REKLAMA

Co zakłada reforma edukacji? O tym minister Anna Zalewska

Post Factum
Data emisji:
2016-06-28 18:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
29:52 min.
Udostępnij:

Ministerstwo edukacji zapowiedziało nową strukturę szkoły podstawowej - 8 lat edukacji, w tym 4 lata wczesnoszkolnej i powrót do czteroletniego liceum ogólnokształcącego. Co jeszcze zakłada reforma edukacji minister Anny Zalewskiej?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum 18 gmin zostało do godziny dziewiętnastej słuchamy Radia TOK FM dziś we wtorek 28 czerwca w naszym studiu gość minister Anna Zalewska minister edukacji narodowej dzień dobry dzień dobry witam chciałem oczywiście porozmawiać z pań dlatego zaprosiliśmy panią do studia i dziękuję, że pani przyjęła zaproszenie o projekcie reformy edukacji, który jako, że na razie jest w formie prezentacji dostępnej w internecie rzeczywiście wczoraj w Toruniu dokonaliśmy Rozwiń » podsumowania debaty z pierwszych takich debat społecznych nie mylić z konsultacjami społecznymi opisanymi prawem i wynikającymi czy związanymi z projektami ustaw debat społecznych rzeczywiście kilkadziesiąt tysięcy ludzi rozmawiała Anna kilkuset spotkaniach i tak naprawdę to oni są autorami systemu edukacji zaproponowanego czy zmian założeń mnie zaproponowanych wczoraj w Toruniu, dlaczego w Toruniu, ale dlatego, że tam zaczęła się akcja Ratujmy gimnazja ze zwykłego szacunku dla ludzi, którzy się sporo napracowali, którzy też spowodowali refleksję stąd pojawił się poziom gimnazjalny i stąd duża elastyczność w szkole powszechnej rzeczywiście są to kierunki i założenia, że bardzo kompleksowo patrzymy na system edukacji do tego, że z debaty wyszło, że ustrój i etaty dla rodziców są absolutnie wtórnym elementem Triangle ludzi ile nas Jerzy ZG Janina z konsumpcjonizmem spotkania to jest zmiana nie da z OPZZ nie zaprosili panią o losach konfrontacji jest ono tak jestem w radzie dialogu i myślę, że pan głos powinien powiedzieć, czego domagam się na radzie dialogu kolejny miesiąc proszą o powołanie stolika branżowego, dlatego że niż rzeczywiście w radzie dialogu nie ma samorządowców, którzy są pracodawcami dla nauczycieli, żeby poważnie rozmawiać o wynagrodzeniu, bo o tym, rozmawia rozmawia się ze związkami o statusie nauczyciela o tym jak sytuację uporządkować jak dotknąć tych problemów, których nie dotykał właściwie nikt potrzebujemy bardzo odpowiedzialnego z forum, jakim jest właśnie stolik branżowy wiem, że Solidarność wystąpiła do ministerstwa rodziny o powołanie takiego stolika branżowego, ale muszą się zgodzić podpisać potem wszystkie związki, ale większej dyskusji, ale wracając nie każdy panie redaktorze mógł zorganizować dowolną debatę było mnóstwo takich kilkadziesiąt, gdzie różne struktury albo zapraszały nas wprost nie zawsze było możliwe takie spotkanie rzeczywiście bardzo intensywnie pracowaliśmy albo przeprowadzali debatę logowali się na stronach ministerstwa edukacji ona była przeprowadzona i wnioski z tych debat wysyłane do ministerstwa edukacji tak naprawdę możliwości, by nieograniczona, ale znowu nie powtarzajmy słowa konsultacje społeczne są dla nich poco są tak duże zmiany w sytuacji, kiedy większa część ludzi w edukacji mówi mamy za dużo zmian w edukacji, czyli przez ostatnie lata co pokolenie to nadzór co pokolenie jest nowa reforma tak no panie redaktorze Musie pana zmartwić dlatego, że to jest tylko wyłącznie teorią w dodatku powtarzana dosyć systematycznie dokładnie odwrotnie to czy ja odpowiadam za system edukacji od kilku miesięcy 8 lat CE NIO odpowiadał zupełnie inny rząd zupełnie inne panie minister, które doprowadziły do rzeczywiście mam dużego chaosu i zamknięcia systemu edukacji zimą będziemy teraz mówią, że będzie chaos mamy tu aż 50 różnych wypowiedzi na portalu Facebook, kiedy my mówimy o reformie edukacji domaganie się znają nauczyciele, którzy mówią tylko nie dawać nam konkret kolejnych zmian, bo już tego nie wytrzymam, że muszę mu się uspokoić się nauczyć, dlatego że ten te spotkania te debaty to właśnie nauczyciela, a to oni te kierunki ustalili, dlatego że rzeczywiście rodzice nauczyciele wiedzą na pewno, że ważny jest cały etap, czyli 12 lat systemu i funkcjonowania młodego człowieka w systemie edukacji jeszcze bardzo się z dnia zjawia bez względu wiele znaczeń bezwzględnie bezwzględnie musi być czteroletnie liceum mnie szkoła zawodowa blisko pracodawcy i niedzielę w rolę w liceum, dlatego że panie redaktorze to zresztą dowód, bo udowodniłam to, bo są różnego rodzaju badania m. in. fizjologiczna ani melisa wznieśmy gimnazja i rozdrabniarki zgodnie z targami edukacyjnymi, gdzie tak naprawdę mnie i analizujemy to systemem informacji oświatowej dni, że gmina został de facto już nie ma czas w tej formie, która została zaplanowana po pierwsze, większość gimnazjów to zespoły zespołu szkół podstawowych gimnazjalnych to jest ważne wymóg demograficzny jest wymóg czy te prośba rodziców, a jednocześnie dowód wyniki są najlepsze w takich gimnazjach, dlatego że nie ma tam zaburzeniach przejścia i różnicowania klas czy różnicowania źródeł Polska ma lepsze wyniki po zdrów jak rozdrobnienie lub chorobą jest zły ruch ze po drugie, GIC gimnazja wcale nie jest trzyletnie im pan redaktor wie, ale czteroletnie w Zabrzu kompletnie funkcjonowanie ICO mnie, że jest zmiana środowiska, ale ich usłyszałem, że inwazja w pierwszy zauważyli państwo 2 w Kairze wrze nie da się w pierwszej klasie liceum z gimnazjum nie w związku z tym matura to kursy półtoraroczny oprócz tego gimnazja miały powstać potężny wróg wyrównać wyrównywać szanse edukacyjne dokładnie jest odwrotnie i teraz mówmy o bateriach to islam jest odwrotna ciąża, zanim przejdziemy do danych, dlatego że znaleziono kilkadziesiąt z różnych sposobów, żeby obwód nowości mamy omijać stąd różnego rodzaju innowacje eksperymenty, które nie były na to on nadużywany może nie czteroletnie liceum to zmieni przede wszystkim zapewni kształcenie panie redaktorze w dodatku ogólne, dlatego że Jedynka Reda marudzi idąc dalej jesteśmy, a my mówimy o powszechnym dostępie do szkoły powszechnej do tego etapu ciemne natomiast czteroletnie liceum to gwarancja właściwej edukacji również ogólnej nie możemy histeryzować denerwować się, że to wypadamy bardzo słabo, jeżeli chodzi o uczenie się przez całe życie, którego skoro kształcenie ogólne po prostu wyeliminowaliśmy systemu, ale pan redaktor, chcąc przerwać pytał o badania Pisa czekamy dziś pan redaktor przeczytał całość tych badań, dlatego że w tym, z czym jesteśmy bardzo dobrzy to znaczy nasi 15 latkowie, choć de facto to powinno być zbadanie na wyjściu w ogóle systemu, czyli osiemnastolatków, ale mimo tak razem z rozwagą nie da tak, ale nasze narody jasne nie, ale to z tych imprez dyskusji były w samej organizacji w oleju i dobierania metody, ale wyniki na 1 Polska AB InBev pozwoli pan, że do końca, bo odwołuje się do pana wiedzy ta wiedza powinna bezwzględnie panu pokazać, że młodzi ludzie świetnie odtwarzają, a zysk nie radzą z problemami czy za żadne wskazania miejsca, ale oczywiście, że tak zalecam przeczytanie całości przedłużą wspaniałej zapoznają się z tym jak wygląda tamten, więc się, więc używanie sformułowania, ale za koszt nadania PiS moim zdaniem jest nieprawdą obala terrorze, ale proszę zauważyć i proszę przeanalizować całe uzasadnienie i opinie właśnie PiS ze, który wskazuje jednoznacznie, że piętnastolatek w Polsce odtwarza bardzo dobrze, a test nie radzi sobie z rozwiązywaniem problemów to jest fakt to jest badanie w związku z tym tak trzeba skonstruować szkołę, żeby zrównoważyć testowanie podatek został zbudowany system właśnie m. in . żeby wypadać dobrze w badaniach tego w jaki sposób w Torzymiu 7400 gimnazjów w Polsce zniknie w las powodować, że dla nich panie redaktorze będą budynki będą nauczyciele będą te same metody wychowawcze, dlatego że mówimy o elastyczne o elastyczność znaczy kre w umożliwia zdalną w gimnazjach, a będąc w szkole powszechnej, ale będą oni stracą pracę na tym stracą pracę, jeżeli nie tworzy gimnazja mówiła co będzie z tymi budynkami liczyłem na szklanym osłoni nas do smaku ich łączna tym razem nie redaktorze to jest po to, po to, żeby uratować te budynki, dlatego że nie sam w Gryfii w tej chwili ING bank uczestniczy w tej narracji rozumiem pana emocjami pozwoli pan zjawy tłumaczy, że będzie absurd i nerwowo i mógł reagować na nie po zaniepokojone do głosu, że jest to możliwe tam, gdzie jest budynek, w którym jest tylko gimnazjum po reformie wciąż jak za prawo od września przyszłego roku co będzie w tym budynku Ano w tym budynku pomału będzie stawała się szkoła powszechna, dlatego że panie redaktorze nie zostawiamy nie idą 2 roczniki oczywiście w momencie, kiedy Sejm to zaakceptuje tak zostanie wpisany projekt ustawy wczoraj byłam w Toruniu pan prezydent Torunia nie tylko poradził z sześciolatkami ma wolne miejsca dla trzylatków i to jest standard w samorządach ciemny to jeszcze powiedział, że nie widzę nie widzi nic szczególnego w tym, żeby w ten sposób to zrekonstruować, bo on widzi niż demograficzny, ale potrzebuje rzeczywiście szukania dodatkowych miejsc pracy dla nauczycieli, bo ten system ma te miejsca wskazać także poziom jedno gimnazjum panie redaktorze wracając z tak nowo wybudowane, na które zostały wzięte kredyty i właśnie mówimy w takim 1 gimnazjum, bo to jest gmina, gdzie n p . są małe szkoły powszechne na wsi i mówimy tak oto, żeby ten budynek funkcjonował to po pierwsze, możecie w okresie przejściowym przyjąć najpierw siódmą klasę jako tę pierwszą później ósmą siódmą jako drugą i pierwszą później ósmą siódmą i szóstą geo zrobić rekrutacji do piątej musicie rybne albo połączyć się nie jest mało 14 tak i wtedy stać się 1 szkołą, bo idea jest taka 1 dyrektor rady pedagogiczne i 1 program wychowawczy przechodzenie całymi klasami w związku z tym szkoła powszechna będzie dla większości samorządów proszę mi wierzyć to nie jest problem szczególnie tam, gdzie są już zespoły, bo nauczyciele rodzice na organach prowadzących takie działanie właśnie wymusili i rzeczywiście po większość gimnazjów jest taka to znaczy funkcjonuje w zespołach, a więc się na nim kilkaset, a może i zauważyłem inny problem z siebie mam problem taki, że na szkoły, który teraz są szkołami powszechnymi tylko, że będzie więcej dzieci nie zmieści się w MBP proszę wybaczyć, ale nie jest to bardzo mało możliwe przy tak dramatycznym niżu demograficznym, ale jest to wyzwanie to świadczy o tym, wójcie burmistrzu bardzo dobrze to znaczy, że przyciąga w nie obywateli, którzy przyjeżdżają się budować, by zamieszkiwać pracować płacą podatki w w związku z tym rzeczywiście, ponieważ zgodnie z konstytucją kilkoma ustawami organ prowadzący to jest ten, który odpowiada za budynki za pomieszczenia rzeczywiście to jest dla niego wyzwanie ja będę go na zawsze w takich działaniach wspiera słuchacze, którzy komentują na portalu Facebook profil Radia TOK FM, że nie tylko, że państwa może nas słuchać również komentować, ale też oglądać to wielokrotnie podczas dyskusji o tym projekcie reformy edukacji ne zadawali bardzo proste pytania jedno z nich brzmi w jaki sposób będzie się odbywała rekrutacja do liceum on rzeczywiście to jest ciąg dalszy naszej dyskusji, dlatego że jak państwo dobrze wiedzą Centralna komisja Egzaminacyjna jest zajęta ostatnio z wieloma pracami w po pierwszym musiała włączyć zarządzanie kryzysowe, dlatego że funkcjonuje w projekcie europejskim, który zadłużył funkcjonowanie szkół zawodowych i egzaminy kwalifikacji odbywał się 120 dni w ciągu roku trzeba było to zdyscyplinować faktem znajoma wcześniej modelu przewidziano także zagrać najlepsze skutki były w związku z tym trzeba było rzeczywiście w sposób zdyscyplinowany sytuację uporządkować odpowiedzieć na reakcję dyrektorów i jednocześnie non spowodować, że arkusze z wie więcej z arkuszy egzaminacyjnych później oczywiście egzaminy gimnazjalne teraz naturalne i rzeczywiście piątego po ogłoszeniu wyników matur boja szanuję każdą pracę razem z nimi wysiadamy do dyskusji na wernisaż dziś mają zajmować w głowie założenia tego w jaki sposób koncepcja ale, ponieważ jak pan redaktor zauważył po raz pierwszy w Polsce to społeczeństwo najpier w zdiagnozował sytuację pokazało co trzeba zmienić, jakie powinny być kierunki zmian również chcemy w ten sposób chce poczekać to znaczy wszędzie jest centralną komisją egzaminacyjną, która przeanalizuje te wszystkie wnioski z debat i razem z centralną komisję egzaminacyjną w momencie ruszania projektu ustawy, bo przecież, kiedy mówimy o tym, że będzie siódma klasa to niemożna mnie zaprojektować zmiany nie, widząc tego w jaki sposób będzie kończyła się szkoła wózek jakoś tak jak to w praktyce będzie wyglądało przeżyliśmy naukę kończy już szóstą klasę co pójdą do siódmej jak to kto kiedy pójdzie do liceum jak z władzą odrębną barwę zapach zachęcam do prezentacji to rzeczywiście to miejsce bardzo dobra symulacja nie bardzo mnie dużo szczegółów poznamy przy projekcie ustawy rzeczywiście tam rodzice zobaczą projekt ustawy nauczyciele to zauważą, że właściwie nie ma tutaj żadnego problemu godni pomysłu na realizację tych założeń nie jest taki, żeby dziecko absolutnie tego nie zauważa w przyszłym roku skoro to ma być we wrześniu 2017 roku, jeżeli parlament przyjmie ustaw, ale zakładamy, że przyjmie, a jeśli to ma zacząć działać w ten sposób to co będzie z dzieckiem, które w przyszłym roku kończy szóstą klasę czczono pójdzie do gimnazjum co ma budzić do nowego liceum jak będzie wyglądał ani do nowego gimnazjum Rejonowego liceum liceum jeszcze nie ma czteroletniego mianowicie czytam komentarze do tych państ w był prof. Konarzewski tak bardzo związany z tym systemem centralnej komisji Egzaminacyjnej w odpowiada za mnie poziom tejże natury i egzaminów gminne w związku z tym był po szóstej klasie mowy w następnym roku, jeżeli parlament przyjmie projekt ustawy mamy siódmą klasę ale, ponieważ jest okres przejściowy szanujemy budynki ratujemy budynki, ale kadrę pedagogiczną w gimnazjach mówimy, że organie prowadzącym ty zdecydujesz czy masz wystarczająco dużo o miejsca w szkole w mocy powszechnej tak i to będzie siódma klasa siódma klasa w okresie przejściowym będzie właśnie w tym gimnazjum, żeby tę lukę wypełnić to po pierwsze po drugie w ciągu najbliższych 2 lat spotkają się 2 roczniki, bo muszą się spotkać siły dziwię się, mimo że należy się dziwią, dlatego że musimy w sposób absolutnie harmonijny wygasić 1 system już prowadzić się w drugiej spotka się nie po trzeciej klasie gimnazjum uczeń i po ósmej klasie głównie w pierwszej klasie musiałam powiedzieć, bo mam mnóstwo przyjaciół samorządowców, że we wszystkich starostwach wczoraj odpalano szampany, dlatego że ta reforma nie tylko podniesie kompetencje obywateli to znaczy zagwarantuje im właściwą edukację na czteroletnią, choć ci po gimnazjum niestety będą jeszcze z cyklu trzyletnim również, że nie zmieniamy przecież szkoła zawodowa to interesujące też zachęcam do przyjrzenia mu reprezentacji bardzo znają pracodawcy się ucieszyli zresztą oni w co najmniej 20 kilku innych spotkaniach w ministerstwie też uczestniczyli w takich spotkaniach nie oni prawie razem z nami napisali te założenia, że w związku z tym, że państwa później w lewo zwać się, że świetnie odpoczywać na wakacjach dzieci tego nie zauważą to jest jedyna szansa na nie zauważono przesunął panie mówią wasz rząd tego też 2 roczniki dziś majątek liczy się talent dzieci mają tego nie zauważać to znaczy mają być cały czas w tej samej grupie nie są nauczycielami, którzy będą za to odpowiadać, ale decyzją ZUS zapewne jeszcze tydzień temu co robimy za rok albo za 2 lata nauczyciel jeszcze 2 tygodnie temu z babcią źle zdarzenia pojawiła się wczoraj na nauczycieli o medale w obozie w Zgierzu w Polsce, a nie jest, więc zerwanie redaktorze po raz pierwszy się zdarza rzeczywiście nikt nikogo nie zaskakuje jeszcze raz powtarzam debata przed zmianą zapowiedzi, że będzie zmiana rozwój zwolnienie z co najmniej rok mógłby przed zmianą już pokazanie w konkretnego harmonogramu dobrze najbardziej uczciwe postępowanie w systemie edukacji muszę panu powiedzieć, że mnie nikt o zdanie nie pytał, kiedy uczyłam liceum Ogólnokształcącym, kiedy była wprowadzana poprzednia reforma im Lenina kryminał o zwalnianiu żelazne z kilkoma nauczycielami, bo stawia też może nie pytał przed prezentacją Ależ panie redaktorze, żeby nauczyciele mogli się spokojnie logować to ognisty strona ministerstwa edukacji z 1 z najaktywniejszych stroni stron mogli uczestniczyć w dowolnej debacie w dowolnym miejscu za chwilę wrócimy do rozmowy za minutę informacje Radia TOK FM w naszym studiu minister Anna Zalewska minister edukacji narodowej jesteśmy też dostęp na portalu Facebook nie tylko nasłuchać się również nas widać tam post factum siódma 71907 słuchamy Radia TOK FM w naszym studiu przypomina minister edukacji narodowej Anna Zalewska czas dzień dobry i jeszcze raz dzień dobry przypominam też słuchaczem na portalu Facebook można nie tylko słuchać i czytać komentować co państwo czy nie, ale też oglądać naszą rozmowę ton co również przestępcy czują na portalu Facebook na profilu Radia TOK FM wpis pani Agaty która, gdy jest ich lot obawia się, że nie chodzi o nas pisze pani Agata któryś z nauczycielką w gimnazjum w nie chodziła na salę uczniów, którzy naprawdę czekają, żeby iść do gimnazjum, bo wiedzą, że będą traktowani poważniej są podekscytowani dla wielu to jest nowy początek mogą zaczynać budowanie własnej pozycji szkolono chcą poznawać nowych kolegów i to jest dla wielu nowa szansa i co pani minister powiedziała pani jak dać nauczycielom właśnie remont mocno mówi pani Agata to jest dyskwalifikujące dla tegoż właśnie gimnazjum dlatego, że to przeszkadza rodzicom to powoduje różnego rodzaju dysproporcja, a później określony stosunek młodych ludzi do edukacji dwunastolatek chce być w tej samej grupie rówieśniczej jego psychika potrzebuje zakotwiczenia we wspólnocie w grupie rozliczając wynagradzać ich działania Zofia należność z pełni inny etap panie redaktorze nie mówimy o nich mówić o dziadku, a panie, mimo iż około jedno młody człowiek ani nie dzieje nie widział w branży, ale dla nich wejście na nowości pani ani nauczycielka mówią dziecku o 11 latków o 11 latków to zupełnie inny etap zresztą, kiedy pan poczyta różnego rodzaju wypowiedzi psychologów oni pokazują atakom bardzo ważną cechę, która wtedy się mnie zaczyna rodzić się w młodym człowieku element dziwi się z taką odpowiedzialność za grupę za koleżeńską ta o cecha przekłada się później w wieku 1920 lat za odpowiedzialność właśnie za dziewczynę chłopaka żony rodziny sąsiadkę brak prowizji od zrewidować gimnazja niezauważalne mówimy o wielu powodach i w naszym w razie wcześniejszej rozmowie powtórzę jeszcze raz tym, którzy włączyli w tej chwili powód jest cel niż demograficzny to, że gimnazja tak naprawdę sam się poddały, dlatego że w większości wypadków funkcjonują w zespołach, bo rzeczywiście Regulice zauważyli to, o czym pisze pani Agata niczego nie akceptują chcą, żeby całymi ciągami realizują też być wzrost, ale chciałbym przypomnieć słuchaczom 02 tysiące 400 samodzielnych i 41200 w zespole ze szkołami podstawowymi, czyli większość tak i to jest tendencja, bo to jest tendencja wahania większe wyzwanie redaktorzy to tendencja organy prowadzące wysłuchiwał rodziców w ich rodzice rzeczywiście tego wymagali, dlatego że chcieli mieć ten sam program wychowawczy tego samego dyrektora tą samą kadrę czuje się w Alejach jest duża część środowiska nauczyciel kolejny rząd, ale Zulus nazywane kolejny powód psy kolejny powód to torze rzeczywiście tak jak mówiliśmy w poprzednim zajściu gimnazja obchodziły obwodową, jeśli więc nie były wyrównywanie szans edukacyjnych i nie były 3 jego czteroletni zadłużały w edukację w liceum chce poprosić panią Agatę boja się martwią nauczycieli przy niżu demograficznym rzeczywiście w ciągu najbliższych kilkunastu lat będą niekontrolowane zwolnienia areną kilku tysięcy rocznie nauczycieli taki dramatyczny ten niż jest i właśnie reforma ma być wyjściem naprzeci w ratowaniem tak, ale już reklamy, że ideą jest, by powód do takiego modelu, który mówi, że dziecko, które idzie do szkoły, a później młody człowiek jest trochę dłużej w pewnej grupie czy dobrze rozumie w środowisku też transfer podstawowa, ale nie to nie jest ta podstawowa byłby pan redaktor próbuje zdefiniować moje wypowiedzi i napoje podaje wielkości argumentów popartych różnego rodzaju badaniami i właśnie ta wielość determinacja rodziców przypomina badanie z 2015 roku żuchwa państwową mówił też robili jakiś, ale z 2015 rok 1900 % społeczeństwa nie to popierała, ale musimy myśleć panie redaktorze bardzo zaniepokojony, bo to jest zupełnie niepotrzebnie podsycane zaniepokojenie nauczycieli powiedzieć, że to jest właśnie skierowany do nich wahania mogą liczyć pytam jak to jest czy szkoły powszechnym nocą po co też nowych nauczycielka Magda czy szkoły powszechne będą tworzone na bazie podstawówek gimnazjów jak z nich jest pytanie właśnie do pań Barroso żąda też tak i oni będą tak naprawdę ze mną nie bez decydować ustawa przez 3 lata pozwoli na dużą elastyczność właśnie po to, żeby wybrać najlepszą metody wychowawcze nauczycieli budynki, bo czasami już w tej chwili jest tak dramatyczny niż panie redaktorze rzeczywiście noc trzeba będzie przeanalizować, który w budynkach tych właśnie najlepszych młodzież się powinąć należy mieć wrażenie cena od nauczyciela naprawdę ja jestem silny urlopowany nauczyciel to są moje koleżanki koledzy ja jestem im to winna przy całych projektach zmian nie tylko jest troska o to, żeby przekwalifikować i wprowadzić do systemu i nie wypuścić tych nauczycieli doskonale wykształconych jest kilka pomysłów na różnego rodzaju miejsca w systemie, ale oprócz tego nie jest mecz propozycja i będzie propozycja ustawowa, bo przecież nie jestem pracodawcą takiego zakotwiczenia prawnego, żeby w czasach czystej w ciągu 3 lat elastyczności ciemny po zaproponować rozwiązania dlatego posłowie naszego stolika branżowego, żeby w ten sposób podpisać umowę z samorządowcami, żeby to oni byli w pierwszej kolejności, że nie wspomnę o tym, że tak de facto dzieci po będzie taka sama liczba, tak więc nic się tutaj w związku z tym z tą reformą dziać nieco inną, ale też 1 rzecz, bo nauczyciele niepewni obserwują jak to wygląda powiedzmy jak planowane było gimnazjum na pogrzebu stabilne zatrudnienie na 300400 osób średnia w tej chwili to 143 osoby i nie ja też rozmawiać z koleżankami z gimnazjum z mojej swojego miasteczka, ale i tak naprawdę większość z nich to już połowa etatu to jest kilka godzi występy w rok 2 i bębny doszłoby do likwidacji gimnazjum im Aleksandra Fredry w Ursusie była w naszym kraju odbywa się też jasne, ale szczegóły są niejasne i np. takie pytanie, w którym de jest bardzo szczegółowy brzmi tak czy kiedy w 2019 roku w szkołach średnich spotkają się absolwenci starego gimnazjum i nowej szkoły powszechnej to będą zdawali tę samą maturę Ano nie będą, dlatego że panie redaktorze i to łatwo policzyć, choć byłby, a to nie jest szczegółowe dane ze szczegółowo będą wtedy, gdy będziemy edu PL proponowali projekt ustawy o pozytywnym może się odnosić teraz mówimy założenia dobrze proszę poczekać będzie projekt ustawy będzie konsultacja społecznych także rzeczywiście każdy będzie mógł oto szczegóły dopytać, a dla nas to są bardzo sympatyczne sygnały, żeby przypilnować, żeby ten projekt się, że już tłumaczyć po 3 po 3 latach to my 9 latach tak to czy po 6 latach szkoły podstawowej 3 latach gimnazjum trudno powiedzieć młodemu człowiekowi hola hola zostaniesz rok później nie ty miałeś taką podstawę programową dyskusję w tej podstawie programowej dobędzie się kończy tak będziesz zdał matury wg starej podstawy programowej, choć Rusiecka będziemy je zmieniać świadka po to, żeby wprowadzić fizykę chemię biologię, o których zwykle zapomnieli, a to podstawa sygnalizatory na 1 przypadek podróżnicze, a drugi przykład to przypadek no jest też 8 lat w związku z tym skoro jesteśmy w systemie z tobą 12 opiekujemy się do 12 lat będziesz miał czteroletni synek i w związku z tym zdasz po 4 latach naturę inną oczywiście sztab po 4 latach kurs funta, a będą darmowe podręczniki, ale oczywiście, że tak dlatego nie dla tych, których ustalono dla wszystkich chętnych gimnazjalistów w szkole podstawowej i dla maluchów MTS rozłożą w sumie to w przyszłym roku, ale oczywiście, że tak w tej chwili już są założenia nie byłem za moment będzie procedowana projekt ustawy, bo my chcemy to jeszcze bardziej elastyczni samorządom przeszkadza ten rytm takiego rozliczania dotacji jeszcze z nimi rozmawiamy, czyli rotacyjności tak MO alergię na podręczniki może pani powiedzieć jestem zaskoczony, bo pamiętam jak państwo byli w opozycji państwo krytykować, że podręcznik do szkoły tak szybko tworzony za szybko bez żadnych konsultacji i te za szybko, ale szczerze mówiąc jak teraz wyobraża sobie procedowania żył Jonasz cmentarzu myśleli, że komisja Europejska nie zareagowała, że prawda w Polsce jest tylko 1 podręcznik jedynie słuszny w Enea ministerstwo edukacji zamierza ministerstwo edukacji zamieniło się mnie prawda z wydawnictwa, ale już dobrze mieć Mb staram się być kontynuatorką władzy zapowiadać uwierzenia, że państwo zdołają ich tyle na prowadzenie tak pomimo tego, że na pewno na pewno jestem przekonany, że zgłosi się bardzo wyraźne środowisk, które będą chciały mieć wgląd w monitorować konsultować i będzie dyskusja wszystko będzie jasne przejrzyste jednoznaczne tak wszystko w ministerstwie edukacji, a coś jest taniec z tzw. godzinami karciany mit jest kolejna rzecz, która funkcjonuje na 1 ze slajdów prezentacji to wczoraj obejrzałam czy mogą państwo świadczą także dzisiaj to jest m. in. 1 z przykładów odbiurokratyzowanie szkoły, dlatego że my w LM nie zmieniamy też 3 sposób formowania tzw. ewaluacji, kiedy UE po powie pan to słowo w gronie pedagogicznym to usłyszy pan tylko włącznie, kto oczywiście projekt Europejski, który bardzo dużo pieniędzy kosztował ma swoją trwałość, ale udało nam się znaleźć takie momenty, które rzeczywiście bardzo ograniczą te biurokrację karty godziny karciane i sprawozdawczość rzeczywiście są kolejnym takim elementem jak również to, że nauczyciel będzie wolny w realizacji podsta w programowych będzie dowolnie układał zabijanych rentą czy znikną jak co dziś panie redaktorze nie zauważył pan, że projekt już ustawy nie tylko wszedł, ale pod nazwą funkcjonuje co znaczy nie ma obowiązkowych darmowych to było jedyne środowisko w Rzeczypospolitej, który miał już obowiązkowe i darmowe to jest niemoralne nie są dokładniejsze moralnym, ale właśnie godziny karciane Darłowo po to, państwo nie obowiązkowo na mnie, ponieważ nauczyciel naprawdę pracuje bardzo dużo zresztą pensum nie jest niczym szczególnym, dlatego że tak naprawdę w Europie od 18 do 22 godzin to jest pensum, czyli to bezpośredniego kontaktu z uczniem i oczywiście tak to zostanie utrzymane sytuacja się uspokoiła było kilkudziesięciu burmistrzów, którzy bez podstawy prawnej próbowali wydawać się na różnego rodzaju zarządzenia jak to tych godzin nabyć więcej udając, że nie ma projektu tezy nadzorował druk Jachnina wraz z nim dyrektor może w tym ma pełną gażę burmistrza pan Bóg chyba generalnie w Polsce od godziny karciane obiecywał dyrektor szkoły tak tak jedno Alego zadanie życiowe panie redaktorze ustalać zadań życiowej ustala mnie burmistrz czy zarząd, ale rzeczywiście sytuacja się uspokoiła te zajęcia wynikające z art. 42 wynikają ze statutów i decyzje rad pedagogicznych, których bezpośrednim Kamil Stoch bezpośrednimi uczestnikami są właśnie nauczy się na koniec nasz los może mowy muszę poprosić z powodu ubiegłotygodniowego referendum w wielkiej Brytanii o pro unijną wypowiedź pani minister przeczytał w prezentacji, którą wczoraj przedstawiono związane z reformą edukacji, że finansowanie programu doskonalenia zawodowego z funduszy unijnych będzie prowadzone są monstrualne pieniądze jak i funduszy unijnych, gdzie pieniądze z Brukseli, jakiej wielkości to są pytania na torze myślę, że to takie smutne, że pan mówi o pieniądze z Brukseli no przecież tam też płaci składkę do tej Brukseli to są nasze pieniądze my jesteśmy z Unii Europejskiej co proszę zauważyć na wskaźniki już naklejki z własnym sumieniu niezależny zamglone pies jest ponad miliard 100  000 000 co najmniej ponad 3 i jakiś czas umilała łodzianom brutalnej jeszcze większą 3 ,5 miliarda panie redaktorze przypominamy w systemie na doskonalenie nam na szkolnictwo zawodowe tu muszę się nie dogadać z marszałkami rzeczywiście nie możemy zmarnować kolejnej perspektywy 2 miliardy na ten uratowany przeze mnie projekty zintegrowanego systemu kwalifikacji, który da możliwość poruszania się po rynku europejskim naszym obywatelom, ale uwaga oto pytają również ci, którzy chcą się lokować w Rzeczypospolitej w bardzo dziękuję za dzisiejszą rodziną je Anna Zalewska minister edukacji narodowej dziękuję do widzenia 1119 w informacji Radia TOK FM w post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA