadoma ja myślę, że stado ma pewnie tak natomiast spowodowaną też tym co się działo w tej wtedy w Iraku i zawierucha wojenna oni po prostu uratowali życie wyjeżdżając z Iraku opowiadała mi historię jak iść do szkoły i patrzyłam jak przy drodze gniły trupa, w których nie można było ruszać, bo się, jeżeli ktoś chciał pochować go człowieka musi liczyć z konsekwencjami luf przedstawione do skroni strzału ARM 500 ona wybrała tak, ale jednocześnie dają się, że ta wojenna rzeczywistość też miała tutaj bardzo duży wpływ na to decyzja mailem muzułmanki, by żyjący w Polsce noszą w sobie polską tożsamość, a na ile raczej identyfikują się na my ze wspólnotą wspólnotą muzułmańską muzułmańską na świecie co tutaj silniejszy cóż co tutaj tej tożsamości przeważa Dagmara 1100 barek, które jutro poznamy dzięki tej książce co do Lechii zadam to samo pytanie ona mówi jestem tataraku jestem Polką jest muzułmanką on wart setki jesteś tego nie trzeba rozstrzelać z dostępnych Kartezjusza ani z Koranem tłumaczone są i Polkami muzułmanka on po prostu nie mów panie wybierają nasz islam zawsze na pierwszym miejscu powiedzmy jasno mówiąc o kobietach, które są rzeczywiście podane obok to znaczy, które są bardzo wierząca praktykująca modlą się 5 × dziennie inna przestrzegają wszystkich nakazów Koranu i słone i pewnie nie wszystkie takie są natomiast dla nich samych na pierwszym miejscu co nie zna co nie robi z nich gorszy i gorszych Polak czy obywatelek trzyma tak czy krzyczy czy rząd przyjaciółek, a propos przyjaźń to co jest ciekawe, kto to jak układają się relacje międzyludzkie po przejściu na koronę na ile w szczególnie właśnie konwerter taki cenny na ile są w stanie podtrzymać relacje z poprzedniego życia z poprzedniego wcielenia niemal, bo to jest tak, że to nie jest tylko brak akceptacji w pierwszych dniach tygodniach czy czy miesiącach po ogłoszeniu decyzji, że oto jestem muzułmanką, ale potem czasem bardzo trudno by utrzymać się oraz relacje szkolne towarzyskie bez pracy co pani rozmówczyni o tym, opowiadają znowu nie ma nie ma nie ma 1 drogi nie ma 1 islamu islam jest wiele potrafią dziewczyna i kobiet, o czym rozmawiałam bywa także kobieta, która właśnie odkryła, iż sam, a trudno się w nim zatraca to zresztą tak bardzo bardzo Nowicki nie dość długo islamu techniką klasyczną Talex SA wtedy wyrzucała własny spot w ramach zauważa, że znalazła tak tak tak tak bywa, bo ona uważa, że skoro wy nie akceptuje moich nowych nawyków mojej nowej religii, którą się naprawdę wolałbym, by w zbożu z przyczyn jest takim technika liliami debatując godzinami nad Egipt Haram halal to dość dla tych takich muzułmanek okrzepł wieży jest mniej stop tłumaczone po prostu żyją w normalnym życiem LM w, a więc, z czym ty tak to część z nich sama wyrzekać szalony tych relacji z poprzedniego życia inna gminna o tym, też nie opowiadały innych zostają wypchnięte poza nawet 100 znaczy, bo zmaga się okazuje żona nie wypiął piwa czy drinka czy zapalą jointa w wytycznych, które palą ARM albo nie wyjdą do pubu głos w Żywcu kobiety, które uważają, że nie chcą być w miejscu, w którym jest alkohol alkoholu zakazane treści to jest dyskusyjne względem wymogów zdaniem niektórych RM wykonanie usług w takich miejscach są takie, które mu wciąż przyjaźnią się z ludźmi, z którymi zawsze były blisko jak chociażby Adriana, która też byłby ciekawy przykład Adriana, ponieważ ona jest definiuje się ten podział między faszyzmem, a słynni mamie i sami bardzo głębokiej natomiast co ciekawe Adriana uważa, że ona jest ani sił ani słoni przeznaczona jest u nas po prostu muzułmanką najbliżej do sufitu tak naprawdę, więc znowu jest wiele islamu w komu szczególnie poleca pani lektura tej książki bo, bo mamy tutaj wiele historii, które są nieznane dosyć nawet egzotyczna dla Polaków, którzy nie interesują się często z wyboru inne życie muzułmanów w Polsce no ale właśnie mamy ten problem, że nie wszyscy są ciekawi tego świata w mamy ten problem rzeczywiście, ale chyba to jest problem taki, że wobec mało ciekawi zaciekawieni może inność słów, jakkolwiek podana uczy czy rozumianą chciałabym chciałabym, żeby katolicy, którzy tak często odwołują się do nauk kościoła, którzy tak często ich nie obyło się słowa papieża Jana Pawła papieża Polaka chce zaczęli powoływać się na Franciszka np. tak to bardzo ładna puenta dziękuję za nią w dobrze w takim razie skoro to była puenta to państwo już wiedzą, że jest moment na rozdanie książek nie od wydawnictwa PWN mamy dla państwa kilka egzemplarzy prosimy o maile na adres wieczór małpa Stokrotka FM wieczór małpa to krótka FM, a już bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem w tej części wieczoru była Anna Dudek autorka książki poddaje się życia muzułmanek w Polsce dziennikarka dziękuję bardzo bardzo dziękuję zapraszam państwa na informacje Radia TOK FM, które będą za kilka minut, a zaraz po nich na magazyn w dorosłe dzieci Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA