REKLAMA

Reżyserka Karolina Bielawska opowiada o młodych w Stowarzyszeniu Filmowców Polskich.

Do Zobaczenia
Data emisji:
2016-07-02 14:00
Audycja:
Czas trwania:
25:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy magazyn filmowy do zobaczenia w studiu ze mną Karolina Bielawska dzień dobry dzień dobry reżyserka niedawno rozmawialiśmy o twoim filmie mów mi Marianna firmie dokumentalnym no, a dzisiaj będziemy rozmawiać trochę o filmach innych osób bardzo młodych osób często, ale będziemy również rozmawiać o stowarzyszeniu filmowców polskich nie tak dawno kilka tygodni temu odbyło się głosowanie na miarę nowych wiceprezesów i prezesa Rozwiń » stowarzyszenia filmowców polskich i Karolina razem z Dariuszem Gajewskim zostali wiceprezesami stowarzyszenia filmowców polskich za chwilę porozmawiamy o samym stowarzyszeniu o tym co to oznacza czy Stowarzyszenie powinno się zmienić jeśli tak to, na którą stronę powinna pójść, ale chciałbym zacząć od koszalinian, ponieważ 3 my tydzień temu rozmawialiśmy o festiwalu młodzi i film w Koszalinie ten film zakończy ten festiwal zakończył się na dokładnie tydzień temu w sobotę wieczorem no i chciałem zapytać jeszcze, że właśnie wzięli innych filmów krótkometrażowych to chciałabym zapytać jeszcze o twoją opinię Anny o swoje przemyślenia swoje wnioski, które nam nasunęły ci się po oglądaniu tych 60 bodajże paru tytułów podczas festiwalu, gdzie młode polskie kino stoi czy stoi na dobrym poziomie tak muszę przyznać rzeczywiście uważam nie tylko ja, ale całe życie i że jest dobrze z polskimi młodej kinematografii uważam, że filmy, które zobaczyliśmy były to bardzo ciekawe interesujące pozycje mówiące w ogóle kondycji Ameryki się znajdujemy czas nie tylko Polski, ale w ogóle tak bardziej uniwersalnie całego świata jesteśmy senni było oczywiście filmy lepsze gorsze Ależ mieliśmy na szczęście taki problem, że wśród el z filmów, ale mieliśmy dużo więcej propozycji nagród niż mogliśmy przyznać tych nagród więcej, by na te bardzo pozytywne i przyjemne, że dyskutowaliśmy bardzo długo zastanawialiśmy się rozważaliśmy, który Fin powinien dostać nagrodę czy to w jakiś sposób mocniej przyglądała się filmom dokumentalnym czym zajmują się senny młodzi filmowcy i w jaki sposób to temat, przedstawiając ten tak czy w ogóle mu generalnie uważam, że film dokumentalny el w Koszalinie był to najmocniejszą stroną festiwalu, ponieważ jak i oglądając filmy Ellen mogą się przejrzeć jak na jakim świecie my żyjemy go zobaczyć MO spotkać z ludźmi normalnych ludzi z ich problemami mogłam ANN zobaczyć nasz kraj ze strony właśnie innej zieleni i to łup steki wielkie spotkanie, by spotkanie z rur z różnymi osobami z różnymi tematami i muszę przyznać, że rzeczywiście to jest to co jest najbardziej lubię w kinie, czyli odkrywać świat mogę powiedzieć, że właśnie film dokumentalny w Koszalinie w tym roku pokaz pokazują, jakby świat co się dzieje i przybliżają nam go, więc też bardzo fajna czeka jeszcze tytuły zostały Children mocno wyryte w pamięć, bo można też dodać wynik nagrodzili iście więzi rannym niezwykle taki kameralny poruszający dokument o starszej parze starszym małżeństwie i je również wyróżnił jeszcze taki dokument Daniel z kolei tutaj o chłopakach z zespołem Downa, którzy są na obozie i rozmawiają o dziewczynę tak te filmy więzi absolutnie nas oczarował ze względu na Ol na to jaki temat poszerzy jest bardzo mądry, ale również formy żony zamkniętą formą jest tak jak utwór muzyczny składa się, bo są tam wszystko gra tak jest i refren i zakończenie z nim wyrok jest skończone dzieła oprócz tego też nagrodziliśmy drugie wyróżnienie dostał film polonez GI el, który też jest bardzo ciekawym filmem jak sama autorka powiedziała, że w Polskim patriotyzmie to jest tak czy opolskim patriotyzmy to jest tak jak chodzenie na polu minowym, lecz zaczyna rozmawiać i coś z tym jest i to jest rzeczywiście taki obraz PRL i trudno to zaskakujący inni zupełnie inne niż film o człowieku tak, bo film więzi co opowiada o o człowieku, a przebaczenia najważniejszych rzeczach takich, które dotyczą każdego z nas natomiast kim Lu polonez opowiada o patriotyzmie czym jest patriotyzm inni TM pokazuje z krzywym zwierciadle Airbus i świetnie pokazuje jest niesamowite coś szybko się metafory z ujęć młodzi ludzie opowiadają historie tu i teraz potrafią opowiedzieć tak pięknie te historie, że one stają się uniwersalne imię i ma i metafory zwołują oczywiście też in Daniel też nam się bardzo podobało on również opowiadający o trudnym temacie, ale z, opowiadając taki sposób godnością szacunkiem do tych ludzi też nie, skupiając się na tym, że MO w Lahore na choroby na chorych tylko wzrost opowiadał o miłości i to jest właśnie tam bardzo fajne w tych wszystkich dokumentach żonę i opowiadają taki inteligentny sposób oczywiście innym o czymś ważnym zostawiamy już Koszalin dotąd w Koszalinie w zeszłym tygodniu już dużo rozmawialiśmy również magazynie filmowym w ostatnim, a chciałabym, by wrócić do tego głównego tematu naszego spotkania dzisiejszego, czyli stowarzyszenia filmowców polskich i za chwilę porozmawiamy o zmianach należy państwu tak mam pokazać w ogóle czymś Stowarzyszenie filmowców polskich jest to zróbmy to krótkie na prowadzenie 3 i kto do stowarzyszenia należy i luty jest mniej więcej członków i po to, Stowarzyszenie w ogóle istnieje, a więc Stowarzyszenie filmowców polskich skupia całe środowisko filmowe reprezentantów wszelkich zawodów, które pracują przy realizacji filmu idealny Stowarzyszenie filmowców polskich i jest nasz Polski jest jedno z największych stowarzyszeń w tym świecie czyni z tego co wiem to w innych krajach na bardzo zazdroszczą tak dużego stowarzyszenia obecnie jest około 22 tysięcy członków UE i Stowarzyszenie zajmuje się tam nie tylko same reprezentowanie interesów środowiska filmowego w Polsce i za granicą, ale również obroną interesów właśnie prawnych i praw autorskich twórców filmowych nie jesteś taka zbiorowa ochrona praw autorskich pokrewnych przez ten też Stowarzyszenie filmowców polskich zapłacili związek element autorów producentów audiowizualnych, które zajmuje się właśnie taką ochroną praw autorskich w Polsce, ale to mylące to tak mu konkretniej znaczy mistrz myślimy o działaniach czy to jest n p . nie wiemy lobbowanie za nowym prawem autorskim czy w jakiś Niewiem ulg podatkowych co znaczy to zna wszystkich polach tak jak by to ważny jest to, żebyśmy jako środowisko filmowe byli razem i oczywiście to jest też lobbowanie mówienie o tym, że czym są prawa autorskie i ich twórcy domagają, by tej ochrony praw autorskich Pm i oczywiście te zęby tłumaczenie lobbowanie sejmach rozmawianie z politykami, ale również to jest to są działania takie rzeczy w życiu codziennym PRL organizowanie pokazów w LM aktywizacja zawodowa młodych filmowców, więc to jest jakby taki idealny skrót tekstowy środowiska to jest takie Stowarzyszenie, które skupia on całe środowisko filmowe, gdzie ludzie przez to mogą porozmawiać zastanowić się co się dzieje w Polsce co się dzieje ze prawami autorskimi w ogóle z filmem in jako Stowarzyszenie też występujemy n p . do polskiego Instytutu sztuki filmowej i jeżeli uważamy, że powinny wystąpić jakieś zmiany w przyznawaniu pieniędzy tak jakby tak nie stoimy na straży el również Ellen takich spra w znaczy to te rzewne to środowisko jest takie duże to znaczy, że my mamy tak dużo filmowców w Polsce mamy jakąś taką potrzebę właśnie Rennes w zrzeszania się RM to znaczy Leon mamę to jest środowisko odczyt z tej Stowarzyszenie kiczem myślę, że składa z różnych sekcji, ale i źli to nie jest tak orzekł, że jakaś klika, trzymając za włamanie jest znane są sekcje i realne jest sekcja seniorów jest 1 z najbardziej liczących i później resekcja koło młodych to oprócz tego jest sekcja dokumentalistów sekcji operatorów sekcja piśmiennictwa i teraz jeszcze erem Manning ma powstać sekcja formularze stów to tyczą się jeszcze jest akcja charakteryzatorów, więc ryby są różne czynniki różne zawody mają swoje sekcje w związku z tym osoby, które zarząd reprezentujący GTC środowisko zarząd główny, ale jeżeli rozmawia n p . jakikolwiek sprawie z kimkolwiek reprezentuje olbrzymią siłę osób, tak więc jakby te rozmowy są bardziej brane pod uwagę niż 1 osoba poszła chciałaby coś zmienić myślę, że musimy jeszcze jedno podkreślić w tej części rozmowy, że Stowarzyszenie filmowców to nie jest Polski Instytut sztuki filmowej tapety folie zupełnie różne instytucje zajmujące się zupełnie innymi rzeczami tak absolutnie tak czy Stowarzyszenie filmowców można powiedzieć, że to jest taka inicjatywa właśnie oddolna to nie jest realny związek zawodowy felgi stalowe są Stowarzyszenie tak Stowarzyszenie, które w, które reprezentuje środowisko filmowe w Polsce i dba o to środowisko filmowe ne za chwilę wróciła do naszej rozmowy właśnie rozmawiamy o tym co z jej jakich zmian oczekuje Stowarzyszenie filmowców polskich, jakie zmiany mogą nastąpić przez to, że zostali wybrani nowi wice przewodniczący stowarzyszenia studiów żona Karolina Bielawska reżyserka Karolina Bielawska wciąż się ze mną studia też magazyn filmowy do zobaczenia, a rozmawiamy dziś szaleje w filmach też, ale przede wszystkim od takiej bardziej innym profesjonalnej zawodowej stronie zawodów filmoznawcy jest zawód filmowca w Polsce, czyli o stowarzyszeniu filmowców polskich 15 czerwca zarząd główny stowarzyszenia wybrał nowych wiceprezesów Annę z stowarzyszenia filmowców polskich my tymi innymi wiceprezesami zostali właśnie Karolina Bielawska oraz reżyser Dariusz Anny Gajewski potrzeba młodej krwi w tym zarządzie idzie młode w stowarzyszeniu filmowców polskich i też uważam, że to bardzo fajnie, że właśnie młodzi ludzie zostali dopuszczeni do tak ważnego stanowiska, bo to oznacza, że po prostu na jego młodzi młode pokolenie ma w nim musimy też zorientować, gdzie jesteśmy tak i co jest ważny dla nas dla Vogue dla nas jak dla narodu i dla kultury i żeby to co się udało nam starszym pokoleniu filmowców wywalczyć to my musimy kultywować i chronić i wydaje mi się, że właśnie mój wybór ten jest właśnie tak takim wyborem także następne pokolenia muszą się uczyć muszą patrzeć jak i w jaki sposób w jaki sposób to działa i INEA co w takim razie chcecie zmienić czy w ogóle coś chcecie zmienić wyciszenie podoba z działalności SFP teraz, a nie uważam, że jakby nie chcemy mamy swój oczywiście nie Stowarzyszenie a gdyby w działalność stowarzyszenia nim jest zupełnie jej nie działa wbrew twórcą jest jakby działa przede wszystkim, chroniąc twórców, tak więc związku z tym my działamy kursów to co ja chcę chcemy zmienić wspólnie chcemy aktywować LM młodych filmowców to, żeby stół, a mąż się byli razem, bo tylko i będziemy razem film jest nasza siła i w związku z tym oczywiście mamy pewne działania, które są de MO związane z różnymi zmianami tych co chcielibyśmy wprowadzić dotyczące np. przyznawania dotacji na debiuty filmowe i w związku z tym takie działania staramy się prowadzić natomiast też próbujemy nóżka zorganizować spotkanie filmowców reżyserów ze scenarzystami literatami, aby ludzie się Poznaniem, by mogli robić filmy wspólnie, więc tym, których wynik nie mamy zarzutów i Dody z rowu do działań w dziedzinie absolutnie wręcz przeciwnie uważam, że chodzi o to, żeby to kultywować ich chronić to co się udało stworzyć do tej pory, więc oczywiście mieć swoje zdanie i igieł i też jak dbać o to i pamiętać o tym, że najtrudniej jest zrobić pierwszy film i drugich im także w grze and Beauty dlatego cennym stowarzyszeń jest cel jest sekcja koło mody, który właśnie zysk z realnym, który jest jestem takim zbiorem zbiorem ludzi, którzy są po szkole filmowej ze dorobkiem LM, ale i przed pełnym metrażem i ich mamy się o to, żeby z żeber niby Anną ten debiut nie było takim trudnym wydarzeniem w wasze to dotąd 3 ważne rzeczy inne tak poruszyła się, czyli chcecie, żeby był jakiś oddzielny fundusz na debiut, żeby tych pieniędzy było więcej ich idee pomysły tu chodzi o to, żeby zasady, jakie na jakiś, ale są przyznawane pieniądze na debiuty, ponieważ obecnie debiutant, który chce zrobić film musi przedstawić oprócz tego scenariusza musi wykonać zrobić scenę filmową storyboard zauważamy Eko LO koło młodych i jako młodzi filmowcy że realizacja takiej sceny, ale nie jest dobrym przykładem, ponieważ to jest walka ale kto ma lepszą scenę tak, żeby zrobić element to przez ceny trzeba po pierwsze, ich brak pieniędzy, których poniesienie wykorzysta trafieniem na święto jest proces jego to utrudnia właśnie dostanie bilet dostanie pieniędzy na zrobienie tego pierwszego debiutu wniosku w tym są takie właśnie on małe rzeczy dla nas bardzo duże, które musimy zawsze dbać, żeby o to Real i stać nas napra w na straży tego, aby te debiuty, aby chronić ich ilość debiutów co roku w Polsce w Locarno co coś co zresztą widzieliśmy też z Lechem wiąże jeszcze gdy do Koszalina do Łodzi wiem, że mieliśmy kim ta konkurs pełnych metraży nas tam faktycznie te debiuty, które dostaliśmy był niezwykle mocny konkurs były filmy, które były już nagradzane od Sundance po Polskę więc, gdy i ta jesień najbliższa też zapowiada się dość imponująco i festiwal filmowy w Gdyni, więc ze zadbajmy o tych młodych filmowców, bo oni faktycznie mają dużo do dopowiedzenia, a zatem jeszcze w takim razie, w czym młodzi się garną do tego typu innej działalności, bo inne przyznam się, że jak rozmawiałam nie tak dawno na 1 z festiwali filmowych właśnie z młodymi filmowcami i o stowarzyszeniu i ani Anna Janik mnie i tym mocno zainteresowani znaczy mówili proszę cię, ale ja miał tutaj robi filmy, dlaczego ja mam chodzić na działalność związkową, która mnie nie interesuje, ale która jest zagarnięte właśnie przez to starsze pokolenie i tam nawet nie ma jak się wcisnąć, bo oni trzymają się stołków w ten czy gdzieś nad jest tak, że LM po młodzi filmowcy postu Sontag przede wszystkim, żeby zrobić film to jest polder nie jest łatwe tak to są, jakby prace nad scenariuszem na otwarcie bardzo często parę lat później zrealizowanie filmu, który zazwyczaj kończymy film kończymy szkołę Otóż jesteśmy w LM Les dokładamy cały czas inie zarabiamy tak, by wszystko trzeba zrobić po znajomości jak się kończy następne filmy i debiuty zazwyczaj też to są ich ta praca nie jest celem stosunkowo dobrze wynagradzana tak, ale i jest taka obiegowa opinia, że debiutanci ING nie inni muszą jeść i w związku z tym, że ludzie młodzi, którzy robią filmy po prostu tak są skupieni na tym, żeby rośliny, że nie mają czasu na to, aby móc się poświęcić jakikolwiek stowarzyszeniu, ponieważ ta walka jest rzeczywiście dosyć trudna GI i jest lekko natomiast uważamy, że właśnie jak będzie tak jak Stowarzyszenie filmowców polskich i działalność koła młodych dbano straży młodych ludzi i tego, żeby się, że my tak samo mamy prawo to wynagrodzenia zostaną prace i wasz mogę powiedzieć swoim przypadku tak zrobiono filmów i Marianna i inni o tym filmie jest także ja wiem, że nie stać nas na zrobienie kolejnego filmu dokumentalnego żyło się ME pracować, a autorzy tekstu tzw. chałtury robić, aby móc finansowo się odbyć, ponieważ w budżet, jaki powinna mieć na ten film i nikt nie dostałam takiego budżetu tak robiłam ten film miał być 50 minutowy film telewizyjny poważnie dostałam pieniędzy na 75 kinowe i tak to wygląda to jest nasza codzienność polskich filmowców od nas nie można też narzekać bo, bo fajnie, że w ogóle robimy te filmy, ale mam nadzieję, że takie, że nasza działalność właśnie koła młodych, bo pomoże tych pomoże filmowcom, żeby było nam trochę lżej uważam, że kultura jest element bardzo ważnym elementem narodu, ponieważ bez kultury nie ma narodu tak naprawdę dobrym stanie, żeby młodzi filmowcy rośnie też to to co zrozumieli gdzieś tam znaleźli ciasto oraz sale taką taką potrzebę aktywizacji siebie samego, tak więc za zapraszamy wszystkich młodych filmowców do koła młodych transfer Leszek Woźniak jak można się zapisać do stowarzyszenia filmowców polskich, więc Lynn to zależy jakich sekcji zazwyczaj po prostu na zasadzie dorobku, a jeżeli do koła młodych, toteż co sąd, ale kiedy, a kryteria, które przyjęliśmy, czyli albo ukończenie szkoły filmowej łódzkiej lub katowickiej, ponieważ to są studia, które dają magistra IR lub dorobek jest na podstawie dorobku filmowego znaczącego i ciągle są przyjmowani się tak oczywiście nie zamknięte grono jakiś zupełnie tak tak oczywiście CE cały czas przyjmujemy co prawda borykamy się uszka z takimi problemami, że czasami osoby chcą do nas LM, ale przynależeć, które złożono drugim roku studiów inni my zapraszamy, ale nie teraz mówię poczekajcie skończyć szkołę istnieje i polscy Żydzi teraz przyjdzie na to czas także to nie, żeby nie było na taki, jakby oczywiste taki, że każdy po prostu mało, kto nawet nie skończył szkoły czy nie zrobił filmów czy zrobił 1 film to na tak, bo to SACH są nie tylko o obowiązki jak np. rośnie składka niewielka, ale to są również przywileje, więc też możemy tak tak wrażliwi dajesz tak leczyć w SLD jest fajny jest los zniżka na stołówkę bardzo dobre ta jest niska nastał kolejny inni tak to prawda jest, ale to jest tak fajne pod tym względem jesteśmy razem ios spotykamy się rozmawiamy chcemy coś zmieniać po prostu każdy mówi o swoich pomysłach na przyszłość tak jak to ma wyglądać mięsem to jest po prostu bezcenna w będziemy w takim razie jeszcze obserwować co coś co się dzieje na razie zostaliście wybrani więc, więc czekamy na dalsze działania NATO co w środowisku będzie się działo jeszcze na koniec zapytać w takim razie no właśnie dosłać uciekł jak u reżyserki, bo powiedziała, że po tak i nagradzanym filmie tak wspaniałej firmie mówi Marianna trzeba się odkurzacz i czekać po prostu na to, żeby zrealizować kolejny film Top masz coś dużo w głowie to faktycznie tak wyglądać coś już dziś na horyzoncie się kroi tak tak teraz pracuje nad filmem, ale tym razem nie dokumentalnym to z różnych powodów nie tylko finansowe, ale też z tego powodu duże ten film mój związek z Marianną góry są tak głęboki bliski, że nie czuję, żebym mogła stanąć i zrobić kolejny FIM, ponieważ uważam, że nie byłabym w porządku w stosunku do tej osoby, których wymiar robić, więc zdecydowano, że chce zrobić film fabularny i pracuje obecnie nad tym filmem fabularnym, ale o sobie o kobiecie, która żyła już nie żyje ale, ale o prawdziwej postaci jest ten test będzie film o Wioletcie Villas, a i ma być to historia o wolności i rent i podobnie jak z Marianną i jej wiek taką drogą krajową przewodnią jego myśl o tym filmie też to to wychodzi mi, że wolność szaleństwo i were Made i inne, ale ta przed przystał odwagę, której wymaga lat przez odwagę przez to że nie przystosowani na każdym kroku na każdym na każdym polu od rodziny poprzez społeczne w jakikolwiek on zawsze była była była osobą była w kontrze Taiji w i płaci za to olbrzymią cenę nie tylko ona, ale również jej rodzina i obecnie się pracuje nad scenariuszem z rodziną jej zbieramy, by to jej historię stwarza chcemy stworzyć taki obraz uniwersalny, a nie nie masz problemu z tym Anna z samą historię Violetty Villas ze spadkiem to nie jest wspomnieniami ze wszystkimi dystans spuścizną tak oczywiście tak na początku UMK tak myślałam sobie las w ogóle rozmawialiśmy wie no to jest niesamowita postać jest zjawiskiem głosem inni i też ma ich metan druga część lub elektroniczną historię w mediach chciałabym się skupić nie tej tragicznej historii, a tylko właśnie na tym początku o tym na tym co się stało, że mnie dziewczyna z Lewina kłodzkiego z ubogiego domu nagle udały się osiągnąć to co było niemożliwe i jaką cenę za to musi zapłacić ich i film kończy się z początkiem końca tak naprawdę, ale chciałabym, żeby to był taki uniwersalny film o relacji matki syna i o cenie kosze płaci za wolność już nie mogę się doczekać w takim razie czekamy bardzo gorąco, a tymczasem życie w dużo siły w działalności stowarzyszenia filmowców polskich Karolina Bielawska reżyserka była moim gościem dziękuję bardzo i tyle dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DO ZOBACZENIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA