REKLAMA

"Chłopczyce z Kabulu". O buncie obyczajowym w Afganistanie

Światopodgląd
Data emisji:
2016-06-30 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat lub podgląd itp dziś Agnieszka Lichnerowicz w naszym studiu we Wrocławiu jest prof. Urszula Janicka literaturoznawczyni krytyczka literacka z uniwersytetu wrocławskiego dzień dobry pani prof. Ceynowa mam przed sobą wierzy pan też jestem po lekturze, bo też czytałam recenzję pani autorstwa książkę FR my reportaż chłopczyk Ceska bólu za kulisami buntu obyczajowego w Afganistanie dzienny Nord Berg, zanim przejdziemy do ich, a my w ogóle co pan sądzi o tej książce w, Rozwiń » że warto ją polecić, dlaczego dla tych wszystkich, którzy wybierają się np. syna wakacji będą Czesi w obcych krajach spędzali czas na plaży nie myślę, że czytanie książki może być bardzo sensowne mnie jest to książka trudna, ale bardzo wiele refleksji może uruchomić naszych głowach też była nominowana, jeżeli to będzie dodatkową rekomendacją do nagrody imienia Ryszarda Kapuścińskiego za reportaż literacki Aldona początek był poprosił odmówiła pani profesor dla słuchaczy, którzy jeszcze nie czytali wytłumaczyć co to jest Pacia opuścili, o czym ta książka jest o tę książkę przede wszystkim zanikły obarcza dłuższe to w Polsce powie, że ta książka jest jako 1 osoba z nielicznych w książek o tym, świecie kultury i bliskiego Wschodu pokazuje w Afganistanie tak na czym polegała i Afganistanu i w ogóle świata islamskiego na czym polega opresja kobiet i je na czym polega to zniewolenie kobiet żyjących w wielu państwach świata, ale która mnie i jej gdy, skąd wynika to kompletne zniewolenie ta niemoc osób żyjących w tej lidze w tych kulturach, ale wobec psy jakiś presji patriarchalnego świata i właśnie Nord Berg, która opisała, ale taką tradycję babcia Pusz, która polega na tym, że dzieci, które rodzą się jako dziewczynki wychowuje się w taki sposób, jakby były chłopcami, a więc wybacza Pusz to są takie dziewczynki przebrane za chłopców, które mogą korzystać z tych wszystkich przywilejów świata, a chłopięcego i męski zgasnąć grać piłkarze tak nie nie muszą tutaj być bardzo uduchowione i pozamykane, ale rzeczywiście uczestniczą w męskich i chłopięcych zaba w chodzą do szkoły tak jak Lech rówieśnicy chłopcy przy czym jest utrzymywane w wielkiej dyskrecji, ale dlatego, że oficjalnie są zakazane przy czym, ale tutaj Nord Berg tworzy taką, jakby od Dody otoczkę sensacyjną w skazują się właściwie to jest tak tajemne tak tajemny zwyczaj, że nawet kobiety, które zajmują się kulturą Afganistan lew Afganistanie nie za bardzo orientują się jak wielka jest skala babcia włóż Otóż myślę, że w takie zjawisko antropolodzy już opisali ono n p . w żadnym najbliższym nam tutaj wyścig geograficznie kraju to jest babka występuje inny wzór na Bałkanach w śród społeczeństwem bośniackich AM, gdzie rzeczywiście też, że tak kasy sytuacje, gdzie dziewczynki są wychowywane jak chłopcy występuje to oczywiście film jest pewna kalkulacja, ale matek, które po pierwsze, chcą specjalizować dzieci w wygodniejsze i opcji, czyli takiej właśnie opcji męski ale, ale również, że to jest sposób na to jak te matki, a bronią się przez psy niechęcią LNG swojego otoczenia Otóż urodzenie się w rodzinie afgańskiej, ale 0203 . i nie daj Boże czwartej dziewczynki powoduje opresję wyrw w kierowaną w stosunku do matki i matki są poddawane bardzo dużej jak gdyby takiej niechęci presji a, a równocześnie może to zwyczajnie zieloną wyspę przerwać, bo podkreśli, bo to jednak było uderzające, że są nazwy MPM słowo określające ojców czy matki, którzy nie mają synów, ale tak i przy przede wszystkim w przypadku kobiet stało rzeczywiście w społeczność uważa, że nie urodzenie się w tej rodzinie chłopca, ale to jest realna wina kobiety matki tutaj pewnie pani redaktor pamięta opowieści tych dr Haribo, która prowadzi największy kapelusz szpital położniczy, która właściwie też daje pewnego rodzaju wiary, ale tym zabobonem i wyobrażeniom pochodzącym jeszcze z czasów nie wiemy z Lotus 3 alei tych gmin zupełnie plemiennych, a dawnych wyobrażeń o relacjach między kobietami mężczyznami o, a biologiczną ości, ale reprodukcji tak dalej i IT to zupełnie inny wynik jest przejmujący, dlatego że ale widać, że to nawet te wykształcone kobiety, ale no w ów mają też tym wyobrażeniom, że nie urodzenie chłopca i zwiną kobiety to co wydaje mi, że szczególnie ciekawe może być dla polskich Czytelników na co też zwraca pani uwagę w tekście dla nowych książek, że tak naprawdę można, by uznać również ten reportaż z Afganistanu za bardziej uniwersalne studium gender, a ich z 1 strony RM w tym sensie, kiedy ona Norbert autorka analizuje, skąd my, dlaczego sytuacja kobiet jest taka w Afganistanie, a ani inna i okazuje się, że tak naprawdę to ma bardzo silne podstawy ekonomiczne systemowe rakiet to były jak mężczyzna jest ten, który zostaje w domu tym, który dziedziczy tym, który jest jakiegoś rodzaju polisą ubezpieczeniową dla całej rodziny, że będzie się opiekował, a córka jest brzemieniem, które potem traci na rzecz innej rodziny, ale przede wszystkim jak rozumiem innym są to co pani miała namyśli studiom gender, bo pokazuje nawet jak by dziewczynka wychowana jako chłopiec po prostu się inaczej zachowuje, a tam inaczej rozwijała i jest po prostu inna, ale tak to i to jest, by mu książkę, która pokazuje to co antropolożka kij i mokra antropologii już w na różnych przykładach z historii kultury pokazało, a mianowicie, że presja kultury może zakłócić instynkt czy inne i ich instynkt macierzyński, ale może naprawdę wkroczyć w relacji między matką i dzieckiem do tego stopnia, że ten instynkt zostaje zupełnie zmodyfikowany i ta historia opowiedziana przez Norbert ono trochę jest kontynuacją tego co n p . w niezwykłej książce o historii macierzyństwo we Francji napisała Elizabeth Barcin bar Inter mianowicie, że wymagania społeczne wobec matek były takie, żeby to ten świeżo narodzone dzieci oddawać opiekunkom REIT-y te kobiety były tak do tego systemu wdrożone i el PAK przystawały na ten system, że właściwie nie odczuwały jakichś wielkich strat, oddając swoje poselski i wywożąc z meczu, oddając stery po zyski, a które wywożono poza poza Paryż, bo przecież w Paryżu, ale nie było dla dzieci miejsca tutaj Norbert opisuje historię 1 ze swoich wiodących bohaterek Azji ty, która nota koncepcyjnie opowiada o tym jak urodziła bliźniaczki, a patrzyła na spojrzenie na domowników bardzo niechętne, bo to tylko urodziły się kolejne 2 dziewczynki i właściwie sama zaczęła odczuwać do tych dziewczynek niechęć i właściwie w gruncie rzeczy, a oczekiwała na śmierć, ponieważ to jest nie składało się urodzenie się tych dziewczynek nie składało się na tym plany na ten wymogi otoczenia wobec czy wobec nich samych wobec Azji ty zresztą ta książka też znakomicie pokazuje jak system prawny, ale i obyczaje, ale właśnie AM zmieniają i tła mszą w naszą nasze emocje nasze uczucia, a po prostu nasze życie, ale ten pewnie nam z życia pani uwagę na tę listę na ten system prawny w Afganistanie, który polega na tym, że dziewczynka czy kobieta nie wybiera swojego męża męża dla nich wypiera ojciec to są takie małżeństwa aranżowane są bardzo wcześnie, kiedy dziewczyny mają 1517 lat, ale zostaje, ale zawarty pewnego rodzaju, a układ między rodzinami, ale i cała wydawana Zamość dziewczynka musi opuścić swój dom rodzinny i znajduje się w domu męża i często nie jako pierwsza żona ani jako druga, ale może być ciężko czwartą żoną, a natomiast mężczyzna może mieć 1 żonę i co dalej się dzieje Otóż te rodzą się dzieci ze i kobieta, która w takim domu męża jako 1 z kilku żon, a jest zupełnie sponiewierany, a może być bita właściwie nie ma żadnych praw te teoretycznie mogłaby uciec z tego domu prawda, ale to tylko znowu teoretycznie, ponieważ musiałoby zostawić w tym domu swoich dzieci, ale dlatego, że każdy sąd czy Afganistanie oddała dzieci mężowi ani kobiecie więc, gdzie taka kobieta ma uciec z tej wsi, na której wśród kobiet panuje 90 %o we 90 %o wy analfabetyzm i gdzie ona ma uciec do Kabulu, gdzie od razu bym się, ale uznawana sama kogoś, kto jest dokonać pewnego odstępstwa obyczajowego i kogoś absolutnie gorszego ta nie będzie miał dostęp do rynku pracy, a równocześnie, ale będzie miała poczucie, że pozostawiła swoich dzieci na pastwę, a inny rząd swojego męża ewentualnie matki swojego męża, ale chcę tu nie ma wyboru jest dla mnie taktyką jest jak bohaterka ma reportażu Azji ta, która jest bardzo taką silną władzę w czymś stosunkowo dobrze wykształconą nawet tym z powodu wojny mniej, niżby chciała posłanką parlamentarzystką ma 4 córki, z których 1 wychowuje jako chłopca bo, bo inaczej jej kariera byłaby inna od znacznie utrudniona Nate dziewczynka, która jest wychowywała mnie stroju chłopięcym traktowane jako chłopak jest zupełnie inna niż siostry mówi matka to mój urwis ranni znacznie trudniej nam znać łatwiej przychodzi wyprasza ni kieszonkowego od ojca, który zresztą daje wszystko, czego sobie zażyczy, kiedy zabiera głos ojciec uważniej nadstawia ucha odrobinę głośniej śmieje się z ich żartów Rymera nie ma obowiązku dawania grzecznej uroczej czyniły dziewczynki nikt nie oczekuje od nich taktu czy słodkich uśmiechów to jest niesamowite wrażenie, bo podobno jeszcze wciąż wiele osób pewne takie cechy MLB wiąże z biologią podczas gdy widać też bardzo dobrze czynione są związane z tym jak amen te typy do osób ludzie są socjalizm wani, a na koniec pozwolę sobie panią zapytać jak przerwać, a tamten krąg to znaczy jak dotąd się co powie, że kilka rządów m. in. radzieckie próbowałem pełną, jakby dać kobietom nim rozszerzyć ich pola wolności Tosię nie udawało, a tak to po prostu silna władza mężczyzn na tym, by w Afganistanie osiemdziesiątego dziewiątego roku właściwie nieprzerwanie trwa wojna wojna potrzebuje mężczyzny, ale i ten system patriarchalny, jakby każdy z tych władz w jakim sensie ugruntowuje, ale ja chcę powiedzieć, że w chwili, kiedy czytasz tę książkę możesz zastanowić, dlaczego te biedne kobiety co do tego biedne kobiety mogą zrobić coś się one chyba tylko powinny popełnić samobójstwo krzyż nie da się żyć w takim świecie takim świecie, gdzie naprawdę żyją jak niewolnice, ale zastanawiam się przy tej okazji, że właściwie nigdy w historii kultury kobiety same w sobie nie wywołały rewolucji ważnym zaznacza Juliusz na początku rywale z ligi ale dlaczego pani to zaznacza, że w razie nie było buntu kobiet, ale to tak my się znamy różnego rodzaju bunt, ale tak bunty niewolników bunty ludowe, by wyszło mu bunty robotników buntem mas wszelkiego rodzaju, ale nigdy nie było buntu komik i myślę, że ta książka też częściowo po tłumaczy nam, dlaczego tak się dzieje, bo jednak, a on etap logiczną, ale konstrukcja i torze w młode kobiety najczęściej szybko wchodzą w odpowiedzialność wobec własnych dzieci odpowiedzialność jest w gruncie rzeczy dosyć się ograniczać tak nie mogą, a same pójść na barykady czy trudniej im późna barykady, dlatego że żebyś mają poczuć się, że mu w małym i są potrzebne tu i teraz przy swoich małych dzieciach albo potem trochę starszych religii wolność i jak gdyby im unijne te same kobiety nie wytworzył jak już takiego naprawdę sprzeciwu wobec Londynu oczywiście, że jego realnej sufrażystek wrze tak bardzo dzielnych kobiet i przecież był ruchem feministycznym raju duża aktywność działały i następuje emancypacja, choć już zostały bazy, ale one się odbywają ad Eli Fed w takim procesie długiego trwania są efektem edukacji są el winno mimo tak 3 różne rzeczy składają na te ruchy emancypacyjne feministyczne, ale przede wszystkim one są pewnym wysiłkiem intelektualnym i pewnym sposobem wyzwalania się kobiet, które polegają na tym, że kontrola reprodukcji, a dopuszczenie do płatnej pracy i gdyby wyzwolenie się Sejm bez siły, ale inne siły mięśni, która rządzi kulturą kulturą Afganistanie wciąż bardzo dziękuję prof. Urszula klęskę literaturoznawczyni krytyczka literacka z uniwersytetu wrocławskiego u państwa moim gościem rozmawiałyśmy o chłopczyka z Kabulu John Lennon był bardzo ciekawej książce, która też daje dużo domyślenia właśnie roli płci w informacji abi, a świerk lub pod blond Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!