REKLAMA

Gościem był Piotr Chrzan, reżyser filmu Klezmer. Rozmowa prosto z koszalińskiego festiwalu ''Młodzi i film''

Do Zobaczenia
Data emisji:
2016-06-25 14:00
Audycja:
Czas trwania:
25:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z chrzan jest moim gościem reżyser filmu Klezmer dzień dobry dzień dobry nie będziemy rozmawiać o tym wiemy o tej historii filmy oglądaliśmy w Koszalinie na festiwalu emocji filmowi miał swoją premierę na festiwalu w Wenecji później goście również m. in . na warszawskim festiwalu filmowym teraz widzimy go w Enea w Koszalinie, opisując stronę tę historię to może powiemy, że jest to taka trochę teatralna opowieść, która rozgrywa się podczas 1 z NL Gdynia grupa Rozwiń » Polaków znajduje w lesie rannego Żyda z dna i zastanawia się co ne co z tym Żydem zrobić w zimne i mógłbyś powiedzieć strony o początkach pisania tej historii z o pomyśle na ten film i o tym dlaczego Ano właśnie taką formę z Opola trudno ustalić początek, ponieważ jak, gdyby historia czy można opowiedzieć związaną z tym tematem w mam bardzo dużo wersji różnych historii, które są historiami, które układają się w gruncie rzeczy dłuższe historie i które czytam chciałem opowiedzieć sobie samemu układała mi opowiadano, więc to był po prostu 11 z wielu z wielu wielu wariantów można powiedzieć, a wariant w też ten był PiS to sceny, że opierał się czymś na bardzo pewnym prostym dramaturgicznym pomyśle tej wędrówki zimowe to przenieść nas do sfery symbolicznej czy to rzeczywiście ze względów produkcyjnych o tyle miało znaczenie, że czułem, że mogę tą historią rozpocząć nie zgromadzi wszy nie zgromadzi się jakiegoś bardzo dużego budżetu i mogę ją rozpocząć ewentualnie starać się starać się dopiero o pozyskanie dalszych środków, a jednocześnie założeniem że, gdyby się nie udało zrobić jestem w stanie czy producentka, jakby z gwarantowała to, że jest w stanie sam mają zapewnić jej profesjonalną w pełni w pełni realizację czy nie będziemy musieli realizacyjny nie da na żadne kompromisy w tym, żeby ta historia nam to zapewniała nas, że na te przedsięwzięcia nie z takich względów nie upadnie dzięki temu, że ta historia rozgrywa się w dość krótkim czasie i w obrębie 1 dość niewielkiej grupy osób to udało udało ci się pokazać całe spektrum zachowań tego filmu o wiele osób jeszcze nie widział, więc może powiemy, jakie postawy reprezentują bohaterowie twojego filmu była postawa Anną w wywołuje to całe znalezienie właśnie jak już wspomniano wcześniej znalezienia rannego Żyda w lesie i teraz starałem się zrobić w przegląd posta w, które zapoznają się z literaturą tematu w jak gdyby poznałem, czyli jest są są osoby, które starają się starają się jak gdyby 3 zasadnicze, czyli te, które starają się skorzystać na tej sytuacji, znajdując żadnego człowieka, bo można było otrzymać nagrodę za przekazanie go władzą władzą sołtysowi, bo tak naprawdę się przeważnie nie przekazywał bezpośrednio Niemcom w pasie wyznaczone mu w przez Niemców sołtysa właściwie też nie wyznaczonemu sołtysi byli najczęściej w, którzy byli również przedwojennymi przedwojennymi sołtysami więzienia, gdyby kontynuowali swoje przedwojenne kariery w druga była to postawa taka neutralna, że ktoś, że osoby, które wiedzą, że pomoc pomoc Żydom, którzy uciekli z transportu lub z getta grozi karą śmierci chciałbym podkreślić, że Polska była naszym jedynym krajem w Europie, za którym groziły tak tak dotkliwe są sankcje nie było tego w krajach Zachodu, więc w tym z niby znana rzadko podkreślane oraz oczywiście postawa w 2 w osoby 1 z głównych bohaterek filmu, która chce im chce pomóc już pomaga Żydówce, którą u siebie w domu w przechowujemy i teraz temu człowiekowi znalezionym też chciał pomóc jest to oczywiście bardzo bardzo skomplikowane i trudne, bo naraża się też, że ją ktoś po prostu może donieść co było w co było, jakby zmorą tamtych czasów czasów donosicielstwo i brak jakichś gwarancji gwarancji bezpieczeństwa ze strony swojego swojego najbliższego otoczenia wejdziemy to pokazuje, że tym zagrożeniem była możliwość nie tyle Niemcy, których było oczywiście ograniczona liczba w danej miejscowości, ale władza społeczności niezwykle podzielona Nate społecznych, które nie brakowało po prostu zawistnych osób albo takich, które ktoś chciał zarobić właśnie na tej sytuacji no tak jakby się z taką w nie są zawiści to zazdrość o pieniądze nie są oczywiście w 1 typową typową cechą polską w polską wystawę wszystkich w społecznościach szczególnie upośledzonych jako społecznie bardzo to bez Echa cecha dominująca w jej zachowaniu w stosunku do świata i w i to jak postrzegają też inne osoby, czyli inne jako kogoś szlaki można zrobić w zarobić na niej zarobić z z jakieś pieniądze często są bardzo w bardzo małe i małe kwoty kwoty czy nawet nie są zawody, bo np. choć ubranie tak naprawdę w tak naprawdę wiesz Polska była przed wojną bardzo bardzo biedna i nawet odzież stanowiła stanowiła stanowiła problem, czyli Zawiszy takiej okoliczności jak w jak wojna bardzo bardzo pogłębiają, a tu w przypadku polsko-żydowskich było oczywiście opierało się na narty, że sobie wyobrażamy, że ktoś po prostu czerpie czerpie korzyści materialne z przechowywania więc, więc co oczywiście, bo bardzo często bardzo często bardzo często prawdą, bo w większości wypadków przy wykonywaniu odbywało się przydaje szczególnie w początkowym okresie za jakimś wynagrodzeniem czy jesteś dla mnie n p . nie jest to w jaki sposób ujmowania kosztów szokujący jest też czymś naturalnym, ponieważ w tych trudnych warunkach w przybywał ktoś dodatkowych choćby do wyżywienia, a często też były takie kwoty kwoty, choć to jakieś symboliczne i ale coś dla tych ludzi miało przez to pogrążony w skrajnej biedzie miało miały jakieś znaczenie w materialnego robi się właściwie w większych dramatów wiązała się z tym, że większość zakłada, że to jest najlepszy miesiąc sytuacja częsta sytuacja zaczyna się ciągnąć całymi latami w ich wtedy się rozpoczynały w rozpoczynały prawdziwe dramaty w tak, ale dobrze wracając do tego głównego to oczywiście zagrożenie zagrożenie z powodu w taki ludzkiej zawiści czy, że ktoś może nic z tego jakiś interes było dość powszechne, szczególnie że taki się zatrzymały te donoszenie coś co skutkowało ostatecznie doniesieniem zaczynało się od 3 od szantażu prawda, czyli także będzie w tym partycypował w jakiś domniemanych domniemanych zyskali, by jego wrażeniem na początku jak twoi bohaterowie rozmawiają Polacy w żonie też, że tak, traktując roletę wojny jako on swoją wojnę nie wiem czy dobrze to odebrałam żonie bardziej patrzą NATO jako jakąś walkę Niemców z Żydami toczoną na ich terenie no to jest taki ogólniejszy rzeczy, że na bardzo wielu obszarach Polski wojna nie była tak jeśli te nie były obszary związane przynajmniej w tym okresie prawda w tym okresie, w którym się akcja rozgrywa, czyj to jest rok czterdziesty w czterdziestym trzecim i miała na wielu obszarach w 2 bardzo bezpośrednio tej wojnie niedoświadczoną oczywiście był powód, aby wcześniej do wojska i ktoś poszedł na tę wojnę, ale tak też życie wróciło do pewnej takiej do takiej normy nie była jakoś tak bardzo zapatrzonej w ciemno oddać takie jak gdyby skontrastowane nie tego życia Polaków, którzy byli oczywiście bardzo rygorystycznym prawą oddali też narażeni narażeni na śmierć z powodu z powodu w bardzo różnych powodów na śmierć syna lat więzienia, choć nie niespełniania tych wymaganych przez Niemców dostarczania kontyngentów, czyli w, czyli określonej ilości np. żywności prawda w ale jednocześnie ich się sytuacja bardzo różniła się od położenia Żydów, którzy jak, gdyby w w tym okresie czterdziestym trzecim rozpoczęła się już akcja Reinhardt, która była takim prawda oficjalnym oficjalnym działaniem na wyniszczenie właściwie sytuacja Żydów do czterdziestego drugiego też w raju w wielu rejonach Polski w nią była w miarę sprawnie oczywiście normalna tylko w, że żelazko mogli funkcjonować wielu obszarach funkcjonowania NFZ poza detalami składy osobowe byli zobowiązani wnosić gwiazda euro, ale bez Dawida, ale mogli sobie funkcjonować dopiero wraz z akcją Reinhard zaczęło się to zaczęło się to zaostrzać, bo też szansę się nie dostrzegali pewnej dynamiki rozwoju sytuacji w oczy, że przez całą wojnę w każdym właściwie roku w każdym miesiącu to sytuacja się w aucie zmieniała ona też zmieniała zależnie od rejonów Polski prawda czy w licznych na terenach wcielonych do rzeszy czy byliśmy na terenie generalnego Ubera dostarczy na terenie, który kiedyś podlegały w podlegały prawda po czterdziestego pierwszego Rosji sowieckiej, więc to jesteś dla mnie było interesujące jest się bardzo bardzo różniła różniła różniła ta sytuacja i tak ci się w 2 czuł się dla mnie bardzo konkretne konkretną sytuację, ale do tego stopnia, że nawet na terenie Guberni Ney regularnego gubernator stwarzać sytuacje się w różnych regionach w różniła, ponieważ w różnym stopniu jeśli Hans frank np. wydawał jakieś rozporządzenie odgórne ona była w różnych regionach i w tych dystryktach rozmaicie realizowana, bo te zarządzenia schodziły na coraz niższy poziom dowodzenia dom dla przykładu elastyczność tego w jak wobec wobec wobec Żydów albo egzekwowania kar za pomaganie Żydom za ich przechowywanie n p . w bardzo się różniła, czyli nie było do końca wiadomo jak się Niemcy zachowają czy np. w 3 małpy mogą też się wiązać z wysłaniem do więzienia czy np. z natychmiastową karą śmierci te zdaniem pokazania, gdyby takiej ogromnej jak gdyby złożoności tej tej sytuacji od rana stąd właśnie takie różne losy Traviaty w społeczeństwie żydowskich w Polsce zależnie od tego z którego w region o pół godziny, ale myślę, że jakimś konkretnym regionie z Załęża ze swego filmu no tak no właśnie chciałem nie chciałem to się w generalnym Gubernatorstwie w właśnie chciałem też umieszczać w tych, które były kiedyś pod sowiecką to tak jakby były inna ta dynamika, czyli w jak jest w jedwabnym tak jak w Jedwabnem w ogóle nie miał miejsca wypadki na taką skalę jak miało to właśnie w rejonach, które były kiedyś pod okupacją to rzeczywiście była 1 w rejonach wcielonych do rzeszy oczywiście w jaki sposób pokazać najbardziej postawy ludzkie ciało ludzkie postawy na czymś takim przykładzie neutralnym nie naznaczonym czymś aż tak bezpośrednio oddają 2 no właśnie jak choćby podlaskie w Piotr chrzan reżyser filmu Klezmer jest moim gościem rozmawiała o tym, filmie, które oglądaliśmy w Koszalinie na festiwalu młodzi kim chciałem zapytać jeszcze o język, którym po posługują się twojej superbohaterowie z kont z czerpała jeszcze inspirację, bo on idealny, by ci bohaterowie raz, że posługują się oczywiście takim językiem prostych ludzi ze wsi, ale z drugiej strony też posługują się wieloma takimi stereotypami, jakimi zwierzeniami takimi ludowymi o tym, że Żydzi porywają czy nie porywają dzieci macewy albo, że zagarnęli nasz przemysł, a przede wszystkim e-handel albo n p . takie wrażenia, że jak Żyd ma to znaczy, że ukradł albo Żyd nie dopuści nikogo na Uniwersytet przecież skąd, by czerpały staranne te inspiracje skończył w Olsztynie ze noty to już tutaj nawet poruszyła i 2 w 2 jak gdyby odmienne tradycje, czyli ta tradycja wzmacniają i z tym, że Żydzi porywają dzieci jest taką bardzo starą Europejską tradycją nienarodzonych nie narodziła się w Polsce była bardzo popularna na obszarach Niemiec n p . w i właściwie stamtąd ją zaczerpnęliśmy była to taka typowo typowo tradycja wiejska wiejska ludowa natomiast z tym oczywiście, że zagarniają i z przemysłem to jest już dziś późniejsza prowadził 19 wieku 19 wieku się się rozwinęła inny jak teraz oczywiście to może mają uniwersytety to jest jeszcze w ten sposób w sposób inna inna tradycja prawda wywodząca się z tego w spisku w spisku żydowskiego Żydzi rządzą światem zawsze jest ciekawe, że to jest stosunkowo młoda tradycja w 2 maja, gdyby bardzo interesujące źródła, bo właściwie rozwinęła się na bazie na bazie 1 rodziny rodzina Rothschildów i właściwie ma stamtąd, bo chyba senior rodu zaczął otwierać filie swojego banku w różnych krajach europejskich właściwie ten mit o takim urządzeniu urządzeniu rządzeniu światem się opiera się czymś stosunkowo w stosunkowo mała świeżej daty, bo oni rozwijali swoje 19 wieku takie finansowe prawne pewne pewne imperium zresztą dość rodziły się wszystko i zebrały 100 kg, ale jest tak jak gdyby mamy 1 może to się później w Polskiej prawda rozwinęło się w Polskiej właśnie w okresie w okresie międzywojennym, ale przede wszystkim na tym samym właściwie lata trzydzieste druga połowa lat trzydziestych też też przybrało to na intensywności po śmierci Piłsudskiego że, gdyby doszła aż tak sobie otwarcie otwarcie do głosu, więc to też jest stosunkowo łatwa nacjonalistyczną miasta, że tak powiem młoda i rozwijające się na przestrzeni dosłownie parę słów od kilku lat międzywojennych no bo bo taka taka tradycja jak gdyby nastawienie nastawienie do w żydowskiej taka ludowa dołów w niebie nie miała w sobie szczególnej agresji nie uzależnia ona była ta nie miała takiego w dla mnie ekipy żadnego ładunku i takiego potencjału do, żeby wyzwalać wyzwalać wyzwalać takie zachowania, które nie są bezpośrednio bezpośrednio z agresywnymi czy zagrażającymi w jaki sposób tym żydowskim w żydowskim wspólnotom dopiero dopiero dopiero później czy to była właściwie właściwie tak mają w się 3 wioski czy ludowe wobec każdego obcego czy to była czym to było Roberts wsunęła bez obcego innego jeśli to możemy się, że grzywny sąd widzi w 2 z PB chcący jeszcze zapytać o w inny odbiór tego filmu firmą w Polsce dystrybucji jeszcze nie miał nawet rząd do innych wejdzie i że jakaś dyskusja się rozwinie, bo nawet mnie nie chce się zapytać siebie czy uważa, że my stosunki polsko-żydowskie mamy przepracowane tylko zapytam wręcz zadam pytanie z tezą też, że nie powinien tego robić, kiedy myśli, że w ogóle będziemy w stanie przepracować te stosunki nie ja sądzę, że tak, że w, jaki sposób na tle wielu krajów europejskich też naszej naszej euro i Europy środkowo-wschodniej po tym, jak też dyskusja zaczęła toczyć o o książce Grossa i o tym, mamy my jesteśmy uważam w czołówce krajów, które w, jaki sposób sobie z tym radzą i 3 × może nie tyle radzą co przed pracownią i była bardzo szeroka społeczna dyskusja inne kraje są z planami daleko stały się przywołał przykłady nie wiem, jaki naszych sąsiadów to mogę sąsiadów nie mógł przebywać z 3 lat i krajów bałtyckich i ING RM w Rumunii szczególnie ci Rumuni, którzy mają okres w swoje rozliczenia VAT w tym tematem nigdy się nie zajęli się byśmy chcieli rozliczać te mają no byłoby to prawdę powiedziawszy dużo brutalniejsze drastycznie się kino niż po stromym ma my mamy jakiś sposób do do prac mają do rozliczenia jeśli byśmy się w ogóle takim czymś w, czyli oczywiście, że w Polsce w Polsce w Polsce to będzie jeszcze długo opowiadane pozostał przy sprawach kilkadziesiąt lat socjalizmu w jaki sposób zatamowany jak wiele innych tematów w pewnej swobody, więc będzie, ale jeśli chodzi o 33 do rozliczenia wolne niedziele rozliczenia dlatego 1 dlatego urząd słowa przepracowania ani nie rozliczy wzywania, ale w Tokio przepracowania trudno zrozumieć przywożą do takiego psychologicznego, że coś np. marsz w jaki sposób traumy jak byś rozumiała się jak najbardziej my myślę o tym, żeby przyznać do tego, że te postawy były one były różne, ale sądzę, że nie ma takiego, że z przyznawaniem się w mniemaniu jest takie zakłócenie teraz ideologiczne, czyli ktoś sobie w wykorzystuje, bo ci co uważają, że ktoś się, że musimy się przyznajemy się jako szczęście polskiego społeczeństwa to ktoś może w sobie na tym próbować jakoś skorzystać, że na nasze wyznaniu na naszym wyznaniu win, ale ogólnie się 3 z przyznaniem ja sądzę, że większość naszego społeczeństwa już jednak w jaki sposób potrafi jest to w świadomości i czy nawet w nawet grupy, które jak, gdyby z tym się nie zgadzają, ale one też się wy sposób już niema takiego zaprzeczania faktom tylko jest pewne, że nagłaśnianie tego może służyć jakiemuś biologicznemu w wykorzystaniu, czyli jest jak gdyby protest protest trochę na tym poziomie że, gdyby nie ma nie ma nie ma tu zaprzeczali, ale dla mnie są tematyczną ciągle też taki, a może inaczej czas potem bardziej może o antysemityzm czy uważa, że w Polsce ciągle te postawy antysemickie są w nawet nie, tyle że wraca gdzieś tam obecne w dyskursie publicznym no ale są ale one są w dużym obecne w naszym między naszymi językowo coś dla mnie w naszym języku, ale w naszym języku na ile sieć pełna skomplikowane, że to wynikało, że jesteś jak gdyby świadectwem pewnego tak naprawdę znaczenia istnienie w Polskim społeczeństwie kiedyś, że trudno nie świadczy to o tym, w o tym jak gdyby czy też te negatywne rzeczy świadczą o o tym, tak naprawdę tej świadomości, że miał świadomości też go o tym jak to kiedyś mieliśmy jak społeczność żydowska była o obecna obecna w Polskim życiu, czyli pomimo, żeby coś paradoksalnego, czyli pomimo, że one mają przez to jak gdyby taki negatywny czym żyje jest, ale jednocześnie jest też świadectwem czegoś bardzo żywo kiedyś obecnego prawda w Polskim w Polskim w Polskim życiu w życiu z naszego naszego społeczeństwa, czyli np. offline jednak wpisy antysemickie na stadionach niestety jest taki smutny czy z no taki wyraz negatywny, ale jednocześnie jak właśnie cel to niewiele to tak dokładnie prawda wyrazić prawda czegoś co było kiedyś bardzo bardzo, że to jakoś przetrwało w naszym w naszym tym nasz wymiar z rynku oczywiście wełniana jest jest jestem jest sprawą zła przykro, że jest to wykorzystywane do czegoś do obrażania innych i ciągle to tak funkcjonuje system można prawda jako zamiennik słów obraźliwych czy można kogoś z pomocą jakich słów, by nazwać umorzeniem nad specustawą jakich, ale jest zamiennikiem nazwanie nie wiem kogo się Żydami, że jest może być powszechnie zrozumiałe, że to też jest właśnie kogoś nazwanie już jest obraźliwe i nie trzeba wyjaśniać, dlaczego na koniec, że zapyta mnie w takim razie jako o jakich wyższe od 0 jedno nie ocena, ale jakich reakcji spodziewać się u polskich kibiców czy pieczywo bez zastanawiać nad głową w do tej pory z tych miejsc, ale myśmy też na wielkich festiwalach, czyli też publiczność festiwalowa jest pewną imieniem nazwać określić wyselekcjonowaną też publicznością jeszcze nie mieliśmy w pierwszy doświadczeń z takim szerokim społecznym odbiorem w rzeczywiście pewnie będą będą będą bały się bardzo łatwo spotkać z jakimiś agresywnymi tymi reakcjami, ale z drugiej strony, by mieć też to, bo jeśli ten film się tak rozważy pan pokazuje też takich tyle pozytywnych, więc czy zajmą się trochę dziwić, jaka jest łatwo się z tym negatywnym kiedy, gdyby tę historię ja tak nie odbierałam prawda w Niemirowie kamienic z premedytacją nie jest filmem żaden sposób Otóż dla mnie, oceniając czy rozliczeniowym staram się w jaki sposób w 3 takie artystyczne obiektywizm zachować w sumie było w siebie nawet nie chodzi o jakiś moralną tylko mniej to było jest potrzebne jako do tworzenia sytuacji dramaturgicznych było, że mamy różne postawy, więc mi to jest sposób dom pracę może nie tyle ułatwia co co powoduje, że mogę zrobić wszystko, by radzić z 6 i zderzak przedni zderzak i pozytywnej negatywnej miastami jest czymś użytecznym, jaka dziś czekamy w takim razie na film, żeby się pojawił w kinach jak najszybciej naraża życie festiwalowe Klezmer Piotra siana Piotr chrzan był moim gościem dziękuję bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DO ZOBACZENIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA