REKLAMA

Czy Gdańsk zrehabilituje ostatnią czarownicę spaloną na stosie?

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2016-06-19 08:00
Czas trwania:
28:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzielny poranek w radiu TOK FM w i Agnieszka Lichnerowicz państwa moim gościem jest teraz prof. Tomasz w Wiśniczu z Instytutu historii polskiego kryminału dzień dobry panie profesorze innym prym w czarownice chciałabym, żebyśmy porozmawiali o tym czy Lech jest sens, a może nie ma sensu albo co wyznaczyła dziś rehabilitacja albo gdzieś rozmowa o nich, a pretekstem niech będzie inicjatywa, którą oraz przygotowują w Gdańsku działacze ze stowarzyszenia edukatorów i Rozwiń » terapeutów zaczarowani oni będą się zwracać jak wynika z doniesień gazety wyborczej trójmiejskiej dał rady miasta i wkrótce mają taki wniosek złożyć o przywrócenie dobrego imienia Annie rekruter to była ostatnia posądzona o czary i skazana przez sąd Gdańska wiedźma czy Anna Kruger jako szczególna, że akurat jej nazwisko z prawdopodobnie jednak wyższą co tysięcy skazanych za czary w Polsce jest historykom znane, ale nie jest szczególny sposób ostatnio w Gdańsku to dlatego pewnie jest taka ważna natomiast wysokie dobry przykład moim zdaniem przez swoje przez swą zupełną zupełny brak szczegółów w szczególności TOZ staruszka, która żyła dziś na pograniczu ową oraz społeczeństwa nic strasznego właściwie nie zrobią coś od punktu widzenia tylko, tyle że żyła dłużej od niż inni 88 lat no właśnie dużo dużo niższymi, kiedy inni harowali podał się w jakiś oskarżenia z graniem lekka i szkodzenie dzieciom zupełne zupełny standard to znaczy cała ta atmosfera diaboliczna tytaniczna wokół czarownic przynajmniej w przypadku Polski ma to w większości przypadków właściwie nie występuje to on jest dopiero wynik zeznania torturach natomiast za rozbój oskarżenia stał się właśnie w ten sposób uzupełnieniem nieznaczący komuniści schowała się krowa komuś się troszkę lepiej pomówmy powodziło komu śniegiem przy tarasie zepsuła no coś takiego to bardzo proste bardzo przyziemne sprawy, a potem szło dalej w związku z tym Anna Krygier podczas pod tym względem nie jest szczególna szczególna jest w torze została spalona jako ostatnia, ale też nie było żadnej refleksji rady miejskiej na pewno w dół w roku 1600 pięćdziesiątym dziewiątym tak to natomiast dla was sama inicjatywa jest bardzo interesująca, ale nasi wpisuje w taki szerszy szerszą tendencję radzenia sobie z paleniem czarownic w siedemnastym szesnastym wieku, gdy w Europie to jest problem dość skomplikowana, bo udało się mu wytworzyć świadomości społecznej w wizjerze jednak mieć do czynienia z jakąś działalnością tresura ani w porządku udało się już myśli pan w 1, która tydzień do druhów coś się zastanawiać czy palenie czarownic to jest jednak taki zwolnimy LM w wojnę zdarzenie, że można robić rekonstrukcji inwestor konstrukcje tymi konstrukcjami przyciągać turystów, bo takie trochę śmieszne trochę egzotyczny trochę magiczne z paleniem czarownic nas ruchomy jest o tyle dobrze, że mamy ucznia pewnie jakoś mistyfikacją przynajmniej częściowo, o czym pisze prof. Tazbir pisał, więc w no dobrze podobnie zresztą trochę i również tutaj także były takie uroczystości palenia czarownic w Słupsku w Zielonej Górze Gorzów Wielkopolski w Gartz Lubinie bardzo jasnych bardzo zabawne tylko, że no właśnie jedno tys takich inny sposób upamiętnienia dość szokujący sąd pod tym względem obyczaje w Czechach, gdzie od dokonuje się z corocznego spalenia czarownicy tak jak u nas topienia marzanny są takie zabawy ludowe z piwem mniej więcej natomiast Czechy są o tyle inne szczególne, że tam w kraju na czeskim Śląsku od niedawna muszę przyznać, że nie wiem od wielu lat to jest po to, zapewne jest z lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych istnieje cała seria pomników upamiętniających sporne czarownic TESKO największy taki kompleks są tablice 1 pomnik w sejmiku całkiem ciekawa sytuacja prosta wywołana przez właśnie naukową książkę poświęconą procesom moczary w tym rejonie, ale sam zacznie od noszy jest taką trochę dwuznaczną sytuacją z 1 strony mamy upamiętnienia z drugiej strony obyczaje ludowe mówiące o paleniu czarownic, więc w Czechach w Czechach natomiast w Polsce MO, że w Polsce mało jeszcze o tym, myślimy to znaczy, że czarownicy są bardziej leki takie opowieści bajkowej albo historyczny ani nie myślę o tym w tych kategoriach współczesnych wnętrz, nakładając dzisiejsze wartości dzisiejszą etykę moralność, że torturowano mordowano winnym z powodu przesądów ludzi, a często kobiety częściej, dlatego że właśnie były jakieś niech mnie nie and Young ekscentryczny niekoniecznie konformistyczne i t d. to jest także historycy Mes Ełk o, opisując sposób mnie, o których moralnych procesy oczary zwracają uwagę na kilka przynajmniej zjawiska po pierwsze to jest to, że większość historyków zakłada, że Czarni istniały w związku z tym jak nie wygląda tak, gdy nie wyglądało to o czarownicy są z poloneza dokonywanie rzeczy, których nie był raczej nie było przestępstwa w związku z tym spalenia staż jest jest jest niewłaściwe w z drugiej strony można powiedzieć, że czary występowały jako fragment kodeksu prawnego ówczesnych czasów jej przynajmniej część z nich rzeczywiście oddawała się magii szkodliwej co przy podobnie jak większość społeczeństwa w związku z tym oczywiście podlegał ówczesnemu prawo iść dura lex sed lex, ale z drugiej strony bardzo często w przypadku prezesów o czary dochodziło do nadużyć prawa i bardzo często można dobrze nazwać wprost mordem sądowym, więc kolejne po powód, dla którego należy to odwrócić oczywiście są jeszcze jest jeszcze, jaki powód zupełnie humanitarny to znaczy jedno jednak procesu oczary w twarz ciastem okresie, czego chcieć nazywana schodzi z państwem czarownic Kipketer właściwie mówić o zbiorowej histerii zakończyła się czasami nie pani na stosie kilkunastu kilkudziesięciu kobiet to w teście zjawisko już w wykraczające poza normy prawne ze wszystkich powodów do 3 proc są czary są moralnie oceniane w sposób negatywny i to jakoś chyba właśnie bowiem pcha się przebija też do do wyobraźni, zwłaszcza jeżeli ktoś też na studia lokalnej i nagle widzisz, że gdzieś tam na początku historii miasta czy gminy jest jest źle jest jakaś ofiara miała punkt zostawiła na chwilę zawiesiła właśnie to pytanie o bo to nie jest tak przekonuje pan, że rządzącym, że rzecz zaczyna się przebijać do świadomości, że opowieść o czarownicach to nie jest bajka albo nie jest to coś z wiosek anegdotka historyczna Empik to po prostu jest to powieść jednak o właśnie w mordach tysięcy setek tysięcy ludzi zawiesza na chwilę oddech, by ten typ myślenia politykę historyczną, a on jeszcze w tym pana profesora mogła zapytać o jakiej skali my mówimy to jest około 3 wieków taki, że biznes od piętnastego do osiemnastego wieku po jakiej skali mówimy w Europie i w Polsce, bo w dni mieli przekonanie prawidłowy pewnie, że w Polsce go było mniej Polska była bardziej o startach w otwartą może nie to znaczy w jasny Polska jako kraj bez stosów tzw. wystawców jest bardzo ciekawym przypadkiem, jeżeli chodzi o właściwie brak prześladowań Żydów religijnych pojedynczo szary tylko co na tle Europy tuż po całkowitym to rzadkością natomiast 90 pod tą kategorią państwa w stopniu upały przede wszystkim, dlatego że czarownice zwanej większości pochodziły z zawsze, a akurat tutaj Rzeczpospolita szczególnie o swoich wiejskich obywateli Niedbała w związku z tym też dlatego tak długo w Polsce ponoć czarownicy jest, więc powodu Patrik trenuje pod posypała ponoć prawnicy, bo aż do siedemdziesiątych osiemnastego wieku, dlatego że nie miał szans niż stawić to jest podstawowa sprawa to zupełnie odwrotnie to było w krajach, gdzie można zostać było z panem czas na stosie będąc nawet bogaty szlachcic w Polsce dotyczyło to wyłącznie na niższych warstw wyższych, ale jest już szans, dlaczego w Polsce dobrzy 4 % te podziały stanowe Gatsby potem nazwanej lasów tętni w EOL były tak są w Polsce, jaki z Europy zachodniej, dlaczego tak, ale Polska była krajem demokratycznym i szanującym prawa człowieka pod warunkiem, że tym członkiem ruszać z w związku z tym, że to było kompletne wyjątek w starej Europie kraj, w którym właściwie nie dało się przeprowadzić skutecznego procesu, zwłaszcza o takim podejrzane sprawy jak wobec władz szlachty w związku z tym, że ta nie miała żadnego powodu zmieniać prawa wprowadzać się kodyfikacja, która by zakazywały palenia czarownic w Kielcach 2 Anglicy akurat kiedy tam czarownicą, bo śpiewane do celów politycznych i w pewnym momencie wzrostu przestraszyli i parlament w końcu uchwalił zakaz przebywania z czarnych w Polsce też auto pod wpływem już myśli oświeceniowej to była świadoma decyzja wiemy o rozmiar od 100050  000 takich stałych graczy w Polsce nie jest to tata 10  000 to jest nim liczba ta podana została przesłuchana Baranowskiego w 502 roku bodajże i jest to jednak przy przykłady wyjątkowo fatalnie zrobionej statystyki zresztą w książce o prezesach czary Barański bardzo dokładnie opisuje tą metodę do tego, dzięki której doszedł do tego wyniku hotel jest naprawdę kuriozalna natomiast najgorzej to było najgorsze było to, że ta liczba znalazła się już bez wyjaśnienia, skąd się wzięła we francuskojęzycznym streszczenie tej książki poczuł się od Małgorzata klasie, która zadała sobie potem niedawno kilka lat temu trud policzenia obliczyła, że w kranie miesięcznie z 500 kilkudziesięciu map przypadkami potwierdzonymi przypadkami procesów oczary do nawet nie byliśmy nawet 1000 oczywiście uznało tak myśląc w kategoriach praskiego no ale my nie mamy wszystkich źródeł te źródła ginęły, więc z broni było więcej, ale w 2 zlotym są co co wiemy prof. Tomasz w Wiśle czy z Instytutu historii Polskiej Akademii Nauk jest państwo moim gościem rozmowy wracamy tuż po informacjach w te niedzielny poranek w radiu TOK FM w Agnieszka Lichnerowicz państwa i moim gościem jest cały czas prof. Tomasz Wiśle czy z Instytutu historii Polskiej Akademii Nauk, a rozmawiamy o pojawiających się w Polsce na razie bardzo incydentalnie pojedynczych, ale jednak pomysłów, a może nawet w Gdańsku wniosków o rehabilitację osób szczególnie kobiet skazanych za czary tzw. czarowi czarownic PMI w niszy dodaje, że to inicjatywa jest niezwykle ciekawa i dlatego też, że jest jakąś lekcją historii w pamiętam taki reportaż Bartosza Wielińskiego z Niemiec, bo Niemcy są takim prekursorem w tych rehabilitacja, że z 1 strony to jest pretekst do tego, żeby się zadumać ranną w ogóle co to znaczyło, w czym były tez do wiedźmy rekin były i dlaczego skazywano, ale też takie Romney wodą to w Niemczech zorganizowanego rozumiem w taki bardzo lokalnych działaniach, czyli uczniowie w jakimś liceum poznają historię swojego miasta dyskutują myślą co znaczyły prawa człowieka wtedy co dziś tak dalej kościół religia w inny pan na to patrzy na rzeczy uważa pan, że te inicjatywy rehabilitacyjny mają sens czujemy to zawracanie głowy było minęło nie ma dziś znaczenia mają sens oczywiście tylko, że tak jak w Niemczech na pewno powinny wychodzić od od społeczności lokalnych i chyba tak mamy przypadek w Gdańsku czy w Poznaniu ciekawa jest też historia nieistniejącego wciąż pomnika ostatniej czarownicy z Czeladzi to co również jest kwestia od budowy pamięci o prześladowaniach czarownic i powstała jakaś idea oddolne próby postawienia po stronie pomnika niedaleko kościoła zresztą jakiś artysta stworzył projekt tego pomnika i jakby nastąpiło przesunięcie zaznaczenia tego ewentualnego pomnika w miejscu Poland upamiętnienia zbrodni sądowej w kierunku upamiętnienia postaci właśnie taki namiot, czyli z wrażenia bardziej czarownicy niż realnej osoby, dlaczego tak się stało w być może częściowo wnet po pierwsze, pod tematyka jest zbyt atrakcyjna to znaczy w doborze możemy się też widzimy z czarnymi kotami tańcząca osoba tak tragicznego lotu Łach w dalszym ciągu, a nie końcem widzimy zatem tragedie zwykłych ludzi, którzy z tego nie robili też psem na kontry bardzo chcieli, ale to przesunięcie jeszcze czasami nie ma takiej widziałbym walor komercyjne znaczy lokalne władze są bardzo często wyobrażają sobie, że mogą na tym oprzeć jakąś narrację, która przyciągnie turystów stąd ta czarownica ona musi wyglądać w jak czarownica Przybysz namiotem jest to jakaś biedna stara kobieta, która została spalona na stosie, więc to pewnie tutaj też sam problem może taki nie do końca jeszcze w regionie świadomość, o co chodziło z z czerpaniem czarownic, ale ja myślę, że to będzie się zmieniać biorąc pod uwagę to co jeszcze parę lat temu obserwowałem to znaczy, by taniec czarownic odbywało się na poziomie festynów ci, których ponoć Rooney 2 w to jest dość specyficzny sposób upamiętnienia, o czym pan, że te lokalne inicjatywy mają większe jak Belg Sven z 3 czy większą wartość niż nie wiemy odgórne uchwała parlamentu, który zmienia to niech was, ale załóż taka uchwała parlamentu to możemy się jak i przegrała natomiast nic nie poradzi, jeżeli w lokalnej z pamięci nie będzie konkretnych osób, bo ta skala zjawiska zawsze można ją odsunąć w znaczeniu w wałach i co z tego, że setki co z tego że, aby ktoś inny palił dawno to było natomiast uświadomimy, że są ludzie, którzy mieszkają tuż obok bardzo często w lokalnych społecznościach nad zachowują się nazwiska do przerwy ludzie o tym samym nazwisku w dalszym ciągu tam funkcjonują robisz to troszeczkę bardziej być rumakiem bliżej człowiek w liście wspominaliśmy w poprzedniej części naszej rozmowy o dochodzie, który nazywany jest czasem polskim Salem, bo to Salem amerykańskie weszło do dysz do popkultury jest jakość kojarzone znane i zdecydował pan prof. Tazbir, a i tak naprawdę wygląda na to, że druhowie wcale nie miało miejsce dla tych kobiet 1214 rzekomych czarownic miał tam zostać zabitych i rozmów, że lot uważają, że to nie jest płyta nie jest to, że nie doszło do trudnego procesu oczary druhowie problem polega na tym, że historia o tym, wydana w latach trzydziestych dziewiętnastego wieku, czyli ponad pół wieku po po samym procesie, która została z podstawą tego myślenia o tym jak będą obcych do Grochowskiej jest mistyfikacją natomiast to, że druhowie doświadczyć tego procesu to wiemy mamy jakiś dokumentalne nie było wtedy nie było nie było takiej której trzeba by się pewnie do nieżyjącego przez lata zbierał wrócić z obwieszczenia natomiast jest ruchomy jest to ciekawa sprawa przed dom myślenia bardzo to takie sale to jest raczej kreacjami myślenia o plusach czary a, a propos tematyki, której mówimy w mami potwierdzoną informację, że gdzieś w latach siedemdziesiątych lokalne koło związku młodzieży wiejskiej w ZSMP urządziło inscenizacje tego procesu prezesi uwaga zgodnie z tym samym czasie zaczęły się ciemne z podobnej sensacji w reż Luc, a być może jakiś innych miastach, więc to jest jakaś taka tendencja dyplom był taki los inscenizacje były bardzo atrakcyjne z punktu widzenia otoczą Killing wraz wspomniał pan Rasch, a nam nie została spalona tak stracono bowiem na pewno ostatnia czarownica w Europie Barbara Zdun korek w dół, która stała się swego rodzaju atrakcją medialną reszta tutaj proszę o życiu zagadką dwuznaczność całej tej cały kod ruchu i cywilizacyjnego wobec wokół palenia czarownic to z 1 strony jest oczywiście no straszne ci ciemni ludzie w przeszłości tak palili niewinne kobiety i t d . z Wisłą to cały czas jest atrakcyjne no i jak i Barbara duet specyficzna, bo ona była dość młodą osobą natomiast w większości są tu staruszki natomiast inscenizacje zawsze są to młody Car Fleet na ogół niekompletnie ubranej jeszcze, więc to jest ich z tak to jest oczywiście to nie jest takie same strużki potu na stosach w Niemczech zdarzały się również egzekucję dzieci nawet z oskarżonych o czary, ale Real ja bym jednak próbował wyjąć czarownic swastyki właśnie erotycznej wyobraźni na temat izb tortur są ale by wreszcie psychotropy historyczne minimum zamknięcie hut z terapią historyczne po prostu mój temat za atrakcyjny medialnie bardzo często jest podporządkowane różne rodzaje tym schematom myślenia nawet mieszkając ostatnia informacja temat tego uniewinnienia czy przywrócenia dobrego imienia Anny Annie Kruger trafiłem na jakiś artykuł w lokalnym piśmie, gdy autor twierdzi już proces miałby miał miejsce przed mszą świętą inkwizycją kasety z kompletną kompletne pomieszanie pojęć, bo oczywiście święta inkwizycja sądziła heretyków i oczy tylko, że w Twerze w Hiszpanii czy sami we włoszech natomiast, ponieważ autorskie zbił czarownice inkwizycję no, więc czasu umieć się tendencje w Gdańsku w połowie osiemnastego wieku patrząc na całą Europę rozumiem, że to mówić o kilku milionach ludzi i aniołów w trudno policzyć to oczywiście, ale raczej bym się nad nimi daty zmiany niesie to ich setki tysięcy pewnie tak, ale obawy czy dopadł młota na czarownice Heinricha Kramera z 1400 saszetek z oryginałem nie czytałem w Polsce i smacznie jest bardzo interesująca służył wobec odmienne niż niższe bardzo zmienione w stosunku do ronda do oryginału z błota Czernicy jest za uznawane taką intelektualną podstawę do do prześladowania czarownic czeka was ciekawe są te różnice polskiej wersji też prowadził też dokładną analizę Polska wersja nie jest wydana jako podręcznik Kings doradcę jako książka, która może może zaciekawić czytelnika pociąg z babcią piętnastego szesnastego wieku, czyli ponad strat po wstaniu od na czarownice i jest tam znacznie więcej nie temat procedur, a więcej na temat ewentualnych czarów zdaniem rozmaitych obrzędów ludowych obyczajów ludowych to jest ciekawe z punktu widzenia tego jak zmieniło jak ja jak tłumaczy niemoc na czarownice w Polsce, jakie leki zapotrzebowania, a to właśnie, o czym świadczy o 31 jak pan rozumiał analizował tłumaczy w, kiedy powstawał mocno czarownice była to burd pomogły budowało podręcznikiem Zatorski, kiedy do Kolonowskiego tłumaczenia tematyka czarów stała się tematyką trąci prostu teatralność interesowała to jest też artystyczne dla czasów wczesno nowożytnych poprze pan też procesy oczary zdarzały się w średniowieczu Alex życie wieczne są czary to osobom niż rok był większy niż te z 1617 wiek w Polsce do osiemnastego w związku z tym mamy do czynienia z nowożytnymi psami czarny, dlaczego tak wreszcie własny wygląd mógłby wyjaśnić to jest bardzo dużo powodów, dlaczego akurat wtedy doszło, dlaczego doszło w ogóle w czasach nowożytnych do Top pozew o czary w takiej skali wiele z nich dotyczy przemian społecznych politycznych czy tworzysz nowoczesnego państwa ustalania w osadzie ustalenia do ról płciowych nowych ról płciowych w społeczeństwie, ponieważ taka kwestia dysponowania społecznego w kontekście konsolidacji to znaczy utożsamia się swoją religię swoim wyznaniem oraz dbaniem o czystość w tej religii w końcu połowa kas magią, która miała również wystawę pewnemu racjonalne intelektualne, a jednocześnie powodowała większy przez strach przed działaniami magicznymi w końcu zapominanie obyczajów ludowych to bardzo dużo procesów oczary przyjęło się po prostu z niezrozumienia praktykach magicznych, a więc to jest cały zesta w kompleksów, przez które Europa musiała przejść tak, by się koro, aby również stany Zjednoczone nieistniejące jeszcze wtedy jeżdżeniu w taką sumą nowożytne prof. Ciach wiemy co o tym, że jeszcze również zmiany prawne, które tutaj też umożliwiły tego typu działań a dlaczego się skończyły stąd Sylwia czarownik załóż również jest wiele wiele powodów powodów wymienianych przez badaczy taki najprostszy najczęściej powtarzane to jest jednak po nadejściu oświecenia oczywiście problem na tym, że pewnie oświecenie miało wpływ na inne zakończenie procesów oczary w Polsce głaz być może w kilku innych krajach również natomiast tam, gdzie w centrum tzw. psów czary one wciąż stały wcześniej być może po prostu wypaliły to byłoby to jednak była bardzo silna broni dyscyplinujące społeczeństwo rzuci uwagę, że prosto czary to nie jest proces, w którym jest przestępstwo o fotel badanie sądowej wyrok to jest proces w STS takie też taki specyficzny sposób wymierzenia kary jednak jest ofiara apotem się znajduje dla niej przestępstwom miasto jest to ta metafora procesów oczary jako, jaką było takiego dość dzikiego prześladowania z ofiar w wybranej grupy jest jest jej zasadne na jak bardzo to on miałby jednak większość to były kobiety, która przyznała, że w ogóle słowo wiedźma pochodzi od wiedzieć i teść zastanawiam właśnie dlaczego, a leczyć, dlaczego tak bardzo rzucane były kobiety, które widziały może więcej album oburzyły same lub wiecznej wiedziały więcej, ale widział 34 inne rzeczy prawdopodobnie tutaj w dziś właśnie niedawno wyszła im wyszło polskie tłumaczenie książki 15000601 . roku makiet Morey o tym, mówić Count i inne ostre nie robi to książka, która opowiada o tym jak w da Europie wczesne ważnej przetrwało przedchrześcijańskich kultywowane przez kobiet w to jest podstawa dla niektórych ruchów feministycznych tez postawa dla niektórych ruchów neopogańskich w tym sekatorem naukowa jest głęboko z testowana obecnie raczej taki kult, który przetrwał, jakoby ze starożytności do czasów nowożytnych nie istniał w natomiast domyślam się, że książka ta wygrywała na pewno w Polsce bykom dyskusje już widzę te atuty w informacji o tym, że historycy udowodnili, że przetrwał kult czarownic jestem jednak pewien pewien wątek, który jest dość dość ważne to znaczy właśnie, dlaczego kobiety dlatego wkrótce przemyska kobiecych miałby ten hipotetyczny kult przetrwać oczywiście to jest kwestia miejsca kobiety spoczną w ówczesnym społeczeństwie nabyła na marginesie zarówno religijnym społecznym każda kobieta, a te, które były na marginesie społecznym jeszcze dodatkowo jeszcze były jeszcze bardziej na marginesie w związku z tym, ale nie tylko, że zajmował się magią zapewne wszystkie kobiety wszyscy na szczęście w tym czasie prawie wszyscy może im Wandy w traktacie makiety z zupełnie normalny sposób opanowywania rzeczywistości w momencie, kiedy praktycznie nie ma żadnej wiedzy eksperymentalnej na temat tego jak funkcjonuje świat nie więcej niż w kategoriach przypadku przebrań też kadry w przypadku nie istnieje po torze czy rozchorowało się dziecko to nie jest przypadek ktoś musiał rzucić urok ktoś musiał zaszkodzić trzeba znaleźć winnego to jest inny sposób zupełnie myślenia wynajmują dyskusja nad zalewem niemczyzny, lecz w Gostyniu bogatego w przypadku należy się nie starczy nam czasu już tak na koniec 2 jak pan obserwuje nie wiemy dokładnie, ale dyskusja w Polsce rodzącą się, bo jednak nie ma bardzo duże i tę inicjatywę teraz w Gdańsku wcześniej była w Poznaniu to czy ma pan grać co mówią dzisiejszej Polsce ktoś się upominał czarownicy czy to co czy potrafi pan jakoś zinterpretować nie wiem też upomina, bo co jakiś lokalny lokalne inicjatywy trudno mi o nich mówić natomiast na pewno warto się upominać o czarownice z 2 powodów no i wszystkim po nich unitarnego na czym to się zdarzyło obowiązkiem historyka nie tylko historyka jest przywrócenie pamięci ludziom przestali ich w ten sposób prześladowani w przeszłości i ich imię zostało zapomniane bardzo często natomiast te z pomocy humanitarnej PRL z drugiej strony w Wolf oraz urosła wokół tego prześladowań czarownic tak dużo rozmaitych legend i czarnych białych się też obecność w końcu uporządkować im 8 lat bardzo bardzo bardzo panu dziękuję prof. Tomasz Lis cie z Instytutu historii polskiego kryminału państwom gościem w niedzielny poranek w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA