REKLAMA

Rozkładamy na czynniki pierwsze reformę MEN

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2016-06-28 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
45:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z Radia TOK FM na dobry wieczór państwu Aleksandra PEZDA oraz Iga Kazimierczyk dobry wieczór Fundacja przestrzeń dla edukacji taki jest Piotr Pacewicz portal oko Press tak jest w wieczór i dr Przemysław Sadura Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego do wieczora byli Aleksandra PEZDA tokarzem oraz gminy reforma edukacji wasi tych osób dzieci, z czym nie może mieć jakiś edukacji tylko ciągle mamy reformę edukacji lub czasowo zapytać tak na początku było jakoś szło tak Rozwiń » już się tak już się na wykład przyznaje kilkunastoletnie doświadczenie dziennikarskie, że ciągle jest reforma Jandy hipotezę na ten temat może nawet hipotezy chmura to tylko pierwsza hipoteza jest taka, że ludziom się wydaje, że się na edukacji znają niemal skończyli szkołę w ich wielu innych tak jak seksem prawda każdy się znalazł seksie każdy się znaleźć edukacji i każdy ma jakieś wspomnienia nigdy Donald Tusk na przekładnię masę wspomnień z ziemią matka nauczycielka Anna z, więc Miller Leszek Malec, że będziesz mówił o wspomnieniach seks znacznie mniej niż we włoszech to groźny w drogi zaszaleć Leszek Miller prawda, który rozwodził się na temat tego, że gimnazja są złe wspomnienia z łezką w oku swoje liceum to samo Jarosław Kaczyński czy muszę zresztą dziwię, bo znam koszty z nim chodził do szkoły wiem, że bracia nie mieli tych w tym liceum zbyt dobrze się nawet zmieniać, więc jedno, ale jakaś nostalgia i w związku z tym jest stosunkowo takim taki naturalny odruch różnych osób ważne, żeby ingerować w edukację i tak moim zdaniem dramatycznym poprzednia przykładem bezprawia elementarza, który nagle się okazało, że czas, żeby się elementem rządowy prawda i zarząd zamienił się w drukarkę do drukowania podręczników tamten rząd nawet to jest 1 powód, że źle, a drugi to się wydaje jest taki, że to po prostu wydaje się, że to są takie MO, że tutaj są rzecz, że to, że tutejsze politykom wydaje, że można dużo ugrać to znaczy nie opóźni tam tak to znaczy, ponieważ nawet setek zmiany, które zostały teraz prowadzona likwidacja gimnazjów prawda i o wydłużenie opóźnienie wieku szkolnego no przednimi nastąpiły masowe protesty rodem z 1 czy gimnazja to jest złożona sprawa, bo gimnazja dobre szkoły, ale cieszące się złą opinię, chociaż trochę się na zasadzie dość utrzymujące się cały czas zła opinia naj ten masowy ruch Iwanowski teraz ekspertów Ministerstwa Edukacji Narodowej głównych, którzy rzeczywiście na jakiś imponujący sposób zmobilizował pewne obawy lęki rodziców przed częściowo racjonalne częściowo nieracjonalne przed tym, żeby dzieci szły w wieku 6 lat do szkoły i tutaj politykom się wydaje, że można bez kosztów tak po prostu od wiele wygrać mówi tymczasem te ostatnie zdanie, żeby was nie zdominować tymczasem jest pewny sposób wręcz odwrotnie to znaczy wydają się, że zmiany jak i to zamieszanie, które się też wprowadza edukację, a to obecne jest wydaje się jedno jak wielki test jako świętość siódmej potęgi podniesioną poprzednimi doświadczeniami, że to zamieszanie jest trudniejsze do zreferowania i trudniejsze do naprawienia niż wiele różnych dziedzinach jak np. rybołówstwa morskie ochrona dobra i t d. z, czyli nostalgia za tym co my przeżyliśmy trochę tak jak przez 33 tony tak jakby negocjować jak dobranocka ma być prawda najlepsza jest ta, którą pamiętamy wystąpi coś zostało przywrócone z tych programów dobranocka właśnie i 6 lub ich we wsiach i wody populizm Iga Kazimierczyk czemu my ciągle reformujemy edukacja zamiast być beneficjentami jest też czynnym trochę chyba takiego myślenia magicznego, że Teleranek podpowiada nie w dziale rewizji w tym pamiętają bardzo miłe, aczkolwiek swemu dziecku życia w różnych programach edukacyjnych, bo czasy się trochę zmieniły jeśli chodzi o te zmiany to chyba jest z tym nieco powtórzy trochę myślenia magicznego jak wydają się, że coś zmienimy w przepisach rozporządzenia może w zaleceniach jak należy zmienić sama jego warstwa organizacyjno i prawna to zmienić rzeczywistość i my ciągle zmieniamy te przepisy są zmiany podstawy programowe przecież to podstawy są ciągle, mierząc ciągłe zmiany i wierzymy w to, że jeśli coś w tych podstawach zmieni, że jeśli będziemy ciągle reformować system to rzeczywistość zmienia tak naprawdę to będziemy mądrzejsi tak trochę przerażony prawdę o rozwodzie będą 4 klasy niższej klasy to wszyscy będziemy dobrzy mężczyźni narzędzie w gminach ludzie długo po z tak wreszcie będzie dobrze i zaczniemy myśleć o dobre myślenie magiczne Przemek Zadura tuż przed przyjściem do studia skończyłem pisać komentarz do krytyki politycznej myślę, że taki unikalny będzie w zasadzie dokładnie to co przed chwilą powiedzieliście na 3 duże zasoby Werner rozbili na mnie wrażenie ta reforma czy mówię serio tak próbuje trochę się odłączyć od takiej całkowitej krytyki, że robi wrażenie pewien polityczny majstersztyk, jakim jest utkanie programu reformy edukacyjnej na takim znał od programie populistycznej mobilizacji elektoratu, bo to co robił PiS zręby tego programu przecież powstawały jeszcze w w momencie, kiedy PiS był partią opozycyjną uprawiającą taką totalną opozycję i próbował tak naprawdę jest jak by połączyć wszystkie gniazda oporu tak czy złapać, by przejąć wszystkie krytyczne narracji, a więc wszyscy krytykowali gimnazja, bo to był taki uniwersalny chłopiec do bicia, jeżeli chodzi o system edukacyjny to zlikwidujemy gimnazja średnia klasowi rodzice byli niezadowoleni z obniżenia wieku szkolnego będą to już w zasadzie w ogóle rodzice byli niezadowoleni no to cofniemy tę reformę sześciolatków humaniści narzekali na uczenie pod testy to zlikwidujemy egzaminy zewnętrzne nie ich i t d . i t d. rodzice małych miejscowościach boją się umowy o likwidacji szkód odbierzemy samorządom możliwość likwidowania tych szkół i torami budowany przez po prostu jak przechwycenie tych wszystkich postulatów to jednak rzeczywistego jednak utkaną z w miarę spójny program szczęście takich latały ręce nogi pewnie nie w tych miejscach co trzeba jak nie rośnie, ale jakość idąca na jakąś nową latarnię i nogi to zobaczmy posłuchajmy mogę z Chojny minister minister Anna Zalewska była źle radiowóz zaledwie parę godzin temu Pawła Sulika po szóstej klasie mowy w następnym roku, jeżeli parlament przyjmie projekt ustawy mamy siódmą klasę ale, ponieważ jest to okres przejściowy szanujemy budynki ratujemy budynki kadrę pedagogiczną w gimnazjach mówimy, że organie prowadzącym ty zdecydujesz czy masz wystarczająco dużo o miejsca w szkole w mocy powszechnej tak i to będzie siódma klasa siódma klasa w okresie przejściowym będzie właśnie w tym gimnazjum, żeby tę lukę wypełnić to po pierwsze po drugie w ciągu najbliższych 2 lat spotkają się 2 roczniki, bo muszą się spotkać siły dziś się mu drży dziwią, dlatego że musimy w sposób absolutnie harmonijny wygasić 1 system już prowadzić się w drugiej spotka się nie pomoc w klasie gimnazjum uczeń i po ósmej klasie głównie w pierwszej klasie musiałam powiedzieć, bo mam mnóstwo przyjaciół samorządowców, że we wszystkich starostwach wczoraj odpalano szampany, dlatego że ta reforma nie tylko podniesie kompetencje obywateli to znaczy zagwarantuje im właściwą edukację nie czteroletnią, choć ci po gimnazjum niestety będą jeszcze w cyklu trzyletnim również nie zmieniamy przecież szkoła zawodowa to interesujące też zachęcam do przyjrzenia mu reprezentacji bardzo bardzo żywych są one też szampan wyjaśnił mi wiele n p . bo rozumiemy, że po szampanie można tak ucięła rozmowę po szóstej klasie mamy się w klasie, a w pierwszej klasie spotkają się ci po ósmej klasie dzieci po trzeciej klasie spotka się w pierwszej klasie, ale z Realem pozostałe 88 zlotym rozmawiamy też zwracam uwagę, że jako ministra jak będzie tam spotkają już ci po 9 latach nauki po gimnazjum i ci po 8 latach nauki etyki w szkole powszechnej niech to będzie pewien problem mianowicie, że nie mogą skończyć tego seans wolny zawód czteroletniego liceum oferenci na piersi mieliby 13 lat nauki tak i w związku z tym w tym 1 liceum będzie trzeba gromadzić się jednak wzywa kursy wg 2 program prawdopodobnie na nartach i w dodatku jeszcze wiele 2 rodzaje matur na pewno boja na pytanie Pawła Sulika post factum, ale o to czy ten czy ta młodzież będzie zdawać tą samą maturę ministra powiedziała odruchowo nie oczywiście, że nie przecież inną innym programem głowę, a potem się zawahała nudziarz z ulgą, ale zimą będzie mieć ich stać nas jako znak przymierza monitorów pół roku z ZUS zrobi przygotowali teren tylko w pół roku i to jeszcze, symulując szerokie konsultacje społeczne, a nie to nie jest do końca jasne nadszedł jednak trudno mi poważnie te konsultacje traktowanie ich zlokalizuje się i 2 wątkami tak naukowo partycypacją Obywatelską i edukacją, więc w razie choroby i ten stosowany docent i bardzo trudno mi było dostać informację o tym jak to wygląda co się dzieje to było bardzo mało transparentne i partnerzy społeczni nie brali udział nie byli zadowoleni z tego jak Niemcy o założenia zrealizowali swoje usługi to jest to jest oczywiście, że zgłosili jeszcze był wybierany jest, ale indywidualnie każda osoba prywatna nie znam go osoba reprezentująca instytucję Noel niema się co dziwić, że to jest niedopracowane no to to oczywiście sprawia trochę wrażenie takiego opisanego na grę po pół roku na to, żeby zaprogramować zmiany wilgotności nie jest jej mąż najważniejszych systemów, ale wiecie co, że Niemcy, żeby to było pół roku misie wydaje jak mogli głęboko mylicie, ale chce rządzić taką śmiałą hipotezę jak to było 22 czerwca, czyli parę dni temu u Dudy była na ten temat to spotkanie prawda jakiś tam się nazywało jakiś nadzwyczajny posiedzenie rady ds. ratowania polskiej edukacji czy jakoś tak, by prezydent bardzo wyraźnie powiedziałem wahają się oczywiście, że jego zdaniem wszystko zawsze mówić to jest jego głębokie przemyślenie i t d. najlepszy będzie system 4 + 44 i absolutnie sła w to strony jestem ja rozróżniam od czasu, kiedy się zbuntowały gimnazja katolikom, lecz wiadomo, że gimnazja zostaną, bo nowoczesna prawdę przecież gimnazjum zostaje mimo tego niezapowiedziane żyje kas FOT jedno 105 lat to ma być gimnazjum, a 944 LO w niego 5, bo najpierw mają być pierwsze 3 klasy w and docelowo ma być tak 123 nie 1124 to jest właśnie ta zamiana relacji z 1, a nie teraz z Brazylią 23 proc, a ma być Elana dzielnie walczyć też geny nauczanie początkowe z pewnymi elementami Propedeutyki nauczania przedmiotowego oferuje tańsze, ale to jest nowy etap już nie dość, że jest pan to jest element programu, który jest niegłupia pomyślany szczęście, że prośba do elity zauważyły, że po tej trzeciej klasie jest pierwszy taki moment, kiedy dzieci zaczynają mieć problemy raczy częściej dzieci zaczyna odpadać wypada ich system Maczeta to oczywiście jeszcze jest za wcześnie, ale wchodzą do gry wchodzi nauczanie przed przedmiotowej oceny już takie, że rzeczywiste nie opisowe na jej i wtedy ich pojawiają się dzieci, które mają problem z nauką pojawia się potrzeba korepetycje są teraz, więc tutaj jest to pomyślane tak, że wchodzi asystent, który przygotowuje te dzieci to jest to jest ona jest, ale sam Izrael słynny na całym świecie i dziś w zupełnie drugą stronę, a ich mniej dzieci się przygotowuje do szkoły tylko szkoły, gdzie przygotowuje do dzieci i nie chodzi o to, żeby nauczyć dzieci, że teraz będą mieli nauczanie przedmiotowe tylko o to, żeby oddzielić nauczanie przedmiotowe, ale oczywiście tak Giodo i od oceny w danej szkole i 1 wojną, ale jasne, ale sprawa to to, że minister zwrócił uwagę na to, że to przygotowanie ma robić ten sam nauczyciel, który w tym samym roku będzie ciągnął pierwszą klasę, że 1 osoba będzie przekazywała uczniów w czwartej klasie do nauczania przedmiotowego i jednocześnie rozpoczynała cykl z pierwszą klasą, więc pytanie jak ja wkrótce zgłosi swoją hipotezę śmiało, że moim zdaniem oni się bardzo wahali i raczej skłaniali się do wariantu pozostawienia gimnazjów czteroletnich i rzetelne będzie Jarosław Kaczyński zadzwonił powiedział Słuchajcie obiecaliśmy 48 z 4 wlicza się przez 4 się skończyła skończyły dywagacji ale, toteż było w rozmowie, którą należy to jest właśnie na moją tezę, że docelowo ma być 123, a Burdyn 45678 tej klasy ponad podstawowy w szkole powszechnej, ale tej klasy klas gimnazjalnych, a potem czteroletnie liceum, a to też prof. Waśko były zsyłki mądrze i bardzo chcą tu mówić o areszt zlotemu x dokładnie rozmowie, ale nie, ale przepraszam czy rzeczywiście przyjęli za dobrą monetę stwierdzenie Jeana nie likwiduje gimnazja to jest wygasza akcyza różnica to weź no właśnie szalone likwiduje gimnazja tam koncepcja była taka, że zostają czteroletniej szkoły gimnazjalne, ale ona w jakim sensie znaleźli w jakim sensie, bo 445 % gimnazjów te są samodzielne szkoły 55 zespołach z podstawówkami to można pozwolić na jakieś ewentualne tutaj elastyczne rozwiązanie posłuchajmy umieszczone jak pani minister tłumaczy, że jak ten system jest kilkadziesiąt tysięcy ludzi rozmawiała Anna kilkuset spotkaniach i tak naprawdę to oni są autorami systemu edukacji zaproponowanego czy zmian założeń nie zaproponowanych wczoraj w nie chciałam taką wypowiedź pani minister, która mówiła także zdobyć autografy oraz dobrowolne bardzo dużo mówili o tych konsultacjach szerokich debacie, która nigdy, więc nigdy wcześniej nigdy więcej w niej będzie miała miejsce także pani minister powołuje się to na głosy zgoła różne niewielu, który trudno było jakimś stopniu pozorowane dlatego, żeby staram się za jego czas jako Fundacja przestrzeń dla edukacji dowiedzieć, jakie są wnioski z tych debat raporty protokoły cokolwiek, żebyśmy poznali co ci eksperci to 16031800 wedle pierwotnej listy osób co zostało ustalone i nie jesteśmy jednak w stanie dowiedzieć, więc tak naprawdę pani syn może powiedzieć o każdej z tych tras każdy z tych zmian zostało wy dyskutowane w wyniku debat spotkań, ale też, mówi że rodzice i powtarza to w kółko powtarzała to w rejestrze w tej rozmowie w radiu TOK FM, że rodzice wiedzą, że to nie zmiany organizacyjne są w szkole najważniejsze no wiedzą i pole i poradzili z przyczyn wprowadzamy tylko zmiany w Indiach ten i to w fundamentalne takie, o których prof. Konarzewski Krzysztofa mówi 38 milionowy kraj, który w okresie 15 lat dwukrotnie przebudowuje swój system oświaty wyda się światu dziwny, ale kraj, w którym druga przebudowa polega na powrocie do stanu sprzed pierwszej musi się wydać śmieszne te 2 z tym, że no to jednak jest tragiczna śmiał się, że my jeszcze jest 1 taki wymiar, który poza etapem powrotem do przeszłości ta nostalgia jeszcze pan tymi wszystkimi innymi zaspokajaniem lęków ludzi to jest taki jednak wymiar ideowy tego wszystkiego nie znaczy jak się czyta program pisowski prawda ten kawałek edukacji to on jest niezwykle mocno nasycony treściami ideowymi te znaki te treści są wprowadzane w tej chwili tak to znaczy tam jest to pada takie bardzo kategoryczne sformułowanie, że właściwie we współczesnym świecie czas młodzieży przekazać taki podstawowy przekaz, że poza społeczną nauką kościoła właściwie istnieje tylko nihilizm i co do tej takiej i że trzeba taką, a kultura akcje narodową bardzo silnie przeprowadzić i że trzeba wychować tak no imamy w tej chwili będzie będą programy wychowawcze zamek, żeby szkoły opracowywały swoje programy Hołowczyca Fundacja np. szkoła z klasą niezmiennie wspierała i to strasznie to były fajne działania takie to będzie teraz państwo robiło program jest podstawa programowa do lekcji wychowawczych teraz rozmawiać z rzadka zapowiedziana zabrzmi naprawdę bardzo groźnie poza tym wróciły wycieczki do miejsc historycznych, które zapoczątkował minister Giertych nie, ponieważ klient i to już w alei zagranicą blisko za granicą już tak powiem w ich jak wyznała ciekawe czy zły stan pomysłu klas mundurowych, który został tak jednak wymagania związane z elementów gość składa w takim dosyć spójny przekaz posłuchajmy jeszcze 1 wypowiedzi pani minister kilkadziesiąt tysięcy ludzi rozmawiała Anna kilkuset spotkaniach i tak naprawdę to oni są autorami systemu edukacji zaproponowanego czy zmian założeń zaproponowanych wczoraj w Toruniu, dlaczego w Toruniu, ale dlatego, że ta zaczęła się akcja Ratujmy gimnazja ze zwykłego szacunku dla ludzi, którzy się sporo napracowali, którzy też spowodowali refleksję stąd pojawił się poziom gimnazjalny i stąd duża elastyczność w szkole powszechnej rzeczywiście są to kierunki i założenia w Legii bardzo kompleksowo patrzymy na system edukacji do tego, że debaty wyszło, że ustrój i etaty dla rodziców są absolutnie wtórnym Elemental plaż 15 latkowie, choć de facto to powinno być zbadanie na wyjściu w ogóle systemu, czyli 18 latków, ale mimo tak zdenerwowało nie da tak na naszej nagrody jest seriale to jest kwestia dyskusji były w samej organizacji gry i dobierania metody, ale wyniki na 1 Polska, bo odwołuje się do pana wiedzy ta wiedza powinna bezwzględnie panu pokazać, że młodzi ludzie świetnie odtwarzają, a zysk nie radzą z problemami za żadne wskazania miejsca, ale oczywiście, że tak za o właśnie chodziło mi na to ostatnią wypowiedź pani ministry tak naprawdę, czyli tą, że młodzi ludzie świetnie odtwarzają, ale nie radzą sobie z samodzielnym myśleniem rzeczywiście bardzo dużym uproszczeniu to wynika zbadań Iza od lat to znaczy poprawiamy swoje wyniki sukcesywnie i bardzo dobrym tempie natomiast rzeczywiście jeszcze w tym rozwiązywaniu problemów jesteśmy do tyłu, ale jednocześnie ministerstwo edukacji proponuje scentralizowany program i mówi o nauczaniu historii jako o nauczaniu faktów i informacji bez opinii nowym, czyli to jak jedno się z drugim wykluczanie nauczymy uczniów myśleć, odbierając im samodzielność, a to właśnie robimy likwidujemy te bloki takie humanistyczne w liceach do wyboru w zamian damy znowu w cudzysłowie solidną wiedzę no to jest po prostu cofanie zupełnie szkoły podczas gdy w Braniewie Finlandia w tej chwili pracuje nad systemem ponadto przedmiotowego nauczania i oni oczywiście to robią z głową, czyli najpierw pracują w jakiej szkole ćwiczeń i będą przez ileś lat to wypracowywać, a potem być może, jakim się to uda wprowadzoną w cali szkołę i do tego jeszcze różnice tydzień projektów edukacyjnych w drugiej połowie czerwca każdy, kto pracował metodą projektów edukacyjnych w wierze jest to metoda, która powinna wychodzić od uczniów od ich zainteresowania ich aktywność jest metodą poszukującą taką, w której rzeczywiście ta aktywność uczniów powinna być dominująca i teraz w jaki sposób mogą pracować, żeby w ogóle do tego to trudno zresztą nazwa jest milczenie i marchewkę także z 1 strony będzie tydzień projektu szpital to cieszy tylko mnie jako osoby, która dosyć dużo pracują metodami projektowymi zastanawia w jaki sposób uda się ten żywioł zamknąć tylko w 1 miesiącu jeśli pojawi się temat, który jest tylko zimowy albo pojawi się na początku września w Muszynie pojawi to wszyscy będziemy robić projekty w czerwcu na, ale to są oni istotna, ale szczegóły natomiast chodzi mi on jakby cały obraz teraz senności znalazła w swoich obrazach narzekaliśmy, że szkoła jest zbyt kosmetyczna, że jest zbyt prostolinijna i że uczymy dzieci pod testy w związku z ziemią żyzną dna w związku z tym robimy ją jeszcze bardziej elastyczną niby likwidujemy 1 test, ale tak naprawdę zostaje znaleziony kontrolę i miała też zderzaki w pomysły sposób na to, żeby połączyć kilka wątków, o których mówiliśmy o populizm pewna nostalgia rzeczywiście tak, ale z drugiej strony realizować szkoła ma być narzędziem narzędziem zmiany społecznej rewolucyjnej zmiany społecznej, która ma polegać na redefinicję wspólnoty w duchu Narodowym czy wręcz nacjonalistycznym tak to jest też wzmocnienie państwa, które zawsze było z silnego w centralnym tak centrali stycznia rozumianego państwa nie państwa nowoczesnego takiego w duchu dobrego rządzenia Gove lastryko państwa, które jest państwem hierarchicznym centralnym i to wszystko też jest elementem programu PiS -u przełożony na język systemu edukacyjnego czy funkcjonowania oświaty szkoły jak inne takie instytucje lokalne będą narzędziem takiej propagandy wychowania bez duchów tych wartości, które PiS uważa za ważne no, a z drugiej strony jest to też Top umieścisz stawu takim też kamyczek do ogródka poprzedniego rządu jest to też widać tej chęci ograniczenia roli samorządu i wzmocnienie kompetencji rządu jest to reakcja na to, że Platforma trochę jednak przesadziła z wpuszczaniem rynku komercjalizować niemal wszystko wolno, ale Renault nie wpuściliśmy rynek e-commerce zrealizowaliśmy edukacji od 25 lat jest jasne, że to były, ale chociażby z za kadencji ostatniej i minister edukacji jest w rządach Platformy no i ułatwiona przekształcanie szkół publicznych w szkoły publiczne prowadzone przez morze nie publiczne przez stowarzyszenia tak, a więc też zależy nam zorganizować tak wielki neon na ten temat dlatego, że to jest naprawdę sprawę szalenie delikatna, bo alternatywą jest zamykanie tych szkół i jest to pytanie co robić jak wolny los na ten dzień zdrowia wracają z garaży w głowie nie mieści, jeżeli piją szampana samorządowcy to w tych miejscach, gdzie będą mogli zamknąć poprzez szkołę, bo co prawda kuratorzy z różnych względów mogli pograć wyróżniono Oliwię do USA oraz sześciolatków kuratorzy mają znowu ma możliwość łatwego życia, a my rozłożą ręce dlatego żona w końcu te subwencje tych subwencji nie starczy jeszcze mówiła ministra nie bójmy się o pracę nauczycieli i miejsca szanujmy budynki i dzieci w systemie będzie w końcu tyle samo ja wiem to znaczy, ale to ta mizeria po prostuje chce się coś takiego powiedzieć Słuchajcie, że jednak jest to pani minister edukacji tak ilość głupst w takich po prostu Głusk tyrana, mówi że na zasadzie taki nos no no no no chciałbyś być bezczelnego po prostu wciskania ludziom i to tak to znaczy my nie zamykamy my wygaszany tak albo nauczka na pytanie zresztą Piotra Zaremby, który się, że powojenne m. in. na twoje moje teksty gdzieś tam w domyśle, że to, że głównym zarzutem jest to, że okres edukacji Ogólnokształcącej zostaje skrócony do 8 z 9 lat do 8, że to oznacza realne straty na tym wyrównywanie szans i t d . na co ona uzupełnienie niewzruszona mówi przecież to wydłuża przecież 9 przecież te 8 lat wspólnej edukacji to będzie więcej niż 9 lat niespójny i edukacji czy wszystko jedno, że w razie wychodzi na to, że 8 jest więcej niż 9 tak dzisiaj u was w radiu, mówi że od zapytana tak mimochodem pensum mówi 1820 godzin przez test Europejska norma to są po prostu o testach Pisa jestem na to wygląda na to, że na życie nie widział testu Pisa w głowie o tym, jako prostym teście okrążenie Ole no i oczywiście nie rozumiem jak można na czym rozumiem no po prostu o trzeba mieć pewien pewną przewagę takiej politycznej hucpy nad jakąś no i szacunkiem dla dla odbiorcy żeby, żeby tak mógł po prostu mówić głupstwa za głupstwem rynny mówić, że dzieci jest tyle samo w systemie, więc nauczyciele nie stracą pracę co o tym, sądzicie Askąd to wiadomo po pierwsze, dzieci ubywa bardzo szybko dzieci ubywa chętnych robimy boje, bo ministrze chodzi o to, że mamy do czynienia ciągle stos z tą liczbą dzieci okna skoro i tak mielibyśmy do czynienia, więc w zasadzie to, czyli zmieścimy cztero klasowej podstawówce gimnazjum czy też zmieścimy ich właśnie klasowej podstawówce nie ma znaczenia, bo i tak tyle samo nauczycieli z potrzeby no wszyscy, którzy mieli choćby raz weszli do szkoły jest, że to jest nieprawda no bo przecież inną to naprawdę jest kwestia tego, która szkoła zatrudnia oraz ile klas moneta na jaki powstał w błąd planowania jeśli niema zaplanowanej całej strategii reformy tego tego systemu i nawet dzisiaj u was w radiu pani minister miała dosyć duży problem z tym, że podpowiedzieć jak to z tą maturą jak to jest łączenie z tymi różnicami no to na jakiej podstawie stanie ze stuprocentową pewnością powiedzieć, że te miejscowości związane z United w budżecie no właśnie będzie choćby tym co ma też mówić w Kanadzie trzeba będzie zatrudnić tych nauczycieli, o ile o 1 trwa 1812 % co najmniej 2 ręce, a potem ich zwolnić, a potem trzeba będzie, a potem będą już niepotrzebni poza tym ci nauczyciele będą do różnych przedmiotów często galimatias, który powstanie prawda poza tym oczywiście wszyscy wszyscy wiedzą i dlatego ZNP się tak przeciwko temu buntuję się, że wszelkie tego rodzaju ruchy no bo są dosyć samorządy są tu rozdarty z 1 strony im zawsze zależy na tym, żeby los szkoły były dobre i żeby się toczyć podobało ludziom, ale z jej strony zaoszczędzi się z drze w, więc będą będą powstawały presję ja sądzę, że ten, że mimo tej kontroli kuratorów to ten ruch, który się teraz dzieje, czyli takiego odchodzenia od oświaty publicznej na samym dole i ratowania małych szkół z o podstawowych już teraz powszechny czy też będzie nasilać raczej niż słaby w nadzorze a gdy się on Przem 132 wydaje mi się, że na pewno nie jest intencją pani minister ani rządów PiS zwalniać nauczycieli było dokonanie zmiany Honorata i gimnazja walczą to jest kilkaset tysięcy głosów tak jej strony nie są w stanie zagwarantować tego w tej chwili raczej nie ma instrumentów prawnych nie ma innej jeszcze analiz, które by pokazały, że rzeczywiście do tych zwolnień nie dojdzie, bo to jest też kwestia tego co się będzie działo na poziomie samorządów, które są poza kontrolą PiS -u, ale można sobie gorzej, że PiS będzie dokładał starań, żeby do tych zwolnień nie doszło nie wiem czy w ten sposób udaje mi się zebrać głosy nauczycieli, bo trzeba też brać pod uwagę frustrację związaną ze zmianą organizacji pracy tym jak to będzie uciążliwe dla nauczycieli jak trzeba ludzi podejrzani dla rodziców z również taras czy oni przecież 10 % ograniczyli pensum de facto prawda, likwidując 2 godziny karciane to, czyli z 18 ze 20 ścieżek 18 znowu po, a złe to jest też coś co dziać w 2 wydaje się, że można docenić pewien taki heroizm PiS -u i bez jedno Gwardia, która naprawdę stara się dotrzymać swoich obietnic raczej obiecali, że zlikwidują gimnazja i likwidują nie bacząc na to, że wysysa stracą poparcie nauczycieli stracą poparcie rodziców, że szczerze liczę, że jakoś to będzie, że tak naprawdę wprowadzają zamęt chaos jak będzie trudna kontrola tego tych zmian, ponieważ chaos będzie tak wielki, że nie sądzę, żeby ktokolwiek panował nad tym, kto i, czego będzie uczą dzieci młodzież, bo choćby w liceum MDM będą równoległe klasy, które wnoszą kompletnie innym programem to nie jest banał, bo po byłym obozie 11 klasy będzie miał prawdopodobnie 3 godziny fizyki każda, a drugi nie będzie fizyki ciężko w ogóle, więc jak można przy tym lansować tezę, że młodzież będzie lepiej wykształcona to nie jest cała nadzieja, że tak to będzie funkcjonować, bo wtedy nie uda się zrealizować tego planu re definicji wspólnoty dzięki programom nauczania historii z wycieczek miejsca pamięci na wyspy to nieodległy, a nie chciała poprosić już za chwilę kończymy, żebyśmy się tak od rywali o tym, chaosu i polityki im docencie, jaki jest sens tej ośmioletniej szkoły i tego czteroletniego gimnazjum Elizeum wdzierał się po prostu musimy pani minister powiedziała absolutnie absolutnie kluczowy jest powód czteroletniego liceum traktowała to była zbrodnia dla nich kluczowe, bo za tym kryje się takie niegdysiejsze myślenie o o właśnie liceum jako takiej szkole prawda tak trochę jak przed wojną było gimnazjum takiej szkole, gdzie jest taka, a żona dla oka na łacinę szczytem, że dobrze przydała i t d . zupełnie pan anachroniczne myślenie o edukacji, która w tej chwili idzie w stronę w epoce smartfonów ona idzie w stronę kształtowania umiejętności jest umiejętność współpracy elastyczności krytycyzmu et Cetera et Cetera prawda otwartej edukacji, a tutaj właśnie jest to taka i kto tak naprawdę stąd się to wszystko wzięło, że gdzieś się drutem ten hamulec tych 4 lat u góry i trzeba było to wszystko przebudować i jest to grzech główny powód nie sądzi, że główny powód tkwi w tej awanturze o historii sprzed 3 lat myślę, że jest to elementy jej element tej właśnie tej nadziei, o których tu wszyscy mówimy też należy udać się, więc także uda się właśnie ukształtować tego licealistę i zrobić z niego takiego Polaka Narodowego Polaka dobrze wykształconych dobrze wykształconego oby znanego z historią trochę jak Jarosław Kaczyński w dalszych losach wyścigu w RMF FM, że to jest bardzo silne elementy ich role Izrael Woźnica myślicie o tym, pani ministra powiedziała elita narodu polskiego będzie się kształciła w celach jak ona zrobi elita z 60 % populacji czy więcej ile jest dla niej dziś jest 8080 jest 80, ale będzie ubywać już ubywać będzie ubywać dalej na rzecz tych zawodówek śmiesznych trafniej to jest no to jest to jest problem, a nad z 1 strony na konferencji prasowej po raz pierwszy od wielu lat słyszałem jak minister edukacji mówi o nierównościach i o tym, że szkoła ma być tym miejscem, w którym walczy się z nierównościami, ale myślenie w kategoriach takich elity stycznych o roli liceum jest niepokojące jak się spojrzy na to jak wygląda reforma szkolnictwa zawodowego to to jest podwójnie niepokojące, bo to co prawda tam nie ma jeszcze nie nie znamy jeszcze wszystkich szczegółów, ale my i ja się obawiam, że po tej szkole podstawowej może być bardzo mocnym próg selekcji seans filmowy Stali tablicą, ale nikt, a my to byłoby to byłoby zmarnowanie takiej szansy, która w tej reformy jednak jest na 3 tak jak w każdej z rozwala system to on po prostu przez pewien czas jest wybity z tego jak do tej pory funkcjonował, jeżeli zgodzimy się, że system do tej pory jednak wyprodukował nierówności aha to przez kilka lat nie będzie tych nierówności re produkował w taki sposób, ale wróci to za chwilę, jeżeli takie znaczenie nadamy temu momentowi przejścia do szkoły średniej i będziemy mieli zawodówki, które nie gwarantują drożność systemu, czyli tego, że można po prostu zwrócić z powrotem na tę ścieżkę, która prowadzi nie wiem do magisterium 3 czy doktoratu nawet prawda będzie mieć takie ślepe uliczki w systemie jednak to jest bardzo nie one zwrócą się właśnie on jest niepokojący i to jest wbrew, jakby Lwów wieloletnią pracą na swym we wszystkich krajach unijnych, które do przerwy żyliśmy do tego, żeby mieć porównywalność kształcenia i że z każdego domeny momentu można było wypocząć to wykształcenie dalej aniżeli po zawodówce będzie można zrobić tylko licencjat prawda to już nam się robi to ślepa uliczka, który jest droższy niż to jest trochę takie pójście w stronę liderów czeczeńskich czy Niemiec i ich praw myśmy byli zafascynowani takim ideałem właśnie wydłużonego okresu o edukacji Ogólnokształcącej i myślę, że chcą w tych w takich czasach prehistorycznych, bo już teraz ten kryzys zaczyna się prawdziwa historia zaczyna się teraz to jednak myśmy trochę może z tym przez rodzinę to znaczy pewien rodzaj myśmy, ale ja bym nie miała namyśli tylko Polski jednak cała Europa Słonina może nie tak, ale jednak Niemcy tam mają pewne osiągnięcia czy ciężko zyskały skandynawskie zawodowe szkoły nie są bardzo dobrym, więc myślę, że trochę tutaj pewna korekta, by się nawet przydała natomiast niestety ta korekta się odbywa kosztem właśnie tego wyrównywania szans i to nawet na 2 zasadnicze sposoby to oznacza opóźnienie wieku szkolnego sprawia, że te wychowane dzieci prawda, który tych, których za tworzonych szkołą rodziców będą dłużej w domu się tam rozwijać z tymi książkami telewizorem muzeami wycieczkami za granicą, a miasto biedne dzieci w siłę środowiska gorzej wyposażone w kulturowym dłużej siedzieć w tych domach i grać w gry komputerowe, więc ten rok to jest duża różnica i główny główny postęp w tych tak też przy podziwiany przez panią minister w testach Pisa przecież polegał na tym, że radykalnie wraz z prowadzeniem gimnazjów zmień zmniejszyła się liczba tych dzieciaków, które wypadają tak słabo, że w ogóle nie rokują do dalszej edukacji i dlaczego Ano, dlatego że one się, że opóźni się okres segregacji, ale nie są jeszcze do tych najgorszych szkół zawodowych i państwa gorszych techników i ten efekt zostaje w tej chwili zmarnowane to znaczy stare konie będą siedziały w domu w ogóle to jeszcze ten wątek infantylizm rację niesamowity znaczy to, że w tej chwili dwunastoletnie dziecko szło do gimnazjum można mieć wątpliwości czy to nie, bo za szybko za trudny próg czasem dla niektórych pewnie tak, ale panie są dzieci, które były zachwycone jej tak, aby natomiast w tej chwili 11 letnie dziecko będzie miało tanią od nauczania początkowego będzie mówią na czym polega języka polskiego zamiast lekcji tak właśnie w 2 ×, a ja chcę tutaj uzupełnię jeśli chodzi o tę edukację najmłodszych edukację przedszkolną i obniżenie wieku inicjacji szkolnej, bo tutaj rzeczywiście mówimy o inicjacji szkolnej, ale rozbieżność w ramach różnych innych podwyższenie przeważą cały czas mówimy o WIA my mówimy fundacji obniżeniu tuż po przejęzyczenie, ale do systemu rzeczywiście trafiają dzieci rok później, ale w dotyku pokrywa się na etapie edukacji przedszkolnej to co się już stało to co nie jest postulatem o to co jest faktem to torze podstawy programowe do edukacji przedszkolnej został bardzo gruntownie przebudowana i o ile przedszkole powinno w swoich funkcjach zadaniach przygotowywać do szkoły, czyli stawiać bardziej na rozwój, a umiejętności miękkich kompetencji nauczenie się pracy w grupie to tak naprawdę w tej chwili mówimy bardzo dużo, ale rosyjski natomiast przy szkole w surowce jeśli będzie mieć do czynienia to jest bardziej model anglosaski, w którym dzieci po prostu się uczą one się uczą w przedszkolu to też pytanie czy taką reformę rzeczywiście tym, którzy na nią bardzo mocno lobbowali chodziło, że dzieci sześcioletnie, owszem, zostają w przedszkolu, ale tak naprawdę nie wolno robić inni bardzo różniących się rzeczy od tych, których już od tej pory w pierwszej klasie i tak naprawdę zabieramy dzieciakom strasznie ważny moment i bardzo ważną przestrzeń bardzo ważny czas do tego, żeby ona jak trafia już obowiązek przedszkolny w wieku 6 lat to, żeby one nauczyły się przede wszystkim być razem pracować w grupie i Ziobrę dowiedział się czym jest w ogóle wejść jakąkolwiek instytucja miast z obowiązku przedszkolnym posadzimy je przy stolikach i będziemy ich po prostu uczyć tak jak uczyliśmy się w pierwszej klasie MR pójdą nam się tam się jakoś się zintegrują przede wszystkim się rozwiną pokazywać się zmienia pozywający ksiądz mówi dodaje, ale będą wychodzić z potężnej dawki insuliny bardzo ważne wyzwanie dla nas zrobić ciągle powtarza o nowoczesnej szkole też i o tym, że będą e-podręczniki wszystko idzie takie cyfrowe, zapominając o tym, że dzieci sześcioletnie w tej chwili właśnie przez to świat cyfrowy naprawdę życie piszą czytają naprawdę notował wzrosty są rzeczy mierzalne, a powiedz jeszcze na koniec właściwie co w waszym zdaniem tak naprawdę powinno się zdarzyć w szkole, żeby ona na dobre już tak, gdybyśmy zapomnieli o tym, że będzie teraz gruntowna przebudowa pilna potrzeba też czasami męża przyzwolenie, a w nieznane w innych regionach pogrzebano na czynniki jak ja jednak żałuje bardzo nie mogę tego od założenia reformy sześciolatków tego obniżenia wieku szkolnego, bo to oczywiście z 1 strony, by Stato to z punktu widzenia egzaminów PiS za to co mógłby mogą mieć efekt odwrotny, ale w dachach, bo na razie nie wydłużyła się rozmawia z gimnazjum, bo znowu zagra z Wilna są prowadzone z nim radzą ten egzamin, ale to wtedy można, by zobaczyć ile w tych w tej poprawie wyników było po prostu złudzenia optycznego związanego z momentem pomiaru, a ile było rzeczywiście wyrównania przez wprowadzenie gimnazjów oraz grę trzeba, ale jednak do i im wcześniej zacznie się ta pełna szkolna edukacja im wcześniej zacznie się taka pełna edukacja przedszkolna z tym większe szanse na wyrównanie nierówności społecznych wyniesionych z domu, a to jest moim zdaniem 1 z takich ważniejszych obszarów na czym my jesteśmy zobowiązani do tego, żeby z zadbać o osoby, które przez nie ze swojej winy urodziły się z rodzinach z niskim kapitałem kulturowym społecznym i powinni, ale nic szansę dzięki szkole dzięki przedszkolom na takiej SS w taki sam start w życiu takie samo funkcjonowanie społeczeńst w jak i nieprawda i szkoła, która tego nie gwarantuje ono nie jest szkołą sprawiedliwą Iga oraz mi brakuje w tej w tym pomyśle reformy po uważnego przyjrzenia się problemowi przejścia do nauczania wczesnoszkolnego do nauczania przedmiotowego, bo rzeczywiście ten problem jest zdiagnozowane i ich punktowane dość precyzyjnie tylko wydają się, że przedłużanie samej edukacji wczesnoszkolnej 1 rok tego problemu nie rozwiązuje wypadałoby przyjrzeć się temu co robią nauczyciele w nauczycielka wczesnoszkolna i hartu właśnie takie miałam marzenie, żeby w końcu w tej reformie sześciolatków władzy jest takiego wniosku, ale niestety, że te dzieci do trzeciej klasy jakoś dają radę i naszych szkołach dzieci po trzeciej klasie wchodzą w nauczanie przedmiotowe zaczynają mieć z tymi przedmiotami problemy co takiego się w tym 130 oczywiście my wiemy co się dzieje, że to jest nauczanie, które niekoniecznie podporządkowane zwanego niekoniecznie z podporządkowanej sztywny program nauczycielki nauczyciele mają trochę więcej swobody może to był dobry kierunek, żeby szkoła rzeczywiście zaczął funkcjonować lepiej uczniowie byli szczęśliwi rodzice mieli ministra są naj to robić Finlandia nie tak ciągle coś między jeziora znaleźli nad nią nigdy nie wiadomo nie brzmi czy Rzymie haseł, że dajemy więcej autonomii nauczycielowi, toteż pani minister uważa wiele razy, a potem kilka zdań później mówią, że trzeba to poddać większej kontroli w FM to są hasła, które świetnie brzmią one zestawione razem wyglądają dosyć groteskowo i najmem takim największym autorytetem życiowym jest moja żona, a przy okazji one związane z wielkich jezior oraz związane z edukatorką Jana opracowała takie narzędzie dla nauczy dla nauczycieli tej edukacji wczesnoszkolnej, która jest nie wg mnie jakimiś po prostu fantastycznym rozwiązaniem jest to rodzaj takiego takiego jak kalendarz obracamy nimi kartkami, na których jest 10 czynności typu Relax spanie zabawa żart nauka w muzyka Björk czy tam jakiś ruch z kwartalnej wandale to jest taki nauczyciel tego nauczania ma to mieć cały czas na stoliku ich przeglądać mantra zdjęcia przeglądać i że za pamięta o tym, że pamięta o tym, że ma właśnie w stworzyć w tej szkole prawda taki taki przyjazny fajny świat być, gdzie te dzieci uczą, jakby przy okazji niejako tak i potem właściwie ideałem, by było, żeby gdzieś to tak już potem było dalej tylko, żeby coraz bardzie zmieniały się te proporcje, żeby ten system edukacji było otwarty, żeby te dzieciaki uczyły się rozwiązywania wspólnego rozwiązywania problemów, żeby kochały swoją szkołę, bo rzeczywiście potem trochę przystają tak czy miał dużo ruchu czy miał dużo przestrzeni, żeby żaby, a jednocześnie, żeby były razem, żeby tworzyć taki spójny świat i dodaje oczywiście starać edukacja z tym naciskiem na rywalizacji tak dalej Noma bardzo złe rzeczy tam się też działy i żeby się one przede wszystkim, żeby się nie nudziły, żeby się dobrze czułem się, bo robota szkoła jest miejsce życia to jest najważniejsze właściwie przedefiniowanie tego, a nie jakaś instytucja, która ma po prostu wyprodukować jakiegoś obywatela wedle widzimisię jakiegoś jakiejś politycznej koncepcji to na koniec naszej dyskusji posłuchajmy jeszcze puenty od pani minister Anny Zalewskiej i wszystko będzie jasne przejrzyste jednoznaczne tak wszystko w ministerstwie edukacji dziękuję bardzo moimi gośćmi byli Piotr Pacewicz szyny oko Press i zakaźnych, żeby przestrzeń dla edukacji syn Przemysław Sadura socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - ALEKSANDRA PEZDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA