REKLAMA

Prof. Konarzewski o reformie edukacji: Ten projekt ma jeden jadowity kieł. I to bardzo poważny!

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2016-06-28 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
14:58 min.
Udostępnij:

- Ten projekt ma jeden jadowity kieł i to bardzo poważny – to jest skrócenie wspólnego okresu kształcenia ogólnego o jeden rok. Pomysł, żeby z 9 lat przejść do 8 ewidentnie szkodzi. To skrócenie oznacza, że te dzieci będą, po pierwsze, podejmować decyzję o swojej przyszłości rok wcześniej, będą rok młodsze, poza tym będą o rok mniej wykształcone. Te decyzje będą mniej oświecone, będzie więcej przypadkowości – prof. Krzysztof Konarzewski komentował w TOK FM projekt reformy edukacji.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM poranku Radia TOK FM prof. Krzysztof Konarzewski Instytut badań edukacyjnych dzień dobry na sam nie ma czego zacząć od tej testom manicure od PRL-u czy ci od likwidacji gimnazjów pana za najbardziej uderzyło w tej reformie KRUS, a adrenalina mi w najbardziej uderzyła mnie moja niezdolność do pełnego zrozumienia planu prawa i sprawiedliwości i teść zastanawiam czy to, dlatego że pani minister wczoraj mówiła w ogromnym napięciu, łącząc nazywają z tą Rozwiń » narracją wobec mnie, dlaczego łączą nas teraz jednak używać tak wiozła narrację z powszechnie tak zmiażdżone żebra schematu pojęciowego da, ale mnie uczono, że na wakacje często Zoll i powieściopisarz w dużym otworze epickim na Odrze, ale pani Zakrzewska Ewa Zalewska jest polonistką jest pan pewnie wie lepiej jest ta kanalizacja miała co do świeże, że właściwie z trudem dało się partycypować w derby były były tam wieki zapowiedzi i hobby, a jednocześnie próba osłony tych zapowiedzi przez te antycypować Anną krytyką w KRS jak wyszedłem z tego w z ogromnym męczyli się do domu usiadłem sobie z WWF do komputera w domu w i przez nie znał już da go dobrą godzinę próbowałem zebrać myśli w dalszym ciągu Niewiem, czyja wszystko rozumiem i mam więcej pytań niż odpowiedzi tekście młot rozbiły i że duże Handke jak robiliśmy reformy to zaczęło chyba 4 stronicowego tekstu w, w którym wyłożył swoje zamiary no i przynajmniej można było co cytować, a teraz nie jestem pewny czy jak pani minister zarzuca coś czym wysunąć jakąś wątpliwość o to czy to wynika z mojego cudzej głupoty czy przez to, że sprawa jest naprawdę zwolnili nie można wykluczyć radary dlatego nigdy się właśnie rozsądny romantycznej nigdy nie może wykluczyć, że z głównych dodał uniwersalne mam nadzieję Wersal na zasadach, ale się wszyscy trzymamy, ale inna tak tak chciał 1100 % poważnie do pani zaprosiła do debaty i tak, że odzież to nie jest koniec debatowania leczy bez wyjaśnienia będą dokładnie kolejny rozdział w myśli pan, że warto wziąć udział teraz tej debacie czy wszystkie ważne decyzje są już dawno podjętej nie wszystkie zostały jasno wypowiedziane w tego nikt nie wjechać i ich i dlatego trzeba robić swoje dna, czyli jeśli ktokolwiek mnie pyta to jak mówi James przychodzą wszędzie gdzie, gdzie mnie proszą, a czasem nawet się w Chinach tam, gdzie mnie proszą w błoto, bo to jest sposób wiąże człowieka, który w, którym żyje o oświatą, który interesuje się przyszłością młodych pokoleń w co oczywiście trzeba rozmawiać, ale i tak stać się w lesie myślę jest dzisiaj w taką wolę prowadzimy z VAT może ja wykorzystam to, że pan jest dyrektorem liceum ma może skonsultuje we pewne pewne pomysły i 2 pani Zalewskiej upewnij się rzeczy, że one są takie czy one są rzeczywiście takie straszne lobby n p . Lech likwidacja gimnazjum powoduje, że w roku 20192020 do szkół średnich, którzy przyjdą 2 roczniki tak to się zgadza to wygląda fenomenalnie to jest logiczne prawda z nową przyjedzie rocznik stabilny z trzeciej klasy likwidowanego gimnazjum im już mógł prosić znamy szkoły podstawowej w West pytanie za 100 punktów jak będzie traktowany ten stary rocznik trzecioklasistów z gimnazjum czy on pójdzie wg starej podstawy programowej w cyklu trzyletnim czy zostanie uznany za równorzędne z tymi ośmio i usług rasistami i przejdzie przez 4 lata jak pan sądzi, że ja ja sądzę, że w ogóle zostanie zmodyfikowane w toku prac, bo jest odniesie się w tej sprawie poniesie większy bardzo wielu mniejszych szkół, które fizycznie będą ich kłopot z radzeniem sobie ze podwójna z rocznika adres oczywiście zdrowy rozsądek wskazuje, że się w przerwie tę podstawę programową gimnazjalna tak jak gdyby jej nigdy nie był chaos i nikt i tak wzrośnie wkrótce zacznie nową, bo oni muszą teraz też uczyć, żeby nam sprzed momencie testów gimnazjalnych maturalnych, żeby wszyscy mi tę samą szansę dobrze, ale to przecież można, a liczba to co jest bardzo ciekawie komponują się, że jestem głupi, a bilans ukazuje się solidarnie po jesteśmy nową jak najbardziej, bo w RPA proszę popatrzeć przecież to oznacza, że młodzież, która dla wyszła do szkoły na pewnych warunkach, by była po 12 letnia podstawa programowa skończyłaby gimnazjum i teraz oczekuje, że przez 3 lata zostanie przygotowana do matury zdał maturę na starych sprawach nagle tej młodzieży mówi się nie czeka was 4 latek zupełnie inny egzamin w ciągu tych 4 lat toczył się będą różne powtórzenia z przeszłości, ale będą być może jakieś nowe wątki, ale niekoniecznie winnej strukturze będzie inny egzamin przecież to jest tak jakby pan pojechał po podróżował pociągiem z przesiadką w i PSL zaplanował awanse to wszystko kupić bilety w potem po powodzi pomoc po skończeniu podróży pierwszym pociągiem jak pan się dowiaduję, że ten drugi pociąg to owszem, będzie, ale jedzie okrężną drogą i zamiast 3 godzinie 4 godziny, a ponieważ jedzie do dłuższą drogą co trzeba dopłacić za bilet przez to złamanie podstawowej zasady zaufania do państwa ci młodzi ludzie będą się uczyć o rok dłużej będą się dzielić w systemie szkolnym 13 lat, ale na razie nikt nie zapyta czy oni są, w czym oni są do tego gotowi czy nie nie czuje pan tutaj jakiegoś zgrzytu ustrojowego, a co na to nasz myślę, że ten zwrot będzie na tyle poważny raz jeszcze urządzenie zostanie jak sam rozmontowany, zwłaszcza że wśród ten okres narzucić pani minister jest prawdopodobnie do utrzymania nie o terroryzm Mal ne w tego się trzymajmy prawda w rzeczywiście co nagle to po diable to się może nie udać tak szybko to nawet Hankę nie próbował reformować szkolny w myśli pan, że likwidacja gimnazjów w Polsce to jest czas poziom nauczania nie cud przecież to jest jest mnóstwo propagandyści w zakresie tak naprawdę w tym w tym projekcie ten projekt ma 11 jadowity Kieł to jest już bardzo poważne to jest skrócenie wspólnego okresu ne kształcenia ogólnego 1 rok da mówisz, że to jest powrót do Polski ludowej, a dokładnie do roku sześćdziesiątego drugiego o panie z historią w otoczenie teatru wycieczki w i kiedy Gomułka postanowił w Inter Polska się trochę już wzbogaciła Gomułka postanowił uszczęśliwić, a młode pokolenie dodają, że 1 rok kształcenia do kiedyś niegdysiejszej 37 letniej szkoły podstawowej w ich na świecie i ja nie znam takiego przypadku, żeby ten okres skraca wydłuża się ten okres w jakim sensie takim idealnym rozwiązaniem jest dwunastoletnia powszechna szkoła w w stanach Zjednoczonych zniesienie podzielona tam na żadne tam jest dzielona jak jak kto chce, a jak się lokalnie jak się lokalnie komu ułoży, gdy pomysł, żeby z 9 lat przejść do do 8 i ewidentnie szkodzi komu szkodzi całej populacji cały cały rocznik com, bo te to skrócenie oznacza że, że te dzieci będą po pierwsze, podejmować decyzje o swojej przyszłości rok wcześniej będą rok młodsza poza tym to rok mniej wykształcony w te decyzje będą mniej oświecona mniej mniej przemyślane będzie więcej przypadkowości więcej inna ucisku więcej podążania w ślad za kolegami no i Korei jak jest i jaki jest koszt to widać, a teraz, jaki jest zysk tego rozwiązania Ano taki, że garstka afgańska przeprasza to zaś duża część młodzieży, ale jednak tylko część młodzieży dostanie lepsze wykształcenie pan jest czteroletnie liceum także rolety i w ogonie wiarą i ja no właśnie najgorzej będą oczywiście, że tak pan ma w i przez Niemcy z poetami znany jako dyrektor czteroletniego liceum, więc pan wyprzedził czasu były z miasta Radzyń Chełm od roku nie jestem dyrektorem stąd mam taki uśmiech na twarzy i urazem kilka centymetrów nie przez wakacje 2 z nich pożre 2 lata, ale w naszych sercach pan czemu rozważymy też inne liceum generalnej na czteroletnie i mogła pani zew minister o 15 chętnych do panteonu, a czy w ZUS mają one swoją społeczną w faktach po co grozi teraz grałem może nas wiele panteonu, ale na razie w, a nie zdecydowała się one w planie jest taki notowali ile będzie ile będzie, jaki odsetek młodzież pójdzie do tego nowego czteroletniego liceum w właśnie w tej chwili jest 45 % rocznika idzie do liceum Ogólnokształcącego, ale w tej chwili jest łatwo, bo jest przyjęcia są na podstawie z egzaminu gimnazjalnego w jakiś tam wewnętrznej w procedurze rekrutacyjnej na dany egzamin nie jest selekcyjne jest gra w słyszy, że coś ma zmienić mamy wrócić do egzaminów wstępnych, które robią same szkoły Otóż jak szkoły również egzaminy wstępne no to po pierwsze, otrzymają tych, którzy wydają się nie obiecujący no i dostosowują liczbę w gminie uczniów od przyjętych do liczby miejsc krótko mówiąc i jest trudniej w Polsce ludowej, kiedy były egzaminy wstępne do liceum były całkiem selekcyjne niełatwo było jest dać w dostawało się wyliczał, że się 20 kilka procent 24 w ile się będzie dostawać do liceum w SoftM w nowym reżimie, ale przypuszczam, że około 30 % nowo tak do do PRL całkiem nie wrócimy 30 % być może 30 % młodzieży zyska na tej zmianie, bo rzeczywiście dostanie w gruntownie niższe wykształcenie średnie w czteroletniej szkole, w której uczą i to chyba jest bezsporne jednak nauczyciele lepiej wykształceni bardziej doświadczeni i chyba też większą ogłady w el sam po równo wałem w liceum mity i gimnazjum, do którego do, którego chodzi o moje dziecko w no i w liceum, by byli ludzie z doktoratami z z gimnazjum jednak to była taka lepsza szkoła podstawowa w, więc ja się zgadzam, że czteroletnie liceum może służyć młodzieży, ale mniejszej liczbie młodzieży niż dzisiaj i daleko nie wszystkim tego, że być może wybór jest wychowawczy nieczyste edukacyjny tak, że uważa się 3 szkoły w UB wieku temu nastoletnim powodują więcej mechanizmów rywalizacji między uczniami takiej rywalizacji nie edukacyjnych tylko w dół 18 wódeczka tu papieroski, żeby się pokazać jak największy Kozak wmieście w i nienawidzili się zmienia więc, zanim oni znowu przy uważam, kto jest dobry aktor jest zły w tej klasie Radomia sporo czasu i że tylko 2 etapy kształcenia są wychowawczo to również ułatwią nam dorosłym pracę wychowawczą z młodzieżą manatów i kontrahent to i tak może tak może być to ja jedynie stan na dzień jest uzasadniona, ale powiedzmy LG nie jestem krytyki totalnej w każdy argument jestem gotów rozważyć SB zresztą jest jest nawet ślad jest pewien dowód mianowicie w Warcie tzw. wartość dodana edukacji w gimnazjum jest nieco wyższa w gimnazjach, które są połączone z podstawówką rzeczy, a od, których w przejście z podstawówki do gimnazjum dokonuje się w ramach tego samego zespołach często tego samego budynku to nigdy nie są ci sami nauczyciele, ale no, ale tez to samo środowisko może wejść klasa szósta w przechodzi po prostu na dnie drugie piętro 3 z nauczycieli znają trochę z ZUS z korytarza może w itd to nie jest jakaś wielka przewaga z co nie jest także druga głowa wyrasta ale gdy w lipcu generalnie skorzysta więc, gdyby wszystkie szkoły podstawowe były sprzężone z gimnazjami w tym powiedział, że ta zmiana stanu neutralna, gdyż bardzo możemy tak zrobić tyle tylko, że takie szkoły z 23 % większość szkół podstawowych to są samodzielne szkoły z altan połączone z przedszkolami tak daleka z gimnazjum jest dużo, ale jest bardzo niewiele szkół co się będzie działo, jeżeli reforma wejdzie w życie do idei jest oczywiste, że młodzież nie będzie spędzała 8 lat w tej samej szkole podstawowej było, zwłaszcza na wsiach i małych miejscowościach to są małe szkoły, ale tak były tak były budowane samorządy przez 16 lat dostosowywały wielkim kosztem sieć szkolną do nowego ustroju szkolnego, a to dostosowanie polegał na tym, że szkoły podstawowe miały być małe i miały być blisko domu ucznia, czyli miała być względnie gęsta sieć małych szkół, a gimnazjum powinno być duże wypasione i może być dalej no bo te dają dużo dzieci też mogła się dojechać bimbru dziś busami czy jak, jakkolwiek teraz gasić okaże się dysfunkcjonalne w nowo te małe szkoły nie pomieszczą 8 klas z zrodzi rozwiązaniem jest pani Zalewska bardzo ładnie bardzo uczciwie o tym, powiedziała w te rozwiązanie takie, że w te dzieci będą w jakiś czas spędzaliśmy w tej w tych małych szkołach, a potem 2 ostatnie albo 3 ostatnie klasy będą też odbywać w dzisiejszym budynku gimnazjum teraz pani Zalewska mówi, a one przejdą całymi klasami bardzo dobrze ale, ale dodaje też i z nauczycielami no i kapitału oczywiście to już to jest nonsens, bo nauczyciele z wyższych klasach szkoły podstawowej nie są związani nie są przywiązani do 1 klasy nie, odbywając całego nie, wykonując całego etatu w 1 klasie, więc pani, która uczy historii siódmej klasie będzie uczyła także w szóstej piątej z no i co ona jeździła i będzie jeździła w ciągu 15 minut będzie musiała przebyć kilka kilometrów z 1 szkoły do drugiej z ciekawe są nauczyciele opowiedzą jak to wpłynie na ich morale mamy bardzo mało czasu, a właściwie wcale jest tylko jedno zdanie czy pozostałe dialogu z mężem czy wzruszać ramionami czekać na wybory religia pozostaje w dialogu, choć oczywiście to jest dialog Głuchych, ponieważ MEN nie ma zamiaru nas ani pytacie mnie słuchać Krzysztof Konarzewski Instytut badań edukacyjnych poranek Radia TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - JAN WRÓBEL

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA