REKLAMA

"Nie będzie Brexitu. Nie mamy o czym rozmawiać". Wielka Brytania jednak nie wyjdzie z UE? O konsekwencjach referendum rozmawiają dr A.Cianciara, dr hab. S.Płóciennik i J.Janiszewski

Połączenie
Data emisji:
2016-06-27 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
30:10 min.
Udostępnij:

Dr hab. Agnieszka Cianciara i dr hab. Sebastian Płóciennik przekonują, że wcale niekoniecznie musi dojść do brexitu. Według nich wystąpienie Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej może w ogóle nie nastąpić! Rozwiń »

Goście Jakuba Janiszewskiego tłumaczą, że wyniki referendum dot. wystąpienia z UE były pochodną sytuacji wewnętrznej w sferze politycznej Wielkiej Brytanii. Czy jednak Brytyjczycy zdają sobie sprawę z dynamiki, jaką uruchomili w Unii Europejskiej i czy nie wzmocnią tym samym europejskiego projektu?

O tym, jak mogą się potoczyć wydarzenia wokół brexitu rozmawiają Jakub Janiszewski, dr hab. Agnieszka Cianciara i dr hab. Sebastian Płóciennik w programie Połączenie. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jakub Janiszewski przy mikrofonie, ze mną w studio dr Agnieszka Cianciara z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk, dzień dobry, dzień dobry i dr hab. Sebastian Płóciennik z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, dzień dobry, dzień dobry. Co dalej? Mam ochotę zapytać. Ale, z czym? Ze wszystkim: z Europą, z Wielką Brytanią. Co dalej zaś może w Wielkiej Brytanii w styczniu? Rozwiń »
Nie będzie brexitu.

Nie będzie?

Nie będzie i tutaj się zgadzam się nie podyskutujemy o tym, o czym rozmawiać tak po prostu nie będzie obracają się z tego wycofają to może inaczej to, że pomysł w tej chwili sprawa jest zamrożona to widać nawet po pominie Boris Johnson, któremu obiecano stanowisko premiera, ale który przejmie stanowisko w sytuacji, kiedy w tym będzie musiał popełnić właściwie polityczne samobójstwo, czyli złożyć odpowiedni wniosek, którego konsekwencją będzie uruchomienie art. 5 i procedury art. 50 trojga i kamera się za mną to wiedział, że to zrobię.

Także szach mat i wydaje się, że chyba jednak dojdzie do wcześniejszych wyborów parlamentarnych może nawet jesienią, a najpóźniej w ciągu roku i wrócimy do starego trybu rozwiązywania tego typu problemów, czyli partie polityczne deklarują, jakie rozwiązania będą preferowały i po wyborach wrócą do stołu negocjacyjnego z Unią Europejską i prawdopodobnie zatwierdzą rozwiązania, które zostało przygotowane w lutym tego roku i zaproponowane 

Czyli nic się nie zdarzyło waszym zdaniem?

Zdarzyło się, ale kontynuując lot, kontynuując tę refleksję przedmówcy ja wprawdzie nie mam przekonania czy absolutnie wrócimy do tego punktu wyjścia tego tego porozumienia z lutego natomiast, jakby coś widzi się zgadzam, że ich dom w referendum dotyczące brexitu to jest to co się stało natomiast to niczego nie oznacza więcej więcej szczegółów oczywiście oczywiście w październiku

Ale sam Boris Johnson zresztą już jeszcze u mnie jeszcze przed przed referendum tak naprawdę dawał do zrozumienia tej siły, że tak, ale tak naprawdę w przypadku zagłosowania za wyjściem to jest karta przetargowa do tego, żeby uzyskać od Unii Europejskiej więcej robotem Gil, który te, które Cameron osiągnął w lutym na to dla wszystkich absolutnie wszystkich stron tego, który w tej całej układanki zarówno po stronie brytyjskiej, jakie Europejskiej było jasne, że ten dzień nie satysfakcjonuje absolutnie nikogo, bo jest gejem cięcia tytoniu będzie prawda w związku z tym teraz z tym argumentem brexitu być może no to oczywiście zależy też od tego w jaki sposób uda się rozwiązać te wszystkie spory i ten cały bałagan brytyjski to zależy też to oczywiście od tego co się wydarzy w poszczególnych krajach Unii Europejskiej 

Natomiast planem maksimum będzie jak sądzę poszerzenie tego porozumienia w kierunku spełnienia tych postulatów natomiast oczywiście będzie trudne, bo pamiętajmy, że głównym postulatem była kwestia ograniczenia migracji wewnątrz unijnej o utrzymanie dostępu Wielkiej Brytanii do wspólnego rynku przy jednoczesnym zakwestionowania zasady wolnego przewóz pracowników to jest coś na co oczywiście przede wszystkim Niemcy Polska inne kraje Unii Europejskiej nie chciał się zgodzić to jest znowuż ten ten element, który potencjalnie mogły być przedmiotem dalszych negocjacji natomiast ma też jak na tym etapie jestem sceptyczna czy 3 kraje Unii Europejskiej tutaj to tutaj poszło Brada szóstym 2 natomiast to biorąc pod uwagę jak dynamiczna sytuacja w poszczególnych krajach ile w nas czeka, które mogą być kluczowe no to myślę, że tak gra tak naprawdę się od czego referendum za byłych dotyczące brexitu to był początek bardzo bardzo ciekawej bardzo ciekawe gry politycznej tak na wewnętrznej stronie linii trojga ligi Europejskiej, ale to jest dopiero początek 

To brzmi groźnie także, dlatego że Brytyjczycy, rozpoczynając kampanię referendalną tak naprawdę niespecjalnie interesowali się Europą ani konsekwencjami ich wyborów chodziło przede wszystkim się od tego się zacięło i to wielokrotnie zostało powiedziane, a rozgrywki wewnątrz partii konserwatywnej i tak naprawdę dalej od dochodzi i w kwestiach z relacji z Unią Europejską jest cały czas instrumentalnie traktowana jako jako narzędzie do poszerzania wpływów przestał lub inną grupę polityczną zauważmy też, że nawet piłki nie jest bardzo zainteresowana zakończeniem tej gry, ponieważ w tym momencie przy wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej właściwie kończy się sens istnienia tej partii trzeba by było się zastanowić nad dużo poważniejszymi sprawami typu jak walczyć z bezrobociem i t d . i t d. oczywiście, a to one zbyt długo nie możemy zbijać kapitał kapitał polityczny oczywiście tak długo jak jest go na długie lata, czyli jak te relacje między wielką Brytanią, a Unią Europejską pozostają w jakimś zawieszeniu na 3 pozostają pozostają w grze, więc w interesie wszystkich graczy jest utrzymanie po utrzymanie stanu zawieszenia z uwzględnieniem utrzymanie Wielkiej Brytanii natomiast Brytyjczycy nie doceniają, że mogą tym swoim referendum właściwie już uruchomili pewną dynamikę wewnątrz Unii Europejskiej, które z dynamiką, różnicując są jak ona może ona może spowodować, że powstanie taki polityczny rdzeń integracji powstaną peryferia powstaną różne kręgi integracyjne i paradoksalnie ognistym w swoim zawieszonym Brexitem mogą stanowić po prostu jakiś zewnętrzny krok w jej integracyjny trochę głębszy niż niż n p . Norwegia, ale niekoniecznie wpływowy politycznie w tym momencie wracają do swojego podstawowego dylematu, który w latach sześćdziesiątych skłonili do złożenia wniosku o członkostwo nie rozumiem, że ten główny krąg ten centralny będzie się składał z tej szóstki, które zaproszono do Berlina, a przede wszystkim strefa euro nie sądzę, żeby w tej chwili to poszło w tym kierunku, tym bardziej że chyba doszło do pewnego nieporozumienia niekoniecznie chodziło inicjatorom tego spotkania o negocjowanie jakiś jakichś politycznych rozwiązań dla szóstki tylko raczej zasygnalizowanie zasygnalizowanie spójności Unii dzisiaj kanclerz Merkel powiedziała wyraźnie pierwszym celem najważniejszym jest utrzymanie jedności 27 krajów członkowskich, a pogłębienia jest kolejnym celem, czyli nie najważniejszym czy też teatr im też nam normy można odnieść wrażenie kakofonii głosów tak, by z 1 strony mamy to spotkanie szóstki ministrów spraw zagranicznych tak, a z drugiej strony mamy kanclerz Merkel która, która uspokajała uspokaja nastroje nawet jeśli spojrzymy na całe główne nazwiska z instytucji europejskich, toteż innym tonie wypowiadają się Szulc, czyli Unger w innym tonie wypowiada się Tusk czy rzeczy jeszcze sprawujące prezydencję rotacyjną premier premier Holandii te, więc widać dosyć dosyć wyraźnie też podziały, które ja bym was znaczy jak jak sobie dać radę z tą sytuacją, że z 1 strony wydają się już tutaj już tutaj Francja zwietrzyła Różyczka i prezydent ląduje, w którym w perspektywie wyborów w przyszłym roku i swoje naprawdę fatalnej pozycji w kraju jest dosyć dosyć zdesperowany, żeby jednak jakiś wiatr w żagle złapać również w kontekście w kontekście integracji Europejskiej tak tutaj widać dosyć wyraźnie typowym powracające francuski pomysł, że jednak to jądro może jednak ten wspólny budżet strefy strefa euro może jednak ta Unia polityczna tak i tutaj jest zdecydowanie do wypowiedzi 3 czy Schulza czy ją kara dla Steinmeiera tutaj widać dobrze ten podział w aucie wydaje mi się między między socjalistami i chadekami jednak socjaliści starają się o tak troszeczkę przeczy jednak w kierunku PL w kierunku tek tych pomysłów, ale na rzecz silniejszej integracji jakiegoś jądra Europy podczas gdy ze strony czy kanclerz Merkel czy rzeczy przewodniczącego rady Europejskiej Donalda Tuska na wyraźnie widać ten pragmatyzm spokój nie podgrzewać nastrojów dajmy Brytyjczykom czas, żeby rzeczka zdołali po to, sprzątać trzeba posprzątać bałagan na własnym podwórku i nawet jeśli o utrzymanie Wielkiej Brytanii, a z Unii Europejskiej tak jak to członkostwo wygląda aktualnie nie będzie możliwe no to jednak starajmy się tą wielką Brytanią utrzymać się utrzymać się jak najbliżej i nie podejmuje radykalnych kroków także wydaje mi się, że to różne zdania, które się pojawiają ze strony różnych polityków europejskich, toteż wynikają oczywiście rzecz jasna z krajowych rozgrywek politycznych no bo francuscy socjaliści też usiłują, usiłując coś tutaj ugrać natomiast wynika to również różnych jednak odmiennych wizji integracji Europejskiej, a nawet z o odmiennych wizji metod integracji tak takich rodzin to jest może banał, ale jednak to taki francuski powiedziałabym takiej firmy idealizm awersu z gry w niemiecki pragmatyzm to jest też coś co co chyba dosyć wyraźnie widać nie wiem do końca 3 czy niemiecki pragmatyzm wspomniał pan o o podziale nawet wewnątrz wewnątrz niemieckiego rządu co do przyszłości integracji dajmy się, że wchodzimy w taki okres dużej niepewności i z wielu z wielu krajów także partii politycznej wielu instytucji unijnych będą wypuszczane takie próbne badań i ten będą bacznie obserwowane reakcje krajów członkowskich na na tę noc baloniki tego zachował dużo z dużą ostrożność przy krytykowaniu przeróżnych tej pary, które wychodzą w tej chwili z różnych instytucji, jeżeli chodzi o Niemcy zbliża się kampania wyborcza i nawet nawet socjaldemokraci i chadecy, którzy tworzą wielką koalicję są w tej chwili zgodnie, że wielka koalicja na dłuższą metę jest bardzo niebezpieczna, ponieważ niższy de facto politykę i otwiera przestrzeń dla alternatywy dla Niemiec dlatego zaczniemy się różnić i w tym momencie Steinmeier robi to co do niego należy, czyli różni się od od chadeków i proponuje program pogłębienia integracji Europejskiej w opozycji do kanclerz Merkel, czyli też wewnątrz polityczne kwestie odgrywają tu bardzo dużą rolę natomiast jeść jeśli jeszcze rozumiem, że alternatywa dla Niemiec pewnie będzie grała w ten oto, żeby je w Niemczech zrobić referendum ta z kolei front Narodowy już podjął tę piosenkę tak będą będą próbowali używać tego argumentu podobnie zresztą jak koalicjant Merkel Horst Seehofer z Unii Chrześcijańsko-Społecznej bawarskiej, który twierdzi, że kościół w Niemczech powinno się szerzej stosować referenda, ale wydaje mi się, że alternatywa dla miejskich jest w tej chwili bardzo zagubiona, ponieważ jednak chciała Brytyjczyków w unii Europejskiej po to, żeby forsować integrację opartą przede wszystkim na wspólnym rynku ani na euro i w tym momencie muszą znaleźć jakąś inną strategię Tomas, jeżeli chodzi o Francuzów mam niestety obawy, że ono będzie próbował podkreślić zalety tej ekskluzywnej integracji z zamknięcia rdzeniami cofnięcia efektów rozszerzenia i tym sposobem przekonania Francuzów, że oto wracamy do starej przytulnej aksamitnej Europy w lasach to trochę wolniej wytłumaczyć rodzenie i zamknięcia oraz strefa strefa euro, która pogłębia się w kierunku Unii politycznej ze wspólną armią ze wspólnym rządem i ta strefa euro czy też Unia polityczna gospodarcza jest zamknięta dla innych chętnych dotąd cechą integracji Europejskiej było to, że nawet, jeżeli powstawały obszary pogłębionej integracji one były otwarte każdy mógł właściwie do tego przystąpić, czyli powstaje taka kara lińska Europa być może nawet wokół tych 6 i kilka krajów jeszcze jeszcze przystąpi 2 i ona raczej będzie podkreślała swoją wyjątkowość i będzie być może nawet próbowała podkreślać cofnięcie skutków rozszerzenia i też zbudowanie jakiejś, a po bandzie, że jest taka polityczna zgoda żeby, jaką udziela Handzlik we Francji są takie głosy natomiast Niemcy będą przeciwko temu zdecydowanie występować i w tym kontekście są naszym sojusznikiem, ale pytanie właściwie jak my się zachowamy, bo to też zdaje się nie do końca jest jasno, jeżeli doszłoby do jakiej się katastrofy w Europie, czyli stała referendów o ekspertach od wejścia to kto wie być może taka Unia ścisłego rdzenia zamknięta byłaby jedyną metodą ucieczki do przodu zgadza się pani z punktu znaczy z punktu widzenia z punktu widzenia krajów UE krajów zachodnioeuropejskich na pewno tak i we Francji rzeczywiście te głosy, że po 3 sceptyczne względem jeszcze tego naszego rozszerzenia z 20002004 zawsze było bardzo bardzo silna tak stonowane oczywiście w ramach tego oficjalnego dyplomatycznego dyskursu natomiast ta sytuacja ta zła ze stron mamy teraz do czynienia oczywiście sprzyja temu żeby, żeby te głosy, a te głosy się pojawiły stały się coraz istotniejsze bardzo trudna sytuacja francuskiej elity politycznej w świetle świetle rosnącego poparcia dla dla Marine Le Pen 0 do tej pory znaczy większości większość analityków komentatorów miała nadzieję, że nagrobek z dnia nastąpi teraz tak samo większość emerytów i komentatorów ma nadzieję, że Marine Le Pen nie wygra wyborów prezydenckich natomiast do wyraźnie widać, że nie jest to perspektywa, która jest, po której kompletnie kompletnie absurdalna i inni do realizacji, a w związku z tym ma wszelkie działania mające na celu Ber no i poprawę notowań poprawą notowań elektoratu oraz Francuza czy poprawą notowań głównych partii politycznych bar w wśród elektoratu francuskiego no na pewno będą podejmowane, a 1 z nich faktycznie jest wskazanie barw i się, iż się, że tak wielka Unia Europejska też się nie sprawdziła, gdyż nie chodzi tylko wyłącznie tak naprawdę o Europę, a Europą środkową Europą wschodnią no bo oczywiście my jak eksportujemy tych wszystkich po i migrantów zarobkowych, ale wręcz tonie fundamentalne, bo z francuskiego punktu widzenia czy w ogóle z punktu widzenia z punktu widzenia tych krajów założycielskich no nie tylko nie tylko rozszerzenie UE na Europę środkową jest problematyczne z punktu widzenia pogłębienie integracji, bo przecież takim problemem to w wiecznym je było rozszerzenie o wielką Brytanią po takim problemem było również rozszerzenia kraje północne kraje skandynawskie Danią Danię Szwecję w związku z tym ta idea PL tak naprawdę jeszcze słabo wykrystalizowała no bo to też wynik w widać było w naszej dyskusji, że tak naprawdę czy to będzie czy to jest 6 krajów czy to jest strefa euro czy to jest jakiś układ pomiędzy Lobo przy w strefie euro mamy mamy n p . mamy np. Słowacja nie jestem pewna czy Słowacja byłaby tak chętna, ale Unię Unii politycznej tak nie jest jeszcze kwestia Grecji i wiele innych wiele innych znaków ze znaków zapytania pytanie tak naprawdę daje też o zachowanie Irlandii w kontekście w kontekście ewentualnych jednak większych zmian, ale w przypadku statusu Wielkiej Brytanii w związku z tym być może tak naprawdę mówimy o o pewnej tych w tej grupie państw, które się będzie silniej integrować, ale która jak dziś liczyłaby nie będzie pomiędzy pomiędzy tą szóstką, a strefą euro to jest właśnie to jest mniej istotne są bolidy są liczby oraz IR jest mniej istotne liczbą ponadto miasto oczywiście stawia znaki zapytania ostatnio status tych państ w, które do tego, że do tego o do tych grup należeć nie będą ba, że w tym m. in. Polski także jak Google muszę przyznać, że żyję mam duże w dużo wątpliwości, jaki dostałam się analizować się polską politykę Europejską, ponieważ po pierwsze jest w moim przekonaniu, zwłaszcza od ostatnich wyborów jest absolutnie z funkcją polityki wewnętrznej w tym sensie bierzemy przykład z Wielkiej Brytanii mam nadzieję że, że mamy świadomość konsekwencji, do których taka taka polityka może może doprowadzić do NATO miast to te koszty te ruchy, że tak powiem dosyć dosyć gwałtowne też wykonywane przez całą UE przez całe Polski rząd tak z 1 strony zapewnianie że, że Polakom nic nie grozi oczywiście, że nic nie grozi no bo referendum nie oznacza, że prowadzi obowiązki Wielkiej Brytanii w unii Europejskiej szeregi w jakikolwiek sposób zmienią próba zaproszenia pozostałe 2001. 1 krajów na spotkanie do Warszawy, na którym ostatecznie wylądował tych krajów nie pamiętam ile ale, ale chyba się jeszcze 6 albo albo 7, więc jest ewidentnie jakaś próba zdyskontowania tej sytuacji niepewności, w której co do zasady więcej staje się możliwe natomiast tą propozycją, która znalazła się w imię i wróciłem w sondażach z 142147 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu Agnieszka Cianciara Sebastian Płóciennik rozmawiamy o brexicie rozmawiamy o tym co wydarzy się z Unią Europejską po głosowaniu w sprawie brexitu na Wyspach nie została 1 rzecz, bo teoretycznie mówi się, że kryzysy mogą mieć takiej umowy o zdrowie czy czasem charakter to znaczy, że bywają wzmacniające dla rozmaitych organizacji czy istnieje też taka szansa, że Unia Europejska z tego kryzysu, w którym teraz znalazła wskutek referendum brytyjskiego być mocniejsza bardziej zintegrowana lepiej zorganizowana no i szansa, by już nie istnieje klawiszem tylko jeśli spojrzymy na te wszystkie ostatnim kryzysem ale, z którymi mieliśmy ostry mieliśmy do czynienia z NATO, a raczej, a raczej tendencja jest przeciwna AAA i przyznam szczerze, że aż nie widzę zbyt wielu przesłanek żeby, żeby sądzić, że ten kryzys Unią, a Unią wzmocni wyznacza nie może nie zniszczyć kompletnie, aby jednak Unia Europejska faktycznie wykazuje taką zdolność do wygrzewania się z poszczególnych klas poszczególnych kryzysów no ale faktem jest, że jeśli spojrzymy na poziom, a poziom Narodowy Unii Europejskiej no to polaryzacja wśród wyborców wśród partii politycznych coraz bardziej jednak zradykalizował ana debata publiczna no raczej wskazuje na te tendencje odśrodkowe niż dośrodkowe zaczniemy może od Wielkiej Brytanii jeszcze, ponieważ to jest też oczywiście kryzys integracji Europejskiej, ale uczonych tak naprawdę zaskakujący, że Brytyjczycy nigdy nie mieli ambicji integrowania się głębszego Unii Europejskiej przystąpili do niej wtedy, gdy okazało się, że grozi marginalizacją i izolacja i tak naprawdę zawsze Stali z boku i próbowali raczej hamować ten ten cały proces, gdy pojawił się problemy wewnętrzne sama Unia przestała też mieć taką siłę oddziaływania z ich perspektywy to postanowili zaryzykować referent natomiast to może być pewna szansa dla Unii Europejskiej i to takie głosy również słychać, zwłaszcza we Francji Wielkiej Brytanii, gdzie jednak są grupy, które mogą przejąć inicjatywę polityczną i mogą mknąć nią nie dalej, że w tej sytuacji, gdy Brytyjczyków nie ma przy stole można rzeczywiście zastanowić się nadmiarem bezproblemowym pogłębieniem integracji, że w tej chwili nie będzie głównego hamulcowego przy euro oznaczałoby, że wyłącznie w Brytyjczykach widzimy widzimy hamulcowego i problem z pogłębianiem integracji jednak nie jest i niezawodowych mamy coraz więcej i na nie mówimy tutaj wyłącznie o państwach jako takich aut, ale w siłach politycznych, które w wielu państwach są na fali wznoszącej, dlatego że nie rozwiązano kryzysów, które być może samą Unię Europejską mają niewiele wspólnego z formą migracyjnym mówimy też o kryzysie gospodarczym zaczniemy od kryzysu gospodarczego zaczął się poza granicami Unii Europejskiej i tak naprawdę o jego wybuchu zdecydowało to, że integracja nie była była nie do pozostała niedokończona, bo stworzono konstrukcję Unii monetarnej można czy my zaczniemy od niej, która funkcjonowała w czasach wśród pięknej pogody krótko mówiąc Grecy Hiszpanie południe mogło się zadłużać nie ponosząc właściwie za to żadnych konsekwencji, ponieważ wiarygodność finansową kreowali Niemcy rynki finansowe uwierzyły, że Grecy są tak samo wypłacalni jak opłacani są Niemcy to było po widać po cenach obligacji i gaz jak zareagowano na plan na ten na ten kryzys przede wszystkim zastosowano metodę znaną potocznie jako stary ty, czyli taka bardzo restrykcyjna polityka finansowa połączono to jednocześnie transferowanie jakich kwot na południe i efekt po kilku latach jest tak, iż z 1 strony mamy sfrustrowanych sfrustrowanych płatników północ, którzy sądzą, że wytransferować jej masę pieniędzy, żeby pomóc krajom południa, a na południu mamy sytuację jakoś dalej jest ogromne zadłużenie jest ogromne bezrobocie wśród młodzieży nie wiem czy to są to są akurat problemy, które bezpośrednio należy ją wiązać się np. zbytnią władzą komisji Europejskiej czy wpływem różnych instytucji unijnych raczej z pewnymi decyzjami dotyczącymi tego jak rozwiązywać problemy gospodarcze czy rozwiązywać poprzez pobudzanie popytu czy poprzez poprzez oszczędności i tutaj decydują jednak spory pomiędzy krajami członkowskimi czy to nie jest także za dużo Brukseli przeciwko temu remisie z mamy zbyt dużą łatwość w ogóle w Europie obciążania integracji Europejskiej czy Unii Europejskiej winą za naszą problemem jest także Unia Europejska jest łatwym chłopcem dobicia, jeżeli pewnych decyzji nie chcemy podjąć nie są politycy podjęli w danym kraju członkowskim, ponieważ one są bolesne trudne to w tym momencie łatwo powiedzieć, że na to nie pozwala Unia Europejska albo, że te instrumenty i tak nie przyniosą żadnych efektów, bo tutaj zostaniemy ukarani lub kapitał wypłynie i t d . tak dalej ten element nie zmieni, dlatego że tak długo, jeżeli jak mamy inną instancję inną organizacją, gdzie krajowi politycy mogą powiedzieć to nie jest nasza wina tak nie mogę mogą powiedzieć, że wyda na podwórku krajowym mogą powiedzieć to jest wina opozycji albo to jest wina mediów tak na pot natomiast fakt sam fakt istnienia Unii Europejskiej, ale i te w wielo wymiarowego kryzysu, z którym tak naprawdę państwa narodowe też nie są w stanie sobie poradzić samo istnienie Unii Europejskiej stanowi genialną szansę i doprawdy żaden polityk, czyli nie oprze, żeby tej rzeźby tej sytuacji, żeby tej sytuacji nie wykorzystać, zwłaszcza te, zwłaszcza w warunkach kryzysu który, który trwa, których nie skończył w warunkach jednak w dramatycznych zmian w charakterze społeczno-ekonomicznym, które nie mają wielkiego związku z Unią Europejską mają związek mają związek z procesami globalizacji innymi, ale i jeszcze całkiem niedawno przynajmniej w części krajów członkowskich n p . we Francji było rozpowszechnione przekonanie, że właśnie Unia Europejska jest mechanizmem, który pozwala krajom członkowskim lepiej radzić sobie osoby z globalizacją problemie wracając raz do Wielkiej Brytanii jest taki, że w przypadku, że Brytyjczykom o tym, którzy opowiedzieli się za wyjściem z Unii Europejskiej to w dużej mierze przekonano ich do tego, że Unia Europejska wzmacnia te nie są one inne elementy globalizacji patrz migranci te natomiast nie pozwala im korzystać z tych 2 innych elementów globalizacji patrz wspólny rynek Europejski model społeczny biurokracja centralizacja dziś jest mi to wszystko co ci Francuzi przynoszą te przynoszą dary na talerzu nie pozwala rozwinąć się tradycyjnemu państwo handlowemu, jakim jest wielka Brytania przecież jednak ten obóz brexitu cały czas powtarzał, że tak naprawdę to te możliwości handlowe gospodarcza te z umierającym globalizacji są większe poza te poza Unią Europejską z bardzo ważny element wyjaśnienia powodów, dla których Brytyjczycy głosowali za Brexitem, bo tam oprócz oczywiście argumentów socjalnych i antyimigrancki jest też grupa takich hybrydowa listów chcieliby stworzyć taki Singapur na sterydach w trochę prawda, czyli otwarte rynki i przyciągniemy kapitał i będziemy po prostu kontrolować, ale z systemem finansowym Unii Europejskiej ma wkład zatrzymana na smyczy nie pozwala nam rozwinąć skrzydeł na skalę na skalę globalną i to to oczywiście też coś wytrąci takimi nie reminiscencje sami wydali całej Wielkiej Brytanii, ale na dzień, bo to jest oczywiście nowa wizja tak jakby każdy każdy kraj chce być każdy kraj chce być wielki no więc, jakby tutaj ta wizja wielkości Wielkiej Brytanii Noto teraz już oczywiście wizja kolonialna już jest kompletnie zdezaktualizowanych, ale w związku z tym wizja tej potęgi handlowej i przywrócenia tej wielkości no to powodzenie niejako do korzeni tak, bo wielka Brytania była była imperium była imperium handlowym panującym na morzach kontrolującym, ale kontrolujący ma szlaki te szlaki handlowe chciwość jest tego co mówicie wynika, że w tym wypadku Unia Europejska w tym ich też innych następnych może, by paść ofiarą pewnych wewnętrznych sporów i wewnętrznych tarć to w ogóle w zasadzie jest organizm, który właśnie za swoje błędy w ich konstrukcja jest dziurawa i wiemy to dopiero wtedy, kiedy pojawia się kryzys, kiedy pojawia się po prostu wyrywa w systemie i i cała struktura z struktura zaczyna się sypać tak stało się w przypadku kryzysu strefy euro, gdy okazało się, że konieczna konieczne są zasady dotyczące VAT o niewypłacalności regulowania niewypłacalności państw banków i t d . tak dalej okazało się jednak, że przez cierpliwą pracę można te luki jednak zamknąć w tej chwili strefa euro to jest dość niedoceniany aspekt jest całkiem solidnie przygotowana na kolejne kłopoty jedyne co w tej chwili wymaga pewnej uwagi tu pewien to kompromis pomiędzy Francuzami, a Niemcami dotyczące tego jak pobudzać gospodarkę unijną, jeżeli to się uda to wydaje mi się, że ten kryzys będziemy mieli stopniowo już za nami kolejny kryzys uchodźczy też konieczna jest wspólna kontrola granic konieczne są nowe nowe instytucje i oczywiście pewne kompromisy kłopot polega na tym, że nie wszyscy podzielają te same tą samą wizję ponadnarodowych oddawania ponadnarodowych kompetencji dlatego wydaje mi się, że jakaś forma zróżnicowania integracji jest chyba nie do uniknięcia ona nastąpić tylko pytanie czy to będzie i integracja, która zapewni n p . plan krajowy, który pozostanie na zewnątrz raczej na zewnątrz ogrodzenia, bo jeżeli założymy, że strefa euro będzie podstawą tego centrum integracji tony pozostajemy przynajmniej przez dekadę poza być może i na zawsze w jaki sposób zbudować są struktury w tak, by nie dyskryminowała tych, którzy są poza i teraz bez Wielkiej Brytanii ta zewnętrzna strefa ma o wiele trudniejszą sytuację wcześniej to było jednak 35 % PKB całej Unii Europejskiej kraje nienależące do strefy euro teraz to zaledwie kilkanaście procent i to kraje bardzo zróżnicowane jak Szwecja dania po drugiej stronie Europejczycy z z nowej fali rozszerzenia i trudno od nich oczekiwać reprezentowania wspólnych wspólnych interesów, czyli ta Platforma z wielką Brytanią zamienia się taki śliski parapet na dziesiątym w szwach oprócz coś jest cała sesja dobrnęliśmy do Chińczyków dokach i rozmowy będą optymistyczne niż LSD wizje, ale ty zlotym mistyczny element to jest powrót do pierwszego zdania nasze dzisiejsze rozmowy, że Brexit czułem że, gdyby nie będzie ono, że wielka Brytania w dalszym ciągu nawet jeśli formalnie i statusu nieco ulegnie zmianie w dalszym ciągu pozostanie w grze i kto zatem uda się moim zdaniem wynegocjować taką formułę zróżnicowanej integracji, przy której wszyscy będą szczęśliwi po no to szansa na to czekałem dziękuję bardzo dr hab. Sebastian Płóciennik Polski Instytut Spraw Międzynarodowych dr Agnieszka Cianciara z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk byli ze mną stąd dziękuję
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA