REKLAMA

O narracji w powieści graficznej opowiadała dr Kamila Tuszyńska

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-06-22 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
43:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM na Karolina Głowacka słuchają państwo wieczoru Radia TOK FM i gość pani dr Kamila Tuszyńska dobry wieczór dobry wieczór narratorką medioznawca i teoretyk komiksu, a w studiu Radia TOK FM książka narracja powieści graficznej wydawnictwo PWN autorką jest rzecz jasna pani dr Kamila Tuszyńska my musimy najpier w wyjaśnić nieco co kryje się pod pojęciem powieść graficzna, bo ktoś może pomyśleć ach to jest po prostu bardziej naukowe opisanie komiksu albo, że Rozwiń » to jest komiks no nie wiem bardziej ambitny, a pani jako badaczka jak to określić czym jest to powieść graficzna czym pani się zajęła zajął się mniej więcej tym co pani powiedziała to znaczy jest to pewien rodzaj komiksu oka w najkrócej można powiedzieć, że jest to komiks bardziej ambitne my w 2 słowach to nie jest komiks o superbohaterach ich wad to jest pierwsza główna różnica to znaczy odkładamy na bok wszystkich Batman Superman w inne postacie ratujące świat to są komiksy, które inni zdecydowanie poważniejsze tematy poruszają niekiedy kontrowersyjne mają zupełnie inne formy, a przede wszystkim to co mnie najbardziej interesuje, czyli każda z tych powieści graficznych swego rodzaju eksperymentem ma charakterystyczne cechy dla siebie i jest takim rondzie sztuki właśnie buty stały wielki świat już pani, że pani wspomniała Batmana Supermana i t d. któremu oczywiście oddajemy cześć, bo to co zrobiły dla autorze twórcy tych komiksów zrobili dla kultury popularnej no to trudno to przecenić, ale przecież właśnie jest jeszcze cały wielki świat komiksów, które dotykają spra w szalenie poważnych przyznaje, że nie miał w rękach ich wielu, ale miałam chociażby nie przypomną sobie teraz niestety autora, ale taki, który opowiadał o Annie Politkowskiej rosyjskiej dziennikarce, która zginęła zamordowana i tam przecież były sceny, gdzie ona była w Czeczenii, gdzie były sceny tortur tego typu zupełnie poważnych rzeczy, więc komiksy wcale wcale nie musi opowiadać o jakiś infantylnych historiach, chociaż pewnie tutaj wszyscy fani Batmana Spidermana też się zaperza mówią nie to osoba poważna rzadziej też oczywiście proszę zrozumieć upraszcza my nieco chodzi generalnie o to, że tam jest mnóstwo tematów szalenie istotnych to może jeszcze powiedzmy właśnie tym co one poruszają jak i jakie nam, jakie ramy 3 dni czy są też kontrowersyjny na takiej zasadzie, że nie wiem podejmują tematy też społeczne to wszystko się tam dzieje w Polsce czy na Zachodzie głównie jak to jest powieść graficzna z nadzieją, że z Zachodem oraz to znaczy wszystkie przykłady oprócz 1 powieści graficznej, które omawia w swojej książce są zachodnie jest tylko 1 album Polski natomiast, jeżeli chodzi oto tło społeczne i kontekst kulturowy to jest przede wszystkim proces właśnie najważniejsze w powieści graficznej oprócz samych opowieści oczywiście Mann i tym się różnił przede wszystkim tego TWE innym w tego typu komiks od komiksu tradycyjnego o bohaterach to znaczy tutaj im trudno jest powiedzieć, jakie tematy nie są poruszane, ponieważ mamy pełen przekrój są co, żeby pani zapytała cech, jakie tematy w literaturze nie są poruszane w drogę nie więcej to jest to samo to znaczy mamy i takie tematy jak my pani powiedziała celi i reportaże i wtedy powiecie mamy powieść graficzna dokumentalne większość to są opowieści fikcyjna łącząca fakty fikcje, ale rzeczywiście gdzieś stał zawsze zakorzenione są w problemach albo np. ludobójstwa albo prywatne jakiś historyk problemach w relacjach z najbliższymi z matką obciążeniem powiedzmy rodzinne w ostatnich społecznym co narzuca kultura COS co my chcielibyśmy zmienić, lecz także oczywiście tronu i do nich, by powiedzieć, czego nie ma w powieści graficznej superbohaterów i innych totalitarnych nie ma, ale mówi pani, że to jest bardziej on tereny Zachodu w Polsce też mamy rozwiniętą taką powieść graficzną albo chociażby w Japonii, która kojarzy się z mangą to ich rozumiem nie jest to samo, ale może też tam jakoś wy ewoluowało w tę stronę to znaczy w okularach niedobrze byłoby zestawiać nasz komiksy zachodni i powieść graficzną Zelek komiksem wschodnie, czyli mango, bo to jest zupełnie inna poetyka jak w swej książce zaznaczyłam tylko to zagadnienie, bo to jest temat na inną książkę, ale różnice są kolosalne zarówno w przedstawieniu historii, czyli mówiąc tak, żeby nasi słuchacze nas zrozumieli mnie zupełnie inna jest zawartość kadru pojawia się atakiem pewne znaczki kropelki powiedzmy rzeczy, które dla nas zachodniej kulturze są dość zaskakujące, bo to jest to jest to co bohater tak naprawdę ma w głowie i wskazówki dla Czytelników jak mają rozumieć jego miny jego nastrojach nasz naród Belki obok głowy znaczą, że się z wnętrza np. coś takiego, a wie pani widziała coś takiego w telewizję niech przypomną sobie niestety czy to była telewizja japońska czy koreańska, ale generalnie dalekowschodnie, gdzie przeniesiono też znaczki do programu z udziałem ludzi to był jakiś zupełnie głupawe program rozrywkowy dział niż musieli chyba się ustawić odpowiednie, żeby ich niewielka tekturowa ściana z dziurą mnie wypchnęła do basenu co się oczywiście nikomu nie udawało, ale właśnie tam się pojawiły też znaczki, czyli wzięto to z komiksu, ale to taka dygresja te Miś przypomniała, więc nie należy tego łączyć pani mówi to, że jedno jest narysowany drugi narysowane to jeszcze nie znaczy, że to jest ostatnia ich hieroglify instrukcja obsługi z Ikei to też nie jest samo no właśnie, ale jest jeszcze świat amerykański prawda szkoła amerykańskiego komiksu czy też powieści graficznej i Europejskiego tak jest chyba też taki podział na podział jest wiele, ale myślę, że słuchacze, gdybyśmy zaczęli teraz tłumaczyć to po prostu administracja głowy szkoda el dużą wieś ramiona nie ich w dużym uproszczeniu można powiedzieć, że powieść graficzna amerykańska Europejska są dość zbliżone do siebie, bo powieść amerykańska korzenie ma z europejskich komiksów, a powieść graficzna, która pojawiła się w Europie po Stanach tak naprawdę trochę z wraca do swoich własnych korzeni przez dalszych kuzynów tak naprawdę zabawne natomiast one są dość zbliżone to znaczy zmieszane na tyle na ile mogą być działa różnych autorów zbliżone bardziej, choć miał poetyka jakieś takie chwyty strukturalne tego typu rozwiązania, ale jest chyba trochę tak, że do komiksu czy powieści graficznej podchodzi się nie są noże to infantylizm ją prawda historia taka może to jest jakaś literatura z obrazkami albo, że to jest nieruchomy film tymczasem przecież to jest pani zajmuje narracją to jest zupełnie inny sposób na opowieść mający kompletnie inne narzędzia bardzo szerokie także rada nie u nakładające się na jedno czy drugie też mi miejscami też oczywiście, ale jednak mając absolutnie własne swoje, jakie to są tak to znaczy tak jak każda dziedzina sztuki woła o prawo tego co pani przed chwilą powiedział, że komiks też np. był unieruchomiony unieruchomiony film to równie dobrze mogliby się, że literatura to Swim bezruchu bez obrazu dźwięku i bez dźwięku jej o obraz to już w ogóle tragedia IMG, tak więc my każda z tych dziedzin ma swoje chwyty trudno swoich 2 zdaniach, ale tak naprawdę, o ile w przypadku filmu Penna trzeba na bieżąco oglądamy każdą ze scen i nie możemy sobie porównywać ceny przed chwilą, która była anonimowa sytuacja, kiedy zrobimy Stopklatka czy przewidujemy, ale nie mamy przed oczami kilku scen natomiast w przypadku komiksu jedynym naszym ograniczeniem jest plansza, czyli to ile kadrów mieści się na stronie tak naprawdę determinuje nasz odbiór, więc jest zupełnie inny sposób opowiadania, bo to jest to co dostajemy, jakie informacje dostajemy tak możemy zweryfikować i to w obrębie paska powiedzmy 3 obrazków umożliwia zupełnie inne rozwiązania graficzne niespodzianki nawiązania i takie szarady wizualną intelektualne no tak FIM nie może zrobić to znaczy możemy pewne wzmożona innymi środkami właśnie mulda dokładnie donosi, że nie może w ten sposób może zrobić inaczej, ale nigdy nie zostawi koło siebie kilku kadrów oczywiście z wyjątkiem filmów eksperymentalnych, kiedy specjalnie pokazane kij kilka kadrów całą różni bohaterowie i t d. na to są też eksperymenty, a nie jest specyfika danego medium specyfikę co chce właśnie jego istotą jako tako, chociaż przecież się przed snem pani książce, że tych sposobów na opowieści narracji może być bardzo wiele równie dobrze na 1 planszy jak pani określiła, czyli na 1 stronie może być 1 kadr też może być jest bardzo dużo możliwości prawda, więc tutaj też jest dużo, a i tak jak autor zechce tak sobie to skonstruuje takiego ograniczenia tak naprawdę strona i dlatego zdarzają się bójki graficzne, które mają puste strony to także co pewności kolejne informacje, ponieważ komisja pozornie to, że nie jest, że niczego nie ma to znaczy, że coś jest tylko tym czym jest nic, ale to nic też ma znaczenie my albo też pauza tak milczenie w Cannes za milczenie LM upły w czasu zasygnalizowane pustka utrata przytomności to może być bardzo dużo rozwiązań przejście do innego wątku ucięcie tego wątku tak naprawdę to znowu nie można podać jakiś 1 legendy receptę instrukcji, bo każda z powieści graficznych na bieżąco weryfikuje ten taki Wojciech moduł powieści graficznej, a czy powieść graficzna musi mieć w sobie tekst taki normalny wpisane literki w 2 to znaczy powieść graficzna bez tekstu jest powieść po prostu powieścią niemą coś takiego się pojawiało w latach dwudziestych to jest ekspresjonizm niemiecki i międzywojnia i no i to jest bliski kuzyn powieści graficznej to znaczy, gdybyśmy teraz dzieli dowolną powieść graficzną i właśnie wykreślili gum kontaktu ze słowem przepraszam autorów tekst ten wasz jest dyskursu ładne to otrzymalibyśmy te powieści niemej tego typu bardzo dużo, zwłaszcza w Niemczech, a później w stanach pojawiał się tzw. opowieści niemych one były regiony w niedzielę tak i drzewo, tak więc były zdecydowanie częściej niż nasze komiksy i po takim towarem luksusowym jak zresztą najbardziej tak elegancko i luksusowo wydane albumy powieści graficznych, ale nadal są właśnie wspomniał panie o czasach odległych dość historycznie i coś zaczęło, kiedy rodzą się komiksy, kiedy rodzą się powieści graficzne właśnie to jest jedno z pytań, które badacze komin, który bada, czego miksów zadają sobie od dekad, a tak naprawdę, chyba że od wieków kraj od 2 min co jest trudne pytanie to znaczenia to w dużym uproszczeniu dzielę na 3 okresy na coś takiego jak Roto komiksy brak komisje komiksy właściwe i mogłyśmy sobie jakoś uporządkować te wszystkie narracje słowno obrazowe, które pojawiło się w przeciągu ostatnich 30 wieków i myślę tutaj zarówno o rzeczach takich jak kolumna Trajana, która stoi na środku Rzymu nadal lepsze nie jest bardzo dobra lodziarnia, więc można kupić lody i pooglądać te serpentyny, która opowiada historię co się działo na DKF na tej kolumnie rzeczy tak jak tkaniny z Bayerem mnie wszystkie mv też okresie pojawiały jedenastym jako to są rzeczy, które łączą słowo i obraz i tak moglibyśmy mówić o kolejnych 8 wiekach, więc może on no natomiast to co się dzieje szesnastym 17 i wzwyż wieku to jest to coś jest bliska komiksowi to znaczy z 1 strony to są wszystkie satyry i karykatury polityczne, a z drugiej strony już prąd we mnie jakiś cel i innych rycin, które dzielą opowieść na różne części natomiast tak wielkie drzwi gnieźnieńskie mamy taką powieść, ale tak mi się przypomniało mamy dokładnie i tam są i to jest fascynujące, by każdy z nich drzwi gnieźnieńskie są taką perełką powinniśmy cieszyć, że mamy taki taki prototyp komiksu, ponieważ ona powiadają tak naprawdę 2 historie poczynając od lewej do prawej strony każdy z rzędu mamy jedno historia czytając od góry dodał inną tak naprawdę naprawdę z 1 strony mamy w dziejach Świętego Wojciecha a gdy drugi sposób czytając mamy taką alegorie tego co się dzieje na ziemi jak po kolei wygląda egzystencja ludzka tak, że to jest naprawdę bym coś bardzo przemyślane bardzo przemyślane także nowy szlak warto odwiedzić chociażby z tego powodu i zobaczyć nie tylko ziemi i lodziarnia też nasze drzwi gnieźnieńskie, ale to są też historię to są te korzenie bardzo odległe głębokie, a gdzieś się tworzy teatr im nowoczesna powieść graficzna to co pani jako badaczka był powiedziała tak to już jest to tak to już jest to nowa znowu z pytaniem wiersz lament pierwsza powieść graficzna taka uznawana za zaraza taką jest, że pochodzi z 1978 roku to jest willa Eisnera umowa z Bogiem a dlaczego a, dlatego że Energa w podtytule użył sformułowania powieść graficzna tak naprawdę to był chwyt marketingowy, ponieważ bał się, że wydawca nie widać czegoś co jest komiksem i dlatego uznajemy to z pierza z powieści graficznych, ale tu jest oczywiście gwiazd, a jak zwykle we w historii komiksu, ponieważ w tych czasach już 3 osoby zupełnie niezależnie od siebie posługiwał się terminem a jakby tym samym nas nazywają swoje 3 działa a jakby tego było jeszcze mało, kto już kilka dekad wcześniej poda pojawiały się terminy, które nawiązywały do tego bezpośrednio i tak naprawdę i w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych rejon ten termin szkół funkcjonował lub terminem bardzo rozbieżne ciemno natomiast same korzenie narad powieści graficznej to przede wszystkim nie jest komiks undergroundowy, czyli ten, który pławi się w latach sześćdziesiątych w stanach, czyli taki komis ja się podzieli brudne brzydki specjalnie po, posługując się deformacją groteską zniekształceniem i tematycznym herb Lublina w kadrze chce rzece taki sposób czysto estetyczne celem ich opowieści te nie były wzniosłe patetyczne tylko raczej przyziemne i codzienne to z 1 strony, a z drugiej strony to właśnie gdzieś te korzenie międzywojennym czy to, o czym już powiedziałam przy okazji powieści nieme, ponieważ to co się pojawiło w międzywojniu dotykało bardzo poważnych tematów to były czasy no ale czasy wielkiego kryzysu i problemy bezrobocia braku mieszkania w braku pracy i t d. bezrobocie brak brak pracy tyle wolnego do wyrażenia ERM pojawiały się już wtedy, czyli tak naprawdę, jeżeli chcielibyśmy jako jedno z głównych kryteriów powieści graficznych wybrać temat no to zdecydowanie to z międzywojnia, czyli Niemcy i PiS Stanek, ponieważ Stanach to zostało przeniesione właśnie z Niemiec czy państwo słyszą poważne tematy miastu jest pani dr Kamila Tuszyńska opowiada w swojej książce narracja opowieści w powieści graficznej nawet książkę wydało wydawnictwo PWN skoro mówimy o tej narracji to ja bym jeszcze chcesz, by pani może bardziej powiedziałam jak to wygląda wizualnie nowo komiks to jasne teksty także, choć być to mnie nie musi zdaje się dobrze się nad tym wszystkim orientuje i łapie, ale jednak to przede wszystkim kreska kolor zabiegi różne w kadrze pani o tym, mówiła wcześniej, że to bardzo ważne co w samym kadrze nie widać, żeby pani opowiedziała na co zwracać uwagę taki przewodnik dla kogoś, kto nie do końca PRL zna ten język powieści graficznych i wie jak to rozsypywać chciałby np. rozpocząć taką przygodę nazwijmy to publicystycznie z powieścią graficzną, ale chciałby lepiej ten język rozumieć tak jak uczymy się języka filmu uczymy się co oznaczają różne cięcia uczymy się co oznacza montaż różnych reżyserów to jak to wygląda w komiksie, by w powieści graficznej, bo na pewno też co jakiś taki element są takie elementy oznacza się starałam całą tę książkę napisać tak taką trochę instrukcja obsługi jak czytać powieść graficzną jego punktem wyjścia jest to ile jest to rzecz napisana w języku wizualnym to nie jest moje pojęcie to pojęcie ceny, jaką nam takiego badacza amerykańskiego natomiast ja się z nim zgadzam nie ma języka komiksu jest język wizualny i komiksy z 1 z rzeczy w cudzysłowie, która jest stworzona właśnie w języku wizualnym dlatego pierwszą taką wskazówką byłoby to, żeby nie lekceważyć Emmą i wszystkiego co jest w kadrze przedstawione też może wydawać dość trywialne, ale z moich obserwacji badani AM przeprowadzonych na ty na studentach Tomasza domagałem się znaczenie ponieważ, kiedy mamy bardzo dużo tekstów rynku, kiedy postacie dużo mówią tym co trochę gdzieś jednak ten obraz umyka to znaczy widzimy mniej więcej coś wezmę w domu czeka je zbliżania się z oddalenia, ale już to, że pierwsze kat powiedzmy w planie amerykańskim ten drugi Carlos w innym planie zwiedzanie oddalenie sprzed jest postacie są pokazane pod innym kątem innej perspektywy to wszystko ma znaczenie to nie jest także rysownikiem przedstawił to, żeby nie było 2 kadry podobne, chociaż znowu gwiazd, czyli moje ulubione sformułowanie, bo często zdarza się powtórzenie dokładnie tego samego kadru, które oczywiście też coś znaczy tak naprawdę w komiksie wszystko co znaczy i powtórzenie kadru ma znowu przyciągnąć uwagę czytelnika odbiorcy do tego, dlaczego też powtórzony czy on ma zwrócić uwagę na emocje, które towarzyszą tej scenie trzyma poczuć dramaturgia powiedzmy ten komiks wymaga kończy powieść graficzną oczywiście my tak ogólnie wymaga bardzo uważnej lektury, ale od czytelnika bo o ile w książce nie takie przerzucanie stabilność oraz rozumiał się no właśnie, o ile książka powiedzmy możemy przesuwać wzrokiem się po kolejnych wynikach testu gmina czarny czytania od lewej do prawej strony to Kamis, chociaż przeważnie też czytamy od lewej do prawej strony, chociaż też oczywiście nie zawsze są różne rozwiązania graficzne, ale jednak specjalny sposób na widujemy te wzrokiem, ponieważ już pojedyncze kadry najpier w wymusza określoną nawigacja, a potem znowu pasek, a potem znowu stronami tak naprawdę to od ogółu do szczegółu i potem możemy znów wrócić od strony powiedzmy do tego kadru, czyli komisji ani nie ogląda ani nie czyta tylko studiuję w zasadzie ludzi odbiera PS wraz z Rio najbardziej lubię rzeczywiste to wszystko jest zawarta jest tak jestem komunikat to kodowanie, z którym musi sobie poradzić odbiorca, a cóż takiego komiksy czy też powieść graficzna jest w stanie dzięki tym narzędziem, które ma właśnie dzięki takiemu językowi wizualne mu przekazać, że inaczej lepiej niż literatura czy filmy itd każda z tych dziedzin sztuki ma jakiś przewagi nad sobą prawda Neo albo albo wady to te przewagi w przypadku powieści graficznej są, gdzie jak pani myśli to znaczy ja bym w ogóle nie wartościowa łatwego czy to są przewagi czy dywany czy zalety i literatura film i firma z specyficzne dla siebie elementy cechy i tak samo jest powieścią graficzną także na pewno bierze to co dobre z filmu chcieli może nam przedstawić pewne sceny, ale bierze też to co jest dobre w literaturze, czyli może sobie pozwolić z 1 strony na czyste dialogi w dymkach, czyli bezpośrednie wypowiedzi postaci, ale z drugiej strony można sobie pozwolić na dość długą narrację na przedstawienie jakichś jakiś notatek listów w nim też może, więc tak naprawdę wszystko może być połączone znów literaturze możemy zastosować długie opisy, które przez swoją plastyczność i wizualnej zbliżają się bardzo do filmu to jest wszystko na pograniczu i ciężko tak to rozdzielać natomiast rzeczywiście powieść graficzna moim zdaniem ma takie 2 duże zalety użyłam tego wyrasta wyrazu, ale tutaj z premedytacją z 1 strony to, że znak, który dostrzegł, na które możemy wziąć do ręki nie są niepotrzebne nam jest jakiś narzędzie tak jak w przypadku filmu musimy mieć od twarzy odtwarzacz i nawet wypowiedź na pilota, żeby zrobić pesto klatka tutaj tylko ręką się posługujemy, żeby przetrzymać strony albo wrócić albo z domu do przodu przerzucić kilka stron, więc możliwe to w dowolnym momencie zatrzymać przekaz albo przyspieszyć natomiast i to jest bez wątpienia dla mnie plus, a druga rzecz to właśnie to, że cały czas mamy do dyspozycji te wszystkie kadry możemy trzymać rękę bez na stronie dziesiątej i zrobić sobie zakładkę na stronie 40 i przerzucać te strony i porównywać się bezpośrednio do przypadków mostu zupełnie niemożliwe, chyba że mielibyśmy 2 ekrany nam to dopiero zaczyna się wyższa szkoła jazdy i techniki założyć, że wiele osób tak robi herbatę i likwidowania co oczywiście, ale mówiąc taki przeciętny odbiorca, który chciałby ustawić 2 ekrany to zaczyna to już być trochę skomplikowane, a jak to jest mówi pani o tym, że powieść graficzna możemy trzymać rękę właśnie przerzucać sobie strony i t d. ale czy nie jesteś także powieść graficzna potrafi funkcjonować wyłącznie w internecie chociażby czynie robi się tak czy raczej się wydaje po prostu wydaje się, dlatego że każda praktycznie każda z powieści graficznych jest przemyślaną kompozycyjnie zaczął i okładka jest integralną częścią tego albo pewnie też faktura papieru e-faktura papieru i często na środkach tylko tworzymy książkę na drugiej trzeciej stronie jest jakby zaczyna się wprowadzenie do komiksu to znaczy pojawia się albo jakiś mapy albo jakiś rysunki albo po prostu tak znienacka nie tylko Moto, więc ciężko byłoby ją pozbawić TTIP i części powieści graficznej to co się pojawia w internecie do komisji internetowa to zupełnie odrębna rzecz ma się nie doczekała się do TK to już inna sprawa jakich rozbudowanych form rozbudowanych pomyślał jak z około 200 stron natomiast to cały czas funkcjonuje jako album jako rzecz, którą możemy wziąć do ręki, a czy mu komiksy też powieści graficzne się tworzy klasycznie chciałoby się powiedzieć ręką pędzlem ołówkiem czy innymi nie z narzędziami graficznymi ręcznymi właśnie te 3 tworzy się także na komputerze drukuje po prostu to jest pytanie do artystów do twórców, ale odpowiedź jest prosta tak jak każde dzieło sztuki wizualne cel lub tworzy się w różny sposób albo można ręcznie manualnie albo można cyfrowo, więc to jest pytanie jak co, który artysta preferuje, ale jeszcze mówił o tym, język wizualny przypomniał się też pani na to zwrócił uwagę w swojej książce o tym, że nawet jeśli je o tym, że tekstu litery, które są zawarte w kadrze wcale niekoniecznie muszą obyć się oderwane od wizualną ości np. dużo pochylonych liter ułóż symbolizujących wiatr czy coś takiego handlarzy to wszystko się ze sobą łączy, że to jest szalenie połączone, więc nawet litery nawet czcionka to wszystko ma znaczenie prawda tak dlatego to jest właśnie język wizualny dlatego ja tak bardzo pilnuje tego rozróżnienia na słowo i w cudzysłowie tekst, bo to nie jest tekst tekst kultury to jest dla mnie to starszy pan, że tak samo jak pomnik i książka czy piosenka to są teksty kultury i w tym znaczeniu obraz jest tekstem dlatego bardzo wyraźnie, żeby nie pomylić porządków pilnuje tego rozróżnienia na obraz i dyskurs słowne, ponieważ znowu ten dyskurs słowny de facto są obrazem Julii tymczasem ta elektrownia tym tekście potocznie rozumiany rynek rozumieją badacze się nie nakłada w tym montażem tak dokładnie, dlatego że czasem telefon jest w 1 przezroczysty neutralne i omawiać niezauważalny dla czytelnika, czyli powiedzenia ma to być jakiś Tacho maty tajemnicy New Roman aria cokolwiek im zaległe takie czcionki tak i manier przykuwać uwagi odbiorcami transparenty natomiast, jeżeli zaczyna się już taka stylizacja powiedzmy to taki najprostszy przykład to nie jest powieść graficzna to jest komiks, który chyba wszyscy znamy, więc myślę, że to najbardziej przemówi do naszych słuchaczy Asterix i Obelix wszystkie te eksperymenty graficzne, które tam było, by pojawiały się, jeżeli pojawiali się godzi to mieli oczywiście wypowiedzi stylizowane właśnie na ściankę gotycką, jeżeli rozmawiali Egipcjanie rozmawiali o tym co jest realizowane nasze ruchliwe i t d. 1 z powieści graficzne, które obawia się u mnie MD w książce tak właśnie się przypomniały stylizowana na pismo arabskie rodak jest stylizowana na pismo arabskie w tej samej książce pojawia się też to jest to jest cieniem na Brukselę jest też inny rodzaj stylizacji, które omawiamy to jest to jest bardzo zabawne, ponieważ to, jakby do kwadratu wykorzystuje możliwości wizualne, które daje komisji czy powieść graficzna mianowicie w 1 z albumów pojawia się tekst, który jest stylizowany na PC lipca wynajem i teraz tak, gdybyśmy chcieli to przeczytać, że tam tak jak to funkcjonuje w języku rosyjskim to by wyszło jakiś idiotyzm to niema sensu, a to ci wykorzystuje czysto wizualne podobieństwo tych np. jeżeli gitara PRL malują musimy przeczytać, by to nie SR i tak często są takie takie zabawy i to wszystko ma znaczenie, a z drugiej strony jeszcze jest to, że jeżeli się określony kształt nadaje tym wyrazu, czyli tak jak pani wydziału, który może być nachylone właśnie wydaje się bujać albo się bujać tak i widać, że to stan wiat szumią brzozy i t d. Penn to wszystko ma znaczenie dlatego właśnie o tym, zawsze wspominam, że trzeba każdy element, który trochę odbiega od normy naszym zdaniem to znaczy, że to nie jest przypadek albo autor to wprowadził taki element, żeby odbiorca się nie nudził i jak to wszystko ma znaczenie, ale jest często tak, bo niektóre komiksy wykorzystuje są bardzo metaforyczne np. kiedy postać jest smutna to jest narysowane niemalże jak taki kamienny pomnik ze spuszczoną głową gdzieś tam we mgle czy coś takiego, ale bywają także takie komiksy które, lecz też powieści graficzne, które opowiadają bardziej Lida linearnie prawda tuż przed zamianą na wycieczkę tutaj kogoś spotykają i t d . i te kadry i jak można je określić są bardzo filmowe, więc zastanawiam się, kto tu skok czerpie my, bo Spójnia panie chociażby o tym, że może być znany amerykański może być inny przecież taki właśnie słów używają także filmowcy, więc kto tutaj z kogo na piersi mogą teraz ich komiks był przed filmem natomiast faktycznie ta nomenklatura jest ze Stali filmu pochodzi, ponieważ ja jestem zwolenniczką takiej gilotyny i terminologiczne to znaczy nie mnożenia nam potrzebny określeń, jeżeli coś funkcjonuje dobrze w 1 dziedzinie sztuk wizualnych to dlaczego nie zastosować tego wszędzie tylko po to, żeby podkreśla, że to jest odrębny gatunek bez sensu wiemy widzimy, a rzeczywiście ta terminologia z bardzo przydatna i bardzo dobrze nie sprawdza się w przypadku wszystkich treści wizualne terminologię tak, ale jestem ciekawa czy realnie nie podbierają od siebie nawzajem twórcy rozwiązań np. jakiś oryginalnych kadrów czy coś takiego też może trudno to prześledzić Józef Wrona to prześledzić myślę, że trzeba byłoby bowiem brać zacząć naszą wycieczkę więcej to trochę byśmy mieli do omówienia trochę wywiozła faktycznie Anny, a 3 powieść graficzna inaczej, bo literaturę prozę np. dzieli się tam na reportaż powieść detektywistyczną inną gatunkowo i t d. czy jeśli chodzi o powieść graficzną także mamy takie dzielenie, że to jest powieść graficzna typu kryminał to sprawdzić powieść graficzna typu romans tak się dzieje tak to znaczy są różne rodzaje tak jak w przypadku każdej opowieści nad miastem nota to trzeba byłoby po prostu wymienić określone tytuły jak weto, jeżeli jestem wciąż jak moja ogólna powieści graficznej to nie czułam potrzeby wydania przez nokaut kryminalnej Rihanny, ale to jak taki świat tak jak teraz od kilku lat wezmę od 6 BM bardzo popularne są autobiograficzny komiks Eryka powieści graficzne czy powieści graficzne reportaże i to rzeczywiście są takie 2 bardzo mocne gałęzie być może dlatego właśnie, że powieść graficzna wraz z portalem cienia wskazać opowiada albo Palestynie albo przede wszystkim są wojny tego typu dramatyczne sytuacje przez swoją wizualną trafia do odbiorcy i pozwala na przedstawienie bardzo wstrząsające są znających scen bardzo drastycznych, ale jednak troszkę delikatniejsze i formie niż w filmie na filmie człowiek jest człowiekiem to wbrew powieści graficznej cały czas jest na pewno metaforyczne ginie ta dosłowność, więc to cały czas jest trochę delikatniej podane, jeżeli są okrutne ofiary, ale w wojnę tak jak w przypadku dograć Jasiak komiksu, który jest możesz jej władze to nadal odbiorca ma taką troszeczkę barier bufor bezpieczeństwa psychiczny, gdzie nie oglądaj na prawdziwych obrazów wojny tak z drugiej strony taki taka powieść graficzna jest w stanie w swoim języku odpowiedzieć wszystko opowiedzieć wszystko od początku do końca, bo ktoś, kto jedzie z ekipą filmową i chce zrobić dokument właśnie film no i siłą rzeczy są ograniczone, bo go nie było przy pewnych momentach albo nikt tego nie nagrywał, więc trzeba albo robić jakieś rekonstrukcje albo po prostu tego nie pokazywać co jest kosztem słabością jest zupełnie zrozumiała tutaj nikt nie ma co do tego pretensji, ale jeśli chodzi właśnie opowieść graficzną tu mamy wszystko w rynku tak możemy to zrobić dokładnie tydzień chcemy to chyba też jest duża siła tego gatunku tego działu jest duża siła, ponieważ w przypadku dokumentu, jeżeli mielibyśmy właśnie rozmówca firmie to trudno jest z wizualizacji dokładnie to co ma w głowie to znaczy, o czym myśli jego wspomnienia natomiast powieści graficznej przez proste rozróżnienia graficzne, że odbiorca wiedział, że teraz uwaga zaczynają się wraz z auta zaleją tanie teraz retrospekcja albo jego obrażenia cokolwiek co odbiega od tego głównego czasu opowiadania wszystko można przedstawić to są zabiegi tzw. lokalizacja, czyli zaglądanie do głowy bohatera do jego myśli wtedy to co ona w głowie odbiorca ma sierotami, ale zdarza się także, że w powieściach graficznych dochodzi do opowiadania o samym sobie taka opowieść opowieści też panie analizy taki przypadek prawda tak LO jest dużo powieści graficzne, które są o tym jak powstają powieść graficzna w ogóle albo jak powstaje powieść graficzna, która właśnie się tworzy to jej, żeby nasi słuchacze zrozumieli, o co dokładnie chodzi są komiksy, w których jest pokazane jak np. 1 z postaci, lecz i zaczyna się zastanawiać co by było, gdyby była narysowana inną kreską i w tym samym kadrze, w którym to mówi nagle zmienia się sposób rysowania ile wcześniej wobec władz taką bardzo realistycznie zarysowaną dziewczynkom następne zaczyna być groteskowa albo zaczyna po prostu przypomnę, że biskup istotne postacie i to jest tym dobre w powieści graficznej, że od razu to co postać pomyśli zostaje narysowany albo postać sama się rysuje innymi słowy i rzeczywiście wszystkie eksperymenty zmiany zmiany scenograf, jeżeli 1 postać dawka mój powtórzmy tę scenę zaczyna być odnowa rysowana ta sama scena z tymi drobnymi korektami albo 1 z postaci narzuca drugi, żeby była inna scenografia pojawia się na scenografia scenografia znika, więc rzeczywiście te wszystkie eksperymentować z Catanią 2 ligi, a z drugiej strony można bardzo umiejętnie wplatać właśnie nawiązania wizualne czy to do określonych filmów czy to do określonych obrazów i oczywiście testowej wielokrotnie podkreślam tylko kompetencje odbiorcy zależy to on znajdzie nawiązania i to jest fantastyczna powieść graficzną właśnie panie mówią o kompetencjach odbiorcy to może się na tym jeszcze chwilę zatrzymajmy, bo no właśnie powieści graficznej mówiłyśmy to nie do końca jest coś takiego co możemy się do autobusu i przerzucać sobie dość, jakby tak i nonszalancko możemy zrobić jeśli potrafimy się skupić, ale jeśli nie potrafimy to możemy przegapić wiele rzeczy to znaczy jakich tych kompetencji potrzebuje czytelnik odbiorca to jest także ja zawsze mówię, że są 2 możliwe odbiory powieści graficznej i drażnią każdego działacze książki czy filmu to tyczy się wszystkiego to znaczy jest odbiorca naiwny i odbiorca AM, a takim większym doświadczeniem powiedzmy to znaczy może po prostu wziąć powieść graficzną i przeczytać ją dla fabuły Adama Sikory nie podoba podoba się nam kreska styl artysty nie podoba im też 2 inni też my nie mamy rozrywkę w zależności od tego, czego poszukujemy właśnie reportażu czy kryminału i t d . ale kto spełnia swoją funkcję rozrywkową natomiast wiele rzeczy może uniknąć, jeżeli nawet, jeżeli np. ich po prostu nie zobaczymy na jej to zależy tylko tego czy mamy teraz ta wiedza czy nie, jeżeli nie mamy to dopóki, ale autor nie zaznaczy, że to jest nauczka wschód słońca moneta ma to odbiorca nie będzie wiedział czy trawka uwaga teraz będzie nawiązanie do Antonio lego i do określonej ceny odbiorca również nie zauważy i teraz tak nie znaczy, że ten odór będzie uboższy natomiast na pewno nie będzie taki pełnia kim był, gdyby dysponował tą wiedzą, którą ma auto i którą wrzuca w ten komiks te informacje wszystkie tak jeszcze w międzyczasie, kiedy rozmawiamy przeglądał książkę pani doktor i znalazłam też, że taki przykład, gdzie nie ma właśnie takiego typowego podziału na kadrę czy takie paski charakterystyczną oddzielające poszczególne sceny tylko tutaj grafikowi udało się stworzyć pojedyncze kadry samą czernią to wszystko przez siebie ładnie przychodzi imamy to na 1 transzy właśnie jest naprawdę w przeróżne są te możliwości rozważania widzimy z 1 strony na dole tej transzy jest gdzieś tam dziewczynkach, które jedzie na rowerze i na Górze widzimy, że żołnierz zdaje się wracający gdzieś tam z frontu widzi ją w swoich wyobrażeniach i ona jest taka sama nieco innego konta odmalowane w szybie okna, więc to kompletnie inne sposoby i możliwości narracji się w tym wszystkim mieszczą jest ciekawa czy gdzieś no bo tak mówimy o tym, że powieść graficzna flirtuje z literaturą, bo bierze historię i t d. flirtuje z filmem, a czy flirtuje z poezją poezja na pewno w księgach znaleziono to znaczy z 1 strony mogą się pojawić znowu bezpośrednio tak jak w przypadku innych Inter tak to bezpośrednie umieszczenia określonych fragmentów poezji, a z drugiej strony, jeżeli weźmiemy pod uwagę to znowu to co się działo w międzywojniu, czyli wszystkie eksperymenty futurystyczne i zabawę z czysto wizualną formą poezji to znowu tak naprawdę ten sam chwyt pojawia się w powieści graficzne to znaczy, że sama forma ma znaczenie tak było w przypadku poezji i tak samo jest w przypadku powieści graficznej, więc jeżeli byśmy sprowadzili to do tego do wszystkich metafory poezja do metafor Don takiej jakichś dwuznaczności niedomówień to w powieściach graficznych właśnie to się pojawia, ponieważ tak jak poezji nie możemy rozumieć wprost na czym możemy, jeżeli ktoś pokaże słowo posłowie co to oznacza tanio, choć w poezji Potoniec instrukcja obsługi ani książka do gotowania niemal dosłowne znaczenie wynikać od razu tak samo powieści graficznej gdzieś to wszystko czai się między kadrami między słowami i wymaga jakiś taki urlop, abym tego słowa pewnej wrażliwości odbiorcy to znaczy mi się wydaje, że być może dlatego nie wszyscy lubią komiksy czy powieść graficzną, bo nie wszyscy poczują tak samo jak powrót po poezję można tu być albo można nie czuć nie ma nic w tym złego, ale z drugiej strony wydaje mi się, że tak jak do poezji trudno się przed armią poezji ogólnie bez różnica między Mickiewicza ma ujemny Szymborską, ale po prostu kogoś może odstręcza sama forma krótka and Drug powiedzmy dialogów retrospekcji nadal tanieją złe znam takie osoby, które kiedyś czytając książkę pojawia się tam władzy to przeskakują po prostu czytają dalece, że internauta zjeść zupełnie nie chce tego, by nie działa, czyli w takim razie z tego co do pani mówiła sama powieść graficzna mają w sobie poetycką ości właśnie cel do podjadania między wierszami c całość prawda, bo przecież wiersze także potrafią być graficznie konstruowane prawda jest tutaj Lalek to samo w pewnym sensie tak im i to właśnie, że tutaj odbiorca musi uzupełniać teatr to wszystko co się dzieje pomiędzy kadrami znaczek to jest proces wytwarzania znaczeń odbiorca cały czas musi sobie znaleźć połączenie co jest coś co się stało, że ten kadr następuje potem ani po innym i często także, jeżeli już ułożę sobie jakąś wersję pokazuje, że następny kadr albo 40 kadrów dalej albo nagle się okazuje, że źle ułożył oczywiście w przypadku filmów i literatury często są takie rozwiązania, że to są takie zabawy narracyjne puszczania oka do czytelnika nagle okazać ta misternie budowana konstrukcja okazuje się iluzją i to bunt zamysł autora natomiast rzeczywiście komiks definicji wymaga tego łączenia w literaturze trudno jest zepsuć sposób włączania po prostu przesuwać wzrokiem wyraz po razie linijka po linijce, jeżeli ktoś nie zagapi nie ominie Denikina to tak naprawdę trudno jest jej nic nie trzymacie sekwencyjną ości, a czy mamy teraz jakieś ćpanie obserwuje jako badaczka jakieś mody dotyczące narracji czy mody na funkcjonowanie komisu powieści graficznych jest coś takiego czy każdy czy to tak różnorodny świat, że każdy twórca czy twórczyni robi po swojemu to na pewno chętnych tak jak w przypadku każdej dziedziny sztuki natomiast rzeczywiście to, o czym już wcześniej powiedziałyśmy od kilku lat rzeczywiście jest taka trochę moda na komiks autobiograficzne i na reportaże, ale to co z tego powodu, o którym rozmawiałyśmy był głównie przed można przedstawić mnie zakłócenia chronologii różne wątki różne punkty widzenia to się doskonale sprawdza w przypadku przepracowania traumy, więc rzeczywiście idei dodajmy, że różny dla zarówno historii rodziny odległej to znaczy ludobójstwa Holokaustu, ale też prywatnych traum dzieciństwa jakiś taki powiedzmy dysfunkcyjnych patologicznych sytuacji rodzinnych tak, bo też myślę, że w tym momencie przyszło mi to do głowy, że niektóre osoby mogą pomyśleć jak to czymś takim jak ludobójstwo Holokaust 3 czy tego typu tematy opowiadać jakiś obrazkach nie właśnie to zupełnie poważnie to dopiero kiedy się zobaczy taką powieść graficzną i zobaczyć w jaki jego rodzaj okresy jest to rysowane to widzimy, że tutaj nikt nie ma ochoty niczego infantylizm chować wręcz przeciwnie, a ciekawa jestem też rzeźb, jaką mam jak bardzo mamy silną, a może nie mamy silnej sceny polskiej powieści graficznej nie mamy za bardzo silne to znaczy tak naprawdę jest 2 artystów, których ja zawsze podaje jako przykład autorów powieści graficznej Daniel Chmielewski i Maciej Sieńczyk obu autorów już mówiłam w różnych tekstach nie tylko w tej szansy na 10 akurat w tej książce, bo to jest najnowsza jego MNI do jego cała powieść graficzna teraz po prostu się ukazała to są przygody na bezludnej wyspie i a propos tego, o czym przed chwilą mówił Szmal to znaczy przegania poważnych tematów komisja absolutnego braku infantylizm racji ten komiks jest bardzo dobrym przykładem NATO do przygody na bezludnej wyspie, ponieważ to w historię Polski to był precedens Ania to był pierwszy album, który był nominowany do nagrody Nika, więc tak jak Berlin zastrzeżono dostrzeżono to znaczy oczywiście z tego co widział to próbowano go na gwiazdę literatury co też nie jest tak zdrowe no bo to jest nadal komiks, ale przynajmniej zauważono coś takiego co jest o tyle zabawne 0 było już na to, że o Holokauście komiks Maus Spidermana czy te miasta i najsłynniejszy, które naprawdę przetarł szlak to był pierwszy album, który dostał nawet specjalną nagrodę Pulitzera i on opowiadał właśnie o całej tragedii związanie wynikające z drugiej wojny światowej i to nie dość, że w formie komiksowej czarno-biały też te postacie były albo myszami albo świniami, więc to oczywiście to w niektórych środowiskach wywoływało wysypka i powodowało, że ludzie uważali, że to niepoważne to też jest dłuższa rozmowa, o co w tym chodziło, ale jak najważniejsze dla nas jest to, że już wtedy pojawił się Police do tego momentu no nie można mieć wątpliwości, że powieść graficzna degraduje pewne tematy wręcz przeciwnie przedstawienie w charakterystyczny dla siebie sposób cieka w jestem tak na koniec dla tych, których mam nadzieję, że przekonałyśmy, że warto sięgnąć po powieść graficzną po komiksy także te poważne właśnie to, jakimi kryteriami jakości się kierować, żeby trafić za dobre rzeczy jak pani poradziła co to znaczy dobra powieść graficzna zastanawiam się co to znaczy dobry film i dobra sztuka no tak dobrych to prawda to prawda to jest to jest taki, by takie pytanie to znaczenie niż wydaje się, że ktoś chciałby zacząć przygodę od zera to możesz sięgnąć po te komiksy, które omówiłam swej książce, bo po to jest dobra jako takie moim zdaniem najbardziej reprezentatywne to znaczy one pokazują olbrzymie bogactwo możliwości powieści graficznych wszystkie zabiegi i to zakorzenienie w kulturze, czyli jak pełnymi garściami czerpią właśnie literatury malarstwa jak to przetwarzają i przedstawiają w taki zmieniony sposób, a z drugiej strony te wszystkie fascynujące, że zabiegi w jaki sposób z czegoś co wydaje się podobne do mamy z mamy kadrę mamy kreskę nawet tak narysowane napisany tak co jeszcze tak to tu można wymyślić, a okazuje się, że można 1 ze komiksów, które jest powieść graficzna kapliczek, które przedstawią LM pisała ran jeszcze niezbadane w tej chwili w Polsce, ale będzie wydane Penn tak naprawdę jest 1 wielką Info grafiką, czyli w tym momencie się tak cienka granica między powieścią graficzną, a infografika przedstawiającymi nie wiem zagadnienia powiedzmy, że w Polsce pełno i to jest fascynujące, żeby patrzeć, gdzie jest cienka granica, która nie może iść ręka to pancerna też tylko powiedzmy proszone są dla kogo jest książka, bo to nie dla przypadkowego czytelnika to raczej nie jest tak, że ktoś silny sięgnie się zacięta to jest dla tego, kto poszukuje prawda informacji o komiksach opowieściach graficznych chce się zorientować albo się zajmuje też także zawodowo czy chociażby studenta to raczej te strony prawda tak to znaczy tak książka na pewno jest adresowana do takiej podwójnej grupa odbiorców to znaczy testują dobrze definiuje z 1 strony jest dla wszystkich osób za zainteresowanych narracją, czyli opowiadaniem w sztukach wizualnych i to z różnej strony powiedzmy i studentów filmoznawstwa czy kulturoznawstwa rynny wszystkich kierunków humanistycznych i nie tylko plus badacze być może kolegów, którzy odczuwają deficyt Polski takiej literatury ME, a z drugiej strony konkretnie powieści graficznej, czyli z 1 strony mogą to być odbiorcy, którzy chcieliby pogłębić swoje rozumienie powieści graficznej dowiedzieć w jaki sposób można jeszcze inaczej rozumieć albo wręcz przeciwnie autorzy, którzy nawet nieświadomie stosują te zabiegi, a mogą się dowiedzieć w jaki sposób unikać pułapek to znaczy, gdzie pojawiają się te punkty zapalne to bardzo wyraźnie staram się za sygnalizować, które sprawiają, że odbiorca może źle zrozumieć powieść graficzna albo błędnie to tanio zinterpretować albo zaniżyć wartość tej powieści to znaczy powierzyć te ostatnie zrozumiałe, że to jakiś bełkot jakiś chaos okazuje się też bardzo specyficznie prowadzona opowiada nie tylko specjalne są te zabiegi and, które mogą się wydawać niezrozumiałe i w ten sposób można lepiej docenić to co będziemy mieli później w rękach prawda głosi opowieść się powieść graficzna i w ten sposób przez nią głębiej zanurzyć Szanowni państwo z moim gościem była pani dr Kamila Tuszyńska narratora rock medioznawca i teoretyk komiksu bardzo serdecznie pani dziękuje dziękuje autorka książki narracjach w powieści graficznej wydawnictwo PWN mamy dla państwa dzięki uprzejmości wydawnictwa kilka egzemplarzy proszę pisać wieczorną potok kropkę FM wieczoru małpa TOK kropkę FM do szczęśliwców się odezwiemy i tym samym kończymy wieczór Radia TOK FM, który przygotował Paweł Kierzniewski realizował Jacek Kozłowski nosi nazwę Karolina Głowacka dziękuję państwu serdecznie do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA