REKLAMA

Radarów już nie ma. Czy kierowcy jeżdżą szybciej?

Skołowani
Data emisji:
2016-06-18 09:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
28:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
druga część audycji skołowani asystować jak przed mikrofonem, a ze mną w studiu znana państwu na pewno Anna Zielińska polskie obserwatorium bezpieczeństwa ruchu drogowego Instytut transportu samochodowego dzień dobry dzień dobry państwo z reguły i tak już tradycja taka, że z panią Anną spotykam się rozmawiać o statystykach wypadków, ale dzisiaj dzisiaj o czymś innym, ponieważ Instytut transportu samochodowego postanowił zrobić badania na temat przekroczenia Rozwiń » prędkości w miejscach, gdzie do 1 stycznia tego roku straże gminne mogły rejestrować prędkość przez fotoradary stacjonarne nie mogli na taki wykaże się zgadza oprócz 3 małego szczegółu żonie zależało nam na sprawdzeniu nie zakładaliśmy, że będziemy sprawdzać ilu kierowców przekracza prędkość chcieliśmy sprawdzić, jaką prędkością kierowcy jadą nie zakładaliśmy sobie z góry, że to będą kierowcy, którzy przekraczają prędkość naprawdę no może niezupełnie na prawdę, ale dla dla obiektywnego stwierdzenia proces były te badania to nie zakończy żadnej tezy nie przyjmowaliśmy z góry chcieliśmy dostarczyć faktów chcieliśmy sprawdzić, ponieważ to jest temat gorący i często omawiany fotoradary są generalnie nielubiany przez kierowców, więc chcieliśmy zobaczyć, jaki wpływ ta zmiana miała na zachowania kierowców, tym bardziej że polskie obserwatorium ruchu drogowego w samej nas nie żałuję, że obserwuje i dlatego uznaliśmy, że to jest też nasza rola żeby, żeby jednak sprawdzić jak ta sytuacja faktycznie wygląda jak przy rozmowie o fotoradarach zawsze zachęcam naszych słuchaczy do wypowiadania się na ten temat jak państwo myślą czy ta zmiana, która nastąpiła 1 stycznia 2016 roku, czyli odebranie strażom gminnym miejskim możliwości rejestrowania przekroczeń prędkości odebrania fotoradarów nie tylko mobilnych, ale też tych stacjonarnych to dobra zmiana ta jest polityka już chodzę przepraszam czy to jest dobry pomysł był dobry pomysł czy złe czy jako wpłyną na bezpieczeństwo ruchu drogowego i tutaj te badania pokazują, że 73 % kierujących w tych miejscach, o których miejscach to zaraz powiemy przekracza dozwoloną prędkość na tak niestety zgadza się możesz mnie zakładali, że będzie tak źle to okazało się, że wyniki przekroczyły naszą wyobraźnię niestety wpięciu miejscach badania były wyrywkowe nie był jakiś generalny całościowy zysk brutto 5 miejsc 3 miejsce w Warszawie 2 miejsca w nowym dworze Mazowieckim i we wszystkich tych miejscach około 70 % przekraczała dozwoloną prędkość, a około połowa kierowców przekraczała prędkość więcej niż 10 km / h, czyli trening, który ma ten limit tolerancji, który mamy, powyżej którego można się spodziewać, że jeżeli zostaniemy zatrzymani to będziemy musieli zapłacić mandat i niestety w liczbach bezwzględnych testu z jest jeszcze gorsza, bo jeżeli zacytuję wyniki, które były np. na Wisłostradzie przy wjeździe wyjeździe do tunelu przy ulicy Karowej to tam około 40  000 kierowców na dobę przekracza prędkość o więcej niż 10 km / h, czyli 40   000 EUR kierowców kwalifikuje się do tego, żeby zapłacić mandat co oczywiście jest nierealne do wyegzekwowania niestety, ale wyniki są bardzo niepokojący niepokojące no dobrze znali rozmawiamy wiemy, że ludzie przekraczają prędkość to wiemy już od dawien dawna zresztą badania różne pokazywał też Instytutu transportu samochodowego robione dla krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego że, że przekraczamy jest kiepsko z tym samym ograniczeniem prędkości nie chcemy jeździć tak jak są ograniczenia prędkości, ale tutaj od razu rozmowy były różne w internecie czytałem, że fotoradary no to tylko hamują ruch mogą wyhamować ruch w tych miejscach, gdzie są ustawione, a dalej to hulaj dusza piekła nie ma i że one tak naprawdę nie wpływają na bezpieczeństwo to wydaje mi się, że z analiz, które przeprowadziło centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wnioski są wręcz odwrotne poza tym cały system fotoradarów, bo trzeba na to patrzeć jak u nas system nie jako pojedyncze miejsca, bo chciałem przypomnieć, że straże miejskie dysponowały w skali kraju 4400 ma fotoradarami stacjonarnymi stacjonarnymi, czyli było to dokładnie połowa połowy, bo połowa fotoradarów, które z funkcjonują na polskich drogach po drugie, 400 jest nadzorowany przez centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, czyli 1 stycznia 2016 roku 400 fotoradarów z tego systemu zniknęło, więc należy na to patrzeć całościowo nie jest to pomysł oryginalny pomysł Polski my czerpiemy przeważnie przykłady z tych krajów, które jest dużo bezpieczniej, ale w ogóle fotoradary, a nie zabieranie jej tak tak mówią o systemie, więc teraz o systemie czyli w jaki sposób fotoradary mogą wpływać na na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, czyli takie systemy czy jest cały czas podkreślam system nie pojedyncze pary fotoradary działają we Francji działają w Hiszpanii działają w wielkiej Brytanii działają w Australii z bardzo dobrymi wynikami dlatego my to również uznaliśmy, że to jest dobry kierunek szczególnie dla polskich kierowców, którzy są bardzo mało zdyscyplinowani, więc że, jeżeli tych fotoradarów będzie odpowiednio dużo nie one będą odpowiednio często no to może kierowcy nauczą się, że to zwalnianie wcale nie jest takie bardzo uciążliwe, że czasami wystarczy, jeżeli będziemy jeździć i działać wolniej, ale płynniej COS ty to ta podróż będzie spokojniejsza z nią za to, że będzie na pewno bezpieczniejsza w naszym mieście reżimom sala sądowa poza tym te fotoradary straży miejskiej stały w obszarach zabudowanych, czyli tam, gdzie najczęściej dochodzi do wypadków z udziałem osób pieszych piesi są grupą o 1 z najbardziej zagrożonych w Polsce grupą uczestników ruchu drogowego pieszych na polskich drogach ginie nieprawdopodobnie dużo wskaźnik zabitych pieszych na mieniu mieszkańców jest wielokrotnie wyższy w Polsce niż w innych krajach europejskich także to poważny problem szczególnie fotoradary straży miejskich gminnych, które zostały właśnie w obszarach zabudowanych, które były ustawiane na wniosek społeczności lokalnych, które się czuła zagrożona, ale były szczególnie ważne, bo one chroniły pośrednio właśnie tych najsłabszych uczestników ruchu tych pierwszych, czyli absolutnie przepraszam, ale tym razem nie mogę się zgodzić z tezą, że fotoradary nie mają wpływu prędkości jest czynnikiem, który ma największy wpły w na prawdopodobieństwo powstania wypadku, więc każda metoda, która spowoduje, że trochę zwolnimy szczególnie w polskich warunkach jest sensownym rozwiązaniem na dobrze co to troszeczkę dziegciu badania pokazują tylko włącznie, że ludzie przekraczają prędkość 73 % kierowców tych badanych miejscach tych 5 badanych miejscach przekracza dozwoloną prędkość, a połowa więcej niż 10 km / h to wielu z tych badań dna, ale nie wiemy jak to faktycznie ma odzwierciedlenie w danych liczbowych, a bardzo lubimy dane liczbowe, jakie miała odzwierciedlenie w liczbie wypadków do tego nie mamy zbadanego i nie ma w tych badaniach u nich nic nie stoi na przeszkodzie, żeby następne badania zajęły się tematem wypadków drogowych w tych miejscach przy czym, jeżeli to ma być statystycznie wiarygodna analiza to trzeba zebrać informacje z wielu miejsc nie mówię o 40 miejscach, ale trzeba było zebrać informacje na być może z 13 tych miejsc, żeby uzyskać jakąś wiarygodną próbę danych poza tym wypadki wraz z ogólnej może wyobrażeniom nie zdarzają się tak często w konkretnych miejscach i nie jest to także wciągu miesiąca w Alejach niepodległości przy ulicy Batorego było 10 wypadków, a teraz jest ich 23 trochę niestety trochę trzeba z takimi badaniami to poczekać, żeby porównać n p . rok przed tym roku po szczególnie, jeżeli chodzi to pojedyncze miejsca trzeba zebrać cel tych danych i przeanalizować nic nie stoi na przeszkodzie, żeby takie, by te badania uzupełnić w następnym etapie kolejnymi badaniami no tak mała, dopóki nie wiemy jak w myśl, że wiele osób dalej będzie twierdzić, że fotoradary, dopóki nie zobaczą, że faktycznie w tych miejscach wcześniej, bo mniej wypadków, a po odebraniu jest więcej ich nie przekonamy, że inne niż małych i przepraszam, że władze słowo to jest bardzo mało nowoczesne podejście w tej chwili tendencja w badaniach dotyczących bezpieczeństwa ruchu są takie, że staramy się badać zjawiska nim dojdzie do wypadku, żeby im przeciwdziałać, czyli nie czekamy na to aż coś złego się w danym miejscu stanie i wtedy dopiero analizujemy, dlaczego tam zginęły 3 osoby tylko staram się zidentyfikować ryzyko, że inne interesy jego woli jednak stwierdzić zgon zidentyfikować miejsca czy zagrożenia nie do tych wypadków dochodzi dlatego są inne metody tzw. są rock David de Witta zbieramy, czyli takie zbieramy dane przed, żeby żeby stwierdzić, że jakiś zachowania jakieś miejsce jakieś rozwiązania są szczególnie niebezpieczne dlatego tendencja, która mówi o tym, żebyśmy poczekali aż będą wypadki przed przeanalizowali dopiero wtedy zareagowali na jest bardzo silnie nowoczesna chociażby, dlatego że wtedy na już niestety ktoś tam zginął ktoś, kto był poszkodowanym jest lepiej działać zapobiegawczo i tak właśnie metadon jest stawianie fotoradarów nie czekamy aż w danym miejscu dojdzie do wypadku, jeżeli społeczność lokalna czuje się zagrożona i wnioskuje o to, żeby żeby w jaki sposób władze lokalne doprowadziły do zmniejszenia prędkości n p . poprzez budowanie progów zwalniających czy poprzez wdrażanie w przekroju drogi to oczywiście fotoradary nie są jedyną metodą oczywiście, ale stwierdzone, jeżeli są najskuteczniejszą i najtańszą stosunkowo do np. przebudowy wania dróg także z ekonomicznego punktu widzenia to właśnie jest najtańszy sposób na uspokojenie ruchu proszę państwa wyniki badań Wybrzeże Kościuszkowskie to tam, gdzie pani mówiła właśnie w ciągu doby dopuszczalną prędkość przekroczyło 63  539 kierowców, a dopuszczalną prędkość 10 plus kilometrów rodzi się stąd tematów przekroczyło 38  790 innych kierowców to jest 44 % na w okresie pracy fotoradarów straży miejskiej ujawniano średnio 82 przypadki dziennie, czyli tylko 82 przypadki przekraczało on 10 więcej kilometrów, a teraz proszę o 38  790 to taka skala porównania, jeżeli chodzi o wypadki ale, ale o przekraczanie prędkości zbliża się skrót informacji myślę, że po skuciu moglibyśmy porozmawiać właśnie od tych miejscach, w których powinny pojawiać się fotoradar co pani na to Katarzyna znów zapraszam państwa dokumentowania profile z Radia TOK FM na Facebooku profil schowanych na Facebooku można też pisać skalowanie małpa to krok KTM skołowani małpa to krok FM skrót informacji pod klucz wracamy, że ten już trzecia część audycji skołowani proszę państwa ze mną dalej studia Anna Zielińska polskie obserwatorium bezpieczeństwa ruchu drogowego Instytut transportu samochodowego i rozmawiamy o badaniach przeprowadzonych przez Instytut na temat zachowań kierowców w miejscach, w których do tej do 1 stycznia 2016 roku straże gminne ustawiły stacjonarne fotoradary proszę państwa to jest bardzo ważne stacjonarne nie mobilne, do których zastrzeżenia miała Najwyższa Izba Kontroli to nie rozmawialiśmy o tym, że 73 % w ogóle przekracza prędkość połowa powyżej 10 km / h, a jak to jest z tymi jeszcze większymi przekroczeniem prędkości, bo też dowiadujemy się z tego badania dna niestety tak ta ten przedział prędkości powyżej 20 km przekroczenia nie pomiędzy 2050 km / h to również jest znaczna grupa kierowców, która tak szybko jeździ też około 20 do 35 % w zależności od lokalizacji natomiast to co jest pocieszające w tych badaniach, że tych kierowców, którzy przekraczają prędkość powyżej 50 km / h w stosunku do limitu jest bardzo mało i to jest pan po poniżej 1 %, czyli tych kierowców rzeczywiście jest mało i rent prawdopodobnie należy się dopatrywać skuteczności zmian w przepisach, które 18 maja ubiegłego roku wprowadziły taką karę, że jeżeli kierowca przekracza o ponad 50 na godzinę to musi się liczyć z tym, że straci prawo jazdy na 3 miesiące i wg analiz policyjnych wynika, że ten przepis byłby jest bardzo skuteczne to przeczytam pani państwo my, dlaczego dostaliśmy Wybrzeże Kościuszkowskie Wisłostrada i tamtejszy fotoradar jest idealnym przykładem bezsensownego postawienia tego urządzenia i przesadnego ograniczenia prędkości, gdy stał tam fotoradar tworzył się w tamtym miejscu olbrzymie korki od każdej porze dnia dziwią dziwię się państwo zdziwią się państwo, że 30  00340  000 kierowców przekracza tam prędkość, a rzecz w tym, że ograniczenie prędkości do 50 km / h na tej przedmiotowej 3 pasmowej drodze jest po prostu bezsensowne niedziela nierealne, odkąd jeżdżę tamtą drogą nigdy nie widziałem tam jeszcze wypadku więc, dlaczego stał tam fotoradar Niewiem ciężko się tylko, że to tam nie ma niestety w tym miejscu, gdzie trwa, ale stan jest przejście dla pieszych przez ulicę Karową czy nie do końca jest przejazd dla rowerzystów także nie do końca jest prawdą, że tam nie ma pieszych natomiast mówiący o tym, że fotoradary służą pieszym wcale nie twierdziłem, że on nie służą też innym uczestnikom ruchu drogowego myśmy badali i prędkość przed wjazdem do tunelu i tam stał fotoradar prawdopodobnie, dlatego że jest to wjazd do tunelu tunele na całym świecie są najbardziej niebezpieczne ze względu na wypadki i bardzo dużo uwagi, iż jest zwracana zagrożenia, jakie właśnie występują w tunelach, jeżeli cokolwiek się stanie w tunelu to tych zdarzeń jest bardzo niebezpieczne szczególnie przy tak dużym natężeniu ruchu tak dużej liczby pojazdów fiata w tym tunelu na Wisłostradzie znajduje w tunelu nie ma gdzie uciekać w Przyjezierzu coś dzieje nagłego to samochody nie mają, gdzie się ewakuować dlatego w szczególnie w tym miejscu ograniczenie prędkości do 50 km / h przypominam, że przed fotoradarem znak zmiennej treści i jest ograniczenie do 50 km / h i z taką prędkością kierowcy powinni przejechać przez tunel co nie znaczy, że taka prędkość powoduje korki wyżej wszyscy będziemy hojni, choć są z prędkością to więcej pojazdów przejedzie przez przekrój jednostce czasu niż, jeżeli jednak pojazd najeżdża jechał zgodnie z przepisami drugie warto szybko, bo taki właśnie zróżnicowanie prędkości najbardziej zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, a więc, gdyby się wszyscy dostosować do tego ograniczenia prędkości to korki były mniejsze, a poza tym proszę państwa w tunelu Wisłostrady jest przystanek autobusowy tak jest z tego co dobrze kojarzona jest ta jest stąd się z no dobrze, a tutaj jeszcze, bo pytania o metodologię tego badania, ponieważ jak wiemy no 1 kierowca przez dany odcinek może kilka razy przejechać na atak na, ale to już nie jesteśmy nasze urządzenie bada 100 % kierowców przekraczających dany przekrój, jeżeli ten kierowca się pojawi tam 10 × to dla bezpieczeństwa ruchu drogowego to przywilej dla gracza branży to ten sam kierowca czy też inni kierowcy to jak wyróżnienie nie ma żadnego znaczenia z punktu widzenia wiarygodności badań także wtedy, gdy mnie nie kwestionowała ten akurat tego aspektu spraw, a czy te wszystkie fotoradary, o których tutaj mówimy, czyli niestety nie stać albo Schetyna, bo skala badania określa tylko 5 tych miejsc to faktycznie te fotoradary były w dobrych miejscach ustawione one były tam potrzebne ze względów bezpieczeństwa na tym akurat siedzi dokładnie nie zajmowaliśmy, bo wydaje mi się, że trzeba mieć odrobinę zaufania do złóż, które są do tego powołany na to szeroki temat roli bardzo źle, ale nie kwestionowała, by z góry sensowności tak jak mówię zgodnie z przepisami fotoradary są no przecież wystawione na złość nikomu tylko są stawiane tam, gdzie straż miejska społeczność lokalna czy policja czy właśnie centrum automatycznego nadzoru zgodziły się z tym, że fotoradar tam jest uzasadniony zgodnie z rozporządzeniem, które bardzo dokładnie określa, gdzie można stawiać fotoradary, w jakich sytuacjach one powinny stać tam, gdzie stwierdzono, że były jakieś chodzi dużo kolizji stosunkowo dużo kolizji wypadku dokładnie określone i że to ma być w skali roku także nie jest to taka zupełna samowola są określone przepisy, które mówią, kiedy te fotoradary powinno się stawiać natomiast z naszego punktu widzenia osób zajmujących się bezpieczeństwem ruchu podstawowe kryterium, które powinno tu też działać to właśnie ilu kierowców w danym miejscu przekracza dozwoloną prędkość jak dużo przekracza tę prędkość tak jak wcześniej powiedziałam na jej większe zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu jest wysoka prędkość czym wyższe tym kierowcy mają mniej szansy, żeby prawidłowo zareagować jak coś złego w tym miejscu stanie w tym czy w innym miejscu chodzi o to, że nie zawsze przekraczamy prędkość co się dzieje wielokrotnie nam się udaje, że jedziemy szybko i dojeżdżamy do celu bez problemu problem się zaczyna, jeżeli coś nieprzewidzianego wydarzyć się na drodze wtedy po prostu mamy mniej szans ile Vive było, żebyśmy przewidywali, że coś takiego może się wydarzyć i ta metoda działa na całym świecie i poprawie bezpieczeństwa na całym świecie, czyli w właśnie ta wyobraźnia mówi się, że kierowca, ale dobry kierowca bezpieczny kierowca to ten, który ma świadomość ryzyka, który cały czas z 2 co go może na drodze spotkać co nie znaczy, że codziennie go będzie spotykał Alego spotkał raz to czasami niestety to jest jedyny raz za dużo, ale to my bardzo często słyszę, że jeżdżą bezpiecznie szybko, ale ubezpieczenia to z takim twierdzeniem absolutnie nie zgadzamy to co to znaczy, iż szybko, ale Ania, ale bezpiecznie to znaczy, że akurat ten kierowca miał szczęście, że nic nie wybiegło dziecko nie jakiś rowerzysta nie skręcił nagle w lewo przed maskę i niezbyt to są sytuacje, które naprawdę się mogą zdarzyć ludzie są omylni i robią takie rzeczy nie, dlatego że chcą popełnić samobójstwo oczko po prostu coś takiego na drodze może wydarzyć, że nie będą inaczej w stanie zareagować kim będzie jakaś przeszkoda na drodze będzie rowerzysta chciał ominąć stojącą ciężarówkę w miejscu, gdzie ta ciężarówka stać nie może czy wiecie na przejeździe rowerowym za szybko to wszystko są sytuacje, które się bardzo często zdarzają i których kierowcy powinni myśleć, bo kierowca ma uprawnienia do kierowania samochodem i powinien myśleć o tym, że są tam też różni inni uczestnicy jasne, ale ja z drugiej strony z po części rozumiem osoby, które mówią o bezsensowności stawiania fotoradarów np. na takich drogach, gdzie faktycznie mamy dwujezdniowej o 2 bądź więcej pasach ruchu w każdą stronę i ograniczenie prędkości do 50 to może wkurzać, ale co, więc stanowić handel zarządza będziemy jechali wszyscy z prędkością 50 na godzinę płynnie bez zatrzymań to dojedziemy szybciej każdy wypadek na tej drodze, który może być spowodowany zaś szybko prędkością zaś za wysoką prędkością spowoduje, że będziemy Stali w gigantycznym korku, więc na to też trzeba zwrócić uwagę, że każda kolizja drogowa i każdy wypadek powoduje gigantyczne straty naszego czasu, więc nawet, jeżeli nie myślimy o konsekwencjach, bo nie nam się ten wypadek zdarzy tego komuś innemu trzeba pamiętać, że to każde zaburzenie w ruchu na takiej wielo pasowych bezkolizyjnej drodze powoduje ogromne straty czasu to chociażby wypadki na autostradach, które się w zeszłym roku wydarzyły 1 wypadek na autostradzie powoduje wielogodzinny korek także nie jest powiedziane, że autostop na autostradzie nie mają sensu ograniczenia prędkości mają sens, ponieważ nie tylko piesi nie tylko rowerzyści nie, choć wolniej niż uczestnicy ruchu stanowią one jak dziś utrudnienia, ale również szybko jadący pojazd może się zdarzyć, że żyje szybko jadąc nie będziemy w stanie zareagować, szczególnie że w Polsce zwyczaj zmieniania pasa ruchu bardzo często co powinno być w ogóle zakazane i tam również zagrożeniem in również na tych trasach szybkiego ruchu zdarzają się wypadki więcej bierze się nie zdarzały, a przypomnę, że wg europejskich badań na polskich autostradach w kinie najwięcej osób, chociaż wcale najwięcej kilometrów autostrad w Europie nie mamy, ale jest coraz więcej proszę państwa no dobrze do tych fotoradarów wracamy, ponieważ są to dyskusja trwa już ANN Hansen Hel, jakie powinny być zalecenia o zmianie Tuczno postawić więcej fotoradarów oddać strażom gminnym możliwość stawiania tych stacjonarnych fotoradarów znacznie naszą rolą jest stwierdzić czy odda straży miejskiej robota parlament tak zadecydował być może miało jakiś głębszy ku temu powody nie na mocy inne oceniać stan natomiast chcieliśmy zwrócić uwagę że, likwidując 400 fotoradarów stworzyliśmy bardzo istotną lukę w systemie i należałoby jak najszybciej podjąć działania, które tą lukę wypełnią i usunął czyli w jaki sposób należałoby w tych miejscach, które już raz został wytypowany, więc należy można je jeszcze raz ocenić, ale przypominam, że taka ocena również jest czasochłonne i długotrwała i wymaga zebrania wielu informacji, więc i nie była tak sobie też fotoradary nie były rozmieszczone więc, żeby jak najszybciej to Luke wypełnić czy dziś podjąć jakieś decyzje co zrobić z tymi fotoradarami, które niszczeją w magazynach nieużywany samorządy zainwestowały duże kwoty, żeby te fotoradary kupić coś ustawodawca powinien przewidzieć, zabierając fotoradary straży miejskiej powinien zadecydować co z nimi się ma stać, bo np. akcyzy centralny Central Television automatycznego nadzoru nad ruchem nie ma w wystarczających funduszy na to, żeby te fotoradary przejąć, ale nie są dostosowane do tego systemu, który jest eksportowany z centrum automatycznego nadzoru jest docentem wymagają dziś przeróbek aplikacji to są wszystko koszty ustawodawca nie przewidział, kto ma pokryć koszty tej tej zmiany, a sprawa jest dosyć ważna, bo w sumie to jest kwestia naszego życia zdrowia bezpieczeństwa no tutaj muszę powiedzieć zresztą to mówisz, że fotoradary to jest tylko 1 ze sposobów oddziaływania na ruch drogowy im dalej zastanawia to faktycznie, w których miejscach fotoradary powinny się znajdować nową wiadomo, że jeżeli jest autostrada tak już ta przysłowiowa czy droga ekspresowa, gdzie nie ma kolizyjnych skrzyżowań, gdzie ruch jest bardzo odseparowane, czyli tylko poruszamy się pojazdami samochodowymi motocyklami i t d . no to tam faktycznie tych fotoradarów jest mniejsza sensowności stawiania niż w miejscach zabudowanych czy to w fotoradary powinny tylko ochronić być ustawione w miejscach faktycznej tej styczności kolizyjne ości różnych uczestników ruchu drogowego rzeczy niekoniecznie, bo jeżeli na autostradach przekraczamy dozwolonej prędkości to również stwarza zagrożenie, jakie wcześniej powiedziałam wypadki na autostradach też się zdarzają, więc nie jest powiedziane z tego co wiem, że w naszym systemie nie było do tej pory fotoradarów na autostradach w Libii to dotyczyło tylko dróg krajowych ekspresowych być może natomiast i autostrad, a nie powiedziałem, że to zupełnie nie ma sensu natomiast na pewno trzeba u poprzedzić analizą niech się zdecyduję, ale z tego również co wiem takie analizy były przeprowadzane przez Politechnikę Gdańską krakowską i znowu nie lokalizacja fotoradarów, które są eksploatowane przez centrum automatycznego nadzoru są bardzo przemyślany kryteria wyboru są właściwie, że to są właśnie miejscach, których są już dochodzi do kolizji nie kryje się do wypadku czy są to pod potencjalne miejsca, gdzie występują zagrożenia tendencja na winnych krajach, w których jest dużo bezpieczniej jest taka, żeby ta sieć fotoradarów była coraz gęstsza we Francji co roku zwiększa się liczbę fotoradarów BOŚ uważa czym więcej i ich będzie więcej tym części kierowcy będą pamiętać o tym, że może grozić także zostaną zatrzymani liczy, że zostaną ukarani jest jeszcze inna metoda, że przenosi się fotoradary to co u nas zabroniono, że 1 fotoradar może się znajdować w różnym czasie w różnych miejscach skrzynka, jeżeli skrzynka stoi jest z UW uprzedzał znak, który uprzedza o tym, że jest w tym miejscu kontrola radarowa, ale one nie zawsze to też ona oddziałów jednak kierowców Rzońca zwalniają, bo nie są pewni czy czy jest fotoradar w tej skrzynce czy nie u nas niestety to możliwe zlikwidowano, ale na świecie takie metody też są stosowane, że mniejszą ilością urządzeń jednak spowodować większą skale uspokojenia ruchu jest jeszcze 1 metoda, która zwiększa skuteczność fotoradarów zlikwidowanie znaków ostrzegających o cel kontroli tak zrobili Australijczycy twierdzi, że już te fotoradary oznakowane mają za mało wpływ związku z tym przestali oznakowania oraz czytałem, że we Francji przejmować się obsługą fotoradarów przejmą firmy prywatne tanie państwo, więc też może jakiś inny sposób u nas nie do pomyślenia jest, ale i na koniec już inny przykład wojska polskiego w nowym dworze Mazowieckim ulica wojska polskiego przy ulicy leśnej dopuszczalna prędkość przekroczona 9099969 × dopuszczalna prędkość o 10 plus przekroczona 3302 ×, a w okresie działania fotoradarów ujawniano średnio 4 przypadki Anna Zielińska polskie obserwatorium bezpieczeństwa ruchu drogowego Instytut transportu samochodowego bardzo dziękuję za to rozmowę, gdzie może bardzo czekamy na jakieś badania właśnie wypadków, żeby może to przekona, a w niektórych bardzo państwu dziękuję za głosy Krzysztof Woźniak do usłyszenia informacje Radia TOK FM już za parę w 2 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA